Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Sony vähän kokeilee kepillä jäätä, että kuinka paljon peleistä kehtaa pyytää. Toivon mukaan mahdollisimman moni äänestä lompakollaan hintojen nousua vastaan.Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Tämä on muuten aika hyvä vertaus tähän Demon's Soulsin hintakeskusteluun. Shadow of the colossus on niin ikään remake, jossa oli jopa jotain pieniä uusia juttuja ja tietysti täysin uusiksi laitetut grafiikat ja pelin ovh oli silti normaaleja pelejä halvempi. Miksei samaa logiikkaa käytetä Demon's Souls Remaken kanssa?Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Shadow of the Colossus on howlongtobeat.com sivuston mukaan 6½ tunnin pituinen peli, kun taas esimerkiksi alkuperäinen Demon's Souls näyttää keskimäärin 31 tuntia. Eli varmaan voidaan todeta tässä kohtaa, että Demon's Souls on yksinkertaisesti isomman koko luokan peli jonka työstäminen on varmasti ollut haastavampaa kuin Shadow of the Colossuksen. Ja vaikka Shadow of the Colossus on itselleni kaikkien aikojen paras peli, on pakko todeta ettei pelissä ole hirveästi uudelleenpeluuarvoa, kun kerran tietää mitenkä pomot kaadetaan. Demon's Soulsista taas tuota uudelleenpeluuarvoa löytyy eri aseiden ja buildien puolesta lukemattomia määriä.Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Ei pelin pituus ole ennenkään määrännyt pelin hintaa. Ei ainakaan näiden isompien julkaisujen kohdalla.Shadow of the Colossus on howlongtobeat.com sivuston mukaan 6½ tunnin pituinen peli, kun taas esimerkiksi alkuperäinen Demon's Souls näyttää keskimäärin 31 tuntia. Eli varmaan voidaan todeta tässä kohtaa, että Demon's Souls on yksinkertaisesti isomman koko luokan peli jonka työstäminen on varmasti ollut haastavampaa kuin Shadow of the Colossuksen. Ja vaikka Shadow of the Colossus on itselleni kaikkien aikojen paras peli, on pakko todeta ettei pelissä ole hirveästi uudelleenpeluuarvoa, kun kerran tietää mitenkä pomot kaadetaan. Demon's Soulsista taas tuota uudelleenpeluuarvoa löytyy eri aseiden ja buildien puolesta lukemattomia määriä.
Eli mielestäni tässä kohtaa ei oikein Shadow of the Colossuksen ja Demon's Soulsin vertailu ole järkevää.
Huvittavaa miten sinulla tuntuu lähes aina olevan tarve hakea kommenteistani jotain salaisia tarkoituksia taustalta. Ei oikein asiallista keskustelua mielestäni. Kommentoi sitä mitä olen todella sanonut, mutta älä tee sanomisistani omia päätelmiäsi äläkä ala sitten niitä esiin tuomiasi omia päätelmiäsi kohtaan hyökkäämään. Tuo on juuri sitä puhtainta olkiukkoilua. Missään tapauksessa minulla ei ole Demon’s Soulsin tekijöitä vastaan mitään, vaan nimenomaan päinvastoin. Soulsborne-pelit ovat Sekiroa lukuunottamatta kaikkien aikojen suosikkipelejäni ja Fromsoft yksi eniten arvostamani pelien kehittäjiä.Hinnasta voi olla mainintoja siellä täällä eri keskustelupalstoilla, mutta ei niin paljoa että se keskustelua hallitsisi niin kuin nyt tässä tapauksessa. Olet asiasta kumminkin jo monta kertaa maininnut aikaisemmin. Eittämättä tulee tuossa kohtaa mieleen, että onkohan jotain muutakin peliä tai sen tekijöitä vastaan niin kuin kesällä erään toisen pelin kanssa.
Kyllähän peliä kuin peliä saa kritisoida jos sen tekee hyvän maun rajoissa ilman turhia liioitteluja.
Mutta totta kaihan se voi vaikuttaa hinnoitteluun jos peli on laajempi ja sen muokkaamiseen on nähty enemmän vaivaa ja työtunteja kuin vaikkapa SotC Remakessa. Ei Demon's Souls Remaken pelitunnit tyhjänpäiväisestä paikallaan seisoskelusta tule vaan on taustalla aika paljon laajempi peli kuin vaikkapa SotC.Ei pelin pituus ole ennenkään määrännyt pelin hintaa. Ei ainakaan näiden isompien julkaisujen kohdalla.
