Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Heitetään nyt omakin kanta peliin. Läheisten kokemusten mukaan yleensä kaikki japanilaiset autot tuppaavat olemaan luotettavia, ja eurooppalaisista on tapana useammin löytyä vikaa. Isälläni ollut nelisen vuotta Mitsubishi Spacestar, eikä vikoja käytännössä ole ollut lainkaan. Sitä ennen myöskin aika lailla täydellisesti toiminut Carisma GDI ja sitä ennen Nissan Sunny. :p

Joten sanoisin, että ainakin Mitsuun voi useimmiten luottaa kuin kallioon, omien kokemusten mukaan.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pistetäänpäs tänne oma korsi kekoon:

Ensimmäinen autoni oli vm. -89 Honda Civic HB 1.3. Ostin auton syyskuussa -01 ja kyseinen "kaunotar" menetti henkensä samaisen vuoden joulukuussa. Traagisen onnettomuuden takia (betoniporsas hyökkäsi kolmion takaa) autosta / auton vioista ei pahemmin jäänyt mitään kerrottavaa jälkisukupolville. Autosta saaduilla lunastusrahoilla ostettiinkin sitten tammikuussa -02 seuraava kulkuväline; Honda Civic HB 1.5i -91. Kyseinen kulkine palveli erittäin mallikkaasti ja lähti kovilla talvipakkasillakin liikkeelle Santahaminan parkkipaikalta muutaman viikon seisonnan jälkeen ;) Autoon vaihdettiin parin vuoden aikana laturi, jäähdytin sekä hitsattiin helmakotelot. Muuten suurempia ongelmia ei ollut..

Vuonna 2004 tuli vaihdettua auto pois. Tilalle tuli BMW E36 318iS Coupe -94. Kyseinen kinneri oli tullut Saksasta ja mittarilukemaa taisi olla n. 130tkm. Autolla tuli ajettua parin vuoden aikana n. 70tkm ja sinä aikana autoon vaihdettin akku (orginelliakku ei enään 10 vuoden jälkeen oikein toiminut..) ja koiranluut eteen. Tyhmyyksissäni / akuutin tehonkaipuun takia vaihdoin auton pois -06 ja tilalle tuli Nissan 200SX S14 2.0 turbo -95.

Kyseinen Nismo vaati sitten hieman enemmän kärsivällisyyttä. Täydellinen koneremontti, turboviat, jarruongelmat, jne. lienevät suurimmat v-käyrän nostattajat ko. auton kanssa. Kyllähän auto tarjosi mukavat kyydit silloin kun se toimi ja oli ajokunnossa. Sillon kun Nissan oli pidempään pajalla, kurvailin töihin ja takaisin vm. -88 Volkswagen Golfilla, jolla oli mittarissa rapsakat 320tkm. Söi muuten miestä. Olihan Nissaniin toki tehty muutoksia, jotka periaatteessa heikensivät auton toimintakykyä / kestävyyttä, mutta kyllä tuo ylläpidon määrä oli aika kohtuuton. Tänä vuonna Nissan sai lähteä vaihtoon ja tilalle tuli BMW E87 116i -05. Kyseinen autonvaihto on varmaan ollut järkevimpiä tekoja allekirjoittaneen elämässä :D. Kyseisellä autolla on nyt menty n. 75tkm (joista itse ajanut vasta sen 5tkm) ja mitään ongelmia ei ole ollut auton kanssa. 116hp ei tosin oikein tunnu miltään n. 250hp jälkeen ja se onkin ehkä suurin ongelma auton kanssa ;)

EDIT: lisätään vielä, että olen tehnyt autoihini suurimman osan huolloista itse. Mitään extrakalliitta merkkikorjaamohuoltokokemuksia ei ole kirjoitettavaksi. Eikä myöskään sähkövikatarinaa, pl. osa duunikaluston Ford Focuksista..
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ite ajellu Alfa Romeo 156 V6:lla kohta 3 vuotta ja n.50 000km takana, ainoana vaihdettuna osana kytkin. Nyt 165 000 km mittarissa ja erittäin tyytyväinen ollut.. Hyvä ajaa ja ne äänet :o

Meinasin vaihtaa uudempikeulaiseen V6:een alkutalvesta mutta myyjän ja ostajan näkemykset eivät kohdanneet. Oli GTA:n nokkaa jne ja oli melko muikea peli ajaa. Veti melkein tyhjäkäynniltä hienosti ja jossain 5000rpm paikkeilla taisi tulla vielä tehopiikki :cool:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vikana oli kuten joku epäilikin, nokka-akselin asentotunnistimen anturi. Hintaa sillä oli 144e, mahtui 5cm x 5cm x 5cm rasiaan. Huoltotyö, samalla tarkistivan vikakoodit, akun kunnon ja vuodot, yhteensä 223e. Halpaa puuhaa. Sitten tulee aina joskus mietittyä että ostaisko tuon ja tuon pelin...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vikana oli kuten joku epäilikin, nokka-akselin asentotunnistimen anturi. Hintaa sillä oli 144e, mahtui 5cm x 5cm x 5cm rasiaan. Huoltotyö, samalla tarkistivan vikakoodit, akun kunnon ja vuodot, yhteensä 223e. Halpaa puuhaa. Sitten tulee aina joskus mietittyä että ostaisko tuon ja tuon pelin...

