Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

Eikse Rift appart tullut vain "porvarien" ps plussaa eikä perus köyhille, joten jos sen haluaa "ilmaseks" pitää päivittää plussa, voihan sitä näinki rahastaa. Ite ostin sen fyysisenä 34e joka on jo ihan ok hinta. Sonyn omat pelit kyl harrastaa sitä ns. "apple/nintendon" hinnottelua et harvemmin ne on missää jäätäväs tarjoukses ainakaa pysyvästi, jopa vanhemmat julkasut. Sackboy big adventuren ostin black fridayst kympil mut äkkiä se hinta pomppas takas sinne 29.90, mut se nyt tulikin plussaan (köyhien versioon).
 
Tämähän on ainoastaan järkevää. Kuka jostain bugisesta julkkaripelistä maksaa 80€? No en ainakaan mä.
Kuinka moni hyvä yksinoikeus on ollut buginen julkaisussa? En kyllä nyt äkkiseltään keksi yhtään.

Edit.
Jotenki tuo kommentti kuulosti yhtä ylimieliseltä, kun jos vaikka itse olisin sanonut "Kuka muka pelaa konsoleilla muuta kuin yksinoikeuksia".
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka moni hyvä yksinoikeus on ollut buginen julkaisussa? En kyllä nyt äkkiseltään keksi yhtään.

Edit.
Jotenki tuo kommentti kuulosti yhtä ylimieliseltä, kun jos vaikka itse olisin sanonut "Kuka muka pelaa konsoleilla muuta kuin yksinoikeuksia".
No pointtini oli lähinnä se, että mielestäni monet pelit julkaistaan keskeneräisinä/bugisina ja myydään vielä 80€ hintaan. Kun ottaa huomioon, että pelien hinnat putoaa aika nopeasti ja niitä bugeja vielä korjataan, niin se että malttaa odottaa vähän aikaa, saa halvemmalla toimivamman pelin, mikä on siis mielestäni järkevää. Jos se on ylimielistä niin olkoot!

Esimerkkeinä nyt vaikkapa Redfall ja uusin Jedi, niin molemmat ollu aika bugisia julkaisussa ja 80€? hintaan vielä. Jedin ostan tulevaisuudessa kun hinnat putoaa ja peliä vähän korjataan. Se että sanoin kuka ostaa 80€:llä pelejä, niin tarkoitin itseäni. Saat ihan vapaaati ostella mihin hintaan vaan pelejä, se ei oo multa pois, mutta itse en siihen lähde. Hyvin tarkasti tulee mietittyä jo 60€:n pelin ostoa. Eiköhän tämä rautalangan vääntäminen riitä?
 
Alan Wake 2 alkua jonkun suuremman pelialalla?

Huono homma niille jotka haluaisi fyysisen version pelistä, mutta taas hyvä juttu todella monille, että pelin hinta laskee.
Why is Alan Wake 2 a digital-only release?

There are many reasons for this. For one, a large number of have shifted to digital only. You can buy a Sony PlayStation 5 without a disc drive and Microsoft’s Xbox Series S is a digital only console. It is not uncommon to release modern games as digital-only.

Secondly, not releasing a disc helps keep the price of the game at $59.99 / €59.99 and the PC version at $49.99 / €49.99.

Finally, we did not want to ship a disc product and have it require a download for the game — we do not think this would make for a great experience either.
 
Tuo on kyllä surkea ja typerä päätös. Vastahan tässä pari vuotta nähtiin, mitä ekalle Alan Wakelle kävi, kun lisenssit loppuivat tietyistä biiseistä.
 
Otetaan hetkeksi pois myynnistä ja laitetaan uudestaan myyntiin kun lisenssit on kunnossa

Otettiin vuodeksi pois myynnistä ja vaati, että Microsoft lähti kunnolla mukaan setvimään lisenssejä. Tietenkin nyt kävi hyvin, kun kyseessä oli heille tuottoisa julkaisu, mutta tosiasia on, että digitaalinen julkaisu on huomattavasti epävarmempi asia aina verrattuna fyysiseen.
 
