Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nojaa, hyvin takavedoilla on talvella pärjännyt. Ei toki missään nimessä nopein, mutta kertoo helposti miten paljon pitoa on käytössä ja tarvittaessa todella helppo ohjata kaasulla. Jumissa olevat takavedot johtuvat yleensä yhdestä asiasta: kuskista. Ajetaan auto tyhmiin paikkoihin, esim parkkiin ylämäkeen, ylitetään omat rajat väärässä paikassa ja päädytään penkkaan sekä huonokuntoiset talvirenkaat. Jos käyttää järkeä auton pysäköinnissä, leikkii niin ettei vedä autoa ojaan ja käyttää hyviä renkaita niin pitkälle pärjää.

Kesällä vaihdoin takavetoon joka on vielä automaatti. Vähän jänskätti ensimmäiset liukkaat kun viimeiksi on takavetoisella ajanu 90-luvulla. Mutta olipas suuri ihmetys kun uusilla Hakka7:lla pito on vallan mahtava. Ei varmasti yksikään etuveto lähde valoista samaa tahtia. Tästä oli jollain muulla palstalla juttua, että kumpi se nyt paremmin lähtee liikkeeseen tasaisella talvella, etu- vai takaveto. Niinhän se on, että kiihdyttäessä auton keula nousee ja perä painuu, eli takana on parempi pito. Peruuttaessa juttu on sitten ihan toinen... takaperin ei pahoista paikoista pääsekkään pois kuten etuvetoisella. Allekirjoitan ihan täysin sen, että takavetoinen jää herkemmin kiinni.

Se vielä pitää ajonvakautuksesta sanoa, että se pitäisi ehdottomasti olla kielletty aloittelevilla kuskeilla. On varmasti turvallinen varuste, mutta auton rajat ei tule kuskille tutuksi. On jotenkin väärin ajaa mutkat kaasu pohjassa kun tekniikka hoitelee pidon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kesällä vaihdoin takavetoon joka on vielä automaatti. Vähän jänskätti ensimmäiset liukkaat kun viimeiksi on takavetoisella ajanu 90-luvulla. Mutta olipas suuri ihmetys kun uusilla Hakka7:lla pito on vallan mahtava. Ei varmasti yksikään etuveto lähde valoista samaa tahtia. Tästä oli jollain muulla palstalla juttua, että kumpi se nyt paremmin lähtee liikkeeseen tasaisella talvella, etu- vai takaveto. Niinhän se on, että kiihdyttäessä auton keula nousee ja perä painuu, eli takana on parempi pito. Peruuttaessa juttu on sitten ihan toinen... takaperin ei pahoista paikoista pääsekkään pois kuten etuvetoisella. Allekirjoitan ihan täysin sen, että takavetoinen jää herkemmin kiinni.

Se vielä pitää ajonvakautuksesta sanoa, että se pitäisi ehdottomasti olla kielletty aloittelevilla kuskeilla. On varmasti turvallinen varuste, mutta auton rajat ei tule kuskille tutuksi. On jotenkin väärin ajaa mutkat kaasu pohjassa kun tekniikka hoitelee pidon.

Sen verran kyllä täytyy korjata, että vasta kun auto alkaa oikeasti kiihtymään kohdistuu autoon takarenkaat maahan painavaa vääntömomenttia, eli siis takarenkaat painautuvat auton massaa suuremmalla voimalla maata vasten, joten liikennevaloista liukkaalla liikkeellelähtiessä huonolla painojakaumalla (~65/35 etu/taka) varustetulla etuvedolla on vielä etu hyvässä balanssissa olevaan takavetoon (50/50). Kuplavolkkari oli aikanaan varsin pätevä peli liikennevaloissa, kun takamoottorin takia paino oli takana, kuten vetokin. Mutta kuten sanoit, takavedolla ja erinomaisilla talvirenkailla pärjää paremmin kuin valtaosa uskoo.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sen verran kyllä täytyy korjata, että vasta kun auto alkaa oikeasti kiihtymään kohdistuu autoon takarenkaat maahan painavaa vääntömomenttia, eli siis takarenkaat painautuvat auton massaa suuremmalla voimalla maata vasten, joten liikennevaloista liukkaalla liikkeellelähtiessä huonolla painojakaumalla (~65/35 etu/taka) varustetulla etuvedolla on vielä etu hyvässä balanssissa olevaan takavetoon (50/50). Kuplavolkkari oli aikanaan varsin pätevä peli liikennevaloissa, kun takamoottorin takia paino oli takana, kuten vetokin. Mutta kuten sanoit, takavedolla ja erinomaisilla talvirenkailla pärjää paremmin kuin valtaosa uskoo.

