Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Täällä lukeudutaan myös BMW:n kannattajiin, taitaa olla jo 7. baijerilainen menossa tällä hetkellä.

Ikävä kyllä tuota x:ää ei mallimerkinnästä löydy (E91 320DA), mutta kyllä takatuupparillakin mukavasti pääsee näillä keleillä eteenpäin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan - mieluummin näillä ajelee kuin kuuntelee etuvetoisten sahausta aina valoista lähdettäessä. Arviot taitavat perustua enemmänkin johonkin 70-luvun mielikuviin kuin todellisuuteen.

Työmatkaa kun on rapiat 30km, niin autottomuutta ei tarvitse "onneksi" edes harkita. Tankilla alkaa kyllä mukavasti kirpaista, vaikka riisseliä saakin ostaa. Sekin kun tuntuu kallistuvan tasaisen tappavasti. :mad:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan..

Niin monet takavedot on työnnetty, kaivettu ja vedetty ylös hangesta, että kyllä niissä jotain vikaa täytyy olla. Etuvetoja en muista kaivaneeni lainkaan. En sitten tiedä onko takatuupparit hiukan halukkaampia jäämään kiinni, vai onko kyseessä vain kuskin huonous. ;) Huonoin ajokokemus ehdottomasti kuitenkin löytyy takavetojen parista. Paras luonnollisesti nelivedoista.

Tänä(kin) aamuna näin jälleen tilanteen missä takatuuppari jäi kiinni ylämäkeen, eli kylläpä niissä niitä ongelmia kelien suhteen on. Tästä nyt sitten voidaan keskustella maailman loppuun asti, että onko järkevää kun autoa voimansiirto työntää eteenpäin, vain onko vetäminen järkevämpää. Ainakin takapotkulla on helpompi korjata jos yrittää lähteä lapasesta, etuvedolla saa poppakonsteja käytellä. :D

Kivasti muuten tänään lopetti auton ABS-jarrut toimintansa, en sitten tiedä johtuuko lumesta ja jäästä, vai tuliko sinne ihan oikea vika. Noh, saapa tehdä lukkojarrutuksia, niitä olenkin kaivannut.

Edit; josko tuota tekisi nuotion auton alle? :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sama. Ei mene kutosen murinat täälläkään hukkaan. Neliveto ja 300 hevosta takaavat mukavan kyydin.
Ahdinko määrää tahdin?
Täällä lukeudutaan myös BMW:n kannattajiin, taitaa olla jo 7. baijerilainen menossa tällä hetkellä.
Nykyinen BaijerilainenMutterinWäännin on toinen. Kun ensimmäisen isoveli pisti nätisti "persenokkapersenokkapersenokkapersenokka" nippuun ojan pohjaan. Onneksi ei mitään muuta käynyt kun kengät kastui :D . (R.I.P e30 316i)
Jokavuotiset autolehtien jutut takavedon talviominaisuuksien huonoudesta aiheuttavat lähinnä kiukkua tai myötähäpeää toimittajaa kohtaan - mieluummin näillä ajelee kuin kuuntelee etuvetoisten sahausta aina valoista lähdettäessä.
Näin on... Mielestäni takatuupparit ovat parempia talviautoja, koska takavetoisen kuski tietää onko liukas vai ei.
Työmatkaa kun on rapiat 30km, niin autottomuutta ei tarvitse "onneksi" edes harkita.
Onneksi oma työmatka on 1,5km joten autoa en tarvitse kuin vapaa-ajalla :)

edit:
Kivasti muuten tänään lopetti auton ABS-jarrut toimintansa, en sitten tiedä johtuuko lumesta ja jäästä, vai tuliko sinne ihan oikea vika. Noh, saapa tehdä lukkojarrutuksia, niitä olenkin kaivannut.
Kenties auto on joku chrysler?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Haukkaa tuo oma pirssi kuitenkin sen reilun 10 litraa satasella...

