Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Vastaus: Konsolirallipelit

Nyt on tullut ajeltua vähän lisää ja hieman mietteitä enempi taas. Tällä kertaa niihin ongelmiin kiinnitän enempi huomiota.

Nuotituksesta sanoin jo aikaisemmin, mutta ärsyttää myös se, että esim Saksan yleisöerikoiskokeella on nuotti ”shikaani vasen, heinäpaaleja”. Tämä on ihan ok. Erittäin tiukka shikaani, joka on tehty heinäpaaleleista ja joutuu jarruttamaan kovaa, ensimmäinen käännös vasemmalle.
Mutta kun samassa Saksan rallissa on kohta, jossa ajetaan todella leveää kaksikaistaista maantietä kaasu pohjassa ja siellä tulee nuotti ”shikaani vasen”. Ei siinä muuten mitään, mutta se on kaasu pohjassa ajettava paikka, jossa tie kääntyy ihan hetkellisesti vasen/oikea yhdistelmänä, mutta siten että siitä voi ajaa kaasu pohjassa suoraan.
Toisaalta välillä tulee ”hard brake” komennus, vaikka ei ole edes hidasta mutkaa edessä. Välillä tulee joku äkkikuolema paikka ja mitään ei varoiteta.

Sit tuo tekoäly. Kaikki yleisöerikoiskokeet ovat sellaisia, että niissä voi ajaa ihan miten vain, vaikka pakittaen maaliin ja voittaa 15-30sekunnilla. Pari kertaa olen tullut suoran mitan perässä maaliin rinnakkaisella radalla ajavan takana ja siitä huolimatta 16sek pohjat. Mitä lyhyempi EK, sitä isompi pohja-aika. Koko rallin saatan voittaa tälläisen vuoksi.

Sit tuo vauriomallinnus. WRC6:ssa mulla oli ohjauksen kanssa ongelmia ja oli pakko pistää vauriomallinnus vain visuaaliseksi. Tässä voi mennä metsään puuta päin, rämpiä ojassa, vetää katon kautta ympäri...eikä mitään. Renkaat kuluu hiukan.
Toisaalta autoa ei ole mahdollista saada jäämään katolleen. Se kääntyy aina pyörilleen.
Sit äsken Saksan toiseksi viimeinen EK, osuin ihan hieman kaiteeseen ja koko keula kasaan ja koko kori keltaiselle. Kummasti seuraavan EK alussa auto oli kokonaan vihreä ja pellit suorassa...ilman huoltotaukoa.

Auton säätämisellä en ole pädillä huomannut mitään vaikutusta..jos on joku sivu missä säätöjä on, niin kertokaa. Haluan testata.

Erikoiskokeet on mun mielestä hyviä ja hauskoja ajaa. Mun mielestä on myös hyvä, että sen sijaan, että ajettaisiin väärinpäin näennäisesti eri EK, ajetaan sama EK uusiksi kuten oikeassa maailmassakin.
Mutta ongelma on sama kuin Dirt Rallyssä. Super pitkä EK, siitä pätkästy kaksi lyhyempää. Sit kun näitä lyhyitä ajetaan vielä kahdesti, niin rallin aikana saattaa sama EK:n osuus tulla kolmesti. Tässä annan Dirtiin nähden paljon anteeksi, koska tässä on ralleja niin paljon enemmän, että vaihtelua Dirtiin nähden on paljon paljon enemmän.

Sit nuo teiden pinnat. Tykkään kun soralla on mutkassa jäljet, että se on ajettu ihan sohjoksi ja siinä ei ole pitoa. Se on ok. Mutta en tykkää siitä, että sateella sekä asfaltti, että sora on kuin jäällä ajaisi. Kaiken lisäksi, kun sillon on vetopitoa ihan samalla tavalla kuin kuivillakin, mutta pieni sivuluisu ja pito katoaa täysin, eikä tule takaisin. Sama jos auto lähtee sutimaan, ei auta vaihteen vaihto, kaasun irrotus tai taakse päin liukuessa pyörähdyksen jälkeen jarru tms. Aina liukuu samoin.

