Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sitä jatkuvaa ei juurikaan henkilöautoissa ole, paitsi subaruissa ja citymaastureissa.

Niin, en tiedä mikä lie kun BMW:kin siirtyi jatkuvasta älykkään nelivedon käyttöön (xDrive). Monet valmistajat ovat kokeilleet jatkuvaa, mutta kuitenkin nykyään valtaosa käyttää älykästä nelivetoa. Tosin MB kehitti ensin 4matic-nelivetojärjestelmänsä ns. älykkäänä, mutta nykyisessä versiossa ko. järjestelmässä on jatkuva neliveto (esim. uusi C suhteella 45/55).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Lada Niva päihittää kyllä kaikki katumaasturit! :p Se on aito ja se on äijäkone, joka syö vasikankokoisia kiviä aamiaiseksi.

Mut joo, taas autoilun ihanuudesta... Turkissa asuvien turkkilaisten saksalaisten tekemä turkinsaksalainen wolkkarini pomppasi katsastuksessa. Päästöjen raja ylittyi niin reilusti, että on tainnut katti palaa siinä kun jouluna meni vesipumppu tohjoksi ja hihna löysty. Edelleenkään en äänestä kuule, että venttiilit olisi persiillään.

Kyllä tuo golffi on aika fiasko. Vielä yksi tämän tason juttu, niin maalaan mustaksi ja ajan joenpohjalle. Paskin auto mitä olen ikinä omistanut. Olen ajanut 5000markan autolla tuplasti pidempään ilman mitään ongelmia ja tämä oli likemmäs 10k€ ja siihen on mennyt jo enemmän rahaa kuin muihin autoihini yhteensä. Ei voi kyllä suositella, joskin tämä kappales on tainnut olla mallia sunnuntai. Jos olisi merkkihuoltamossa pitänyt korjuutella, niin millähän rahalla sitä olis ostanut ruokaa pöytään?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onko tämä sitten parempi vai huonompi kuin se että jokainen pyörä vetää koko ajan saman verran?

Parempi. Ei ole järkeä pyörittää pidon menettänyttä pyörää enää symmetrisesti varsinkaan enää siinä vaiheessa kun pidon takaisintulon aikana. Parempi ohjata tuleva voima sinne missä on kitkaa että päästään liikenteeseen.

quattro (four wheel drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tuolla on aika hyvin noista vuosimallien eroista.
Sitä jatkuvaa ei juurikaan henkilöautoissa ole, paitsi subaruissa ja citymaastureissa. ?

Torsenia käyttävät autot ovat kaikki jatkuvalla nelivedolla. Voimaa vain jaetaan, mutta neliveto edelleen on kokoajan päällä. Jatkuvaa nelivetoa joidenkin maasturien lisäksi käyttävät myös Subaru (viskokytkin) ja esim Lamborghini Gallardo (viskokytkin) .
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Parempi. Ei ole järkeä pyörittää pidon menettänyttä pyörää enää symmetrisesti varsinkaan enää siinä vaiheessa kun pidon takaisintulon aikana. Parempi ohjata tuleva voima sinne missä on kitkaa että päästään liikenteeseen.

quattro (four wheel drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tuolla on aika hyvin noista vuosimallien eroista.


Torsenia käyttävät autot ovat kaikki jatkuvalla nelivedolla. Voimaa vain jaetaan, mutta neliveto edelleen on kokoajan päällä. Jatkuvaa nelivetoa joidenkin maasturien lisäksi käyttävät myös Subaru (viskokytkin) ja esim Lamborghini Gallardo (viskokytkin) .

Periaatteessa visiin noin, käytännössä näin:

Torsen on toimintanopeutensa suhteen selvästi nopeampi kuin esim. viskokytkin. Torsen-tasauspyörästö alkaa välittää vääntöä jo ennen kuin heikommin pitävällä alustalla olevat pyörät alkavat edes sutia. Haittapuolena kuitenkin on, että auton toisen akselin ollessa täysin ilmassa, pääsee voima vuotamaan sieltä pois. Sama voi käydä myös huonoilla renkailla jäällä, kun toisen akselin pito ei riitä tuottamaan tarpeeksi suurta momenttia Torsenin lukittamiseksi.

