Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Sony vähän kokeilee kepillä jäätä, että kuinka paljon peleistä kehtaa pyytää. Toivon mukaan mahdollisimman moni äänestä lompakollaan hintojen nousua vastaan.

Sonylla on markkinoilla sen verran määrävä asema, että voivat huoletta hintoja toki nostaa. Ei se ole tyhmä joka pyytää...
 
Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Tämä on muuten aika hyvä vertaus tähän Demon's Soulsin hintakeskusteluun. Shadow of the colossus on niin ikään remake, jossa oli jopa jotain pieniä uusia juttuja ja tietysti täysin uusiksi laitetut grafiikat ja pelin ovh oli silti normaaleja pelejä halvempi. Miksei samaa logiikkaa käytetä Demon's Souls Remaken kanssa?

Ehkä tilanne on juuri niinkuin @Peelo sanoo, Sony kokeilee kepillä jäätä.
 
Minustakin 80e ovh on liikaa tästä. Esimerkiksi Shadow of the Colossus oli julkaisussa selvästi normipeliä halvempi, joten ihmetyttää että millä logiikalla tämä ei ole.
Shadow of the Colossus on howlongtobeat.com sivuston mukaan 6½ tunnin pituinen peli, kun taas esimerkiksi alkuperäinen Demon's Souls näyttää keskimäärin 31 tuntia. Eli varmaan voidaan todeta tässä kohtaa, että Demon's Souls on yksinkertaisesti isomman koko luokan peli jonka työstäminen on varmasti ollut haastavampaa kuin Shadow of the Colossuksen. Ja vaikka Shadow of the Colossus on itselleni kaikkien aikojen paras peli, on pakko todeta ettei pelissä ole hirveästi uudelleenpeluuarvoa, kun kerran tietää mitenkä pomot kaadetaan. Demon's Soulsista taas tuota uudelleenpeluuarvoa löytyy eri aseiden ja buildien puolesta lukemattomia määriä.

Eli mielestäni tässä kohtaa ei oikein Shadow of the Colossuksen ja Demon's Soulsin vertailu ole järkevää.
 
Shadow of the Colossus on howlongtobeat.com sivuston mukaan 6½ tunnin pituinen peli, kun taas esimerkiksi alkuperäinen Demon's Souls näyttää keskimäärin 31 tuntia. Eli varmaan voidaan todeta tässä kohtaa, että Demon's Souls on yksinkertaisesti isomman koko luokan peli jonka työstäminen on varmasti ollut haastavampaa kuin Shadow of the Colossuksen. Ja vaikka Shadow of the Colossus on itselleni kaikkien aikojen paras peli, on pakko todeta ettei pelissä ole hirveästi uudelleenpeluuarvoa, kun kerran tietää mitenkä pomot kaadetaan. Demon's Soulsista taas tuota uudelleenpeluuarvoa löytyy eri aseiden ja buildien puolesta lukemattomia määriä.

Eli mielestäni tässä kohtaa ei oikein Shadow of the Colossuksen ja Demon's Soulsin vertailu ole järkevää.
Ei pelin pituus ole ennenkään määrännyt pelin hintaa. Ei ainakaan näiden isompien julkaisujen kohdalla.
 
Hinnasta voi olla mainintoja siellä täällä eri keskustelupalstoilla, mutta ei niin paljoa että se keskustelua hallitsisi niin kuin nyt tässä tapauksessa. Olet asiasta kumminkin jo monta kertaa maininnut aikaisemmin. Eittämättä tulee tuossa kohtaa mieleen, että onkohan jotain muutakin peliä tai sen tekijöitä vastaan niin kuin kesällä erään toisen pelin kanssa.

Kyllähän peliä kuin peliä saa kritisoida jos sen tekee hyvän maun rajoissa ilman turhia liioitteluja.
Huvittavaa miten sinulla tuntuu lähes aina olevan tarve hakea kommenteistani jotain salaisia tarkoituksia taustalta. Ei oikein asiallista keskustelua mielestäni. Kommentoi sitä mitä olen todella sanonut, mutta älä tee sanomisistani omia päätelmiäsi äläkä ala sitten niitä esiin tuomiasi omia päätelmiäsi kohtaan hyökkäämään. Tuo on juuri sitä puhtainta olkiukkoilua. Missään tapauksessa minulla ei ole Demon’s Soulsin tekijöitä vastaan mitään, vaan nimenomaan päinvastoin. Soulsborne-pelit ovat Sekiroa lukuunottamatta kaikkien aikojen suosikkipelejäni ja Fromsoft yksi eniten arvostamani pelien kehittäjiä.

