Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autot

näin gtplanetissa keskustelun jossa kysyttiin kuinka vaihtaa oikein vaihdetta pienemmälle h-kaaviolla, kun tarvitsee vaihtaa useampi vaihde pienemmälle.
esim. kun tulee suoran (4 vaihde) jälkeen tiukka jarrutus jolloin jarrutuksen jälkeen pitäisi vaihtaa 2 vaihteelle.

irkissäkin tästä jo keskusteltiin eriävin mielipitein. Joten arvon rallikuskit kertokaahan kuinka kuuluu vaihtaa OIKEIN.

Itse ainakin laitan kyseisessä tilanteessa 4-2. Enkä käytä välillä kolmosella.:eek:
 
Vastaus: Autot

näin gtplanetissa keskustelun jossa kysyttiin kuinka vaihtaa oikein vaihdetta pienemmälle h-kaaviolla, kun tarvitsee vaihtaa useampi vaihde pienemmälle.
esim. kun tulee suoran (4 vaihde) jälkeen tiukka jarrutus jolloin jarrutuksen jälkeen pitäisi vaihtaa 2 vaihteelle.

irkissäkin tästä jo keskusteltiin eriävin mielipitein. Joten arvon rallikuskit kertokaahan kuinka kuuluu vaihtaa OIKEIN.

Itse ainakin laitan kyseisessä tilanteessa 4-2. Enkä käytä välillä kolmosella.:eek:

Ilman muuta voi vaihtaa suoraan 4 => 2, varsinkin jos ei käytä kokonaan mottorijarrutusta. Turhaa sitä keppiä on kolmoselle välissä laittaa. Jos moottorijarrutusta käyttää, niin kannattaa toki muistaa se, että jos ajaa nelosella korkeilla kierroksilla, niin kakkonen voi siirtää koneen sitten luonnollisesti ylikierroksille.
 
Vastaus: Autot

Johan ne autokoulussakin opettavat/opettivat, että on aivan turhaa käyttää ns ylimääräistä pykälää sisällä välissä.

Kiihdyttäessä pätee tietysti sama käytäntö. Ei niitä vaihteita ole pakko numerojärjestyksessä käyttää. Rivakka kiihdytys kakkosella ja nelosen tai vitosen voi heittää huoletta sisään. Itse teen jopa usein niin että vaihdan suoraan kakkoselta kutoselle.
 
Käsittääkseni nyt oli kyse kilpa-autokäytössä, joten siksi ehkä kannattaa käyttää kolmosella välissä jotta moottori jarruttaa tehokkaammin ja näin voi aavistuksen myöhäisemmäksi jättää jarrutusta?
 
Vastaus: Autot

Helpommalla pääsisitte tekin, kun ajaisitte vain laiskanlaatikolla, kuten allekirjoittanut.
Sitten kun pitää saada olla katujen hurjista hurjin, niin kytken katkaisimen asentoon Sport. :o

Ei vaan, onko sattumoisin joku käynyt jo koeajelemassa Kaivokselan suunnalla uutta CT kakssatkua?
Näytti nuo esitteet sen verran houkuttelevalta, että täältä "pororajalta" saakka tekisi mieli tulla kokeilemaan.
 
Vastaus: Autot

tämä moottorijarrutus ei minun mielestäni ole kovin järkevä selitys.
Tämähän on jarruistakin kiinni kuten välityksistä. Vaihtamiseen käytetty aika kannattaa ottaa huomioon, jarrutettaessa nopeus tippuu kuitenkin nopeammin kuin kiihdyttäessä nousee, jolloin moottorijarrutuksen hyöty saattaa jäädä olemattomaksi kun kytkin on pohjassa vaihtaessa.

Myös yksi haitta mielestäni on että yhdellä kädellä ohjaaminen tiukassa jarrutuksessa ei ole välttämättä paras ratkaisu.
 
Helpommalla pääsisitte tekin, kun ajaisitte vain laiskanlaatikolla, kuten allekirjoittanut.
Sitten kun pitää saada olla katujen hurjista hurjin, niin kytken katkaisimen asentoon Sport. :o

Ei vaan, onko sattumoisin joku käynyt jo koeajelemassa Kaivokselan suunnalla uutta CT kakssatkua?
Näytti nuo esitteet sen verran houkuttelevalta, että täältä "pororajalta" saakka tekisi mieli tulla kokeilemaan.

Itsehän en edes manuaalia pysty polven takia ajamaan, mutta kyse olikin kisavehkeistä.
 
Vastaus: Autot

kisavehkeissä on yleensä jarrut kisamallia, jolloin jarrutetaan jarruilla. joissakin kisa vehkeissä on lyhyemmät välitykset, jolloin vähemmän aikaa vaihtaa vaihdetta pienemmälle.
 
Vastaus: Autot

Mulle jäi kyllä vähän epäselväksi missä kohtaa on sanottu, että kyse olisi kisavehkeistä.
Kysyjä toki tituleerasi keskustelijoita rallikuskeiksi, mutta itse ainakin oletin, että se on vaan heitto.
 
Vastaus: Autot

kisavehkeissä on yleensä jarrut kisamallia, jolloin jarrutetaan jarruilla. joissakin kisa vehkeissä on lyhyemmät välitykset, jolloin vähemmän aikaa vaihtaa vaihdetta pienemmälle.
 
Vastaus: Autot

Mulle jäi kyllä vähän epäselväksi missä kohtaa on sanottu, että kyse olisi kisavehkeistä.
Kysyjä toki tituleerasi keskustelijoita rallikuskeiksi, mutta itse ainakin oletin, että se on vaan heitto.

