Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Eihän tässä ole mutuilua tai arvailua mikään muu kuin se, paljonko digikonsolia mahdollisesti myydään.

Digipelit on halventuneet jo vuosia paljon myöhemmin kuin fyysiset, joten se on jo käytännössä fakta eikä mitään arvailua. Tuskin se siitä mihinkään muuttuu jos digiä ostetaan enemmän. Nimenomaan hinta pysyy korkeampana koska mitään syytä ei ole sitä alentaa jos myy jo muutenkin.

Onko muutenkaan olemassa mitään yhteistä suunnitelmaa milloin pelin hinta vaikka Storessa halpenee? Eikö julkaisija itse päätä näistä? Vaikuttaa varmasti myös että mitä aikaa eletään. Black Friday jos on ajankohtainen niin helposti laitetaan edes pieni alennus jo uudempaankin peliin.

Minä uskon että digihinnat pysyy korkeina, ihan sama mitä tapahtuu. Tulee enemmän digiostajia? -> hinnat pysyy. Digiostajat vähenee ja suositaan fyysistä? -> hinnat pysyy. Ainakaan vielä ei ole mitään todisteita että konsolien digikaupassa olisi jotain hintoja alennettu fyysiseen verrattuna. Tämä jo siksi, että konsoleiden digikaupassa on monopoli. Ne valuuttakortit ja pelikoodit ei sitä ole tähänkään mennessä muuttaneet, joten se "argumentti" ei toimi. Ehkä sitten jos tapahtuisi sellainen ihme että konsoleille tulisi useamman eri toimijan digikauppa. Sellaisen tulemisessa ei vain ole mitään järkeä.
Sinänsä se kyllä toimii että noita raha koodeja digi lompakkoon taas saa eri alennuksilla vaikka pelin hinta olisikin mikä tahansa.
 
Sinänsä se kyllä toimii että noita raha koodeja digi lompakkoon taas saa eri alennuksilla vaikka pelin hinta olisikin mikä tahansa.
Suurin osa peleistä on todella nopeastikin alennuksessa. Ja juu, maksavat silloinkin sen noin kympin enemmän kuin fyysisenä, mutta kun tuossa tosiaan tuo, että rahakoodia saa usein halvemmalla, jolloin ero hinnassa ihan +-0.
Ero toki niille jotka vielä myy pelinsä, itse en ole 10v pelejäni myynyt.
 
Suurin osa peleistä on todella nopeastikin alennuksessa. Ja juu, maksavat silloinkin sen noin kympin enemmän kuin fyysisenä, mutta kun tuossa tosiaan tuo, että rahakoodia saa usein halvemmalla, jolloin ero hinnassa ihan +-0.
Ero toki niille jotka vielä myy pelinsä, itse en ole 10v pelejäni myynyt.

Siteeraan nyt Omenanraatoa, kun hän - ja monet muut - ovat nyt jo useampaan kertaan maininneet ketjussa näistä "halvemmista koodeista". Ihan vilpittömästi nyt siis kysyn, että mistä näitä Playstation Storen koodeja saa niin paljon halvemmalla, että ero 20-30e halvemman fyysisen välillä on +-0? Onko teillä heittää vinkkiä johonkin sähköiseen ostokauppaan, missä näissä latausseteleissä tekee oikeasti ihan mainitsemisen arvoista säästöä?

Nyt siis oletetaan, ettei juuri ostohetkellä ole käynnissä mikään S-mafian super-raha-naminam-päivä, jossa kuitenkin pahimmassa tapauksessa pitää vaeltaa maakuntarajojen yli saadakseen sen -15% alennusta jostain koodilapusta. Ei ainakaan näin muotoiltuna kuulosta vaivattomammalta kuin se fyysinen levy Gigantista julkaisupäivänä hintaan 50e ja vaivattomuutta tällä digiostamisella nimenomaan tavoitellaan.
 
