Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Deathloop

Itse veikkaan, että tuo Arkanen graafinen tyyli vie ostajia. En itsekään siitä oikein tykkää, mutta pelit on tullut silti ostettua. Ulkoasusta puuttuu se wow efekti, mikä veisi suuren yleisön ostamaan noita pelejä. Makuasioita toki, mutta itse olen ostanut nuo graafisesta tyylistä huolimatta..
Jep, itseki veikkaan, että tuo on varmaan yksi iso syy. Täällä taas tuo noiden tyyli maistuu aivan valtavan hyvin ja on mukavan erilainen kuitenkin massaan nähden mutta ymmärrän kyllä, miksi tuo ei välttämättä kaikille maistu.
 
Eikös se normaalihinta pelille ole 70e, eikä 80e. Ei tuo 46e mikään puoleen hintaan vielä ole. Alennus kuitenkin, johon kannattaa ainakin arvostelujen mukaan tarttua.

Itseä tämä peli kyllä kiinnostaisi ja olisin ostanut heti julkkarissa, jos alusta löytyisi. Arkanen pelit ovat olleet aina hyviä ja tyyliteltyjä. Sekä viimeistellyn oloisia. Hieman erilaisia art styleltä, mutta se on ollut vain rikkaus. Esim. Prey on ihan loistava peli ja harmi jos nämä heidän tuotokset eivät myy massoille.
Onkohan tämä peli vuoden mittainen konsoliyksinoikeus, kun en muista lukeneeni selkeää tietoa.
 
Bethesda ei ilmeisesti julkaise digitaalisia myyntejä, joten varsinaisesti myynneistä ei tiedetä, mutta tietenkin helpottaisi tässä keskustelussa tietää ihan tarkalleen paljonko Deathloopin myynnit ovat olleet - ja miten ne vertautuu studion aikaisempien pelien myyntiin.

Ei pelillä oikein alunperinkään ollut hypeä eikä varmaan yhtään auttanut ihmisten ostohalukkuuteen se, että pelin jatko tullaan näkemään tästedes Microsoftin alustoilla ainoastaan.

Onkohan tämä oikeasti merkittävä tekijä? Että joku ihan merkittävä määrä ihmisiä olisi muuten kiinnostunut Deathloopista, mutta eivät voi sitä ostaa, koska mahdollinen jatko-osa ei tule PS5:lle? Onhan varmasti joku x-määrä hardcore Sony-fanaatikkoja, joille tämä nyt on varmaan ongelma, mutta mittakaavasta en ole varma. Ja onhan siellä siis PC-versio myös, joten kokonaismyynneissä tämän ei pitäisi vaikuttaa sitä vähääkään.

Ja ilmeisesti ainakin Sony on uskonut tähän peliin, kun on yksinoikeudesta maksanut ja markkinoi tätä hyvinkin näkyvästi. Mielenkiintoista olisikin tältä kannalta tietää, että mitä esimerkiksi Sony on odottanut myynneiltä.

Vähän sama taisi käydä Returnalin kanssa keväällä. Sekään ei myynyt mitenkään erityisen hyvin varmaankin juuri siksi että on vähän erikoisempi peli.

Näinhän se on ja myyntejä pelkästään PS5:lla voisi varmaan parhaiten verrata juuri Returnaliin. Arvosteluissa menestynyt uusi IP, joka on vähän enemmän niche tyyliltään, eikä ns. varmaa peruskauraa massoille.

Ja itselleni juuri Returnal ja Deathloop olisivat ne kaksi ensimmäistä peliä, jotka PS5:lle ostaisin.
 
Itse veikkaan, että tuo Arkanen graafinen tyyli vie ostajia. En itsekään siitä oikein tykkää, mutta pelit on tullut silti ostettua. Ulkoasusta puuttuu se wow efekti, mikä veisi suuren yleisön ostamaan noita pelejä. Makuasioita toki, mutta itse olen ostanut nuo graafisesta tyylistä huolimatta..
Arkanella on tosiaan tunnistettava tyylinsä. Dishonoredeja pelanneet varmasti tunnistavat Deathloopista yhtäläisyyksiä ja eipä se Preykään kaukana ole vaikka avaruusteema vie sitä vähän eri suuntaan. Ruutukaappauksissahan Arkanen pelit voi näyttää aika laimeilta, joten voi tyylillä olla vaikutusta kun peli ei näytä kauhean "iskevältä".

