Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huvittuneena luin edellisiä viestiä.
Rotalla on ilmeisesti vähän kokemusta takaveto autoilla talvisessa Suomessa.

Äh, mulla tuli lapsus tohon mun yhteen viestiin.

Rottmop:"En silti vielä syö sanojani siitä, että pidän etuvetoista vaikeammin juuttuvana." Tarkoitin, että etuvetoinen ei niin helposti juutu kuin takavetoinen. Mutta kyllä nuista mun teksteistä varmaan saa muuten aika hyvän kuvan siitä, että ennemmin ajaelen talvet etuvedolla kuin takavedolla.

Nytkin paripäivää olen täällä kotona vatsataudissa katsellut tuonne parkkipaikalle ja naapurien osalta etu/takaveto jumitus luku on eilispäivän osalta 0/3. Tuossa parkkipaikalla on yksi kohta, josta ei yksikään takaveto ole vielä mennyt ilman apua. Joku on tosin jo käynyt tekemässä ison homman ja lapioinut sen rautakangen kanssa avoimeksi. Varmaan hirveen harhaan ei mene arvaus, jos sanoisin sen olevan joku naapureistani joka omistaa takavedon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Missä autossa näin on, jos ei puhuta oikeista maastureista? Eli land cruisereista ja land rovereista yms. joita harvemmalla on. Sen tiedän että Rav4:sesta saa jatkuvan nelivedon kytkettyä päälle hetkellisesti, mutta sepä taitaakin olla nykyään poikkeustapaus, että voi valita jatkuvan nelivedon? kysyn koska en ole varma. Muutenhan ne taitaa olla etuvetoisia, jossa tarpeen mukaan ohjataan voimaa myöskin takapyörille. Kuten volkkarin haldexit, subarun automaatit ja katumaasturit yleisesti.

Kyllähän tuo myös perinteisestä Mitsubishi Pajerosta löytyy. Mielestäni aika vakio-ominaisuus kaikille nelivetovehkeille. (?)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nytkin paripäivää olen täällä kotona vatsataudissa katsellut tuonne parkkipaikalle ja naapurien osalta etu/takaveto jumitus luku on eilispäivän osalta 0/3.

Ihme pellossa te asutte kun vähän väliä ovat autot jumissa ties missäkin. :D
Ja jos oikeasti on sellaiset penkat, että takavedolla ei pääse niin enemmän olisin huolissani autoni pohjasta ja puskureista siinä vaiheessa (vetotavasta huolimatta). Terveisin, "kymmenen vuotta takavetoista ajanut (n. 25tkm/vuosi) eikä kertaakaan jumissa".

Mutta yhdyn tuohon, että renkaat pelin ratkaisee. Ikävä kyllä niissä useat säästävät väärässä paikassa ajatellessaan "kyllä näillä vielä yhden talven ajaa". Lopputuloksen saakin usein lukea Iltalehdestä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllähän tuo myös perinteisestä Mitsubishi Pajerosta löytyy. Mielestäni aika vakio-ominaisuus kaikille nelivetovehkeille. (?)

Juu, mutta Pajero onkin noita tosimiesten maastoautoja toisin kuin nämä yleisemmät katumaasturit, joissa kaikissa ei vielä kiinteää nelivetoa ole tarjolla.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ihme pellossa te asutte kun vähän väliä ovat autot jumissa ties missäkin. :D

Mutta yhdyn tuohon, että renkaat pelin ratkaisee. Ikävä kyllä niissä useat säästävät väärässä paikassa ajatellessaan "kyllä näillä vielä yhden talven ajaa". Lopputuloksen saakin usein lukea Iltalehdestä.

Joo me ollaan täällä vähän sivussa sieltä Pohjanmaan Suomen keskustasta. Ja jos totta puhutaan, niin täällä ei osata oikein aurata teitä.

