Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Perheenlisäyksen ja työn vaihdon johdosta piti löytää auto, joka kattaa kaikki tarpeet:
-568l takakontti
-tilaa neljälle aikuiselle ja lastenistuimelle
-säädettävät iskunvaimentimet
-Neliveto
-tehoja 280hv vauhdinnälkään

On ollut mainio peli tähän mennessä ja bonuksena melko harvoin näkee liikenteessä Lontoossa:)

20230226_085221~2.jpg
 
Perheenlisäyksen ja työn vaihdon johdosta piti löytää auto, joka kattaa kaikki tarpeet:
-568l takakontti
-tilaa neljälle aikuiselle ja lastenistuimelle
-säädettävät iskunvaimentimet
-Neliveto
-tehoja 280hv vauhdinnälkään

On ollut mainio peli tähän mennessä ja bonuksena melko harvoin näkee liikenteessä Lontoossa:)
Hieno kulkuväline. En tunnista mallia enkä jaksa googlata, joten sen ehkä olisi voinut heittää mukaan. VW:llä toki hienon näköisiä kulkineita useammissakin eri malleissa ja joskus itsekin niitä harkinnut. Toki en noin uutta miltä tämä vaikuttaa.

Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
 
Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Vastaan tähän omalta osaltani, vaikkei kysymys minulle ollutkaan esitetty. Omalla kohdalla auton tarve olla erikoinen on laskenut kokoajan iän myötä. Mieluummin otan varmatoimisen, suhteellisen uuden sekä takuunalaisen auton. Mahdollisimman huolettoman siis. Tähän päälle haluan niin paljon ajomukavuutta parantavia varusteita kuin budjetti kestää. Ei se tietysti haittaa, jos auto on harvinaisempi, mutta en ole siitä valmis hirveästi ekstraa maksamaan, joten autoni ei ole harvinainen. :) Tietysti tämän varmatoimisen huolettoman auton rinnalla voisi olla joku harrasteauto jolla ajellaan muutaman kerran kesässä, mutta sen suhteen on vielä kukkaron nyörit pysyneet kiinni.

Nuorempana tilanne oli autojen suhteen toinen. Silloin auton nimenomaan piti olla sporttinen ja "erikoinen".
Kaksi ensimmäistä omaa autoani olivat:
-Vuoden -85 kakkoskoppainen GTI Golf täydellä korisarjalla, madalluksilla, ralliratilla ja muilla "amisherkuilla". 18-vuotiaan pojanklopin unelma siis. :D
-Seuraavaan autoon tulikin sitten iso hyppäys niin tehoissa, varusteissa kuin vuosimallissa, mutta myös hinnassa. Se oli vuoden -00 S4 Audi. Neliveto ja lastutettuna noin 310hv. Tuplaturbo vauhditti 2.8 litran veekutosta.

Tämän jälkeen onkin ollut vain kaksi perhefarmari Ford Focusta. Toki niissäkin hyvä varustelutaso, mutta eivät ole erikoisia eivätkö tehokkaita, mutta aahh niin huolettomia.

Autohistoriastani muuten näkee, että vaihdan autoa harvoin. Tosi harvoin. Yleensä samalla autolla mennään vuosia ja taas vuosia.
 
No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.

Mitä taas tulee siihen että täytyisi olla mahdollisimman tuoretta ja takuullista että on huoleton... Minulla on vähän sellainen fiilis että se rahasumma minkä tuoreemmasta ja takuullisesta täytyy maksaa ei ole sen "huolettomuuden" arvoista.

Lainausmerkit sen vuoksi että tuntuu että tuttavapiirissä tuoreempia autoja huolletaan ja korjataan jatkuvasti ja rahaa palaa satasia, jopa tonneja mutta oma 2002 vuoden japsi se vain porskuttaa. Sen hinta oli 1100 euroa ja vaikka sen kestävyydestä ei ollut mitään tietoa niin yksi isompi remontti voi olla uudemmissa autoissa jo tuon verran.