Pelivideoita katsoessa taas kuvittelisin ihmisten käsittävän mistä on kyse: vapaudesta. Peleissään voi tehdä ja pelata juuri niin kuin haluaa. On aseita, kykyjä ja reittejä, niitä sitä vasta onkin. Löydän jatkuvasti vielä tuntien jälkeen kolutuista paikoista uusia reittejä tuttuihin paikkoihin ja jopa täysin uusia paikkoja. Kuvittelin jo eilen että olen tutkinut aika lailla kaiken kun tänään huomasin että juonilangat alkavat viemään täysin uusiin paikkoihin, jotka ovat olleet kuitenkin ihan "nenän alla".

Juoni myös aukeaa jatkuvasti ja infoa ja mielenkiintoista tarinaa tulee joka tuutista. Tarinan ja infon myötä myös tajuaa asioita ja yhdistelee lankoja ja taas on pakko pelata vielä hetki ja käydä katsomassa asia X. Se taas johtaa asioihin Y ja Z ja kohta on kello niin hiton paljon että ei ehditä puolison kanssa taaskaan katsoa ruotsalaista jännitysdraamasarjaa yhtään jaksoa! Voi helvetti tämä on umpipaska peli!

Aiemmin sanoin että tämä vaatii lämpeämistä kuten Outer Wilds. Voi pojat että vaatiikin sillä luulin jo lämmenneeni tälle aiemmin. Mutta kun nyt alkaa olemaan jo liekeissä!

PS. Huolimatta että on perjantai ei tämä viesti ole kirjoitettu nautintoaineiden vaikutuksen alaisena. Ellei Deathlooppia lasketa sellaiseksi. Tekisi kyllä vielä vetää yksi kierros...
 
Jaaha, nyt se on looppi rikottu. Yllättäen tuo viimeinen juonilanka avautui todella selkeästi ohjattuna kokonaisuutena kun odotin että pitäisi itse suunnitella että missä käy mihinkin aikaan kenetkin hoitelemassa. Olin kuitenkin jo hoitanut noita asioita siihen suuntaan että nuo rattaat oli loksahdelleet kohdilleen.

Olin silti vähän pettynyt siihen kuinka kädestä pitävä tuo loppu oli. Olihan pelissä muutenkin karttamerkit asioihin, joita halusi seurata mutta tuo oli jo ihan eri levelillä kun ohjattiin kentästä ja vuorokaudenajasta seuraavaan peräjälkeen. Toki näin taisi olla muissakin pidemmissä juonissa, jotka levisivät eri ympäristöihin ja vuorokaudenaikoihin mutta niitä oli niin vähän että en ollut tuohon sitten kai tottunut.

Nyt on vähän tyhjä fiilis. Puuttuu vielä paljon pieniä juttuja, varsinkin erikoisempia tapoja hoidella visionäärejä. Erilaisia loppuratkaisujakin tässä lienee, joten niitäkin voisi kokeilla. Slabbien päivitykset pitää hoitaa loppuun, kun pari on vielä kesken. Varmaan jotain muutakin pientä on.

Loppu nyt vähän lässähti mutta matka oli loistava. Samoin peli itsessään on yhä mahtava ja tässä on vielä mielenkiintoa ihan vain kikkailla eri voimilla ja aseilla.

Loppuratkaisu, jonka sain oli myös aika epätyydyttävä. Jokin osviitta siinä oli että mitä tapahtuu seuraavaksi tai on tapahtunut mutta melko epäselväksi jäi että wtf. Kenties tuosta löytyy lisätietoa pelin dokumenteista tai uusista lopuista? Tai sitten tuota ei ole tarkoituskaan avata tuota enempää.
 
Ensimmäiset maistiaiset otettu. Pelasin siis tämän johdannon jossa käytiin alueet läpi sekä tarinaa ja hahmoja alustettiin.