Automaattivaihteisto on huonointa ikinä. Saattaa huudattaa ykköstä ihan liian kauan, tai sitten pienikin sitominen ja heti on 4-5-vaihde silmässä ja sit se kelaa takaisin ykkösvaihteeseen..

Myöskään säätiloissa en ymmärrä sitä, miten sade ja yö on pelintekijöille aina sama asia kuin sumu. Keinotekoista näkökentän rajoittamista, yhdistettynä hiukan epäluotettaviin nuotteihin.

Toisaalta jotain positiivista. WRC peleissä on aina ollut kamalat latausajat, etenkin Milestonen aikaan. Sai käydä kahvilla välillä. Nyt ei ehdi kännykkää ottamaan käteen, kun jo ollaan ajamassa.
Myös ruudunpäivitys on niin sulava, ettei enää kiinnitä 30fps:ään mitään huomiota. Tämä siis PS4 Pro:lla.

Kaikesta valittamisesta voisi kuvitella, että mieli on muuttunut ja tämä onkin umpisurkea peli? Mutta kun ei. Tätä on oikeasti todella todella kiva ajaa. EK:t on sellaisi, että pääsee todella kovaa ajamaan flow-tilassa, mikä on näin kapeilla teillä todella hieno fiilis.
Jostain syystä tämä peli aiheuttaa minulla myös sen tutun ”vielä yksi ralli” fiiliksen ja en vain malta lopettaa pelaamista, tämä on niin kivaa ongelmista huolimatta.

Ja toisaalta tässä kerrottuna ongelmat tuntuu jopa aika isoilta, mutta pelatessa ne ei oikeasti ehdi kyllä kauheasti mielessä pyörimään ja nauttii vain pelistä. Aikaisemminkin kyllä sanoin, että tämä on se peli, jonka tämän porukan ensimmäinen WRC olisi pitänyt olla. Ja tästä lähdettäisiin vasta sitten viemään eteenpäin. Runko on jo hyvä!

Edelleen olen sitä mieltä, että Dirt Rally on pelinä moninverroin parempi, mutta käy liian nopeasti tylsäksi. Tämä taas on ”riittävän hyvä” ja sisältöä paljon pidemmäksi aikaa.
Jos ajaa pädillä ja ralli kiinnostaa, tätä ei voi kuin suositella. Jos taas ajaa ratilla, niin minun kokemus on se, ettei tätä kannata edes koittaa, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, ilmeisesti forcen ja ohjauksen ongelmat on minun päässä, kun muut ei siitä valita.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Nyt on tullut ajeltua vähän lisää ja hieman mietteitä enempi taas. Tällä kertaa niihin ongelmiin kiinnitän enempi huomiota.

Nuotituksesta sanoin jo aikaisemmin, mutta ärsyttää myös se, että esim Saksan yleisöerikoiskokeella on nuotti ”shikaani vasen, heinäpaaleja”. Tämä on ihan ok. Erittäin tiukka shikaani, joka on tehty heinäpaaleleista ja joutuu jarruttamaan kovaa, ensimmäinen käännös vasemmalle.
Mutta kun samassa Saksan rallissa on kohta, jossa ajetaan todella leveää kaksikaistaista maantietä kaasu pohjassa ja siellä tulee nuotti ”shikaani vasen”. Ei siinä muuten mitään, mutta se on kaasu pohjassa ajettava paikka, jossa tie kääntyy ihan hetkellisesti vasen/oikea yhdistelmänä, mutta siten että siitä voi ajaa kaasu pohjassa suoraan.
Toisaalta välillä tulee ”hard brake” komennus, vaikka ei ole edes hidasta mutkaa edessä. Välillä tulee joku äkkikuolema paikka ja mitään ei varoiteta.

