Vanhalla 2012 C5 farkku sitikalla vedettiin 8 vuotta, nyt mittarissa 262tkm (on muuten myynnissä jos joku on kiinnostunut). Mutta vajaa 2 viikkoa sitten vaihdettiin sähköiseen kulkupeliin.
Oon aina ollut, miten sen nyt sanoisi. En sähköautoja vastaan, mutta oon pitänyt niitä tavallisen köyhemmän väestön saavuttamattomissa ja samalla oon pitänyt hankalana sitä et kokoajan jossain latauksessa.
Mut nyt noin 3000km takana autolla meidän perheessä ja on kyllä ajatukset muuttunu täysin.
Lauantaina vedettiin Pietarsaareen ilman yhtään stoppia 5h putkeen (400km suuntaansa). Kyllä siinä ajassa me kyydissä olijat oltiin ne jotka taukoa kaipasi, ei auto. Ja ne kerrat kun autoa on ladattu muualla kuin kotona, niin joka kerta ollu sama ”ongelma”. Auto osoittaa matkustajia, ei päinvastoin.
Nimittäin ennakkoon mun odotus oli, että laturilla ensinnäkin ollaan jatkuvasti ja siellä ollaan todella kauan. Mutta kun vaikka oisin vaimon kanssa kaksin liikkeessä, pysähdytään käymään vessassa ja ostamassa pikaisesti juomaa mukaan autoon, eli ei yhtään jäädä hengailee mihinkään. Niin siinä ajassa auto on joka kerta ladannut selvästi enemmän, kuin sillä pysähdyksellä olisi ollut tarvetta. Kertaakaan ei olla vielä meidän täytynyt odotella et auto latautuis.
Isoksi osaksi ladataan kotona ja miten upeaa on aina olla ”tankki täynnä”, ei tankkaamista työpäivinä jne.
Sit tuo miten upea on tuo että lämpö pysyy samassa kun auto on parkissa, tai vaikka autossa yöpyminen onnistuu kun lämpö pysyy samassa. Etenkin näin geokätköilijöinä pysähdyksiä saattaa tulla kilometrin välein.
Sit ei sinällään sähköön liittyen, mutta tuohon autoon. Tuo miten auto ajaa lähes itsestään. Pietarsaari reissulla yhteensä 832km ja siitä matkasta kuski joutui ajamaan autoa ehkä 3-4km. Auto vaihtoi nopeudet itse, ohjasi itse, pysähtyi risteyksiin, liikennevaloihin, isolla tiellä vaihtoi kaistat itse, meni ramppeihin itse jne. Noin lunkia ja leppoisaa matkantekoa en ole ikinä nähnyt autolla.
Kulutus on äärettömän pientä. Esim toi Pietarsaari reissu oli sellainen, että dieselautoksi muutettuna kulutus olisi ollut 1,57litraa satasella.
Yks mistä oltiin valmiita luopumaan oli tila. Iso farmari ollut, nyt sedan tyyppinen pienempi auto. Mutta totuus oli päinvastainen. Säilytystilaa 10-20kertaa enemmän, takakontti on itseasiassa isompi muutoin paitsi korkeudesta, lisäksi konepellin alla säilytystilaa lisää. Lisäksi takapenkille mahtuu hyvin kaksi aikuista, kun vanhassa polvet otti kiinni penkkeihin. kaikin puolin siis tilaa tuli lopulta lisää.
Tähän asti ollut silkkaa plussaa ja kaikki negatiiviset mielikuvat muuttuneet täysin, minkä lisäksi ne asiat jotka oletin huononevan vaihdon myötä, onkin olleet päinvastoin tai samalla tasolla.
Meillä tulee 3000-3500km/kk ajoa, joten tilanne oli se että oma dieselauto kulutti dieseliä siten, että maksetaan nykyisen osaria vähemmän kuussa. Lisäksi dieselvero kuussa oli samaa luokkaa kuin nyt menee kotilatauksiin.
Kaikkien kulujen (vakuutus jne) kanssakin tämä tulee hieman halvemmaksi. Ei voi kuin ihmetellä miksi olen ollut niin vastaan tätä kehitystä.