Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 [Joulu 2010]

15 vuotta sitten olin seuraamassa kun työnantaja oli alastarolla ajamassa formula ykköstä. Oli jotain 5 vuotta vanha cossun moottorilla. 10k markkaa makso silloin, vois olla jotain 3k euroo nykyrahassa. Harjoittelivat ensin jollain formula kolmosella. Sama kaveri on kyllä laittanut eri autoihin ihan pirusti rahaa. Bugatti veyronkin sillä on, mutta on saksan kilvissä verotussyistä.

Bugatti on siitä hyvä, että sen arvo ei laske niin nopsaan kun jonkun porchen, lambon tai ferrarin.

Pari vuotta sitten juuri ennen tätä laskukautta myi firmansa, tai se oli perheyritys ruotsalaisille. 5 miljoonaa oli tulot vuonna 2008.

Vastaus: Autot

No höh. Olin menossa Olarin Vehoon katsomaan GT5:sta eikä siellä ovet ollu edes auki. Avaavatkin näköjään klo 11 eli olin liian aikaisin siellä. Ja ilmeisesti ajopeli olikin vain eilen kun netistä asiaa tarkemmin lukee.

Suomessakin taisi jossain olla paikka, jossa pääsee ajamaan jotain vähän vanhempaa F1 autoa "pientä" korvausta vastaan.
Palvelua tarjoaa Speedpassion ja näitä Formula 1-autoja on tarjolla seuraavasti:
Renault 2004, Arrows 2003 ja Jordan 2002.

Itseäni ajatus Formula 1-auton ajamisesta kiehtoo,
mutta neljä kierrosta hintaan 1950 € on "vähän" turhan kova.

Ehkä silti ensi kesälle täytyy alkaa säästelemään, jos vaikka Kemoran hornankattilassa pääsisis ajamaan Jordanilla. :cool:

Pihasta löytyy Mazda MX-5 '93. Lähipäivinä olis taas tarkoitus laittaa tuo loskalinko talviteloille odottelemaan kevättä. Alla tietenkin kesärenkaat joten on ollut lievästi jännittäviä hetkiä ajellessa viime päivinä. Hauska auto mutta ei sovellu kovin hyvin joka päiväiseen ajoon. Esim. tilat on sen verran onnettomat että pitää melkein valita ottaako kyytiin yhden ihmisen vai kauppaostokset.

Kysytäänpä täältä.

Kysyin katsastuskonttorilta asuntovaunun renkaista, niin vastaus oli hyvin tylysti vain että "vaunun renkaissa oltava enemmän kitkaa kuin vetoautossa".

Tiesin jo ennestään, että jos autossa on nastat, vaunussa ei saa olla kitkoja.

Mut jos autossa on kitkat, niin onko vaunussa myös oltava kitkat, vai saako siellä olla siltin nastat?

En näe mitään syytä, että miksi vaunussa ei saisi olla nastoja, parempi pitohan niillä löytyy Suomen talvessa.

E: Nopealla googlettamisella käy ilmi, että jos autossa on kitkat, pitää vaunusta löytyä kitkat tai nastat, mutta jos autossa on nastat pitää vaunustakin löytyä nastat.

Vähänkään liukkaammalla kelillä on kyllä järjetöntä lähteä millään kitkoilla vetämään vaunua, ellei sitten kyseessä ole jatkuvalla nelivedolla varustettu vetoauto.

Mutta jos haluaa pätevän vastauksen, kannattaa soittaa poliisille. Katsastuskonttoreilta harvemmin saa kunnon vastausta.

Vähänkään liukkaammalla kelillä on kyllä järjetöntä lähteä millään kitkoilla vetämään vaunua, ellei sitten kyseessä ole jatkuvalla nelivedolla varustettu vetoauto.

Mutta jos haluaa pätevän vastauksen, kannattaa soittaa poliisille. Katsastuskonttoreilta harvemmin saa kunnon vastausta.

