Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Toinen antoi ilmeisesti vaikka ja mitä vaihtoehtoja tehdä sitä kun on oikea sää, vihut nukkuu ja on hiippailukengät vaihtanut jalkaan.
Sää nyt tosissaankin tartuit noihin säihin ja vaatteisiin :D Jo tuosta videolta selviää, että ei tarvitse olla sää tai varusteet oikeat, että pystyy ihan hyvin hiippailemaan. Sitä en osaa sanoa miten sinun kokemuksesi on ollut tuosta niin erilainen mutta hiippailu onnistuu vaikka bokserit jalassa. :D

Mutta joo, hyvää keskustelua ja mielenkiintoista aina huomata miten asioita voi nähdä niin eri tavalla. :)
 
Sää nyt tosissaankin tartuit noihin säihin ja vaatteisiin :D Jo tuosta videolta selviää, että ei tarvitse olla sää tai varusteet oikeat, että pystyy ihan hyvin hiippailemaan. Sitä en osaa sanoa miten sinun kokemuksesi on ollut tuosta niin erilainen mutta hiippailu onnistuu vaikka bokserit jalassa. :D
Tartuin kyllä mutta täältä minä siitä taisin lukea enkä itse sitä keksinyt. Joten kun se minulle mainittiin keinona, jolla hiippailu onnistuu niin totta kai sitten viittaan siihen. Varsinkin koska se kuulostaa niin pöljältä ja työläältä, mikä toisaalta on yksi hyvä termi kuvaamaan koko pelin tekemisiä, siis minun mielestäni.

Mitä videoon tulee niin jo se, että videon otsikko oli joku "secrets", kertoo minulle että siellä on ne asiat jotenkin piilossa. Eli täytyy tietää asioita että se alkaa sujua? No ehkä ei mutta sen kuvan tuosta saa ilman katsomista sekä siitä että täälläkin puhuttiin säistä, unista ja vaatteista.

Ylipäänsä jos pelin mekaniikasta tehdään "secrets of"-videoita, niin olettaa että siellä on takana jotain mikä ei tule "lennosta", mikä kyllä tukee lähtökohtaisesti näkemystäni siitä että BotW:n hiippailu on työläämpää :D

Mutta toistaakseni yhä itseäni: käyn varmaan itse testaamassa ja sitten katson ehkä jonkin videon. Kenties tuon linkitetyn. Mutta tänään taidan keskittyä sukeltemaan Below Zerossa.

Mutta joo, hyvää keskustelua ja mielenkiintoista aina huomata miten asioita voi nähdä niin eri tavalla. :)
No kyllä ja tässä varmaan pitää käydä testaamassa se BotW:n hiippailu vielä niin saa tuoreemmat kokemukset.
 
Tartuin kyllä mutta täältä minä siitä taisin lukea enkä itse sitä keksinyt. Joten kun se minulle mainittiin keinona, jolla hiippailu onnistuu niin totta kai sitten viittaan siihen. Varsinkin koska se kuulostaa niin pöljältä ja työläältä, mikä toisaalta on yksi hyvä termi kuvaamaan koko pelin tekemisiä, siis minun mielestäni.

Mitä videoon tulee niin jo se, että videon otsikko oli joku "secrets", kertoo minulle että siellä on ne asiat jotenkin piilossa. Eli täytyy tietää asioita että se alkaa sujua? No ehkä ei mutta sen kuvan tuosta saa ilman katsomista sekä siitä että täälläkin puhuttiin säistä, unista ja vaatteista.

Ylipäänsä jos pelin mekaniikasta tehdään "secrets of"-videoita, niin olettaa että siellä on takana jotain mikä ei tule "lennosta", mikä kyllä tukee lähtökohtaisesti näkemystäni siitä että BotW:n hiippailu on työläämpää :D

Mutta toistaakseni yhä itseäni: käyn varmaan itse testaamassa ja sitten katson ehkä jonkin videon. Kenties tuon linkitetyn. Mutta tänään taidan keskittyä sukeltemaan Below Zerossa.


No kyllä ja tässä varmaan pitää käydä testaamassa se BotW:n hiippailu vielä niin saa tuoreemmat kokemukset.
Selvästi vaan missasit sen pointin noista vaatteista/potioneista/ruuista/päivänajoista jne. Tai sitten vain keljuilet asialla, tiedä häntä. :D

Toistan vielä itseäni: mikään noista asioista ei siis ole pakollista vaan ne on niitä helpottavia, parantavia tai muuten vaan siistejä juttuja. Ilmankin pärjää ja pystyy hiipimään ilman sen kummempia vippaskonsteja saati tuon videon apua. Mutta väitätkö ettei ole ihan siisti ominaisuus, että yön tullen osa leirin vihuista esim menee nukkumaan ja hiipiminen on sen takia huomattavasti helpompaa? Kukaan ei pakota odottamaan yötä, kun muutoinkin se onnistuu mutta onhan tuo hieno yksityiskohta joka tapauksessa, jota voi HALUTESSAAN hyödyntää. Lisäksi jos pelissä haluaa jatkuvasti hiipiä ja haluaa panostaa siihen kaikella mahdollisella avulla niin eihän sinun silloin tarvitse valikossa kikkailla jos vain nakkaat hiippailukamat niskaan ja annat niiden olla päällä läpi pelin? Niinhän sinä teet Elden Ringissäkin, tietynlaiset vaatteet antavat tietynlaisia etuja tietyille pelityyleille. :)

Perhana! Olin jo luvannut itselleni, että keskustelu saa osaltani olla tässä mutta niin vain vielä kerran hairahduin! Jos sitä nyt! :D
 
Selvästi vaan missasit sen pointin noista vaatteista/potioneista/ruuista/päivänajoista jne. Tai sitten vain keljuilet asialla, tiedä häntä. :D
Mielestäni en missannut enkä keljuilekaan vaan kerroin miten minä asian koin. Kertaan vielä kerran ja sitten oikeasti pitää odotella mieluusti sitä että käyn vielä ihan testaamassa. Elden Ringiä kävin jo :D Mutta siis:

Toistan vielä itseäni: mikään noista asioista ei siis ole pakollista vaan ne on niitä helpottavia, parantavia tai muuten vaan siistejä juttuja. Ilmankin pärjää ja pystyy hiipimään ilman sen kummempia vippaskonsteja saati tuon videon apua.
Mutta kun nimenomaan se minun kokemus, jota olen monesti jo sanonut, on se, että se hiippailu EI onnistu ilman tuskallisen hidasta köpöttelyä ELLEI ole käytössä myös jotain muita apuja. En siis sanoisin että "ilmankin pärjää", ellei ole masokisti. Kokemukseni hiippailusta nimittäin on, että kun Link menee "stealth-moodiin" on hän kuin mummo lumessa. Kaikkea muuta kuin sulavaa. Toki olet oikeassa että "ilmankin pärjää" mutta aikamoista tuskaa saa kestää jos menee sillä rollaattori-modella.

