Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nintendo Switch

Vastaus: Nintendo Switch

Mutta se tulee ongelmaksi sitä kautta, ettei Nintendoa kiinnosta tuollainen perseily. Mun mielestä tuossa ei ole vaihtoehtoja kuin pakottaa ottamaan pelin kokoinen pelikortti, tai sitten osallistua pelikasetin hintaerotukseen.

Mun mielestä tässä ei kuluttajalla ole mitään valittamista minkään teknisen ratkaisun osalta, vaan nimenomaan Nintendon munattomuuden osalta.

Ja vain Nintendon käyttämä kortityyppi, niin eiköhän Nintendo jotenkin osana tuotantoketjua ole.

Ymmärrän toki mitä haet takaa, mutta se ei edelleenkään tarkoita sitä, että Nintendolla olisi joku velvollisuus osallistua noihin kustannuksiin. Lisäksi kyseessä on juurikin tekninen/suunnitteluratkaisu: Nintendo itse valitsin Switchin mediaksi muistikortin, mikä tietenkin oli täysin looginen ratkaisu, kun ottaa huomioon laitteen konseptin. Tässä olisi pikemminkin julkaisijoilla mietinnän paikka, että kannattaako sellaisia pelejä tuoda laitteelle, jotka eivät mahdu niille halvemmille muistikorteille. Lisäksi eihän tuo nykyaikana ole mitenkään ennenkuulumatonta, että pelistä joutuu osan lataamaan digitaalisena - en todellakaan itse kannata tätä mallia, mutta sellaista se valitettavasti nykypäivänä on. Se on toki myös ikävää, että laitteen ostaessa ei välttämättä saa mukaansa haluamaansa kokonaista peliä ilman nettiin yhdistämistä. Se, että sinun mielestäsi ei ole vaihtoehtoa, ei kumoa sitä tosiasiaa, että tuo kyseinen vaihtoehto on olemassa julkaisijoille ja ties vaikka tulevaisuudessa itse Nintendollekin - johan tässä on pari peliä esille noussut, jotka todistavat sen vaihtoehdon olemassaolon ja sen valitsemisen.

Tässä ehkä pohjimmiltaan pitäisi olla kyse siitä, millaisille peleille Switchin kokonaisuus soveltuu. Onko sille oikeasti järkeä tuoda tuollaisia pelejä, jotka johtavat ratkaisuihin, mitkä eivät ole hyväksi Nintendolle, pelin julkaisijalle tai pelaajalle? Tai sitten jos tuodaan, niin olisiko parempi tehdä peli kokonaan laitteen ehdoilla, mikä puolestaan ei välttämättä ole se paras ratkaisu kehittäjälle ja julkaisijalle, ainakaan taloudellisesti. Onhan se varmasti mukava haaveilla suurista AAA-peleistä kannettavassa muodossa, mutta Switchin suunnitteluratkaisut eivät vain tunnu niihin ongelmitta taipuvan, ellei kyseessä ole joku Skyrimin kaltainen peli ajoilta, jolloin pelit veivät muutenkin vähemmän tilaa. Muistaakseni tästäkin oli aikoinaan kovasti keskustelua, kun Switch julkistettiin. Mutta tämäkään ei ole mitenkään uutta Nintendon laitteelta. N64:n kanssa ongelmaksi muodostui kalliit ja tilan puolesta rajoitetut pelimoduulit (sekä osin laitteen arkkitehtuuri), Gamecubella kilpailijoita huomattavasti pienemmän kapasiteetin omaavat minilevyt (ja konsolin huono menestys), Wiillä puolestaan rajoittivat laitteen tehot ja Wii U:lla laitteen tehot (riippuen tosin kumpaan konsolisukupolveen vertaa PS3/XO vai PS4/X1) sekä käsittämätön ohjainratkaisu ja huonot myynnit. Loppujen lopuksi Switch on siis hyvin looginen jatkumo Nintendon konsoliksi: 3rd partyille muodostuu jokin ongelma, mistä sitten kärsii vähän jokainen osapuoli.

