Jotain tarttis tehdä eikä vaan joka toinen vuosi julkaista joko Forza Motorsportteja tai Forza Horizoneja.
Omaan silmääni tämä näkemys kuulostaa hieman oudolta, jos katsoo mitä Series-sukupolven aikana Microsoftin alta on jo tähän mennessä julkaistu konsoleille (suluissa OpenCritic):
Halo Infinite (87/100)
Psychonauts 2 (89/100)
Microsoft Flight Simulator (92/100)
Gears 5: Hivebusters (82/100)
Gears Tactics (83/100)
Forza Horizon 5 (92/100)
As Dusk Falls (78/100)
Deathloop (88/100)
Hi-Fi Rush (89/100)
Pentiment (86/100)
Age of Empires II: Definitive Edition (85/100)
Ghostwire: Tokyo (77/100)
Grounded (83/100)
+ Päivityksiä ja lisäosia peleihin kuten Sea of Thieves, The Elders Scroll Online, Forza Motorsport 5, Wasteland 3 ja Fallout 76
Ja pelkästään tänä vuonna on tulossa:
Minecraft Legends
Redfall
Starfield
Forza Motorsport
Age of Empires IV
Ara (ei vielä tosin vahvistettu konsoleille)
+ Päivityksiä GaaS-peleihin
Jos jotain Microsoftin julkaisuja yhdistää, niin nimenomaan se, että julkaisuja tulee todella laajasti eri genreihin. Aina voi toki sanoa, ettei näistä mikään ole itselle sopivaa sisältöä ja että on odottanut jotain muuta (ja tässä kohtaa kysymys
mitä on ihan relevantti), mutta omaan silmääni Microsoft tekee kyllä paljon muutakin kuin "julkaisee joka toinen vuosi Forza Motorsportin tai Forza Horizonin".
Ja itselle nimenomaan tämä monipuolisuus maistuu oikein hyvin. Vaikka esimerkiksi Forza Horizon 5 pääsi yllättämään allekirjoittaneen todella positiivisesti, niin en itsekään ole yleensä mikään autopelien tai esimerkiksi Halon tai muidenkaan perinteisten FPS-pelien suurin fani. Minulle esimerkiksi Psychonauts 2, Gears Tactics, Grounded, Pentiment, AoE, Deathloop ja Hi-Fi Rush ovat olleet niitä mielenkiintoisimpia pelejä ja ilolla katson tulevaisuuteen, jossa monipuolisuus edelleen jatkuu.
Ja samalla on sanottava, että tässä sukupolvessa itse olen pitänyt myös siitä, että esimerkiksi Yakuza ja Persona ovat laajentuneet Xboxille. Näidenkin kohdalla Microsoftia on varmaan osittain kiittäminen, kun molemmat on kuitenkin Game Passin kautta saapuneet Xbox-konsolialustalle.