Naughty Dogkin oli ehdottomia suosikkipelien kehittäjiäni ennen kuin lähtivät feministi- ja SJW-linjalleen niin voimakkaan propagandistisesti. Samalla tavalla kritisoin sitä miten Fromsoft/Sony rahastavat kovimmalla mahdollisella hinnalla halpamaisesti remakella, jossa ei ole todellisuudessa itse pelissä ulkonäköä lukuunottamatta mitään uutta. Tuollainen peli on todellisuudessa erittäin paljon halvempi tehdä kuin kokonaan alusta uutena suunniteltu peli. Siksi on mielestäni täysin oikeutettua kritisoida tuollaista halpamaisuutta voimakkaastikin. Se ei tarkoita, että minulla olisi jotain pysyvästi Naughty Dogia, Fromsoftia tai Sonya vastaan. Mutta kyseisten puljujen viimeaikaiset teot ovat olleet kuitenkin mielestäni voimakkaan kritiikin arvoisia, joten vaikka kuinka ovatkin olleet suosikkipelikehittäjiäni, niin kritisoin nimenomaan heidän viimeaikaisia tekojaan voimakkaasti niin kauan kuin sillä tiellään jatkavat.

Jos vaikka Naughty Dog olisi hoitanut homman ilman SJW-agendaa ja koirille pallon heittely-manipuloinnin kaltaisia halpahintaista keinoja, ja vastaavasti Sony/Fromsoft olisi tuonut DS remaken vaikkapa jollain lailla kohtuulliseen 49,90 euron hintaan PS5-julkaisuun, olisi kummankin firman viimeaikaisista teoista jäänyt aivan eri maku, eikä olisi itsellänikään syytä siihen kritiikkiin, mitä olen noihin puljuihin kohdistanut. Mitään sen kummempaa agendaa minulla ei ole, vaan arvioin ja kritisoin vain viimeaikaisia tekoja. Eli jätä rauhassa ne omat päätelmäsi ihan oman pääsi sisälle, kun ne eivät näköjään totuuden kanssa oikein mätsää.
 
Viimeksi muokattu:
Sony on kommentoinut hintojen nousua ja syyksi sanoivat yksinkertaisesti sen että kehittäminen on kalliimpaa kuin ennen. Jos demons soulsin kehittäminen on maksanut yhtä paljon kuin jonkun uuden pelin, minusta heillä on täysi oikeus pyytää sama hinta kuin mistä tahansa muusta pelistä. Sitähän me emme kuitenkaan tiedä paljonko se on maksanut joten jos se vaivaa niin aina voi jättää pelin kauppaan. https://muropaketti.com/pelit/sony-...5-pelit-ovat-playstation-4-peleja-kalliimpia/
 
Ei pelin pituus ole ennenkään määrännyt pelin hintaa. Ei ainakaan näiden isompien julkaisujen kohdalla.
Mutta totta kaihan se voi vaikuttaa hinnoitteluun jos peli on laajempi ja sen muokkaamiseen on nähty enemmän vaivaa ja työtunteja kuin vaikkapa SotC Remakessa. Ei Demon's Souls Remaken pelitunnit tyhjänpäiväisestä paikallaan seisoskelusta tule vaan on taustalla aika paljon laajempi peli kuin vaikkapa SotC.

Onhan Demon's Souls Remakessa kumminkin enemmän muutettu asioita kuin vaikkapa Nathan Drake Collectionissa ja SotC Remakessa yhteensä. Uusi score, grafiikat maailmoihin ja sen sadoille monstereille, uudet animaatiot kymmenille eri aseille, uudet motion capturet jne.

Hieman pelkistettynä voidaan todeta, että SotC Remaken kanssa piti ainoastaan suunnitella tyhjähkö avoin maailma ja sen 16 kolossia uusiksi. Ei mikään pieni urakka sekään tietenkään, mutta ei voida mielestäni puhua laajuudessaan samanlaisista uudistuksista kuin Demon's Souls Remakessa.
Huvittavaa miten sinulla tuntuu lähes aina olevan tarve hakea kommenteistani jotain salaisia tarkoituksia taustalta. Ei oikein asiallista keskustelua mielestäni. Kommentoi sitä mitä olen todella sanonut, mutta älä tee sanomisistani omia päätelmiäsi äläkä ala sitten niitä esiin tuomiasi omia päätelmiäsi kohtaan hyökkäämään. Tuo on juuri sitä puhtainta olkiukkoilua. Missään tapauksessa minulla ei ole Demon’s Soulsin tekijöitä vastaan mitään, vaan nimenomaan päinvastoin. Soulsborne-pelit ovat Sekiroa lukuunottamatta kaikkien aikojen suosikkipelejäni ja Fromsoft yksi eniten arvostamani pelien kehittäjiä.