Otettiin vuodeksi pois myynnistä ja vaati, että Microsoft lähti kunnolla mukaan setvimään lisenssejä. Tietenkin nyt kävi hyvin, kun kyseessä oli heille tuottoisa julkaisu, mutta tosiasia on, että digitaalinen julkaisu on huomattavasti epävarmempi asia aina verrattuna fyysiseen.
Oliko sinulle muuten tästä poistosta jotain haittaa kun oli poissa myynnistä ja varsinkin näin 8 vuotta pelin julkaisun jälkeen?
 
Ei haittaa täällä ollenkaan. Tämä se suunta tulee olemaan, halusi sitä jengi tai ei. Harmi toki keräilyn kannalta joillekkin. Day one ostos kyllä itelle, sen verran upeelta näytti!
 
Juu, olen ostanut melkein kaikki pelit diginä jo viimeiset viisi vuotta, eikä kyllä siihen liittyviä ongelmia ole tullut eteen sinä aikana. Itse kyllästyin siihen, kun pelejä ja leffoja notkuivat hyllyt täynnänsä, eikä siitä lopulta oikein mitään hyötyä ollut. Ja siis tila vain loppui yksinkertaisesti. Toki minulla on sen verran massiivinen tuo pelikokoelma, että ehkä vastaavaa tilaongelmaa ei ole sitten kaikille fyysisten kappaleiden nimeen vannovien eteen ainakaan vielä tullut.

Vaikka tilaongelma ei vielä sinänsä rassaisikaan, niin mitä ihmettä oikeasti tuosta kokoelmasta hyötyy? Aikooko joku ottaa kokoelman mukaansa hautaan, vai jääkö siinä sitten merkittävä perintö jälkipolville? Itse olen vuosien varrella päätynyt siihen, että ihmisten jutut ovat joka tapauksessa sen verran katoavaista sorttia elämineen kaikkineen, että olen todennut sellaisen ylenpalttisen tavaran keräämisen hyvinkin turhaksi. Toki kukin tavallaan.

Sitä en kyllä silti ymmärrä, jos jollakin vaikuttaa pelkästään diginä julkaisu jopa siihen, että peli jää kokonaan ostamatta siitä syystä. Jos peli kiinnostaa, niin ei kai sitä ihan oikeasti noin periaatteellisesti kannata asiaan suhtautua? Ja aikamoista Don Quijoten taistelua tuulimyllyjä vastaan on myöskin, jos oikeasti kuvitellaan, että äänestämällä lompakollaan jotenkin muutetaan tämä digiin enemmän ja enemmän menevä suuntaus. Kyllä se digi sieltä joka tapauksessa tulee selvästi hallitsevammaksi julkaisumuodoksi peleille, vaikka en uskokaan fyysistenkään pelien kokonaan välttämättä poistuvan.
 
Sitä en kyllä silti ymmärrä, jos jollakin vaikuttaa pelkästään diginä julkaisu jopa siihen, että peli jää kokonaan ostamatta siitä syystä. Jos peli kiinnostaa, niin ei kai se ihan oikeasti noin periaatteellisesti kannata asiaan suhtautua? Ja aikamoista Don Quijoten taistelua tuulimyllyjä vastaan on myöskin, jos oikeasti kuvitellaan, että äänestämällä lompakollaan jotenkin muutetaan tämä digiin enemmän ja enemmän menevä suuntaus. Kyllä se digi sieltä joka tapauksessa tulee selvästi hallitsevammaksi julkaisumuodoksi peleille, vaikka en uskokaan fyysistenkään pelien kokonaan välttämättä poistuvan.
Ei voisi olla enempää samaa mieltä! Ei pysty itsekään kyllä tätä kohtaa ymmärtämään alkuunkaan. Varsinkin tuollaisen pelin kohdalla jonka jatko-osaa ei ekan pelin julkaisun jälkeen uskonut varmaan kukaan näkevänsä.
 
