Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autot

Kitkoilla ajaessa on myös todella paljon kuskista kiinni asiat, ja samoiten kyllä esim nastoihin porukka luottaa ihan liikaa.

Kyllähän kitkoilla hyvin pärjää kun ottaa sen ajossaan huomioon. Ja varmasti vaununkin kanssa jos "moottoritie on perille asti" ja voi vielä valita päivän milloin on liikkeellä jolloin ei tarvitse jäisellä kelillä ajaa.

Itse ajan Savonlinnasta säännöllisesti etelään päin, niin rehellisesti noin 2-3 kertaa talvessa on sellainen keli, että kitkoilla pitää selvästi nopeutta pudottaa. Vaikka en minään ylikuskina itseäni pidä, niin olen kyllä Mäksän kanssa sitä mieltä että päätiet ovat ajokuntoisia ympäri vuoden. Onnettomuudet tuntuu sattuvan juuri kun ei osata ajaa tilanteen mukaan edes niillä nastarenkailla.

E: Ja sanotaan vielä provovastauksena, että ei ne renkaat niitä vaimoa ja lapsia "pelasta" vaan ajotapa.
 
Vastaus: Autot

Vaikka en minään ylikuskina itseäni pidä, niin olen kyllä Mäksän kanssa sitä mieltä että päätiet ovat ajokuntoisia ympäri vuoden. Onnettomuudet tuntuu sattuvan juuri kun ei osata ajaa tilanteen mukaan edes niillä nastarenkailla.

E: Ja sanotaan vielä provovastauksena, että ei ne renkaat niitä vaimoa ja lapsia "pelasta" vaan ajotapa.

Kyllä, päätiet ovat pääsääntöisesti suolalla pilattuja.

Aina se ajotapakaan ei pelasta vaan joskus voi tulla yllättäviä tilanteita joihin itse ei voi vaikuttaa. Silloin renkailla on kaikista suurin merkitys ja ne ovat juuri niitä kertoja jolloin ne renkaat voivat todellakin pelastaa henkiä.
 
Kyllä nykykitkat on kuitenkin niin hyviä, että lähes tilanteessa kuin tilanteessa nekin riittävät pelastamaan henkiä. Toki kitkat pidettävä paljo parempi kuntoisena alla kuin nastat.

Itsellä esim. Toissatalvena kävi niin että ajoin keskellä yötä leveäkaistatiellä noin 110km/h (talvisin satasen rajoitus, eli lievää ylinopeutta). Oli cruise päällä (vieläpä jalat laittomasti ristissä lepuutuksessa) ja todella väsynyt, parempi ois ollut kun ei ois liikenteessä ollut ollenkaan.

Näin kun peura tuli vasemmalta tielle ja liukastui sillä tie oli aivan umpijäässä (jonka tajusin vasta siinä). Peura jäi maahan pyörimään minun kaistalleni, eikä päässyt ylös.

Tein paniikinomaisen yli-ison ohjausliikkeen vastaantulevan kaistalle jolloin pyörät alkoi sutimaan, mutta onneksi auto irrotti cruisen pois päältä tässä vaiheessa. Auto meni pienessä sivuluisussa, mutta vaistomaisella korjausliikkeellä korjasin auton suoraksi ja omalle kaistalle.

Silloin juuri muut kyydissä olevat ihmettelivät miten sain kitkoilla edes auton pidettyä tiellä tollasilla liikkeillä.

Todennäköisesti niissä olosuhteissa olisi nastoilla tilanne kulkeutunut täysin samalla tavalla. Myös mitä liukkailla sivuteillä olen jopa koittanut talvisin niin kyllä kitkoilla uskomaton pito on nykyisin.

Kyllä kitkoilla siltin täytyy ajaa varovaisemmin mutta ei se minusta ole ongelma, päinvastoin. Niin moni luottaa liikaa nastoihin ja ajaa esim kaupungissa aivan puskurissa ja pellit rytisee.

Itselle vuodessa kilsoja tulee noin 40-50tkm ja tosiaan kitkoilla mennyt nyt monta vuotta.
 