Ja noissa renkaissa sentään olen samaa mieltä kanssasi. Eikä niiden tarvitse olla edes vanhat. Viimevuoden ajelin nokian nasta-kitka renkailla. En muista mallia, mutta kertakaikkiaan ne oli turhat. Ei niillä jumiin jäänyt, mutta jäällä liikkeelle lähtö oli niin pirun hidasta. Joo sanokaa vaan, että etuvedon ominaisuus, sillä niinhän se onkin. Mutta tämän vuoden olen ajellut sitten toisilla renkailla, joissa nastat tulee paremmin ulos rei'istään, ja nyt pystyy ihan normaalisti lähtemään jäälläkin. Ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

"Samat" renkaat voivat olla myos taysin erillainen kokemus eri autoissa, yksi talvi ostettiin kaverin kanssa samanlaiset talvirenkaat (eri kokoa tosin). Itsella oli iso takaveto farkku ja kokemukset olivat positiiviset kun taasen kaverilla puolta kevyempi etuveto coupe ja han haukkui renkaat lyttyyn. Myin tuon farkun samaiselle kaverille joka sitten totesi myos etta renkaat toimivat siina autossa. Ratkaisevaa tuossa oli todennakoisesti huomattava ero auton massassa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pieni harmiton vika että vilkun valo jää päälle ja tuuletin hieman tökkii, hinta töineen 2000€:eek:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eihän tollasta voi edes olla. :confused:
Opelin "sähkökeskus" rikki ja uusi maksaa tonnin. Muutenhan en olisi tuota lähtenyt korjauttamaan, mutta kun katsastusetä ei tykkää siitä kun vilkku palaa koko ajan.

Otin kyllä selvää asiasta eikä tuota osaa saa mistään halvemmalla.:(
Tuuletin oli "vain" 500€
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pakko koputtaa puuta, ostin tuossa mitsun 2.0 glsi galantin (HB 94) eikä ole ollut mitään ongelmia!
Vehossakin sanoivat että on harvinaisen hyväkuntoisena säilynyt galantti, vaikka vanha onkin! :D
Parilla satkulla tuota nyt pitäisi tosin remppailla, muunmuassa jakopäätä tässä vuoden sisään.. Mutta täytyy sanoa että olen ollut todella yllättynyt kulujen pienuuteen!

Tuli tuossa jopa tampereen peltolammilla nepattua yksi saabisti kinoksesta ylös, muutenkin mitsuukkeli on liikkunut lumessa suhteellisen hyvin (alla tosin on uudet nastanakit).
Tässä kesää odotellessa, jotta pääsee kruisaamaan ja puunaamaan! :p

Tuohon etu/takaveto kiistaan en ota kantaa, sillä seuraava auto jonka ostan tulee olemaan impreza sillä kiinteällä nelikolla..
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mitä ite olen ajanu etu ja takavetoisilla autoilla, niin kyllä etuvetosella on pääsy pahemmista paikoista pois. Tässä ku tuli nämä kunnon lumet, niin tossa melkein naapurissa oli jääny joku sankari tasaiselle pihalle kiinni r-type jaguarilla. Ei liikkunu eteen eikä taakse. Minä ja joku muu random tyyppi sitä siinä työnnettiin jonku aikaa et lähti liikkeelle. Vanhan liiton apu jos takaveto jää kiinni, niin vetää vähä käsijarrua päälle, niin ei ala renkaat sutiin niin helpolla ja pääsee kyl huonoistakin paikoista pois. Jos on vähänkään taitoa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Opelin "sähkökeskus" rikki ja uusi maksaa tonnin.
Olipas taas mielenkiintoinen "vika". Ei ollut sähköboksi rikki, vaan erikoinen sähkönohjausyksikön ominaisuus jota maahantuojakaan ei tiennyt. (ei ole kuulemma käytössä euroopassa) Kun etupuolen parkkipolttimo oli palanut (jota en huomannut) päätti ohjausyksikkö että korvaava valo voidaan tehdä vilkusta.
Neljä tuntia tuli töitä maksettavaksi kun ongelmaa paikannettiin, ja koko hoito olisi korjaantunut polttimon vaihdolla.:p
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Neljä tuntia tuli töitä maksettavaksi kun ongelmaa paikannettiin, ja koko hoito olisi korjaantunut polttimon vaihdolla.:p

Elämän kevät. Mäkin haluan tollasen duunin.

Olet sitten euroopan ainoa ei eurooppalaisen autotietokoneen omistaja, jonka ominaisuudesta maahantuojalla ei ole mitään käsitystä. Paitsi tietenkin se, että sitä ei ole euroopassa. Edelleen kuullostaa aika paksulta.