Naughty Dogkin oli ehdottomia suosikkipelien kehittäjiäni ennen kuin lähtivät feministi- ja SJW-linjalleen niin voimakkaan propagandistisesti. Samalla tavalla kritisoin sitä miten Fromsoft/Sony rahastavat kovimmalla mahdollisella hinnalla halpamaisesti remakella, jossa ei ole todellisuudessa itse pelissä ulkonäköä lukuunottamatta mitään uutta. Tuollainen peli on todellisuudessa erittäin paljon halvempi tehdä kuin kokonaan alusta uutena suunniteltu peli. Siksi on mielestäni täysin oikeutettua kritisoida tuollaista halpamaisuutta voimakkaastikin. Se ei tarkoita, että minulla olisi jotain pysyvästi Naughty Dogia tai Fromsoft ia tai Sonya vastaan. Mutta kyseisten puljujen viimeiaikaiset teot ovat olleet kuitenkin mielestäni voimakkaan kritiikin arvoisia, joten vaikka kuinka ovatkin olleet suosikkipelikehittäjiäni, niin kritisoin nimenomaan heidän viimeaikaisia tekojaan voimakkaasti niin kauan kuin sillä tiellään jatkavat.

Jos vaikka Naughty Dog olisi hoitanut homman ilman SJW-agendaa ja koirille pallon heittely-manipuloinnin kaltaisia halpahintaista keinoja, ja vastaavasti Sony/Fromsoft olisi tuonut DS remaken vaikkapa jollain lailla kohtuulliseen 49,90 euron hintaan PS5-julkaisuun, olisi kummankin firman viimeaikaisista teoista jäänyt aivan eri maku, eikä olisi itsellänikään syytä siihen kritiikkiin, mitä olen noihin puljuihin kohdistanut. Mitään sen kummempaa agendaa minulla ei ole, vaan arvioin ja kritisoin vain viimeaikaisia tekoja. Eli jätä rauhassa ne omat päätelmäsi ihan oman pääsi sisälle, kun ne eivät näköjään totuuden kanssa oikein mätsää.
Viittasin tosiaan tekijöillä Sonyyn julkaisijana.

Aika paljon olet löytänyt negatiivista sanottavaa Sonysta ja sen julkaisemista peleistä viime aikoina verrattuna posiin tai mitenkä muista julkaisijoista yleensä puhut. TLOU2, Death Stranding, FF7R, GoT ja nyt viimeisimpänä DS Remake tulee ensimmäisenä mieleen peleistä joidenka topiceissa aika vahvasti olet ottanut osaa pelin kritisointiin, usein ennen kuin peli on ollut edes ulkona. Voihan tämä tietenkin sattumaa olla, että se harva kritiikki mitä täällä annat peleille osuu nykyään Sonyn tekeleisiin. :)

Mutta tosiaan aika vahvoja kielikuvia käytät yleensä ilmaistaksesi kantaasi, joten ehkä siinä on suurin syy minkä takia tulee sinun viesteihin usein tartuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Ikävästi sanottuna hinnoista valittaville on saatavilla Game Pass ja Android. Phil Spencer approves
 
Itse olisin valmis maksamaan 100 euroa Demon's Soulsin PS5 versiosta. Se on tällä hetkellä aivan ylivoimaisen hieno ja kiinnostava peli, jonka tekemiseen on käytetty todella paljon vaivaa ja osaamista. En kuitenkaan 480 euroa, jota sen hankkiminen tarkottaisi minimissään, kun pitäisi hankkia uusi pelikonsoli. Peli on kuitenkin vaisun uuden sukupolven käynnistyksen ainoa todellinen helmi.
 
Sony on kommentoinut hintojen nousua ja syyksi sanoivat yksinkertaisesti sen että kehittäminen on kalliimpaa kuin ennen. Jos demons soulsin kehittäminen on maksanut yhtä paljon kuin jonkun uuden pelin, minusta heillä on täysi oikeus pyytää sama hinta kuin mistä tahansa muusta pelistä. Sitähän me emme kuitenkaan tiedä paljonko se on maksanut joten jos se vaivaa niin aina voi jättää pelin kauppaan. https://muropaketti.com/pelit/sony-...5-pelit-ovat-playstation-4-peleja-kalliimpia/
Hehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.
 
Hehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.
Vaikka itseltäni puuttuukin sama sisäpiiritieto mikä sinulta löytyy pelien kustannuksista, kyseenalaistaisin silti väitteesi etteikö Sonyn pelien kustannukset oikeasti olisi aivan siellä kärkipäässä verrattuna muihin AAA-studioihin ja nämä kustannukset kasvavat vain vuosi vuodelta.

Käytännössä jokainen Sonyn täyden hintalapun peli on kymmeniä tunteja pitkä jota on työstänyt sadat, ellei jos tuhannet, ihmiset ympäri maapallom. Tämän lisäksi Sony panostaa paljon peleissään huippuunsa asti vietyyn graafiseen antiin joka sekin on erittäin kallista toteuttaa. Puhumattakaan vaikkapa siitä animaatiolaadusta mitä näissä peleissä on usein, tuokin vaatii aivan järkyttävän määrän työtunteja. Sitten on nämä satapäiset orkesterit jotka tekevät näihin peleihin musiikit samalla laadulla mitä elokuvissa näemmä nykyään.

Kyllähän se nyt vain on niin, että tuollaiset jutut maksavat aivan törkeästi rahaa. Ja sitä mukaa kun me pelaajat tahdomme enemmän ja enemmän sisältöä ja silmäkarkkia peleihimme, kasvaa luonnollisesti myös kustannukset. Ei tuohon Sonyn pelien laatuun mitään oikoteitä ole.

Siitä voidaan sitten miettiä olisiko Sony pärjännyt yhtiönä ilman hinnan korotuksiakin, mutta siinä kohtaa kun Sonya on kiittäminen lukuisista ikimuistoisista hetkistä heidän pelien seurassa, en oikeastaan jaksa sen enempää tätä hinnan nostoa uusilla peleillä miettiä. Kunhan laatu pysyy samana niin kyllä minä maksan peleistä vaikka 100 euroa jos siitä saa kymmeniksi tunneiksi AAA-tason viihdettä.
 
Viimeksi muokattu:
Hehheh. Mitäs muutakaan Sony voisi sanoa, kun nostavat pelien hintaa noin tylysti. Usko toki mitä haluat, mutta voin vakuuttaa, etteivät ne pelien kehittämisen kustannukset kyllä tuon verran todellisuudessa ole nousseet, mitä nyt hintoja nostavat. Nuo nyt ovat niitä perusmassan vedätyspuheita mitä yritykset tottakai aina heittävät julkisuuteen, kun nostavat hintojaan. Kuulostaahan se tottakai mukavammalta kuin, jos Sony kertoisi vaikkapa, että sille viime vuonna tulleet 1,9 miljardin voitot eivät nyt oikein riitä, ja toimitusjohtajakin on kertonut haluavansa uuden huvijahdin.
Ja sulla on tästä varma tieto vai vaan oma mielipide jota pidät faktana? Samahan se pätee elokuvissa. Mm. hienompi cgi maksaa enemmän. Miksei sama logiikka toimisi peleissä? Komppaan Noobeinsteinia siinä miksi sun viesteihin reagoidaan niin vahvasti. Aina puhut jostain asiasta faktana vaikka se on täysin oma mielipide. Last of us2 on tästä hyvä esimerkki. Peli kun oli pelattu niin mietin että mikähän tässä nyt oli niin kauheaa. Lihaksikkaat naisetkin taisi olla yksi valituksen aihe ja veikkaan että ainoa syy oli se että mieli pahoitettiin alun tapahtumien takia. Sitä jankkausta jatkui monta kuukautta foorumilla ja johti lopulta jopa banniin. Sanoin jo silloin että oman mielipiteen kertominen on ihan ok mutta sitä en ymmärrä miksi sitä asiaa pitää tyrkyttää. Kyllä, peleistä saa keskustella mutta väkisin tulee sellainen fiilis että väkisin yrität syöttää tätä omaa mielipidettä muille. Vahva veikkaus on että seuraava Sonyn system seller kun on tulossa myyntiin alkaa ihan sama show
 
Mutta totta kaihan se voi vaikuttaa hinnoitteluun jos peli on laajempi ja sen muokkaamiseen on nähty enemmän vaivaa ja työtunteja kuin vaikkapa SotC Remakessa. Ei Demon's Souls Remaken pelitunnit tyhjänpäiväisestä paikallaan seisoskelusta tule vaan on taustalla aika paljon laajempi peli kuin vaikkapa SotC.
Tällaisen ajattelumallin pohjalta Cyberpunkin pitäisi maksaa jotain 200-250 euron väliltä. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.