Minä niin tulen tekemään tästä vertailuvideon: Elden Ring vs BotW stealth :D

Mutta väitätkö ettei ole ihan siisti ominaisuus, että yön tullen osa leirin vihuista esim menee nukkumaan ja hiipiminen on sen takia huomattavasti helpompaa?
No on mutta toisaalta ei. En yleensä jaksa välittää onko pelissä päivä vaiko yö ja usein se joko häiritsee pelaamista jos jokin asia ei onnistu kuin tiettyyn vuorokaudenaikaan tai tekee siitä liian helppoa tai liian vaikeaa. Jälleen tuo on sellainen ominaisuus että "onpa pelit nykyään hienoja" mutta en minä niistä yleensä pelatessa nauti. Enemmän pidän siitä että voi esim. valita meneekö jossain pelissä johonkin kenttään yöllä vai päivällä ja se valittu vuorokauden aika on koko sen tehtävän ajan eikä ole mitään ärsyttäviä aikarajoja (jotka tulee siitä että tulee se yö tai päivä tietyn ajan jälkeen).

Kukaan ei pakota odottamaan yötä, kun muutoinkin se onnistuu mutta onhan tuo hieno yksityiskohta joka tapauksessa, jota voi HALUTESSAAN hyödyntää.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuinka paljon olet itse hiippaillut BotW:ssa kun puhut että "se onnistuu"? Se on totta mutta se on myös totta että se on "onnistuu" hyvin tuskaisesti perusvarusteilla.

Lisäksi jos pelissä haluaa jatkuvasti hiipiä ja haluaa panostaa siihen kaikella mahdollisella avulla niin eihän sinun silloin tarvitse valikossa kikkailla jos vain nakkaat hiippailukamat niskaan ja annat niiden olla päällä läpi pelin? Niinhän sinä teet Elden Ringissäkin, tietynlaiset vaatteet antavat tietynlaisia etuja tietyille pelityyleille. :)
Mutta kun puhuttiin vapaudesta! :D En minä halua välttämättä panostaa yhteen tyyliin mutta haluan vapaasti voida siirtyä siihen ilman että täytyy valmistautua. Se pitää toimia niin että huomaan tilaisuuden ja olen heti ns. "hiippailumoodissa". Elden Ringissä nimenomaan EI tarvitse laittaa mitään kamoja niskaan ja hiippailu toimii millä tahansa buildilla milloin vain (kun se muutoin on siis tilanteessa mahdollista). Ei minulla ER:ssä mitään hiippailukamoja ole. Joskus soulseissa ollut jotain Cat Ringejä tai muuta mutta ei Eldenissä. Siinä oli kaikki strenghtiä ja hyökkimistä sekä kestoa ajatellen mutta silti hiippailin aina kun ei ollut pakko mennä naamatusten kimppuun.

Perhana! Olin jo luvannut itselleni, että keskustelu saa osaltani olla tässä mutta niin vain vielä kerran hairahduin! Jos sitä nyt! :D
Näin minäkin ajattelin että olisin ensin pelaillut sitä BotW:ia mutta oli pakko taas tarkentaa mitä tarkoitin vaikka mielestäni olin kyllä sanonut nuo asiat jo ainakin kerran ellen useammin :)
 
No niinhän se näiden keskusteluiden jälkeen meni itellä ihan höpöksi. Illalla aattelin, että nyt minä kyllä ihan vaan hetken kokeilen BOTWia. Seuraavaksi katsoin kelloa, kun ”tutoriaali-alue” oli läpi ja kello näytti 00:27. Oli muuten mukava vääntää herätyskello herättämään klo 6:00…

Niin ja ihan @shamaniac mieliksi pelasin lähes kaikki kohtaamiset sniikkaillen ja hienosti onnistui ja oli ihanan tyydyttävää, ihan niillä alotus kamoilla. ;)
 
Ihan mielenkiintoista keskustelua ja vähän jahkaamistakin vanhan pelin suhteen. En ihan ymmärrä mihin lopputulemaan tällä pyritte, siihen että toinen sanoo lopulta 'saatana, on se tunnustettava, olet täysin oikeassa'? :D

mutta jatkakaa toki, kiva nähdä aktiivista keskustelua foorumilla, tällä kuolevalla verkkoviestinnän tavalla.

Tässä on aika hyvin kuvattu sitä mitä itsekin olen yrittänyt sanoa pelistä mutta huomattavan paljon paremmin selitettynä. Tuskin tämä kenenkään mielipidettä pelistä muuttaa suuntaan taikka toiseen mutta kenties auttaa ymmärtämään miksi tästä moni niin paljon pitää. :)

Edit. Toki tuon maailman lisäksi pidän tuon pelin pelattavuutta myös pirun hyvänä ja sulavana. Siihenkin nuo pelin fysiikat tuo oman lisänsä. Pienenä esimerkkinä jousen käyttö toimii siten, että pelkästään oikean liipaisimen pohjaan painaminen jännittää jousen ja vapauttaminen ampuu nuolen. Sen jälkeen on tullut kovasti ihmeteltyä miksei vastaavaa ole tehty missään muussa pelissä. Tuo vasemman liipaisimen pohjaan laittaminen tuossa tapauksessa tuntuu vain turhalta, ylimääräiseltä stepiltä eikä tunnu niin sulavalta tuon BOTW tyylin jälkeen.


Itelle tämä ei ollut pelisukupolven kovin tai paras kokemus, mutta helppo nähdä mistä moiset väitteet ovat peräisin, koska allekirjoitan monet kohdat @Murdoc linkkaamassa jutussa. Pelin julkaisusta viisi vuotta ja silti hioituin ja yksityiskohtaisin peli, jota olen pelannut. Esim. kalastus, joka on kokonaisuuden kannalta täysin tarpeeton toiminto, niin silti kalojen narraamiseen on miljoona erilaista tapaa ja kalat reagoivat erilaisiin lähestymisiin eri tavalla ja tämänkaltaisia esimerkkejä löytyy kymmenittäin pelistä. Varmasti tämänkaltaisen mikrosuunnittelun takia peli on niin rakastettu ja kulttimaineessa jo viiden vuoden iässä. Ja samasta syystä samaan markkinarakoon yrittävät "zelda kopiot", kuten pelimekaanikoiltaan varsin samankaltainen Immortals Fenyx Risingin kaltaiset pelit tuntuvat varsin sieluttomille Zelda botw verratessa, vaikka IFR oli mielestäni sellanen 8-/10

Tämän parissa tuli yli 100h vietettyä ja jrpg pelien lisäksi ei ole montaa peliä jonka parissa olen jaksanut noin kauan viihtyä. Itelle pelin suurin heikkous pelillisesti oli suppea örkkikanta, tuntui että ei ollut kuin paria hassua vihua menit minne vain, joten piti nyt ihan tämän keskustelun innoittamana tsekata, et oliko niitä nyt niin vähän


Olihan noita kaikkine variaatioineen ihan riittävästi, silloin pelatessa vaan sokeutui noille örkkien väreille.

