Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Nyt kun puhut konsoleista, niin puhun nykyisestä konsolisukupolvesta ja PS4:stä, jonka omistin.

PS4 on hidas. Erityisesti käyttöjärjestelmä ja Store. Käynnistän PC:n ja olen pelissä nopeammin kuin PS4:llä.

PS4:llä ei aina käyttöjärjestelmäpäivitykset latautuneet tai pelit päivittyneet lepotilassa, vaikka oli PS+.

PS4 pyörittää kyllä kaikkia sille julkaistuja pelejä, mutta esimerkiksi RDR2 pelissä fps droppaili lähemmäs 10fps lukuja esim Saint Denisissä. Omalla kohdalla peli oli näin ollen osittain pelikelvoton. PC:llä RDR2 on tasaisesti 60fps.

Juuri tällaisista pienistä jutuista johtuen oma valinta on aina ensisijaisesti PC. Saan itse määritellä millaisella koneella pelaan, missä pelaan ja millä asetuksilla. Pelit eivät ole pelikelvottomia 10fps lukujen takia, koska voin pudottaa pelin grafiikka-asetuksia. Launcherit ja pelit päivittyvät PC:llä samalla kun käynnistän koneen. Steamissa voi käyttää televisiotilaa ja peliohjainta navigointiin.

Ero on siinä, että Windowsissa klikkaan Steamin auki (Windowsin käynnistyessä se on mahdollisesti päivittänyt itsensä), toisella klikkauksella halutun pelin, otan ohjaimen käteen, istun sohvalle ja aloitan pelaamaan. Tässä vaiheessa PS4 vielä käynnisteli peliä.

Edit: lisätään loppuun että virustorjunta hoituu Windows 10 automaattisesti taustalla Windowin omalla Defenderillä. Ei sen olemassaolosta tarvitse tietää mitään, se kyllä ilmoittaa jos haluat seikkailla tai olet seikkaillut sopimattomilla nettisivuilla. Ajurit ja käyttöjärjestelmäpäivitykset päivittyvät Windows Updaten kautta, myös siellä taustalla. Windows ilmoittaa kun päivitykset on päivitetty tai valmiina päivittymään, riippuen siitä minkä valinnan olet asetuksista valinnut.
Haluaisimpa nähdä kun win pohjainen kone on kylmä käynnistäessä nopeammin pelissä kuin ps4.
 
SSDltä ollaan minuutissa työpöydällä kaikki apit auki. Toinen minuutti kun pelin avaa, ei se pleikkari tai Xbox sen nopeampi ole.
Mun asus peliläppäri ssd käynnistyy kyllä win10 valikkoon välittömästi ja steam launcher myös mutta jotenkin tykkään pelata enemmän boxilla vaikka molemmissa suosikki ohjainta pystyy käyttämään. Molemmissa on hyvät omat puolensa. Konsolin hankinta hinta on halpa mutta pelit kalliimpia kuin tietokoneella ja tietokoneella myös ilmainen netti peli.
 
Omat kokemukset pohjaavat selvästi eniten Xboxiin. Se ei ainakaan ole hidas. Käyttöjärjestelmä on todella sutjakka ja tosiaan peli on nopeammin käynnissä kuin että käynnistäisin tietokoneen, launcherin ja pelin. Xbox on myös ihan nätisti ladannut kaiken lepotilassa.

Nopeus tai hitaus ei kuitenkaan ollut oman viestini pointti, vaan pienet käyttöä helpottavat ja mukavoittavat jutut, joita konsoli tuo tullessaan. Olet myöskin jo Steamia klikkaillessasi auki ja käynnistäessäsi konetta joutunut käyttämään näppistä ja hiirtä, joita en myöskään haluaisi olohuoneeseen.

Sanot että saat määrittää millaisella koneella pelaat ja millä asetuksilla. Juuri tätä en halua. Helppous on sitä, ettei minun tarvitse tällaista määrittää, vaan joku on jo homman optimoinut valmiiksi.

Hyvä että Xbox ei hitaile.