Grafiikat ovat todella upeat, selkeästi näkee että kyseessä on uuden sukupolven peli, toki vasta ollaan sukupolven alussa joten eiköhän sieltä tule vielä paljon hienompiakin pelejä. Framerate modessa tuntuu 60 FPS pysyvän erittäin hyvin joten saa sekä silmäkarkkia että hyvät framet.

Äänipuoli on kanssa todella hyvin hallussa, musiikit on todella hyvät, ääninäyttely ihan AAA luokkaa ja pelissä on erittäin humoristinen ote joten saa kyllä nauraa ääneen jatkuvasti loistavalle dialogille.

Gameplay puoli on se joka vielä on tietysti kysymysmerkki, on jo nyt mekaniikkoja joista en pidä mutta en niistä lähde vielä avautumaan enempää koska olen vasta niin alussa enkä tiedä kuinka paljon helpotuksia pelaaja lopulta saa tämän loopin pysäyttämiseksi. Seuraava tehtävä vaikuttaa siltä että yhteen ongelmaan olisi tiedossa jonkinnäköistä parannusta.

Sitten vielä erityisimaininta erinomasesti toteutetuille Dualsense ominaisuuksille, maailmassa liikkumisen tuntee jatkuvasti ja liipaisimet reagoivat aseisiin.

Hauskaa on kuitenkin ollut tähän asti ja sittenhän se nähdään kun pidemmälle pääsee että miten nämä eri mekaniikat muotoutuvat ja kuinka työlästä niiden hemmojen tappaminen lopulta on. Alku on kuitenkin ollut erittäin hyvä.
 
Gameplay puoli on se joka vielä on tietysti kysymysmerkki, on jo nyt mekaniikkoja joista en pidä mutta en niistä lähde vielä avautumaan enempää koska olen vasta niin alussa enkä tiedä kuinka paljon helpotuksia pelaaja lopulta saa tämän loopin pysäyttämiseksi. Seuraava tehtävä vaikuttaa siltä että yhteen ongelmaan olisi tiedossa jonkinnäköistä parannusta.

Itse aloitin tämän vajaa viikko sitten, eli vähän enemmän jo tunteja takana, mutta mietteet hyvin samanlaista etenkin samassa vaiheessa mistä itse nyt kirjoitit.

Siteeraukseen vastaten mietin samassa kohtaa siinäkin ihan samoja asioita. Voinen vastata, että se seuraava tehtävä tosiaan auttaa siihen kyseiseen ongelmaan mikä varmasti mietitytti, ja sitä itsekin alkuun vähän säikähdin että miten tämän kanssa homma menee. Turha murhe kuitenkin oli.

Ylipäätään peli kyllä maistuu hemmetin hyvin ja todella laadukkaan tuotoksen on studio saanut taas aikaan. Pääjuoni ym. ei ole vielä lähtenyt suuremmalti itselle avautumaan tässä vaihetta etenemistä, mutta Loop kuvio ja gameplay on toteutettu mielestäni erinomaisesti ja oivaltavasti. Peli etenee mukavasti koko ajan ja melkein saumattomastikin, vaikka nyt niin sanotusti samaa päivää uudestaan pelataankin. Missään kohtaa ei ole tarvetta grindata, vaan koko ajan "tutkimustyö" ja peli etenee. Ei ole myöskään tullut vielä saman toistamisen oloa, mikä tässä kai vielä jossain kohtaa on vaarana.

Tässä tuntuu olevan kyllä kaikki pikkuasiatkin kohdallaan. Kuten ylläkin tuli niin äänipuoli on kunnossa, visuaalinen puoli hieno, pelattavuus ja tietynlainen sulavuus sitä next gen tasoa jne jne. Itse tykkään paljon siitä miten tässä pelaajaa kuljetetaan eteenpäin ja esimerkiksi pelkästään vihjeidenkin löytäminen on miellyttävän sujuvaa. Vaikka et jaksaisi kaikkia löydettyjä tekstinrimpsuja lukea ajatuksella, niin niistä tulee aina se ytimekäs kiteytys, että mitä tästä dokumentista hyödyttiin tai mitä se paljasti. Peli opastaa sopivasti eteenpäin isossa kuvassa, mutta jättää myös paljon pelaajan löydettäväksi, tutkittavaksi ja oivallettavaksi. Haastetta on ollut ihan sopivasti ja sama pätee taisteluihin.

