Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS5-ongelmat

Nyt on omaan PS5-konsoliin iskenyt niin kummallinen ongelma, että alkaa itseltä kotikonstit ja idea loppumaan, että mitä voisi vielä tässä kokeilla. Laitoin sähköpostia jo Sonyn tuenkin suuntaan, mutta ajattelin laittaa tännekin vielä kysymyksen, jos jollain pitkän linjan Sony-nörtillä, @TT-2k wink wink, sattuisi olemaan ideoita, missä vika ja mitä voisi vielä kokeilla...

"Tämän viikon maanantaista 8.11. lähtien laitteessa on kuitenkin ollut kummallinen ongelma! Kun laitteeseen kytkee virrat ensimmäistä kertaa kyseisen päivän aikana, niin ensimmäinen käynnistetty peli "kaataa" koko konsolin niin, että siitä katoavat virrat kokonaan ja se sulkee itse itsensä ilman mitään varoitusta tai vikakoodia. Sulkeutumisen jälkeen laitteeseen saa kyllä kytkettyä virrat takaisin uudelleen ja se palaa tietokannan kunnon tarkistuksen ja "laitetta ei suljettu oikein"-ilmoituksen jälkeen järjestelmän päävalikkoon ihan normaalisti. Olen pystynyt toistamaan ongelman kahdella eri pelillä(NBA 2K22 ja F1 2021) ja se tapahtuu molempien pelien kohdalla aina samassa kohdassa. Kun pelin käynnistää, niin ruutuun ilmestyvät aina ihan normaalisti "inforuudut", joissa pelit ilmoittavat lisensseistään ja käyttöoikeuksistaan, mutta kaatuminen ja sammuminen tapahtuu, kun nurkkaan ilmestyy "latausympyrä" juuri ennen kuin pelien päävalikkojen pitäisi latautua ruudulle. Vaikuttaisi siis siltä, että kaatuminen tapahtuu, kun päivän ensimmäinen käyntiin ladattava peli ottaa yhteyden internetiin/Playstation Networkiin! Epäilen kyseessä siis olevan jonkun "synkronointiongelman" verkon yli, joka kaataa ja pakkosammuttaa koko laitteen! Kun ongelma ilmenee, niin ensin ruudusta katoaa kuva ja muutaman sekunnin kuluttua laite päästää kaksi peräkkäistä piippausta ja sammuu. Mitään vikakoodia laite ei näytä sammumisen tai seuraavan käynnistyksen yhteydessä, eikä tarjoa mitään raportointimahdollisuutta.

Tapaus on todella kummallinen, koska tuon pakkosammumisen jälkeen, kun laite on saanut itsensä uudelleen käyntiin, ovat pelit toimineet ainakin tähän asti ilman ongelmia maanantaista eteenpäin aina sen päivän ajan, kunnes ongelma palaa seuraavana päivänä. Yhden kerran NBA 2K22 kaatui vielä toisen kerran heti perään täysin samassa latauskohdassa, mutta muuten tuon pakkosammumisen jälkeen pelit ovat käynnistyneet normaalisti ja toimineet normaalisti. Pelit siis toimivat normaalisti, kunhan ne saa käytiin tuon "lataus ja synkronointikohdan" ohi. Pelit voi sammuttaa ja koko laitteen voi sammuttaa ja palata vaikka muutama tunti myöhemmin saman päivän aikana pelaamaan käynnistämällä laitteen uudelleen ja homma toimii, mutta seuraavana päivänä sama ongelma on taas edessä. Itse sammutan laitteesta aina virrat, kun lopetan pelaamisen, enkä käytä lepotilatoimintoa ollenkaan.