Kun Windowsissa on yksi käyttäjätili ilman salasanaa, niin Windows käynnistyy suoraan työpöydälle. Mahdollista hiirta ja näppäimistöä tarvitsee vasta tuolloin. Tosin Windowsiin saa myös ohjelmia, joilla peliohjaimen saa hiiren korvaajaksi. Eli näin ollen tällaisessa skenaariossa ei tarvita hiirtä eikä näppäimistöä, kun tarkoituksena on klikata Steam ja sieltä peli auki. Ja toisaalta langattomat näppämistö ja hiiri ovat niin pieniä kooltaan, että ne saa jemmattua helposti jos ei halua niitä olohuoneessa katsella.

Nopeasti tulee mieleen RDR2 & GTAV PS3:lla, jotka eivät todellakaan olleet optimoituja, kun fps dippasi sinne 10fps tienoille. Helppouden vastapainona olet sitten niiden optimointien armoilla, onko ne tehty hyvin vai huonosti. Et voi tehdä asialle mitään kun peli dippaa 10fps, ainoastaan voit toivoa uutta päivitystä peliin tai uutta konsolisukupolvea.
 
Nopeasti tulee mieleen RDR2 & GTAV PS3:lla, jotka eivät todellakaan olleet optimoituja, kun fps dippasi sinne 10fps tienoille. Helppouden vastapainona olet sitten niiden optimointien armoilla, onko ne tehty hyvin vai huonosti. Et voi tehdä asialle mitään kun peli dippaa 10fps, ainoastaan voit toivoa uutta päivitystä peliin tai uutta konsolisukupolvea.
Tämä on ihan totta. Helppouden vastapainona on suljettu ympäristö, joka on helppouden tae. Silloin ei rukata asetuksia ja voi tietysti olla että joku peli ei pyöri kovin hyvin. Tämä ei silti poista helppoutta ja vaivattomuutta.
 
Haluaisimpa nähdä kun win pohjainen kone on kylmä käynnistäessä nopeammin pelissä kuin ps4.

Sanoisin et ps4 aukeaa nopeammin kuin minuutissa...

Windowsin työpöydällä viidessä (5) sekunnissa:

Itsellä taitaa mennä 15-20 sekunttia Windowsin työpöydälle ja siihen päälle muutama klikkaus niin peli käynnistyy ja pelistä riippuen menee sekunneista minuuttiin että pelissä.
 
Windowsin työpöydällä viidessä (5) sekunnissa:

Itsellä taitaa mennä 15-20 sekunttia Windowsin työpöydälle ja siihen päälle muutama klikkaus niin peli käynnistyy ja pelistä riippuen menee sekunneista minuuttiin että pelissä.

Upea esimerkki normi käyttäjästä/käyttiksestä...
 
Windowsin työpöydällä viidessä (5) sekunnissa:

Itsellä taitaa mennä 15-20 sekunttia Windowsin työpöydälle ja siihen päälle muutama klikkaus niin peli käynnistyy ja pelistä riippuen menee sekunneista minuuttiin että pelissä.


Ja paljonkos olet rahaa laittanut tuohon settiin?
 
Upea esimerkki normi käyttäjästä/käyttiksestä...

"Haluaisimpa nähdä kun win pohjainen kone on kylmä käynnistäessä nopeammin pelissä kuin ps4."

Halusit nähdä ja tuossa on video kuinka nopeasti käyttöjärjestelmä käynnistyy. Älä tartu lillukanvarsiin.

Tuossa videossa näet että Windows käynnistyy viidessä sekunnissa. Omakohtaisen kokemuksen jaoin että siinä menee itsellä 15-20 sekunttia.

Tällä videolla menee 31 sekunttia ja koneessa on 2013 julkaistu prosessori:
 
Ja paljonkos olet rahaa laittanut tuohon settiin?
Millä tavalla tämä liittyy nopeuteen? Tietysti se on konsolia kalliimpi, kuten muutenkin PC peliympäristönä, tämä ei kuitenkaan ollut väittelyn aiheena,vaan käynnistymisen nopeus.

