Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

Vastaus: Autot

Ite ajelen ranskanpullalla eli citroen C3. Menee kauppakassina, mut siihen se sit jää. Ens vuoden puolella vaihtuu joko Volvo v50 tai Honda accord

Tullu nyt noita V50 volvoja 06 ja uudempia malleja ja aika kovia hintojahan noissa on viel ku kilometrejä katselee. Sit oon miettiny jos ihan uuden ostais ja vastaan tuli seat ibiza st 1.2 TSi koneella. Lisävarusteiden kans sellanen 20k€. Jos jaksas menis viikonloppuna liikkeeseen kattoon millanen toi oikeesti on.

No niin eipä tullu mitään noista hankittua. Tänään tuli tehtyä kaupat 2007 VW passat 2.0 FSI koneella.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei alkanu elämä kansanauton omistajana hyvin. Heitti moottorivalot ja eiku hinauksella pitäjänmäen veholle. Onneksi oli jatkuvuusturva, niin sai hertziltä uuden auton tilalle :)

Ylempi ketutuskeskustelusta

Nyt sai auton veholta takas. Vika oli ollu pakokaasujen takaisinkierrätyksessä eli EGR-venttiili hajonnu. Samalla vaihdettiin lämmärin puhallin ja tehtiin joku sytysjärjestelmän kamppanja huolto. Ei onneksi tullu noista mulle mitään kustannuksia :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Samalla vaihdettiin lämmärin puhallin ja tehtiin joku sytysjärjestelmän kamppanja huolto.

Tais vaihtua sytkäripuolat. Niistä on ainakin joku kamppanja niistä ollut menossa. Itseltäni kärähti yksi tuossa viimeviikonloppuna. 25-asteen pakkasessa sitä oli kiva ihmetellä näpit jäässä, että miksi kone käy kuin olisi syliin hyppäämässä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Meikäläisen vanha rouva Carina II lähti vieraan miehen matkaan tuossa viikko sitten. Autossa ei ollu rattilukkoa, niin vanhalla avaimella vissiin saaneet ovet aukastua. Lukkopesäkin oli siinä kunnossa, että tikulla olis varmaan lähteny käyntiin. Lauantai-iltana se sitten löydettiin, jonkun kerrostaloalueen parkkipaikalta Vantaan Korsosta (miten en yllättyny..:D). Ovet ajettu lommoilleen ja oikean puolen puskuri lyttyyn. Auto oli putsattu sisältä, työkalut sun muut viety, mutta CD-soitin eikä käyttämätön vararengas ollu kelmeille kelvannu.

Tiistaina ajoin pirssin sitten vakuutusyhtiön tarkastukseen ja päätyivät sitten siihen tulokseen, että kertakorvauksella mennään ja auto jää mulle. Sain sitten käytännössä auton hinnan putsina kouraan ja ajokilla on vielä kesäkuuhun asti leimaa jäljellä. Ei loppupeleissä ollu huono diili.

Muutenkin olin aikeissa pikapuoliin tosta luopua, kun opiskelijabudjetilla ei kukkaro kestä. Lievällä onnenkantamoisella osu tääki keissi hyvään saumaan. Ohjaus tuossa on vähän kangistunu, liekkö ohjauskulmat vinksallaan seikkailun jäljiltä. Ajelen tuon nyt varmaan loppuun ja kesällä myyn peltoautoksi tai kuskaan romikselle.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mulla 05- vuotinen v50 Volvo ei suostunut poistamaan ajonestoa pois päältä pari päivää takaperin, tuohon kuuluu myös hinauspalvelu ja uusi auto alle turva ettei suuremmin kyrpinyt mutta puolen tunnin päästä rupesi auto toimimaan taas moitteetta, taisi pakkanen tehdä temput.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jos Volvon omistajia paikalla niin mitähän tuo vepaston ajastutoiminto maksaa vai tarviiko siihen kaukosäädin ostaa tai jotain? Autossa on siis vepasto mutta jostain syystä ei kelloa sen ajastamiseen ja näillä pakkasilla tekisi herkkua .
 