Oliskohan se syy kuitenkin se, että eivät tienneet ja testerivilkaisun jälkeen eivät yksinkertaisesti jaksaneet tutkia enempää. Neljässä tunnissa kuitenkin iski jo tylsyys ja jotain oli pakko tehdä. Kuten vaihtaa pyyhkijänsulat, täyttää pissapoika, ja vaihtaa rikkoutuneet lamput. Eikä tietenkään ilmaiseksi tai edes pyynnöstä, vaan kalliilla ja väkisin. Hihhih... :D

Mutta onnittelut nyt siitä, ettei tuohon mennyt niin paljoa rahaa. Oli meinaan aika hurja summa jo kyseessä. Varmaan aiheutti sydämen tykytystä ja kettuuntumista autoiluun.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Elämän kevät. Mäkin haluan tollasen duunin.

Olet sitten euroopan ainoa ei eurooppalaisen autotietokoneen omistaja, jonka ominaisuudesta maahantuojalla ei ole mitään käsitystä. Paitsi tietenkin se, että sitä ei ole euroopassa.


Jos se oli betaversio mutta kustannustehokkuuden nimissä sekin piti laittaa asiakkaalle kiertoon :D

Tästä threadista tulikin mieleen jo korjaantunut "vika" omasta pirssistä. Syksyllä autoon tuli outo palaneen haju kabiiniin muutaman kilometrin ajon jälkeen. Itse en lähdettä paikallistanut joten hain apua huollon kautta. Ensimmäinen yritys päätyi siihen, että huoltomies totesi etujarrun olevan jumissa ja sieltä se käry tuli. Vika ei kuitenkaan poistunut joten uusintakäynti. Huoltokaveri oli yhtä ihmeissään kunnes paljastui niinkin uskomaton asia, että moottoritilassa katteiden alla oli jonkin pieneliön pesä! Hiiri, orava tms kuskannut pesätarvikkeitaan sinne. Ilmeisesti huomannut ilmojen viiletessä lämpimän paikan itselleen. Mystisemmäksi tapauksen tekee se, että auto on kuitenkin päivittän ajossa joten missä välissä kyseinen eläin ehti pesän rakentaa... Harmi ettei ole kuvaa tarjota tästä sillä niin uskomattomalta tämä kuulostaa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kyllähän tuo myös perinteisestä Mitsubishi Pajerosta löytyy. Mielestäni aika vakio-ominaisuus kaikille nelivetovehkeille. (?)

Esim. Honda CR-V:ssä (monena vuonna suomen myydyin katumaasturi) on Haldex-tyyppinen itsestään kytkeytyvä neliveto, joka kytkeytyy kun etupyörät alkavat luistaa. Erillistä kytkintä ei ole enkä ole vielä sellaista kaivannut vaikka ajan esim. metästys-harrastuksen puolesta joskus hyvinkin huonoilla teillä. Voimakkaalla kaasunkäytöllä auto sallii perän luistoa takavetoiseen tyyliin jonkinverran jopa ajonvakautuksen ollessä päällä. Ilman ajonvakautusta auton saa reippaaseen takavetoisen luistoon jos vain uskaltaa antaa hanaa tarpeeksi. Itse suosin takavetoista käytöstä nelivedossa ns. "hankalissa tilanteissa" ja mielestäni nelivetoisen tulisi aina käyttäytyä mieluusti enemmän yli- kuin aliohjaavasti.

Haldexin tyyppisellä kytkennällä toteutetaan esim. suurin osa VAG-konsernin (Seat, VW) nelivedoista ja esim. Volvojen AWD-neliveto. Olen saanut ajaa niin Subarua kuin esim. Pajeroita ja Landcruisereita. Mielestäni neliveto missä muodossa tahansa toteutettuna on se ainoa oikea etenemistapa suomen talvessa, esim. parkkipaikat löytyvät hyvin helposti. Harvassa ovat ne käyttäjät, jotka oikeasti tarvitsevat sitä pakotuskytkintä nelivetoon kuitenkaan. IMO.

Subaruissa omansa ja Audeissa on Torsen (A3-sarjaa lukuunottamatta, S3:ssakin on muistaakseni haldex kai tilanpuutteen takia ) jatkuva neliveto jossa väh. 10% syötetään kokoajan taakse.

