Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Game Awards 20XX

Jez ei muuten ole millään tavalla töissä Xboxilla/Microsoftilla. Vaan hän on toimittaja, mutta muuten kyllä. Valideja pointteja mies jälleen kerran esittää.
Siinä kohtaa herra kun kirjoittelee windowscentraliin, pitää Xbox-alkuista podcastia pystyssä, twiiteistä suurin osa koskee Xboxia, niin eipä kaverista enempää Xboxin näköistä miestä voi enää leipoa. :)
 
Siinä kohtaa herra kun kirjoittelee windowscentraliin, pitää Xbox-alkuista podcastia pystyssä, twiiteistä suurin osa koskee Xboxia, niin eipä kaverista enempää Xboxin näköistä miestä voi enää leipoa. :)
Kyllä, mutta windowscentral on itsenäinen sivusto, kuin myös hänen podcastinsa ja twiittinsä.

Olisi vähän eri juttu kirjoittaa tällaisia Xboxin tai Microsoftin nimissä. Siksi lähinnä tuota lausahdustasi korjasin.
 
Siinä kohtaa herra kun kirjoittelee windowscentraliin, pitää Xbox-alkuista podcastia pystyssä, twiiteistä suurin osa koskee Xboxia, niin eipä kaverista enempää Xboxin näköistä miestä voi enää leipoa. :)
Mutta eikös tuo ihan asiaa kirjoittanut? Sama minnepäin on kallellaan. Kyllä imo Forza olisi ansainnut paikan tuolla listalla paljon, paljon, paljon ennen uutta Ratchettiä esimerkiksi. Samoin Returnalkin olisi mennyt helposti Ratchetin edelle. Ja ennen kun joku ehtii sanomaan niin ei minulla mitään Ratchettiä vastaan ole. Ahmin tuon pelin parissa illassa platinaan ja tykkäsin kyllä kovasti mutta ei tuo millään tasolla vuoden parhaimpia pelejä ole.
 
Aika vaikea on nähdä GOTY-ehdokkaana ylipäätään mitään autopeliä. Ellei nyt joku oikeasti keksi pyörää uudelleen (sanapeli tarkoitettu), niin pelkkä tekninen näppäryys ja uusi kartta pyörien alla ei vain riitä. Toisaalta en ymmärrä esimerkiksi Resident Evilin ehdokkuutta sen enempää. GOTY-pelin pitäisi mielestäni olla jotain sellaista, mikä saa jonkin asian hievahtamaan pelaajan sisällä. Ja mielellään pelistä jäisi jonkinlainen muistijälki, joka ei häviä jatko-osan myötä ajasta ikuisuuteen.
 
Aika vaikea on nähdä GOTY-ehdokkaana ylipäätään mitään autopeliä. Ellei nyt joku oikeasti keksi pyörää uudelleen (sanapeli tarkoitettu), niin pelkkä tekninen näppäryys ja uusi kartta pyörien alla ei vain riitä. Toisaalta en ymmärrä esimerkiksi Resident Evilin ehdokkuutta sen enempää. GOTY-pelin pitäisi mielestäni olla jotain sellaista, mikä saa jonkin asian hievahtamaan pelaajan sisällä. Ja mielellään pelistä jäisi jonkinlainen muistijälki, joka ei häviä jatko-osan myötä ajasta ikuisuuteen.
No sama ongelmahan se on Ratchetissäkin. Ei siinä ollut mitään uutta tai tuoretta. Kovasti tuli deja vu edellisestä Ratchetistä. Kuinka moni noista ehdokkaista muutenkaan on keksinyt pyörää uudestaan. Aivan samalla tavalla tuonne sopisi helvetin hyvin tehty autopeli mukaan, jota ainakin meikäläinen pitää jopa kaikkien aikojen parhaana ajopelinä.
 
Mutta eikös tuo ihan asiaa kirjoittanut? Sama minnepäin on kallellaan. Kyllä imo Forza olisi ansainnut paikan tuolla listalla paljon, paljon, paljon ennen uutta Ratchettiä esimerkiksi. Samoin Returnalkin olisi mennyt helposti Ratchetin edelle. Ja ennen kun joku ehtii sanomaan niin ei minulla mitään Ratchettiä vastaan ole. Ahmin tuon pelin parissa illassa platinaan ja tykkäsin kyllä kovasti mutta ei tuo millään tasolla vuoden parhaimpia pelejä ole.
Sanoisin, että artikkeli sisälsi ihan yhtä paljon asiaa kuin liioittelua.

Mielestäni olisi ollut osuvampaa tehdä artikkeli jossa ihan suoraan kysytään "mikä tällä kertaa oli syynä ettei Forza saa GOTY-ehdokkuutta" sen sijaan, että tässä yritettiin vetää muitakin genrejä tai pelejä mukaan. Aika selvä agenda tässä nyt on kumminkin taustalla miksi tälläinen artikkeli tehtiin juuri tässä kohtaa.

