Vastaus: Nintendo Switch
Miksi pitäisi? Ihan siksi, että porukka ostaa ennemmin pelit sille alustalle mille peli on kympin halvempi. Eli Nintendo sahaa omaa jalkaansa tuossa.
Osassa peleistä oikeasti on jo ongelmaa kortin koon kanssa. Osa sitten juuri ottaa tarkoituksella pienempää. Siksi Nintendo pitäisi pitää kaikkien kokojen kohdalla samaa hintaa.
Br levyissä puhutaan senteistä, tässä useammasta eurosta.
Lisäksi kun julkaisija ei mun käsityksen mukaan saa silti digi versiota pistää kymppiä halvempana, vaan se kortin hinta näkyy diginäkin.
Se että joku on tyypillistä Nintendoa tms, ei mun mielestä voi olla oletusarvo ja ettei mikään koskaan muuttuisi.
Mulla on jokatapauksessa jo muistikortti ja ostan ne pelit Switchille mitkä haluan, on hinta mikä vain. Mutta kun isossa kuvassa Nintendo tekee enemmän tappiota tuolla maineen muodossa, kuin että olisi mukana kustannuksissa.
Ensinnäkin, tiedän kyllä, että muistikortit ovat kalliimpia kuin blu-ray -levyt - kyse ei ollut tässä siitä paljonko niiden hintaero on, vaan periaatteesta, ettei Nintendolla ole mitään syytä alkaa kustantamaan kortteja muille julkaisijoille, jos ne ITSE päätyvät valitsemaan halvimman mahdollisen vaihtoehdon. Nintendohan olisi välttänyt tämän ongelman heti alkuunsa, mikäli olisi jo valmiiksi laittanut Switchiin isomman sisäisen muistin ja ottanut tappiota konsolin myynnissä tai sitten nostanut konsolin hintaa vielä muutamalla kympillä. Tästähän käytiin keskustelua jo Switchin julkistuksen aikoihin. Nintendolla vain ei ollut varaa siihen, eikä sillä varmasti ole pidemmällä tähtäimellä varaa alkaa kustantamaan noita kortteja muille julkaisijoille. On jokseenkin naiivia ajatella, että Nintendo yhtäkkiä alkaisi tekemään tällaisia palveluksia, kun ottaa huomioon firman historian, johon kannattaa tutustua, mikäli firman suunnittelumallit ja bisnesratkaisut eivät ole ennestään tuttuja. Olisihan Nintendolla ollut mahdollisuus takoa valuuttaa jo MiniNES:illä, kun kysyntä oli kuumimmillaan, mutta valitsivat toisen tien ja valmistavat laitetta lisää vasta ensi vuodeksi, kun suurin kysyntä on jo ollutta ja mennyttä.
Doomin kohdalla kyse on myös jo aikoja sitten muille laitteille julkaistusta porttauksesta, joten sellaiset pelistä kiinnostuneet pelaajat, jotka omistavat useamman laitteen, ovat sen jo ostaneet. Heille ehkä tuo pelin saaminen kannettavaan muotoon voi olla se syy ostaa peli uudestaan. En myöskään jaksa uskoa, että tämän pelin kohdalla Switch-versio olisi muutenkaan se halvin vaihtoehto (muille laitteille peli on kuitenkin ollut jo useita kertoja varsin muikeissa alennuksissa), vaikka Nintendo olisi nuo kortit Bethesdalle kustantanut. Toki Doom voi myydä hyvin, sillä varmasti on olemassa sellaisia Switch-pelaajia, jotka eivät sitä ole muille alustoille ostaneet esim. siksi, etteivät omista muita konsoleita.
Muutoskyvyttömyyden ei toki tarvitse olla oletusarvo edes Nintendon kohdalla, mutta mikäli firman historia on yhtä tuttua kuin minulle, niin on melko selvää kuinka nihkeästi Nintendo kykenee/haluaa muuttua toimintaperiaatteissaan.
Nämä on juuri niitä ongelmia, mitä jotkut täällä ennustelivat, kun Switch kokonaisuudessaan julkistettiin. Silloin monet valittivat lisäkustannuksista, joita suuremmat muistikorttihankinnat sun muut toisivat itse konsolin hintaan, mutta silloin Nintendon ratkaisua puolustettiin melko voimakkaasti. Nyt kun nämä ongelmat konkretisoituvat, niin yhtäkkiä Nintendon sitten pitäisikin maksaa itse kustannukset, jotta se ei sahaisi omaa jalkaansa.
Nuo digiversiothan ovat kaikilla laitteilla jokseenkin samoissa hinnoissa fyysisten versioiden kanssa, miksi siis Nintendo olisi tässä poikkeus, kun ottaa vielä huomioon kuinka nihkeästi firman omia pelejä on ylipäänsä koskaan alennuksessa, oli kyseessä sitten digitaalinen tai fyysinen versio, ja silloin kun on, niin ne alennukset ovat hyvin pieniä verrattuna kilpailijoihin. Muistan kuinka aikoinaan julkaisijat messusivat digiversioiden puolesta, että ne tulevat fyysisiä halvemmaksi, kun pakkauskustannukset, välikädet sun muut katoavat. Niinhän sen toki pitäisi pelaajan kannalta ollakin, mutta kyllä ne suuremmat katteet firmoille itselleen on se tärkeämpi asia, kun kyse on kuitenkin tuloksen tekemisestä. Ei se Nintendo ole lopulta sen kummempi yritys kuin mikään muukaan, paitsi ehkä haluttomuudessaan muuttua.
En oikein nyt ymmärrä tuota kohtaa missä sanot, että Nintendon pitäisi pitää korttien kaikkien kokojen kohdalla samaa hintaa. Ei kai Nintendo itse niitä kortteja valmista ja myy julkaisijoille, vai olenko nyt ymmärtänyt jotakin täysin pieleen?