Mikään asiantuntija en tietenkään ole mutta tosiaan oma näkemys on että en koe järkeväksi panostaa kun ei tunnu että sille rahamäärälle saa vastinetta. Varsinkin kun vanhemmistakin autoista löytyy kyllä jo ne kaikki tarpeelliset ominaisuudet. Itse asiassa jo omassani on sellaisia juttuja, joita en tarvitse, kuten vakionopeudensäädin tai penkinlämmittimet. Ikinä en ole tarvinnut/käyttänyt kumpaakaan yhdessäkään autossa. Samoin sähkölasit voisin heittää järveen ja ottaa helpommin korjattavat ja varmemmat veivilasit tilalle. Tosin niitäkään tarvitse ikinä aukoa kun on ilmastointi. En edes muista milloin olen aukonut auton laseja viimeksi.

Sitten vanhemmista autoista puuttuu kaikki ylimääräinen monimutkaisuus, joka on ikävän usein sitä että juuri mitään ei voi tehdä itse vaan se on aina huoltamoreissu. Pelkkä vikakoodin kuittaus voi pakottaa maksuhommiin vaikka ei olisi mitään ajoa estävää vikaa, jos olen oikein siis tajunnut.

Eikös muutenkin autoteollisuus(kin) mene siihen suuntaan että aletaan maksamaan kuukausimaksua eri ominaisuuksista? Kun luin tuosta niin luulin vitsiksi ja kun tajusin että totta niin jatkoin silti nauramista asian typeryydelle. Luulisi että jos ne asiat on jo autossa valmiina niin niiden vakiovarusteiksi lisääminen toisi ostajia enemmän mitä saadaan sillä että kaikki on mukana mutta kaiken käytöstä pitää erikseen maksaa :D
 
No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.
Ensimmäinen oma auto vuonna 2007, ja vasta toinen kosla menossa. Auton vaihtamisesta uudempaan on puhuttu vaimon kanssa jo monta vuotta, mutta sitten tuli pandemiaa ja sotaa. Nyt enää edes tiedä, millaisen kiesin haluaisin.
 
No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.

Mitä taas tulee siihen että täytyisi olla mahdollisimman tuoretta ja takuullista että on huoleton... Minulla on vähän sellainen fiilis että se rahasumma minkä tuoreemmasta ja takuullisesta täytyy maksaa ei ole sen "huolettomuuden" arvoista.

Lainausmerkit sen vuoksi että tuntuu että tuttavapiirissä tuoreempia autoja huolletaan ja korjataan jatkuvasti ja rahaa palaa satasia, jopa tonneja mutta oma 2002 vuoden japsi se vain porskuttaa. Sen hinta oli 1100 euroa ja vaikka sen kestävyydestä ei ollut mitään tietoa niin yksi isompi remontti voi olla uudemmissa autoissa jo tuon verran.
Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.
Mikään asiantuntija en tietenkään ole mutta tosiaan oma näkemys on että en koe järkeväksi panostaa kun ei tunnu että sille rahamäärälle saa vastinetta. Varsinkin kun vanhemmistakin autoista löytyy kyllä jo ne kaikki tarpeelliset ominaisuudet. Itse asiassa jo omassani on sellaisia juttuja, joita en tarvitse, kuten vakionopeudensäädin tai penkinlämmittimet. Ikinä en ole tarvinnut/käyttänyt kumpaakaan yhdessäkään autossa. Samoin sähkölasit voisin heittää järveen ja ottaa helpommin korjattavat ja varmemmat veivilasit tilalle. Tosin niitäkään tarvitse ikinä aukoa kun on ilmastointi. En edes muista milloin olen aukonut auton laseja viimeksi.