Olen yrittänyt omatoimisesti jo korjata tilannetta kaikin tiedossani olevin keinoin. Aloitin poistamalla ja asentamalla kokonaan uudelleen ongelmia aiheuttaneet pelit. Poistin siis asennukset ja tallennukset, käynnistin poiston jälkeen laitteen uudelleen ja asensin pelit takaisin. Ei vaikutusta asiaan. Kokeilin konsolin asetuksista "palauttaa oletusasetukset" ja "nollata konsolin", mutta ei vaikutusta asiaan. Käynnistin konsolin vikasietotilassa pitämällä virtanappia pohjassa niin kauan, että kuului kaksi piippausta ja sen kautta "nollasin konsolin välimuistin" sekä "rakensin tietokannan uudelleen", ei vaikutusta asiaan. Latasin myös sivustonne kautta USB-tikulle uudelleen asennettavan käyttöjärjestelmätiedoston ja asensin sen vikasietotilan kautta. Käytin siis vikasietotilan valintaa numero 7, joka asentaa järjestelmän kokonaan uudelleen ja palauttaa tehdasasetukset. Ongelma esiintyy edelleen noiden korjaustoimien jälkeenkin. Olen tuon uudelleen asennuksen jälkeen tehnyt "käyttäjät ja tilit"-asetuksen alta "palauta käyttöoikeudet" ja kytkenyt "konsolin jakaminen ja offline-tilassa pelaaminen"-asetuksen pois päältä, joka oli päällä ongelmien alkaessa. Olen myös resetoinut internet-yhteyttä ylläpitävän modeemin."
 
Nyt on omaan PS5-konsoliin iskenyt niin kummallinen ongelma, että alkaa itseltä kotikonstit ja idea loppumaan, että mitä voisi vielä tässä kokeilla. Laitoin sähköpostia jo Sonyn tuenkin suuntaan, mutta ajattelin laittaa tännekin vielä kysymyksen, jos jollain pitkän linjan Sony-nörtillä, @TT-2k wink wink, sattuisi olemaan ideoita, missä vika ja mitä voisi vielä kokeilla...
Sen verran kattavasti olit kaikkea kokeillut, etten hirveästi keksi muuta testattavaa. Mutta näitä vois tietty vielä kokeilla.

1) Ota konsoli kokonaan irti netistä ja käynnistä peli ekaa kertaa tuolla tavalla.
2) Tee konsolille toinen käyttäjä, ja käynnistä peli ekaa kertaa sillä.
3) Tarkista, että konsoli on siirtynyt oikein talviaikaan ja on oikealla aikavyöhykkeellä.
 
Sen verran kattavasti olit kaikkea kokeillut, etten hirveästi keksi muuta testattavaa. Mutta näitä vois tietty vielä kokeilla.

1) Ota konsoli kokonaan irti netistä ja käynnistä peli ekaa kertaa tuolla tavalla.
2) Tee konsolille toinen käyttäjä, ja käynnistä peli ekaa kertaa sillä.
3) Tarkista, että konsoli on siirtynyt oikein talviaikaan ja on oikealla aikavyöhykkeellä.
Käynnistyy normaalisti ainakin ilman verkkoyhteyttä. Tuota talviaikaa ja aikavyöhykettä mietin itsekin jo aikaisemmin, mutta en löytänyt mistään konsolin asetusten uumenista tuollaista asetusta, jossa kellonaikaa tai aikavyöhykettä pääsisi muuttamaan! Missä se mahtaa olla? Konsolin päänäytön yläkulmassa kellonaika on kyllä ihan oikein ollut koko ajan.

Edit: Jaa nyt löytyi se kellon asetuskin! Päivämäärä on oikein. Aikavyöhyke on oikein(Helsinkin UTC+2). Siirry kesäaikaan automaattisesti on päällä ja kellonaika on tosiaan ihan oikein.
 
Jos saat vian toistettua, ota tilanteesta ensi kerralla video. Sitten vain tukeen yhteyttä. Ei se ihan normaalin piiriin mene, että konsoli suorilta jaloilta kippaa tyystin. Vähän tulee fiilis, että jos olisi jokin tuollainen "kellonaika/aikavyöhyke bugi" siitä olisi enemmän haloota jopa näilläkin foorumeilla. Noh, kannattaa nyt tietty vielä koittaa poimia matalat ompot pois tietty...