Tingata kannattaa, vaikka yllättävän halvalla pääsitkin. Tutultani pyydettiin jostain vaihdelaatikon huollosta 1250 euroa, ja siinä vaiheessa kun sanoi hepuille päin naamaa hinnan olevan aivan perseestä (huono päivä), pudottivat pojat yllätäen laskua kolmella sadalla.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tingata kannattaa, vaikka yllättävän halvalla pääsitkin. Tutultani pyydettiin jostain vaihdelaatikon huollosta 1250 euroa, ja siinä vaiheessa kun sanoi hepuille päin naamaa hinnan olevan aivan perseestä (huono päivä), pudottivat pojat yllätäen laskua kolmella sadalla.

Kyllä sitä tinkasinkin. Ohjehuoltoaika oli reilun tunnin, sanoin kyllä että oman kellon mukaan olivat tasan tunnin huoltamassa. Tippui hinta vähän. Työstä ei ehkä niin helpolla alennusta heru, mutta noista riistohintaisista varaosista varmasti saisi suuremmat alennukset.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Itselle ensimmäisenä autona oli Golf GTI vm. -84. autolla ajeltiin 4 vuotta ja vähän reilu vuosi sitten tilalle tuli Audi S4 Avant vm. -00. Ensinnäkin hyppäys vanhasta golffista 16 vuotta uudempaan autoon oli aika mieluisa shokki. Tehot lisääntyivät noin 100 hepan lukemista aina sinne noin 300 heppaan. Tämä tietysti veti suuta virneeseen jokaisessa pienessäkin kiihdytyksessä. Audilla on tosi mukava ajaa. Harmi vain että auton vaihtaminen uudempaan ei silti kaikkia vikoja poistanut.

Pakko se on myöntää että Golffissa oli jos jonkinlaista ongelmaa. Jos se ei ollut sähkövikaa(akku vaihdettiin 4 vuoden aikana 4 kertaa), niin sitten se oli bensapumppu, jos ei se niin sitten kone leipoi kiinni(näin kävi onneksi vain kerran). Toisaalta vanhaa golffia oli suhteellisen halpa korjata. Sen mitä ei itse osannut tehdä, niin vei korjaamolle ja kun vanhasta autosta kyse ei korjaamokaan hirveästi kehdannut veloittaa. Myydessäni auton pois mittari lukema oli n. 400tkm.

Audissa on ollut hieman vähemmän vikoja, onneksi. Ärsyttävimpänä ehkäpä se kun etulasin pyyhkimet sanoivat itsensä irti, ja en nyt tarkoita sitä että sulat olisivat huonot. Pyyhkimet eivät vain liikkuneet mihinkään ja kun sain ajan varattua korjaamolle vasta muutaman päivän päähän täytyi vain toivoa ettei vettä sataisi. Oli ihan mielenkiintoista ajella motaria töihin kun täysin mustat pilvet taivaalla ja pyyhkijät eivät toimi. :D Onneksi ei kuitenkaan satanut. Kun lopulta auton vein korjaamolle, homman nimi oli se että pyyhkimien mottorit piti "herkistää". Kuulemma hyvin yleinen vika audeissa ja volkkareissa. Ei ollut onneksi mikään kallis keikka.
Toinen vika mikä nyt vuoden aikana on ilmennyt liittyy jo paljon tässäkin keskustelussa palstatilaa saaneisiin antureihin. Eli kun ajelen autolla yksin ei ole mitään ongelmaa, mutta jos takapenkillä istuu joku/jotkut niin sekä ABS että ESP merkkivalot syttyvät?!?! Siis jos auto painaa enemmän niin ABS ja ESP kytkeytyvät automaattisesti pois päältä. Niin no kai se on ihan järkeen käypää...

Vielä sen verran, että Audin ostamisen jälkeen(kesäkuu 2008) olen joutunut ostamaan kesä- ja talvirenkaat kyseiseen autoon. Ei tämä tietenkään mikään vika ole mutta kun kesärenkaat on kokoa 18 tuumaa ja talvirenkaat 17 tuumaa niin se ei ole kyllä mitään halpaa.