Lähde

Tuohonhan se osittain perustuu, että nämä softroaderit jää aika helposti kiinni hiekkaan ja lumeen yms. Veto karkaa tyhjää pyörivien renkaitten kautta. Jos oikeasti tarvitaan sitä, että voima ohjataan pitäville pyörille niin lukot siihen tarvitaan. näitä löytyykin sitten vasta niistä "oikeista"maastureista..

Kulutus on varmaan suurin syy siihen että nykyisin suositaan älykkäitä nelivetoja. Jonkin verran land cruiserilla ja suzuki samurailla ajelleena voin sanoa että jatkuvan nelivedon kytkeminen nostaa kulutuksen suhteellisen infernaaliseksi.. Rav4 älykkäällä nelivedolla varustettuna vie aika vähän, suunnilleen saman verran mitä isohko farmari samantehoisella koneella. Tosin tuo kapine jäi tekniikan maailman koeajossa hiekkarannalle kiinni... :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

suunnilleen saman verran mitä isohko farmari samantehoisella koneella. Tosin tuo kapine jäi tekniikan maailman koeajossa hiekkarannalle kiinni... :D

Hehheh. Hiekkarannalle... :D Tarvitaan varmaan "hiekkatiemaasturi" jos piitsille mielii.

Mutta nuista farkuista sen verta, että väittäisin kulutuseron olevan farkun ja normin välillä lähes huomaamaton.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Periaatteessa visiin noin, käytännössä näin:

Kyllä. On täysin fakta että torsen voi vuotaa osittain voimaa. Mutta näillä mennään ja parempaa ei ole saatavilla :) Mahdollinen voiman vuotaminen on onneksi todella vähäistä. Ongelmaan ratkaisuna on esimerkiksi hangessa eturenkaat ylhäällä (jos joistain syystä saanut auton niin pahasit hangen päälle) ollessa käsijarrulla auttaa lukittumista, jolloin koko voima menee takarenkaille. Mutta tuo vuotaminenhan ei millään oikeastaan millään tavalla vaikuta normaaliajossa.

Mutta yleisesti joka tapauksessa on parempi, että voimaa siirretään niille pyörille, joilla sitä kitkaa on.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Parempi. Ei ole järkeä pyörittää pidon menettänyttä pyörää enää symmetrisesti varsinkaan enää siinä vaiheessa kun pidon takaisintulon aikana. Parempi ohjata tuleva voima sinne missä on kitkaa että päästään liikenteeseen.

quattro (four wheel drive system) - Wikipedia, the free encyclopedia

Tuolla on aika hyvin noista vuosimallien eroista.


Torsenia käyttävät autot ovat kaikki jatkuvalla nelivedolla. Voimaa vain jaetaan, mutta neliveto edelleen on kokoajan päällä. Jatkuvaa nelivetoa joidenkin maasturien lisäksi käyttävät myös Subaru (viskokytkin) ja esim Lamborghini Gallardo (viskokytkin) .

Nyt menee kyllä pahasti sekaisin viskolukolla tehty avustava neliveto (Gallardo) ja jatkuva neliveto viskolukitteisella keskitasauspyörästöllä (manuaalivaihteiset perus-Subarut sekä 5-vaihteinen automaatti).

Subarun järjestelmässä keskitasauspyörästö jakaa vedon etu-ja taka-akseleille suhteessa 50/50. Akselien pyörintänopeuden erotessa toisistaan lukkiutuu viskokytkin, jonka jälkeen molemmat akselit pyörivät samaa nopeutta. Jos etu-akseli on ilmassa, ei sen kautta varsinaisesti välity mitään tehoa tiehen, mutta pyörii kuitenkin samaa vauhtia kuin taka-akseli.