Tämä on myös peli jonka pariin aina toisinaan kaipaisin, mutta tarinan vähäisyys (niin sisäänrakennettu ominaisuus kun Zeldoissa onkin) ja taitojen ruostuminen niistä päivistä kun pystyit menemään Lyneliä vastaan varasto täynnä pelkkiä ruosteisia miekkoja ja tulla voittajana pois kaksintaistelusta, sekä linnalle juokseminen kolmella sydämellä suoraan guardiansien edestä, pelkällä ruosteiselle kilvellä blokkaillen hengissä selviten ovat tänä päivänä vaan muistoja v. 2018 ja niiden yrittäminen tänä päivänä aiheuttaa valtavaa v-käyrän nousemista :D
 
No niinhän se näiden keskusteluiden jälkeen meni itellä ihan höpöksi. Illalla aattelin, että nyt minä kyllä ihan vaan hetken kokeilen BOTWia. Seuraavaksi katsoin kelloa, kun ”tutoriaali-alue” oli läpi ja kello näytti 00:27. Oli muuten mukava vääntää herätyskello herättämään klo 6:00…
Minä kävin tosiaan testaamassa Elden Ringin hiippailua ja tyhjentämässä yhden leirin ilman mitään "hälyjä". Siinä nyt ei mennyt kuin 12 minuuttia (koska otin videon talteen niin tiedän) koska pidin mielessä että nyt ei jäädä "Eldistelemään".

Niin ja ihan @shamaniac mieliksi pelasin lähes kaikki kohtaamiset sniikkaillen ja hienosti onnistui ja oli ihanan tyydyttävää, ihan niillä alotus kamoilla. ;)
Voi tosiaan ihan hyvin olla että muistan jotain väärin tai että se hiippailun hitaus ei ole ihan niin paha mitä kirjoitin. Katsoin siis vähän jo videota alkuun siitä. Silti omat muistikuvat sniikkailusta on sitä että turhauduin sen hitauteen ja työläyteen mutta täytyy tosiaan käydä itsekin testaamassa.

Uskallan silti väittää että ei se yhtään nautinnollista tai tyydyttävää ole. Siis ainakaan minun mielestäni :D

Löysin tuolla tutkimisretkelläni myös paljon keskustelua siitä miten BotW:n hiippailu ei ole monien mielestä kauhean mukavaa ja että miksi "jokaisessa Zeldassa" pitää sellainen kohta olla. Muistin itsekin että niinpä taitaa muuten ollakin :D Ocarina of Timessä se oli niin turhakin että huh huh. Toki ymmärrän että palveli siinä kohtaa lähinnä tarinaa eikä gameplaytä. BotW:ssa se pakotettu tukikohta-hiippailu on melko persiistä ja moni tuntui olevan samaa mieltä. Itse en edes muistanut sitä vaan oma pettymys liittyi lähinnä siihen kuin epätyydyttävää sniikkailu ylipäänsä on.

Ihan mielenkiintoista keskustelua ja vähän jahkaamistakin vanhan pelin suhteen. En ihan ymmärrä mihin lopputulemaan tällä pyritte, siihen että toinen sanoo lopulta 'saatana, on se tunnustettava, olet täysin oikeassa'? :D mutta jatkakaa toki, kiva nähdä aktiivista keskustelua foorumilla, tällä kuolevalla verkkoviestinnän tavalla.
En tiedä pyrinkö keskusteluillani oikeastaan ikinä mihinkään. Lähinnä keskustella itse keskustelun takia. Tässä samalla saa kyseenalaistettua myös omia näkemyksiä ja varsinkin muistikuvia, jotka voivat olla ajan myötä kärjistyneet tms.

Itelle tämä ei ollut pelisukupolven kovin tai paras kokemus, mutta helppo nähdä mistä moiset väitteet ovat peräisin, koska allekirjoitan monet kohdat @Murdoc linkkaamassa jutussa. Pelin julkaisusta viisi vuotta ja silti hioituin ja yksityiskohtaisin peli, jota olen pelannut. Esim. kalastus, joka on kokonaisuuden kannalta täysin tarpeeton toiminto, niin silti kalojen narraamiseen on miljoona erilaista tapaa ja kalat reagoivat erilaisiin lähestymisiin eri tavalla ja tämänkaltaisia esimerkkejä löytyy kymmenittäin pelistä. Varmasti tämänkaltaisen mikrosuunnittelun takia peli on niin rakastettu ja kulttimaineessa jo viiden vuoden iässä. Ja samasta syystä samaan markkinarakoon yrittävät "zelda kopiot", kuten pelimekaanikoiltaan varsin samankaltainen Immortals Fenyx Risingin kaltaiset pelit tuntuvat varsin sieluttomille Zelda botw verratessa, vaikka IFR oli mielestäni sellanen 8-/10
En minäkään tähän nyt varsinaisesti sano vastaan muuta kuin sen että nuo pelissä elämisen mahdollistavat "hiekkalaatikkomekaniikat" eivät ole sitä mitä itse etsin peleiltäni. Tiedän kyllä hyvin mitä kaikkea BotW:ssa voi tehdä ja mitä siinä on otettu huomioon mutta omassa pelaamisessani ne eivät nousseet mitenkään erityisasemaan. Useita näitä mekaniikkoja lähinnä kokeilin ja se oli siinä. Niihin kuului ainakin kalastus, kokkaus ja puiden kaataminen. En nähnyt oikein mitään syytä tehdä niitä ja yleensä inhoan "elämä-mekaniikkoja" (nälkä, jano, kylmyys) peleissä, joten mieluummin jätin menemättä jonnekin kuumiin tai kylmiin paikkoihin ennen kuin oli sopivat kuteet päällä sen sijaan että olisin tehnyt jotain ruokia tai juomia. Erikseen toki nuo mekaniikat sitten selviytymispeleissä, kuten nyt pelaamassani Below Zerossa, jossa siinäkin tuntuu olevan armollisempi se mekaniikka mitä BotW:ssa.

Josta muuten päästään takaisin siihen että onko BotW kuitenkaan ihan niin vapaa mitä on sanottu? Monet paikat on "no-go" jos ei ole tiettyjä asioita. Joten rajausta on tässäkin olemassa vaikka sitä voikin kiertää. Esimerkkinä laava- ja lumialueet, joille ihan pelin alussa kannata mennä. Ellei tiedä tasan tarkkaan mitä siellä tarvii jne.

Itelle pelin suurin heikkous pelillisesti oli suppea örkkikanta, tuntui että ei ollut kuin paria hassua vihua menit minne vain, joten piti nyt ihan tämän keskustelun innoittamana tsekata, et oliko niitä nyt niin vähän: Olihan noita kaikkine variaatioineen ihan riittävästi, silloin pelatessa vaan sokeutui noille örkkien väreille.
Minusta tuo alle 30 erilaista vihulaista pomot mukaan lukien on melkoisen vähän. Laskin siis vain ne tyypit, jotka oikeasti eroavat muista hahmoista eikä jokaista "tässä sama versio punaisena"-örmelöä. Juuri tuo että "color-swapatut" örmelöt on muka eri örkki teki siitä sen että tuntui että joka paikassa on "samat" örvelöt.

Minulle yhtä tympeää kuin vaikka joku Divisionin homma että vihulaisia on X määrä ja sitten vain pistetään samoja tyyppejä isommilla leveleillä kimppuun. Ja sitähän tuo "punainen örkki"-homma on: värikoodi sille että kuinka paha vastus se on.

Selailin pikaisesti Elden Ringin perusvihujen listaa ja jo se oli niin pitkä että jätin laskemisen kesken (netin mukaan yli 140). Siellä on myös samankaltaisia örmelöitä mutta nekin on muuta kuin pelkkä värin vaihtuminen. ER:ssä on jo pelkkiä pomoja 32 ja oletan että tuossa ei ole laskettu niiden toistoja (mitä siinä on joidenkin osalta toki paljon).

En tiedä miten ER vertautuu muihin peleihin, kuten vaikkapa God of War tai Horizonit, mutta ainakin siinä on ihan hitonmoinen määrä vaihtelua noiden suhteen ja tuntui aina jännältä mennä eri paikkaa jo sen takia että näki mitä porukkaa tällä kertaa on vastassa.

HEI! Todella mielenkiintoisen oloinen viesti aiheesta, missä vertaillaan juuri tuota vihollisten määrää:
>> KLIK << Keskusteluun

PS. Huh, tuolla sanotaan että BotW olisi noilla samoilla kriteereillä laskettuna about 16. Oikeasti? Kuusitoista? :O No ei ihme että tuntui että joka paikassa on "samat tyypit". Tuo oma laskentani, eli vajaa 30 oli siis jopa reilumpi mitä tuolla redditin puolella.

PPS. Enkä sano nyt, kuten ei tuolla linkin tekstissäkään, että enemmän on parempi mutta oma fiilis vastasi täysin noita lukemia: ER:ssä jopa mietin että kuinka kauan voi tulla jatkuvasti vastaan uutta vihutyyppiä kun taas BotW:ssa tuntui että "samat tyypit" joka puolella.

Tämä on myös peli jonka pariin aina toisinaan kaipaisin, mutta tarinan vähäisyys (niin sisäänrakennettu ominaisuus kun Zeldoissa onkin) ja taitojen ruostuminen niistä päivistä kun pystyit menemään Lyneliä vastaan varasto täynnä pelkkiä ruosteisia miekkoja ja tulla voittajana pois kaksintaistelusta, sekä linnalle juokseminen kolmella sydämellä suoraan guardiansien edestä, pelkällä ruosteiselle kilvellä blokkaillen hengissä selviten ovat tänä päivänä vaan muistoja v. 2018 ja niiden yrittäminen tänä päivänä aiheuttaa valtavaa v-käyrän nousemista :D
Näitä "tekisi mieli pelata taas sitä"-hetkiä on aina ajoittain. Voi kun voisi nollata muistikuvat ja pelata vaikka tuon Elden Ringin uusiksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Josta muuten päästään takaisin siihen että onko BotW kuitenkaan ihan niin vapaa mitä on sanottu?
Pelien vapauttahan ja rajoittavuuttahan (huom. ei esim. vapauden tunnetta, joka on subjektiivisempi kokemus) voi yrittää mitata edes jossain määrin objektiivisesti. Ei täysin objektiivisesti, mutta objektiivisemmin kuin melkein mitään muuta asiaa millä me pelejä arvotamme.

Esimerkkiharjoitus, jossa tehdään kaksi saraketta:
Ensimmäiseen sarakkeeseen kirjoitetaan kaikki asiat, mitä peli antaa sinun tehdä (melkein) missä vaiheessa peliä tahansa.

Toiseen sarakkeeseen merkitään asiat, jotka pelissä on pakko tehdä pelin määrittämänä ajankohtana.

Jos tekee tämän harjoitteen ja jaksaa vielä vääntää siitä, että BotW ei ole kovin vapaa peli, niin sitten en tiedä mitä muut pelit ovat. Tai ainakaan pelit, joissa on jonkinlainen rakenne, juoni, tavoite ja loppupiste.
Toki kaikissa peleissä on rajoitteita, eikä ”ei rajoitteita / mahdollisuus tehdä kaikenlaista” ainakaan omissa kirjoissa tarkoita, että peli olisi automaattisesti hyvä.
Kunhan väitin, että BotW on objektiivisesti ihan perkuleen vapaa peli.
 
Viimeksi muokattu:
Minä kävin tosiaan testaamassa Elden Ringin hiippailua ja tyhjentämässä yhden leirin ilman mitään "hälyjä". Siinä nyt ei mennyt kuin 12 minuuttia (koska otin videon talteen niin tiedän) koska pidin mielessä että nyt ei jäädä "Eldistelemään".
Joo no tuo "tutoriaali-alue" eli siis Great Plateuhan tuossa tuli pelattua eli varmaan jo puolen kymmentä vihollisleiriä tuli tuossa illan aikana siis pelattua plus ne ekat neljä shrineä.
Löysin tuolla tutkimisretkelläni myös paljon keskustelua siitä miten BotW:n hiippailu ei ole monien mielestä kauhean mukavaa ja että miksi "jokaisessa Zeldassa" pitää sellainen kohta olla. Muistin itsekin että niinpä taitaa muuten ollakin :D Ocarina of Timessä se oli niin turhakin että huh huh. Toki ymmärrän että palveli siinä kohtaa lähinnä tarinaa eikä gameplaytä. BotW:ssa se pakotettu tukikohta-hiippailu on melko persiistä ja moni tuntui olevan samaa mieltä. Itse en edes muistanut sitä vaan oma pettymys liittyi lähinnä siihen kuin epätyydyttävää sniikkailu ylipäänsä on.
Tästä olen jo samaa mieltä siltä osin, että tuommoset pakotetut hiippailukohat on aina, pelistä riippumatta, aika persiistä varsinkin jos kiinni jääminen tarkoittaa aina kohdan alusta aloittamista, kuolemaa jne. Eli tuo pakotettu tukikohta-hiippailu on kieltämättä heikko kohta pelissä.
Josta muuten päästään takaisin siihen että onko BotW kuitenkaan ihan niin vapaa mitä on sanottu? Monet paikat on "no-go" jos ei ole tiettyjä asioita. Joten rajausta on tässäkin olemassa vaikka sitä voikin kiertää. Esimerkkinä laava- ja lumialueet, joille ihan pelin alussa kannata mennä. Ellei tiedä tasan tarkkaan mitä siellä tarvii jne.
@PeWi ehtikin tuossa jo vastata tähän kohtaan aika hyvin niin en lähde siihen sen enempää sanomaan, kun että nyt alkaa olla jo vähän hakemalla haettua. :)
 
Pelien vapauttahan ja rajoittavuuttahan (huom. ei esim. vapauden tunnetta, joka on subjektiivisempi kokemus) voi yrittää mitata edes jossain määrin objektiivisesti. Ei täysin objektiivisesti, mutta objektiivisemmin kuin montaa melkein mitään muuta asiaa millä me pelejä arvotamme.

Esimerkkiharjoitus, jossa tehdään kaksi saraketta:
Ensimmäiseen sarakkeeseen kirjoitetaan kaikki asiat, mitä peli antaa sinun tehdä (melkein) missä vaiheessa peliä tahansa.

Toiseen sarakkeeseen merkitään asiat, jotka pelissä on pakko tehdä pelin määrittämänä ajankohtana.

Jos tekee tämän harjoitteen ja jaksaa vielä vääntää siitä, että BotW ei ole kovin vapaa peli, niin sitten en tiedä mitä muut pelit ovat. Tai ainakaan pelit, joissa on jonkinlainen rakenne, juoni, tavoite ja loppupiste.
Toki kaikissa peleissä on rajoitteita, eikä ”ei rajoitteita / mahdollisuus tehdä kaikenlaista” ainakaan omissa kirjoissa tarkoita, että peli olisi automaattisesti hyvä.
Kunhan väitin, että BotW on objektiivisesti ihan perkuleen vapaa peli.
Ymmärsit väärin tai sitten en osannut sanoa mitä tarkoitan. En tuolla lisäyksellä ole sanomassa etteikö BotW liene vapain open world ikinä mutta ei sekään ole sitä mitä on täällä sanottu. Miten se menikään: mene heti alusta mihin tahansa, tms? Toki tuo ei varmasti ollut kirjaimellisesti otettava lause mutta se jäi mieleen kun muistin miten yhtä lailla BotW rajoittaa/ohjaa tietyillä asioilla pelaajaa. Ja pidän tuollaista siis ihan positiivisenakin että "tänne ei ehkä kannata vielä tulla".

@PeWi ehtikin tuossa jo vastata tähän kohtaan aika hyvin niin en lähde siihen sen enempää sanomaan, kun että nyt alkaa olla jo vähän hakemalla haettua. :)
Kuten tuohon ylemmäs nyt lisäsin, niin en tuolla hakenut ehkä sitä mitä oletitte minun hakeneen. Muutenkaan en ole varsinaisesti sanonut etteikö BotW:ssa olisi vapautta vaan että se ei tunnu minusta aivan niin erikoiselta mitä on sanottu eikä se "mene heti MINNE vain" tosiaan kirjaimellisesti pidä paikkaansa. On se mahdollista, kuten jo sanoin, mutta yhtä lailla peli ohjaa pelaajaa kuin vaikka Skyrimin kovemmat vihut tai AC-pelien alueiden levelit. Sieltä tulee ns. turpaan jos menee väärään aikaan/varusteilla.

EDIT: Tuo "kirjaimellisesti" on tosiaan väärin ilmaistu tuolla. sen jälkeen kuitenkin myönnän että se on siis ("kirjaimellisesti") mahdollista mutta ei tunnu siltä että paikkaan ns. "saa" mennä vaan peli ohjaa sieltä pois. Minä en ainakaan selviytynyt. Samoin en selviytynyt soulsissa liian alhaisilla leveleillä monissa paikoissa joissa souls-legendat pärjää ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Menee jo vähän asian vierestä, mutta menköön: Viimeisimpiä AC-pelejä en ole pelannut, mutta ainakin Horizonin ”mene tälle alueelle vasta kun olet saavuttanut tason XX”-merkinnät kartassa rajaavat jo mielikuvituksen, seikkalunjanon, tutkimisen, minkä lie tasolla peliä aivan hemmetisti enemmän kuin BotW (tai toisaalta Skyrim) missään vaiheessa.
 
Ymmärsit väärin tai sitten en osannut sanoa mitä tarkoitan. En tuolla lisäyksellä ole sanomassa etteikö BotW liene vapain open world ikinä mutta ei sekään ole sitä mitä on täällä sanottu. Miten se menikään: mene heti alusta mihin tahansa, tms? Toki tuo ei varmasti ollut kirjaimellisesti otettava lause mutta se jäi mieleen kun muistin miten yhtä lailla BotW rajoittaa/ohjaa tietyillä asioilla pelaajaa. Ja pidän tuollaista siis ihan positiivisenakin että "tänne ei ehkä kannata vielä tulla".


Kuten tuohon ylemmäs nyt lisäsin, niin en tuolla hakenut ehkä sitä mitä oletitte minun hakeneen. Muutenkaan en ole varsinaisesti sanonut etteikö BotW:ssa olisi vapautta vaan että se ei tunnu minusta aivan niin erikoiselta mitä on sanottu eikä se "mene heti MINNE vain" tosiaan kirjaimellisesti pidä paikkaansa. On se mahdollista, kuten jo sanoin, mutta yhtä lailla peli ohjaa pelaajaa kuin vaikka Skyrimin kovemmat vihut tai AC-pelien alueiden levelit. Sieltä tulee ns. turpaan jos menee väärään aikaan/varusteilla.
Se että peli ohjaa menemään tiettyyn suuntaan ei tarkoita sitä, että pelaajan on pakko mennä siihen suuntaan tässä pelissä. Tämän pelin tyyli ohjatahan on nimenomaan luokkaa "Sää voit mennä vaikka tuonne mutta senkus menet mihin lystäät". Ja ihan kirjaimellisesti tuo pitää paikkansa, että voit mennä minne vain. Toki eri alueet sitten vaatii eri asioita, että niissä selviää. Se on yksi hienous itelle tuossa maailmassa ja luo sitä yhtenäisyyttä maailman, mekaniikoiden, fysiikoiden jne välille. Mutta kylmälle/kuumalle alueelle voit mennä heti jos niin haluat. Alueen lähistöltä löytyy aina sellaisia tarpeita mistä voit vaikkapa valmistaa ruuan, että selviät siellä kylmässä kunnes löydät sieltä lämpimät vaatteet jne.
 
Menee jo vähän asian vierestä, mutta menköön: Viimeisimpiä AC-pelejä en ole pelannut, mutta ainakin Horizonin ”mene tälle alueelle vasta kun olet saavuttanut tason XX”-merkinnät kartassa rajaavat jo mielikuvituksen, seikkalunjanon, tutkimisen, minkä lie tasolla peliä aivan hemmetisti enemmän kuin BotW (tai toisaalta Skyrim) missään vaiheessa.
Näin varmasti on mutta ohjausta ne molemmat ovat minun mielestäni enkä ottanutkaan kantaa siihen minkä verran mikäkin ratkaisu ohjaa pelaajaa.

Parasta ohjausta nimenomaan on se, että ei lue kartassa tai hahmojen päällä joku leveli vaan yksinkertaisesti tulee vaikka niin iso mörkö vastaan tai on niin hiton kuuma että paikkaan ei kannata nokkaansa näyttää jos ei tiedä miten siellä pärjää jne.

Se että peli ohjaa menemään tiettyyn suuntaan ei tarkoita sitä, että pelaajan on pakko mennä siihen suuntaan tässä pelissä. Tämän pelin tyyli ohjatahan on nimenomaan luokkaa "Sää voit mennä vaikka tuonne mutta senkus menet mihin lystäät". Ja ihan kirjaimellisesti tuo pitää paikkansa, että voit mennä minne vain. Toki eri alueet sitten vaatii eri asioita, että niissä selviää. Se on yksi hienous itelle tuossa maailmassa ja luo sitä yhtenäisyyttä maailman, mekaniikoiden, fysiikoiden jne välille. Mutta kylmälle/kuumalle alueelle voit mennä heti jos niin haluat. Alueen lähistöltä löytyy aina sellaisia tarpeita mistä voit vaikkapa valmistaa ruuan, että selviät siellä kylmässä kunnes löydät sieltä lämpimät vaatteet jne.
Ei ole ihme ettei ymmärretä toisiaan kun minulle selitetään asioista, joita en ikään kuin tietäisi. Ei tietenkään ohjaaminen tarkoita että on pakko mennä ohjattuun suuntaan enkä ole niin väittänytkään. Ohjaaminen ja pakottaminen on ihan eri asioita.

Taisin myös jo kirjoittaa että on totta että BotW:ssa voi mennä mihin haluaa mutta siellä on ihan selvästi alueita, jotka jo huutavat että "ei ehkä kannata tulla tänne jos et tiedä mitä olet tekemässä".

Ja nyt sinä kerrot minulle tässä nuo samat asiat jotka mielestäni jo kirjoitin tuonne aiemmin :D

Eli: BotW:n tietyt alueet on sellaisia, että niissä tulee olo ettei sinne välttämättä kannata vielä mennä. Laava- ja jääalueet oli minulle niitä. Todistettavasti sinne voi mennä koska itsekin yritin ja tuskailin niissä, kunnes tajusin että parempi mennä ensin muualle. Minusta tuo oli siis täysin sitä että pelin maailma ohjaa minua siinä vaiheessa pois koska en joko osaa selviytyä alueella ja/tai minulta puuttuu jotain miten selviytyä siellä niin että en koe asiaa "ylilevelisenä" hahmolleni ja varusteilleni.

Koen että tuo on ihan samaa ideaa kuin muiden pelien alleviivaavampi malli kertoa "mihin kannattaa mennä". Osa peleistä tekee sen toki tökerösti suoraan tekstinä, osa jopa näkymättömillä seinillä ("et pääse tänne vielä") ja osa taas hienosti osana maailmaa. Jälkimmäistä on BotW:n lisäksi mm. Subnauticoissa ja soulseissa, näin äkkiä mietittynä. Ja niissäkin pääsee niille "ei kantsi vielä tulla"-alueille mutta kuten sanoin, peli selvästi ohjaa sieltä pois jos ei ole homma hanskassa. SITÄ minä tässä olen sanonut, en sitä etteikö sinne pääsisi ollenkaan.

Joten kyseenalaistin siis sen "heti pääsee kaikkialle" sen vuoksi että aika monessa pelissä (esim. Skyrimissä olettaisin ainakin) pääsee kyllä heti alusta vaikka kartan toiseen päähän mutta tavalla tai toisella peli ohjaa tietyiltä alueilta pois. Sitä ei ole pakko noudattaa ja eri peleissä noudattamatta jättäminen on vaikeampaa tai helpompaa mutta näen että tuo on täysin sama idea: ohjata pelaajaa.

Samalla kun siis kehutte BotW:n suunnitteluratkaisuja niin ilmeisesti väitätte että siellä ei ole mitään vaikeammista alueista tulevaa haastetta, vai mikä tuo ohjaamisen kieltäminen oikein tässä kohtaa on? Sitähän se juuri on, sanotaan että nyt on pahempi alue luvassa, varaudu siihen tai mene muualle jos ei kyvyt tai muut riitä.

PS. Korjasin aiemman viestini "kirjaimellisesti"-kohdan koska sehän oli täysin väärin ilmaistu. Sen jälkeen oleva lause selittää paremmin mitä oikeasti tarkoitin. Tiivistettynä siis: kirjaimellisesti pääsee joka paikkaan mutta pelissä monet paikat ohjaavat pois jos et ole tavalla tai toisella varustautunut tai infottu miten siellä pärjää.

Toisaalta siis en ole oikeastaan edes väittänyt vastaan sille etteikö pääsisi "minne vain", vaan että peli kuitenkin ohjaa paikkojen vaikeustason kautta pelaajaa, mikä on hyvin normaalia peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin varmasti on mutta ohjausta ne molemmat ovat minun mielestäni enkä ottanutkaan kantaa siihen minkä verran mikäkin ratkaisu ohjaa pelaajaa.

Parasta ohjausta nimenomaan on se, että ei lue kartassa tai hahmojen päällä joku leveli vaan yksinkertaisesti tulee vaikka niin iso mörkö vastaan tai on niin hiton kuuma että paikkaan ei kannata nokkaansa näyttää jos ei tiedä miten siellä pärjää jne.


Ei ole ihme ettei ymmärretä toisiaan kun minulle selitetään asioista, joita en ikään kuin tietäisi. Ei tietenkään ohjaaminen tarkoita että on pakko mennä ohjattuun suuntaan enkä ole niin väittänytkään. Ohjaaminen ja pakottaminen on ihan eri asioita.

Taisin myös jo kirjoittaa että on totta että BotW:ssa voi mennä mihin haluaa mutta siellä on ihan selvästi alueita, jotka jo huutavat että "ei ehkä kannata tulla tänne jos et tiedä mitä olet tekemässä".

Ja nyt sinä kerrot minulle tässä nuo samat asiat jotka mielestäni jo kirjoitin tuonne aiemmin :D

Eli: BotW:n tietyt alueet on sellaisia, että niissä tulee olo ettei sinne välttämättä kannata vielä mennä. Laava- ja jääalueet oli minulle niitä. Todistettavasti sinne voi mennä koska itsekin yritin ja tuskailin niissä, kunnes tajusin että parempi mennä ensin muualle. Minusta tuo oli siis täysin sitä että pelin maailma ohjaa minua siinä vaiheessa pois koska en joko osaa selviytyä alueella ja/tai minulta puuttuu jotain miten selviytyä siellä niin että en koe asiaa "ylilevelisenä" hahmolleni ja varusteilleni.

Koen että tuo on ihan samaa ideaa kuin muiden pelien alleviivaavampi malli kertoa "mihin kannattaa mennä". Osa peleistä tekee sen toki tökerösti suoraan tekstinä, osa jopa näkymättömillä seinillä ("et pääse tänne vielä") ja osa taas hienosti osana maailmaa. Jälkimmäistä on BotW:n lisäksi mm. Subnauticoissa ja soulseissa, näin äkkiä mietittynä. Ja niissäkin pääsee niille "ei kantsi vielä tulla"-alueille mutta kuten sanoin, peli selvästi ohjaa sieltä pois jos ei ole homma hanskassa. SITÄ minä tässä olen sanonut, en sitä etteikö sinne pääsisi ollenkaan.

Joten kyseenalaistin siis sen "heti pääsee kaikkialle" sen vuoksi että aika monessa pelissä (esim. Skyrimissä olettaisin ainakin) pääsee kyllä heti alusta vaikka kartan toiseen päähän mutta tavalla tai toisella peli ohjaa tietyiltä alueilta pois. Sitä ei ole pakko noudattaa ja eri peleissä noudattamatta jättäminen on vaikeampaa tai helpompaa mutta näen että tuo on täysin sama idea: ohjata pelaajaa.

Samalla kun siis kehutte BotW:n suunnitteluratkaisuja niin ilmeisesti väitätte että siellä ei ole mitään vaikeammista alueista tulevaa haastetta, vai mikä tuo ohjaamisen kieltäminen oikein tässä kohtaa on? Sitähän se juuri on, sanotaan että nyt on pahempi alue luvassa, varaudu siihen tai mene muualle jos ei kyvyt tai muut riitä.

PS. Korjasin aiemman viestini "kirjaimellisesti"-kohdan koska sehän oli täysin väärin ilmaistu. Sen jälkeen oleva lause selittää paremmin mitä oikeasti tarkoitin. Tiivistettynä siis: kirjaimellisesti pääsee joka paikkaan mutta pelissä monet paikat ohjaavat pois jos et ole tavalla tai toisella varustautunut tai infottu miten siellä pärjää.

Toisaalta siis en ole oikeastaan edes väittänyt vastaan sille etteikö pääsisi "minne vain", vaan että peli kuitenkin ohjaa paikkojen vaikeustason kautta pelaajaa, mikä on hyvin normaalia peleissä.
Eli mitä lopulta yritit sanoa? :D Peli ei ole niin vapaa että voi mennä minne vain, milloin vain mutta oikeastaan se on sittenkin?

Ehkä oman pointin ydin oli se, että kuinka monessa pelissä on heti alussa mahdollista mennä haastamaan loppupomo? Itse en ainakaan keksi yhtään ainutta toista peliä.

Mutta joo, eiköhän tämä riitä tältä erää minun osaltanu. Jos tämän pelin vapaudesta joutuu vääntämään kättä niin en tiedä missä on menty vikaan. Sen, kun kuitenkin luulisi olevan ihan universaali, kaikkien hyväksymä fakta vaikkei pelistä pitäisikään. :)

Hyvä puoli tässä keskustelussa tosiaan oli se, että innostuin aloittamaan pelin jälleen kerran alusta ja olen nauttinut kyllä taas kerran koko sydämestäni. On tämä vaan meikäläiselle kaikkien aikojen paras videopeli. Toukokuu ja Tears of the Kingdom saisi alkaa tulla sieltä jo pikku hiljaa! :D
 
Samalla kun siis kehutte BotW:n suunnitteluratkaisuja niin ilmeisesti väitätte että siellä ei ole mitään vaikeammista alueista tulevaa haastetta, vai mikä tuo ohjaamisen kieltäminen oikein tässä kohtaa on?
Jos tää oli mulle(kin), niin enhän mä ole kirjoittanut mitään tähän suuntaan? Voisin kirjoittaa jos en esseen niin ainakin jonkinlaisen kolumnin siitä, miten BotW ohjaa pelaajaa ja toisaalta tämän mielikuvitusta just eikä melkein oikein, kun taas esim. Horizonin malli on todella insinöörimäinen kaikessa "katso lukuja -> kasvata lukujasi ja mene oikeaa lukua vastaavaan paikkaan"-tönkköydessään.

Mä olen "väittänyt" ainoastaan sitä, että BotW on objektiivisestikin aika pirun vapaa peli. Tästä taiskin vähän kaikki olla samaa mieltä.
(Ja sen yläpuolella tais lukea, että kaikissa peleissä on tietenkin rajoituksia)

Vähän enemmän sivusta seuranneena tässä on tulkintani mukaan ollut puhe jostain erikoisesta "Onko se BotW nyt niin vapaa kuin on sanottu"-tilanteesta, vielä olisi pitänyt tietää että mitä on sanottu :D
Väitän, että te molemmat olette ihan tismalleen samaa mieltä siitä, että peli on ihan pirun vapaa, lähes kaikkialle voi sinänsä mennä heilumaan ihan koska haluaa, mutta tietenkin toisille alueille kannattaa mennä vasta hahmon kehityttyä?
 
Viimeksi muokattu:
Eli mitä lopulta yritit sanoa? :D Peli ei ole niin vapaa että voi mennä minne vain, milloin vain mutta oikeastaan se on sittenkin?
Niin, no se oli kai vain yksittäinen huomio, joka paisui isommaksi mitä ajattelin. Eli jotain tuon suuntaista että minne vain pääsee kyllä mutta minusta se ei käytännössä ole noin, koska tietyille alueille ei ole kauhean mielekästä mennä. Onko se sitten näkemysero vai mikä mutta noin minä sen näen. Verrokkina annoin ainakin sen Skyrimin, jossa muistelen myös olevan mahdollista mennä heti minne vain mutta yhtä lailla siinä ei kannata joka paikkaan mennä. Vaikka toisaalta pidin kyllä Skyrimiä hyvin vapaana pelinä nyt kun mietin. Siinä päätyi ihan ihme paikkoihin eikä ikinä tiennyt mistä itsensä löytää.

Ehkä oman pointin ydin oli se, että kuinka monessa pelissä on heti alussa mahdollista mennä haastamaan loppupomo? Itse en ainakaan keksi yhtään ainutta toista peliä.
No tämä yksittäinen "heti alusta pomolle"-seikkako se nyt sitten onkin merkittävää? En toki tiedä yhtäkään muuta peliä jossa voi mutta toisaalta en pidä tuollaista kauhean erikoisena juttuna. En minä edes halua oikoa heti pomolle asti kun tuntuisi että skippaa koko pelin :D Eli tuokin jää minun osaltani kategoriaan "siisti ominaisuus, jolle minulla ei ole yhtään mitään käyttöä/arvoa".

Mutta joo, eiköhän tämä riitä tältä erää minun osaltanu. Jos tämän pelin vapaudesta joutuu vääntämään kättä niin en tiedä missä on menty vikaan. Sen, kun kuitenkin luulisi olevan ihan universaali, kaikkien hyväksymä fakta vaikkei pelistä pitäisikään. :)
Äläpä sano, tulet kuitenkin vielä jatkamaan ;D Mutta ei ollut tarkoitus siitä yleisestä vapaudesta kiistellä vaan lähinnä huomauttaa että se ei tunnu niin merkittävältä noiden lisäämieni seikkojen vuoksi. Mahdollista kyllä mutta ei kauhean tarkoituksenmukaista hommaa. Plus että ei edes aivan niin spesiaalia muuten kuin sen "mene heti alusta pomolle"-seikan osalta.

Mutta emme me siitä vapaudesta ns. objektiivisesti ajatellen ole eri mieltä :D

Hyvä puoli tässä keskustelussa tosiaan oli se, että innostuin aloittamaan pelin jälleen kerran alusta ja olen nauttinut kyllä taas kerran koko sydämestäni. On tämä vaan meikäläiselle kaikkien aikojen paras videopeli. Toukokuu ja Tears of the Kingdom saisi alkaa tulla sieltä jo pikku hiljaa! :D
No mainio että tästä väännöstä on plussaakin :) Tosin en minä tätä ole negatiivisena nähnyt muutenkaan.

Jos tää oli mulle(kin), niin enhän mä ole kirjoittanut mitään tähän suuntaan? Voisin kirjoittaa jos en esseen niin ainakin jonkinlaisen kolumnin siitä, miten BotW ohjaa pelaajaa ja toisaalta tämän mielikuvitusta just eikä melkein oikein, kun taas esim. Horizonin malli on todella insinöörimäinen kaikessa "katso lukuja -> kasvata lukujasi ja mene oikeaa lukua vastaavaan paikkaan"-tönkköydessään.
Enemmän kai se oli yleisesti kun en muista tarkalleen kuka kirjoitti ja mitä. Koen siis itse että esimerkiksi ne tiettyjen alueiden vaikeustasot on sitä vapautta tavallaan "rajoittava" tekijä, joten sen vuoksi se lauseeni ettei peli olisi "niin vapaa" mitä on sanottu, joka taas viittasi siihen että heti alussa voi mennä mihin vain. Voi kyllä mutta koska se ei ole pelinkään ohjauksen mukaan ns. oletusvaihtoehto, niin koen että vaikka se vapaus on faktaa, on se käytännön pelaamisen kannalta vähemmän vapaa. Jos ymmärrätte yhtään mitä yritän hakea tuolla :D

Ja en siis koe että edes ollaan eri mieltä, minä vain koen asian eri tavalla ja allekirjoitan myös että ns. objektiivisesti peli on varmasti vapain teos pelimaailmassa tähän mennessä. Mutta käytännön tasolla se tuntuu minulle aika samalta kuin vaikkapa Skyrim, joten ei BotW sen vuoksi niin erikoinen vapautensa osalta ole. Eikä mennä nyt muuhun vapauteen enää, jooko? :D

Mä olen "väittänyt" ainoastaan sitä, että BotW on objektiivisestikin aika pirun vapaa peli. Tästä taiskin vähän kaikki olla samaa mieltä.
(Ja sen yläpuolella tais lukea, että kaikissa peleissä on tietenkin rajoituksia)
Kyllä, olemme tästä minunkin mielestäni siis ihan samaa mieltä.

Vähän enemmän sivusta seuranneena tässä on tulkintani mukaan ollut puhe jostain erikoisesta "Onko se BotW nyt niin vapaa kuin on sanottu"-tilanteesta, vielä olisi pitänyt tietää että mitä on sanottu :D
No se lähtölause taisi olla ihan vain faktuaalisesti oikein oleva "mene heti alusta mihin vain". Tuossa ylempänä yritin avata miksi itse kuitenkin koen käytännön kannalta että se ei ole ihan niin vaikka faktuaalisesti onkin :D

Väitän, että te molemmat olette ihan tismalleen samaa mieltä siitä, että peli on ihan pirun vapaa, lähes kaikkialle voi sinänsä mennä heilumaan ihan koska haluaa, mutta tietenkin toisille alueille kannattaa mennä vasta hahmon kehityttyä?
No näin kyllä mutta minä siis koen että se "mene heti minne vain" on siinä mielessä harhaanjohtavaa että jos kuulisin tuon ja pelaisin sen perusteella peliä, niin pettyisin. Pettyisin siihen että siellä on ihan yhtä lailla alueita, joihin ei kannata mennä. Täten se lause/hehkutus, että voi mennä, on arvoltaan hyvin lähellä nollaa koska käytännössä minun ei kannata sitä välttämättä noudattaa.

Ihan sivuseikkana asiaan liittyen: mainostettiinko Skyrimiä tai jotain muuta peliä mitenkään samalla tapaa, eli "go wherever you want" tms? Eikö se ollut se joku "jos näet vuoren, voit mennä sinne"-juttu :D

Ja tuohon liittyen eroja Skyrim vs. BotW: minusta tuntuu että BotW rajoittaa pelaamistani "karuilla alueilla" merkittävämmin mitä Skyrim pelkästään korkealevelisillä vihulaisillaan, sillä BotW:ssa se koko ympäristö on pelaajaa vastaan kun taas Skyrimissä pärjää kun välttelee vihulaisia. Ei toki sillä että Skyrimissäkään olisi kauheasti kannattanut niillä alueilla hengailla mutta ainakaan pelkkä siellä oleminen ei vahingoittanut hahmoa.

Yleisesti ottaen: en tiedä muista mutta näistä eroista on kohtuu mielenkiintoistakin kirjoitella. Ehkä tämä aihe ei vain ole enää siihen sopiva "loputtomalla" väännöllään :p Olkoonkin että vertailun pääkohde on nyt ollutkin koko ajan BotW.
 
No tämä yksittäinen "heti alusta pomolle"-seikkako se nyt sitten onkin merkittävää? En toki tiedä yhtäkään muuta peliä jossa voi mutta toisaalta en pidä tuollaista kauhean erikoisena juttuna. En minä edes halua oikoa heti pomolle asti kun tuntuisi että skippaa koko pelin :D Eli tuokin jää minun osaltani kategoriaan "siisti ominaisuus, jolle minulla ei ole yhtään mitään käyttöä/arvoa".
Heh, arvasin, että tämän tyyppisen vastauksen annat ja mietin pitkään muotoilenko tuon uudelleen vai en. Olisi pitänyt lisätä, että toki tässä on niin paljon muitakin asioita mitkä kertoo tuosta valtavasta vapaudesta mitä ei missään muussa pelissä ennen tämän julkaisua ollut.
Äläpä sano, tulet kuitenkin vielä jatkamaan ;D
Niin siinä taas kävi... :D
No se lähtölause taisi olla ihan vain faktuaalisesti oikein oleva "mene heti alusta mihin vain". Tuossa ylempänä yritin avata miksi itse kuitenkin koen käytännön kannalta että se ei ole ihan niin vaikka faktuaalisesti onkin :D
Lähdin todistamaan sinua vääräksi tällä nykyisellä pelikerrallani ja lähdin aivan eri suuntaan, kun mihin peli ohjaa minua menemään. Hykertelen sitten itsekseni, kun paljastuu, että olin TAAS oikeassa! :D
Ja tuohon liittyen eroja Skyrim vs. BotW: minusta tuntuu että BotW rajoittaa pelaamistani "karuilla alueilla" merkittävämmin mitä Skyrim pelkästään korkealevelisillä vihulaisillaan, sillä BotW:ssa se koko ympäristö on pelaajaa vastaan kun taas Skyrimissä pärjää kun välttelee vihulaisia.
Kuten sanoin jo aiemmin, "karulle" alueelle mennessä löytää sellaisia tarvikkeita mitä syömällä selviää sillä alueella. Samaa ei voi sanoa Skyrimin vihollisista. Lisäksi BOTW:ssa "karulla" alueella olevan vihollisen tapettuasi saat sen vihollisen aseen joka vastaa sen vihollisen tasoa, joka taas tekee sitä vahinkoa sen alueen vihuihin kunnolla. En muista miten Skyrimissä, tiputtaako ihan jokaikinen vihollinen aseensa ja jos tiputtaa niin onko se ase ainoa asia joka vaikuttaa siihen kuinka paljon vahinkoa viholliseen tekee. Muistelen ja luulen, että Skyrim vaatiin kuitenkin sitä, että nostat ensin sen hahmon tasoa tarpeeksi, että pystyt ylipäätään tekemään mitään vahinkoa niihin vaikean alueen vihuihin. BOTWissa taas se ase määrittää sen iskun voimakkuuden.
 
Ylös Bottom