Toinen matala omppu voisi olla vielä se, että kytket konsolin puhelimen WLAN hotspottiin? Toistuuko silläkin? Jos siinä nyt muka joku WLAN networking bugi aiheuttaisi tuon kaatumisen. Ehkä ei kuitenkaan, mutta kannattaa tuokin koittaa.

Mutta joo, huoltokeikalta nyt pahasti haiskahtaa.
 
Ei tuo varmaan pidemmän päälle tee sisäiselle ssd levyllekkään hyvää, jos vähän väliä joutuu pakolla konsolin buuttaamaan. Vaikka niissä nyt ei mekaanisia osia olekkaan.
 
Sain Sonylta puhelimen kautta teknisen tuen kiinni ja huoltokeikkaa nyt sitten näyttäisi pukkaavan. Olivat semmoista mieltä, että kun kahden eri pelin kanssa kaatuu, niin jotain rautavikaa todennäköisesti on. Siltähän tuo valitettavasti vaikuttaisi, kun laite sammuttaa itsensä kerralla, eikä peli vain tilttaa siihen siniseen "nyt sattui jotain, tässä vikakoodi, lähetä rapotti eteenpäin"-ruutuun.

Sinänsä kyllä vieläkin ihmettelen, että eikö tuo voisi olla joku synkronointivirhe, kun kaatuminen tapahtuu aina samassa kohtaa ja seuraavalla kerralla toimii normaalisti. Ihan kuin siellä menisi bitti poikittain jossain kohtaa, kun kaatuminen selkeästi tapahtuu juuri siinä kohtaa, kun pelit ottavat online-yhteyden ja pelin päävalikko pitäisi pompata eteen. Tein kaikki nuo @TT-2k n vinkit myös tuossa ja kaikki näytti toimivan normaalisti. Käynnistin pelin uudelleen ilman nettiä omalla tunnarilla ja toimi. Loin toisen paikallisen käyttäjän nimeltä "kayttaja1", jolla käynnistin pelin ja toimi normaalisti. Tuo toinen käyttäjä ei toki ollut rekisteröity PS Networkiin, eikä onlinessa.

Tuossa Sonyn tukeen jonotellessani rämppäsin laitetta NBA 2K22 päällä ja avasin kirjautumisbonuksena tulleen pelaajapakan. Sieltä tuli "walkout"-kortti, mutta konsoli heitti walkout-animaation aikana ruudun täysin mustaksi. Konsoli ei kuitenkaan kaatunut, eikä edes peli kaatunut. Ajattelin jo, että nyt se hajosi kokonaan, mutta ohjaimen PS-nappulaa painamalla alavalikko aukesi normaalisti ja sen suljettuani kuvakin palasi takaisin walkout-animaation jälkeiseen näkymään. Todella kummallista, kun jotenkin ajattelen, että tuokin voisi viitata "synkronointiongelmaan" tavallaan. Uusi pelaaja pakasta collectioniin ja dataa kuitenkin siirtyy tuolloin konsolin ja serverin välillä, kun kortti rekisteröityy omistukseen.

Huoltolaput tulivat sähköpostissa, että konsolin voi maanantaina postittaa eteenpäin, kunhan saan kunnolliset pakkausmateriaalit hankittua. Viikonlopun ajan voi vielä heittää kokeiltavia ideoita ilmoille, jos tulee mieleen jotakin. Mietin, että viikonloppuna voisi ainakin pyytää kaveria käymään, jos kirjauduttaisiin hänen tunnuksillaan sisään ja katsotaan, että kuinka synkronoi systeemit sisään, kun on PS Networkissa online oleva tunnus ja peli käyntiin.