Lamborghinin käyttämä systeemi taas perustuu takavetoiseen autoon, jossa ei ole keskitasauspyörästöä. Etu- ja taka-akselit ovat yhteydessä toisiinsa viskokytkimen kautta (samanlainen, joka viskolukittisessa tasauspyörästössä lukitsee tasauspyörästöstä lähtevät akselit). Jos akseleiden välille syntyy nopeusero, lukkiutuu viskokytkin ja vetoa ohjautuu myös eteen.

Toisin kuin subarun käyttämä viskolukitteinen tasauspyörästö, torsen ei reagoi akseleiden pyörintänopeuseroon, vaan momenttieroon (torsen = torque sensing). Tämä aiheuttaa videoissa nähdyn "rullille jumiutumisen", sillä tilanteessa kumpikin akseli välittää tiehen 0Nm vääntöä. Käytännön ajossa tilannetta ei käytännössä pääse syntymään.

Torsen-keskitasauspyörästön toimintatapa on siis täysin erilainen kuin viskolukittisen keskitasauspyörästön, ja onkin lähinnä mielipidekysymys kummasta tykkää. Molemmilla kyllä käytännössä pääsee hyvin eteenpäin.

Torsenin toiminnasta löytyy tietoa sivun Differential Spotters Guide loppupuolelta väliotsikon TORSEN alta. Vaikka kyse tässä kohtaa onkin takatasauspyörästöstä, pätee voiman jakautuminen yhtälailla akseleiden välille kuin pyörienkin välille. Toisaalta artikkelin kommentit MX-5:ssä käytetystä Mazdan VLSD-viskolukitteisesta tasauspyörästöstä eivät edusta hyvin toimivaa viskolukkoa.

There are two types of Torsen (TORque SENsing) differentials. Both are used on the Miata. The torque bias ratio in either case is about 2.5 to 1. This means that the differential is capable of supplying 2.5 times more torque to one wheel than the other. It is important to realize three things: First, the Torsen divides torque without regard to speed difference between the axles. Secondly, it does have a limit of 2.5. If one wheel is in the air or on ice, 2.5 times zero equals zero. The wheel on dry ground gets no torque and you are stranded just like an open differential. However, zero is never exactly zero and the Torsen is very much less likely to leave you stuck than an open differential. But still, if you try to support a torque bias greater then 2.5, the torque applied to the outside wheel will drop. And lastly, the Torsen does have friction clutches with the axial movement of the worm gears (under drive and coast loads) providing the necessary actuating force.

Haldex-tyyppisten kytkettävien nelivetojen yleisyys liittynee polttoaineen kulutuksen vähentämiseen (CO2 tippuu) sekä mahdollisuuteen toteuttaa nelivetojärjestelmä kevyemmin halvemmilla komponenteilla. Toisaalta uusin Haldex-sukupolvi osaa joissakin autoissa kytkeä nelivedon päälle kun kaasu painetaan pohjaan, välittämättä siitä sutiiko renkaat vai ei, mikä varmasti tekee auton käytöksestä loogisempaa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nyt menee kyllä pahasti sekaisin viskolukolla tehty avustava neliveto (Gallardo) ja jatkuva neliveto viskolukitteisella keskitasauspyörästöllä (manuaalivaihteiset perus-Subarut sekä 5-vaihteinen automaatti).

Totta. Luulin Gallardon tekniikan olevan erilainen, mutta se on tosiaan on myös Haldex. Takapotkuinen niin pitkään kuin pito häviää.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Totta. Luulin Gallardon tekniikan olevan erilainen, mutta se on tosiaan on myös Haldex. Takapotkuinen niin pitkään kuin pito häviää.

No nyt selvisi sekin, miksi Lambot ovat Turismossa niin surkeita ajettavia ja kiikkeriä, kun ovat näitä "älykkäitä" nelivetoja. Kyllä se on niin, että jos välttämättä nelivetoa tarvitsee, niin Subarun ainoa oikea jatkuva neliveto taitaa olla se paras ja ainoa vaihtoehto. Kyllähän Quatrokin menee, mutta varauksin.