Meillä päästään (käyttiksellä) onneksi alle 5 litraan ja sekin tietty dieseliä. Tosin kyydin taso on vähän muutatoista kun sun pirssillä :p
Vähän on ollut autonvaihto suunnitelmissa ja kiikarissa Saab 93 farkku diesel tai Volvo V50 diesel. Nykyisellä on rullattu ihan justiinsa 100tkm niin johan se olisikin aika vaihtaa. Toisaaltaan nythän ne halvat kilsat vasta alkavatkin.

Takaveto on omasta mielestä hauskin peli talvella, neliveto varmin ja etuveto onkin väritön, mauton ja hajuton ratkaisu.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Näin on... Mielestäni takatuupparit ovat parempia talviautoja, koska takavetoisen kuski tietää onko liukas vai ei.


Kenties auto on joku chrysler?

Ei sentään, riisikuppi, eli Nissan Primera 05. Mielestäni kyllä etuvedollakin ihan hyvin tuon liukkauden huomaa, vetelee niin perkeleesti kun kaasua painaa.. :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

On sitä tullut joskus leveästikkin ajeltua. Ensimmäinen autoni oli pikkuriikkinen 3.7 litrainen ja 2t painoinen köpötes. Pienuudestaan huolimatta, olisi tankin kylkeen voinut laittaa tarran: Fuck the fuel economy.

Tuon JanisMASHER-nimimerkin taustalla taas on sitten Dodge Dartin neliovisesta kaksioviseksi muutettu ja vahvistettu runko. Moottorina tehdas palikoilla viritelty 5.9 Mopar police special edition. Kylkipakoputki tarjosi V8 moottorista sellaisen kivan pikku mölinän, että ohuilla kujilla ei voinut hirveästi kaasua painella. Muuten alkoi katuparkkien autojen varashälyttimet soida. Kokonaisuus oli sellainen leppoisa cruisailukaara jolla ei kuitenkaan ihan isojen poikien kanssa kehdannut leikkiä. Edellisen autoni puskurien vetäessä jäniksiä oudosti puoleensa, tuo Dartti nimettiin jo ennen syntymäänsä JänisMASHERIKSI kaverieni toimesta, ja lopulta siitä tuli sitten meikäläisen lempinimi.

Ja kun miehuullisuuden makuun on päästy, niin pakko sitä on jatkaa tyylillä. Seuraava kakkos auto tulee olemaan legendaarinen FIAT 127. Sen orkkis putkesta tulee sellainen pärinä, että rupeaa kissat kehräämään pikkumustalle. :cool: Ei vaan talvella kehtaa ottaa ajoon, kun kaasari jäätyy. Mutta muuten on hyvä ja tilava auto kesäpirssiksi.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei vaan talvella kehtaa ottaa ajoon, kun kaasari jäätyy.
Onkos siinä jotain virikaasaria laitettu? Jonkun talven moisella itse ajaneen en muista jäätymistä muuten kuin jos ilmanputsarin kansi oli jäänyt kesäasentoon.

Mulla olis muuten ylimääräinen kaasari :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ahdinko määrää tahdin?

Juu, ihan varmemmaksi vakuudeksi löytyy kaksoset. Autona siis Audi S4 Avant vuosimallia 2000, kone 2,7L BiTurbo. Edellinen omistaja asentanut vielä ABT:n lastun, että saadaan moottorin potentiaali kunnolla "hyötykäyttöön". :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onkos siinä jotain virikaasaria laitettu? Jonkun talven moisella itse ajaneen en muista jäätymistä muuten kuin jos ilmanputsarin kansi oli jäänyt kesäasentoon.

Mulla olis muuten ylimääräinen kaasari :D

Kyllä se on niin vakio vehjes kuin olla voi. Ja vielä varsin hyväkuntoinen yksilö, mutta joskus talvisin meinaa jäätyä ja pitää himmata tien sivuun hetkeksi kun ei meinaa ottaa kierroksia. Hetken paikoillaan lämmittely auttaa aina asiaan. Varmaan sekin auttaisi, jos blokkaisi vähän ajoviimalta tuota kaasutinta.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pakko sen verran osallistua keskusteluun.

