Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei vaan talvella kehtaa ottaa ajoon, kun kaasari jäätyy.
Onkos siinä jotain virikaasaria laitettu? Jonkun talven moisella itse ajaneen en muista jäätymistä muuten kuin jos ilmanputsarin kansi oli jäänyt kesäasentoon.

Mulla olis muuten ylimääräinen kaasari :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ahdinko määrää tahdin?

Juu, ihan varmemmaksi vakuudeksi löytyy kaksoset. Autona siis Audi S4 Avant vuosimallia 2000, kone 2,7L BiTurbo. Edellinen omistaja asentanut vielä ABT:n lastun, että saadaan moottorin potentiaali kunnolla "hyötykäyttöön". :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Onkos siinä jotain virikaasaria laitettu? Jonkun talven moisella itse ajaneen en muista jäätymistä muuten kuin jos ilmanputsarin kansi oli jäänyt kesäasentoon.

Mulla olis muuten ylimääräinen kaasari :D

Kyllä se on niin vakio vehjes kuin olla voi. Ja vielä varsin hyväkuntoinen yksilö, mutta joskus talvisin meinaa jäätyä ja pitää himmata tien sivuun hetkeksi kun ei meinaa ottaa kierroksia. Hetken paikoillaan lämmittely auttaa aina asiaan. Varmaan sekin auttaisi, jos blokkaisi vähän ajoviimalta tuota kaasutinta.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Pakko sen verran osallistua keskusteluun.

Meillä seisoo tällä hetkellä pihassa vuoden 2001 Peogeot 307, autolla on ajettu 115 tkm
ja siitä meni kytkin paskaksi. V.....sen määrä on tällä hetkellä suunnaton.

Todella mukavaa lähteä tekemään 800€ remonttia 5000€ autoon.

Sit toisessa autossa Volvo S60 vuosimallia 02, 195 tkm lasissa. Ajotietokone kaput, näyttö sekaisin, josta tiätty ohjataan webastoa ja sen remppa olis mukavat 1200€

Se on muutenkin uskomaton määrä rahaa mitä nuo romut syö vuoden aikana.

No hieman helpotti tuskaa
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Se on muutenkin uskomaton määrä rahaa mitä nuo romut syö vuoden aikana.

Näihän se menee. Tekis mieli ostaa Toytotan hybridi, kun kuulemma toyotan vähävikaisin malli. Muuten ei ole luottoa tuohon hybridi tekniikkaan, mutta vähävikaisuus kiinnostaisi.

Toisaalta tuo Fiat 127 voi vaatia kyllä korjausta, mutta kovin kalliiksi ei 50€ auto voi tulla. Vielä jos saisi museorekisteriin, niin johan tulisi säästöä.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Hitto kun oliskin tuo satakaks-laiska täällä etelässä jo nyt kakkos autona. Nimittäin töistä tullessa poikkesin kaupassa ja kaupasta kotiin tullessa alkoi Wolkkarista kuulua jotain outoa rätinää. Aluksi luulin että tuuletin rohisee. Sitten huomasin sen voimistuvan kaasua painaessa. Ajoin pihaan ja tutkailin tilannetta.

Ketuttaa niin perkuleesti, nimittäin jostain on mennyt laakerit. Joko vesipumppu, ohjaustehostin, hihnakiristin, laturi, nokkaremmi tai vastaavaa. Näillä keleillä ja näillä työkaluilla vian rajaaminen käy jo työstä ja paskinta kaikessa on se, että jos worst case scenario yllättää, niin auto lähtee pihasta trailerilla. Melko ikävän kuuloista "rouhivaa resonointia" kyllä kuuluu. Ja ensviikolla pitäis töihin päästä.

Saakelin saksalaiset rotiskot! Pitäkää tunkkinne! :mad:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Näihän se menee. Tekis mieli ostaa Toytotan hybridi, kun kuulemma toyotan vähävikaisin malli. Muuten ei ole luottoa tuohon hybridi tekniikkaan, mutta vähävikaisuus kiinnostaisi.