Tämä pitää ehkä vain osittain paikkaansa. Etuvedolla pyörät joutuvat autoa vetämään ja liikkeelle lähtiessä auton paino siirtyy hiukan taaksepäin. Näin ollen voisi olettaa että takapäällä on liikkelle lähtiessä enempi painoa jolloin pitoakin takavetoisella on enempi. Näin asia on siis pitävällä pinnalla, monesti takatuuppari autolla saa räväkämpiä lähtöjä kuin etuvetoisella. Esimerkiksi teknarin testissä lexus is250a poistui paikalta painoonsa nähden yllättävän vikkelästi. Kevyempi ja melkein samantehoinen dsg audi oli paikaltaan lähtiessä hitaampi, melkovarmasti etuvetoisuutensa takia. Mutta kyllä meikäläinen usein jää mun automaattivaihteisella takavedolla sutimaan liikennevaloihin, syynä herkkä kaasu ja huonot talvirenkaat..

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tämä pitää ehkä vain osittain paikkaansa. Etuvedolla pyörät joutuvat autoa vetämään ja liikkeelle lähtiessä auton paino siirtyy hiukan taaksepäin. Näin ollen voisi olettaa että takapäällä on liikkelle lähtiessä enempi painoa jolloin pitoakin takavetoisella on enempi. Näin asia on siis pitävällä pinnalla, monesti takatuuppari autolla saa räväkämpiä lähtöjä kuin etuvetoisella. Esimerkiksi teknarin testissä lexus is250a poistui paikalta painoonsa nähden yllättävän vikkelästi. Kevyempi ja melkein samantehoinen dsg audi oli paikaltaan lähtiessä hitaampi, melkovarmasti etuvetoisuutensa takia. Mutta kyllä meikäläinen usein jää mun automaattivaihteisella takavedolla sutimaan liikennevaloihin, syynä herkkä kaasu ja huonot talvirenkaat..

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Juuri näin, kiihtyvän auton peräpää painautuu maata kohti. Mutta liukkaalla pinnalla tapahtuva lähtö aiheuttaa niin pienen kiihtyvyyden (0-30km/h ei taitu pariin sekuntiin kuten asfaltilla), joten takarenkaisiin kohdistuva voima jää käytännössä merkityksettömäksi, paljon pienemmäksi kuin etuvedon staattinen painojakauma (~60/40).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Jos turvallisuuden kannalta katot asiaa, niin se suurin asia on ratin ja penkin välissä. Sama mistä se kottero vetää. :) Järki käteen ja kelin mukaan, sillä on nyt päästy jo kolmenkympin ikäpyykille.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Paitsi jatkuva neliveto joka ei heittelehdi motarin kaistojen välillä olevista lumivalleista, mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi ja uraherkkys pienempi... listaa voi jatkaa lopputtomiin.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Paitsi jatkuva neliveto joka ei heittelehdi motarin kaistojen välillä olevista lumivalleista, mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi ja uraherkkys pienempi... listaa voi jatkaa lopputtomiin.

Vähissä taitaa nykyään jatkuvat nelivedot olla?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllä se neliveto on vaan poikaa kelillä ja kelillä. Mutta talvella hitaasti ja varmasti neliveto, kesällä nopeasti ja harvoin etuveto.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nykyään usein mukana on valintakytkin, jolla valitaan erikseen jatkuva neliveto käyttöön.

Talvella kyllä neliveto on aivan loistava.