Ite ainakin lasken että sitten joskus kaukaisessa tulevaisuudessa kun myyn koko pelikokoelman pois niin saan siitä hyvät rahat. Jatka vielä lukemista ennen kuin naurat. Tästä olen nähnyt hyvän esimerkin huutokaupassa. Oli jotain tuhat peliä, joitain kymmeniä konsoleita ja tietysti oheissälää paljon niin kokoelmasta maksettiin 23 tuhatta euroa. Sama kun itse keräilen Coca Colaa pelien ohella, cocis kokoelmista keräilijät maksavat myös kivoja summia.
 
Näytti kyllä traileri äärimmäisen laadukkaalta AAA-titteliltä. Hieman mietityttää, että miten kestän tuota ahdistavaa tunnelmaa. Luulen, että tulee ikävä ensimmäisen osan comic reliefiä. ☺️ Itselleni kauhu ei ole mikään suosikkigenre, mutta ennakkoluulottomasti tähän on lähdettävä. Graafisesti näyttää tosiaan upealta ja Remedyn tarinankerronta saattaa tämän myötä olla huipussaan.

Formaatista sanon vain sen, että ensimmäisen osan collector on varmasti itselleni rakkain fyysinen pelituote. Trailerin lopun "pre - order now" kehotuksen jälkeen menin heti toiveikkaana googlaamaan, mitä nyt onkaan tarjolla... Markkinat ovat muuttuneet! En tiedä onko formaatti itselleni lopulta pettymys, ja ymmärrän toki päätöksen. Remedy tekee itsenäisenä studiona AAA-tason tarinavetoisia pelejä, mikä on harvinaista ja liiketoiminnallinen riski. Kun kyse ei ole service-pelistä tai loottishootterista, on käytettyjen markkina suoraan pelinkehittäjältä pois. Kyllä siellä on kylmiä lukuja laskettu ja lopputuloksena erityisesti keräilijät ottavat takkiin. Toisaalta pelaava kansa saa nauttia Alan Waken jatko-osasta, mikä on vuosia vaikuttanut mahdottomalta. Ymmärrän myös pettymyksen, ja sekin on ok. Jokainen tehkööt rahoillaan mitä parhaaksi näkee.
 
Kuinkas monesti näin on tehty minkään pelin kohdalla enään moniin vuosiin? Entäs kuinka monesti on nähty se tilanne, että levyllä oleva peli on raakile ja peli vaatii kunnolla toimiakseen ison day one patchin? Eli vaikka saisit ostaa sen muovin palan hyllyyn pölyttymään niin siinä vaiheessa, kun serverit noille digijutuille lyödään kiinni niin sinulla on raakiletta hyllyssä, jota ei enään viitsi muutenkaan pelata. Tuntuu, että tässä haikaillaan semmosten aikojen perään mitä ei enään ole ollut vuosiin olemassa.

Nuohan ovat siis ongelmia pelistudioiden kanssa, ei teknologian. Niistä on myös varoiteltu ja puhuttu monesti vuosien saatossa. Kun PS3 aikanaan yritti tuota digitaalista tulevaisuutta maalata, silloin luvattiin sen johtavan halvempiin peleihin. Hinnat pysyivät kuitenkin samana digitaalisella puolella. Nyt ne nousivat ja täysin digitaalista versiota myydään sillä, että sen saa "halvemmalla" vanhaan hintaan.

Fyysinen media on myös tärkeä osa kulttuuriperimän vaalimista. Ne varmistavat, että taide on saatavilla alkuperäisessä muodossa tulevaisuudessakin.
 
Nuohan ovat siis ongelmia pelistudioiden kanssa, ei teknologian. Niistä on myös varoiteltu ja puhuttu monesti vuosien saatossa. Kun PS3 aikanaan yritti tuota digitaalista tulevaisuutta maalata, silloin luvattiin sen johtavan halvempiin peleihin. Hinnat pysyivät kuitenkin samana digitaalisella puolella. Nyt ne nousivat ja täysin digitaalista versiota myydään sillä, että sen saa "halvemmalla" vanhaan hintaan.