Artikkelissa mm. mietittiin milloinka Returnalin kaltainen roguelite saa arvostusta tuolla gaalassa, mutta juuri viime vuonnahan siellä Hades oli ehdolla. Mentiin jopa niin pitkälle tasapuolisuuden haussa, että mobiilipeleillekin vaadittiin isompaa arvostusta gaalassa. En minä ainakaan noita pointteja pysty allekirjoittamaan.
 

Kyllä se kuitenkin on hyvä totuudenmukaisesti puhua siitä mistä tarkalleen ottaen on kirjoitettu. Hades on nähty ehdolla, mutta kysymys olikin tuossa artikkelissa, että voisiko nämä voittaa.

Jos artikkelia ei ehdottomasti halua nähdä minään muuna kuin sellaisena kuin se tekstin perusteella on, niin sanoma on hyvin selkeä ja helposti ymmärrettävä. Kyllä, tietynlaisia tarinavetoisia pelejä palkitaan näissä "Pelimaailman Oscareissa", sehän on tulosten perusteella aivan päivänselvää. Toisaalta myös ihan niissä oikeissa Oscareissa palkitaan tietynlaisia elokuvia, joten mitään poikkeuksellista tässä ei muuten olisi, jos kuitenkin samaan aikaan monet erinomaisia arvosanoja saaneet pelit eivät olisi genrensä takia sivuutettu.

No se siitä, eikä tämä minulle mikään ylitsepääsemätön ongelma ole. Viihdyttävä show sieltä toivottavasti tosiaan tulee, jossa palkinnot on lopulta kuitenkin vain sivutuote melkein nykyään.
 
Tulipas laitettua paljon ääniä It Takes Two:lle. Jäänyt ehdottomasti mieleen parhaiten noista peleistä ja olihan se vaan niin pirun hauska peli, missä ei tylsää hetkeä tullut. Paljon ääniä sai itseltä myös Kena Bridge of Spirits ja Ratchet & Clank.
 
Sekiroon ei hirveästi uskottu etukäteen ja niin vain sekin nappasi sen voiton. Kyllä niitä uudenlaisia voittajia voi syntyä jatkossakin.
 
No sama ongelmahan se on Ratchetissäkin. Ei siinä ollut mitään uutta tai tuoretta. Kovasti tuli deja vu edellisestä Ratchetistä. Kuinka moni noista ehdokkaista muutenkaan on keksinyt pyörää uudestaan. Aivan samalla tavalla tuonne sopisi helvetin hyvin tehty autopeli mukaan, jota ainakin meikäläinen pitää jopa kaikkien aikojen parhaana ajopelinä.
Piti juuri tulla sivuamaan samaa aihetta. Jos ehdokkuuden kriteerinä olisi oikeasti se, että pyörä on keksitty uudestaan, niin ehdokaslista olisi aivan erinäköinen.

En ymmärrä lainkaan tätä Game Awardsin ja @gherbaru harrastamaa lajityyppi elitismiä. Parhaiden pelien soisi olevan ehdolla lajityypistä huolimatta.

Jez puhuu mielestäni artikkelissaan asiaa, jälleen kerran.
 
Piti juuri tulla sivuamaan samaa aihetta. Jos ehdokkuuden kriteerinä olisi oikeasti se, että pyörä on keksitty uudestaan, niin ehdokaslista olisi aivan erinäköinen.

En ymmärrä lainkaan tätä Game Awardsin ja @gherbaru harrastamaa lajityyppi elitismiä. Parhaiden pelien soisi olevan ehdolla lajityypistä huolimatta.

Jez puhuu mielestäni artikkelissaan asiaa, jälleen kerran.

Mitä ihmeen elitismiä on muka olla sitä mieltä, etteivät autopelit ole minulle milloinkaan niitä vuoden pelejä? Makuasioita tällaiset äänestykset aina ovat, olipa siinä Geoff tai naapurin Seppo järjestämässä.
 
Palkintogaalana alkuvuoden ajankohta olisi paljon parempi, koska nyt on lähes aina näitä pelejä jotka jäävät sivuutetuiksi. FH5 osittain tämän ajankohdan takia jäi sivuutetuiksi.

Show kokonaisuutena on kuitenkin mielestäni parempi olla loppuvuodesta ja varmasti myös pelialan ihmisiä sekä uusia julkistuksia on helpompi saada mukaan ennen joulua. Ei täydellinen tilanne palkintojen ja äänestysten suhteen, mutta ainakin toistaiseksi ollut kuitenkin toimiva ratkaisu.

Jez puhuu osin asiaa yleisellä tasolla, osa on vain vuodatusta pettymyksestä ja eikä kaikki edes liity tähän tilanteeseen. Onneksi sentään päivitti artikkelia.

Pettynyt saa olla, jos FH5 ei saa riittävän kaivattua huomiota, mutta osin kritiikki menee vähän metsään.