Nintendoa ei ole kauheasti koskaan kiinnostanut muiden perseilyt, eikä se, miten muut suhtautuvat heidän omaan perseilyynsä. Se kai tässä on ollut osa pointtia koko ajan. :)

Kuluttajan suurin vaikutusmahdollisuus on edelleen se omalla lompakollaan äänestäminen. Mikäli tuollaista toimintamallia itse tukee ostamalla, niin silloin siihen on turha odottaa muutosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendo Switch

Switchin sisäänrakennetun golf-pelin voi käynnistää, jos konsoli uskoo viettävänsä Iwatan kuoleman vuosipäivää:

Here’s the problem: The Switch knows what day it is. As long as the Switch has been connected to the internet and updated, users can’t seem to fool the system into thinking it’s the day that will trigger Golf to appear. An internet user going by Fiskerdin, who follows the Switch hacking scene and was familiar with the Golf rumors, happened to have an unboxed Switch lying around his house (he preferred his Blue/Red Joy-Cons to the Grey ones he pre-ordered). “I booted the unopened Switch up, did the setup procedure, and decided to try it out the gesture which was posted,” he explained over e-mail. “I simply put both Joy-cons parallel to each other and pointed towards the ground, then raised them in a vertical position and waited, the screen turned blank, an audible cue was played, and then I was greeted with the Golf menu.”

https://kotaku.com/hackers-say-nintendo-switch-has-a-game-that-unlocks-on-1818587767
 
Vastaus: Nintendo Switch

Olen ollut valmis myymään pro ohjaimen, nyt en olekaan enää sitä mieltä, että JoyConit riittää kaikkeen.
Fifa 18 ketjussa jo sivusin hieman asiaa, mutta ei johtunut pelistä, joten päätin jatkaa siitä täällä.

Tähän asti peli kuin peli on toiminut käsikonsolina pieneltä ruudulta, eli ruudun koko ei ole ollut ongelma. Myös Fifa 18 toimii todella loistavasti tältä osin.

Joyconit ovat toimineet käsikonsolimoodissa jokaisessa pelissä loistavasti. Splatoonia epäilin ja vaikka peliä en omistakaan, niin testfiressa pelailin ja totesin hyvinkin toimivaksi.
Mutta nyt Fifassa en enää..joyconit aiheuttaa Fifan kaikki miinukset..ei peli itsessään.

Varmaan täytyy vielä koittaa tabletop moodissa ja gripissä, että onko eri fiilis. Käsikonsolina kun ote on jokatapauksessa sellainen, että sormilla täytyisi tukea ja ote ei ole optimaalinen kerralla jokaiselle näppäimelle/tatille. Tähän mennessä mulla ei ole ollut peliä missä täytyisi käyttää kaikkia olkanäppäimiä periaatteessa kokoajan. Siis siten, että sormet lepää napeilla. Olen keskisormella tukenut konsolia ja etusormella pärjännyt olkanäppäimissä.

Toisaalta vaikka Zeldassa kameraa käännettiin rauhassa, sit paineltiin näppäimiä. Fifassa oikealla tatilla vaihdetaan pelaajaa kokoajan ja samalla kaikkia näppäimiä yläpuolella käytetään ahkerasti.
Monesti peleissä myös pidetään vasenta olkanäppäintä pohjassa kun oikean käden näppäimiä käytetään. Fifassa joutuu käyttämään myös oikeanpuolen olkanäppäimiä, näppäimiä ja tattia suht samaan aikaan, eli otetta ei enää saa tarpeeksi hyväksi.