No se vain on niin, että jos vetää talvella vaunua sekä Suomessa, että keskieuroopassa niin ei paljon viitsi sijoittaa rahaa kaksiin talvirenkaisiin sekä vaunuun että autoon, saati vaihdella niitä jatkuvasti.

"Säästyipähän taas satasia" voi hokea itselleen siellä ojanpohjassa :rolleyes:
Toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta itse en ainakaan suostu säästämään turvallisuuteen liittyvissä asioissa, esim renkaissa ja jarruissa.
Radio suomipopilla "Sika Topi 62" sanoi osuvasti talvirenkaisiin liittyen tyyliin: Sitä voi miettiä missä arvossa pitää esim vaimoa tai lapsiaan.

Päätiet on talvisin eteläsuomessa sellaisessa kunnossa ettei nastoista juurikaan ole hyötyä. 7vuotta ajellut kitkoilla ilman pienintäkään ongelmaa. Ei ole tullut oikeastaan edes vastaan tilannetta missä ois ajatellut että nastoista olis edes pienen pientä hyötyä. Täysin sulaa ja märkää suolattua asfalttia kaikkialla. Sit pätkät johonkin leirintäalueelle on jotain 1-5km huonompaa tietä, jotka muutenkin ajetaan niin hiljaa ettei hyötyä saavuteta. Sen sijaan asfaltti pysyy paremmassa kunnossa kun ei nastat sitä tuhoa.

Lapissakaan sit taas ei "jäätä" juuri ole, vaan todella hyvä lumipeitto jossa kitka kyllä puree loistavasti.

Kitkoilla ajaessa on myös todella paljon kuskista kiinni asiat, ja samoiten kyllä esim nastoihin porukka luottaa ihan liikaa.

Kyllähän kitkoilla hyvin pärjää kun ottaa sen ajossaan huomioon. Ja varmasti vaununkin kanssa jos "moottoritie on perille asti" ja voi vielä valita päivän milloin on liikkeellä jolloin ei tarvitse jäisellä kelillä ajaa.

Tähän liittymättä:
Itse hylkäsin kitkat kokonaan siinä vaiheessa kuin 70hv auto suti 60km/h vauhdissa 4-vaihteella yhden talven ajetuilla kitkoilla. Olihan se tie kyllä todella jäässä ja nastoillakin sai olla varovainen kun vähän ajan päästä ajoin toisella autolla saman tien toiseen suuntaan. Meillä tulee kilometrejä sen verran paljon (90tkm 1/2008 hankitulla käyttiksellä + muilla vehkeillä ajetut), ettei noiden kanssa jaksa pelleillä. Varsinkin kuin tulee ajettua paljon pienempiä sivuteitäkin joissa ei suola-auto aja kerran tunnissa.

Tähän liittymättä:
Itse hylkäsin kitkat kokonaan siinä vaiheessa kuin 70hv auto suti 60km/h vauhdissa 4-vaihteella yhden talven ajetuilla kitkoilla. Olihan se tie kyllä todella jäässä ja nastoillakin sai olla varovainen kun vähän ajan päästä ajoin toisella autolla saman tien toiseen suuntaan. Meillä tulee kilometrejä sen verran paljon (90tkm 1/2008 hankitulla käyttiksellä + muilla vehkeillä ajetut), ettei noiden kanssa jaksa pelleillä. Varsinkin kuin tulee ajettua paljon pienempiä sivuteitäkin joissa ei suola-auto aja kerran tunnissa.

Itsekin arvoin pitkään kitkojen ja nastojen välillä tänä syksynä, mutta lopulta nastat voitti kisan. Onhan se hieman ärsyttävää kuunnella rapinaa kuivalla asfaltilla keskipäivällä, mutta kun työmatkaa pitää vetää 30km suuntaansa joka aamu ja ilta niin nastat tuovat huomattavasti lisävarmuutta menoon. Emännän BMW 116i (ei todellakaan mikään raketti) on varustettu pari vuotta vanhoilla, hyväpintaisilla Nokian kitkoilla. Lauantaiyöllä luistoneston valo vilkkui joka kiihdytyksessä. Tulipa tuokin ihme todistettua ja jotenkin veikkaan, että menee renkaiden huonon pidon eikä niinkään liiallisen tehon piikkiin. :D
Eli tottahan kitkoillakin pärjää, mutta vaihtelevissa oloissa ja pitkillä matkoilla nastat ovat ainakin meikäläiselle ykkösvalinta.

