Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Paitsi jatkuva neliveto joka ei heittelehdi motarin kaistojen välillä olevista lumivalleista, mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi ja uraherkkys pienempi... listaa voi jatkaa lopputtomiin.

Vähissä taitaa nykyään jatkuvat nelivedot olla?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllä se neliveto on vaan poikaa kelillä ja kelillä. Mutta talvella hitaasti ja varmasti neliveto, kesällä nopeasti ja harvoin etuveto.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nykyään usein mukana on valintakytkin, jolla valitaan erikseen jatkuva neliveto käyttöön.

Talvella kyllä neliveto on aivan loistava.

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista? Eli land cruisereista ja land rovereista yms. joita harvemmalla on. Sen tiedän että Rav4:sesta saa jatkuvan nelivedon kytkettyä päälle hetkellisesti, mutta sepä taitaakin olla nykyään poikkeustapaus, että voi valita jatkuvan nelivedon? kysyn koska en ole varma. Muutenhan ne taitaa olla etuvetoisia, jossa tarpeen mukaan ohjataan voimaa myöskin takapyörille. Kuten volkkarin haldexit, subarun automaatit ja katumaasturit yleisesti.

En tietenkään kiistä nelivedon ylivertaisuutta talvella. Itsekkin olen yhtä tiettyä nelivetomallia itselleni tarkoituksella katsellut. Mutta on takavetoinen hauskempi ajaa muulloin kuin talvisin ;)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista?

En tiedä missä kaikissa on, mutta oma katumaasturiluokkaan kuuluva Mitsubishi Outlander moisen sisältää ainakin. Tässä sen saa päälle yhtälaisesti kuin etuvedon tai "älykkään" nelivedon. Periaatteessa 4wd tila on sekin jatkuva neliveto, mutta 4wd lock lukitsee vetosuhteen 50:50 jaolle, kun 4wd tilassa se vaihtelee tilanteen mukaan.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

^Vastaa löytyy myös Nissan X-Trailista.
Eikös Subaruissa ole jatkuva neliveto?

Tuosta aiemmin mainitusta "nelivedolla mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi" sen verran, että eikös se mene juuri päinvastoin? Talvella toki voi ajaa kovempaa mutkissa, mutta kun puhutaan ihan pitävästä asfalttipinnasta.

Lauantaina tuli vaihdettua käyttistä. Alle päätyi Alfa Romeo 159 Sportswagon :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onnea alfistille. Vaimolla 2.4 jtd m-jet. Ei jää risteyksiin elämään ja maantieajossa helmi. Ajo-ominaisuudet upeat.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla ainakin tommonen ihan aito SUV-citymaasturi, ilmaston tuhoaja, kytkettavalla nelikolla (ilman luistavaa keskitasauspyorastoa), muuten takaveto..

Sita oiskin tarvittu eilen, jai emannalle kun lahettiin lankomiehen kanssa sen pickupilla tekee pari pikku jobia..

Aloittelin paivan kaivamalla yhden auton hangesta (tuo loska muuten painaa, eika lapiolla mahdu autojen valissa heilumaan).

Sitten lahettiin reissuun, no olihan siella vahan liukasta, ja kohteeseen meneva tie auraamatta. Eikun ketjut paikalleen ja yrittamaan, reilu 100m paastiin kunnes tien kallistus kasvo niin pahaksi etta pera karkasi vakisin ojan puolelle.

Yrittamista ja kikkailua aikansa kunnes luovutettiin ja lahdettiin hakemaan traktoria, joka luonnollisesti oli paallystetty 50cm hangella. No, saatiin sekin kaytiin (oli oma operaationsa) ja eikun kokeilemaan paastaanko auton luokke. Ei paasty. Heti alkumatkasta oli tiukka 90-kurvi ylamaessa niin eihan siita paassyt pelkalla takavedolla ilman ketjuja, kun kaansi niin poikittain olevat renkaat rupes jurraamaan kinoksia vastaan, jonkin ajan paasta luovutettiin ja miettimaan muita keinoja..

No, loydettiin sitten kasa kuormaliinoja (ei mitaan kunnollisia vaan semmosia rimpuloita) ja pari auton tunkkia, kuormaliinoilla perapaa kiinni puuhun ja tunkeilla ilmaan, nykimista liinoista kunnes tunkit kaatu, toistetaan kunnes auto on kokonaan tiella.