Mutta nämä ei olleet vielä oikeasti pelatessa niin isoja ongelmia kuin tässä kuulostaa. Se isoin ongelma oli siinä, ettei Joyconin tatti ole alkuunkaan tarpeeksi tarkka..tai varmaan siis ei ole tarpeeksi iso liikerata.
EA on fiksusti tehnyt fysiikat arcademmaksi, pallo ei ole niin eläväinen ja ukot ei taida edes kääntyä 360, vaan ehkä 30 suuntaan, eli eivät niin tarkasti kuin vaikka PS4:lla. Tästä huolimatta kun juokset kovaa ja tatilla yrität potkaista palloa kauemmas eteesi. Näin viiden pelin aikana taisin kerran/kaksi onnistua potkaisemaan suoraan. Potku ja samalla ukko lähti juoksemaan pahimmillaan 45-90 astetta eri suuntaan, kuin olin ajatellut.
Tässä ei helpottanut se, että tempo on niin kova ohjauksessa ja tattia pyöritetään joka suuntaan, että tämä on eka peli missä alkoi sormi liukumaan tatin päältä pois ja korjasin kokoajan otetta.

Mutta koenko, että joyconit olisi käsikonsolina esim huonompi ratkaisu, kuin vaikka Vitan ratkaisu. En todellakaan. Tämä on moninverroin paremman tuntuinen. Vitalla vaan ei ollut näin monimutkaisia ja nopeita pelejä. Esim juuri Fifa suht samoilla kontrolliratkaisuilla oli silloin niin paljon arcadempaa ja kevyempää, että ne toimi. Voisin kuvitella NBA 2k18:sta olevan hitaampana pelinä parempi pelata käsikonsolina, kun taas NHL olisi astetta pahempi, kuin Fifa.

Tästä päästäänkin juuri pohdintaan, että mitkä pelit sopii Switchille ja mitkä ei. Fifa on kevyesti paras kannettava jalkapallo koskaan. Samoin Switch kannettavana koneena. Mutta olisiko täytynyt jättää 100% realistisuuden tavoite tämän nykyisen 90% sijasta vaikka 70:een ja tehdä aavistus arcadempaa ja avustettavampaa, jolloin pelimukavuus olisi parempi.
Mulla on nyt yli 25 peliä Switchille, joista suurin osa on saman tyyppisiä kuin mitä mulla on PS4:lla. Eli käytännössä kaiken voi tuoda myös Switchille. Uskoisin esim GTA:n toimivan, Zelda toimii, Mario Kart toimii, Splatoon toimii, myös NBA Playgrounds arcade koripallo toimii jne..

Mutta ”hc” / ”simulaatiomainen” urheilupeli alkaakin olemaan ongelma, koska kaikkia nappeja tarvitaan kokoajan ja tattien tarkkuus täytyisi olla ihan jotain muuta.
Samaa pelkään siitä tulevasta ajopeleistä jonka nimeä en muista. Yritetään tehdä ns. simua realistisella grafiikalla ja en jaksa mitenkää uskoa sen toimivuutta. Kaasua ei voi säätää on/off napeilla, tattien tarkkuus ei riitä ohjaukseen, eikä toisaalta kaasu/jarruunkaan. Eli miksi tälläiset pelit täytyy tuoda markkinoille? Fifa on nyt loistava, se voisi olla ihan pienillä realismin karsimisilla paljon hauskempi silti.

”Mutta saahan sen telakkaan”....
Niin saa. Mario Kart näyttää uskomattoman hienolta tv:ssä, sanoin Zelda, Splatoon jne.
Mutta kun mennään oikeasti realistiseen grafiikkaan, niin jokainenhan sen tietää ettei Switchin tehot voi riittää. Fifa on välianimaatioissa todella ruma kotikonsolipeliksi ja todella kaunis kannettavaksi. En mä näkis itseäni pelaamassa tuota Fifaa tv:n kautta. Eli pro ohjaimen parempaa tuntumaa ei pääse oikein hyödyntämään. Toisaalta Joyconin ongelmatkin pienenee varmaan paljonkin gripin kanssa. Koitan sitä vielä tänään. Mutta kannettavana 99,99% pelataan ohjaimet näytössä kiinni, jolloin täytyy miettiä konsolin kannattelua myös ja se tuo haasteita.