Tässähän se PC:n hienous on, sillä pystyy niistämään konsolin mennen tullen,kunhan pinossa riittää katetta. Näin ei toki kaikilla ole, joten osalla pelaajista varmasti kulmikkaampi käynnistys kuin konsolilla.
 
Millä tavalla tämä liittyy nopeuteen? Tietysti se on konsolia kalliimpi, kuten muutenkin PC peliympäristönä, tämä ei kuitenkaan ollut väittelyn aiheena,vaan käynnistymisen nopeus.

Tässähän se PC:n hienous on, sillä pystyy niistämään konsolin mennen tullen,kunhan pinossa riittää katetta. Näin ei toki kaikilla ole, joten osalla pelaajista varmasti kulmikkaampi käynnistys kuin konsolilla.
Tuossahan oli jos itse katsoit videon että vain nopea käynnistys ei käyttöön ja vahingoittaa konetta...
Ja aina voin verrokkina kertoa ettei oma ps4 pro ssd levyllä nikottele ollenkaan avaamista ja pelin latausta...
 
Millä tavalla tämä liittyy nopeuteen? Tietysti se on konsolia kalliimpi, kuten muutenkin PC peliympäristönä, tämä ei kuitenkaan ollut väittelyn aiheena,vaan käynnistymisen nopeus.

Tässähän se PC:n hienous on, sillä pystyy niistämään konsolin mennen tullen,kunhan pinossa riittää katetta. Näin ei toki kaikilla ole, joten osalla pelaajista varmasti kulmikkaampi käynnistys kuin konsolilla.

Niin nyt karsitaan sitten niitä asioita pois mitkä vaikuttaa negatiivisesti omaan mielipiteeseen? :) Aika paljonkin väliä keskustelussa pc vs konsolit laitteiden hinnalla.

Eikä mun PS4 saati Xbox käynnistä itseään montaa minuuttia. Ja edelleen PC:llä tarvit vähintään sen hiiren ohjaimen lisäksi, että saat pelin auki. Ja jos ostaisin PC:n tekisin sillä muutakin, kun pelaisin ja siihen optimipaikka ei ole sohva ja näyttö ei olisi olohuoneen TV.
 
Upea esimerkki normi käyttäjästä/käyttiksestä...
Myönnän, en edes katsonut, mutta itse kun kävelen huoneeseen sisään, matkalla painan tietokoneen päälle. Laitan Sonyn Android tv:n päälle. Kun näppiksen ledit syttyy kokonaan ”animoinnin jälkeen”, näpyttelee pc koodin. Kone on työpöydällä ennen kuin tuo tv herää.

Vastaavaan ei kykene ps4 pro hybridi levyllä. Jos puhutaan kylmäkäynnistyksestä. Lepotilasta aika lähelle, mutta hitaampi silti.

Jos puhutaan peliin asti, ei pleikalla ole jakoakaan moninkertaisten latausaikojen vuoksi. Mutta toisaalta pleikan ”jatka siitä mihin jäit” vie sit voiton mennen tullen jos pelaa vaan yhtä peliä.

Eli en tiedä mitä normi käyttäjällä haetaan, mutta mulla ainakin pc on selvästi nopeampi kuin pleikka ja hidastavana tekijänä on vain Android tv hitaus.

Edit: Kun puhutaan hinnasta, niin tämä viimeinen vuosi on mun halvin pelivuosi ollut varmaan kymmeneen vuoteen, vaikka hinta sisältää pc hankkimishinnan. Siitä huolimatta olen ostanut varmaan kaksinkertaisen määrän pelejä.
Pc tullut aivan hulluna halvemmaksi.

Edit2: ja eihän Steamin televisiotila tarvitse hiirtä. Toisaalta esim Steam Controllerilla hoituu kyllä koko winukan hallinta täysin.
 
Myönnän, en edes katsonut, mutta itse kun kävelen huoneeseen sisään, matkalla painan tietokoneen päälle. Laitan Sonyn Android tv:n päälle. Kun näppiksen ledit syttyy kokonaan ”animoinnin jälkeen”, näpyttelee pc koodin. Kone on työpöydällä ennen kuin tuo tv herää.