Kartassa paikkoja on vain ne neljä, mutta eri vuorokaudenajat tuo muutoksia ja tutkittavaa kyllä riittää. Homma voisi myös vähän vesittyä kovin laajoilla ja isoilla kartoilla. Oikeastaan ainoa mitä nyt jo tässä kohtaa vähän kaipaan, niin lisää(/nopeampaa saataville) erilaisia kykyjä ja aseita. Ehkä nuitakin tosin vielä tässä matkan varrella lisää tulee.
 
Läpi pamahti eilen aamusta. Kun vain ehtii, niin jonkin sortin kehutekstin tästä itsekin ajattelin pistää. Mutta vuoden parhaita pelejä itselle. Disney+ -päivänä tuli tarjolle vaikka mitä kiinnostavaa katsottavaa, mutta niiden sijasta teki mieli vaan deathloopata, mikä kertoonee jo jotain.
 
Nyt kun se kassakaappi/jäätymis bugikorjas tuli linjoille niin jatkoinpa peliä.. ja ihan plöröksi meni, varmaan omassa päässä vika mutta infoa tulvii liikaa, miljoona vihjettä ja mitälie epämääräisiä päämääriä mutta ei mitään kykyä hahmottaa miten pitäisi edetä, mikä on tärkeää vai onko mikään. Yksikin alkutilanne semmoinen että mene huoneeseen x, jossa ei juuri mitään sitten ollutkaan, joku visionaari teleporttailee talossa miten lystää robottina tekemättä mitään, ei yritä tappaa pelaajaa näemmä, luulin että on vaan joku hologrammi johon sai osumaa mutta josta ei oikein muuta tapahtunut... aikani katselin ja sain ammuttua pari laukasta edellisten lisäksi ja sitten se kuoli ja jätti kyvyn poimittavaksi. Siinäkin tuli joku teksti että jos et tee zxy niin kyky ei jää.. kentässä ei muuta näkyvää joten poistuin kentästä ja pelistä.. liekköhän tuolla sitten seuraavalla kerralla se xyz selkeästi tekolistalla? Pitääkö viikon tauon jälkeen lukea kaikki miljoona infoa läpi että osaa seuraavaa oikeaa tehtävää ruveta ratkomaan ja missä järjestyksessä? Säilyykö tässä langat käsissä harvalla pelitahdilla?
 
Nyt kun se kassakaappi/jäätymis bugikorjas tuli linjoille niin jatkoinpa peliä.. ja ihan plöröksi meni, varmaan omassa päässä vika mutta infoa tulvii liikaa, miljoona vihjettä ja mitälie epämääräisiä päämääriä mutta ei mitään kykyä hahmottaa miten pitäisi edetä, mikä on tärkeää vai onko mikään. Yksikin alkutilanne semmoinen että mene huoneeseen x, jossa ei juuri mitään sitten ollutkaan, joku visionaari teleporttailee talossa miten lystää robottina tekemättä mitään, ei yritä tappaa pelaajaa näemmä, luulin että on vaan joku hologrammi johon sai osumaa mutta josta ei oikein muuta tapahtunut... aikani katselin ja sain ammuttua pari laukasta edellisten lisäksi ja sitten se kuoli ja jätti kyvyn poimittavaksi. Siinäkin tuli joku teksti että jos et tee zxy niin kyky ei jää.. kentässä ei muuta näkyvää joten poistuin kentästä ja pelistä.. liekköhän tuolla sitten seuraavalla kerralla se xyz selkeästi tekolistalla? Pitääkö viikon tauon jälkeen lukea kaikki miljoona infoa läpi että osaa seuraavaa oikeaa tehtävää ruveta ratkomaan ja missä järjestyksessä? Säilyykö tässä langat käsissä harvalla pelitahdilla?
Siellä valikoissa on kyllä omasta mielestäni ainakin suht selkeästi seurattavat johtolangat. Eli taukovalikossa tai vielä paremmin siellä ruudussa, jossa valitaan mihin mennään seuraavaksi, on graafisesti esitetty mahdolliset etemistavat/seurattavat johtolangat. Niistä voi valita jonkin, mitä lähteä seuraamaan. Siitä valitset jonkin aktiiviseksi, niin kenttää valitessa näkyy missä ja mihin vuorokauden aikaan se johtolanka on seurattavissa. Itse kentän sisällä on sitten indikaattori, joka näyttää mihin mennä.