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista? Eli land cruisereista ja land rovereista yms. joita harvemmalla on. Sen tiedän että Rav4:sesta saa jatkuvan nelivedon kytkettyä päälle hetkellisesti, mutta sepä taitaakin olla nykyään poikkeustapaus, että voi valita jatkuvan nelivedon? kysyn koska en ole varma. Muutenhan ne taitaa olla etuvetoisia, jossa tarpeen mukaan ohjataan voimaa myöskin takapyörille. Kuten volkkarin haldexit, subarun automaatit ja katumaasturit yleisesti.

En tietenkään kiistä nelivedon ylivertaisuutta talvella. Itsekkin olen yhtä tiettyä nelivetomallia itselleni tarkoituksella katsellut. Mutta on takavetoinen hauskempi ajaa muulloin kuin talvisin ;)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista?

En tiedä missä kaikissa on, mutta oma katumaasturiluokkaan kuuluva Mitsubishi Outlander moisen sisältää ainakin. Tässä sen saa päälle yhtälaisesti kuin etuvedon tai "älykkään" nelivedon. Periaatteessa 4wd tila on sekin jatkuva neliveto, mutta 4wd lock lukitsee vetosuhteen 50:50 jaolle, kun 4wd tilassa se vaihtelee tilanteen mukaan.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

^Vastaa löytyy myös Nissan X-Trailista.
Eikös Subaruissa ole jatkuva neliveto?

Tuosta aiemmin mainitusta "nelivedolla mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi" sen verran, että eikös se mene juuri päinvastoin? Talvella toki voi ajaa kovempaa mutkissa, mutta kun puhutaan ihan pitävästä asfalttipinnasta.

Lauantaina tuli vaihdettua käyttistä. Alle päätyi Alfa Romeo 159 Sportswagon :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onnea alfistille. Vaimolla 2.4 jtd m-jet. Ei jää risteyksiin elämään ja maantieajossa helmi. Ajo-ominaisuudet upeat.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla ainakin tommonen ihan aito SUV-citymaasturi, ilmaston tuhoaja, kytkettavalla nelikolla (ilman luistavaa keskitasauspyorastoa), muuten takaveto..

Sita oiskin tarvittu eilen, jai emannalle kun lahettiin lankomiehen kanssa sen pickupilla tekee pari pikku jobia..

Aloittelin paivan kaivamalla yhden auton hangesta (tuo loska muuten painaa, eika lapiolla mahdu autojen valissa heilumaan).

Sitten lahettiin reissuun, no olihan siella vahan liukasta, ja kohteeseen meneva tie auraamatta. Eikun ketjut paikalleen ja yrittamaan, reilu 100m paastiin kunnes tien kallistus kasvo niin pahaksi etta pera karkasi vakisin ojan puolelle.

Yrittamista ja kikkailua aikansa kunnes luovutettiin ja lahdettiin hakemaan traktoria, joka luonnollisesti oli paallystetty 50cm hangella. No, saatiin sekin kaytiin (oli oma operaationsa) ja eikun kokeilemaan paastaanko auton luokke. Ei paasty. Heti alkumatkasta oli tiukka 90-kurvi ylamaessa niin eihan siita paassyt pelkalla takavedolla ilman ketjuja, kun kaansi niin poikittain olevat renkaat rupes jurraamaan kinoksia vastaan, jonkin ajan paasta luovutettiin ja miettimaan muita keinoja..

No, loydettiin sitten kasa kuormaliinoja (ei mitaan kunnollisia vaan semmosia rimpuloita) ja pari auton tunkkia, kuormaliinoilla perapaa kiinni puuhun ja tunkeilla ilmaan, nykimista liinoista kunnes tunkit kaatu, toistetaan kunnes auto on kokonaan tiella.

Eikun takaisin kotio, jossa sitten kaivettiin viela yksi auto kinosten alta..
Oli taas annos autoilun ihanuutta ja hyvin tuhlattu vapaa-paiva :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Noniin, nyt meinas tihkaista omassa pihassa, kun upposi renkaat sulaan lumeen niin että pohja rutisi. Ja asiaa on spekuloitu monelta kantilta, mutta kun ei nyt nelivetoa ole niin olipa edes etuveto. Takaveto olisi tuohon jämähtänyt.