Sit tuo tekoäly. Kaikki yleisöerikoiskokeet ovat sellaisia, että niissä voi ajaa ihan miten vain, vaikka pakittaen maaliin ja voittaa 15-30sekunnilla. Pari kertaa olen tullut suoran mitan perässä maaliin rinnakkaisella radalla ajavan takana ja siitä huolimatta 16sek pohjat. Mitä lyhyempi EK, sitä isompi pohja-aika. Koko rallin saatan voittaa tälläisen vuoksi.

Sit tuo vauriomallinnus. WRC6:ssa mulla oli ohjauksen kanssa ongelmia ja oli pakko pistää vauriomallinnus vain visuaaliseksi. Tässä voi mennä metsään puuta päin, rämpiä ojassa, vetää katon kautta ympäri...eikä mitään. Renkaat kuluu hiukan.
Toisaalta autoa ei ole mahdollista saada jäämään katolleen. Se kääntyy aina pyörilleen.
Sit äsken Saksan toiseksi viimeinen EK, osuin ihan hieman kaiteeseen ja koko keula kasaan ja koko kori keltaiselle. Kummasti seuraavan EK alussa auto oli kokonaan vihreä ja pellit suorassa...ilman huoltotaukoa.

Auton säätämisellä en ole pädillä huomannut mitään vaikutusta..jos on joku sivu missä säätöjä on, niin kertokaa. Haluan testata.

Erikoiskokeet on mun mielestä hyviä ja hauskoja ajaa. Mun mielestä on myös hyvä, että sen sijaan, että ajettaisiin väärinpäin näennäisesti eri EK, ajetaan sama EK uusiksi kuten oikeassa maailmassakin.
Mutta ongelma on sama kuin Dirt Rallyssä. Super pitkä EK, siitä pätkästy kaksi lyhyempää. Sit kun näitä lyhyitä ajetaan vielä kahdesti, niin rallin aikana saattaa sama EK:n osuus tulla kolmesti. Tässä annan Dirtiin nähden paljon anteeksi, koska tässä on ralleja niin paljon enemmän, että vaihtelua Dirtiin nähden on paljon paljon enemmän.

Sit nuo teiden pinnat. Tykkään kun soralla on mutkassa jäljet, että se on ajettu ihan sohjoksi ja siinä ei ole pitoa. Se on ok. Mutta en tykkää siitä, että sateella sekä asfaltti, että sora on kuin jäällä ajaisi. Kaiken lisäksi, kun sillon on vetopitoa ihan samalla tavalla kuin kuivillakin, mutta pieni sivuluisu ja pito katoaa täysin, eikä tule takaisin. Sama jos auto lähtee sutimaan, ei auta vaihteen vaihto, kaasun irrotus tai taakse päin liukuessa pyörähdyksen jälkeen jarru tms. Aina liukuu samoin.

Automaattivaihteisto on huonointa ikinä. Saattaa huudattaa ykköstä ihan liian kauan, tai sitten pienikin sitominen ja heti on 4-5-vaihde silmässä ja sit se kelaa takaisin ykkösvaihteeseen..

Myöskään säätiloissa en ymmärrä sitä, miten sade ja yö on pelintekijöille aina sama asia kuin sumu. Keinotekoista näkökentän rajoittamista, yhdistettynä hiukan epäluotettaviin nuotteihin.

Toisaalta jotain positiivista. WRC peleissä on aina ollut kamalat latausajat, etenkin Milestonen aikaan. Sai käydä kahvilla välillä. Nyt ei ehdi kännykkää ottamaan käteen, kun jo ollaan ajamassa.
Myös ruudunpäivitys on niin sulava, ettei enää kiinnitä 30fps:ään mitään huomiota. Tämä siis PS4 Pro:lla.

Kaikesta valittamisesta voisi kuvitella, että mieli on muuttunut ja tämä onkin umpisurkea peli? Mutta kun ei. Tätä on oikeasti todella todella kiva ajaa. EK:t on sellaisi, että pääsee todella kovaa ajamaan flow-tilassa, mikä on näin kapeilla teillä todella hieno fiilis.
Jostain syystä tämä peli aiheuttaa minulla myös sen tutun ”vielä yksi ralli” fiiliksen ja en vain malta lopettaa pelaamista, tämä on niin kivaa ongelmista huolimatta.