Tämä on mun mielestä juuri se mitä pitäisi pystyä miettimään pelejä tuotaessa. Onko pelin genre sellainen, että se toimii myös käsikonsolina tällä raudalla, suurinosa peleistä on tälläisiä, mutta liian paljon tarkkuutta vaativat monimutkaisilla kontrolleilla olevat pelit ei ole sellaisia.
Toisaalta jos teet pelin joka näyttää realistiselta ja käsikonsolissa todella hyvältä, onko se sellainen linja mikä kannattaa ottaa konsolissa, mitä voi pelata myös tv:n kautta? En tarkoita, etteikö grafiikka voisi olla realistinen. Ei Fifan kuulu olla mitään Mario grafiikkaa. Mutta siinäkin voi silti tehdä tyylikkään, vaikka grafiikka itsessään on vaatimattomampaa, kuin tehokonsoleilla. Moni onnistui tässä jo PS1-PS2 aikaan. Nyt EA on satsannut juuri käsikonsolin pienelle näytölle kunnon tykitystä, mutta samalla isolla ruudulla kaikki rosot näkyy räikeästi.

Selkeästi EA:lla on tärkeää ollut saada mahdollisimman täysiverinen Fifa ulos. Mutta ainakin ekassa versiossa on unohdettu se asia, että peli rakennettiin hybridikonsolille jossa on kompromisseja. Hyvä grafiikka pienellä ruudulla ei välttämättä takaa samaa isolla ruudulla. Toisaalta hyvä pelattavuus ei auta mitään, jos rauta aiheuttaa rajoitteita joillain pelitavoilla. Nämä on asioita jotka pitäisi ottaa huomioon peliä kehittäessä ja testattavana. Pelattavuus Tv+grip/pro, sekä tabletop moodi+grip/pro ja käsikonsolina. Sekä sitten grafiikan taso tv:ssä, toisaalta käsikonsolina ja etenkin tabletop moodissa ulkoasun täytyy olla sellaista, että sitä on mukava pelata, eikä mikään ole liian pientä.
Joko sitten panostaa täysin tv kokemukseen, tai täysin kannettavaan, tai tekee tasapainon näiden välillä. Nyt EA on kontrollien osalta mennyt Tv edellä ja graafisesti käsikonsoli edellä, jolloin joka tavalla löytyy äärettömän hyvin tehdystä pelistä valittamista.

Sinällään pikkujuttu ylipäätään, mutta näitä olisi ihan oikeasti hyvä pelin tekijöiden jatkossa miettiä. Tuntuu että Switch on konseptina niin uusi etteivät oikein osaa ottaa tätä huomioon. Tai no toisaalta indie pelit ovat nämä osanneet toteuttaa todella hyvin. Ennemminkin syynä taitaa olla isoimmilla pelitaloilla pari asiaa.
1: Nintendon kelkassa ei ole aikaisemmin kovin isoa bisnestä saati tehtyä. Joten nyt budjetit on pieniä ja koitetaan halvalla tuleeko rahaa. Tyhmä taktiikka, koska niin ei tule rahaa, eikä tukea jatkossa.
2: Toinen vaihtoehto lienee se mikä nyt varmaan käynyt EA:lla. On tullut jotenkin paniikki, että Switch on saanut kovempaa hypeä kuin odotettiin ja tullut todella kova kiire tehdä peli. Peli on saatu hiottua uskomattoman hyväksi, mutta kiireessä ei ole ehditty oikeasti miettimään laitteen konseptia ja sen vaativaa extra suunnittelua eri käyttökokemuksiin.

Mutta nyt jatkamaan Fifan pelaamista ja testaillaan gripillä nyt myös.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Mielenkiintoinen Nintendo -tapahtuma luvassa ensi viikolla Helsingissä!

Nintendo Switch & BASSO Pop Up -tapahtuma Helsingissä 23. - 29. lokakuuta!