Fyysinen media on myös tärkeä osa kulttuuriperimän vaalimista. Ne varmistavat, että taide on saatavilla alkuperäisessä muodossa tulevaisuudessakin.
Joo, sinäänsä en ole eri mieltä noista asioista. Pointtini olikin, että minusta on naurettavaa jättää hyvät kokemukset väliin tällaisen asian takia, koska kyllähän se kokemus ja itse pelaaminen pitäisi aina peleissä olla se kaikista tärkein juttu. Ja selvästi mennään digimpään suuntaan kokoajan niin miksi "kostaa" tämä ratkasu Remedylle. Ja useamman levyn julkaisuja ei tosiaan enään aikoihin ole tehnyt mielestäni mikään julkaisija joten miksi kritisoida Remedyä siitä, että he eivät tee niin nyt tämän kohdalla?
mutta levy versiolla on arvoa jatkossakin mutta digiversiolla ei ole mitään arvoa ja silloin pelin tekijä voi poistaa pelin kokonaan verkosta silloin et pääset enää pelaamaan sitä ollenkaan
Ja sama voi käydä nykyään myös fyysisten kanssa, kun levyllä oleva versio on niin raakile, ettei sitä pysty pelaamaan enään siinä vaiheessa, kun patchiä ei pystyisi lataamaan.
 
Joo, sinäänsä en ole eri mieltä noista asioista. Pointtini olikin, että minusta on naurettavaa jättää hyvät kokemukset väliin tällaisen asian takia, koska kyllähän se kokemus ja itse pelaaminen pitäisi aina peleissä olla se kaikista tärkein juttu. Ja selvästi mennään digimpään suuntaan kokoajan niin miksi "kostaa" tämä ratkasu Remedylle. Ja useamman levyn julkaisuja ei tosiaan enään aikoihin ole tehnyt mielestäni mikään julkaisija joten miksi kritisoida Remedyä siitä, että he eivät tee niin nyt tämän kohdalla?

Itse en ole sanonut mitään pelin jättämisestä väliin, enkä sitä töiden vuoksi olekaan jättämässä pelaamatta. Mutta ymmärrän täysin huolenaiheet siitä, että pelaamisesta tehdään entistä kuluttajavastaista ja siihen reagointia maalataan "kostamiseksi". Ei kukaan kuitenkaan ole velkaa uskollisuutta peliyhtiöille.

Mitä tulee noihin monien levyjen julkaisuihin, niin viime aikoina Red Dead Redemption 2, Final Fantasy VII Remake, Horizon Forbidden West ja Cyberpunk 2077 ovat kaikki olleet useamman levyn julkaisuja. Ja tämäkin vain pikaisesta muistista, niitä voi olla enemmänkin.

Ja sama voi käydä nykyään myös fyysisten kanssa, kun levyllä oleva versio on niin raakile, ettei sitä pysty pelaamaan enään siinä vaiheessa, kun patchiä ei pystyisi lataamaan.

Näin on käynyt tietääkseni hyvin harvojen pelien kanssa ja nekin siksi, että pelistudio on lukinnut ominaisuudet jälkikäteen tai kyseessä on puhtaasti moninpeli. Suuri valtaosa vanhoista peleistä toimii yhä ongelmitta. Eikä patchin lataaminen ole samassa mittakaavassa kuin valtavan pelin lataus, mikä monelle voi olla myös ylitsepääsemätön este.
 
Mutta ymmärrän täysin huolenaiheet siitä, että pelaamisesta tehdään entistä kuluttajavastaista ja siihen reagointia maalataan "kostamiseksi". Ei kukaan kuitenkaan ole velkaa uskollisuutta peliyhtiöille.
Tästä voidaan olla montaa mieltä onko se kuluttajanvastaista siirtyä digiin mutta ei kuulu enään tähän ketjuun. No kyllä minä tuon ainakin koe kostamiseksi mutta ehkä se olen sitten vain minä. Eipä tietenkään kukaan ole mitään velkaa mutta mielestäni pelintekijöitä pitäisi palkita siitä, jos he tekevät hyvän, laadukkaan tuotteen eikä rankaista siitä, että tätä peliä ei nyt julkaista, kun digitaalisena enkä saa muovinpalaa pölyttymään hyllyyn. Mutta joo, eiköhän meikäläisen mielipide asiasta ole tullut nyt selväksi niin en täytä ketjua enempää tällä offtopicilla.
 
Ylös Bottom