Ja toisaalta tässä kerrottuna ongelmat tuntuu jopa aika isoilta, mutta pelatessa ne ei oikeasti ehdi kyllä kauheasti mielessä pyörimään ja nauttii vain pelistä. Aikaisemminkin kyllä sanoin, että tämä on se peli, jonka tämän porukan ensimmäinen WRC olisi pitänyt olla. Ja tästä lähdettäisiin vasta sitten viemään eteenpäin. Runko on jo hyvä!

Edelleen olen sitä mieltä, että Dirt Rally on pelinä moninverroin parempi, mutta käy liian nopeasti tylsäksi. Tämä taas on ”riittävän hyvä” ja sisältöä paljon pidemmäksi aikaa.
Jos ajaa pädillä ja ralli kiinnostaa, tätä ei voi kuin suositella. Jos taas ajaa ratilla, niin minun kokemus on se, ettei tätä kannata edes koittaa, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, ilmeisesti forcen ja ohjauksen ongelmat on minun päässä, kun muut ei siitä valita.

WORD! Ollaan samoilla linjoilla. Ajeltiin eilen muutaman kaiffarin kanssa onlinessä Walesia ja tosiaan siellä oleva märkä tienpinta oli T-O-D-E-L-L-A niljakkaan liukas ja välillä tuntui että olisi ollut slicksit alla, mutkissa valuttiin useasti mummokyydistä ojaan... Osaan jotenkin kuvitella, että näissä olosuhteissa padiohjain-automaatti -yhdistelmä olisi kamalinta mitä voi olla. Itse olen ainakin pistänyt merkille, että yksi loistavan tehokas keino hidastaa kulkua on jarruttaa vaihteilla.

Omissa säädöissä jarrubalanssi on muutenkin säädetty aikatavalla taakse ja varsinkin hitaisiin paikkoihin jarruttaessa täytyy olla äärimmäisen varovainen ja mennä vain yhdistelmällä pientä pesään ja pumppua jarrulla. Sen olen tosin ilokseni huomannut tästä pelistä (samalla tavalla kuin Dirt Rallyssa), osakaasulla ajolla on varsin suuri merkitys tuohon kulkupuoleen. Aikaisemmista osista tuttu on-off -kaasu tuntuu nyt siis selkeästi paremmin ja mutkiin voi jopa rullata ja avata sitten kaasun juuri oikeassa kohdassa - ME LIKE!!!
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Tuli sitten toiseksi viimeisessä WRC2 kilpailussa varmistettua mestaruus ja kun Toyota tarjosi WRC autoa testiin Walesin ralliin, niin toki sen otin.

Jostain syystä kisasin kuitenkin WRC 2 luokassa ja sain siitä jopa pisteet MM-taulukkoon.
Tallin tavoite oli vain 3 joukkoon Power Stagella, joten otin siitä voiton. Siitä huolimatta en saanut MM-pisteitä siitä laisinkaan, vaikka tallin tavoite kyllä täyttyi.

Muutenkin olen ihmetellyt, kun Power Stagen pisteitä saa välillä myös juniori kuskit ja WRC 2 kuskit myös. Toisaalta välillä olin itse WRC 2 autolla nopeampi, kuin kukaan WRC:llä ja silti en saanut pisteitä, mutta samasta luokasta joku häntäpään kuski sai yhden lisäpisteen. Eli eikö noi olekaan PS pisteitä alemmilla luokilla? Vai onko tossa vaan bugia?

Hard ja soft renkailla ei tunnu olevan kanssa mitään väliä.
Sit esim catalonian rallissa oli kolme EL:ta putkeen. Asfaltti, sora ja yhdistelmä siten, että EK alkoi asfaltista ja siirtyi soraan. Kaikissa pito oli ihan uskomaton. Huolto-tauon jälkeen sitten uusiksi tuollainen missä oli yhdistelmä, mutta nyt sora-asfaltti. Soralla pito normaali, mutta koko loppu pätkä asfaltilla oli jäällä menoa. Seuraava EK taas asfalttia ja loistava pito.
Eli asfaltti renkailla pito oli soralla hyvä, mutta sora renkailla asfaltti oli jäätä, mut kun seuraava EK alkaa, niin samainen loppuun kulunut sorarengas piti taas asfaltilla kuin liima. Outoa.