Eikun takaisin kotio, jossa sitten kaivettiin viela yksi auto kinosten alta..
Oli taas annos autoilun ihanuutta ja hyvin tuhlattu vapaa-paiva :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Noniin, nyt meinas tihkaista omassa pihassa, kun upposi renkaat sulaan lumeen niin että pohja rutisi. Ja asiaa on spekuloitu monelta kantilta, mutta kun ei nyt nelivetoa ole niin olipa edes etuveto. Takaveto olisi tuohon jämähtänyt.

Kyllä se liikkelle lähtiessä rungon liike kiihdytyksessä laittaa painoa takarenkaille, jolloin takatuuppari antaa komiemmat lähdöt. Ongelma on vain se, että jos liikenopeus on nolla (kuten se on silloin kun auto on jumissa), ei runko heijaa takapäälle painoa ja silloin auto puskee kevyimmän takaan kohdasta. Etuvedolla on sentää moottori painona.

Lisäksi tuo etuveto pystyy sulakeleillä rouhimaan tietään eteenpäin, mitä sattuneesta syystä takaveto ei voi tehdä. Kolmas juttu on se, että etuveto yleensä lähtee pakilla paikasta kuin paikasta. Syynä runkoheijaus (sama kuin takatuupparilla eteenpäin lähtiessä), moottorin paino ja tietenkin ne renkaanjäljet joita pitkin jumiin on ajettu.

Tuossa pari syytä, miksi ne jumiin jääneet autot tällä säällä, joita tulette varmasti näkemään parkkipaikoilla(joissa on ollut paksu lumipinta, joka on nyt sulaa lunta), ovat lähes kaikki takavetoja. Ei silleen, että takatuupparin tahtoisin itsekkin, kun se on se hauskin ajettava, mutta tänään olis pitänyt olla neliveto. Ainakin täällä kirkkiksellä on kunnon loskakeli ja näytti aamusta olevan ongelmia melko monella. Mä en lähtiessä edes huomannut mitään, vaikka samassa mestassa seisoi jo autoja. Tullessa takaisin meinas sitten tihkaista.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ongelma on vain se, että jos liikenopeus on nolla (kuten se on silloin kun auto on jumissa), ei runko heijaa takapäälle painoa ja silloin auto puskee kevyimmän takaan kohdasta. Etuvedolla on sentää moottori painona.

Kannetaan vielä kerran omakin korsi tähän ikuisuusväittelyyn. Ainakin BMW:llä on kaikissa 2000-luvulla (ja aiemminkin) esitellyissä malleissaan ollut autoissaan tasainen 50/50 painojakauma etu- ja takapään välillä, joten tuo selitys vähän ontuu. ;)

Kolmas juttu on se, että etuveto yleensä lähtee pakilla paikasta kuin paikasta. Syynä runkoheijaus (sama kuin takatuupparilla eteenpäin lähtiessä), moottorin paino ja tietenkin ne renkaanjäljet joita pitkin jumiin on ajettu.

Mutta tuolla logiikallahan takaveto lähtee paikasta kuin paikasta ihan eteenpäin lähtiessä, syynä runkoheijaus (paino kun on molemmissa päissä sama). Pahoittelut saivartelusta, mutta pakko puolustaa takavetoja. Käsitys kun niistä tuntuu useimmilla olevan 70/80-luvun autoista peräisin, joissa takapää ei oikeasti painanut mitään ja siellä täytyi suurin piirtein kuljettaa hiekkasäkkiä talvisin mukana. Nykyautot ovat kuitenkin aivan toista maata.

Kieltämättä oli kiitettäviä nietoksia tänä aamuna risteyskohdissa. Tiet oli muistettu aurata, mutta auraamisesta syntyneitä valleja ei ollut kukaan jaksanut siivota. Sai ajella kieli keskellä suuta jos halusi säilyttää auton pohjamuovit ja puskurin ehjinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tänään oli kyllä nelivedolle käyttöä. Oikeastaan ensimmäisen kerran tänä talvena joutui vähän kaasuttamaan, että pääsi parkkiruudusta liikkeelle. Auto oli sopivasti seissyt paikallaan perjantaista lähtien ja sulamisen seurauksena varsin messevät urat tuli kun peruuttelin pois ruudusta. Oli auto jopa sen verran syvällä, että luistoneston varoitusvalokin vilkutteli liikkeelle lähdettäessä.