Sitten vanhemmista autoista puuttuu kaikki ylimääräinen monimutkaisuus, joka on ikävän usein sitä että juuri mitään ei voi tehdä itse vaan se on aina huoltamoreissu. Pelkkä vikakoodin kuittaus voi pakottaa maksuhommiin vaikka ei olisi mitään ajoa estävää vikaa, jos olen oikein siis tajunnut.
Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.
Eikös muutenkin autoteollisuus(kin) mene siihen suuntaan että aletaan maksamaan kuukausimaksua eri ominaisuuksista? Kun luin tuosta niin luulin vitsiksi ja kun tajusin että totta niin jatkoin silti nauramista asian typeryydelle. Luulisi että jos ne asiat on jo autossa valmiina niin niiden vakiovarusteiksi lisääminen toisi ostajia enemmän mitä saadaan sillä että kaikki on mukana mutta kaiken käytöstä pitää erikseen maksaa :D
Tämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.
 
Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.
Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla :D Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.

Minullakin on siis perhe mutta silti pärjättäisiin varmaan hyvin ilman autoakin. Se vain helpottaa sen verran että se on nyt sitten ollut. Mutta kauheasti en siitä ala maksamaan.

Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.
Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.

Tämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.
Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" idean :D
 
Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla :D Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.

Minullakin on siis perhe mutta silti pärjättäisiin varmaan hyvin ilman autoakin. Se vain helpottaa sen verran että se on nyt sitten ollut. Mutta kauheasti en siitä ala maksamaan.
Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.
Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.
Täytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.

Mutta tosiaan ainakin sellaisia kivoja varusteita uusissa nykyautoissa on kuin peruutustutka, kokoauton kattava törmäysvaroitin, automaattisesti suuntautuvat ajovalot ja pitkät, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, auton lukitus ja käynnistys etänä ja koiran omistajana myös jalalla aukaistava takakontti on aika kiva. Sitten on tietysti paljon niitä ominaisuuksia, jotka olivat varmaan silloin 10 vuotta sitten kuuminta hottia, mutta nyt ihan normaaleja vakiovarusteita. Esim. täysi navigointi isolla näytöllä, musat puhelimen kautta, langaton latauspaikka puhelimelle ja niin edelleen.
Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" idean :D
Näinhän se menee. :D
 
Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.
Niin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä :D Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?

Täytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.
Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorin :D

Mutta tosiaan ainakin sellaisia kivoja varusteita uusissa nykyautoissa on kuin peruutustutka, kokoauton kattava törmäysvaroitin, automaattisesti suuntautuvat ajovalot ja pitkät, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, auton lukitus ja käynnistys etänä ja koiran omistajana myös jalalla aukaistava takakontti on aika kiva. Sitten on tietysti paljon niitä ominaisuuksia, jotka olivat varmaan silloin 10 vuotta sitten kuuminta hottia, mutta nyt ihan normaaleja vakiovarusteita. Esim. täysi navigointi isolla näytöllä, musat puhelimen kautta, langaton latauspaikka puhelimelle ja niin edelleen.
No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia :D Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos :D Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.

Eli yhä, vähemmän yllättäen tietty, täytyy osaltani sanoa että en laittaisi senttiäkään noihin varusteisiin.

Mutta en siis halua tässä mitenkään väitellä. Minulle vain kelpaa "vähän" vähempikin. Joku kärry alle mikä vie kauppaan ja pois on jo aika hyvä minulle. Uusimman autonkin ostin sen vuoksi että halusin vihdoin ilmastoinnin kun pidin sitäkin joskus turhana. Mutta sitten on tullut näitä oikeasti kuumempia kesiä, joten ajattelin että kerrankos sitä eletään.
 
Niin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä :D Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?
Joo, konsolit menee tietysti edelle :D
Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorin :D
Tottakai auton käytön kannalta oleellisimmat jutut kuten ratti ja moottori löytyy vaikka 70-luvun autosta. :)
No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia :D Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos :D Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.
Iso näyttö ei ainakaan Fordissa tarkoita, että napit loistaisivat poissaolollaan. Tosin vaikka esim. Teslassa taitaa tarkoittaa. Fordissa kaikki perustoiminnot on edelleen nappien takana joko keskikonsolissa näytön alapuolella tai ratissa.