Super Mario laittaa Bassoradion Pop Upin ”putkiremonttiin” maanantaina 23. lokakuuta alkaen. Pop upissa voit pelata uudella Nintendo Switch -konsolilla ja osallistua Mario Kart 8 Deluxe -kisaan, jossa etsitään Suomen parasta Mario Kart -pelaajaa. Ensimmäisille osallistujille luvassa Nintendo-aiheisia yllätyksiä. Tule kellottamaan oma kierrosaikasi kun sinulle sopii. Parhaat pelaajat kutsutaan viikon lopussa finaaliin, jonka voittaja korjaa itselleen uuden Nintendo Switch - Super Mario Odyssey Edition -konsolin.

Perjantaina 27. lokakuuta julkaistaan myös vuoden odotetuin peli: Super Mario Odyssey, jota pääsee pelaamaan paikan päällä ensimmäisten joukossa Suomessa perjantaista sunnuntaihin. Super Mario Odyssey -pelissä voit lähteä Marion mukaan suureen 3D-seikkailuun, joka vie hänet maailman ympäri. Uusien hämmästyttävien kykyjensä avulla Marion täytyy kerätä kuita käynnistääkseen Odyssey-ilmalaivan ja pelastaakseen Prinsessa Peachin Bowserin hääsuunnitelmilta. Tämä on ensimmäinen kolmiulotteinen avoimen maailman Mario-seikkailu vuoden 1996 Super Mario 64 ja vuoden 2002 Super Mario Sunshine -pelien jälkeen. Super Mario Odyssey on täynnä salaisuuksia ja yllätyksiä, mikä tarkoittaa, että luvassa on uskomattoman paljon mahtavia pelihetkiä. Valmistaudu seikkailemaan erikoisissa ja hämmästyttävissä paikoissa.

Tervetuloa tutustumaan tähän odotettuun uutuuspeliin yhdessä Basson kanssa!

Super Mario Pop upin aukioloajat:
• MA-PE klo 10:00-19:00
• LA-SU klo 12:00-18:00

Osoite: Unioninkatu 25, Helsinki


Lähde: https://twitter.com/nintendofin/status/920634013211070465
 
Vastaus: Nintendo Switch

Tänään on julkaistu uusi käyttöjärjestelmäpäivitys v4.0.0. Mukana mm. rajoitettu pelien videotallennus (tallentaan viimeiset 30 sek, videon muokkaus ja jako sosiaaliseen mediaan), sekä mahdollisuus siirtää pelitallennukset konsolista toiseen.


Capture video on select games

To capture video, hold down the Capture Button during gameplay
Up to a maximum of the previous 30 seconds will be saved in the Album. You can trim the beginning and end of each clip, and post to Facebook and Twitter.
As of October 18th, 2017, this feature is compatible with The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, ARMS, and Splatoon 2

Select from 12 new Super Mario Odyssey and The Legend of Zelda: Breath of the Wild icons for your user

To edit your user icon, head to your My Page on the top left of the Home Menu > Profile

Transfer user and save data to another system
To transfer, head to System Settings > Users > Transfer Your User and Save Data

Pre-purchase option on Nintendo eShop
A pre-purchase option will be available for certain games. This option allows pre-load of the game to your system for quicker play when the game is released.
This feature will be supported by future game releases

News channel updates
The news feed has been updated with a new look.
Unfollowing a channel will remove that channel's content from the news feed and following the channel again will make it reappear.

Match software version with a group of local users

To create a group, head to the software's Options > Software Update > Match Version with Local Users
Everyone's software will be updated to match the most recent version in the group
All users must be on system menu version 4.0.0 or later to view and join a group

General system stability improvements to enhance the user's experience, including:

Changed the specification which hid wireless networks using TKIP security from the network search results. Wireless networks using TKIP security will now display in search results as a grayed-out selection instead of not being displayed
The Nintendo Switch console supports WEP, WPA-PSK(AES), and WPA2-PSK(AES). If your router is using a different security type (e.g. WPA-PSK(TKIP)), you will need to change this security type within your router's settings.