Nautitaan peleistä ja annetaan arvostusta niille, jotka ovat nyt ehdolla. Se usein unohtuu nykymaailmassa. Eiköhän FH5 ehdi tässä vielä voittaa useita muita palkintoja ja olla vuoden peli-listoilla korkealla.
 
Mitä ihmeen elitismiä on muka olla sitä mieltä, etteivät autopelit ole minulle milloinkaan niitä vuoden pelejä? Makuasioita tällaiset äänestykset aina ovat, olipa siinä Geoff tai naapurin Seppo järjestämässä.
Ymmärsin itse että keskustelu koski sitä "ongelmaa" että autopeli tai vaikkapa strategia tai simupeli ei siellä ole koskaan vuoden pelinä. Ja ongelmaksi se tulee siinä kohtaa jos ne ei ole edes ehdolla vaikka kuinka keräisi muuten hehkutusta ja hyviä arvosteluita. Miksi mikään genre pitää jättää pois sieltä ykköspaikan valinnoista vain genrensä vuoksi?

Ja tietenkin itse saa olla mitä mieltä haluaa mutta yleisesti ottaenkin tuo tuntuu olevan jonkinlainen kirjoittamaton sääntö. Onko ikinä ollut mikään autopeli vuoden pelinä missään tällaisissa? Simulaatio? Strategia? Joku muu näistä tietyistä genreistä, joita harvemmin otetaan mukaan "vuoden peli"-kategoriaan?
 
Ymmärsin itse että keskustelu koski sitä "ongelmaa" että autopeli tai vaikkapa strategia tai simupeli ei siellä ole koskaan vuoden pelinä. Ja ongelmaksi se tulee siinä kohtaa jos ne ei ole edes ehdolla vaikka kuinka keräisi muuten hehkutusta ja hyviä arvosteluita. Miksi mikään genre pitää jättää pois sieltä ykköspaikan valinnoista vain genrensä vuoksi?

Ja tietenkin itse saa olla mitä mieltä haluaa mutta yleisesti ottaenkin tuo tuntuu olevan jonkinlainen kirjoittamaton sääntö. Onko ikinä ollut mikään autopeli vuoden pelinä missään tällaisissa? Simulaatio? Strategia? Joku muu näistä tietyistä genreistä, joita harvemmin otetaan mukaan "vuoden peli"-kategoriaan?

Niin no, jos joskus julkaistaan sellainen autopeli että se pyyhkii pöydän kaikilla muilla kyseisen vuoden peleillä pöytää niin miksei sitten. Vielä tähän päivään mennessä ei kuitenkaan ole omasta mielestäni niin käynyt. Edes omasta mielestäni kaikkien aikojen parhaat autopelit eivät ole olleet julkaisuvuotensa parhaita pelejä. Selvästikin jonkun muun mielestä Forza 5 nyt olisi sellainen. Strategiapelien osalta nostaisin X-com: Enemy Unknown-pelin melko hyväksi esimerkiksi harvemmin noteeratuista genreistä.
 
Palkintogaalana alkuvuoden ajankohta olisi paljon parempi, koska nyt on lähes aina näitä pelejä jotka jäävät sivuutetuiksi. FH5 osittain tämän ajankohdan takia jäi sivuutetuiksi.
Itse olen makustellut jo pidempään, että olisi hienoa jos vuoden pelit valittaisiin vuoden tai jopa parin viiveellä. Ymmärrän toki, että tällaiset toiveet ovat monestakin syystä turhaa haihattelua. Selkeitä plussia tällaisella systeemillä kuitenkin olisi, esimerkiksi useampi pelaaja olisi ehtinyt kokea useampia kyseisen vuoden pelejä. Toisaalta taas kulunut aika selkiyttäisi, että mitä peliä sieltä vuodelta x muisteleekaan isoimmalla lämmöllä.
Mitä ihmeen elitismiä on muka olla sitä mieltä, etteivät autopelit ole minulle milloinkaan niitä vuoden pelejä? Makuasioita tällaiset äänestykset aina ovat, olipa siinä Geoff tai naapurin Seppo järjestämässä.
Samaa mieltä tästä. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteensä ja lähtökohtaisesti ne ovat yhtä arvokkaita. Ei minun ollut tarkoitus muuta väittää, enkä mielestäni niin tehnytkään.
 
Vielä tähän päivään mennessä ei kuitenkaan ole omasta mielestäni niin käynyt.

Kriitikoiden näkemyksen yleisesti näkee OpenCriticistä ja sen perusteella Forza Horizon 5 on ollut vuoden parhaiten arvosteltu peli. 130 arvostelua, keskiarvo 92 pistettä. Jos siellä olisi ollut vuoden ainoana uutena +90 pisteen pelinä joku kolmannen persoonan seikkailuräiskintä, niin se olisi 100/100 ollut ehdolla vuoden peliksi ja 99/100 ollut voittaja.
 
Varmaan pitää alkaa täälläkin käyttämään Twitteristä tuttua rautalankaa, eli "mielipiteet ovat omiani."

"Pronominini ovat hän/hän"
 
Ylös Bottom