Takaveto vs. etuveto -keskusteluun en uskalla ottaa kantaa kun ainoat henkilökohtaiset takavetokokemukset on porukoiden myrkynvihreällä -72 vuosimallin Opel Kadettilla. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kannetaan vielä kerran omakin korsi tähän ikuisuusväittelyyn. Ainakin BMW:llä on kaikissa 2000-luvulla (ja aiemminkin) esitellyissä malleissaan ollut autoissaan tasainen 50/50 painojakauma etu- ja takapään välillä, joten tuo selitys vähän ontuu. ;)
Mutta volsussa onkin painojakauma reilusti yli 50% keulassa. :D

Mutta tuolla logiikallahan takaveto lähtee paikasta kuin paikasta ihan eteenpäin lähtiessä, syynä runkoheijaus (paino kun on molemmissa päissä sama). Pahoittelut saivartelusta, mutta pakko puolustaa takavetoja. Käsitys kun niistä tuntuu useimmilla olevan 70/80-luvun autoista peräisin, joissa takapää ei oikeasti painanut mitään ja siellä täytyi suurin piirtein kuljettaa hiekkasäkkiä talvisin mukana. Nykyautot ovat kuitenkin aivan toista maata.
Pah mitään saivartelua, vaan hauskaa väittelyä. :p En silti vielä syö sanojani siitä, että pidän etuvetoista vaikeammin juuttuvana. Tuo 50/50% painojakauma oli uusi juttu, mutta ei silti vielä auta tarpeeksi ohittamaan etuvetoja jumituksen siedossa. Mut silti, oma mielipide on se, että näille keleille viimeisenä ottaisin takavedon.

Ja tosiaan, jos jumituksen takia joutuu pysähtymään on silloin etenemis nopeus 0kmh. Näin ollen runko ei heijaa painoa takarenkaille kun ne sutii. Silloin jää ainoaksi vaihtoehdoksi pakitus. Se, että runkoa saa pakittaessa heijaamaan, tarkoittaa sitä, että liikkeelle lähtö pitää myös onnistua. Tuossa kohtaa omat kokemukset takavedoista ovat aina päätyneet työntöavun etsintään. Tosin tuollaista 50/50% jakaumallista en ole koskaan ajanut.

Mut joo, ihan varmasti täs lähipäivinä tuun vielä nöyränä takas valittaen, että tuolla tuo rotisko seisoo lumessa. Meinaan just ku hehkuttanu...
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huvittuneena luin edellisiä viestiä.
Rotalla on ilmeisesti vähän kokemusta takaveto autoilla talvisessa Suomessa.
Haluan nähdä omin silmin sen takavedon joka ilman virityksiä liikkuu paremmin talvisessa maastossa, kuin etuveto.
Nelivedoistakin väännettiin kättä. Mikä on neliveto. Mitsulla oli aikonaan yks malli ja ainoa oikea varma luotettava on igor. Mutta pitää melkein tänä päivänä olla lottovoittajan kukkaro, kun Lada Nivaa alkaa pitämään vaki asukkaana. Tilanne ajossa 40l/100km alkaa olla Brono Senna tasoa. Normi ajossa pääsee helposti siihen taloudelliseen 15 litraan. Mutta siitä ei tarvitse tinkiä ettei joka pyörä vedä. Pikku keppi eteen vain. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ensimmaiseksi siihen liikkumiseen vaikuttaa renkaat. Oli ihan mika tahansa rengasveto* niin jos ne renkaat on vaarin valittu niin siihen jai.
Sitten hangessa ja maastossa, maavara ja sen sijoittelu.
Sitten vasta ruvetaan miettimaan sita vetotapaa.
Painopisteita voi myos muokata, perinteinen hiekkasakki takakontissa tai pari metallikonttia keulassa. (hiekkasakkia voi tarvittaessa vajuuttaa hiekoitukseen)
Itsella on etu-, taka- ja nelivetoa tallakin hetkella (takatuuppari on ikava puute joka pitaisi korjata), ja kaikilla on tullut ajettua hangessa ja niin pitkalle etta neliveto traktorilla tarvinnut hakea pois (yx tosin jouduttiin hakemaan kaivinkoneella kun traktorikaan saanut sita :o)..

Ja sitten ei pida unohtaa kuskin vaikutusta, kaikki ei vaan osaa ja vaikka osaisikin niin kokenut takavetokuski voi olla pulassa etuvedon kanssa ja painvastoin.

(* oli pakko koska muuten tuohon olisi joku kuitenkin tarttunut..
[video=youtube;1uynmApjhWI]http://www.youtube.com/watch?v=1uynmApjhWI[/video]
(Ylla video Zil screw drive)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huvittuneena luin edellisiä viestiä.
Rotalla on ilmeisesti vähän kokemusta takaveto autoilla talvisessa Suomessa.

Äh, mulla tuli lapsus tohon mun yhteen viestiin.