Mutta en siis halua tässä mitenkään väitellä. Minulle vain kelpaa "vähän" vähempikin. Joku kärry alle mikä vie kauppaan ja pois on jo aika hyvä minulle. Uusimman autonkin ostin sen vuoksi että halusin vihdoin ilmastoinnin kun pidin sitäkin joskus turhana. Mutta sitten on tullut näitä oikeasti kuumempia kesiä, joten ajattelin että kerrankos sitä eletään.
Jos mekään ei reissattaisi paria kertaa vuodessa Lappiin tai jos ajoa tulisi muutenkin todella vähän, niin osa näistä ominaisuuksista muuttuisi turhiksi. Pitkässä maantieajossa osa on taas todellakin ajokokemusta parantavia.

P.S. ilmastointi on kyllä edelleen ehkäpä se tärkein lisävaruste. Se on vähän sama kuin astianpesukone asunnossa. Ilmankin voi elää, mutta en enää ikinä muuttaisi sellaiseen asuntoon, jossa astiat pitäisi pestä käsin.
 
Malli on VW Arteon ja yksi ostosyistä oli monia premiumbrandeja parempi luotettavuus ja erityisesti halvemmat huollot. Takapenkiltä löytyy myös niin paljon tilaa, että mahdun 100 kiloisena ukkona istumaan sivuttain takapenkin jalkatilassa:)

£30 per kk(24kk) sain volkkarilta kahden vuoden takuun ja tarvittavat huollot.

20230226_085230.jpg
 
Meillä vaimo ajelee 2014 vuoden Golfilla ja ite ajelen 2007 vuoden Honda CR-V:llä. Golfissa mittarissa 280 tuhatta ja Hondassa tuli just 128 tuhatta. Hondan päätyminen meille oli hauska tarina kun piti hankkiutua eroon samanikäisestä Pösöstä jossa alkoi olla jo vikoja niin paljon ettei enään kannattanut alkaa korjailemaan vaan se lähti viimeiselle matkalle jonnekki Kokkolan suuntaan jossa ostaja aikoi vetää sen paaliin kun aika on passeli. Ostettiin sitten muualta Suzukin Vitara tilalle kun metsästyksen takia tarvitsen sellaisen auton millä pääsee maastossa kulkemaan, siinähän oli sitten jakolaatikko paskana niin ei muutako samaan liikkeeseen ja että mille alettaisiin? Siinähän oli sitten hyvillä huoloilla oleva Cr-v joka oli vähän ajettu ja ollut meillä 21 syksystä lähtien eikä valittamista kyllä. Golffi lähtee jakopää remonttiin ens kuussa ja sillä varmaan ajellaan myös tyytyväisenä useita vuosia.
 
Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Ei se iso ole, mutta kun auto muuten tikkaa kaikki boksit mukaanlukien halvat huollot ja premiumbrandeja paremman luotettavuuden, niin kyllä se on mukavaa.

Itselleni myös auton ulkonäkö on tärkeää.

5 v. vanha auto tämä on eikä maksanut maltaita. Uudet autot ovat täällä briteissä lähellä suomihintoja, mutta käytetyissä ollaan todella paljon halvempia.
 
Onkos täällä jenkkiautojen harrastajia/tietäjiä?Mun pitäis saada yhtä kirjoitusprojektia varten tietoa kuvan klassikosta. Tiedän että kyseessä on vuoden-73 Plymouth Fury ja siihen se aikalailla jääkin. Tekniset ominaisuudet löydän kyllä netistä mutta sellaiset asiat kiinnostaa kuten:
-millä nimellä kyseistä mallia, poliisimallia, kutsuttiin arkikielessä 70-luvun USA:ssa?Oliko sillä esimerkiksi lempinimiä?
-Onko jenkkipoliisiautoilla samantapaisia lempinimiä kuten suomessa "maija"?
-Millainen varustus jenkkipoliiseilla oli autoissaan?Siis radiot yms.
Mä olen todella uuno autojen suhteen joten kysyttävää olisi varmasti enemmänkin jos tietäisin mitä kysyä. Jos teiltä löytyy tietoa niin antakaa palaa.:)