Kitkoilla ajaessa on myös todella paljon kuskista kiinni asiat, ja samoiten kyllä esim nastoihin porukka luottaa ihan liikaa.

Kyllähän kitkoilla hyvin pärjää kun ottaa sen ajossaan huomioon. Ja varmasti vaununkin kanssa jos "moottoritie on perille asti" ja voi vielä valita päivän milloin on liikkeellä jolloin ei tarvitse jäisellä kelillä ajaa.

Itse ajan Savonlinnasta säännöllisesti etelään päin, niin rehellisesti noin 2-3 kertaa talvessa on sellainen keli, että kitkoilla pitää selvästi nopeutta pudottaa. Vaikka en minään ylikuskina itseäni pidä, niin olen kyllä Mäksän kanssa sitä mieltä että päätiet ovat ajokuntoisia ympäri vuoden. Onnettomuudet tuntuu sattuvan juuri kun ei osata ajaa tilanteen mukaan edes niillä nastarenkailla.

E: Ja sanotaan vielä provovastauksena, että ei ne renkaat niitä vaimoa ja lapsia "pelasta" vaan ajotapa.

Vaikka en minään ylikuskina itseäni pidä, niin olen kyllä Mäksän kanssa sitä mieltä että päätiet ovat ajokuntoisia ympäri vuoden. Onnettomuudet tuntuu sattuvan juuri kun ei osata ajaa tilanteen mukaan edes niillä nastarenkailla.

E: Ja sanotaan vielä provovastauksena, että ei ne renkaat niitä vaimoa ja lapsia "pelasta" vaan ajotapa.

Kyllä, päätiet ovat pääsääntöisesti suolalla pilattuja.

Aina se ajotapakaan ei pelasta vaan joskus voi tulla yllättäviä tilanteita joihin itse ei voi vaikuttaa. Silloin renkailla on kaikista suurin merkitys ja ne ovat juuri niitä kertoja jolloin ne renkaat voivat todellakin pelastaa henkiä.

Kyllä nykykitkat on kuitenkin niin hyviä, että lähes tilanteessa kuin tilanteessa nekin riittävät pelastamaan henkiä. Toki kitkat pidettävä paljo parempi kuntoisena alla kuin nastat.

Itsellä esim. Toissatalvena kävi niin että ajoin keskellä yötä leveäkaistatiellä noin 110km/h (talvisin satasen rajoitus, eli lievää ylinopeutta). Oli cruise päällä (vieläpä jalat laittomasti ristissä lepuutuksessa) ja todella väsynyt, parempi ois ollut kun ei ois liikenteessä ollut ollenkaan.

Näin kun peura tuli vasemmalta tielle ja liukastui sillä tie oli aivan umpijäässä (jonka tajusin vasta siinä). Peura jäi maahan pyörimään minun kaistalleni, eikä päässyt ylös.

Tein paniikinomaisen yli-ison ohjausliikkeen vastaantulevan kaistalle jolloin pyörät alkoi sutimaan, mutta onneksi auto irrotti cruisen pois päältä tässä vaiheessa. Auto meni pienessä sivuluisussa, mutta vaistomaisella korjausliikkeellä korjasin auton suoraksi ja omalle kaistalle.

Silloin juuri muut kyydissä olevat ihmettelivät miten sain kitkoilla edes auton pidettyä tiellä tollasilla liikkeillä.

Todennäköisesti niissä olosuhteissa olisi nastoilla tilanne kulkeutunut täysin samalla tavalla. Myös mitä liukkailla sivuteillä olen jopa koittanut talvisin niin kyllä kitkoilla uskomaton pito on nykyisin.