Meillä seisoo tällä hetkellä pihassa vuoden 2001 Peogeot 307, autolla on ajettu 115 tkm
ja siitä meni kytkin paskaksi. V.....sen määrä on tällä hetkellä suunnaton.

Todella mukavaa lähteä tekemään 800€ remonttia 5000€ autoon.

Sit toisessa autossa Volvo S60 vuosimallia 02, 195 tkm lasissa. Ajotietokone kaput, näyttö sekaisin, josta tiätty ohjataan webastoa ja sen remppa olis mukavat 1200€

Se on muutenkin uskomaton määrä rahaa mitä nuo romut syö vuoden aikana.

No hieman helpotti tuskaa
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Se on muutenkin uskomaton määrä rahaa mitä nuo romut syö vuoden aikana.

Näihän se menee. Tekis mieli ostaa Toytotan hybridi, kun kuulemma toyotan vähävikaisin malli. Muuten ei ole luottoa tuohon hybridi tekniikkaan, mutta vähävikaisuus kiinnostaisi.

Toisaalta tuo Fiat 127 voi vaatia kyllä korjausta, mutta kovin kalliiksi ei 50€ auto voi tulla. Vielä jos saisi museorekisteriin, niin johan tulisi säästöä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Hitto kun oliskin tuo satakaks-laiska täällä etelässä jo nyt kakkos autona. Nimittäin töistä tullessa poikkesin kaupassa ja kaupasta kotiin tullessa alkoi Wolkkarista kuulua jotain outoa rätinää. Aluksi luulin että tuuletin rohisee. Sitten huomasin sen voimistuvan kaasua painaessa. Ajoin pihaan ja tutkailin tilannetta.

Ketuttaa niin perkuleesti, nimittäin jostain on mennyt laakerit. Joko vesipumppu, ohjaustehostin, hihnakiristin, laturi, nokkaremmi tai vastaavaa. Näillä keleillä ja näillä työkaluilla vian rajaaminen käy jo työstä ja paskinta kaikessa on se, että jos worst case scenario yllättää, niin auto lähtee pihasta trailerilla. Melko ikävän kuuloista "rouhivaa resonointia" kyllä kuuluu. Ja ensviikolla pitäis töihin päästä.

Saakelin saksalaiset rotiskot! Pitäkää tunkkinne! :mad:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Näihän se menee. Tekis mieli ostaa Toytotan hybridi, kun kuulemma toyotan vähävikaisin malli. Muuten ei ole luottoa tuohon hybridi tekniikkaan, mutta vähävikaisuus kiinnostaisi.

Kaksi kertaa olen priuksella käynyt koeajolla. Malleina siis II ja III priukset. Väitän, että yllätyt siitä mitenkä miellyttävä tuo voimapaketti on. Ainakin uusin prius on voimalinjaltaan paljon miellyttävämpi kuin esim V50 1.6d edrive. Vänkä tunne, kun prius kiihtyy ilman vaihteenvaihtoa, ja toisaalta siinä on aina käytössä ihan kivasti vääntöä. Ei ole ns. kuollutta kohtaa mitä monessa diiselissä on. On tuo myös käytännössä suorituskykyisempi kuin käsivalintaiset pikkuset bensakoneet. Kannattaai käydä testailemassa :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Hiukan kohmeessa sormet. Puolisko ilmesty oven taa, avaimet ja puhelimet etc jai sitten autoon. Vanha auto jossa sattuu olemaan lukot hyvassa kunnossa, ei siis auennut "jaatelotikulla", ja museointiin vaadittavat 30 vuotta mittarissa n.1,5vk kuluttua, eli kaikki naarmuttavat tai muuta tuhoa aiheuttavat vaihtoehdot pois suljettu.
Ei muuta kuin pyyhkijan sulka lihoiksi ja napertamaan, ja aukeshan ovi lopulta ilman vaurioita.

Seuraavaksi rouva menee teettamaan avaimen tai kaksi..

Kerran tuo onnistui lyomaan tyopaikan pihalla oven lukkoon kaynnistettyaan auton ja aloitettuaan ikkunoiden rapsutuksen. Taksilla kotio hakemaan vara-avainta, oli kuulemma mukavasti ehtinyt sisatilatkin lampenemaan reissun aikana. :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Todella mukavaa lähteä tekemään 800€ remonttia 5000€ autoon.