Eilen tuli vietyä bemari vaihdossa ja tilalle tuli sitten Skoda Octavia Combi Elegance 2.0tdi DSG kirkkaan sinisenä. Vuosimallia 2008 ja ajettu 141tkm.

Ennen sanoin etten automaatista luovu, mut kyl nyt taidan sanoa, et robottivaihteista en luovu. :) on niin mukava tuo DSG...jos kestää.

Vaikka kauhukuvia on ja vaunuakin tolla vedetään niin aion uskaltaa lastuttaa keväänmittaan tuon, tosin paikassa jossa ohjelmoivat myös laatikon uusiksi.

On kyllä pirun tilava tuo octavia. Näyttää pienemmältä ku vanha bemu, mutta takakonttiin menee tuplaten tavaraa ja takana mahtuu istumaan 185 pitkä, vaikka kuski edessä pitäs penkkiä taka-asennossa. Tosin tuo tila oli iso kriteeri autoa valittaessa. Ehkä tällä mennään taas 2-3vuotta kuten edellisellä. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

:D:D

On kyllä järkyttävä tiputus siltinkin 99vuoden bemarista 08 vuoden skodaan. Huomaa mones asias et uutena hinnat olleet ihan eri tasoa, toisaalta on mones mieles paljon hyvääkin tosta et on uudempi biili...

Tässä viel kuvia: http://omenanraato.1g.fi/kuvat/skoda/
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ai että tuo Ford merkkinen keksintö nostattaa taas omistajansa verenpainetta... *Paljon paino kelvotonta tekstiä*

Muutama tankillinen on tullut ajettua E10:llä ja sitten alkoi tuntumaan ettei käy kunnolla. Tehtaan mukaan toimii tuolla litkulla. No ei siinä 98 tankkiin ja avot,taasen tuntui esco pirteältä. perjantaina se sitten alkoi. Nykii,ei meinaa jaksaa vetää pienillä kieroksilla.
Nyt vielä tyhjäkäynti jää jostain syystä 1500rpm tuntumaan..

minkä pirun takia noi kulkineet alkaa pottuileen silloin kun niitä tarvitsisi?
Just alko koulut ja nyt olisi auto tuiki tarpeelinen kapistus. 30km koulumatkaa ei kyllä millään julkisilla hoideta tuolta Iitin perä mettästä.. :(
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tuon takia edelliseen bemariin vaihdoin ennen vuodenvaihdetta 98:ia tankkiin, enkä laittanu kertaakaan e10:iä.

Itseasiassa kulutus tippu tälläsessä kaupunkiajossa mitä mul on suurin osa ni käsittämättömät 2,5litraa...et ois kannattanu autoa ostaes jo vaihtaa 98:iin..
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jos Volvon omistajia paikalla niin mitähän tuo vepaston ajastutoiminto maksaa vai tarviiko siihen kaukosäädin ostaa tai jotain? Autossa on siis vepasto mutta jostain syystä ei kelloa sen ajastamiseen ja näillä pakkasilla tekisi herkkua .

ajastinsofta pitää ajaa sinne erikseen, ei oo oletuksena siellä ajotietokoneessa muutakun se suorakäynnistys
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huomasin tossa viime viikolla, että Carinan pyyhkijät oli jonkin verran laiskistunut, mutta en kuitenkaan sitten asiaa sen koommin miettiny. Kunnes eilen koulun pihalta lähdettyäni sain ekat kuravedet tiestä lasille: pyyhkijät pyyhkäs lasia tosi hitaaaaaasti ja meinasivat jäädä yläasentoon jumiin. Noh, loppumatka vedettiin kurat lasissa. Parkkipaikalla katoin sitten noita pyyhkijöitä niin oikean pyyhkijän pultin suoja oli irronnu. CRC:tä kehiin ja vähän käsillä auttelin ekat pyyhkäykset ni alko vetreytymään. Lopulta pyyhkijät veteli ihan entiseen tahtiin.