1973-Plymouth-Fury-New-York-City-police-car-b.jpg
 
Onkos täällä jenkkiautojen harrastajia/tietäjiä?Mun pitäis saada yhtä kirjoitusprojektia varten tietoa kuvan klassikosta. Tiedän että kyseessä on vuoden-73 Plymouth Fury ja siihen se aikalailla jääkin. Tekniset ominaisuudet löydän kyllä netistä mutta sellaiset asiat kiinnostaa kuten:
-millä nimellä kyseistä mallia, poliisimallia, kutsuttiin arkikielessä 70-luvun USA:ssa?Oliko sillä esimerkiksi lempinimiä?
-Onko jenkkipoliisiautoilla samantapaisia lempinimiä kuten suomessa "maija"?
-Millainen varustus jenkkipoliiseilla oli autoissaan?Siis radiot yms.
Mä olen todella uuno autojen suhteen joten kysyttävää olisi varmasti enemmänkin jos tietäisin mitä kysyä. Jos teiltä löytyy tietoa niin antakaa palaa.:)

1973-Plymouth-Fury-New-York-City-police-car-b.jpg
Ihme jos löytyy täältä osaava vastaaja tähän. Voi olla, että ylipäätään Suomestakin on noita tietoja vaikea löytää. Ite oon autoharrastelija ja vanhaa jenkkiäkin on tullut kokeiltua. Kannattaa hakea tietoa Yhdysvalloista.

Se kannattaa kuitenkin huomata, että jenkkien poliisiautot eroaa teknisesti huomattavasti siviiliautoista. Niissä on yleensä esimerkiksi viritetty moottori tai tehokkaampi moottori, voimansiirtoa paranneltu, jäykempää alustaa parantamassa ajo-ominaisuuksia, tehokkaampaa jarrua jne.

Jotain alkuja näihin löytyi äkkiseltään:


 
Ihme jos löytyy täältä osaava vastaaja tähän. Voi olla, että ylipäätään Suomestakin on noita tietoja vaikea löytää. Ite oon autoharrastelija ja vanhaa jenkkiäkin on tullut kokeiltua. Kannattaa hakea tietoa Yhdysvalloista.

Se kannattaa kuitenkin huomata, että jenkkien poliisiautot eroaa teknisesti huomattavasti siviiliautoista. Niissä on yleensä esimerkiksi viritetty moottori tai tehokkaampi moottori, voimansiirtoa paranneltu, jäykempää alustaa parantamassa ajo-ominaisuuksia, tehokkaampaa jarrua jne.

Jotain alkuja näihin löytyi äkkiseltään:


Kiitos vastauksesta! Tosiaan, tämä foorumi ei ehkä ole paras paikka hakea tietoa vanhoista jenkki autoista. Tieto jota haen on juurikin 70-luvun poliisiautot ja niiden erot siiviliautoihin. Kuinka kertoa tavallisen partiopoliisin autosta ja sen käytöstä työssä. Lähinnä sellaista yleistietoa ettei
tule suoranaisia virheitä tyyliin "väärän vuosikymmenen poliisiradio" yms.
Teknisistä ominaisuuksista löytyy netistä paljon tietoa mutta esim. kaikki autoon liittyvät arkikielen ilmaisut ovat hukassa. Tätä on niin vaikea selittää
ja mä oon huono kirjoittamaan. Siksi vaativa kirjoitusprojekti. Huvia ja tietynlaista kuntoutusta sekavaan päähän. :)

Tosiaan kiitos vielä vastauksesta ja linkeistä. Pitää katsoa noita tarkemmin.
 