Se että vaihtaa uuteen autoon ja uusi auto on sitten niin täydellinen on kyllä täyttä potaskaa. Nykypäivän autot on kuitenkin sellaisia elektronisia laitoksia, että varmasti autoon kun autoon jossain vaiheessa jotain häikkää tulee, merkistä riippumatta.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Vikana oli kuten joku epäilikin, nokka-akselin asentotunnistimen anturi. Hintaa sillä oli 144e, mahtui 5cm x 5cm x 5cm rasiaan. Huoltotyö, samalla tarkistivan vikakoodit, akun kunnon ja vuodot, yhteensä 223e. Halpaa puuhaa. Sitten tulee aina joskus mietittyä että ostaisko tuon ja tuon pelin...

Nyt oli oikea etuvalo mennyt, poltin palanut. Pitääpä nohevana poikana vaihtaa poltin itse. Ellei sitten pidä purkaa puoli autoa ennen kuin pääsee polttimen vaihtamaan :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

No voi perse. Aamulla menin normisti kouluun autolla, sen jälkeen hain kaverin ja mentii kaupassa käymään. Kun tultii takas autolle ja laitoin päälle niin kauhee tärinä ja jytinä alko. Jokin tyhjäkäynnin elektrooninen vika luultavimmin. Oli kyllä tuskaa ajaa kämpille siinä tutinassa ja pelossa että millon se poksahtaa.
 
Vastaus: Autot

Nonni.. Lexus laitettu myyntiin koska ostin oman kämpän. :( Ikävä on jo nyt, mutta kaippa tuo rivari asuminen naisen kanssa on sen arvoista. On se vaan hyvä ja hieno auto ajaa.

Nyt sitten katellaan HALPAAA ruutanaa. Ehkä ladaa.
 
Vastaus: Autot

otti, keitti ja nesteet sekaisin. se sitten siitä. uutta autoa/moottoria metsästämään
 
Vastaus: Autot

Nonni.. Lexus laitettu myyntiin koska ostin oman kämpän. :( Ikävä on jo nyt, mutta kaippa tuo rivari asuminen naisen kanssa on sen arvoista. On se vaan hyvä ja hieno auto ajaa.

Nyt sitten katellaan HALPAAA ruutanaa. Ehkä ladaa.

Kiinnostaisko Toyota Carina E -97 1.6? On vesipumppuremppa tehty. 223k mittarissa, ok auto, ei moitteita. Samalla kiinnostais, paljonko on Lexasta pyydössä? :)
Äläkä saakeli Ladaa ota. Kone on idioottivarma, mutta kaikki muu lorahtelee aika tavalla tuossa merkissä (sori vain, jos täällä idänihmeen omistajia on, mutta tämä rehellinen mielipide).
otti, keitti ja nesteet sekaisin. se sitten siitä. uutta autoa/moottoria metsästämään
Joo, tuossa vaiheessa keittää usein kuskillakin. :(
Otan (vara)osaa.
 
Vastaus: Autot

Kiinnostaisko Toyota Carina E -97 1.6? On vesipumppuremppa tehty. 223k mittarissa, ok auto, ei moitteita. Samalla kiinnostais, paljonko on Lexasta pyydössä? :)
Äläkä saakeli Ladaa ota. Kone on idioottivarma, mutta kaikki muu lorahtelee aika tavalla tuossa merkissä (sori vain, jos täällä idänihmeen omistajia on, mutta tämä rehellinen mielipide).

Joo, tuossa vaiheessa keittää usein kuskillakin. :(
Otan (vara)osaa.

Lada oli vaan heitto. Toyotaa kattelen, sillä ne on parhaita autoja ostaa käytettyinä. Varsinkin wanhoina. Minulla aikaisempi oli 1.8 ave ilmastoinnilla ja vakionopeudensäätimellä vm98. Hyvä auto oli. Melkein sama kuin tuo sun. Laittelen sulle privaakin pziuz!
 
Vastaus: Autot

Tällä hetkellä käyttiksenä Mk1 Sierra, kuva1 kuva2

Harrasteautoina Escort Mk1 & Mk2, kuva1 kuva2 kuva3 kuva4

Mk2 ollut nyt tallissa useemman vuoden, tarttis maalata kun joutui hieman oikomaan lievän hirvikolarin johdosta.
Mk1 on mun ensimmäinen autoni, ajelin sillä kesää talvee noin 8 vuotta kunnes siirsin sen pelkästään kesäkäyttöön kun ei raaskinut enään suolassa uittaa.
Pari vuotta oon ajellu sitten Sierralla talviajot.

Sitten löytyy näitä (ikuisuus)projekteja.. pienestä asti haaveillut osallistumisesta oikeaan ralliin... toivottavasti ei jää vain haaveeksi..

Kuvista jäi vielä uupumaan 1 vanhakoppa, 1 välikoppa ja 2 jääratakäyttöön ostettua Sierraa.

