FFXVI:n odottelu on ollut itselleni poikkeuksellinen sen suhteen, että en ole tällä kertaa hypännyt hype-junan kyytiin käytännössä ollenkaan. FF pelejä tullut kuitenkin pelattua ysäriltä asti ja kun esimerkiksi FFXV julkastiin, niin pistin julkaisua varten telkkarinkin vaihtoon, jotta saisin pelistä "kaiken irti", sen verran innoissani olin pelistä.
FFXV vaikkakin hyvä peli oli, osoittautui kuitenkin hieman pettymykseksi ja jopa FF7 remakestakin jäi hieman karvas maku suuhun, lähinnä pelin pienen scopen ja remaken ottamien vapauksien takia.
Ylipäätänsä tuntuu että Final Fantasyistä on kadonnut se ison seikkailun tuntu, jossa matkataan ympäri maailmaa kaupungeista toiseen.
Toki tämä on ymmärrettävää, koska pelisarja on nykyään enemmän nojautunut elokuvallisen kokemuksen puolelle ja old school ff-pelejä vastaavan scopen toteuttaminen "modernilla graafisella AAA-tasolla" olisi aivan tekemätön paikka edes jokseenkin järkevän kehitysajan puitteissa. Xenoblade Chronicles sarja on mielestäni kuitenkin löytänyt tähän liittyen sen sweet spotin, mitä moderneihin jrpg peleihin tulee.
Noh, se siitä rantista. Pelasin kuitenkin demon eilen ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt. Tässä hieman omia ajatuksia demosta:
- Vähemmän yllättäen graafinen ulkoasu oli oikein nättiä. Demon alueet tuntuivat kuitenkin hyvin staattisilta, ainakin tässä demossa ja vaikka peli on puhtaasti toimintaroolipeli niin useimmissa paikoissa ei esimerkiksi tynnyreitä yms. pystynyt särkemään, vaikkakin eräässä huoneessa iso ruokapöytä sai kyytiä taistelun tuoksinassa.
- Valitsin performance moden ja FPS heitteli kyllä todella paljon. Tietyissä paikoissa oli ihan siellä 30fps huitteilla, esim. linnan pihalla missä oli paljon NPC:eitä.
- Taistelusysteemi vaikutti asialliselta, vaikka demossa mekaniikat olivat vielä aika simppeleitä. Sitä Eikon Challengea kävin nopeasti testaamassa ja ne spessuhyökkäkset vaikuttivat siisteiltä. Pelasin sillä vaikeammalla action modella ilman avustus-itemeitä ja demo ainakin vaikutti hieman liian helpolta, mutta varmasti vaikeustaso rupeaa nousemaan alun jälkeen.
- Eikon taistelu demossa ja mitä olen videoita nähnyt, vaikuttavat aikalailla olevan "interaktiivisia välianimaatioita". Mekaniikat vaihtelet, mutta en usko että näissä kohtauksissa on juurikaan syvyyttä gameplayn osalta. Enemmän ne ovat sellaista eeppistä fiilistelyä, mutta siistejä kuitenkin ja varmasti hyvää vaihtelua perus-tekemiseen.
- Musiikit vaikuttivat oikein hyvältä, ff-teemaa oli hienosti käytetty parissakin yhteydessä eri lailla. Taistelumusat ja etenkin Eikon taistelun musiikki potkivat hienosti ja olivat eeppisiä. Omasta mielestäni ääniefektit olivat liian kovalla suhteessa musiikkiin ja tiputinkin niiden tason 80% kohdalle, tällöin ainakin omasta mielestäni musiikki pääsee enemmän framelle eikä huku jatkuvan huutamisen ja paukkeen taakse.
- Hieman huolettaa onko pelissä kuinka paljon pelkässä putkessa juoksentelua, ainakin yksi demon osuus oli tällainen, mutta tässä vaiheessa on vielä liian aikaista tuomita tällä saralla.
- Parasta demossa oli kuitenkin ehdottomasti lore, hahmot ja tarinan alku, vaikka toki demossa vasta raapaistiin vähän pintaa. Aikuismaisempi ote kuitenkin mielestäni toimii hyvin, eikä esim. kiroilu tuntunut itsestäni päälleliimatulta.
Peli menee nyt jokatapauksessa hankintaan heti julkaisupäivänä. Toivottavasti lopullisessa pelissä on nyt oikeasti isompiakin aluita, joilla pääsee pyörimään vapaasti.