Kaksi kertaa olen priuksella käynyt koeajolla. Malleina siis II ja III priukset. Väitän, että yllätyt siitä mitenkä miellyttävä tuo voimapaketti on. Ainakin uusin prius on voimalinjaltaan paljon miellyttävämpi kuin esim V50 1.6d edrive. Vänkä tunne, kun prius kiihtyy ilman vaihteenvaihtoa, ja toisaalta siinä on aina käytössä ihan kivasti vääntöä. Ei ole ns. kuollutta kohtaa mitä monessa diiselissä on. On tuo myös käytännössä suorituskykyisempi kuin käsivalintaiset pikkuset bensakoneet. Kannattaai käydä testailemassa :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Hiukan kohmeessa sormet. Puolisko ilmesty oven taa, avaimet ja puhelimet etc jai sitten autoon. Vanha auto jossa sattuu olemaan lukot hyvassa kunnossa, ei siis auennut "jaatelotikulla", ja museointiin vaadittavat 30 vuotta mittarissa n.1,5vk kuluttua, eli kaikki naarmuttavat tai muuta tuhoa aiheuttavat vaihtoehdot pois suljettu.
Ei muuta kuin pyyhkijan sulka lihoiksi ja napertamaan, ja aukeshan ovi lopulta ilman vaurioita.

Seuraavaksi rouva menee teettamaan avaimen tai kaksi..

Kerran tuo onnistui lyomaan tyopaikan pihalla oven lukkoon kaynnistettyaan auton ja aloitettuaan ikkunoiden rapsutuksen. Taksilla kotio hakemaan vara-avainta, oli kuulemma mukavasti ehtinyt sisatilatkin lampenemaan reissun aikana. :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Todella mukavaa lähteä tekemään 800€ remonttia 5000€ autoon.

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.

Pakollinen väsynyt ranskalaisautoläppä tähän väliin? Oman -03 307:n huoltoihin ei ole tämän ensimmäisen 7 vuoden aikana mennyt keskimäärin juurikaan 300 euroa enempää vuodessa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omistan Toyota Carina E 1.6 litraisen briteissä valmistetun pirssin tällä hetkellä, toinen autoni. Ollut ajossa itsellä karhea puoli vuotta, 10t kilometriä ja päälle ajettu eikä toistaiseksi mitään ole tarvinnut huoltaa. Sitä pitäisin pienenä haittapuolena; ei pääse räpeltämään :D Suurin homma mitä siihen itse olen tehnyt on musapuoli (takakaiuttimet + niille johdot, vahvarille RCA ja virtakaapeli + herätte, uudet etukaiuttimet ja uusi soitin) ja vetokoukun paikalleen laitto.

En sanoisi että auton omistaminen on niin tuskaista. Itse pidän autojen näpräämisestä ja itse ajamisesta. Kulut on asia erikseen... ;):D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Niin monet takavedot on työnnetty, kaivettu ja vedetty ylös hangesta, että kyllä niissä jotain vikaa täytyy olla. Etuvetoja en muista kaivaneeni lainkaan. En sitten tiedä onko takatuupparit hiukan halukkaampia jäämään kiinni, vai onko kyseessä vain kuskin huonous. ;) Huonoin ajokokemus ehdottomasti kuitenkin löytyy takavetojen parista. Paras luonnollisesti nelivedoista.

Nojaa, hyvin takavedoilla on talvella pärjännyt. Ei toki missään nimessä nopein, mutta kertoo helposti miten paljon pitoa on käytössä ja tarvittaessa todella helppo ohjata kaasulla. Jumissa olevat takavedot johtuvat yleensä yhdestä asiasta: kuskista. Ajetaan auto tyhmiin paikkoihin, esim parkkiin ylämäkeen, ylitetään omat rajat väärässä paikassa ja päädytään penkkaan sekä huonokuntoiset talvirenkaat. Jos käyttää järkeä auton pysäköinnissä, leikkii niin ettei vedä autoa ojaan ja käyttää hyviä renkaita niin pitkälle pärjää.

Nelivedolla toki saa huiman lähtöpidon ja haluttaessa autoa voi viedä todella nättiä vauhtia, mutta vaatii kyllä paljon enemmän taitoa kuin takaveto. Toki jos saa kiksit muiden jättämisestä liikennevaloissa...

Ei sinänsä, jos budjetti sallisi niin talviauto olisi kyllä neliveto, kesällä riittää kaksi vetävää pyörää, kunhan ne ovat taka-akselilla.

Ranskalaisiin kannattaa varata 1000 euron huoltobudjetti joka vuodelle. Meikämanne maksaa ihan iloissaan kytkinrempan vuoden 1998 Xsaralle, jonka huoltamiseen on kulunut varmaan jo yli 10000 euroa. On se vaan niin hyvä auto.