Kyllä kitkoilla siltin täytyy ajaa varovaisemmin mutta ei se minusta ole ongelma, päinvastoin. Niin moni luottaa liikaa nastoihin ja ajaa esim kaupungissa aivan puskurissa ja pellit rytisee.

Itselle vuodessa kilsoja tulee noin 40-50tkm ja tosiaan kitkoilla mennyt nyt monta vuotta.

Aina se ajotapakaan ei pelasta vaan joskus voi tulla yllättäviä tilanteita joihin itse ei voi vaikuttaa. Silloin renkailla on kaikista suurin merkitys ja ne ovat juuri niitä kertoja jolloin ne renkaat voivat todellakin pelastaa henkiä.
Ei voi kieltää. On se kelin vaihtuminen nimittäin mahdollista. On mahdollista, että hirvikin hyppää eteen. Autoilu on aika vaarallista. Sen kai halusit kuulla. Minä käytän silti kitkoja ja rakastan perhettäni.

e: Mäksän tavoin myös minä olen (silloin olin yksin tosin) löytänyt farmari-Astran (nykyään eri auto) kanssa aivan jäisellä tiellä kitkoista loistavia ajo-ominaisuuksia. Juuri tällainen perusselkärangasta tuleva vastaheitto toimi vaikka olin ihan varma et nyt mennään. Nopeutta oli n. 80 km/h ja nyt ajaisin vastaavalla tiellä varmaan noin kuuttakymppiä.

Kyllä kitkoilla siltin täytyy ajaa varovaisemmin mutta ei se minusta ole ongelma, päinvastoin. Niin moni luottaa liikaa nastoihin ja ajaa esim kaupungissa aivan puskurissa ja pellit rytisee.

Niinhän se on, ritari-ässiä on liikenteessä niin nasta kuin kitkaleirissäkin ja yleensä kolarit aiheutuvat juuri näistä sankareista. Varsinkin Helsingin isommat sisääntulotiet (Tuusulan, Lahden, Turun ja Tampereen mootoritiet) ovat välillä sellaisia temmellyskenttiä, että on ihme miten kolareita ei satu enempää. Jos yrittää pitää turvaväliä edellä ajavaan niin väliin tunkee samantien kaksi autoa ja pysäkiltä vielä bussi. Kehät ovat myöskin oma lukunsa, onneksi enää ei tarvitse niitä ajaa työmatkoilla, vaimo tosin joutuu ja vähintään kerran viikossa saa kuulla kuinka joku on meinannut tulla päälle.

Ei voi kieltää. On se kelin vaihtuminen nimittäin mahdollista. On mahdollista, että hirvikin hyppää eteen. Autoilu on aika vaarallista. Sen kai halusit kuulla. Minä käytän silti kitkoja ja rakastan perhettäni.

Kukaan ei liene sitä kyseenalaistanutkaan. Pointti oli, että vaunun kanssa homma on aika paljon tarkempaa ja henkilökohtaisesti laittaisin nastat alle jos suomessa talvikelillä ajelisin. Vaunu perässä ei paljon vastaheittoja tehdäkään liukkaalla.

Makuasioitahan nämä ovat.

Pointti oli, että vaunun kanssa homma on aika paljon tarkempaa ja henkilökohtaisesti laittaisin nastat alle jos suomessa talvikelillä ajelisin. Vaunu perässä ei paljon vastaheittoja tehdäkään liukkaalla.

Makuasioitahan nämä ovat.

...sanoi Musti. Täytyy ottaa vähän takas ja sorruin taas kommentoimaan unohtaen alkuperäisen jutun. Kyllä minäkin Suomessa varmaan nastottaisin vetoauton. Tosin jos pääteillä ajelee, niin sit kitkoilla saattais pärjätä. Riippuu tosiaan kuinka korpeen aikoo mennä. :)

Ylös Bottom