Sonyn puolelta aikalailla tyrmäsivät tuon "käyttäjätunnuksen/-tilin korruptoitumisen" ja siitä johtuvan "synkronointiongelman", joka kaataisi koko laitteen. Mietin vain, että mitäs sitten, jos viikonloppuna isketään yön jälkeen konsoli päälle, kirjaudutaan sisään kaverin tunnuksilla ja NBA 2K22 käynnistyy ilman, että konsoli kaatuu? Voiko tuossa tilanteessa sitten suorilta käsin todeta, että oma tunnarini on jotenkin "korruptoitunut", eikä synkronoi jonkun epäaktiivisena olleen tuntimäärän jälkeen itseään oikein ja se on sitten konsoli tilttiin? Voiko Sonykaan tehdä tuollaiselle asialle yhtään mitään? Mietin vain, että jos vika onkin "vain" tilissä, niin saako tuota korjattua mitenkään sitten. Tilin takana on kuitenkin esim. vaivalla rakennettu NBA-jengi ja muutamia digiversioita ja lisäosia peleistä rekisteröitynä ja ostettuna, joita ei varmaan uudelle tilille saisi mitenkään.

Kummassa asennossa "console share and offline play" muuten pitää olla kytkettynä, jos ja kun kaverin tunnuksella lähdetään kokeilemaan tuota juttua huomenna kylmiltään yön jälkeen olevalla konsolilla? @TT-2k varmaan osaa sanoa suoraan?
 
Viimeksi muokattu:
Kummassa asennossa "console share and offline play" muuten pitää olla kytkettynä, jos ja kun kaverin tunnuksella lähdetään kokeilemaan tuota juttua huomenna kylmiltään yön jälkeen olevalla konsolilla? @TT-2k varmaan osaa sanoa suoraan?
Päällä, ts. silloin PSN-tunnuksellasi ostamaasi sisältöä voi käyttää myös konsolin muilla tunnuksilla ja vaikka täysin offlinenakin. Samalla se antaa myös mahdollisen Plus-jäsenyyden muille konsolin tunnuksille, jotta pääsevät pelaamaan netissä.

Vaan minusta tuo enemmän vaikuttaa ihan softabugilta. Ehkä parempi testitapaus voisi olla, että menet oman PSN-tunnuksesi kanssa kaverin PS5:lle ja katsot, toistuuko ongelma siellä.
 
Päällä, ts. silloin PSN-tunnuksellasi ostamaasi sisältöä voi käyttää myös konsolin muilla tunnuksilla ja vaikka täysin offlinenakin. Samalla se antaa myös mahdollisen Plus-jäsenyyden muille konsolin tunnuksille, jotta pääsevät pelaamaan netissä.

Vaan minusta tuo enemmän vaikuttaa ihan softabugilta. Ehkä parempi testitapaus voisi olla, että menet oman PSN-tunnuksesi kanssa kaverin PS5:lle ja katsot, toistuuko ongelma siellä.
Jätetään se päälle sitten. Näin asian oletinkin olevan, mutta halusin varmistaa.

Ajattelin myös ehdottaa kaverille sellaista, että jos homma pelaa huomenna hänen tunnuksillaan minun laitteellani normaalisti, eli peli käynnistyy hänen tunnuksellaan online-tilassa normaalisti, niin ehdotan, että menisin oman koneeni ja pelin kanssa sunnuntaina käymään hänen luonaan. Kytkettäisiin laite hänen nettiinsä ja katsotaan, että meneekö pelin käynnistyminen siellä kylmiltään yön jälkeen normaalisti, vai kaatuuko kone silloinkin.