Viittasin tosiaan tekijöillä Sonyyn julkaisijana.Huvittavaa miten sinulla tuntuu lähes aina olevan tarve hakea kommenteistani jotain salaisia tarkoituksia taustalta. Ei oikein asiallista keskustelua mielestäni. Kommentoi sitä mitä olen todella sanonut, mutta älä tee sanomisistani omia päätelmiäsi äläkä ala sitten niitä esiin tuomiasi omia päätelmiäsi kohtaan hyökkäämään. Tuo on juuri sitä puhtainta olkiukkoilua. Missään tapauksessa minulla ei ole Demon’s Soulsin tekijöitä vastaan mitään, vaan nimenomaan päinvastoin. Soulsborne-pelit ovat Sekiroa lukuunottamatta kaikkien aikojen suosikkipelejäni ja Fromsoft yksi eniten arvostamani pelien kehittäjiä.
Naughty Dogkin oli ehdottomia suosikkipelien kehittäjiäni ennen kuin lähtivät feministi- ja SJW-linjalleen niin voimakkaan propagandistisesti. Samalla tavalla kritisoin sitä miten Fromsoft/Sony rahastavat kovimmalla mahdollisella hinnalla halpamaisesti remakella, jossa ei ole todellisuudessa itse pelissä ulkonäköä lukuunottamatta mitään uutta. Tuollainen peli on todellisuudessa erittäin paljon halvempi tehdä kuin kokonaan alusta uutena suunniteltu peli. Siksi on mielestäni täysin oikeutettua kritisoida tuollaista halpamaisuutta voimakkaastikin. Se ei tarkoita, että minulla olisi jotain pysyvästi Naughty Dogia tai Fromsoft ia tai Sonya vastaan. Mutta kyseisten puljujen viimeiaikaiset teot ovat olleet kuitenkin mielestäni voimakkaan kritiikin arvoisia, joten vaikka kuinka ovatkin olleet suosikkipelikehittäjiäni, niin kritisoin nimenomaan heidän viimeaikaisia tekojaan voimakkaasti niin kauan kuin sillä tiellään jatkavat.
Jos vaikka Naughty Dog olisi hoitanut homman ilman SJW-agendaa ja koirille pallon heittely-manipuloinnin kaltaisia halpahintaista keinoja, ja vastaavasti Sony/Fromsoft olisi tuonut DS remaken vaikkapa jollain lailla kohtuulliseen 49,90 euron hintaan PS5-julkaisuun, olisi kummankin firman viimeaikaisista teoista jäänyt aivan eri maku, eikä olisi itsellänikään syytä siihen kritiikkiin, mitä olen noihin puljuihin kohdistanut. Mitään sen kummempaa agendaa minulla ei ole, vaan arvioin ja kritisoin vain viimeaikaisia tekoja. Eli jätä rauhassa ne omat päätelmäsi ihan oman pääsi sisälle, kun ne eivät näköjään totuuden kanssa oikein mätsää.
Hehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.Sony on kommentoinut hintojen nousua ja syyksi sanoivat yksinkertaisesti sen että kehittäminen on kalliimpaa kuin ennen. Jos demons soulsin kehittäminen on maksanut yhtä paljon kuin jonkun uuden pelin, minusta heillä on täysi oikeus pyytää sama hinta kuin mistä tahansa muusta pelistä. Sitähän me emme kuitenkaan tiedä paljonko se on maksanut joten jos se vaivaa niin aina voi jättää pelin kauppaan. https://muropaketti.com/pelit/sony-...5-pelit-ovat-playstation-4-peleja-kalliimpia/
Vaikka itseltäni puuttuukin sama sisäpiiritieto mikä sinulta löytyy pelien kustannuksista, kyseenalaistaisin silti väitteesi etteikö Sonyn pelien kustannukset oikeasti olisi aivan siellä kärkipäässä verrattuna muihin AAA-studioihin ja nämä kustannukset kasvavat vain vuosi vuodelta.Hehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.
Ja sulla on tästä varma tieto vai vaan oma mielipide jota pidät faktana? Samahan se pätee elokuvissa. Mm. hienompi cgi maksaa enemmän. Miksei sama logiikka toimisi peleissä? Komppaan Noobeinsteinia siinä miksi sun viesteihin reagoidaan niin vahvasti. Aina puhut jostain asiasta faktana vaikka se on täysin oma mielipide. Last of us2 on tästä hyvä esimerkki. Peli kun oli pelattu niin mietin että mikähän tässä nyt oli niin kauheaa. Lihaksikkaat naisetkin taisi olla yksi valituksen aihe ja veikkaan että ainoa syy oli se että mieli pahoitettiin alun tapahtumien takia. Sitä jankkausta jatkui monta kuukautta foorumilla ja johti lopulta jopa banniin. Sanoin jo silloin että oman mielipiteen kertominen on ihan ok mutta sitä en ymmärrä miksi sitä asiaa pitää tyrkyttää. Kyllä, peleistä saa keskustella mutta väkisin tulee sellainen fiilis että väkisin yrität syöttää tätä omaa mielipidettä muille. Vahva veikkaus on että seuraava Sonyn system seller kun on tulossa myyntiin alkaa ihan sama showHehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.