Kyllä se liikkelle lähtiessä rungon liike kiihdytyksessä laittaa painoa takarenkaille, jolloin takatuuppari antaa komiemmat lähdöt. Ongelma on vain se, että jos liikenopeus on nolla (kuten se on silloin kun auto on jumissa), ei runko heijaa takapäälle painoa ja silloin auto puskee kevyimmän takaan kohdasta. Etuvedolla on sentää moottori painona.

Lisäksi tuo etuveto pystyy sulakeleillä rouhimaan tietään eteenpäin, mitä sattuneesta syystä takaveto ei voi tehdä. Kolmas juttu on se, että etuveto yleensä lähtee pakilla paikasta kuin paikasta. Syynä runkoheijaus (sama kuin takatuupparilla eteenpäin lähtiessä), moottorin paino ja tietenkin ne renkaanjäljet joita pitkin jumiin on ajettu.

Tuossa pari syytä, miksi ne jumiin jääneet autot tällä säällä, joita tulette varmasti näkemään parkkipaikoilla(joissa on ollut paksu lumipinta, joka on nyt sulaa lunta), ovat lähes kaikki takavetoja. Ei silleen, että takatuupparin tahtoisin itsekkin, kun se on se hauskin ajettava, mutta tänään olis pitänyt olla neliveto. Ainakin täällä kirkkiksellä on kunnon loskakeli ja näytti aamusta olevan ongelmia melko monella. Mä en lähtiessä edes huomannut mitään, vaikka samassa mestassa seisoi jo autoja. Tullessa takaisin meinas sitten tihkaista.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ongelma on vain se, että jos liikenopeus on nolla (kuten se on silloin kun auto on jumissa), ei runko heijaa takapäälle painoa ja silloin auto puskee kevyimmän takaan kohdasta. Etuvedolla on sentää moottori painona.

Kannetaan vielä kerran omakin korsi tähän ikuisuusväittelyyn. Ainakin BMW:llä on kaikissa 2000-luvulla (ja aiemminkin) esitellyissä malleissaan ollut autoissaan tasainen 50/50 painojakauma etu- ja takapään välillä, joten tuo selitys vähän ontuu. ;)

Kolmas juttu on se, että etuveto yleensä lähtee pakilla paikasta kuin paikasta. Syynä runkoheijaus (sama kuin takatuupparilla eteenpäin lähtiessä), moottorin paino ja tietenkin ne renkaanjäljet joita pitkin jumiin on ajettu.

Mutta tuolla logiikallahan takaveto lähtee paikasta kuin paikasta ihan eteenpäin lähtiessä, syynä runkoheijaus (paino kun on molemmissa päissä sama). Pahoittelut saivartelusta, mutta pakko puolustaa takavetoja. Käsitys kun niistä tuntuu useimmilla olevan 70/80-luvun autoista peräisin, joissa takapää ei oikeasti painanut mitään ja siellä täytyi suurin piirtein kuljettaa hiekkasäkkiä talvisin mukana. Nykyautot ovat kuitenkin aivan toista maata.

Kieltämättä oli kiitettäviä nietoksia tänä aamuna risteyskohdissa. Tiet oli muistettu aurata, mutta auraamisesta syntyneitä valleja ei ollut kukaan jaksanut siivota. Sai ajella kieli keskellä suuta jos halusi säilyttää auton pohjamuovit ja puskurin ehjinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tänään oli kyllä nelivedolle käyttöä. Oikeastaan ensimmäisen kerran tänä talvena joutui vähän kaasuttamaan, että pääsi parkkiruudusta liikkeelle. Auto oli sopivasti seissyt paikallaan perjantaista lähtien ja sulamisen seurauksena varsin messevät urat tuli kun peruuttelin pois ruudusta. Oli auto jopa sen verran syvällä, että luistoneston varoitusvalokin vilkutteli liikkeelle lähdettäessä.

