Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Far Cry 5

Ärsyttää muuten nuo NPC kanssa jutteleminen. Vähän kun jotain tapahtuu, niin jutteleminen keskeytyy, sitten seisot siinä vieressä kun NPC kyykkii paskat pöksyssä auton kulmalla, sitten taas "talk" ja sama stoori alusta asti. Tällä kertaa vain toivotaan, että ukko kerkeää kertomaan asiansa loppuun.

Tämä on muuten todella ärsyttävää! Eikö tuohon olisi voinut koodata semmosen systeemin, että jos puhut npc kanssa niin sillon ei voi tulla vihuja kimppuun. Liittyy vähän samaan ongelmaan, kun tuo partioiden liiallinen määrä. :)
 
Kyllä se nyt alkaa vaikuttaa siltä mitä epäilinki.. Alkuhuuma-->hypekiima--> kauniin kuoren alta paljastuu ontto tekele, kilometrejä laaja, millejä syvä.

Ootkos sää siis edes pelannu tätä peliä vai muiden kommenteistako muodostat? Osa tykkää, osa ei. Pelaamalla sen tietää miten itelle kolahtaa, ellei ole sitten jo valmiiksi päättänyt, että ei pidä. :)
 
Ootkos sää siis edes pelannu tätä peliä vai muiden kommenteistako muodostat? Osa tykkää, osa ei. Pelaamalla sen tietää miten itelle kolahtaa, ellei ole sitten jo valmiiksi päättänyt, että ei pidä. :)
Omeri ei varmaan oo viä huamannu. Et tää, peli on myös., pleikalle,

:p
 
No nämä on näitä perus "oletko edes pelannut peliä?" kyselyjä. Ei en ole, mutta tietyt pelit voi jo parin videon perusteella päätellä että se ei tulee tarjoamaan mitään sen kummosempaa just sen alkuhuuman jälkeen.
 
No nämä on näitä perus "oletko edes pelannut peliä?" kyselyjä. Ei en ole, mutta tietyt pelit voi jo parin videon perusteella päätellä että se ei tulee tarjoamaan mitään sen kummosempaa just sen alkuhuuman jälkeen.

Nää on just näitä KOKEILEMATTA PASKAA vastauksia.

" Kuulin että Ni no kuni 2:den budjetti valui kokonaan Ghiblin animaattoreille, joten tarinan täytyy olla paska"

" God of war XII:n ainoa uusi asia on kuulemma Väinämöisen hauenleuka-kantele, joka maksaa 25€, paska peli siis. Sitäpaitsi pelasin PSP:llä yhtä GoWia ja se oli tuubaa"

Tietyt pelit nyt vaan voi tuomita oman ideologian pohjalta....
 
Muutenkin vertailukohteina on sarjan aiemmat pelit ja en tosiaan muista niissä samaisen seikan näin ärsyttäneen. Tiedän myös miten pelin kaava ja idea toimii, eli alueilta vähenee viholliset ajan myötä, mutta eipä se auta kun meno on niin tuskaista sitä ennen. Ei ole ainakaan mieleen jäänyt että esim. Primalissa olisi ollut samaa ongelmaa. Ei edes eläimien osalta vaikka kivikautinen meno olisi siihen paremmin oikeuttanut.

Kyllä tämä sama vihollisten alati häiriköinti on ollut kaikissa Far Cryssä, pahimpana ehkä kakkososa. Primalissa juuri noita villieläimiä tuntui olevan puskat väärällään.

Sitä paitsi sitten kun se alue on vapautettu niin en minä siellä enää sitten palloile vaan olen jo seuraavalla alueelle, jossa varmasti on sama ongelma. Oikeastiko ihmiset jää palloilemaan niille alueille, joista on jo tehtävät pääosin tehty ja alueet vapautettu? Miksi? Eikös siinä ole sitten päinvastainen ongelma, eli että ei ole enää mitään erikoista tekemistä?