Tällaisen ajattelumallin pohjalta Cyberpunkin pitäisi maksaa jotain 200-250 euron väliltä. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.Mutta totta kaihan se voi vaikuttaa hinnoitteluun jos peli on laajempi ja sen muokkaamiseen on nähty enemmän vaivaa ja työtunteja kuin vaikkapa SotC Remakessa. Ei Demon's Souls Remaken pelitunnit tyhjänpäiväisestä paikallaan seisoskelusta tule vaan on taustalla aika paljon laajempi peli kuin vaikkapa SotC.
Ei tämä ole mitenkään ikävästi sanottu. Tarjosit juuri yhden vaihtoehdon, jolla pääsee pelaamaan todella edullisesti.Ikävästi sanottuna hinnoista valittaville on saatavilla Game Pass ja Android. Phil Spencer approves
Totta kai se katto tulee vastaan jossain kohtaa pelien hinnoissa ettei mitään 200 euron pelejä nähdä. Hieman voisi myynnit ja voitot kärsiä silloin.Tällaisen ajattelumallin pohjalta Cyberpunkin pitäisi maksaa jotain 200-250 euron väliltä. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.
Kukaan ei vähättele työhön nähdyn vaivan määrää, mutta olisihan se nyt aika villi länsi kun yhtäkkiä pelejä ruvettaisiin hinnoittelemaan niiden laajuuden tai kehittämiseen käytetyn ajan mukaan. Kyllä Demon's Souls Remaken kehittäjillä on ollut tiedossa ainakin suurinpiirtein millainen urakka on edessä, enkä itse asiassa usko, että he tästä hinnoittelusta edes päättävät. Sony nyt testaa meneekö 80 euron remake kaupaksi. Jos menee, niin voivat sitten jatkossakin hinnoitella pelinsä näin.
Tässä kohtaa täytyy siis kysyä mikä muuttui huhtikuun 2019 jälkeen?Hauskasti tuossa foliohattuilussasi sopivasti jätät mainitsematta, kuinka hehkutin aikoinaan God of Waria aivan tolkuttomasti ja se oli minulle kyseisen vuoden GOTY ja sitten selin taitaa sopivasti unohtua miten olen hehkuttanut aivan pilviin Days Gonen, jota olen tituleerannut jopa kaikkien aikojen parhaaksi peliksi, jota olen pelannut ja oli toki helposti GOTY viime vuonna. Jännästi unohdat tällaisia asioita. Ettei vaan olisi jotain agendaa sinulla taustalla...
Sony on oikeutettu pyytämään peleistään ihan mitä itse haluaa. Onko tällainen hinnoittelu meidän kuluttajien kannalta kivaa? Tai onko se Sonylle järkevää? Nämä on mielestäni enemmän ne kysymykset, jota tässä pohditaan.Pointtini oli tosiaan se, että onko Sony oikeutettu pyytämään Demon's Soulsista samaa täyttä hintaa kuin muista AAA-peleistä joita markkinoille julkaistaan vaikka studion edellinen remake ei ollutkaan täyden hinnan peli.
Pelit muuttuivat rahastukselliseen sekä populistiseen propagandansyötön suuntaan. TLoU 2, FFVII ja Demon’s Souls remaket. Ja tietääkseni GoT on kuitenkin julkaistu 2019 jälkeen ja juuri kehuin sitä erinomaiseksi peliksi. Sinun mielestäsi ilmeisesti kaikkea mitä Sony tekee pitää hehkuttaa, ja jos muutamaakin peliä kritisoi, niin sitten se on ajojahtia Sonya kohtaan. Joo, on kyllä melkoista menoa tuokin.Totta kai se katto tulee vastaan jossain kohtaa pelien hinnoissa ettei mitään 200 euron pelejä nähdä. Hieman voisi myynnit ja voitot kärsiä silloin.Samaan hengen vetoon voidaan pohtia onko videopeleistä edes järkeä maksaa mitään, kun maailma on täynnä ilmaisia F2P-pelejä jotka tarjoavat tuhansia tunteja viihdettä ihmisille.
Pointtini oli tosiaan se, että onko Sony oikeutettu pyytämään Demon's Soulsista samaa täyttä hintaa kuin muista AAA-peleistä joita markkinoille julkaistaan vaikka studion edellinen remake ei ollutkaan täyden hinnan peli.
Tässä kohtaa täytyy siis kysyä mikä muuttui huhtikuun 2019 jälkeen?