Kukaan ei vähättele työhön nähdyn vaivan määrää, mutta olisihan se nyt aika villi länsi kun yhtäkkiä pelejä ruvettaisiin hinnoittelemaan niiden laajuuden tai kehittämiseen käytetyn ajan mukaan. Kyllä Demon's Souls Remaken kehittäjillä on ollut tiedossa ainakin suurinpiirtein millainen urakka on edessä, enkä itse asiassa usko, että he tästä hinnoittelusta edes päättävät. Sony nyt testaa meneekö 80 euron remake kaupaksi. Jos menee, niin voivat sitten jatkossakin hinnoitella pelinsä näin.
Ikävästi sanottuna hinnoista valittaville on saatavilla Game Pass ja Android. Phil Spencer approves
Ei tämä ole mitenkään ikävästi sanottu. Tarjosit juuri yhden vaihtoehdon, jolla pääsee pelaamaan todella edullisesti. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tällaisen ajattelumallin pohjalta Cyberpunkin pitäisi maksaa jotain 200-250 euron väliltä. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.

Kukaan ei vähättele työhön nähdyn vaivan määrää, mutta olisihan se nyt aika villi länsi kun yhtäkkiä pelejä ruvettaisiin hinnoittelemaan niiden laajuuden tai kehittämiseen käytetyn ajan mukaan. Kyllä Demon's Souls Remaken kehittäjillä on ollut tiedossa ainakin suurinpiirtein millainen urakka on edessä, enkä itse asiassa usko, että he tästä hinnoittelusta edes päättävät. Sony nyt testaa meneekö 80 euron remake kaupaksi. Jos menee, niin voivat sitten jatkossakin hinnoitella pelinsä näin.
Totta kai se katto tulee vastaan jossain kohtaa pelien hinnoissa ettei mitään 200 euron pelejä nähdä. Hieman voisi myynnit ja voitot kärsiä silloin. :D Samaan hengen vetoon voidaan pohtia onko videopeleistä edes järkeä maksaa mitään, kun maailma on täynnä ilmaisia F2P-pelejä jotka tarjoavat tuhansia tunteja viihdettä ihmisille.

Pointtini oli tosiaan se, että onko Sony oikeutettu pyytämään Demon's Soulsista samaa täyttä hintaa kuin muista AAA-peleistä joita markkinoille julkaistaan vaikka studion edellinen remake ei ollutkaan täyden hinnan peli.
Hauskasti tuossa foliohattuilussasi sopivasti jätät mainitsematta, kuinka hehkutin aikoinaan God of Waria aivan tolkuttomasti ja se oli minulle kyseisen vuoden GOTY ja sitten selin taitaa sopivasti unohtua miten olen hehkuttanut aivan pilviin Days Gonen, jota olen tituleerannut jopa kaikkien aikojen parhaaksi peliksi, jota olen pelannut ja oli toki helposti GOTY viime vuonna. Jännästi unohdat tällaisia asioita. Ettei vaan olisi jotain agendaa sinulla taustalla...
Tässä kohtaa täytyy siis kysyä mikä muuttui huhtikuun 2019 jälkeen? :D

No joo, ei mulla ole tosiaan mitään pelien kritisointia vastaan jos sen osaa tehdä hienovaraisesti ilman suurempia provoja jotka huutavat vastaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtini oli tosiaan se, että onko Sony oikeutettu pyytämään Demon's Soulsista samaa täyttä hintaa kuin muista AAA-peleistä joita markkinoille julkaistaan vaikka studion edellinen remake ei ollutkaan täyden hinnan peli.
Sony on oikeutettu pyytämään peleistään ihan mitä itse haluaa. Onko tällainen hinnoittelu meidän kuluttajien kannalta kivaa? Tai onko se Sonylle järkevää? Nämä on mielestäni enemmän ne kysymykset, jota tässä pohditaan.

Tässä on nyt ensimmäiseen kysymykseen esitetty mielipiteitä puolin ja toisin. Osa tuntuu maksavan kalliimman hinnan ihan mukisematta vedoten pelin laatuun ja osa ei taas ole hinnan noususta ihan niin innoissaan. Tämä on mielipideasia, joten ei sinällään ole oikeaa, eikä väärää vastausta. Ihan kiva tietysti väitellä. :)

Toiseen kysymykseen saamme vastauksen jokusen viikon päästä, kun myyntilukuja alkaa enemmän tippumaan. Jos Demon's Souls Remake myy kuin häkä, niin siellä Sonyn pomot toteavat, että voihan pentele jengi ostaa näitä meidän pelejä vähän kalliimmallakin. Sen jälkeen ei tarvitse olla kovin kummoinen Sherlock, että ymmärtää mihin suuntaan hinnoittelussa mennään myös muissa Sonyn omissa peleissä.