Sinänsä mielenkiintoista, että Sonyn päästä tuo softabugi/synkronointihäiriö tyrmättiin aikalailla saman tien, vaikka otin puhelimessa asian kyllä esille. Testattiin vaan puhelimessa ollessamme nettiyhteydet ja kun ne olivat kunnossa, niin todettiin, että huoltoon varmaan pitäisi lähettää. Sinänsä huollossa ei ole kauheasti mitään vikaa, mutta mietin vain, että mitäs sitten, jos tunnuksen takana on joku ongelma ja huollon jälkeen sama vaiva jatkuu. Mistä sitten lähdetään etsimään syyllistä tai vikaa? Sonylta olivat myös sellaista mieltä, että tuo "synkronointihäiriö" voi olla mahdollinen, mutta silloin vikaa pitäisi lähteä etsimään palveluntarjoajan suunnalta, eli Elisan kautta. Netissä ei kuitenkaan ole ollut koko aikana mitään ongelmia, konsoli ei anna missään tilanteessa mitään vikakoodeja ja polun "asetukset => järjestelmä => virhehistoria" alta ei löydy mitään aiheeseen liittyviä ilmoituksia. Siellä on toki nyt muutama ilmoitus johtuen noista uuden käyttäjän luomisista ja sen käyttäjän ominaisuuksista, kun sillä ei päässyt onlineen kirjautumaan, kun peliä käynnisti. Noihin kaatumisiin liittyen siellä ei ole missään vaiheessa näkynyt yhden yhtä ilmoitusta mistään asiasta.

Tuossahan oli myös uutinen tällä viikolla, että hakkeriryhmä väitti murtaneensa PS5:n suojaukset. Aloin sen pohjalta miettimään, että olisiko jotain murtautumisia Sonyn päähän tapahtunut, joka voisi tähän vaikuttaa, mutta se lienee todella kaukaa haetulta. Itsekin epäilen jotain softabugia, mutta kuinka korjata tuollainen, on sitten ihan toinen juttu, kun kotikonstit on jo aikalailla käytetty? Huolto tietysti on yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta en usko, että ne siellä mitään softabugeja yksittäisistä laitteista korjaavat edes, kunhan toteavat vaan, että "tämähän näyttäisi toimivan ihan okei, laitetaan menemään takaisin vaan" ja kohta on sama ongelmainen konsoli taas käytössä. Eivät kai ne siellä huoltokeskuksessakaan pysty laitteelle vikasietotilan toimintoja kummempia metkuja tekemään? Nehän on tässä jo itsekin kokeiltu.

Tarkoitit ilmeisesti tuolla viimeisellä "menet oman PSN-tunnuksesi kanssa kaverin PS5:lle ja katsot, toistuuko ongelma siellä"-ehdotuksellasi, että kirjauduttaisiin kaverin konsolille minun tunnuksellani, asennettaisiin peli ja katsottaisiin, kuinka käy? Sitäkin voisi toki sunnuntaina kokeilla, jos kaverilta vaan löytyy aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossahan oli myös uutinen tällä viikolla, että hakkeriryhmä väitti murtaneensa PS5:n suojaukset. Aloin sen pohjalta miettimään, että olisiko jotain murtautumisia Sonyn päähän tapahtunut, joka voisi tähän vaikuttaa, mutta se lienee todella kaukaa haetulta.
Ei mitään tekemistä tämän kanssa. Sekä fail0verflow että TheFlow keskittyvät vain murtamaan laitteiden suojauksia, eivätkä tee mitään varsinaisia verkkohaxorointeja. Viimeksi mainittu on Googlella tietoturvatutkijana noin ammattinsa puolesta.

Itsekin epäilen jotain softabugia, mutta kuinka korjata tuollainen, on sitten ihan toinen juttu, kun kotikonstit on jo aikalailla käytetty?
Ei asialle voi tehdä muuta kuin jäädä odottamaan korjaavaa firmware-päivitystä. Ja se tulee kyllä samaan aikaan kaikille.

Tarkoitit ilmeisesti tuolla viimeisellä "menet oman PSN-tunnuksesi kanssa kaverin PS5:lle ja katsot, toistuuko ongelma siellä"-ehdotuksellasi, että kirjauduttaisiin kaverin konsolille minun tunnuksellani, asennettaisiin peli ja katsottaisiin, kuinka käy?
Juuri tätä tarkoitin.
 