Vastaus: Autot

Aina se ajotapakaan ei pelasta vaan joskus voi tulla yllättäviä tilanteita joihin itse ei voi vaikuttaa. Silloin renkailla on kaikista suurin merkitys ja ne ovat juuri niitä kertoja jolloin ne renkaat voivat todellakin pelastaa henkiä.
Ei voi kieltää. On se kelin vaihtuminen nimittäin mahdollista. On mahdollista, että hirvikin hyppää eteen. Autoilu on aika vaarallista. Sen kai halusit kuulla. Minä käytän silti kitkoja ja rakastan perhettäni.

e: Mäksän tavoin myös minä olen (silloin olin yksin tosin) löytänyt farmari-Astran (nykyään eri auto) kanssa aivan jäisellä tiellä kitkoista loistavia ajo-ominaisuuksia. Juuri tällainen perusselkärangasta tuleva vastaheitto toimi vaikka olin ihan varma et nyt mennään. Nopeutta oli n. 80 km/h ja nyt ajaisin vastaavalla tiellä varmaan noin kuuttakymppiä.
 
Vastaus: Autot

Kyllä kitkoilla siltin täytyy ajaa varovaisemmin mutta ei se minusta ole ongelma, päinvastoin. Niin moni luottaa liikaa nastoihin ja ajaa esim kaupungissa aivan puskurissa ja pellit rytisee.

Niinhän se on, ritari-ässiä on liikenteessä niin nasta kuin kitkaleirissäkin ja yleensä kolarit aiheutuvat juuri näistä sankareista. Varsinkin Helsingin isommat sisääntulotiet (Tuusulan, Lahden, Turun ja Tampereen mootoritiet) ovat välillä sellaisia temmellyskenttiä, että on ihme miten kolareita ei satu enempää. Jos yrittää pitää turvaväliä edellä ajavaan niin väliin tunkee samantien kaksi autoa ja pysäkiltä vielä bussi. Kehät ovat myöskin oma lukunsa, onneksi enää ei tarvitse niitä ajaa työmatkoilla, vaimo tosin joutuu ja vähintään kerran viikossa saa kuulla kuinka joku on meinannut tulla päälle.

Ei voi kieltää. On se kelin vaihtuminen nimittäin mahdollista. On mahdollista, että hirvikin hyppää eteen. Autoilu on aika vaarallista. Sen kai halusit kuulla. Minä käytän silti kitkoja ja rakastan perhettäni.

Kukaan ei liene sitä kyseenalaistanutkaan. Pointti oli, että vaunun kanssa homma on aika paljon tarkempaa ja henkilökohtaisesti laittaisin nastat alle jos suomessa talvikelillä ajelisin. Vaunu perässä ei paljon vastaheittoja tehdäkään liukkaalla.

Makuasioitahan nämä ovat.
 
Vastaus: Autot

Pointti oli, että vaunun kanssa homma on aika paljon tarkempaa ja henkilökohtaisesti laittaisin nastat alle jos suomessa talvikelillä ajelisin. Vaunu perässä ei paljon vastaheittoja tehdäkään liukkaalla.

Makuasioitahan nämä ovat.

...sanoi Musti. Täytyy ottaa vähän takas ja sorruin taas kommentoimaan unohtaen alkuperäisen jutun. Kyllä minäkin Suomessa varmaan nastottaisin vetoauton. Tosin jos pääteillä ajelee, niin sit kitkoilla saattais pärjätä. Riippuu tosiaan kuinka korpeen aikoo mennä. :)
 
Vastaus: Autot

näin gtplanetissa keskustelun jossa kysyttiin kuinka vaihtaa oikein vaihdetta pienemmälle h-kaaviolla, kun tarvitsee vaihtaa useampi vaihde pienemmälle.
esim. kun tulee suoran (4 vaihde) jälkeen tiukka jarrutus jolloin jarrutuksen jälkeen pitäisi vaihtaa 2 vaihteelle.

irkissäkin tästä jo keskusteltiin eriävin mielipitein. Joten arvon rallikuskit kertokaahan kuinka kuuluu vaihtaa OIKEIN.