Vanhalla 2012 C5 farkku sitikalla vedettiin 8 vuotta, nyt mittarissa 262tkm (on muuten myynnissä jos joku on kiinnostunut). Mutta vajaa 2 viikkoa sitten vaihdettiin sähköiseen kulkupeliin.

Oon aina ollut, miten sen nyt sanoisi. En sähköautoja vastaan, mutta oon pitänyt niitä tavallisen köyhemmän väestön saavuttamattomissa ja samalla oon pitänyt hankalana sitä et kokoajan jossain latauksessa.

Mut nyt noin 3000km takana autolla meidän perheessä ja on kyllä ajatukset muuttunu täysin.
Lauantaina vedettiin Pietarsaareen ilman yhtään stoppia 5h putkeen (400km suuntaansa). Kyllä siinä ajassa me kyydissä olijat oltiin ne jotka taukoa kaipasi, ei auto. Ja ne kerrat kun autoa on ladattu muualla kuin kotona, niin joka kerta ollu sama ”ongelma”. Auto osoittaa matkustajia, ei päinvastoin.

Nimittäin ennakkoon mun odotus oli, että laturilla ensinnäkin ollaan jatkuvasti ja siellä ollaan todella kauan. Mutta kun vaikka oisin vaimon kanssa kaksin liikkeessä, pysähdytään käymään vessassa ja ostamassa pikaisesti juomaa mukaan autoon, eli ei yhtään jäädä hengailee mihinkään. Niin siinä ajassa auto on joka kerta ladannut selvästi enemmän, kuin sillä pysähdyksellä olisi ollut tarvetta. Kertaakaan ei olla vielä meidän täytynyt odotella et auto latautuis.
Isoksi osaksi ladataan kotona ja miten upeaa on aina olla ”tankki täynnä”, ei tankkaamista työpäivinä jne.

Sit tuo miten upea on tuo että lämpö pysyy samassa kun auto on parkissa, tai vaikka autossa yöpyminen onnistuu kun lämpö pysyy samassa. Etenkin näin geokätköilijöinä pysähdyksiä saattaa tulla kilometrin välein.

Sit ei sinällään sähköön liittyen, mutta tuohon autoon. Tuo miten auto ajaa lähes itsestään. Pietarsaari reissulla yhteensä 832km ja siitä matkasta kuski joutui ajamaan autoa ehkä 3-4km. Auto vaihtoi nopeudet itse, ohjasi itse, pysähtyi risteyksiin, liikennevaloihin, isolla tiellä vaihtoi kaistat itse, meni ramppeihin itse jne. Noin lunkia ja leppoisaa matkantekoa en ole ikinä nähnyt autolla.

Kulutus on äärettömän pientä. Esim toi Pietarsaari reissu oli sellainen, että dieselautoksi muutettuna kulutus olisi ollut 1,57litraa satasella.

Yks mistä oltiin valmiita luopumaan oli tila. Iso farmari ollut, nyt sedan tyyppinen pienempi auto. Mutta totuus oli päinvastainen. Säilytystilaa 10-20kertaa enemmän, takakontti on itseasiassa isompi muutoin paitsi korkeudesta, lisäksi konepellin alla säilytystilaa lisää. Lisäksi takapenkille mahtuu hyvin kaksi aikuista, kun vanhassa polvet otti kiinni penkkeihin. kaikin puolin siis tilaa tuli lopulta lisää.

Tähän asti ollut silkkaa plussaa ja kaikki negatiiviset mielikuvat muuttuneet täysin, minkä lisäksi ne asiat jotka oletin huononevan vaihdon myötä, onkin olleet päinvastoin tai samalla tasolla.