Nostan vielä uudelleen Cyberpunkin esimerkiksi. Olenko ihan väärässä jos sanon että peli taitaa olla hinnoiteltu siihen perinteiseen 70 euroon? Tai siis 69,90. Jos nyt taas ajatellaan pelin kehitykseen käytettyä aikaa ja rahamäärää, niin Cyberpunkin pitäisi maksaa enemmän. Jos siis verrataan tähän Demon's Souls Remakeen. Haluaisiko kukaan että Cyberpunk maksaisi enemmän tai edes saman verran kuin Demon's Souls Remake? Tuskinpa.
 
Totta kai se katto tulee vastaan jossain kohtaa pelien hinnoissa ettei mitään 200 euron pelejä nähdä. Hieman voisi myynnit ja voitot kärsiä silloin. :D Samaan hengen vetoon voidaan pohtia onko videopeleistä edes järkeä maksaa mitään, kun maailma on täynnä ilmaisia F2P-pelejä jotka tarjoavat tuhansia tunteja viihdettä ihmisille.

Pointtini oli tosiaan se, että onko Sony oikeutettu pyytämään Demon's Soulsista samaa täyttä hintaa kuin muista AAA-peleistä joita markkinoille julkaistaan vaikka studion edellinen remake ei ollutkaan täyden hinnan peli.

Tässä kohtaa täytyy siis kysyä mikä muuttui huhtikuun 2019 jälkeen? :D

No joo, ei mulla ole tosiaan mitään pelien kritisointia vastaan jos sen osaa tehdä hienovaraisesti ilman suurempia provoja jotka huutavat vastaamaan.
Pelit muuttuivat rahastukselliseen sekä populistiseen propagandansyötön suuntaan. TLoU 2, FFVII ja Demon’s Souls remaket. Ja tietääkseni GoT on kuitenkin julkaistu 2019 jälkeen ja juuri kehuin sitä erinomaiseksi peliksi. Sinun mielestäsi ilmeisesti kaikkea mitä Sony tekee pitää hehkuttaa, ja jos muutamaakin peliä kritisoi, niin sitten se on ajojahtia Sonya kohtaan. Joo, on kyllä melkoista menoa tuokin.

En fanita Sonya, Microsoftia tai muutakaan yritystä sellaisenaan. Reagoin yritysten tekoihin ja tuotoksiin. Microsoftin tekemiset Gamepassin ja hinnoittelunsa sekä laitteidensa paremman laadun ja käyttäjäystävällisyyden kautta ovat olleet omaan mieleeni paljon enemmän kuin Sonyn viime aikojen tekemiset ja linjaukset. Mutta tämä on vain tämän hetken tilanne mihin kummankin firman teot ovat siis merkittävästi kohdallani vaikuttaneet. Ja silti aion ostaa myös PS5:n heti kun sen Elisalta saan. Mennee kuitenkin ensi vuodelle.

Sonyn viime aikaiset linjaukset eivät joka tapauksessa monella tapaa mene yksiin omien arvojeni sekä siihen bisnesajatteluun ja asiakkaiden kohteluun jota itse arvostan, ja vastaavasti Microsoftin menee tällä hetkellä siihen suuntaan. Mutta siitä huolimatta annan God of Warille, Days Gonelle sekä Ghost of Tsushimalle sen täyden arvostuksen minkä jokainen noista peleistä mielestäni ehdottomasti ansaitsee. Huikeita pelejä kaikki kolme! Vastaavasti annan TLoU 2:lle, FFVII remakelle ja Demon’s Souls remakelle niiden mielestäni selkeästi ansaitseman kritiikin. Tämän kummempaa tässä ei todellakaan ole tapahtunut, joten foliohattua pois päästä vaan...
 
Viimeksi muokattu:
Nostan vielä uudelleen Cyberpunkin esimerkiksi. Olenko ihan väärässä jos sanon että peli taitaa olla hinnoiteltu siihen perinteiseen 70 euroon? Tai siis 69,90. Jos nyt taas ajatellaan pelin kehitykseen käytettyä aikaa ja rahamäärää, niin Cyberpunkin pitäisi maksaa enemmän. Jos siis verrataan tähän Demon's Souls Remakeen. Haluaisiko kukaan että Cyberpunk maksaisi enemmän tai edes saman verran kuin Demon's Souls Remake? Tuskinpa.
Totta kai maailma olisi parempi paikka jos kaikki peliyhtiöt ajattelisivat kuin CDPR. Kyllähän jos pelkästään Cyberpunkiin vertaa niin Demon's Souls kalpenee pahasti mitä hinta-laatusuhteeseen tulee. Mutta ehkä ei ole ihan realistista vaatia kaikkien peliyhtiöiden olevan yhtä asiakasystävällisiä kuin CDPR.