Itse ainakin laitan kyseisessä tilanteessa 4-2. Enkä käytä välillä kolmosella.:eek:
 
Vastaus: Autot

näin gtplanetissa keskustelun jossa kysyttiin kuinka vaihtaa oikein vaihdetta pienemmälle h-kaaviolla, kun tarvitsee vaihtaa useampi vaihde pienemmälle.
esim. kun tulee suoran (4 vaihde) jälkeen tiukka jarrutus jolloin jarrutuksen jälkeen pitäisi vaihtaa 2 vaihteelle.

irkissäkin tästä jo keskusteltiin eriävin mielipitein. Joten arvon rallikuskit kertokaahan kuinka kuuluu vaihtaa OIKEIN.

Itse ainakin laitan kyseisessä tilanteessa 4-2. Enkä käytä välillä kolmosella.:eek:

Ilman muuta voi vaihtaa suoraan 4 => 2, varsinkin jos ei käytä kokonaan mottorijarrutusta. Turhaa sitä keppiä on kolmoselle välissä laittaa. Jos moottorijarrutusta käyttää, niin kannattaa toki muistaa se, että jos ajaa nelosella korkeilla kierroksilla, niin kakkonen voi siirtää koneen sitten luonnollisesti ylikierroksille.
 
Vastaus: Autot

Johan ne autokoulussakin opettavat/opettivat, että on aivan turhaa käyttää ns ylimääräistä pykälää sisällä välissä.

Kiihdyttäessä pätee tietysti sama käytäntö. Ei niitä vaihteita ole pakko numerojärjestyksessä käyttää. Rivakka kiihdytys kakkosella ja nelosen tai vitosen voi heittää huoletta sisään. Itse teen jopa usein niin että vaihdan suoraan kakkoselta kutoselle.
 
Käsittääkseni nyt oli kyse kilpa-autokäytössä, joten siksi ehkä kannattaa käyttää kolmosella välissä jotta moottori jarruttaa tehokkaammin ja näin voi aavistuksen myöhäisemmäksi jättää jarrutusta?
 
Vastaus: Autot

Helpommalla pääsisitte tekin, kun ajaisitte vain laiskanlaatikolla, kuten allekirjoittanut.
Sitten kun pitää saada olla katujen hurjista hurjin, niin kytken katkaisimen asentoon Sport. :o

Ei vaan, onko sattumoisin joku käynyt jo koeajelemassa Kaivokselan suunnalla uutta CT kakssatkua?
Näytti nuo esitteet sen verran houkuttelevalta, että täältä "pororajalta" saakka tekisi mieli tulla kokeilemaan.
 
Vastaus: Autot

tämä moottorijarrutus ei minun mielestäni ole kovin järkevä selitys.
Tämähän on jarruistakin kiinni kuten välityksistä. Vaihtamiseen käytetty aika kannattaa ottaa huomioon, jarrutettaessa nopeus tippuu kuitenkin nopeammin kuin kiihdyttäessä nousee, jolloin moottorijarrutuksen hyöty saattaa jäädä olemattomaksi kun kytkin on pohjassa vaihtaessa.

Myös yksi haitta mielestäni on että yhdellä kädellä ohjaaminen tiukassa jarrutuksessa ei ole välttämättä paras ratkaisu.
 
Helpommalla pääsisitte tekin, kun ajaisitte vain laiskanlaatikolla, kuten allekirjoittanut.
Sitten kun pitää saada olla katujen hurjista hurjin, niin kytken katkaisimen asentoon Sport. :o

Ei vaan, onko sattumoisin joku käynyt jo koeajelemassa Kaivokselan suunnalla uutta CT kakssatkua?
Näytti nuo esitteet sen verran houkuttelevalta, että täältä "pororajalta" saakka tekisi mieli tulla kokeilemaan.

Itsehän en edes manuaalia pysty polven takia ajamaan, mutta kyse olikin kisavehkeistä.
 