Siteeraan nyt Omenanraatoa, kun hän - ja monet muut - ovat nyt jo useampaan kertaan maininneet ketjussa näistä "halvemmista koodeista". Ihan vilpittömästi nyt siis kysyn, että mistä näitä Playstation Storen koodeja saa niin paljon halvemmalla, että ero 20-30e halvemman fyysisen välillä on +-0?
Ei mistään. Jos haluaa pelin heti julkaisupäivänä, on fyysinen versio käytännössä aina halvempi. Digiversio alkaa kilpailla hinnallaan vasta kunnon alennuksien myötä.

Aiemmin mainitsemassani Livekortti.fi:ssä PSN-maksukorttien alennukset olivat tällä hetkellä n. 5-8,5 prosenttia euromääräistä arvoaan halvempia. Esimerkiksi 69,95 euron hintaisen TLOU Part II:n kanssa säästöä tulisi korkeintaan kuutisen euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Siteeraan nyt Omenanraatoa, kun hän - ja monet muut - ovat nyt jo useampaan kertaan maininneet ketjussa näistä "halvemmista koodeista". Ihan vilpittömästi nyt siis kysyn, että mistä näitä Playstation Storen koodeja saa niin paljon halvemmalla, että ero 20-30e halvemman fyysisen välillä on +-0? Onko teillä heittää vinkkiä johonkin sähköiseen ostokauppaan, missä näissä latausseteleissä tekee oikeasti ihan mainitsemisen arvoista säästöä?

Nyt siis oletetaan, ettei juuri ostohetkellä ole käynnissä mikään S-mafian super-raha-naminam-päivä, jossa kuitenkin pahimmassa tapauksessa pitää vaeltaa maakuntarajojen yli saadakseen sen -15% alennusta jostain koodilapusta. Ei ainakaan näin muotoiltuna kuulosta vaivattomammalta kuin se fyysinen levy Gigantista julkaisupäivänä hintaan 50e ja vaivattomuutta tällä digiostamisella nimenomaan tavoitellaan.
Sinänsä on helpompaa kun ne massit voi mafia päiviltä ottaa etukäteen valmiiksi yhdistettynä henkilökunta alennukseen ja koska esim Giganttia ei ole koti paikkakunnalla mutta Prisma on.
 
Sinänsä on helpompaa kun ne massit voi mafia päiviltä ottaa etukäteen valmiiksi yhdistettynä henkilökunta alennukseen ja koska esim Giganttia ei ole koti paikkakunnalla mutta Prisma on.

Aivan. Tää S-mafia oli vaan siinä mielessä huono esimerkki, kun tuolla toisaalla vilkuilin keskustelua näistä S-ryhmän alennuksista ja kävi ilmi ettei puolissa maakunnista tuota alennusta pystynyt edes hyödyntämään, koska jokaisella osuuskaupalla on oma käytäntönsä, että luetaanko latausseteli lahjakortiksi, jolloin alennusta luonnollisesti anneta. Tottahan se on, että tuolla tavalla säästää ihan missä tahansa asiassa. Ostaa saman tien S-päiviltä 700 eurolla niitä Storen latauskoodeja ni kyllähän siinä säästöä tekee jo kivasti yli 100 euroa.

Ajattelin vaan, kun niin kovasti on puhuttu näistä "halvemmista koodien hinnoista", niin oletin että täytyyhän jengillä nyt jotain sähköisiä ostopaikkoja olla, mistä näitä koodeja kärkytään halvemmalla, eikä kaikki alennus suinkaan nojaa satunnaisiin S-ryhmän asiakasomistajapäiviin :D
 
Pelien hinnoittelusta.

Itse pelaan harvemmin ja joku RDR2 on edelleen pelaamatta. Minun kaltaiselle kuluttajalle pelien isot alennukset (digi tai fyysinen) ovat taivaan lahja ostaa peli ihan vain varuiksi jos sitä ehtisi joskus pelaamaan ja EA Access/Game Pass ovat ”fanipalvelua” parhaimmillaan.