Meillä tulee 3000-3500km/kk ajoa, joten tilanne oli se että oma dieselauto kulutti dieseliä siten, että maksetaan nykyisen osaria vähemmän kuussa. Lisäksi dieselvero kuussa oli samaa luokkaa kuin nyt menee kotilatauksiin.
Kaikkien kulujen (vakuutus jne) kanssakin tämä tulee hieman halvemmaksi. Ei voi kuin ihmetellä miksi olen ollut niin vastaan tätä kehitystä.

IMG_0287.jpegIMG_0163.jpeg
 
--sähköautoilusta pitkä juttu--
Mielenkiintoinen juttu, kiitos siitä!

Minua kyllä hirvittäisi että auto ajaa itse enkä varmasti haluaisi sen antaa noin paljon/vapaasti tehdä asioita.

Saako muuten kysyä että mitä maksaa tuollainen Tesla? Tuskin on omassa budjetissa kun tällä hetkellä on 1100 euron Primera vuodelta 2002 käytössä :D

Mutta kiinnostaa kyllä sähköauto monestakin syystä. Omat ajot ja halu laittaa rahaa autoon vain on niin pienet että niinköhän tulee ikinä ostettua paria tonnia kalliimpaa vehjettä. Kerran viikossa käydään ostamassa viikon ruokaostokset ja säännölliset ajot onkin sitten siinä. Sen lisäksi sitten jotain satunnaisia lomamatkoja (kerran vuodessa ehkä) ja vierailuja tutuilla, joita niitäkin autokyydillä vähemmän kuin kerran kuussa. Töihin ja muualle pääsee pyörällä. Ja jos oikein jaksaisi niin voisihan ne viikon ruuatkin hakea jollain kärrysysteemillä mutta sitten pitäisi kyllä jo olla sähköavusteista pyörää alla eikä se oikein tunnu omalta jutulta: kyllä pitää itse polkea prkl :D

Autoa en siis tarvitse pääasiassa kuin kauppareissuille niin tuntuisi vähän rahanhukalta laittaa isoja summia kulkuneuvoon kun käyttö on niin pientä.

Mutta jos kalliimpaa autoa alkaisin miettimään niin ehdottamasti otan sähköautot vaihtoehdoksi ja sinne kärkipäähän. Eri asia sitten että menisikö ne sitten lopulta jatkoon, mikä riippuisi varmaan pitkälti budjetista.
 
Vanhalla 2012 C5 farkku sitikalla vedettiin 8 vuotta, nyt mittarissa 262tkm (on muuten myynnissä jos joku on kiinnostunut). Mutta vajaa 2 viikkoa sitten vaihdettiin sähköiseen kulkupeliin.
Onnittelut uuden auton hankinnasta. :)
Sit ei sinällään sähköön liittyen, mutta tuohon autoon. Tuo miten auto ajaa lähes itsestään. Pietarsaari reissulla yhteensä 832km ja siitä matkasta kuski joutui ajamaan autoa ehkä 3-4km. Auto vaihtoi nopeudet itse, ohjasi itse, pysähtyi risteyksiin, liikennevaloihin, isolla tiellä vaihtoi kaistat itse, meni ramppeihin itse jne. Noin lunkia ja leppoisaa matkantekoa en ole ikinä nähnyt autolla.
Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.

Mitä tulee sähköautoiluun, niin kyllä täälläkin kiinnostusta on, mutta ovat vielä olleet niin kalliita. Teslojen hinnat taisivat hetki sitten tippua noin yleisesti, mikä on huippujuttu. Meillä yksi "ongelma" on koira. Se melkein vaatii farmarimallista autoa ja niitä on tähän mennessä ollut vähän huonosti sähköisinä. Tosin sieltä on tulossa Bemarilta kolmos- ja vitossarjalaiset Touring mallit täysin sähköisinä. i5 Touring ensi vuonna. Volkkarilta on myös tulossa farmarimallinen sähköauto ensi vuonna. Kuin myös Audilta ja Opelilta, joten mahdolliset vaihtoehdot ainakin lisääntyvät. Toivottavasti myös hinnat tulevat vähän alaspäin.
 
Ylös Bottom