Jaha, täällä onkin nyt useampi keskustelu, johon voisi jotain sanoa kun nyt sattui olemaan kirjautuneena ja päätyi näitä lukemaan.
AAA-pelit vs. pienemmillä tuotantoarvoilla tuotetut teokset:
Minä pelailen Game Passista jatkuvalla syötöllä nimenomaan pienempi pelejä, viimeisempänä Moving Out, jota piti vain pari kenttää testata mutta en tiedä kuinka monta jäin jauhamaan. Viimeisin isompi peli taitaa olla Ace Combat 7 ja sekin Game Passin kautta, sitä ennen ja jälkeen Deliver Us the Moon (loistava!), Dead Cells (mahtava!), Void Bastards (oikein viihdyttävä), Bad North, Untitled Goose Game, Minit, jne..
Ymmärrän kyllä erot näiden ja AAA-pelien välillä mutta yhtä lailla vaikkapa elokuvien parissa on todella virkistävää katsoa muitakin kuin niitä isolla rahalla tehtyjä teoksia. En voisi kuvitellakaan että pelaisin pelkästään AAA-pelejä tai pelkästään indietä (tai AA/A-teoksia).
Pelimaku on tietenkin eri asia ja sillehän ei mitään voi että niin monet kehutut pienemmät teokset on proseduaalista, metroidvaniaa, tasohyppelyä tai jotain sellaista, jota ei ole koskaan edes kokeillut ja on sen vuoksi hankala tietää tykkääkö. Tämän vuoksi juuri tuo Game Pass onkin niin loistava. Ei mene rahat hukkaan jos outo konsepti ei toimikaan mutta jos taas toimii, niin saa ns. piilotettuja helmiä kokemaan, jotka olisivat muutoin ehkä menneet täysin ohi.
Ymmärrän myös että on ikään kuin turvallista pelata niitä turvallisesti tehtyjä AAA-pelejä, jotka eivät kauheasti edes yritä mitään uutta. Ostaessa sen uuden CODin tai Assassin's Creedin saa hyvin varmasti juuri sitä mitä odottaakin mutta kun ostaakin vähemmän tunnetun teoksen, on isompi riski saada peli, joka ei iskekään omaan makuun. Varsinkin jos koko genre tai pelin idea on epäselvä ennen ostamista.
Arvostelun "spoileriin" taas:
Olen kaikenlaista nähnyt ja kokenut spoilereihin liittyen mutta nyt on kyllä joku huippu saavutettu. Miten siinä esittelytekstissä (tms.) voi mitenkään kenenkään mielestä olla spoileri?
Myönnän että en muistanut että kyseessä olisi jokin kostotarina mutta kun siitä taas luin, niin joo, oli se taidettu kertoa jo ihan silloin ensimmäisien infojen aikaan. "Jatko-osien perisynnit" taas ei kerro mielestäni kuin siitä, että kaikkea on enemmän ja isommin ja se voi viedä pois pelikokemuksesta. Tämä siis ihan oma tulkinta. Mitenkään tuo ei tarinasta kerro mitään. Muutenkin osasin odottaa kaikkien merkkienkin perusteella että isompi peli sieltä on tulossa kaikilta osa-alueiltaan.
Sama tapahtui myös uudessa Doomissa. Kaikkea on enemmän, isommin, jne. Siinäkin sanoisin että se on huono juttu pelille ja vähempikin olisi riittänyt. Ole hyvä spoilerista vain, kuka olitkaan, joka tämän keskustelun aloitti.