Minun mielestä Nintendo on näyttänyt ”selkärankaisuutta” mitä tulee pelien alennuksiin digikaupassa. Yksikään Nintendon AAA-nimike ei koskaan ole yli 15% alennuksessa. Vastaavasti Nintendon pelien fyysisiä versioita ei ole koskaan kymmeniä kappaleita markettien hyllyillä, joten Nintendon pelit ovat lähes aina keräilyharvinaisuuksia kun sellaisen löydät ja sitä myöten niitä ei tarvitse lempata alennuksella ulos varastoista. Ja tämän seurauksena Nintendon peleistä tulee vain selkeät nimikkeet hankittua muiden jäädessä ostamatta. En taatusti tule Animal Crossingia hankkimaan kun en mitenkään osaa sanoa onko minun juttu vai ei. Puoleen hintaan voisin kokeilla muutaman vuoden päästä.

Eli nykyisessä maailmassa arvostan Sonyn ja Microsoftin tapaa toimia digikaupoissaan mihin vaikuttaa fyysisen median aiheuttama ”hintapaine” pitää hinnat alhaisena. Jos bisnespyrkimys on ”kasvattaa arvoa” ja suunnata Nintendon vesille digijakelun hinnoittelun suhteen, niin pelit jäävät herkemmin hankkimatta sillä täyshintaista 70€ peliä ei tule hankittua vain parin tunnin kokeilua varten.
 
Siteeraan nyt Omenanraatoa, kun hän - ja monet muut - ovat nyt jo useampaan kertaan maininneet ketjussa näistä "halvemmista koodeista". Ihan vilpittömästi nyt siis kysyn, että mistä näitä Playstation Storen koodeja saa niin paljon halvemmalla, että ero 20-30e halvemman fyysisen välillä on +-0? Onko teillä heittää vinkkiä johonkin sähköiseen ostokauppaan, missä näissä latausseteleissä tekee oikeasti ihan mainitsemisen arvoista säästöä?

Taalta olen itse ostanut ja saa miltein 20 % halvemmalla.

1592480682513.png
 
Siteeraan nyt Omenanraatoa, kun hän - ja monet muut - ovat nyt jo useampaan kertaan maininneet ketjussa näistä "halvemmista koodeista". Ihan vilpittömästi nyt siis kysyn, että mistä näitä Playstation Storen koodeja saa niin paljon halvemmalla, että ero 20-30e halvemman fyysisen välillä on +-0? Onko teillä heittää vinkkiä johonkin sähköiseen ostokauppaan, missä näissä latausseteleissä tekee oikeasti ihan mainitsemisen arvoista säästöä?
Mulla on pääkäyttäjänä US-tili ja ostan Offgamersista koodeja silloin, kun tarjoavat hyviä promoaleja. Niitä on noin kaksi kertaa vuodessa. Esimerkiksi 50 dollarin psn koodin saa about 30 eurolla. Koskaan en ole vastaaviin tarjouksiin EU-koodeille törmännyt.
 
Taalta olen itse ostanut ja saa miltein 20 % halvemmalla.

Mulla on pääkäyttäjänä US-tili ja ostan Offgamersista koodeja silloin, kun tarjoavat hyviä promoaleja. Niitä on noin kaksi kertaa vuodessa. Esimerkiksi 50 dollarin psn koodin saa about 30 eurolla. Koskaan en ole vastaaviin tarjouksiin EU-koodeille törmännyt.

Kiitoksia! Tämmöiset vinkit on erittäin tervetulleita. Ja pahoittelut modeille vielä offtopicista. Hyvää juhannusta! :cool:
 
Koskaan en ole vastaaviin tarjouksiin EU-koodeille törmännyt.
Kiitos vinkistä. En ollut Offgamersistakaan kuullut, vaan kyllähän siellä on ihan oma kategoriakin suomalaisille PSN-koodeille. Juuri tällä hetkellä varsinaiset PSN-maksukortit näyttävät olevan loppu, mutta Plus-aikaa saa tavallista hieman halvemmalla.