Ja nuo "älykkäät katumaasturit" kannattaa unohtaa ihan kokonaan. Tuttavapiirissä on noita Toyotan Raveja ja kyllä tämän talven kokemukset niistä ovat kuuleman mukaan melko kaameita.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

niin Subarun ainoa oikea jatkuva neliveto taitaa olla se paras ja ainoa vaihtoehto. Kyllähän Quatrokin menee, mutta varauksin.

Quattrokin on oikea jatkuva neliveto.

Subarun nelivedon ja torsen quattron väliltä joutuu valitsemaan tuntuman perusteella. Toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Tunnen yhden kaverin jolla on kummatkin ja ajaa jääradalla mielummin quattrolla, mutta sanoi että todennäköisesti makuasia ja kummallakin kuulemma pääsee hangesta pois ja voi myös sinne jäädä :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Esson Baarin tietotoimiston mukaan Subarulla jää jumiin sellaisiin paikkoihin mihin ei muilla ns tavallisilla autoilla edes pääse.

Niva on tietysti aivan omaa luokkaansa. Jos joskus voitan lotossa niin ostan sellaisen.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Quattrokin on oikea jatkuva neliveto.

Subarun nelivedon ja torsen quattron väliltä joutuu valitsemaan tuntuman perusteella.

Kyllä, nimenomaan torsen-quattro on jatkuva neliveto. Nykyään vaan noissa pienemmissä moottoreissa näkee aika paljon noita haldex-viritelmiä, jotka ovat juuri näitä "fiksuja" nelivetoja. VAG-konsernin tuotteista nelivetona mainostetaan mm. sellaista tyyriimpää mallia kuin VW Golf R, jossa on juurikin tuollainen haldex-viritelmä, eikä siis jatkuvaa nelivetoa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

No nyt selvisi sekin, miksi Lambot ovat Turismossa niin surkeita ajettavia ja kiikkeriä, kun ovat näitä "älykkäitä" nelivetoja.
Analysoit oikeista autoista keskustelevien ketjussa GT5:ssa olevan auton nelivetoa...?
Kyllä se on niin, että jos välttämättä nelivetoa tarvitsee, niin Subarun ainoa oikea jatkuva neliveto taitaa olla se paras ja ainoa vaihtoehto..

Mitsubishin Evo on aina vaihtoehto. Olen ajanut Prodrive-pajan virittämää GT Imprezaa ja 2010-mallista Evoa. Oikeassa elämässä, en GT5:ssa.

Ja nuo "älykkäät katumaasturit" kannattaa unohtaa ihan kokonaan. Tuttavapiirissä on noita Toyotan Raveja ja kyllä tämän talven kokemukset niistä ovat kuuleman mukaan melko kaameita.

Oli se neliveto toteutettu nyt sitten kytkeytyvästi ja jatkuvasti vetävästi, Ladalta tai Kialta tai whatevör, niin se tarjoaa varmasti aina paremman etenemiskyvyn ja ripeämmät liikkeellelähdöt kuin vajaavetoiset. En ole tänä talvena jäänyt liikennevaloissa ohittamista vajaavetoisille (yleensä premium-merkkejä muuten) kertaakaan toiseksi. Siellä on jäänyt renkaitaan sudittamaan niin turbo-audit kuin kutoskoneen bemarit. Vaikka neliveto on kytkeytyvä ja vaikka moottoritehoja on ollut monesti rutkasti vähemmän. Sen minkä moottoritehossa häviää voittaa siinä, että auto hyökkää samaa vauhtia valoista kesällä ja talvella. Ylämäistä tai lumisista metsäautoteistä puhumattakaan.

Tv. Honda-mies
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sen minkä moottoritehossa häviää voittaa siinä, että auto hyökkää samaa vauhtia valoista kesällä ja talvella. Ylämäistä tai lumisista metsäautoteistä puhumattakaan.

Tv. Honda-mies

VALITETTAVASTI ME OLLAAN JO EELLÄ!

T. Toyota-mies
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Totta. Luulin Gallardon tekniikan olevan erilainen, mutta se on tosiaan on myös Haldex. Takapotkuinen niin pitkään kuin pito häviää.