Kun joku puhui noista lumivalleista yms. itsellä ei CR-V:ssä uusilla Continentalin talvirenkailla ole mitään ongelmia etenemissä aika syvässäkään lumessa ja esim. ajokaistojen välissä olevien lumivallien kanssa. Auton painolla on etenemisasiaan katumaasturi vs. "normaali" hlöauto myös merkitystä. Kun massaa saa liikkeelle niin ei se ihan heti pikkupalteeseen pysähdy kunhan ei vain pohja ota liikaa lumeen kiinni.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Haldexin tyyppisellä kytkennällä toteutetaan esim. suurin osa VAG-konsernin (Seat, VW) nelivedoista ja esim. Volvojen AWD-neliveto. Olen saanut ajaa niin Subarua kuin esim. Pajeroita ja Landcruisereita. Mielestäni neliveto missä muodossa tahansa toteutettuna on se ainoa oikea etenemistapa suomen talvessa, esim. parkkipaikat löytyvät hyvin helposti. Harvassa ovat ne käyttäjät, jotka oikeasti tarvitsevat sitä pakotuskytkintä nelivetoon kuitenkaan. IMO.

Subaruissa omansa ja Audeissa on Torsen (A3-sarjaa lukuunottamatta, S3:ssakin on muistaakseni haldex kai tilanpuutteen takia ) jatkuva neliveto jossa väh. 10% syötetään kokoajan taakse.

Kaikissa VAG-konsernin pitkittäismoottorisissa autoissa on torsen, ja poikittaiskoneisissa Haldex. Eli nykymallistossa kaikki VW:t, Skodat ja Seatit Exeota (vanha A4) lukuunottamatta, ja Audilta muut paitsi A3 ja TT. Touaregit ja Phaetonit sitten erikseen. Subaru ei ole ikinä käyttänyt torsenia keskitasauspyörästönä, vaan perusmanuaaleissa keskellä toimii viskolukitteinen tasauspyörästö, nelivaihteiset autotmaatit ovat vähän Haldexin tapaisia. 5-vaihteisella automaatilla varustetut ovat normaalisti 45/55 jaolla, mutta elävät tilanteen mukaan hyvinkin takapainoiseksi. Impreza WRX STi on vähän samaan tyyliin, mutta paljon aggressiivisemmalla toteutuksella sekä mahdollisuudella valita jakosuhde käsin. Samoin vetävien akseleiden lukituksia on tai ei ole vähän mallista riippuen, perusmalleissa toki avoimet tasauspyörästöt edessä ja takana.

Ja on kyllä totta, että kytkeytyvällä nelivedolla varmasti pääsee erittäin pitkälle, mutta jatkuvan nelivedon tuomaa vakautta maantiellä se ei toki tarjoa. Polttoainetta tietysti säästyy.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Olipas taas mielenkiintoinen "vika". Ei ollut sähköboksi rikki, vaan erikoinen sähkönohjausyksikön ominaisuus jota maahantuojakaan ei tiennyt. (ei ole kuulemma käytössä euroopassa) Kun etupuolen parkkipolttimo oli palanut (jota en huomannut) päätti ohjausyksikkö että korvaava valo voidaan tehdä vilkusta.
Neljä tuntia tuli töitä maksettavaksi kun ongelmaa paikannettiin, ja koko hoito olisi korjaantunut polttimon vaihdolla.:p

Siis hetkinen :confused:. Sulla on valoissa vikaa ja nähtävästi oli polttimo palanut? Ja sen sijaan että olisit 1) vaihtanut polttimon 2) tarkistanut sulakkeen, päätit vetää 5463) ja viedä merkkiliikkeeseen? Kai nyt ensitöikseen jokikisen sähkövian yhteydessä tehdään se mikä ekaksi voidaan merkkihuolloissa. Jos joku puhallin ei toimi ja etuvalo on palanut, niin tottakai vaihdetaan se valo ekaksi. Mitä autojen kanssa on säätänyt, niin nuo syy-seuraussuhteet on välillä olleet hyvinkin mielenkiintoisia. Mm. omassa autossa jos oikea etupolttimo on palanut, ei toimi enää takasumari jne.

Ei nyt millään pahalla, mutta jos huollon puolellakin lähtee vaihtamaan puolta autosta ennen sitä polttimoa niin voi moro. Juuri tuon takia en merkkihuoltoja ikinä itse käytä, tulee suoraan amiksen linjalta kavereita, jotka ei edes osaa googlettaa. En siis tässä sinua mitenkään suomi, vaan lähinnä tuota merkki"huoltoa". Noh... sellaista tällä kertaa. Hyvä tosin et ongelma ratkesi :).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Juuri tuon takia en merkkihuoltoja ikinä itse käytä, tulee suoraan amiksen linjalta kavereita
Juu eihän niitä amispoikia nyrkkipajoille päästetä vaan "joutuvat" merkkiliikkeeseen, siellä nyrkkipajallahan ne todelliset "ammattimiehet" ovat
 
Ylös Bottom