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.

Pakollinen väsynyt ranskalaisautoläppä tähän väliin? Oman -03 307:n huoltoihin ei ole tämän ensimmäisen 7 vuoden aikana mennyt keskimäärin juurikaan 300 euroa enempää vuodessa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omistan Toyota Carina E 1.6 litraisen briteissä valmistetun pirssin tällä hetkellä, toinen autoni. Ollut ajossa itsellä karhea puoli vuotta, 10t kilometriä ja päälle ajettu eikä toistaiseksi mitään ole tarvinnut huoltaa. Sitä pitäisin pienenä haittapuolena; ei pääse räpeltämään :D Suurin homma mitä siihen itse olen tehnyt on musapuoli (takakaiuttimet + niille johdot, vahvarille RCA ja virtakaapeli + herätte, uudet etukaiuttimet ja uusi soitin) ja vetokoukun paikalleen laitto.

En sanoisi että auton omistaminen on niin tuskaista. Itse pidän autojen näpräämisestä ja itse ajamisesta. Kulut on asia erikseen... ;):D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Niin monet takavedot on työnnetty, kaivettu ja vedetty ylös hangesta, että kyllä niissä jotain vikaa täytyy olla. Etuvetoja en muista kaivaneeni lainkaan. En sitten tiedä onko takatuupparit hiukan halukkaampia jäämään kiinni, vai onko kyseessä vain kuskin huonous. ;) Huonoin ajokokemus ehdottomasti kuitenkin löytyy takavetojen parista. Paras luonnollisesti nelivedoista.

Nojaa, hyvin takavedoilla on talvella pärjännyt. Ei toki missään nimessä nopein, mutta kertoo helposti miten paljon pitoa on käytössä ja tarvittaessa todella helppo ohjata kaasulla. Jumissa olevat takavedot johtuvat yleensä yhdestä asiasta: kuskista. Ajetaan auto tyhmiin paikkoihin, esim parkkiin ylämäkeen, ylitetään omat rajat väärässä paikassa ja päädytään penkkaan sekä huonokuntoiset talvirenkaat. Jos käyttää järkeä auton pysäköinnissä, leikkii niin ettei vedä autoa ojaan ja käyttää hyviä renkaita niin pitkälle pärjää.

Nelivedolla toki saa huiman lähtöpidon ja haluttaessa autoa voi viedä todella nättiä vauhtia, mutta vaatii kyllä paljon enemmän taitoa kuin takaveto. Toki jos saa kiksit muiden jättämisestä liikennevaloissa...

Ei sinänsä, jos budjetti sallisi niin talviauto olisi kyllä neliveto, kesällä riittää kaksi vetävää pyörää, kunhan ne ovat taka-akselilla.

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.

Toisaalta kytkin on kuitenkin kuluva osa, jonka kestoikään vaikuttaa lähinnä ajo-olosuhteet ja ajotyyli. Tonni vuodessa remontteihin menee helposti jos ne korjaamolla teettää, mutta rahaa säästyy pirusti jos ostaa korjausoppaan ja tekee hommat itse.

Mitä patonkien luotettavuuteen tulee, ostin pari vuotta sitten lähes 300tkm ajetun 406:n jonka toivoin kestävän edes seuraavat 6kk. Nyt autoa on rääkätty normaalin ajon lisäksi parilla ratapäivällä, Nordschleifella sekä viimeiset 4kk Saksan autobahnoilla, vieläkin toimii ongelmitta. Halpaa ja luotettavaa kuljetusta, jolla ajamalla voi käyttää rahat uudemman auton sijaan kakkosautona olevaan harrasteautoon :)

Pösö kyllä luultavasti on nyt tulessa kun menin sitä kehumaan :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Varokaa. Vaarallinen tauti on liikkeellä. Itse sain jo tartunnan ja lääkitys tulee olemaan hinnakasta.
2397_5144.jpg
 
Ylös Bottom