Update! Ei tuo Eneba ihan niin halpa silti ollut kuin miltä päällisin puolin näytti. Vähän maksutavasta riippuen päälle tulee vielä 1,09-4,31 euroa käsittelykuluja. Kyllä tuollakin toki saa silti liki 17 prosentin alennuksen. Koodi tuli lisäksi erittäin nopeasti korttimaksun vahvistuksen jälkeen, ja lunastuksen kanssakaan ei ilmennyt mitään ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkistä. En ollut Offgamersistakaan kuullut, vaan kyllähän siellä on ihan oma kategoriakin suomalaisille PSN-koodeille. Juuri tällä hetkellä varsinaiset PSN-maksukortit näyttävät olevan loppu, mutta Plus-aikaa saa tavallista hieman halvemmalla.
Suomalaiset psn-maksukoodit on olleet loppu niin kauan kuin muistan. Joten en ole varma, onko niitä valikoimassa enää ollenkaan.

Offgamersista vielä myös, että ikinä ei ole pettänyt. Koodi tulee yleensä parissa minuutissa.
 
Ihanko oikeasti käytetään digiostosten argumenttina tällaista: "voi mafia päiviltä ottaa etukäteen valmiiksi yhdistettynä henkilökunta alennukseen"?

Eli pitää vain mennä kyseiseen kauppaan töihin että saa valuuttakortteja halvemmalla, niinkö? Onpa kyllä kätevää ja suoraan verrattavissa niihin fyysisten hintoihin.

Muutenkin kun vertaan hintoja, niin vertaan niitä hintoja, mitä on saatavilla kun googlaa. Suuren osan ajasta niitä valuuttakortteja ei saa alennuksesta. Suuren osan ajasta taas fyysisiä saa, joten edelleen, yhä ja jälleen päästään lopputulemaan, että fyysinen on halvempi jos on tarkoitus vain ostaa peli eikä varautua jollain valuutan hamstraamisella. Ja pakkohan sitä on hamstrakin jos diginä ostaa kun peleillä on yleensä se vähintään 10 euroa ekstrahintaa fyysiseen verrattuna ja alennusta saa odotella kauemmin.

Voinhan minäkin vaikka heittää että naapurin Eskolta saa aina halvalla kun se myy omansa heti pois mutta ei se ole mikään normaali tai yleinen käytäntö. Veikkaan että suurin osa ei myöskään pidä mitään USA-tilejä tai hamstraa S-päiviltä (tms.) kortteja kassikaupalla. Saati että menee johonkin kauppaan töihin että saa sen alennuksen. Sitä paitsi, eikö sen alennuksen saa sitten myös niistä fyysisistä peleistä, joten mikä se hintaero sitten on?

Väitän siis, että ilman tällaisia saivarteluja fyysisen pelin saa pääosan ajasta halvemmalla. Se on sitten itsestä kiinni laskeeko myös jälleenmyyntiarvon siihen mukaan. Minä en yleensä peleistä myy kuin kaksoiskappaleita (jos ostan erikoisversion, gotyn tai vastaavan myöhemmin tms.) mutta silti olen saanut pelini aina digiversiota halvemmalla.
 
Kyllä se fyysisen osto vaan kannattaa! Tänään pelin julkaisupäivänä The Last Of Us 2 Prismasta 49,95 €, kun digiversio maksaa kokonaiset 69,95 €. Digiversio on siis julkaisussa melko hurjat 40 % kalliimpi! Lisäetuna fyysisessä on myös se, että voin vaikka lainata sen kaverille, kunhan olen pelannut sen. Tuplahyöty! Kyllä se fyysinen vaan kannattaa...