Peliä pelanneena varmaan olet huomannut, että alueen vapauttamiseen tarvitsee tietyn määrän kapinapisteitä kolmiportaisella asteikolla. Johnin alueen vapautukseen tarvitsi muistaakseni 13000 pojoa, joka tuli täyteen ennen kuin edes puolet paikan tehtävistä oli suoritettu.

Toki aivan alkupuolella vihollistulva oli naurettava - edellisen taistelun jäljistä kun keräili kuolleilta panoksia, jo oli uusi lauma kimpussa. Onneksi kaikkiin taisteluihin ei myöskään tarvitse jäädä, sen kun vaan lähdet pois.

Minusta kuitenkin Hideo tuossa aikaisemmin tulkitsi hyvin, että pelin alkuun on pyritty saamaan jatkuvasti metsästettynä olemisen tunnetta. Näköjään tämä ratkaisu ärsyttää enemmän toisia kuin toisia.
 
Kyllä se nyt alkaa vaikuttaa siltä mitä epäilinki.. Alkuhuuma-->hypekiima--> kauniin kuoren alta paljastuu ontto tekele, kilometrejä laaja, millejä syvä.

Varmaan osin kiinni siitä mitä on hakemassa. Yhteistyönä on elämysseikkailu riittänyt kantamaan. Vaihtelua on riittävästi ja kaikki bugit ja tekoälyn koomaukset tuovat oman lisäsisältönsä, sen lisäksi mitä keskinäinen toiminta tuo tähän. Paljon antaa myös tarina, joka on poikkeuksellisen mielenkiintoinen. Vähintäänkin sen kasin arvoinen.
 
Sen verran täytty miinuksia antaa että 2 jälkeen ei ole tuotu kahta loistavaa mekaniikkaa takas sarjaan. Ensimmäinen on aseiden kuluminen ja myöhemmin jumittelu, toi mukavan lisämausteen kun ei koskaan tienny millon ase alko jumittaa jos sitä ei vaihtanut uuteen. Toinen on fast travel, kakkosen bussisyteemi oli loistava ja pakotti pelaajaa vähän seikkailemaan kartassa, nyt varmasti monet vaan pikamatkustaa joka paikkaan. Itse olen kyllä ihan tykännyt lennellä ja ajella niin paljon kuin mahdollista.
 
Sen verran täytty miinuksia antaa että 2 jälkeen ei ole tuotu kahta loistavaa mekaniikkaa takas sarjaan. Ensimmäinen on aseiden kuluminen ja myöhemmin jumittelu, toi mukavan lisämausteen kun ei koskaan tienny millon ase alko jumittaa jos sitä ei vaihtanut uuteen. Toinen on fast travel, kakkosen bussisyteemi oli loistava ja pakotti pelaajaa vähän seikkailemaan kartassa, nyt varmasti monet vaan pikamatkustaa joka paikkaan. Itse olen kyllä ihan tykännyt lennellä ja ajella niin paljon kuin mahdollista.
Kakkosta koittamatta, millanen bussisysteemi?

Aseiden kuluminen ois sopivalla arvolla loistavaa.... jossain Dead Risingissä Moppi-Sinko-kananugetilla ampu 2 kertaa ja sit se hajos, mut esim. Ark:issa aseiden kuluminen on kivasti tehty
 
Kakkosta koittamatta, millanen bussisysteemi?

Aseiden kuluminen ois sopivalla arvolla loistavaa.... jossain Dead Risingissä Moppi-Sinko-kananugetilla ampu 2 kertaa ja sit se hajos, mut esim. Ark:issa aseiden kuluminen on kivasti tehty

No siis kartan keskellä ja kulmissa oli ainoastaan fast travel pisteet, 9 ruutuun oli jaettu se kartta 3x3. Niissä pisteissä sit oli sellasia tauluja joista sai päättää mihinkä matkustaa eli et voinut vain kartasta painaa mihin halusit mennä.