Mutta tänään sitten sama vika, pyyhkäisyt oli jälleen selkeesti hitaammat... Onkohan ton toisen pyyhkijän pultti vaan päässy ruostumaan niin pahasti, että tota crc:tä pitäs koko ajan sinne ruiskutella, vai saattaako laitteisto olla menossa vanhuuttaan hajalle? Pitänee varmaan joku suoja kehitellä siihen varren päähän... Kaikkea pikkuvikaa kyllä tohon vanhaan rouvaan ilmestyy. :rolleyes:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Autoliikkeessä otettu normaali Täyskasko: 650e, Tapiolaan soittamalla otettu Täyskasko kaikilla lisäturvilla 374e ja nyt kotiin tulleessa sopparissa 288e.

Mikä ihme siinä on, ettei nykysessä digitaalisessa aikakaudessa nähdä edes oikeita alennuksia suoraan, vaan täytyy odottaa laskua kotiin.


Eihän täs mitään ku on laskusuhdanteinen toi hinta mut siltin. Miks täytyy autoliikkeessä pakolla edes vakuutus ottaa kun ne ei näe mitään. Sit ku soittaa Tapiolaan ni ne haukkuu pystyyn et hittoako sielt mitään otat, aina täytyy heille soittaa. (mut ku autoliikkees on pakko ottaa suoraan vakuutus perhana)
Ja sit ku niille soittaa, niin edes ne ei nähny kaikkia alennuksia. Ilman viimisiä alennuksia toi oli sen noin 370e, mut siihen tuli viel lisäalennuksia päälle ja hinta tippu olemattomaksi.

Mut miettikääs sitä et bemarin täyskasko oli noin 650euron luokkaa vuodessa ilman lisäturvia. Nyt on kaikki mahdolliset lisäturvat ja 288euroa vuodessa. Eli 362e halvempi. Dieselvero on 514euroa vuodessa. Toisinsanoen dieselveroa jää maksettavaksi bemarin kuluihin nähden vain 152euroa vuodessa. Joka taas noin 0,3euron litrahinnan erotuksella tarkoittaa 500litraa bensaa. Eli 9 tankillista dieseliä. Sillä pääsee maantiellä noin 8500km, ja rääkkäämälläkin varmaan 6000km.

Aina puhutaan siitä, että diesel autolla täytyy ajaa esim 30 000km vuodessa. Mun tapauksessa alta 10tkm tulee jo halvemmaksi.


Täytyy nyt muistaa tässä vertailussa toki se, että bensa Skodalla vs. diesel Skodalla vertailu ois täysin eri näköinen. Mutta nyt mulla oli bensa bemari, ja dieseliä halusin ehdottomasti, joten siksi vertasin. Mutta pointti onkin siinä, että ei tuo vertailu aina ole niin mustavalkoinen, pelkästään merkin vaihto saattaa vaikuttaa lähes dieselveron verran vakuutuksiin, ei pelkästään bensasta dieseliin vaihto tarkoita, että täytyy olla tietyt kilometrit vuodessa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mut miettikääs sitä et bemarin täyskasko oli noin 650euron luokkaa vuodessa ilman lisäturvia.

Miten on noin kallis? Tuossa ei siis ole liikennevakuutusta mukana, vai? Sen takia ihmettelen kun oman S4:n (vm. -00) Täyskasko lisäturvilla (en tosin nyt ilman sopimusta muista, mitkä kaikki tuossa oli) maksaa alta 500 euroa vuodessa. Pohjolan vakuutus siis kyseessä. Kuitenkin tehokas kutoskone, hirveä bensasyöppö, erikoismalli and what not. Vakuutusta otettaessa virkailijaa kiinnosti lähinnä vain auton arvo. Onko käypä arvo yli vai alle 14 000€?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei tuo Mäksän täyskaskon hinta kyllä omaankaan korvaan kuulostaa millään muotoa realistiselta. Bemareilla tullut ajeltua koko ikä, ja aiemmin itse asiassa ollut alla saman vuoden (-98) 525tds, eikä kasko ollut lähelläkään tuota.