Aika yksitoikkoinen on meikäläisen autovalikoima, mutta kun kriteerit on aina olleet ne että auton on oltava Ford ja takavetoinen niin tässä sitä nyt ollaan.:)
 
Vastaus: Autot

mutta kun kriteerit on aina olleet ne että auton on oltava Ford ja takavetoinen niin tässä sitä nyt ollaan.:)

Missä on siis tanari?! :D

Ei vaines. Komia on kokoelma. Vaikken itse mahdoton Fordien ystävä olekaan, niin kyllähän noissa vanhoissa takavedoissa on sitä jotakin. Ralli eskossakin on jo tehty pyörille tilaa ja levyt pilkistää takaa (en tosin muista missä noista on vakiona ollut levyt takana). Thumbs up!
 
Vastaus: Autot

Missä on siis tanari?! :D

Ei vaines. Komia on kokoelma. Vaikken itse mahdoton Fordien ystävä olekaan, niin kyllähän noissa vanhoissa takavedoissa on sitä jotakin. Ralli eskossakin on jo tehty pyörille tilaa ja levyt pilkistää takaa (en tosin muista missä noista on vakiona ollut levyt takana). Thumbs up!
niin no..:p onhan noita taunusta, cortinaa, capria, angliaa etc. mut Escortti on ollut aina lähimpänä sydäntä kilpailuhistoriansa takia ja Sierra ostamiseen taasen oli osasyy se että on turvavyöt takana että saa lasten turvaistuimet kiinni ja muutenkin ihan hyvä ja hiljainen auto ajaa pitkää työmatkaa..

Joo isot kotelot tehtiin broidin kanssa taakse ja taka-akseli on peräisin volvosta, alunperin kaikki tehtaalta tulleet takavetoiset escortit on varustettu rumpujarruilla, siis kun puhutaan takajarruista.. edessä on ollut levyjarruja vakiona.:)
 
Vastaus: Autot

Joo isot kotelot tehtiin broidin kanssa taakse ja taka-akseli on peräisin volvosta, alunperin kaikki tehtaalta tulleet takavetoiset escortit on varustettu rumpujarruilla, siis kun puhutaan takajarruista.. edessä on ollut levyjarruja vakiona.:)

Jaajaa, aattelin etta kakstonnisissa ois saattanu olla jo levyt takana. Minkäs volvon perä tuo on, kun on nelipulttinen? Vai onko tehty sovitteet?
 
Vastaus: Autot

Jaajaa, aattelin etta kakstonnisissa ois saattanu olla jo levyt takana. Minkäs volvon perä tuo on, kun on nelipulttinen? Vai onko tehty sovitteet?
Pulttijako on muutettu, tuo akseli taitaa olla 240 volvosta alunperin.

Tällä autollahan on jo ajettu rallia, ostettiin se veljen kanssa moottorivaurioisena.
Loppu peleissä auton kori oli sen verran huonossa kunnossa että purettiin ihan osiksi, oikaistiin runkopalkit edestä ja uusittiin keulapeltejä, takapyöräkotelot iskaritorneineen, watt- ja nelilinkit jne. käytännössä kaikki korityöt turvakaaria lukuun ottamatta meni uusiksi.
Periaatteessa olis ollut helpompi rakentaa tuo mun taustalla aloittamani toinen välikoppa loppuun, mutta kun iski se hirvittävä ralliautokuume päälle niin tuli siitä sokaistuneena ostettua sit tuo kun tuli tyrkylle.. noh ompahan varakori jo aloitettuna kun kuitenkin sitä joskus tarvii. :)

Homma tällä hetkellä jäissä talon ja harrastetila-tallin rakentamisen takia.
Koppa periaatteessa nyt maalia vaille valmis, pitää sitten tuoda maalattuna uuteen talliin ja aloittaa sähkötyöt ja muun nippelin kasaaminen.
 
Vastaus: Autot

Noo, onpahan sitten ainakin hyvin kokemusta toisen auton rakentamista varten, jos innostuu sille tielle varakorin sijaan. Ei muuta kun kuvia sitten joskus kun auto on kisakunnossa :)
 
Vastaus: Autot

Tämä näyttää ja tuntuu jo siltä, että pakko on kopioida tännekkin.

Lancia Stratos tekee comebackin

Autoa ei tosin sarjavalmisteta ja tämä ainokainen (tällä hetkellä) on Pinifarinan, eikä suinkaan Lancian tuotos.
4,3 litraa ja Pinifarinan virittämänä koneesta irtoaa vähintään 510 hummaa.

Mutta hyvin on Pinifarina onnistunut kunnioittamaan alkuperäisen Stratoksen fiilistä.. :cool:
 
Ylös Bottom