Takaveto vs. etuveto -keskusteluun en uskalla ottaa kantaa kun ainoat henkilökohtaiset takavetokokemukset on porukoiden myrkynvihreällä -72 vuosimallin Opel Kadettilla. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kannetaan vielä kerran omakin korsi tähän ikuisuusväittelyyn. Ainakin BMW:llä on kaikissa 2000-luvulla (ja aiemminkin) esitellyissä malleissaan ollut autoissaan tasainen 50/50 painojakauma etu- ja takapään välillä, joten tuo selitys vähän ontuu. ;)
Mutta volsussa onkin painojakauma reilusti yli 50% keulassa. :D

Mutta tuolla logiikallahan takaveto lähtee paikasta kuin paikasta ihan eteenpäin lähtiessä, syynä runkoheijaus (paino kun on molemmissa päissä sama). Pahoittelut saivartelusta, mutta pakko puolustaa takavetoja. Käsitys kun niistä tuntuu useimmilla olevan 70/80-luvun autoista peräisin, joissa takapää ei oikeasti painanut mitään ja siellä täytyi suurin piirtein kuljettaa hiekkasäkkiä talvisin mukana. Nykyautot ovat kuitenkin aivan toista maata.
Pah mitään saivartelua, vaan hauskaa väittelyä. :p En silti vielä syö sanojani siitä, että pidän etuvetoista vaikeammin juuttuvana. Tuo 50/50% painojakauma oli uusi juttu, mutta ei silti vielä auta tarpeeksi ohittamaan etuvetoja jumituksen siedossa. Mut silti, oma mielipide on se, että näille keleille viimeisenä ottaisin takavedon.

Ja tosiaan, jos jumituksen takia joutuu pysähtymään on silloin etenemis nopeus 0kmh. Näin ollen runko ei heijaa painoa takarenkaille kun ne sutii. Silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi pakitus. Se, että runkoa saa pakittaessa heijaamaan, tarkoittaa sitä, että liikkeelle lähtö pitää myös onnistua. Tuossa kohtaa omat kokemukset takavedoista ovat aina päätyneet työntöavun etsintään. Tosin tuollaista 50/50% jakaumallista en ole koskaan ajanut.

Mut joo, ihan varmasti täs lähipäivinä tuun vielä nöyränä takas valittaen, että tuolla tuo rotisko seisoo lumessa. Meinaan just ku hehkuttanu...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huvittuneena luin edellisiä viestiä.
Rotalla on ilmeisesti vähän kokemusta takaveto autoilla talvisessa Suomessa.
Haluan nähdä omin silmin sen takavedon joka ilman virityksiä liikkuu paremmin talvisessa maastossa, kuin etuveto.
Nelivedoistakin väännettiin kättä. Mikä on neliveto. Mitsulla oli aikonaan yks malli ja ainoa oikea varma luotettava on igor. Mutta pitää melkein tänä päivänä olla lottovoittajan kukkaro, kun Lada Nivaa alkaa pitämään vaki asukkaana. Tilanne ajossa 40l/100km alkaa olla Brono Senna tasoa. Normi ajossa pääsee helposti siihen taloudelliseen 15 litraan. Mutta siitä ei tarvitse tinkiä ettei joka pyörä vedä. Pikku keppi eteen vain. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ensimmaiseksi siihen liikkumiseen vaikuttaa renkaat. Oli ihan mika tahansa rengasveto* niin jos ne renkaat on vaarin valittu niin siihen jai.
Sitten hangessa ja maastossa, maavara ja sen sijoittelu.
Sitten vasta ruvetaan miettimaan sita vetotapaa.
Painopisteita voi myos muokata, perinteinen hiekkasakki takakontissa tai pari metallikonttia keulassa. (hiekkasakkia voi tarvittaessa vajuuttaa hiekoitukseen)
Itsella on etu-, taka- ja nelivetoa tallakin hetkella (takatuuppari on ikava puute joka pitaisi korjata), ja kaikilla on tullut ajettua hangessa ja niin pitkalle etta neliveto traktorilla tarvinnut hakea pois (yx tosin jouduttiin hakemaan kaivinkoneella kun traktorikaan saanut sita :o)..

Ja sitten ei pida unohtaa kuskin vaikutusta, kaikki ei vaan osaa ja vaikka osaisikin niin kokenut takavetokuski voi olla pulassa etuvedon kanssa ja painvastoin.

(* oli pakko koska muuten tuohon olisi joku kuitenkin tarttunut..
[video=youtube;1uynmApjhWI]http://www.youtube.com/watch?v=1uynmApjhWI[/video]
(Ylla video Zil screw drive)
 
Ylös Bottom