Lähde: http://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a_id/22525/p/897

 
Vastaus: Nintendo Switch

Mahtaneeko Nintendo uhkailla tallennettujen videoklippien some-jakajia juridisilla seuraamuksilla, kuten sillä on ollut tapana?
 
Vastaus: Nintendo Switch

Mahtaneeko Nintendo uhkailla tallennettujen videoklippien some-jakajia juridisilla seuraamuksilla, kuten sillä on ollut tapana?

Tuskinpa, kun kerran vielä suoran tallennustoiminnon lisäsivät. Itsellä näitä löytyy YouTubesta, eikä koskaan ollut mitään ongelmia.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Piti pari kertaa katsoa otsikko, ihanko todella tuolle laitteelle tällaisia ominaisuuksia. Mahtavaa!
 
Vastaus: Nintendo Switch

Kuinka paljon nuo videot vie tilaa?
Täytyy varmaan laittaa muistikortti tilaukseen jos odyssey tukee tuota myös.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Täytyy varmaan laittaa muistikortti tilaukseen jos odyssey tukee tuota myös.

Tukee kyllä. Samalla nyt aamulla saivat omat päivityksensä mm. Mario Kart ja ARMS, joissa tuki pelikuvan videotallennukselle.

Odyssey pitää myös sisällään vapaasti liikuteltavan kameran kuvakaappauksille. Sitä kuvatulvaa odotellessa kohti ensi viikon perjantaita.
 
Vastaus: Nintendo Switch


Hei nyt on kehitystä. Voi ostaa toisen switchin mihin varmuuskopioi kamat

Edit edit edit. Olikin liian hyvä ollakseen totta. Se on siirto eikä kopiointi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hei nyt on kehitystä. Voi ostaa toisen switchin mihin varmuuskopioi kamat

Eipäs nyt levitetä katteetonta optimismia! Kysehän ei ole kopioinnista vaan siirrosta:

Once the process is complete, the user information, the associated save data, and the software purchased with the user account that is transferred will no longer be available on the source console.

Puhumme kuitenkin Nintendosta...
 
Vastaus: Nintendo Switch

Erittöin hyviä ominaisuuksia. Mutta ihan oikeasti hei 30sek...ja nekin täytyy olla pelissä tuettuina..miksi. Miksi ei rautatason tukea..
 
Vastaus: Nintendo Switch

Olen ollut valmis myymään pro ohjaimen, nyt en olekaan enää sitä mieltä, että JoyConit riittää kaikkeen...

Samaa mieltä, minulle oli pieni pettymys että joyconien liikerata on selvästi rajallisempi kuin pro ohjaimessa, tämän huomasin helposti fastRMX pelissä.

Ei se silti tee joyconeista huonoja, vitan ohjaimiin nähden parannus on selvä, mutta onhan se harmi että käytännössä jotkut pelit vaativat pro ohjaimen jos niissä haluaa pärjätä.

Käytännössä pelaan telakan kanssa aina pro ohjaimella.
 
Vastaus: Nintendo Switch

Eipäs nyt levitetä katteetonta optimismia! Kysehän ei ole kopioinnista vaan siirrosta:



Puhumme kuitenkin Nintendosta...
Ajattelit että pelit voi vaivatta kopioida toiselle koneelle? Tai tallennukset, jolloin voisi kikkailla esim. tulevassa Pokemonissa?
 
Vastaus: Nintendo Switch

Ajattelit että pelit voi vaivatta kopioida toiselle koneelle? Tai tallennukset, jolloin voisi kikkailla esim. tulevassa Pokemonissa?

No voi pleikkarillakin kopsata tallennukset joko pilveen tai usb tikulle. Ihan kumpaa nyt vaan haluaa käyttää.
Kyllä minäkin ihan mielelläni ottaisin esim kingdom battlen tallennuksen johonkin talteen jos vaikka käy paska tuuri ja kone päästää toimintasavut joskus.
Jopa WiiU antoi kopsata tallennukset usb tikulle.
 
Ylös Bottom