Nyt -07 320DA enkä siinäkään maksa tuollaisia summia. Tapiolasta löytyy vakuutuskirjat tällä hetkellä.

edit: tietysti bonukset vaikuttaa asiaan pirusti. Täysillä bonuksilla laskut siis luonnollisesti pysyvät noiden summien alla. Merkkivakuutuksiin ei kannata sekaantua, niissä tuntuu nimittäin olevan hinnat pilvissä pelkän nimen perusteella.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eli siis tosiaan pelkkä täyskasko..päälle liikennevakuutus. Normaali hinta ilman bonuksia järkyttävät 2400euroa, joista bonusten ja keskittämis alennusten jne jälkeen se noin 650e.

Ja itseasiassa viimevuonna eräillä messuilla oli lähes kaikkien vakuutusyhtiöiden tyypit paikalla ja sillon tuli kilpailutettua nuo eri yritykset. Kaikki ihmettelivät miten Tapiolassa noin halvalla oli päästy, kun nämä muut firmat pääsi 740-890e välille, joka kuulosti vielä hurjemmalta. Ja kaikki sano sitä, että kun on bemari, niin eivät pysty tapiolan summiin. Tapiolastakin vain siksi, kun on bonukset tapissa ja kaikki mahdolliset hyvän kuskin alennukset jne.

Nyt tapiolasta kun tuli Skodan paperit lopulta, niin 288e kaikilla lisäturvilla täyskasko (puhelimessa sanoivat 370e, mutta tippu siitä viel aika hyvin).


Eli tuo 650e hinta oli jopa huomattavasti halvempi kuin kilpailija yritysten. En sit tiedä ketä tässä huijataan :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

En sit tiedä ketä tässä huijataan :)

Bemaria ei ole ollut, joten en osaa sanoa kuinka paljon hinta hyppää pelkän merkin takia vrt. Audi vs. BMW. Mutta tosiaan TeRm0zin viestistä voi päätellä, että Baijerilaiseenkin saisi halvemman vakuutuksen. Sitten kun laskit tuota dieselin ja bensavekottimen eroja niin vähän enemmän joutuu kuitenkin ajamaan dieselillä, jos vakuutus ei ihan noin pilvissä ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Quattrokin on oikea jatkuva neliveto.

Nykyisissä nelivetomalleissa alkaa useammassa olemaan jo jatkuvakin neliveto mukana.

Esim. Mitsun Outlanderissa vetotapa on valittavissa 2-vedon, älykkään ja jatkuvan nelivedon välillä. Myös luistoestot sun muut saa tarvittaessa pois päältä, jos tiukka paikka tulee. Outlanderissa kytkin ja jossain määrin vaihteisto on ymmärtääkseni samaa tekniikka kuin Evossa.

Älykäs neliveto on joka tapauksessa kutakuinkin aina parempi kuin 2-veto jos mietitään päästäänkö hangesta tai noustaanko mäki ylös. En edes muista kuinka monta kertaa tänä talvena onnittelin itseäni kuin vaihdoin nelivetoon. :cool: Kitkarenkaillakaan ei ollut ongelmia kertaakaan vaikka tietoisesti ja joskus ihan pakosta ajelinkin tiukempiin paikkoihin. Yleensä pidin päällä älykästä nelivetoa ja jatkuvaan vaihdoin vain jos oli tarvetta - harvoin oli.

Outlanderissa on myös hauska pikku yksityiskohta vaihteistoon liittyen, että siinä on ratissa siipivaihtimet (samanlaiset kuin vaikkapa G27-ratissa), joista voi vaihdella isompaa tai pienempää oman maun mukaan vaikka automaatti onkin päällä. Myös vaihdekepistä löytyy sequential-tila. Ohjaamo tuntui kotoisalta G27:n jäljiltä :D
 
Ylös Bottom