Aseiden kuluminen oli mielestäny 2 hyvässä balanssissa, jos otit varastosta uuden aseen mukaan aina kun lähdit mestoille se kesti kyllä useamman hetken, mutta jos napsit vihujen pudottami aseita ne saatto jumiutua vaikka heti kun yritti ampua koska ne ei todennäköisesti olleet uusia.
 
36h tullut pelattua nyt ja maistuu edelleen. Yksin olisi seinä tullut jo vastaan, mutta kaverin kanssa alusta asti vetänyt ja pirun hauskaa ollut. Toki onhan tämä tuttua open world hae tehtävä > mene tuonne ja tapa/hae meininkiä. Tehtävien osalta parasta antia ovat olleet nämä kätköjen etsinnät, kevyttä puzzleilua miten pääsee rakennukseen yms. ja vaihtelua tuohon perus tapa kaikki viholliset.

Pari ikävää bugia tullut; kerran vedettiin mönkijä kallionseinästä läpi, onneksi siitä selvisi vain fast travelilla. Mutta paljon on näiden follow AI missioneiden kanssa tullut sitä että se seurattava tyyppi ei vaan liiku seuraavaan paikkaan, jolloin on pitänyt checkpoint ladata.

Itseä ei ainakaan tuo vihollisten jatkuva spawnaus ole häirinnyt, tottakai kun seisot tiellä lahtaamassa kulttilaisia ne lähettää lisävoimia. Tai ylipäätään liikut vihollisalueella, niin siellä on vihuja, mutta tosiaan tuo alueen vapautus muuttaa tilanteen.
 
No siis kartan keskellä ja kulmissa oli ainoastaan fast travel pisteet, 9 ruutuun oli jaettu se kartta 3x3. Niissä pisteissä sit oli sellasia tauluja joista sai päättää mihinkä matkustaa eli et voinut vain kartasta painaa mihin halusit mennä.

Aseiden kuluminen oli mielestäny 2 hyvässä balanssissa, jos otit varastosta uuden aseen mukaan aina kun lähdit mestoille se kesti kyllä useamman hetken, mutta jos napsit vihujen pudottami aseita ne saatto jumiutua vaikka heti kun yritti ampua koska ne ei todennäköisesti olleet uusia.

Itekin olisin ennemmin nähnyt FC2:n tulevan Season Passissa kuin kolmosen. Kyseessä kuitenkin paljon "realistisempi" peli kuin sarjan muut osat aseiden kulumisineen ja malarioineen. Ainoa, mistä en aikanaan FC2:ssa tykännyt, oli vihureiden jatkuva re-spawnaus.
 
En nyt jaksa lainailla jokaista kommenttia, joten vastausta ei ehkä jokaikiseen asiaan tule mutta laitetaan vielä jotain:

1. Tokihan Far Cry on aina sisältänyt ne teillä partioivat viholliset mutta edelleenkin pidin todella paljon Primalista, platinoin sen ja missään vaiheessa en muista samanlaista ongelmaa tulleen vihujen, en edes villieläinten suhteen. Olen kohta saanut sen palkin täyteen enkä ole huomannut muutosta. Itse asiassa sinne taivaalle on nyt ilmestynyt lentokoneita, joita on usein vieläpä useampi kerralla. Eli sen sijaan että vähenisi se porukka teillä, niin tulee sellaisia lisää, jotka liikkuvat vielä vapaammin ympäriinsä. Okei, tuo ehkä liittyy johonkin radioviestiin ja saattaa olla väliaikainen(?) mutta ihanko oikeasti oli hyvä ratkaisu LISÄTÄ sitä vihollislaumaa entisestään...

2. Itsellä ei myöskään ollut erityisiä odotuksia pelin suhteen. Voi vaikka tarkistaa jostain viestistä, jossa kirjoittelen miksi pelin edes hankin näin aikaisin. Ja alussahan se peli maistuikin: alkusaarella tuntui että homma pysyi vielä hallussa. Toki se oli sen verran tiivis että ei sinne olisi voinut ihan mitä tahansa hahmomäärää lyödäkään.