Rottmop:"En silti vielä syö sanojani siitä, että pidän etuvetoista vaikeammin juuttuvana." Tarkoitin, että etuvetoinen ei niin helposti juutu kuin takavetoinen. Mutta kyllä nuista mun teksteistä varmaan saa muuten aika hyvän kuvan siitä, että ennemmin ajaelen talvet etuvedolla kuin takavedolla.

Nytkin paripäivää olen täällä kotona vatsataudissa katsellut tuonne parkkipaikalle ja naapurien osalta etu/takaveto jumitus luku on eilispäivän osalta 0/3. Tuossa parkkipaikalla on yksi kohta, josta ei yksikään takaveto ole vielä mennyt ilman apua. Joku on tosin jo käynyt tekemässä ison homman ja lapioinut sen rautakangen kanssa avoimeksi. Varmaan hirveen harhaan ei mene arvaus, jos sanoisin sen olevan joku naapureistani joka omistaa takavedon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista? Eli land cruisereista ja land rovereista yms. joita harvemmalla on. Sen tiedän että Rav4:sesta saa jatkuvan nelivedon kytkettyä päälle hetkellisesti, mutta sepä taitaakin olla nykyään poikkeustapaus, että voi valita jatkuvan nelivedon? kysyn koska en ole varma. Muutenhan ne taitaa olla etuvetoisia, jossa tarpeen mukaan ohjataan voimaa myöskin takapyörille. Kuten volkkarin haldexit, subarun automaatit ja katumaasturit yleisesti.

Kyllähän tuo myös perinteisestä Mitsubishi Pajerosta löytyy. Mielestäni aika vakio-ominaisuus kaikille nelivetovehkeille. (?)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nytkin paripäivää olen täällä kotona vatsataudissa katsellut tuonne parkkipaikalle ja naapurien osalta etu/takaveto jumitus luku on eilispäivän osalta 0/3.

Ihme pellossa te asutte kun vähän väliä ovat autot jumissa ties missäkin. :D
Ja jos oikeasti on sellaiset penkat, että takavedolla ei pääse niin enemmän olisin huolissani autoni pohjasta ja puskureista siinä vaiheessa (vetotavasta huolimatta). Terveisin, "kymmenen vuotta takavetoista ajanut (n. 25tkm/vuosi) eikä kertaakaan jumissa".

Mutta yhdyn tuohon, että renkaat pelin ratkaisee. Ikävä kyllä niissä useat säästävät väärässä paikassa ajatellessaan "kyllä näillä vielä yhden talven ajaa". Lopputuloksen saakin usein lukea Iltalehdestä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllähän tuo myös perinteisestä Mitsubishi Pajerosta löytyy. Mielestäni aika vakio-ominaisuus kaikille nelivetovehkeille. (?)

Juu, mutta Pajero onkin noita tosimiesten maastoautoja toisin kuin nämä yleisemmät katumaasturit, joissa kaikissa ei vielä kiinteää nelivetoa ole tarjolla.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ihme pellossa te asutte kun vähän väliä ovat autot jumissa ties missäkin. :D

Mutta yhdyn tuohon, että renkaat pelin ratkaisee. Ikävä kyllä niissä useat säästävät väärässä paikassa ajatellessaan "kyllä näillä vielä yhden talven ajaa". Lopputuloksen saakin usein lukea Iltalehdestä.

Joo me ollaan täällä vähän sivussa sieltä Pohjanmaan Suomen keskustasta. Ja jos totta puhutaan, niin täällä ei osata oikein aurata teitä.

Ja noissa renkaissa sentään olen samaa mieltä kanssasi. Eikä niiden tarvitse olla edes vanhat. Viimevuoden ajelin nokian nasta-kitka renkailla. En muista mallia, mutta kertakaikkiaan ne oli turhat. Ei niillä jumiin jäänyt, mutta jäällä liikkeelle lähtö oli niin pirun hidasta. Joo sanokaa vaan, että etuvedon ominaisuus, sillä niinhän se onkin. Mutta tämän vuoden olen ajellut sitten toisilla renkailla, joissa nastat tulee paremmin ulos rei'istään, ja nyt pystyy ihan normaalisti lähtemään jäälläkin. Ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

"Samat" renkaat voivat olla myos taysin erillainen kokemus eri autoissa, yksi talvi ostettiin kaverin kanssa samanlaiset talvirenkaat (eri kokoa tosin). Itsella oli iso takaveto farkku ja kokemukset olivat positiiviset kun taasen kaverilla puolta kevyempi etuveto coupe ja han haukkui renkaat lyttyyn. Myin tuon farkun samaiselle kaverille joka sitten totesi myos etta renkaat toimivat siina autossa. Ratkaisevaa tuossa oli todennakoisesti huomattava ero auton massassa.
 
Ylös Bottom