No joo, ei mulla ole tosiaan mitään pelien kritisointia vastaan jos sen osaa tehdä hienovaraisesti ilman suurempia provoja jotka huutavat vastaamaan.
Totta kai maailma olisi parempi paikka jos kaikki peliyhtiöt ajattelisivat kuin CDPR. Kyllähän jos pelkästään Cyberpunkiin vertaa niin Demon's Souls kalpenee pahasti mitä hinta-laatusuhteeseen tulee. Mutta ehkä ei ole ihan realistista vaatia kaikkien peliyhtiöiden olevan yhtä asiakasystävällisiä kuin CDPR.Nostan vielä uudelleen Cyberpunkin esimerkiksi. Olenko ihan väärässä jos sanon että peli taitaa olla hinnoiteltu siihen perinteiseen 70 euroon? Tai siis 69,90. Jos nyt taas ajatellaan pelin kehitykseen käytettyä aikaa ja rahamäärää, niin Cyberpunkin pitäisi maksaa enemmän. Jos siis verrataan tähän Demon's Souls Remakeen. Haluaisiko kukaan että Cyberpunk maksaisi enemmän tai edes saman verran kuin Demon's Souls Remake? Tuskinpa.
Eli jos minä otan esimerkiksi sen parhaimman mahdollisen vaihtoehdon, niin sinä tuot mukaan ne huonoimmat. Näin se tietysti menee. Tottakai joku maksaa mieluummin Demon's Souls Remakesta 80e kuin EA:n urheilupelin vuosipäivityksestä, mutta miksi ihmeessä maksaa kummastakaan 80e? Ei huonomman yhtä kalliin vaihtoehdon esittely tee edellisestä kalliista vaihtoehdosta yhtäkkiä hyvää asiaa.Totta kai maailma olisi parempi paikka jos kaikki peliyhtiöt ajattelisivat kuin CDPR. Kyllähän jos pelkästään Cyberpunkiin vertaa niin Demon's Souls kalpenee pahasti mitä hinta-laatusuhteeseen tulee. Mutta ehkä ei ole ihan realistista vaatia kaikkien peliyhtiöiden olevan yhtä asiakasystävällisiä kuin CDPR.
Meillähän on kumminkin EA:n ja Take Twon kaltaisia yhtiöitä jotka eivät häpeile yhtään kun nostavat vuosipäivityspeliensä hintoja tuohon samaan 70-80 euron hintalappuun vaikka vuosi vuodelta mikään ei peleissä muutu. Ja luonnollisesti tuohon samaan pakettiin kuuluu in-game mainokset ja mikromaksut kaupan päälle. Noihin setteihin kun vertaa niin alkaa jo Demon's Soulsikin olemaan erittäin asiakasystävällinen paketti. Ainakin tietää kuluttaja mitä saa kun pelin ostaa ilman ikäviä yllätyksiä.
Kuten sanottua, tuohon EA:n ja Take Twon meininkiin nähden Sonyn yksinoikeuspelien hintojen nosto ei kyllä paljoa laita kismittämään itseäni. Olen suuri tarinapainotteisten yksinpelin ystävä ja olen kyllä valmis maksamaan kyseisten tuotteiden laadusta. Tiedän kumminkin, että näitä pelejä ostaessa tuen devejä jotka työstävät laadukkaita single player-pelejä tällaisena aikakautena jota erilaiset F2P multiplayer-pelit mikromaksuineen hallitsevat. Jos pelien laatu entisestään paranee tässä genissä, on tuo 10 euron pelien hintojen nousu aika hälläväliä-tason juttu itselleni. Ei tule itse kumminkaan läheskään joka kuukausi ostettua uutta täyden hinnan peliä niin ei tuo hinnan nosto pääse kukkarossakaan tulevaisuudessa liikaa tuntumaan.
Ja sanotaan se vielä, että en myöskään yhtään yllättyisi jos CDPR:n seuraava tuotos tässä genissä on lähtöhinnaltaan myös tuon 80 euroa. Kuin myös Microsoftilla on mielestäni tuo hinnan nostoa edessä jos muut yhtiöt sen tekevät myös, mutta luonnollisesti Game Passin takia tuo ei niin paljoa ihmisiä tule haittaamaan. Mutta varmaan Game Passinkin kanssa hinnan nosto on tulevaisuudessa välttämätöntä, etenkin siinä kohtaa kun sinne alkaa näitä ison budjetin omien studioiden AAA-pelejä ilmestymään. Tuolloin on varmasti huomattavasti helpompi myydä asiakkaille hinnan nosto kuin vaikkapa nyt kun on hieman hiljaisempaa Game Passissa mitä tulee isojen ja kalliiden pelien julkaisuun palvelussa Day One.