Ja jos sen siltä "pahalta sedältä" kerätyn kyvyn haluaa sitoa Coltiin, jotta se pysyy jatkossa mukana, niin siellä kentänvalintaruudussa tai päivän päätteeksi voi käyttää kentistä kerättyä residuumia tuohon tarkoitukseen.

Mielestäni messissä pitäisi kyllä onnistua pysymään, vaikka pelaileekin harvemmin. Ne johtolankojen (millä sanalla niitä nyt ikinä kutsuisikaan) pystyy kyllä etenemään oikeaan suuntaan.
 
Minusta Deathloop opastaa jopa turhan tarkkaan oikeaan paikkaan jos vain aktivoi oikean juonilangan. Verratessa vaikka Outer Wildsiin niin Deathloop on lähempänä "Ubisoft-tyyliä", jossa on iso nuoli osoittamassa oikeaa reittiä/paikkaa ettei varmasti tarvitse itse muistaa tai tietää mitään.

Nyt pelailen Sablea, jossa on myös paljon itse äkkäämisen lumoa. Nostaisin jopa sen osalta helposti yli monien kehuman Breath of the Wildin, joka minusta tuntui kuin Nintendon tekemältä Ubisoftin peliltä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. BotW oli tavallaan autiompi kuin Ubin pelit mutta silti joka paikassa oli helposti viisikin merkittävää maamerkkiä mitä lähteä tutkimaan, siinä missä Sablessa on aavikkoa ja joutuu välillä oikeasti harhailemaan hiekkadyyneillä kunnes näkee yhden tai pari erikoisempaa kohdetta jossain horisontissa.

Vasta nyt tajuan itsekin kunnolla mikä BotW:ssa itseäni häiritsi ja sehän oli juuri se että tavallaan se oli kuin Ubisoftin peli, josta olisi hieman vain revitty sisältöä vähemmäksi. Sable toki tekee saman vielä rajummin mutta juuri siitä syntyy se kunnon seikkailun, tutkimisen sekä ison maailman fiilis. Siitä huolimatta että Sablen kartta lienee melko varmasti reilusti pienempi kuin BotW:n.

Anteeksi pieni sivujuonne mutta tuli nyt tästä Deathloopin kautta mieleen miten eri tavalla pelaajien ohjaamisen peleissä voi tehdä. Ubin - ja mielestäni myös BotW:n - ongelma on se että tungetaan yleensä ihan liikaa infoa kerralla. Samaa on Deathloopissakin ellei hoksaa keskittyä tiettyihin asioihin kerrallaan. Sen ja myös toki Ubinkin kädestä pitely johtunee juurikin varmaan siitä että tietävät itsekin pelin olevan niin täynnä kaikkea että on pakko olla se jättinuoli että pysyy kärryillä mitä oli edes tekemässä ja mihin menossa.

Jos tällainen ei maistu, niin kehotan testaamaan Sablea. Tai vaikka Outer Wildsia. Muistelen että vaikka siinäkin oli valikoissa logit olemassa niin aika paljon luotettiin pelaajan itsensä ratkaisuihin sen sijaan että peli laittaisi merkin mihin mennä ja mitä tehdä. Tai että sitä laittaisi itse valikosta vaan ihan täytyy päättää mitä tehdä ja tehdä se, ilman jättinuolia ja muuta.

Sablessa voi toki laittaa karttaan (ja suoraan maisemaankin) merkkejä, minkä koen vain loistavana tapana merkitä asioita. Voi laittaa ihan niin paljon tai vähän kuin haluaa eikä niitä tuossa pelissä niin hirveästi ole tarvetta laittaakaan.
 