Ei asialle voi tehdä muuta kuin jäädä odottamaan korjaavaa firmware-päivitystä. Ja se tulee kyllä samaan aikaan kaikille.
Näin toki. Mietin vain, että vehje kuitenkin toimi hyvän tovin ennen edellistä maanantaita ilman mitään ongelmia. Tosin nyt kun asiaa muistelen, niin silloin maanantai-iltana, kun tuo ongelma ensimmäisen kerran putkahti esille, niin olin kuulevani konsolista jonkin "naksahduksen", kun NBA 2K22:ta käynnistin ja muutamaa hetkeä myöhemmin siihen latauskohtaan laite sitten ensimmäistä kertaa kaatui. Ääni ei todellakaan ollut mikään kova, enkä oikeastaan edes pysty varmaksi sanomaan, kuuluiko se konsolista, koska viereisessä huoneessa oli tapahtumaa samaan aikaan. Mietin vain, että mistä tuon tason softabugi olisi ilmaantunut "yht'äkkiä", vaikkei mitään laitepäivitystä ollutkaan tapahtunut.

Tässä asiassa on myös sellainen toinen puoli, että tämä minun nykyinen konsolini on itse asiassa jo vaihdettu tehdaskorjattu malli. Alkuperäiseni jouduin lähettämään huoltoon jo aikaisemmin äänekkyyden ja levyasemaongelmien takia. Tämä nykyinen laite tuli minulle takaisin viime viikon keskiviikkona 3.11. ja toimi aivan loistavasti maanantaihin asti. Softabugeista tuli vain mieleeni, että minä kyllä USB-tikulta asensin edellisestä konsolistani otetun "varmuuskopion", joka sisälsi vain kaikki wanhojen pelieni tallennukset. Tämän uuden laitteen käyttöönotto sujui niin, että kirjautuessani sisään konsoli ilmoitti, että käyttöjärjestelmäpäivitys vaaditaan, joten tein sen ensin ja kun se oli onnistuneesti mennyt lävitse ja laite käynnistynyt uudestaan, niin palautin sitten tikulta tallennukset laitteeseen. Tämäkin meni lävitse ilman mitään virheilmoituksia ja kaikki pelit toimivat normaalisti tuosta eteenpäin maanantaihin asti. NBA 2K22 tosin halusi ylikirjoittaa vanhat tallenteet käynnistyksen yhteydessä, mutta sen jälkeen toimi keskiviikosta sunnuntaihin täysin ilman mitään ongelmia. Tuosta USB-palautuksesta mainitsin kyllä myös Sonylle sähköpostissani, että ovat siitäkin tietoisia. Ongelma esiintyy nyt edelleen, vaikka tosiaan eilen tyhjensin koko konsolin ja tein vikasietotilan kautta uudelleenrakennukset ja täydellisen järjestelmän uudelleen asennuksen, mutta tuon jälkeen en tikulta palauttanut enää mitään vanhoja tallenteita.

Sony kuitenkin avasi minulle jo huollon ja puolittain käski lähettämään laitteen huoltoon, mutta sanoin vielä viikonlopun yli testailevani tilannetta, kun eihän se laite enää näin perjantai-iltana lähde mihinkään, vaikka postiin jo veisikin. Mietin vain, että jos kyseessä paljastuukin olevan softabugi, joka päivitetään kuntoon tulevassa käyttispäivityksessä, niin pitäisikö tätä huoltokäskyä sitten noudattaa, jos yhtä ongelmainen laite tulee sitten noin kolmen viikon kuluttua takaisin saman softabugin kanssa. Sanoin kyllä puhelimessa huoltoa kirjatessamme, että tätä reilun viikon käytössä ollutta laitetta en sitten huoli enää takaisin, vaan haluan uuden tai ainakin toisen tehdaskorjatun tilalle.
 