3. Metsästämisen tunne? Eikö sen olisi voinut hoitaa niillä erillisillä partioilla, joita siellä jopa onkin? Eikö ne susien kanssa olevat jousimiehet ole niitä, jotka metsästää ja muut on tavallaan normipuuhissaan? Edelleen olen vahvasti sitä mieltä että homma on huonosti toteutettu. Metsästämisen tunteen kyllä saisi hoidettua muutenkin kuin pistämällä joka niemen ja notkon täyteen vihollisia.

4. En juokse peliä läpi. En muutenkaan tajua miten tuo argumentti edes liittyy siihen, että vihuja vain tuntuu olevan liikaa.

Se on totta että toisiin varmasti iskee ja toisiin ei. Itsellä ikävästi nyt sellainen tunne että pitää vähän pakottaa itseä pelin ääreen ja sitten toivoa että olisi vähän nautittavampi sessio. Olen myös huomannut että jos hylkään hiippailupelailun niin homma on selvästi helpompaa ja saa nopeammin tukikohdat puhtaaksi. Hiippailu tuntui oikeasti toimivan vain ensimmäisellä saarella, jossa oli pienempi meno. Toki yksittäiset, parin tyypin paikat onnistuu muuallakin mutta en muista onko tullut kuin yksi tukikohta saatua hiippailemalla tyhjäksi. Muistelen että Primalissa se oli poikkeus jos tuli hälytys ja samaan olen pyrkinyt tässäkin. Ei vain onnistu. (Ja nyt odotellaan viestejä kuinka paska olen pelaamaan vaikka juuri kirjoitin että sama hiippailutapa onnistui kyllä Primalissa. Muistaakseni ongelmia ei ollut samalla tapaa myöskään FC3:ssa tai 4:ssa).
 
Kyllä se nyt alkaa vaikuttaa siltä mitä epäilinki.. Alkuhuuma-->hypekiima--> kauniin kuoren alta paljastuu ontto tekele, kilometrejä laaja, millejä syvä.

No ei kai kukaan Ubisoftin peliltä vakavassa mielessä juuri muuta odottanutkaan? Kyseisen lafkan open worldit ovat kuitenkin olleet jo kohta kaksi konsolisukupolvea ihan samanlaisia. Iso kartta jaettuna useaan eri alueeseen, joista jokaisella toistetaan niitä samoja aktiviteetteja ja sivutehtäviä ennen alueen pomoa ja sitten siirrytään seuraavalle alueelle, jossa sama kuvio toistuu. Jos pelin genre(räiskintä) tai aikakausi(historia eli AC:Origins) tai genre(autoilu eli Crew) kiinnostaa, niin silloin pelin jaksaa jokseenkin "grindata" loppuun asti, mutta muussa tapauksessa se ähky iskee ennemmin tai myöhemmin.

Parin "tutun" suomistriimaajan pelejä tässä nyt tällä viikolla katsellut ja sieltäkin alkaa kantautua niitä "meh, tämä peli on niin tylsä ja itseään toistava"-tason huudahduksia, kun käsittääkseni pelitunteja on takana se ehkä vähän toista kymmentä. "Pakko kuitenkin pelata ja vetää läpi, kun tästä on maksettu" on myös kuultu jo tässä vaiheessa. En sinänsä ihmettele, koska itselle se itseään toistavuus tosiaan iski päin naamaa striimejä katsoessa jo melkein ensimmäisellä kerralla.