Vastaavaan ei kykene ps4 pro hybridi levyllä. Jos puhutaan kylmäkäynnistyksestä. Lepotilasta aika lähelle, mutta hitaampi silti.

Jos puhutaan peliin asti, ei pleikalla ole jakoakaan moninkertaisten latausaikojen vuoksi. Mutta toisaalta pleikan ”jatka siitä mihin jäit” vie sit voiton mennen tullen jos pelaa vaan yhtä peliä.

Eli en tiedä mitä normi käyttäjällä haetaan, mutta mulla ainakin pc on selvästi nopeampi kuin pleikka ja hidastavana tekijänä on vain Android tv hitaus.

Edit: Kun puhutaan hinnasta, niin tämä viimeinen vuosi on mun halvin pelivuosi ollut varmaan kymmeneen vuoteen, vaikka hinta sisältää pc hankkimishinnan. Siitä huolimatta olen ostanut varmaan kaksinkertaisen määrän pelejä.
Pc tullut aivan hulluna halvemmaksi.

Edit2: ja eihän Steamin televisiotila tarvitse hiirtä. Toisaalta esim Steam Controllerilla hoituu kyllä koko winukan hallinta täysin.
Sisältyykö tähän budjettiin kaikki flight sim kamat myös?
 
Tuossahan oli jos itse katsoit videon että vain nopea käynnistys ei käyttöön ja vahingoittaa konetta...
Ja aina voin verrokkina kertoa ettei oma ps4 pro ssd levyllä nikottele ollenkaan avaamista ja pelin latausta...
Vahingoittaa konetta? Kerrotko tästä lisää. Ja lähdelinkin kanssa.

Niin nyt karsitaan sitten niitä asioita pois mitkä vaikuttaa negatiivisesti omaan mielipiteeseen? :) Aika paljonkin väliä keskustelussa pc vs konsolit laitteiden hinnalla.

Eikä mun PS4 saati Xbox käynnistä itseään montaa minuuttia. Ja edelleen PC:llä tarvit vähintään sen hiiren ohjaimen lisäksi, että saat pelin auki. Ja jos ostaisin PC:n tekisin sillä muutakin, kun pelaisin ja siihen optimipaikka ei ole sohva ja näyttö ei olisi olohuoneen TV.

Ei tarvitse hiirtä, kuten aiemmin kirjoitin.

Se että sinulle PC:n optimipaikka ei ole olkkarissa, ei tarkoita ettei se olisi jollekin muulle.
 
Kyllä itselläkin PC nykyisin SSD:n kanssa käynnistyy itse peliin asti paljon nopeammin kuin PS4 Pro. Onhan se pirun nopeata PC:llä, itse en edes välttämättä tarvitsi ihan nopeata! :D

Ja sinäänsä melko samanlaiset käytöt molemmilla laitteilla, kun ovat kiinni samassa televisiossa, lähes vierekkäin huoneessa ja pelailen ohjaimella. Siitä huolimatta itse kyllä pelailen enempi konsolilla ja pidän kätevämpänä/helpompana.

Mutta onhan se aika pitkälti makuasia mistä pitää enemmän. PC nopeampi käyttää ja konsolilla sitten taas vielä vähemmän ongelmia/säätämistä. Aika mukavaa touhua kuitenkin PC:llä nykypäivänä, jos vertaa mitä se oli joskus aikaisemmin vuosia sitten. Jos ei käytä modeja ja vetää pelien default-asetuksilla niin voi päästä todella helpolla. Harvoin vaan niin tulee tehtyä PC:llä.
 
Vahingoittaa konetta? Kerrotko tästä lisää. Ja lähdelinkin kanssa.



Ei tarvitse hiirtä, kuten aiemmin kirjoitin.

Se että sinulle PC:n optimipaikka ei ole olkkarissa, ei tarkoita ettei se olisi jollekin muulle.
Lähteenä itse linkkaamasi video...Screenshot_20200902-194656_Chrome.jpg
 
Sisältyykö tähän budjettiin kaikki flight sim kamat myös?
Kyllä, tosin niitä ei kannattais ottaa vertailuun, koska sit täytyis laskea myös ps4:lle rakennetut ajopenkit mihin meni melkein tuon pc verran rahaa, enkä sitä tuossa laskeskellut.