Lisätestejä kaverin kanssa kaverin tunnuksella tehty ja kyllä se huoltoreissu on edessä. Kirjauduttiin yön yli levänneeseen konsoliini kaverin tunnuksilla sisään ja alettiin käynnistämään NBA 2K22, niin päävalikkoon asti ei edes päästy, kun kuva katosi ja laite sammui itsestään. Kaveri kun ei ollut koskaan NBA 2K-pelejä pelannut tunnuksellaan, niin meidän piti lukea privacy-ehtoja ja muita siinä ennen pelin kunnollista käynnistymistä, antaa syntymäaikaa ja vastaavaa. Kesken noiden hommien konsoli vaan sammutti itsensä. 5-10 minuuttia pysyi päällä ja sitten sammui.

Mielenkiintoinen sattuma siinä mielessä, että kaveri tunnisti ongelman! Hänen tietokoneessaan oli ilmennyt samanlainen ongelma muutama vuosi takaperin. Aamulla kone kuulemma sammui/käynnistyi uudelleen itsekseen 5-10 minuutin käytön jälkeen, mutta sen jälkeen toimi päivän ilman ongelmia, kun seuraavana aamuna sitten taas sama juttu. Siihen koneeseen vaihdettiin "lämpökatkaisija/ylilämpösuoja" ja vika korjaantui. Laitoin Sonyn suuntaan sähköpostia aiheesta ja havainnoista. Saas katsoa, löydettiinkö me huoltomiehiä varten vikakin jo valmiiksi! Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että saisi tulla ihan kokonaan uusi konsoli nyt tilalle, kun tämä nykyinen "takuukorjattu ja -vaihdettu" toimi vajaan viikon, ennen kuin alkoivat ongelmat!

Huomenna vehje pakettiin ja postiin. Maanantaina se sitten lähtee takaisin Ranskaan ja toivottavasti viimeistään 3 viikon päästä olisi taas konsoli kotona.
 
Menköön nyt ps5 ongelmiin kun playstation app kuitenkin siihen liittyy.. tänään on alkanut yhdenäkin ilmoitella notifikaatiolla kun kaverit ilmestyy linjoille.. menin sovellukseen ja siellä päällä oli push notifikaatiot ao. jutun osalta, en tiedä miksi. Noh, laitoin pois päältä ja se siitä, paitsi että ei, taas tuli. Menin uudestaan ja oli päällä, laitoin pois.. vedin ruutua alas että päivittää sivun, jahas taas on päällä, edes yksittäiset kaverien täppä ei säily.. puuh. Mitä ne taas säätää..

Edit: Poistin sitten ao. notifikaatiot syvemmältä eli app oikeuksista, siellä oli estettävissä nuo samat notifikaatiot.
 
Viimeksi muokattu:
Kaverin puolesta kyselen. Hänen tuore PS5 laskee pelitunnit Astros Playroomista, mutta ei Jak and Daxter collectionin peleistä tai rocket leaguesta. Google ei ainakaan löytänyt yhtään toista tapausta juuri kyseiseen peliin liittyen. Trophylista kumminkin päivittyy kaikista peleistä nähtäville. Onkohan jostain yksityisyysasetuksista kiinni vai mistä.... Kyseessä aivan tuore psn-tunnus ilman plus-jäsenyyttä.
 
Ja pelihän on jo ennakkotilattavissa storessa. Standard edition köyhdyttää kukkaroa 70€.
Kirjataas tänne tälläinen ongelma. Kun Battlefield 2024 julkaistiin, niin ennakkotilasin tuon PS5 standard editionin hintaan 69,95€. Taisivat jo myöhemmin samana päivänä korjata hinnaksi 79,95€. Tuo 69,95€ ennakkotilaus meni läpi ja ei mitään ongelmia ennen tätä päivää. Puolilta öin, kun timeri umpeutui, niin timeri jäi jumiin 00.00.00 vaikka sen tilalla pitäisi olla lataa-nappi. Kun tuota 00.00.00 painaa, niin se menee Pre-Download ruutuun jossa arvioitu latauspäivä 10.20.2021. Mikäs tuon 20:nnen kuukauden nimi on :p

Otin tänään aspaan yhteyttä, että en voi lataa peliä konsolista tai webistä. Kirjoitin myös omaa troubleshootingia mitä olen mm. kokeillut esim. käyttöoikeuksien palautuskaan ei auttanut. Aika perus aspa. Aspan vastaus oli: oletko kokeillut palauttaa käyttöoikeudet.
 