Ja toki erityishuomiot vielä niille selvästi pelistä tykkääville, joiden kommentit ovat luokkaa "miks valitat, kun et kerran ole edes pelannut?". Hauskaa luettavaa tuollaiset! :D Siinä säästää melkoisen määrän rahaa, kun pystyy videon, arvostelun tai striimin pohjalta toteamaan, ettei peli ole omaan makuun iskevä! Kaikkien ei vaan tarvitse ostaa peliä todetakseen, ettei tykkää siitä tai ei koe pelin senhetkisen hinnan olevan omaan makuun kohdallaan ;) Äärettömän hupaisa ajattelumalli pelien ja laitteiden kohdalla tuo "Sä et saa kritisoida, jos et itse ole peliä/laitetta ostanut ja pelannut vähintään X määrää tunteja", joka säännöllisin väliajoin putkahtaa aina esille milloin missäkin kulmassa foorumia.
 
Tässä olis erittäin mielenkiintoinen juttu Far Cry 2 jossa haastatellaan entistä Ubisoft miestä, sieltä selviää että suunnitteilla oli esim että outpostit ei spawnais heti takas kun niistä lähtee, joka kieltämättä olisi tehnyt pelistä paljon miellyttävämmän pelata.

https://www.eurogamer.net/articles/2018-03-30-far-cry-2s-single-minded-vision-needs-to-be-remembered


Edit: Takas FC 5. Se on ihan okei kritisoida peliä ja ei siitä kaikkien tarvi tykätä, ymmärrän kyllä miksi se ei kaikkiin kolahda. Itselle tämä on kuitenkin juuri niin loistava peli kuin voi haluta, vielä kun iän myötä on tullut järki käteen eikä vouhota kaikista asioista ja ottaa rauhallisesti niin pienet asiat jotka muita häiritsee ei tunnu miltään epäkohdilta. Kuten tuo että tehtävä NPCt reagoivat ympärillä tapahtuviin asioihin, lähtevät kesken keskustelun vihun kimppuun jos on lähellä, tai niinkuin itsellä kerran kun olin vallannut outpostin tehtävä NPC nappasi helikopterini ja alkoi puolustaa sitä aluetta, yritä siinä nyt saada tehtävää. Itse näen tämän asian kuitenkin realismina pelissä, ei siinä ruveta mitään tehtävän yksityiskohtia kertomaan jos kimppuun hyökätään vaan vihu hoidetaan ensin pois päiviltä, näin epämiellyttävistä ominaisuukista saa nautittavia ja eivät haittaa pelin tempoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten tuo että tehtävä NPCt reagoivat ympärillä tapahtuviin asioihin, lähtevät kesken keskustelun vihun kimppuun jos on lähellä, tai niinkuin itsellä kerran kun olin vallannut outpostin tehtävä NPC nappasi helikopterini ja alkoi puolustaa sitä aluetta, yritä siinä nyt saada tehtävää. Itse näen tämän asian kuitenkin realismina pelissä, ei siinä ruveta mitään tehtävän yksityiskohtia kertomaan jos kimppuun hyökätään vaan vihu hoidetaan ensin pois päiviltä, näin epämiellyttävistä ominaisuukista saa nautittavia ja eivät haittaa pelin tempoa.
Itse en kaipaa peleiltä realismia jos ne vielä kaiken huipuksi vievät peli-iloa pois. Tämä esimerkkikin on juuri sitä, mikä turhauttaa. Juuri saanut kokonaisen tukikohdan vallattua niin tulee kesken keskustelun joku "random"-hyökkäys (joka on enemmän sääntö kuin poikkeus) ja pitää odotella.

Yhtä turhauttavaa kuin Breath of the Wildin sade, jonka aikana ei kiipeillä vaan odotellaan että se lakkaa että pääsee taas pelaamaan. Ihan oikeasti vähän turhauttaa kun pitää jossain kallionkielekkeellä odotella että pääsee taas jatkamaan pelaamista.