Vastaus: Autot

kisavehkeissä on yleensä jarrut kisamallia, jolloin jarrutetaan jarruilla. joissakin kisa vehkeissä on lyhyemmät välitykset, jolloin vähemmän aikaa vaihtaa vaihdetta pienemmälle.
 
Vastaus: Autot

Mulle jäi kyllä vähän epäselväksi missä kohtaa on sanottu, että kyse olisi kisavehkeistä.
Kysyjä toki tituleerasi keskustelijoita rallikuskeiksi, mutta itse ainakin oletin, että se on vaan heitto.
 
Vastaus: Autot

kisavehkeissä on yleensä jarrut kisamallia, jolloin jarrutetaan jarruilla. joissakin kisa vehkeissä on lyhyemmät välitykset, jolloin vähemmän aikaa vaihtaa vaihdetta pienemmälle.
 
Vastaus: Autot

Mulle jäi kyllä vähän epäselväksi missä kohtaa on sanottu, että kyse olisi kisavehkeistä.
Kysyjä toki tituleerasi keskustelijoita rallikuskeiksi, mutta itse ainakin oletin, että se on vaan heitto.

Ensinnäkin gtplanetin äänestyksestä lähteny liikenteeseen...voi jo siitä veikkailla konsoli/pc pelejä esim g27:lla ja h-kaaviolla.

Lisäksi "tullaan nelosella suoraa, jossa tiukka jarrutus ja vaihto kakkoselle" niin loppupeleissä "tiukkoja jarrutuksia" ei tarvitse normi liikenteessä tehdä, jolloin automaatitsesti rauhallinen jarrutus ja moottorijarrua hyödyntäen on järkevintä.

Lisäksi kun katsoo nimenomaan näitä konsolipelaajia h-kaaviolla niin jokainen käyttää joka vaihteen, jota en itsekkään ymmärrä.
 
Vastaus: Autot

^Tuon lisäksi, alunperin ircissä kysymyksessä taisi olla vaihtaminen 5 -> 2.

Nyt tulee sitten iso kasa olettamuksia, mutta jotain tämmöisiä asioita itse pohdin asian tiimoilta. Nimenomaan kilpa-ajomaisessa käytössä.

Jos vaihtaa suoraan vitoselta kakkoselle, joutuu kakkosen synkro aika koville. Kyseisten vaihteiden rattaiden pyörintänopeuden erot ovat niin suuret. Tämän huomaa ihan normaalissa ajossakin, "tuntee" vaihdekeppiin sen eron jos vaihtaa suoraan 5 -> 2 kuin että käy useamman vaihteen läpi. Toisaalta taas, eipä kilpa-autoja juurikaan ole synkronoiduilla vaihteistoilla. Suorakytkentöjähän niissä käytetään ja yleensä vielä sekventiaalisia vaihteistoja eikä H-kaavioita. Kilpakäytössä saattaisi ajollisesta näkökulmasta tulla se esiin, että jos jarruttaessa tulee joku yllättävä tilanne, että tarvitaankin vetoa (esim. etuvetoisessa lähtee perä alta ja täytyy korjata kaasulla), niin jos vaihtaa suoraan 5 -> 2 niin on joko a) liian suuri vaihde eikä siksi moottorissa voimaa korjaukseen, b) liian pieni vaihde ja kone menee ylikierroksille/rajoittajalle tai c) vaihde on vapaalla. Tämän kaltaisten tilanteiden vuoksi voisin kuvitella, että siitä olisi hyötyä, että on koko ajan ns. sopiva vaihde sisässä.

Henkilöauton ajamista tämä ei edes kauheasti koske, itse ainakin vaihdan aniharvoin noin isoja hyppäyksiä. Jos tulee tilanne missä nopeus putoaa niin paljon, että mennään vitosvaihteelta kakkoselle, niin kyllä sen yleensä tietää etukäteen sen verran hyvin, että tulee nelosella ja kolmosella moottorijarruteltua ja jarrupolkimeen ylipäätään koskee vasta joskus kolmosvaihteella ollessa ensimmäisen kerran.

Emmie mittään tiiä, mutta kunhan tuumailin.
 
Ylös Bottom