Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Noi uudet autot on kyllä saissee. Ihme ylimääräisiä vilkkuvaloja. Itsellä vilkkuu golffissa moottorin ohjaus ja päästövalo silloin tällöin. Autokorjaamolla sanovat, että juujuu tuo tänne, parempi korjata. Sit ne lyö piuhat kii ja toteaa, että rikki on, lado rahat tiskiin. Sit olet köyhä ja omistat rikkinäisen auton ja ihmettelet että eikös nyt jotain pitäis sitten korjata. No autokorjaamolla sanotaan, että ei he tiedä mikä siinä on rikki sillä se näyttäisi olevan kunnossa.?!?!? Tämän jälkeen tulee sitten se tuttava joka sanoo, että ne perkuleen valot nyt vaan pakkaa vilkkumaan. Jos se ei ole punainen valo, niin harvemmin hätää. Punainen värikoodi mittarissa on tarkoittaa sitä, että parempi jatkaa matkaa hinauksessa. Keltainen taas sitä, että joku korjaamo saa jättipotin satunnaisesta anturimittaus virheestä.

Mut jukkaloora, en ole asiantuntija. Varo silti maksamasta tyhjästä. Sulla on lambran anturi ilmeisesti likainen (tämä asia koskee vaan tota päästä valoa). Korjaamolla ottavat anturin irti ja puhaltavat siihen. Valo katoaa, rahat katoaa ja vain valo ilmaantuu taas kuukauden sisällä. Voi myös olla, että anturi on rikki ja voi myös olla ettei ole ja vaihtavat sen silti. Monet jättää viemättä korjaamolle kun tuo valo rupee pragaamaan.

Onneksi isoveljeni osaa auttaa autojen suhteen. Säästöä onkin tullut 2002 golfin pidossa jo semmoiset 2000€, verrattuna siihe, että olisin käyttänyt korjaamojen palveluita (jakoremmin vaihto, lambra anturin virhe, pakoputken joustin osan vaihto ja putken kiinnityksen hitsaus, öljynvaihdot, ovikytkimen korjaus). Huomaatteko, golffia saa kolvata rajusti.

Toista se oli ennen kun autot oli autoja. Minua ketuttaa nyky autojen turha elektroniikka. Se on kyllä tuonut liikaa ongelmia ja nostaa korjauskustannuksia.

Joo toi päästövalo voi viitata lambda-anturiin. Jostain rellu-palstalta luin että vika voisi olla myös nokka-akselin asentotunnistimen anturissa (liekö sama kuin lambda-anturi). 23e on vikakoodin luenta paikallisella relluliikkeellä. En jaksa alkaa etsiä pikkupajoja paitsi jos on suurempi vika niin sitten vois viedä.

Mistä tulikin mieleen takautuva ketutus: kesällä vaihdatin kyseiseen autooni, jonka ostin käytettynä keväällä, jakohihnan, VVT-pyörän vesipumpun ja apulaitehihnan. Ajattelin säästää ja hankin osat varaosaliikkeestä ja vein auton Vianorille, en rellukorjaamolle. Kokonaiskustannus tuli suuremmaksi kuin rellukorjaamolla olisi ollut (niillä oli joku tarjous). Lisäksi työn valmistuminen venyi ja paska asiakaspalvelu päälle.

Ymmärrän kyllä nykyään paremmin niitä vanhempia ihmisiä, jotka valittavat digibokseista ja tietokoneista kun eivät toimi. Kyllä asiantunteva ne kuntoon saa mutta kun koko ajan kaatuvat niin varmasti ketuttaa.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Joo toi päästövalo voi viitata lambda-anturiin. Jostain rellu-palstalta luin että vika voisi olla myös nokka-akselin asentotunnistimen anturissa (liekö sama kuin lambda-anturi). 23e on vikakoodin luenta paikallisella relluliikkeellä. En jaksa alkaa etsiä pikkupajoja paitsi jos on suurempi vika niin sitten vois viedä.

Lambda-anturi on pakosarjassa (tai pidemmällä putksessa, riippuen autosta). Se haistelee pakokaasusta seoksia ja lähettää tietoa tietokoneelle joka korjaa tarvittaessa seoksia/sytytystä.

Nokka-akselin asentotunnistin taasen on moottorin kyljessä nokka-akselin päädyssä ja haistelee nimensä mukaan missä asennossa nokka-akseli on.

Kumpikin anturi sotkee moottorin toimintaa viallisena.
Tarkistaisin kummastakin ensiksi että johdot ovat varmasti kunnolla kiinni. Lisäksi liittimien putsaus saattaa auttaa jos anturit ovat ehjiä.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Kyllähän nykyautot pirun herkkiä laitoksia ovat, paitsi Volvot. Ihan oikeasti, Volvo on kyllä sellainen peli, joka ei tielle jätä. Uskomattoman hyvälaatuinen merkki. Pieniä vikoja sun muita lapsuuksia ei löydy itkemälläkään, sillä Ruotsin poikien laadunvalvonta on nanometrin tarkkaa.