Muutenkin outoa, kun voi olla yksi 6km EK ja renkaat ihan loppu. Sit voi olla 10+8+5km rykäisy ja renkaat loppuu viimeisen EK:n puolivälissä vasta. Joka pätkän lopussa ne on kyllä keltaiset, mutta pito pysyy ja seuraavan pätkän alussa renkaat on vihreät ja muu autokin on korjaantunut.

Liittyykö nämä niihin tallien valintoihin, kun siellä on speed (+5% damage), safety (-5% damage) ja Balanced talleja tarjolla. Olen itse ajanut noissa Safety tiimeissä, mutta aiheuttaako tuo sen, että autot korjaantuu (mukama) sen 5% pätkien välillä, tai ettei ne pätkillä ota damagea tms?

Eilen huomasin myös Suomessa sen, että täss voi rengas mennä puhki...se vain meni keskellä tietä ajaessa...möyrisin toisella EK:lla niitä järkyttävän teräviä penkkoja ja ei mitään damagea.

Eilen samaisessa Suomen rallissa oli myös nyppylän takana AI auto keskeyttäneenä ihan poikittain tiellä.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Aikaisempia WRC-pelejä olen kokeillut ratilla xbox onella huonolla menestyksellä, mutta kyllä tätä seiskaa voi jo ratilla ajaa. Hivenen outo ja erilainen tuo on esim dirtiin verrattuna, mutta kaikesta huolimatta ihan ok ratillakin.
Ajan itse thrustmasterin-ratin kanssa perus-asetuksilla. Auton asetuksetkin vaikuttavat erittäin paljon auton käyttäytymiseen ja sillä saa myös ratin tuntumaa paljon paremmaksi.
Harmi kun auton sisä-näkymästä ei saa rattia pois häiritsemästä. Lähi-asetus sisänäkymästä on taas niin pimeä kulmista, että mutkissa on vaikea nähdä penkkoja. Tuosta johtuen on melkeimpä pakko käyttää konepeltinäkymää.
Padilla ajoin auton ulkopuoli-näkymästä aikalailla samoja aikoja, kun ratilla konepeltinäkymästä. Auton ulkopuolelta ajettaessa säädin pykälän lähemmäksi kuvakulmaa, jolloin näkee mielestäni paremmin ajolinjat. Tosin ainakin boxi-versiossa näyttäisi tuossa kuvakulma asetuksissa olevan jotain häikkää, kun auton ulkopuolista asetusta ei meinaa saada pysymään päällä. Asetus tuntuu palaavan aina normaaliin.
Kävi myös niin, että erilaisia autoja ja niiden asetuksia kokeilemalla sain pelin sekaisin ja lopulta wrc-autoista pystyin köyttämään vain Hyundaita. Lopulta pelin tallennukset piti poistaa ja aloittaa koko peli alusta. Nollaantui sitten samalla kolme kautta urasta.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

joo
eipä tämä wrc 7 hurraa huutoja aiheuttanu!sais näistä demot tulla ekana!
rahat hukkaan..ei tuota taikinointia kehtaa veivata kovin kauaa.
t180 on sompana forcea ja tärinöitä saa kyllä, mut tunnotonta on meno.
dirtissä tottunu et ratti lyö käsille kuopissa, ja kaasuttaessa oikeaa keulan osoittamaan suuntaan.
tästä en saanu nuita ominaisuuksia esiin..joita ei todennäköisesti ole:confused:
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Jep, kuten aikaisemmin itsekin jo sanoin, etten itse ainakaan ratille tätä voi mitenkään suositella, enkö ymmärrä kuka tätä ratilla haluaisi pelata. Pädillä 8/10 peli.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Jep, kuten aikaisemmin itsekin jo sanoin, etten itse ainakaan ratille tätä voi mitenkään suositella, enkö ymmärrä kuka tätä ratilla haluaisi pelata. Pädillä 8/10 peli.
sitä ku suomi juntti ei usko ennenku ite koikeilee:D
ei kannattas myydä ratti soveltuvana lainkaan.
tämä tästä.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Jep, kuten aikaisemmin itsekin jo sanoin, etten itse ainakaan ratille tätä voi mitenkään suositella, enkö ymmärrä kuka tätä ratilla haluaisi pelata. Pädillä 8/10 peli.