Keskimääräinen yksittäisen pelin hinta on laskenut noin 10-15 euroon, kun pleikalle meni 3v aikajanalla 15 000-20 000 euroa peleihin, eli noin plus 5000e/vuosi. Keskimäärin noin 50e/kpl ja noin 100 peliä per vuosi. Nyt menny vuodessa (itseasiassa 10 kuukaudessa) noin 3000e peleihin, joista iso osa lisäosiin. Pelejä tullut pc:lle siinä ajassa hankittua noin 250, joista ilmaisia noin 50.
Tähän kun lisää PC oston noin 1500e. Niin ollaan edelleen 500e halvemmassa kuin normi vuotena. Stream deck, mikki, lentosimu kamat noin 500e, niin sit ollaan suunnilleen samoissa.

Toki, myönnän, vertailu ei ole täysin reilu, koska pleikalle ostin vain uutuuspelit, Pc:lle saa 6kk-2v vanhoja pelejä jotka jäänyt pelaamatta, niin halvalla, etten ole montaa uutuuspeliä ostanut edes. Mutta ne mitkä olen ostanut, olen niissäkin säästänyt 30-40e per peli, vaikka julkkarissa ostanut. Parhaimmillaan 30e säästö vaikka ite ottanut deluxen ja konsolille ois ostanut normin.

Mutta olen pelannut laajemmin, paremmalla laadulla, nopeammin, halvemmalla ja huomattavasti nautinnollisemmin kuin ennen.
Ja kone tosiaan kiinni samassa töllössä kuin pleikka ja pelaan Xbox onen ohjaimella kuten konsolia ja pidän pääsääntöisesti pc:tä yhtenä konsoleistani. Toki modituki mahdollistaa paljon mitä konsolit ei.
 
Kyllä, tosin niitä ei kannattais ottaa vertailuun, koska sit täytyis laskea myös ps4:lle rakennetut ajopenkit mihin meni melkein tuon pc verran rahaa, enkä sitä tuossa laskeskellut.

Keskimääräinen yksittäisen pelin hinta on laskenut noin 10-15 euroon, kun pleikalle meni 3v aikajanalla 15 000-20 000 euroa peleihin, eli noin plus 5000e/vuosi. Keskimäärin noin 50e/kpl ja noin 100 peliä per vuosi. Nyt menny vuodessa (itseasiassa 10 kuukaudessa) noin 3000e peleihin, joista iso osa lisäosiin. Pelejä tullut pc:lle siinä ajassa hankittua noin 250, joista ilmaisia noin 50.
Tähän kun lisää PC oston noin 1500e. Niin ollaan edelleen 500e halvemmassa kuin normi vuotena. Stream deck, mikki, lentosimu kamat noin 500e, niin sit ollaan suunnilleen samoissa.

Toki, myönnän, vertailu ei ole täysin reilu, koska pleikalle ostin vain uutuuspelit, Pc:lle saa 6kk-2v vanhoja pelejä jotka jäänyt pelaamatta, niin halvalla, etten ole montaa uutuuspeliä ostanut edes. Mutta ne mitkä olen ostanut, olen niissäkin säästänyt 30-40e per peli, vaikka julkkarissa ostanut. Parhaimmillaan 30e säästö vaikka ite ottanut deluxen ja konsolille ois ostanut normin.

Mutta olen pelannut laajemmin, paremmalla laadulla, nopeammin, halvemmalla ja huomattavasti nautinnollisemmin kuin ennen.
Ja kone tosiaan kiinni samassa töllössä kuin pleikka ja pelaan Xbox onen ohjaimella kuten konsolia ja pidän pääsääntöisesti pc:tä yhtenä konsoleistani. Toki modituki mahdollistaa paljon mitä konsolit ei.
Täytyy todeta että jään määrällisesti peleissä toiseen ääripäähän.
Hattua päästä voi kyllä todeta et olet kova pelimies!
 
Ylös Bottom