Offtopicina sen verran samaan viestiin, että meikäläisen julkaisuerästä ostettu made in Japan PS4 ei käytännössä äännä yhtään normaalia enempää tuon pelin kanssa, kun tässä nyt sellaiset vajaa 2 tuntia putkeen peliä aloittelin. Olen tainnut saada jonkun erikoismallin :D
 
Toisaalta, nyt kun Gamestop on RIP, niin ei niillä fyysisillä läpipeluun jälkeen tee mitään. Jos ei siis ihan halua kuorruttaa asuntoaan rumalla muovikrääsällä. Ongelmajätettä. Ei viitti roskiinkaan heittää, mutta ei sillä mitään rahallista arvoa ole.

Uusia ja uudehkoja PS4 ja One pelejä vein kohmalokaupalla toiseen mestaan vaihtoon ja maksettavaakin jäi Last of Us II:sta. Totesin että pitäkää tunkkinne, tämä sai kunnian olla vipoviimeinen fyysinen pelimedia omalla kohdalla. Luultavasti ei, mutta ostan kyllä jatkossa entistä tarmokkaammin diginä. Ja jos ostankin vielä fyysisen, niin just jostain prismasta, mielummin kuin erikoistuneitten pelikauppojen digipelihinnoilla.
 
Toisaalta, nyt kun Gamestop on RIP, niin ei niillä fyysisillä läpipeluun jälkeen tee mitään. Jos ei siis ihan halua kuorruttaa asuntoaan rumalla muovikrääsällä. Ongelmajätettä. Ei viitti roskiinkaan heittää, mutta ei sillä mitään rahallista arvoa ole.
Kyllä niitä levyjä voi kaupitella ihan suoraan yksityisille kuluttajillekin (ja saada joskus jopa paremman hinnan kuin Pelijumista).
 
Toisaalta, nyt kun Gamestop on RIP, niin ei niillä fyysisillä läpipeluun jälkeen tee mitään. Jos ei siis ihan halua kuorruttaa asuntoaan rumalla muovikrääsällä. Ongelmajätettä. Ei viitti roskiinkaan heittää, mutta ei sillä mitään rahallista arvoa ole.

Uusia ja uudehkoja PS4 ja One pelejä vein kohmalokaupalla toiseen mestaan vaihtoon ja maksettavaakin jäi Last of Us II:sta. Totesin että pitäkää tunkkinne, tämä sai kunnian olla vipoviimeinen fyysinen pelimedia omalla kohdalla. Luultavasti ei, mutta ostan kyllä jatkossa entistä tarmokkaammin diginä. Ja jos ostankin vielä fyysisen, niin just jostain prismasta, mielummin kuin erikoistuneitten pelikauppojen digipelihinnoilla.
Kyllä näitä voi ihan kavereille/netissä myydä eteenpäin, ei se gamestop ole ainoa vaihtoehto.

Edit: Tontsa kerkesi ensin.
 
Kyllä niitä levyjä voi kaupitella ihan suoraan yksityisille kuluttajillekin (ja saada joskus jopa paremman hinnan kuin Pelijumista).
Jep, tätäkin on tullut harrastettua ajalla ennen Gamestoppia. Mutta sittemmin oon tullut vanhemmaksi ja laiskemmaksi, ei jaksa säätää. Digi kuulostaa ja tuntuu vaan entistä enemmän helpommalta ja järkevämmältä omalla kohdalla. Jos (ja kun) PS5 tulee talouteen, digital only.
 
Ei tulisi mieleenkään viedä gamestop saa niin helposti torissa myytyä. Last of us 2 uutena 49.95e ja pelaa läpi myy pois about 40e varmaan menee kaupaksi
 
Ei tulisi mieleenkään viedä gamestop saa niin helposti torissa myytyä. Last of us 2 uutena 49.95e ja pelaa läpi myy pois about 40e varmaan menee kaupaksi
Jep, eikä todellakaan ole mitään säätämistä kuten yllä oleva käyttäjä kirjoittaa. Nimenomaan digitaaliset pelit ovat niitä joilla "ei mitään rahallista arvoa ole".
 
Ylös Bottom