Toki pelaajia on erilaisia ja jotkut tuntuu tykkäävän tuosta realismista. Itselle pelaaminen on eskapismia enkä kaipaa realismia. En ainakaan jos se tulee peli-ilon/sujuvuuden kustannuksella. Selvennetään sen verran vielä, että realismi ei itsessään ole ongelma vaan se, mitä se tuo tai vie pelistä. Nämä esimerkit sitä huonoa puolta.

Toinen esimerkki: The Last of Usissa Ellie juoksentelee vihujen ympärillä ja kolistelee ympäriinsä ilman että vihut huomaavat. Ei haittaa pätkääkään ja pystyn sivuuttamaan tuon seikan täysin sillä se sujuvoittaa peliä. Jos vaihtoehtona olisi se, että jokainen npc-kaverin ääni tai liike hälyttäisi vihut, niin olisi voinut jäädä koko peli ostamatta. Epäilen että Naughty Dog myös teki tietoisen valinnan tuossa realismin ja viihtyvyyden (tms) välillä. Täysin oikea ratkaisu minusta eikä vie immersiota ainakaan minulta. Pelit on muutenkin niin täynnä immersion rikkojia että tuo ei nyt paljoa isompi homma ole kuin se, että haavat parantuu ja tyyppi nikkaroi aseita ja ammuksia parissa sekunnissa. Asia, jota harvemmin kukaan kritisoi vaikka saattaa noista npc-Ellieistä huomauttaakin.

Mutta ei tässä minulla mitään "Far Cry on täysi paska"-agendaa ole takana. Itselle ei iske ja vähän tosiaan harmittaa kun tykkäsin esim. siitä Primalista niin kovasti. Olisin tästäkin halunnut tykätä ja nauttia enemmän mutta ei voi mitään, liika toiminta joka paikassa syö iloa kun haluaisi rauhassa käyskennellä ja tutkia vihollisten tukikohtia ennen kuin sinne juoksee suinpäin granaatteja heittelemään (johon se tuntuu joka kerta menevän kun ei hiippailu tunnu onnistuvan).

Asia, joka pitää ilmeisesti aina sanoa erikseen: tämä on minun fiilikseni pelistä. Saa tykätä itse ihan vapaasti.

Pieni säätö vihujen määrässä olisi varmasti silti useamman mielestä kohdallaan? Se metsästyksen kohteena olemisen tunnekin olisi varmasti mahdollista toteuttaa eri tavalla kuin määrällä. Onhan sitä useampikin peli, missä tulee jokin oikeasti haastavampi ryhmä tai hahmo perään ja se usein kuumottaa enemmän kuin jokin rivivihollisten lauma.
 
Saahan sitä mielipiteensä kertoa pelaamattakin, ei siinä mitään. Mutta mieluummin minä ainakin luen ihan aitoja, itsekoettuja hetkiä pelistä, oli ne sitten negatiivisia tai positiivisia, kuin näitä "katselin videon ja bugisoft paskaahan se on" mitä on tullut läjäpäin jo ennen pelin julkaisuakin. Kyllähän se kumminkin aina on eri asia itse se peli kokea pelaamalla, kuin katsella se striimien välityksellä. Muutenhan kaikki pelit olisi sama vain jättää itse pelaamatta ja katsoa videolta, kun muut pelaa sen läpi.

Onkos muuten muilla jumittanut Rye & Sons ikoni kartalle vaikka olisi pelannut kaikki siihen liittyvät tehtävät läpi? Vähän häiritsee tällaisen "kerää ja kolua kaikki paikat mahdollisimman tarkkaan" -tyylisen pelaajan aivonystyröitä. :D
 
Peliä pelaamattoman kommentointi asettuu siihen omaan kehykseensä, joka on merkityksellistä lähinnä hänelle itselleen.

Voin arvostella matkailukohteitakin videoiden perusteella, on kuitenkin eri asia käydä paikanpäällä ja lähteä kommentoimaan siltä pohjalta.

Tänään kolmas pääsiäispäivä on varattu puhtaasti Far Cryille. Ihan koukussa ollaan. :D

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom