No niinhän se näiden keskusteluiden jälkeen meni itellä ihan höpöksi. Illalla aattelin, että nyt minä kyllä ihan vaan hetken kokeilen BOTWia. Seuraavaksi katsoin kelloa, kun ”tutoriaali-alue” oli läpi ja kello näytti 00:27. Oli muuten mukava vääntää herätyskello herättämään klo 6:00…
Minä kävin tosiaan testaamassa Elden Ringin hiippailua ja tyhjentämässä yhden leirin ilman mitään "hälyjä". Siinä nyt ei mennyt kuin 12 minuuttia (koska otin videon talteen niin tiedän) koska pidin mielessä että nyt ei jäädä "Eldistelemään".
Niin ja ihan
@shamaniac mieliksi pelasin lähes kaikki kohtaamiset sniikkaillen ja hienosti onnistui ja oli ihanan tyydyttävää, ihan niillä alotus kamoilla.
Voi tosiaan ihan hyvin olla että muistan jotain väärin tai että se hiippailun hitaus ei ole ihan niin paha mitä kirjoitin. Katsoin siis vähän jo videota alkuun siitä. Silti omat muistikuvat sniikkailusta on sitä että turhauduin sen hitauteen ja työläyteen mutta täytyy tosiaan käydä itsekin testaamassa.
Uskallan silti väittää että ei se yhtään nautinnollista tai tyydyttävää ole. Siis ainakaan minun mielestäni
Löysin tuolla tutkimisretkelläni myös paljon keskustelua siitä miten BotW:n hiippailu ei ole monien mielestä kauhean mukavaa ja että miksi "jokaisessa Zeldassa" pitää sellainen kohta olla. Muistin itsekin että niinpä taitaa muuten ollakin
Ocarina of Timessä se oli niin turhakin että huh huh. Toki ymmärrän että palveli siinä kohtaa lähinnä tarinaa eikä gameplaytä. BotW:ssa se pakotettu tukikohta-hiippailu on melko persiistä ja moni tuntui olevan samaa mieltä. Itse en edes muistanut sitä vaan oma pettymys liittyi lähinnä siihen kuin epätyydyttävää sniikkailu ylipäänsä on.
Ihan mielenkiintoista keskustelua ja vähän jahkaamistakin vanhan pelin suhteen. En ihan ymmärrä mihin lopputulemaan tällä pyritte, siihen että toinen sanoo lopulta 'saatana, on se tunnustettava, olet täysin oikeassa'?
mutta jatkakaa toki, kiva nähdä aktiivista keskustelua foorumilla, tällä kuolevalla verkkoviestinnän tavalla.
En tiedä pyrinkö keskusteluillani oikeastaan ikinä mihinkään. Lähinnä keskustella itse keskustelun takia. Tässä samalla saa kyseenalaistettua myös omia näkemyksiä ja varsinkin muistikuvia, jotka voivat olla ajan myötä kärjistyneet tms.
Itelle tämä ei ollut pelisukupolven kovin tai paras kokemus, mutta helppo nähdä mistä moiset väitteet ovat peräisin, koska allekirjoitan monet kohdat
@Murdoc linkkaamassa jutussa. Pelin julkaisusta viisi vuotta ja silti hioituin ja yksityiskohtaisin peli, jota olen pelannut. Esim. kalastus, joka on kokonaisuuden kannalta täysin tarpeeton toiminto, niin silti kalojen narraamiseen on miljoona erilaista tapaa ja kalat reagoivat erilaisiin lähestymisiin eri tavalla ja tämänkaltaisia esimerkkejä löytyy kymmenittäin pelistä. Varmasti tämänkaltaisen mikrosuunnittelun takia peli on niin rakastettu ja kulttimaineessa jo viiden vuoden iässä. Ja samasta syystä samaan markkinarakoon yrittävät "zelda kopiot", kuten pelimekaanikoiltaan varsin samankaltainen Immortals Fenyx Risingin kaltaiset pelit tuntuvat varsin sieluttomille Zelda botw verratessa, vaikka IFR oli mielestäni sellanen 8-/10
En minäkään tähän nyt varsinaisesti sano vastaan muuta kuin sen että nuo pelissä elämisen mahdollistavat "hiekkalaatikkomekaniikat" eivät ole sitä mitä itse etsin peleiltäni. Tiedän kyllä hyvin mitä kaikkea BotW:ssa voi tehdä ja mitä siinä on otettu huomioon mutta omassa pelaamisessani ne eivät nousseet mitenkään erityisasemaan. Useita näitä mekaniikkoja lähinnä kokeilin ja se oli siinä. Niihin kuului ainakin kalastus, kokkaus ja puiden kaataminen. En nähnyt oikein mitään syytä tehdä niitä ja yleensä inhoan "elämä-mekaniikkoja" (nälkä, jano, kylmyys) peleissä, joten mieluummin jätin menemättä jonnekin kuumiin tai kylmiin paikkoihin ennen kuin oli sopivat kuteet päällä sen sijaan että olisin tehnyt jotain ruokia tai juomia. Erikseen toki nuo mekaniikat sitten selviytymispeleissä, kuten nyt pelaamassani Below Zerossa, jossa siinäkin tuntuu olevan armollisempi se mekaniikka mitä BotW:ssa.
Josta muuten päästään takaisin siihen että onko BotW kuitenkaan ihan
niin vapaa mitä on sanottu? Monet paikat on "no-go" jos ei ole tiettyjä asioita. Joten rajausta on tässäkin olemassa vaikka sitä voikin kiertää. Esimerkkinä laava- ja lumialueet, joille ihan pelin alussa kannata mennä. Ellei tiedä tasan tarkkaan mitä siellä tarvii jne.
Itelle pelin suurin heikkous pelillisesti oli suppea örkkikanta, tuntui että ei ollut kuin paria hassua vihua menit minne vain, joten piti nyt ihan tämän keskustelun innoittamana tsekata, et oliko niitä nyt niin vähän: Olihan noita kaikkine variaatioineen ihan riittävästi, silloin pelatessa vaan sokeutui noille örkkien väreille.
Minusta tuo alle 30 erilaista vihulaista pomot mukaan lukien on melkoisen vähän. Laskin siis vain ne tyypit, jotka
oikeasti eroavat muista hahmoista eikä jokaista "tässä sama versio punaisena"-örmelöä. Juuri tuo että "color-swapatut" örmelöt on muka eri örkki teki siitä sen että tuntui että joka paikassa on "samat" örvelöt.
Minulle yhtä tympeää kuin vaikka joku Divisionin homma että vihulaisia on X määrä ja sitten vain pistetään samoja tyyppejä isommilla leveleillä kimppuun. Ja sitähän tuo "punainen örkki"-homma on: värikoodi sille että kuinka paha vastus se on.
Selailin pikaisesti Elden Ringin perusvihujen listaa ja jo se oli niin pitkä että jätin laskemisen kesken (netin mukaan yli 140). Siellä on myös samankaltaisia örmelöitä mutta nekin on muuta kuin pelkkä värin vaihtuminen. ER:ssä on jo pelkkiä pomoja 32 ja oletan että tuossa ei ole laskettu niiden toistoja (mitä siinä on joidenkin osalta toki paljon).
En tiedä miten ER vertautuu muihin peleihin, kuten vaikkapa God of War tai Horizonit, mutta ainakin siinä on ihan hitonmoinen määrä vaihtelua noiden suhteen ja tuntui aina jännältä mennä eri paikkaa jo sen takia että näki mitä porukkaa tällä kertaa on vastassa.
HEI! Todella mielenkiintoisen oloinen viesti aiheesta, missä vertaillaan juuri tuota vihollisten määrää:
>> KLIK << Keskusteluun
PS. Huh, tuolla sanotaan että BotW olisi noilla samoilla kriteereillä laskettuna about 16. Oikeasti? Kuusitoista? :O No ei ihme että tuntui että joka paikassa on "samat tyypit". Tuo oma laskentani, eli vajaa 30 oli siis jopa reilumpi mitä tuolla redditin puolella.
PPS. Enkä sano nyt, kuten ei tuolla linkin tekstissäkään, että enemmän on parempi mutta oma fiilis vastasi täysin noita lukemia: ER:ssä jopa mietin että kuinka kauan voi tulla jatkuvasti vastaan uutta vihutyyppiä kun taas BotW:ssa tuntui että "samat tyypit" joka puolella.
Tämä on myös peli jonka pariin aina toisinaan kaipaisin, mutta tarinan vähäisyys (niin sisäänrakennettu ominaisuus kun Zeldoissa onkin) ja taitojen ruostuminen niistä päivistä kun pystyit menemään Lyneliä vastaan varasto täynnä pelkkiä ruosteisia miekkoja ja tulla voittajana pois kaksintaistelusta, sekä linnalle juokseminen kolmella sydämellä suoraan guardiansien edestä, pelkällä ruosteiselle kilvellä blokkaillen hengissä selviten ovat tänä päivänä vaan muistoja v. 2018 ja niiden yrittäminen tänä päivänä aiheuttaa valtavaa v-käyrän nousemista
Näitä "tekisi mieli pelata taas sitä"-hetkiä on aina ajoittain. Voi kun voisi nollata muistikuvat ja pelata vaikka tuon Elden Ringin uusiksi