Minusta Deathloop opastaa jopa turhan tarkkaan oikeaan paikkaan jos vain aktivoi oikean juonilangan. Verratessa vaikka Outer Wildsiin niin Deathloop on lähempänä "Ubisoft-tyyliä", jossa on iso nuoli osoittamassa oikeaa reittiä/paikkaa ettei varmasti tarvitse itse muistaa tai tietää mitään.

Nyt pelailen Sablea, jossa on myös paljon itse äkkäämisen lumoa. Nostaisin jopa sen osalta helposti yli monien kehuman Breath of the Wildin, joka minusta tuntui kuin Nintendon tekemältä Ubisoftin peliltä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. BotW oli tavallaan autiompi kuin Ubin pelit mutta silti joka paikassa oli helposti viisikin merkittävää maamerkkiä mitä lähteä tutkimaan, siinä missä Sablessa on aavikkoa ja joutuu välillä oikeasti harhailemaan hiekkadyyneillä kunnes näkee yhden tai pari erikoisempaa kohdetta jossain horisontissa.

Vasta nyt tajuan itsekin kunnolla mikä BotW:ssa itseäni häiritsi ja sehän oli juuri se että tavallaan se oli kuin Ubisoftin peli, josta olisi hieman vain revitty sisältöä vähemmäksi. Sable toki tekee saman vielä rajummin mutta juuri siitä syntyy se kunnon seikkailun, tutkimisen sekä ison maailman fiilis. Siitä huolimatta että Sablen kartta lienee melko varmasti reilusti pienempi kuin BotW:n.

Anteeksi pieni sivujuonne mutta tuli nyt tästä Deathloopin kautta mieleen miten eri tavalla pelaajien ohjaamisen peleissä voi tehdä. Ubin - ja mielestäni myös BotW:n - ongelma on se että tungetaan yleensä ihan liikaa infoa kerralla. Samaa on Deathloopissakin ellei hoksaa keskittyä tiettyihin asioihin kerrallaan. Sen ja myös toki Ubinkin kädestä pitely johtunee juurikin varmaan siitä että tietävät itsekin pelin olevan niin täynnä kaikkea että on pakko olla se jättinuoli että pysyy kärryillä mitä oli edes tekemässä ja mihin menossa.

Jos tällainen ei maistu, niin kehotan testaamaan Sablea. Tai vaikka Outer Wildsia. Muistelen että vaikka siinäkin oli valikoissa logit olemassa niin aika paljon luotettiin pelaajan itsensä ratkaisuihin sen sijaan että peli laittaisi merkin mihin mennä ja mitä tehdä. Tai että sitä laittaisi itse valikosta vaan ihan täytyy päättää mitä tehdä ja tehdä se, ilman jättinuolia ja muuta.

Sablessa voi toki laittaa karttaan (ja suoraan maisemaankin) merkkejä, minkä koen vain loistavana tapana merkitä asioita. Voi laittaa ihan niin paljon tai vähän kuin haluaa eikä niitä tuossa pelissä niin hirveästi ole tarvetta laittaakaan.
Pro tip ja offtopic mutta BOTW:ssa kannattaa ottaa se hudi minimaaliseksi. Tuon jälkeen peli mielestäni paranee vielä merkittävästi ja huomaa kuinka upeasti sen maailma on toteutettu ja kuinka se kutsuu tutkimaan. :)
 
Samaa mieltä siitä, että Deathloop näyttää oikean suunnan oletuksena liiankin tarkkaan. Tuo lähinnä siis plussana justiinsa niille pelaajille, jotka pelaavat harvakseltaan, eivätkä välttämättä muista mihin viimeksi jäätiin. Itsekin diggailen säätää noita indikaattoreita astetta pienemmälle aina kun mahdollista
 