Toisaalta kytkin on kuitenkin kuluva osa, jonka kestoikään vaikuttaa lähinnä ajo-olosuhteet ja ajotyyli. Tonni vuodessa remontteihin menee helposti jos ne korjaamolla teettää, mutta rahaa säästyy pirusti jos ostaa korjausoppaan ja tekee hommat itse.

Mitä patonkien luotettavuuteen tulee, ostin pari vuotta sitten lähes 300tkm ajetun 406:n jonka toivoin kestävän edes seuraavat 6kk. Nyt autoa on rääkätty normaalin ajon lisäksi parilla ratapäivällä, Nordschleifella sekä viimeiset 4kk Saksan autobahnoilla, vieläkin toimii ongelmitta. Halpaa ja luotettavaa kuljetusta, jolla ajamalla voi käyttää rahat uudemman auton sijaan kakkosautona olevaan harrasteautoon :)

Pösö kyllä luultavasti on nyt tulessa kun menin sitä kehumaan :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Varokaa. Vaarallinen tauti on liikkeellä. Itse sain jo tartunnan ja lääkitys tulee olemaan hinnakasta.
2397_5144.jpg
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Nojaa, hyvin takavedoilla on talvella pärjännyt. Ei toki missään nimessä nopein, mutta kertoo helposti miten paljon pitoa on käytössä ja tarvittaessa todella helppo ohjata kaasulla. Jumissa olevat takavedot johtuvat yleensä yhdestä asiasta: kuskista. Ajetaan auto tyhmiin paikkoihin, esim parkkiin ylämäkeen, ylitetään omat rajat väärässä paikassa ja päädytään penkkaan sekä huonokuntoiset talvirenkaat. Jos käyttää järkeä auton pysäköinnissä, leikkii niin ettei vedä autoa ojaan ja käyttää hyviä renkaita niin pitkälle pärjää.

Kesällä vaihdoin takavetoon joka on vielä automaatti. Vähän jänskätti ensimmäiset liukkaat kun viimeiksi on takavetoisella ajanu 90-luvulla. Mutta olipas suuri ihmetys kun uusilla Hakka7:lla pito on vallan mahtava. Ei varmasti yksikään etuveto lähde valoista samaa tahtia. Tästä oli jollain muulla palstalla juttua, että kumpi se nyt paremmin lähtee liikkeeseen tasaisella talvella, etu- vai takaveto. Niinhän se on, että kiihdyttäessä auton keula nousee ja perä painuu, eli takana on parempi pito. Peruuttaessa juttu on sitten ihan toinen... takaperin ei pahoista paikoista pääsekkään pois kuten etuvetoisella. Allekirjoitan ihan täysin sen, että takavetoinen jää herkemmin kiinni.

Se vielä pitää ajonvakautuksesta sanoa, että se pitäisi ehdottomasti olla kielletty aloittelevilla kuskeilla. On varmasti turvallinen varuste, mutta auton rajat ei tule kuskille tutuksi. On jotenkin väärin ajaa mutkat kaasu pohjassa kun tekniikka hoitelee pidon.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Kesällä vaihdoin takavetoon joka on vielä automaatti. Vähän jänskätti ensimmäiset liukkaat kun viimeiksi on takavetoisella ajanu 90-luvulla. Mutta olipas suuri ihmetys kun uusilla Hakka7:lla pito on vallan mahtava. Ei varmasti yksikään etuveto lähde valoista samaa tahtia. Tästä oli jollain muulla palstalla juttua, että kumpi se nyt paremmin lähtee liikkeeseen tasaisella talvella, etu- vai takaveto. Niinhän se on, että kiihdyttäessä auton keula nousee ja perä painuu, eli takana on parempi pito. Peruuttaessa juttu on sitten ihan toinen... takaperin ei pahoista paikoista pääsekkään pois kuten etuvetoisella. Allekirjoitan ihan täysin sen, että takavetoinen jää herkemmin kiinni.

Se vielä pitää ajonvakautuksesta sanoa, että se pitäisi ehdottomasti olla kielletty aloittelevilla kuskeilla. On varmasti turvallinen varuste, mutta auton rajat ei tule kuskille tutuksi. On jotenkin väärin ajaa mutkat kaasu pohjassa kun tekniikka hoitelee pidon.