Jos kukkarosta löytyy, niin eikun Volvo alle.

Aika hyvä vitsi?
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

OPEL=Olen Paska, En Liiku

Siinähän sitä justiinsa liikutaan, kun ei opelilla kehtaa ajella. Taitaapi olla joku "iloinen" Opelin omistaja toisella puolella lankaa?
Nääh, kunhan pilailin.. Jos hyvää ja kestävää autoa mielitte, niin ostakaa joku Datsuni, niissä se laatu säilyy, ilman turhia tekniikoita ;)

EDIT: Paranee lopettaa OT tähän..
Ketuttaa vietävästi, kun on niin paljon tarpeellista hommattavaa, mutta niin vähän rahaa :(
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Autojen merkkisota samanlaista kuin konsoleilla? Täytyypi tutustua joihinkin autoharrastusfoorumeihin, sieltä saisin Volvo-kommenteillani luultavasti bannit. ;)

No jos ne Opel ja Volvo nyt niin hirvittäviä ovat, niin kertokaahan, ihan omalta kokemuspohjalta, miksi? Itsehän en vielä edes autokorttia omista, joten olen melekoinen aloittelija merkkien suhteen. Tekniikasta vanhaa Fordia laittaneena tiedän tosin jonkun verran.

Jos nyt muuten luotettavuudesta ruvetaan puhumaan, niin tuolta navetan takaa löytyy Mitsubishi Pajero vuosimallia -83, ja jonka mittarissa on varsin rouheat 700tkm. Välillä alustaa on pitänyt hitsailla, ei sen kummempaa. :)
En sitten muiden Pistehitsien toimivuudesta tiedä.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Autojen merkkisota samanlaista kuin konsoleilla? Täytyypi tutustua joihinkin autoharrastusfoorumeihin, sieltä saisin Volvo-kommenteillani luultavasti bannit. ;)
BMW-taustaisella kerholla saat Volvo-kommenteilla suurruhtinaan tittelin taskuun melkoisen nopeasti.
Volvo tuntuu olevan lähinnä kirosana sielläpäin.

Ja kyllä konsolisotaa ja automerkkisotaa voidaan verrata suhteella 1:1.
Monilla merkkifoorumeilla tulee pyörittyä, mutta minkään kerhon "valtakirjaa" en omakseni ole vielä huolinut.
Enkä jyrkkäasenteisissa kerhoissa varmasti viihtyisikään.

Itseäni ketuttaa pienehkön iltapalan laiton aikana poltettu kämmenpuoli kädestä, ehkä väsymys ja kuuma uuninpelti ei ollutkaan niin kuningasajatus.
Jos ei polte ala hellittämään kotikonstein, niin taas saa ilokseen todeta paikkakunnan Perusturvakeskuksella jonottamisenkin ihanuuden..
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

BMW-taustaisella kerholla saat Volvo-kommenteilla suurruhtinaan tittelin taskuun melkoisen nopeasti.
Volvo tuntuu olevan lähinnä kirosana sielläpäin.

Ja kyllä konsolisotaa ja automerkkisotaa voidaan verrata suhteella 1:1.

Itseäni ketuttaa pienehkön iltapalan laiton aikana poltettu kämmenpuoli kädestä, ehkä väsymys ja kuuma uuninpelti ei ollutkaan niin kuningasajatus.
Jos ei polte ala hellittämään kotikonstein, niin taas saa ilokseen todeta paikkakunnan Perusturvakeskuksella jonottamisenkin ihanuuden..
Ai ai, aikuiset miehet kinaavat autoista... vaatii tarkempaa tutustumista. :)

Moderaattorit varmasti repivät hiukset päästään, kun offtopicista tehdyssä aiheessa palataan taas vanhaan, mutta:
Hyvät näyttelijäntaidot ovat terveysasemilla tarpeen, vaikka se epäkorrektilta kuulostaakin. Eli jos ei koko päivää jaksa vastaanotolla istuskella, on hyvä hieman maustaa esitystä. ;)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Aaargh! Nyt tämä ketju näyttää siltä, että minä olisin perustanut autoilu aiheisen ketjun. Ja minä vihaan autoiluun liittyviä asioita paitsi ameriikan rautoja. Nooh, ihan hyvä että offtopic päätyi omaksi ketjuksi.

Ja mitä tuohon Volvoon tulee, niin nehän on niinkuin paranneltuja wolkkareita. Sinänsä niistä voi vähän enemmän maksaa kuin wolsuista. Ei sinänsä että wolsut olisi mitenkään hyviä, että niitä parantelemalla saisi hyvän auton. Mutta parempi sekin kuin Audi, joka ON wolkkari isommalla hinnalla.