Pro tip ja offtopic mutta BOTW:ssa kannattaa ottaa se hudi minimaaliseksi. Tuon jälkeen peli mielestäni paranee vielä merkittävästi ja huomaa kuinka upeasti sen maailma on toteutettu ja kuinka se kutsuu tutkimaan. :)
Varmasti auttaa asiaan mutta niin kuin yritin sanoa, on mielestäni BotW:ssa ihan liikaa sitä "horisontissa näkyvää mielenkiintoista" ja pitää jatkuvasti päättää että mihin seuraavaksi kun näkyy helposti aina joku minimissään viisi kohdetta. Lisäksi kun lähtee yhdelle niin seuraavan kumpareen takaa näkyy taas viisi uutta kohdetta, joista valita ja taas pitää päättää että meneekö sinne mihin alunperin aikoi ja mikä se edes oli ja olinko minä nyt menossa edes minnekään ja missä se hevonen on ja hei mitäs tuolla on ei kun tuo on siistimpi paikka ja oho tuolla on joku linna ja ja ja...

Sablessa on aavikkoa. Sitten menet jonnekin dyynin päälle katsomaan että missä olisi jotain muuta ja näetkin... Aavikkoa. Ja jotain pusikoita kenties. Kiviä ehkä. Mutta onko tuolla horisontissa näitä tavallisia kiviä vai kenties jokin erikoisempi kivi, kenties jopa rakennus? Sinne siis. Matkalla ei tule juurikaan muuta kuin aavikkoa vastaan ja ehkä lähempänä alkaa huomata että täällä on pari muutakin juttua, kylä ja sen lähellä kenties kaivo ja joku korkeampi tähystystorni, joka oli se, jonka kauempaa näki.

Sitten seikkaillaan hetki siellä ja taas sama uusiksi.

En tiedä onko Sablen "yksinäisyys" harkittua vaiko kehityskulujen minimointia mutta minusta tuo maailma on jotenkin niin paljon kiinnostavampi ja mysteerisempi kuin Ubin täplitetyt kartat tai BotW:n "hei täällä on tämmöstä ja tässä tämmöstä ja tuollakin on joku tommonen ja tuossa oli kanssa mutta menit jo sinne seuraavaan kun se oli isompi"-systeemi :D

Niinkin outoa kuin se onkin, kääntyy Sablessa tuo tyhjä aavikkomaailma sen eduksi kun nykyään jokainen peli on isketty tupaten täyteen kaikkea. Ubi on se ääriesimerkki ja esim. FarCry 5:ssä ei pystynyt metsässä olemaan minuuttia ettei ole joku puuma perseessä kiinni tai läheiseltä tieltä juoksee palava karhu, jonka perässä on lauma ukkeleita.

Joku voisi sanoa Sablea ja sen maailmaa tylsäksi ja tyhjäksi, jonka ymmärtäisin, mutta minulle tämä pelin maailma on jotain sellaista mitä en tiennyt kaipaavani. Tuntematon, aava maailma, josta löydettävät "tavallisetkin" rakennukset on jotain ihmeellistä kun jokaisen nurkan takana ei ole jotain "erikoista". BotW:n ongelma siis kohdallani oli se, että oli jo liikaa erikoista kohdetta kerralla näkyvissä, jolloin oikeastaan mikään ei enää ollut erikoista koska kaikki oli. Sablen hillitysti asuttu ja "sisustettu" maailma on jotain maagista.

Oli tarkoitus kirjoittaa Sablesta erikseenkin tuonne Game Pass -aiheeseen, joten lopetan nyt sen kehumisen tähän :D
 
Samaa mieltä siitä, että Deathloop näyttää oikean suunnan oletuksena liiankin tarkkaan. Tuo lähinnä siis plussana justiinsa niille pelaajille, jotka pelaavat harvakseltaan, eivätkä välttämättä muista mihin viimeksi jäätiin. Itsekin diggailen säätää noita indikaattoreita astetta pienemmälle aina kun mahdollista
No itselle näin alussa peliä ja 4 eri aikaversiota niin en muista nyt tai tuskin myöhemminkään missä kentässä, ajassa ja missä siellä on esim joku voimalaitos.. (ihan mikä pelinkohde siis) Ns. live karttaa kun ei ole niin itsellä tällä pelisuuntavaistolla mitään tekoa muistella missä mikäkin oli jos näin sen pari pelikertaa taaksepäin :) Eli tuo nykyinen nyt korvaa sen livekartan ja sopii mulle :)
 
Ylös Bottom