Meillähän on kumminkin EA:n ja Take Twon kaltaisia yhtiöitä jotka eivät häpeile yhtään kun nostavat vuosipäivityspeliensä hintoja tuohon samaan 70-80 euron hintalappuun vaikka vuosi vuodelta mikään ei peleissä muutu. Ja luonnollisesti tuohon samaan pakettiin kuuluu in-game mainokset ja mikromaksut kaupan päälle. Noihin setteihin kun vertaa niin alkaa jo Demon's Soulsikin olemaan erittäin asiakasystävällinen paketti. Ainakin tietää kuluttaja mitä saa kun pelin ostaa ilman ikäviä yllätyksiä.

Kuten sanottua, tuohon EA:n ja Take Twon meininkiin nähden Sonyn yksinoikeuspelien hintojen nosto ei kyllä paljoa laita kismittämään itseäni. Olen suuri tarinapainotteisten yksinpelin ystävä ja olen kyllä valmis maksamaan kyseisten tuotteiden laadusta. Tiedän kumminkin, että näitä pelejä ostaessa tuen devejä jotka työstävät laadukkaita single player-pelejä tällaisena aikakautena jota erilaiset F2P multiplayer-pelit mikromaksuineen hallitsevat. Jos pelien laatu entisestään paranee tässä genissä, on tuo 10 euron pelien hintojen nousu aika hälläväliä-tason juttu itselleni. Ei tule itse kumminkaan läheskään joka kuukausi ostettua uutta täyden hinnan peliä niin ei tuo hinnan nosto pääse kukkarossakaan tulevaisuudessa liikaa tuntumaan.

Ja sanotaan se vielä, että en myöskään yhtään yllättyisi jos CDPR:n seuraava tuotos tässä genissä on lähtöhinnaltaan myös tuon 80 euroa. Kuin myös Microsoftilla on mielestäni tuo hinnan nostoa edessä jos muut yhtiöt sen tekevät myös, mutta luonnollisesti Game Passin takia tuo ei niin paljoa ihmisiä tule haittaamaan. Mutta varmaan Game Passinkin kanssa hinnan nosto on tulevaisuudessa välttämätöntä, etenkin siinä kohtaa kun sinne alkaa näitä ison budjetin omien studioiden AAA-pelejä ilmestymään. Tuolloin on varmasti huomattavasti helpompi myydä asiakkaille hinnan nosto kuin vaikkapa nyt kun on hieman hiljaisempaa Game Passissa mitä tulee isojen ja kalliiden pelien julkaisuun palvelussa Day One.
 
Mikäli hinnoiteltaisiin pelit keston mukaan niin varmasti joku Tetris olisi aika tyyris ostaa.

Minusta Demon's Soulsin pelitunnit eivät muutenkaan koostu niinkään pelin koosta vaan siitä, että kaikkiin Soulseihin menee aikaa kun niitä täytyy jauhaa uusiksi ja uusiksi. Ei kai tämä kenellekään mikään uusi juttu ole jos näitä on pelannut? Jos pelit olisivat yhtä helppoja kuin keskivertopelit niin ne juoksisi parissa illassa varmasti läpi.

Mites muuten toinen esimerkki tähän väliin? Eikö Sonyn Miles Morales ole normipeliä halvempi? Onko Demon's Soulsiin oikeasti laitettu NIIN paljon enemmän resursseja (kuin MM ja SotC) että se maksaa enemmän vai olisiko kyse vain siitä, että tästä kulttipelistä(?) voi pyytää enemmän ja samalla vähän testata ihmisten ostohaluja näillä hinnoilla?

Arvostan silti Sonyn pelejä ja vaivaa. Days Gone, TLOU2, Uncharted 4 ja God of War löytyy kaikki ~80 euron erikoispaketteina mutta tämän kohdalla ei oikein pysty maksamaan pelkästä peruspelistä melkein (tai riippuen ostopaikasta, täysin) samaa.

Näyttää peli kyllä todella upealta, en sitä kiellä mutta alla on silti tuttu teos.

Mikäli niitä vinkkejä taas piti antaa, niin Game Passin lisäksi voi ostaa käytettynä tai odottaa alennuksia. Näin teen itse tämän suhteen. Jos siis ostan koko peliä. Alkuperäinen on pelattu ja en tiedä jaksanko enää jauhaa vaikka todella upealta peli näyttääkin.
 