Ei, Gallardossa ei ole Haldexia. Haldex on sähköinen kytkin, joka kytketään kun tietokoneen parametrit niin sanovat, esimerkiksi akseleiden välisen pyörintänopeuseron takia, tai välittömästi kun kaasu painetaan pohjaan. Gallardon (ja Diablon ja Murcielagon, sekä myös ehkä Audi R8:n?) neliveto vaatii, että akseleiden välille syntyy nopeusero, joka aiheuttaa viskokytkimen lukkiutumisen ja siten vedon siirtymisen myös etuakselille.


Mitsubishin Evo on aina vaihtoehto. Olen ajanut Prodrive-pajan virittämää GT Imprezaa ja 2010-mallista Evoa. Oikeassa elämässä, en GT5:ssa.

Tv. Honda-mies

En ole ajanut kumpaakaan autoa, joten ajokokemusta en kommentoi (voisinkin :D), mutta sen verran korjausta, ettei GT Imprezaa oikein voi verrata Evo X:ään nelivetotekniikan puolesta. GT Impussa on keskellä samanlainen viskolukitteinen keskitasauspyörästö kuin missä tahansa manuaalivaihteisessa Subarussa, tai Mitsu Evoissa sukupolveen III asti. Sen sijaan uusemmissa (90-luvun lopulta eteenpäin) WRX STi malleissa on DCCD (Driver Controlled Center Differential), joka hieman Mitsun S-AYC:n (Super -Active Yaw Control) tapaan jakaa voimaa tilanteen mukaan akseleiden välille. DCCD sallii myös jakosuhteen jakamisen käsin. Evojen S-AYC:n on kyllä paljon monimutkaisempi systeemi, ja taitaa niissä olla aktiivinen takatasauspyörästökin STi-Subarujen perinteisten mekaanisten etu- ja takatasauspyörästöjen sijaan. Kuitenkin, GT Imprezasta on menty eteenpäin hyvin paljon.

Ihan viimeisimpiä malleja lukuunottamatta (sekä 80-luvun urQuattro) quattrothan olivat akseleiltaan avoimia, eli perinteisssä ristiriipunnassa auto jäi siihen paikkaan. Samoin myös perus-Subarut, tosin Subarulla sentään paremmat mallit varustettiin vähintään takatasauspyörästön lukolla, ja WRX STi:t myös etulukolla. Nykyään taitaa kaikki Legacyt olla avoimilla, Outbackissä ehkä on jo lukkoa takana, Imprezassa täytynee olla WRX STi että autossa on muutakin kuin keskilukko. Audi taas tarjoaa nykyisin ainakin A4/S4:ään aktiivista takatasauspyörästöä, joka sekä parantaa vetopitoa, että tehostaa ohjautumista kaarteissa. Ensimmäinen perusAudi siis, joka pystyy muuhunkin kuin puskemiseen :p
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mukavasti lähti viikko käyntiin. Webasto oli vetänyt akun heikkoon happeen. Meni lataus hommiksi heti aamulla. Emännän mielestä se oli mun vika, että akku oli tyhjentynyt :)
 
Vastaus: Autot

Kai kävit kokeilemassakin? Se 2,4 (~200hv) diesel on nelivetona aika maukas peli. Voi toki olla parempi, ettei kokeilekkaan, voi jäädä Lexus niille sijoilleen :D
Itse otin bensavehkeen kun kyllästyin dieseliin.

Nyt on diesel alla, tosin ei ole alffa.. :D
 
Vastaus: Autot

No, kerro jo!
Jotain sporttista vai enempi perheen peruskärryä?

Perheen peruskärryä ihan kivalla dieselillä. Kaksilitrainen dieselpannu ja paljon varusteita :D Tuo yli 300nm tuntuu kyllä liikenteessä, liikkuu kivasti. Mutta oli mulla vääntöä yhdestä isommalla dieselpannulla olevasta autosta myös, mutta joku kerkesi ensiksi ostaa sen.. Siinä olisi ollut 400nm vääntöä :eek:

Eli jeba.
 
Ylös Bottom