Sen verran kyllä täytyy korjata, että vasta kun auto alkaa oikeasti kiihtymään kohdistuu autoon takarenkaat maahan painavaa vääntömomenttia, eli siis takarenkaat painautuvat auton massaa suuremmalla voimalla maata vasten, joten liikennevaloista liukkaalla liikkeellelähtiessä huonolla painojakaumalla (~65/35 etu/taka) varustetulla etuvedolla on vielä etu hyvässä balanssissa olevaan takavetoon (50/50). Kuplavolkkari oli aikanaan varsin pätevä peli liikennevaloissa, kun takamoottorin takia paino oli takana, kuten vetokin. Mutta kuten sanoit, takavedolla ja erinomaisilla talvirenkailla pärjää paremmin kuin valtaosa uskoo.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Sen verran kyllä täytyy korjata, että vasta kun auto alkaa oikeasti kiihtymään kohdistuu autoon takarenkaat maahan painavaa vääntömomenttia, eli siis takarenkaat painautuvat auton massaa suuremmalla voimalla maata vasten, joten liikennevaloista liukkaalla liikkeellelähtiessä huonolla painojakaumalla (~65/35 etu/taka) varustetulla etuvedolla on vielä etu hyvässä balanssissa olevaan takavetoon (50/50). Kuplavolkkari oli aikanaan varsin pätevä peli liikennevaloissa, kun takamoottorin takia paino oli takana, kuten vetokin. Mutta kuten sanoit, takavedolla ja erinomaisilla talvirenkailla pärjää paremmin kuin valtaosa uskoo.

Tämä pitää ehkä vain osittain paikkaansa. Etuvedolla pyörät joutuvat autoa vetämään ja liikkeelle lähtiessä auton paino siirtyy hiukan taaksepäin. Näin ollen voisi olettaa että takapäällä on liikkelle lähtiessä enempi painoa jolloin pitoakin takavetoisella on enempi. Näin asia on siis pitävällä pinnalla, monesti takatuuppari autolla saa räväkämpiä lähtöjä kuin etuvetoisella. Esimerkiksi teknarin testissä lexus is250a poistui paikalta painoonsa nähden yllättävän vikkelästi. Kevyempi ja melkein samantehoinen dsg audi oli paikaltaan lähtiessä hitaampi, melkovarmasti etuvetoisuutensa takia. Mutta kyllä meikäläinen usein jää mun automaattivaihteisella takavedolla sutimaan liikennevaloihin, syynä herkkä kaasu ja huonot talvirenkaat..

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tämä pitää ehkä vain osittain paikkaansa. Etuvedolla pyörät joutuvat autoa vetämään ja liikkeelle lähtiessä auton paino siirtyy hiukan taaksepäin. Näin ollen voisi olettaa että takapäällä on liikkelle lähtiessä enempi painoa jolloin pitoakin takavetoisella on enempi. Näin asia on siis pitävällä pinnalla, monesti takatuuppari autolla saa räväkämpiä lähtöjä kuin etuvetoisella. Esimerkiksi teknarin testissä lexus is250a poistui paikalta painoonsa nähden yllättävän vikkelästi. Kevyempi ja melkein samantehoinen dsg audi oli paikaltaan lähtiessä hitaampi, melkovarmasti etuvetoisuutensa takia. Mutta kyllä meikäläinen usein jää mun automaattivaihteisella takavedolla sutimaan liikennevaloihin, syynä herkkä kaasu ja huonot talvirenkaat..

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Juuri näin, kiihtyvän auton peräpää painautuu maata kohti. Mutta liukkaalla pinnalla tapahtuva lähtö aiheuttaa niin pienen kiihtyvyyden (0-30km/h ei taitu pariin sekuntiin kuten asfaltilla), joten takarenkaisiin kohdistuva voima jää käytännössä merkityksettömäksi, paljon pienemmäksi kuin etuvedon staattinen painojakauma (~60/40).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Jos turvallisuuden kannalta katot asiaa, niin se suurin asia on ratin ja penkin välissä. Sama mistä se kottero vetää. :) Järki käteen ja kelin mukaan, sillä on nyt päästy jo kolmenkympin ikäpyykille.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Omasta mielestäni vetotavalla ei talvella ole väliä turvallisuuden kannalta, kunhan vain talvirenkaat on kunnolliset ja pitävät :)

Paitsi jatkuva neliveto joka ei heittelehdi motarin kaistojen välillä olevista lumivalleista, mutka kääntyvyys kovemmassa vauhdissa parempi ja uraherkkys pienempi... listaa voi jatkaa lopputtomiin.
 
Ylös Bottom