Oma näkemys autoiluun on pääsy pisteestä A pisteeseen B. Niin kauan kuin tämä onnistuu olen tyytyväinen. Tietysti haluan päästä halvalla, eikä turvallisuuskaan miinusta ole. Eikä tuo wolsun kanssa ihan yksiselitteistä ole ollut, mutta pärjätty on.

Ehkä jonain päivänä toteutan unelmani ja vaihdan wolkkarini siihen ainoaan todelliseen city-maasturiin, Lada Nivaan. Se pesee kaikki citymaasturit (ja saa palkaksi näkkileipää ja vettä).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tänäänpä on oman relluni huolto klo 15. Saapa nähdä mikä on vialla ja kauanko menee.

"Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska" on kyllä niin autoja kuvaava juttu kuin olla ja voi. Ja moottoripyöriä. Ja kyllä melkein mitä tahansa elektroniikkaa sisältävä vempain.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siirsin vielä pari viestiä tuolta ketutus-ketjusta, joten tämän ketjun aloittaja muuttui.

Täytyy kyllä sanoa, että tavallisen auton omistamisessa ei tosiaan juuri etuja ole vaikka kuinka miettisi, mutta auton käytöstä en kyllä ihan heti pystyisi luopumaan. Aiemmin ajelin työsuhde-leasing autolla, ja se se vasta vaivatonta autoilua onkin: huollot, katsastukset, renkaanvaihdot yms. kuuluvat hintaan, senkun viet autosi pajalle, etkä joudu itse maksamaan järjettömiä vakuutusmaksujakaan. Lisäksi kolmen vuoden välein saat uuden pirssin alle ilman sen suurempaa ihmettelyä.

Omalla kohdalla automerkit ovat jääneet aika vähiin, juuri kortin saaneena tuli hankittua sukulaisilta puoli-ilmaiseksi vanha Lada, joka sinänsä hoiti hommansa eli kuljetti paikasta A paikkaan B, eikä koskaan jättänyt tielle. Huollotkin oli helppoja tehdä itse vaikka en moottoreista tai autoista ymmärrä mitään, mutta Ladat olikin tehty huollettavaksi käsillä olevilla tarpeilla.. keskellä tundraa ;) Sen jälkeen on ollut erinäisistä sattumuksista johtuen aina Ford, ja nykyiseen Mondeoon olen ollut todella tyytyväinen. Iso ja tilava, sekä hyvä ajaa, sekä vielä luotettavakin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jokunen kuukausi sitten juttelin yhden suuren hinausliikkeen kuljettajan kanssa ja hän kertoi, että eniten hän on hinaillut BMW merkkisiä autoja korjaamoille.
Eipä paljoa kehtaa huudella kylillä, kun 70.000€ kärry jättää tien pientareelle. Muutenhan BMW on viimeistelty ja erittäin hiljainen auto.
Volvo on taas ajoneuvona melko luotettava, mutta mallisarjoista S40 ja V50 on melko vika-alttiita ainakin sähköjen osalta, mutta nehän onkin Fordin rakentamia kulkineita. Vanhemmilla volvoilla ajelee maailmanloppuun saakka.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Siirsin vielä pari viestiä tuolta ketutus-ketjusta, joten tämän ketjun aloittaja muuttui..

Jee, thanks.

Niin ja sanottakoon että ajelen vielä farmarilla. Ruma kuin mikä, mutta hyödyllisyyden perikuva. Lisätilalla ei ole suurta vaikutusta ajomukavuuteen ja bensankulutuskaan ei siitä nouse. En kyllä enää muuta huolisikkaan. Takapenkit vaan kumoon ja siinä on pieni pakettiauto. Ei esim. mökkireissulla tartte ajella ohjaamo täynnä tavaraa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mä olen ajanut relluilla nyt kymmenisen vuotta. Aiemmin oli kaksi meganea ja nyt toinen scenic ajossa, -06 vuoden grand. Muuta naristavaa ei ole ollut, kuin bilian helvetin kalliit huollot, mutta ei kai se missään kovikaan halpaa ole.
Noi ranskalaisautojen sähköviat taitaa olla vähän vanha juttu, mun kokemuksien mukaan, tai siis kavereiden kokemusten, Fiat on tällä osastolla paskin, mutta ei ole automerkkiä jossa ei vikoja olisi.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Toyotaan ollut tyytyväinen jo parisen vuotta, mutta viime aikoina alkanut tympiä. Radio hajosi ja Korporaation aamut jääneet väliin. Lisäksi sama CD alkaa turhauttamaan...pitää huoltoon viedä varmaan.

Ei muuten taida Avensis Wagonia löytyä Forza 3:sta. Pysyisi nimittäin varmasti tiellä ilman ajoapujakin, sen verran iso möhkäle :cool:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ite ajellu Alfa Romeo 156 V6:lla kohta 3 vuotta ja n.50 000km takana, ainoana vaihdettuna osana kytkin. Nyt 165 000 km mittarissa ja erittäin tyytyväinen ollut.. Hyvä ajaa ja ne äänet :o
 
Ylös Bottom