Pojan puolesta kyselen. Vähän samanlaista oiretta kuin aiemmallakin kirjoittajalla.

Kesällä siis hankittiin ps5 ja pelailtu lähinnä fortniteä tai nhl ja katseltu youtubea. Nyt ps5 alkanut sammua yllättäen ilman varoitusta kesken fortniten ilman vikailmoituksia. Laitteen saa sammumisen jälkeen päälle jolloin tulee ilmoitus laitetta ei sammutettu oikein ja tarkistuksen jälkeen toimii taas. Sammumista ei ole tapahtunut kuin fortniten kanssa ja pelin uudelleen asennus/alustamiset on kokeiltu muutamaan kertaan. Sammuminen ei tapahdu missään tietyssä kohtaa, vaan kun jonkun aikaa ehtinyt pelata(30-60min). Töpseliäkin vaihdettu ja järjestelmäasetuksia muuteltu googlen vinkkien mukaan.

Hankin power:sta Dakota gaming merkkisen lisäjäähdyttimen ja ps5 asennettu pöydälle nyt oikein ilmavasti ja testataan juuri ja odotellaan sammuuko kohta taas. En ole vielä huoltoon ollut yhteydessä. PS4 kanssa ei koskaan ole ollut vastaavaa ongelmaa vaikka kuinka pölyisenä ja ahtaassa kolossa pidetty, jotenkin yhdistän ongelman ylilämpenemiseen.
 
^ Toisella foorumilla oli juttua että eräällä henkilöllä Pleikka sammuu satunnaisesti, ei ollut muuta vaihtoehtoa kun lähettää huoltoon. Kone meni Ranskaan, jossa huolto tapahtui nopeasti ja huollosta tullut kone on varmaan toiminut hyvin kun ei ole tullut uusia vikailmoituksia.
 
Nyt on kolmisen tuntia mennyt tuon 49e lisäjäähdytintelineen kanssa fortniteä ilman sammumista. Voin raportoida ensi viikolla palaako ongelma, en tiedä voisiko tämä johtua jostain päivityksestäkin.

Täytyy kuitenkin jossain kohtaa katsoa toimiiko ilman lisäjäähdytystä ja jos ei, niin varmaan olla tuonne huoltoon yhteydessä ennen kuin takuuaika päättyy.

Sinällään iha kätevä tuo jäähdytyslaite johon saa kuulokkeetkin nätisti säilytykseen ja kahta ohjainta ladattua.
 
Mikähän on kun lepotilassa ollessa ei lataa automaattisesti pelien päivityksiä? Lepotilassa on hyväksytty yhteydet Internettiin ja myös käyttöjärjestelmän puolella on hyväksytty automaattiset lataukset ja asennukset. Pelit alkaa päivittämään heti kun konsolin avaa. Jostain muistaakseni kuin että pitäis tunnin välein tarkastella mutta tuskin ne päivitykset 16 jälkeen ilmestyy.
 
Pojalla on julkaisupäivänä ostettu Ps5 eli muutaman päivän on takuu mennyt yli. Levyasema on lopettanut toiminnan, jonkin verran se kranttuili jo vuoden kuluessa, varsinkin leffoissa, mutta nyt se ei lue enää mitään levyjä. Resetit on kokeiltu ja levyt toimii muissa laitteissa hyvin. Lähtee ostopaikan eli Verkkokaupan kautta virhevastuuseen vedoten huoltoon. Meneekö noi sitten tuonne Ranskaan kaikki huoltoon?
 
Ylös Bottom