En mä ymmärrä miks porukka haukkuu tuota kauheasti? Tietty pc:llä tai boxilla saattaa olla eri meno mutta g29 ja ps4 pro niin ihan ok meininki, vaikkei todellakaan olla lähellä näitä perus simuja forcefeedbackien ja tuntuman osalta. Perus vaikkakin on lukittu niin tuo 30fps häiritsee liikaa pelaamista tässä. Tottui siihen vähäsen mutta kävin silti vaihtamassa pelin project cars 2:seen.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Mulla ei taas ole perus forcessa mitään vikaa. Siis tärinät jne, mutta kun auto menee luisuun, tai siitä saa pitoa niin Forcet on thrustmasterilla ainakin ”väärin”. Force vääntää tietyssä kohdin täysin väärin ja tekee ajamisesta mahdotonta. Mielummin ilman forceja löysää rattia pyörittäisi kuin tuota. Ja se sama ongelma o ollut tämän tekijän aikaisemmissakin WRC:ssä. Ei vain pysty ratilla ajamaan yhtään. Ihan kamalaa. Ja olen niitä harvoja joka tuosta valittaa, joten sikäli en ymmärrä mikä siinä on.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Olipa mullakin tosin tuon g29 kanssa ongelmia project cars 1:sen kanssa, forcet ei muutenkaan olleet kovin ihmeelliset vaikka tuntuma yms. patchattiin kuntoon viiveellä mutta forcet ainakin oman ratin osalta oli silloin jopa vialliset. Luulen, että peli aiheutti g29:lle ominaista "vinkumista" mitä esiintyy joillain malleilla rattia käännellessä. Tämä vinkuna häipyi kun pelasin muita pelejä ja forcet tuntuivat olevan jopa paremmat itse pc1:ssä sen jälkeen kun oli pelannut muita pelejä. Nyt taas project cars 2:ssa on eri meininki sen osalta, tuntuu paremmalta ja oikeammalta.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Otan mielelläni vastaan hyviä auton säätöjä!

Mites WRC 7 muuten tohon kutoseen verrattuna??Uudistukset??
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Onko siis WRC 7:ssä paljonki kapeammat radat? Ei kuulosta kovin hyvältä ku tuntuu et 6:sessakin on välillä kapeat tiet..

WRC 6:ssa noi shikaanit on aika veemäisiä.

Sumusää on kans vaikea..
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Onko siis WRC 7:ssä paljonki kapeammat radat? Ei kuulosta kovin hyvältä ku tuntuu et 6:sessakin on välillä kapeat tiet..
WRC 6:ssa noi shikaanit on aika veemäisiä.

Itsellä kokemusta viimeksi WRC 5:stä, mutta ainakin siihen verrattuna ratakattaus on nyt parempi. Vitosessa kun oli liian syheröisiä reittejä maasta riippumatta, seiskassa pääsee ajamaan "isoa kovaa" selkeästi useammin. Lisäksi lempeämmän vaurionmallinnuksen vuoksi auto kestää hieman enemmän osumaa, eli kurvailu maistuu senkin vuoksi nautinnollisemmalta.

Arvostelua tulossa toivon mukaan vielä tällä viikolla.
 
Vastaus: Konsolirallipelit

Kutosessa oli jo kapeammat. Nyt ne on paikoitellen kapeammat, mutta toisaalta ajomalli on edistynyt ja esim juuri shikaanit on paljon mukavampi ajaa nyt.
 
Ylös Bottom