Totta kai maailma olisi parempi paikka jos kaikki peliyhtiöt ajattelisivat kuin CDPR. Kyllähän jos pelkästään Cyberpunkiin vertaa niin Demon's Souls kalpenee pahasti mitä hinta-laatusuhteeseen tulee. Mutta ehkä ei ole ihan realistista vaatia kaikkien peliyhtiöiden olevan yhtä asiakasystävällisiä kuin CDPR.

Meillähän on kumminkin EA:n ja Take Twon kaltaisia yhtiöitä jotka eivät häpeile yhtään kun nostavat vuosipäivityspeliensä hintoja tuohon samaan 70-80 euron hintalappuun vaikka vuosi vuodelta mikään ei peleissä muutu. Ja luonnollisesti tuohon samaan pakettiin kuuluu in-game mainokset ja mikromaksut kaupan päälle. Noihin setteihin kun vertaa niin alkaa jo Demon's Soulsikin olemaan erittäin asiakasystävällinen paketti. Ainakin tietää kuluttaja mitä saa kun pelin ostaa ilman ikäviä yllätyksiä.

Kuten sanottua, tuohon EA:n ja Take Twon meininkiin nähden Sonyn yksinoikeuspelien hintojen nosto ei kyllä paljoa laita kismittämään itseäni. Olen suuri tarinapainotteisten yksinpelin ystävä ja olen kyllä valmis maksamaan kyseisten tuotteiden laadusta. Tiedän kumminkin, että näitä pelejä ostaessa tuen devejä jotka työstävät laadukkaita single player-pelejä tällaisena aikakautena jota erilaiset F2P multiplayer-pelit mikromaksuineen hallitsevat. Jos pelien laatu entisestään paranee tässä genissä, on tuo 10 euron pelien hintojen nousu aika hälläväliä-tason juttu itselleni. Ei tule itse kumminkaan läheskään joka kuukausi ostettua uutta täyden hinnan peliä niin ei tuo hinnan nosto pääse kukkarossakaan tulevaisuudessa liikaa tuntumaan.

Ja sanotaan se vielä, että en myöskään yhtään yllättyisi jos CDPR:n seuraava tuotos tässä genissä on lähtöhinnaltaan myös tuon 80 euroa. Kuin myös Microsoftilla on mielestäni tuo hinnan nostoa edessä jos muut yhtiöt sen tekevät myös, mutta luonnollisesti Game Passin takia tuo ei niin paljoa ihmisiä tule haittaamaan. Mutta varmaan Game Passinkin kanssa hinnan nosto on tulevaisuudessa välttämätöntä, etenkin siinä kohtaa kun sinne alkaa näitä ison budjetin omien studioiden AAA-pelejä ilmestymään. Tuolloin on varmasti huomattavasti helpompi myydä asiakkaille hinnan nosto kuin vaikkapa nyt kun on hieman hiljaisempaa Game Passissa mitä tulee isojen ja kalliiden pelien julkaisuun palvelussa Day One.
Eli jos minä otan esimerkiksi sen parhaimman mahdollisen vaihtoehdon, niin sinä tuot mukaan ne huonoimmat. Näin se tietysti menee. Tottakai joku maksaa mieluummin Demon's Souls Remakesta 80e kuin EA:n urheilupelin vuosipäivityksestä, mutta miksi ihmeessä maksaa kummastakaan 80e? Ei huonomman yhtä kalliin vaihtoehdon esittely tee edellisestä kalliista vaihtoehdosta yhtäkkiä hyvää asiaa.

Jos CDPR:n, Microsoftin tai vaikka Ubisoftin pelit nousevat ovh hinnoissa 80 euroon, niin kritisoisin sitä ihan yhtä lailla. Kyllä minua ottaisi päähän maksaa enemmän. Tämä myöskin tarkoittaisi, että pelien hinnat nousisivat kautta linjan, joka taas tekisi rakkastaa harrastuksesta kalliimpaa. Sanot, että 10 euron hinnannousulla ei ole sinulle merkitystä. No minulle on. Pelasin yli kolmea sataa peliä menneessä sukupolvessa ja vaikka kaikki eivät tietenkään olleet täyden hinnan isoja julkaisuja, niin tuo 10 euroa joka tapauksessa kertautuu aika nopeasti. En väitä, että olen pelien suurkuluttajana millään tavalla verrannollinen keskiverto kuluttajaan, mutta mielipideasiahan tämä olikin.

Kuten sanoit, tämä toisaalta parantaisi Game Passin asemaa entisestään jos ja kun sen hinta pysyy samana. Mitä kalliimpia pelien yksittäishinnat ovat, sen arvokkaampi on Game Pass.
 
Ylös Bottom