Ensinnäkin gtplanetin äänestyksestä lähteny liikenteeseen...voi jo siitä veikkailla konsoli/pc pelejä esim g27:lla ja h-kaaviolla.

Lisäksi "tullaan nelosella suoraa, jossa tiukka jarrutus ja vaihto kakkoselle" niin loppupeleissä "tiukkoja jarrutuksia" ei tarvitse normi liikenteessä tehdä, jolloin automaatitsesti rauhallinen jarrutus ja moottorijarrua hyödyntäen on järkevintä.

Lisäksi kun katsoo nimenomaan näitä konsolipelaajia h-kaaviolla niin jokainen käyttää joka vaihteen, jota en itsekkään ymmärrä.
 
Vastaus: Autot

^Tuon lisäksi, alunperin ircissä kysymyksessä taisi olla vaihtaminen 5 -> 2.

Nyt tulee sitten iso kasa olettamuksia, mutta jotain tämmöisiä asioita itse pohdin asian tiimoilta. Nimenomaan kilpa-ajomaisessa käytössä.

Jos vaihtaa suoraan vitoselta kakkoselle, joutuu kakkosen synkro aika koville. Kyseisten vaihteiden rattaiden pyörintänopeuden erot ovat niin suuret. Tämän huomaa ihan normaalissa ajossakin, "tuntee" vaihdekeppiin sen eron jos vaihtaa suoraan 5 -> 2 kuin että käy useamman vaihteen läpi. Toisaalta taas, eipä kilpa-autoja juurikaan ole synkronoiduilla vaihteistoilla. Suorakytkentöjähän niissä käytetään ja yleensä vielä sekventiaalisia vaihteistoja eikä H-kaavioita. Kilpakäytössä saattaisi ajollisesta näkökulmasta tulla se esiin, että jos jarruttaessa tulee joku yllättävä tilanne, että tarvitaankin vetoa (esim. etuvetoisessa lähtee perä alta ja täytyy korjata kaasulla), niin jos vaihtaa suoraan 5 -> 2 niin on joko a) liian suuri vaihde eikä siksi moottorissa voimaa korjaukseen, b) liian pieni vaihde ja kone menee ylikierroksille/rajoittajalle tai c) vaihde on vapaalla. Tämän kaltaisten tilanteiden vuoksi voisin kuvitella, että siitä olisi hyötyä, että on koko ajan ns. sopiva vaihde sisässä.

Henkilöauton ajamista tämä ei edes kauheasti koske, itse ainakin vaihdan aniharvoin noin isoja hyppäyksiä. Jos tulee tilanne missä nopeus putoaa niin paljon, että mennään vitosvaihteelta kakkoselle, niin kyllä sen yleensä tietää etukäteen sen verran hyvin, että tulee nelosella ja kolmosella moottorijarruteltua ja jarrupolkimeen ylipäätään koskee vasta joskus kolmosvaihteella ollessa ensimmäisen kerran.

Emmie mittään tiiä, mutta kunhan tuumailin.
 
Vastaus: Autot

Tuumailin notta voisha täältäki kysellä apua auton ettimiseen!

Eli pitäisi löytää hintaluokkaa halpa (800€ max) oleva HB (viistoperä) ripeällä koneella.
Olen tässä katsellut mitsun lanceria/galanttia, kun ne on hyviksi todettu :D

Kaipais kuitenkin muitakin suosituksia, tilaa pitäis olla sopivasti av-asennus kamoille, kalastuskamoille, kitarointikamoille, parille kaverille jne (reissun mukaan).

Keikka hommissa kertyy kilsoi välillä 3-400km päivässä joten ajomukavuutta ja ripeää rekkojen ohitteluun kykenevää roottoria ei voi alleviivata tarpeeksi :P
 
Vastaus: Autot

tilaa pitäis olla sopivasti...

...ripeää rekkojen ohitteluun kykenevää roottoria ei voi alleviivata tarpeeksi :P

Eikös pakettiauto ois sopivampi jos tavaraa on paljon kuljetettavana? Lähdet vähän aikaisemmin niin ei tarvitse niin 'ripeästi' ajella ja hyödynnät ohituskaistat tai pidemmät suorat.
 
Vastaus: Autot

Tuumailin notta voisha täältäki kysellä apua auton ettimiseen!

Eli pitäisi löytää hintaluokkaa halpa (800€ max) oleva HB (viistoperä) ripeällä koneella.
Olen tässä katsellut mitsun lanceria/galanttia, kun ne on hyviksi todettu :D

Kaipais kuitenkin muitakin suosituksia, tilaa pitäis olla sopivasti av-asennus kamoille, kalastuskamoille, kitarointikamoille, parille kaverille jne (reissun mukaan).

Keikka hommissa kertyy kilsoi välillä 3-400km päivässä joten ajomukavuutta ja ripeää rekkojen ohitteluun kykenevää roottoria ei voi alleviivata tarpeeksi :P

Tuo budjetti rajoittaa tuota ripeää moottoria aikalailla. Epäilen että katsomasi gti mitsut on yli mainitsemasi budjetin. Autot on niin kalliita että 800eurolla ei saa ripeää eikä tilavaa autoa, saati näitä ominaisuuksia samassa autossa.

Mutta silti, kantsisi katsella myös 80-luvun lopun 2.0 camryä wagon-mallina. Niissä on aika riuska kone ja paljon tilaa. Auto on myöskin todella kestävä. Tosin, tuon hintaluokan camryt on paljon ajettuja.
 
Vastaus: Autot

Miten olisi mazda? 626:a löytyy tosi halvalla. Tosin aika paljonhan niillä yleensä on ajettu jos tuota hintaluokkaa hakee ja liike ei mitenkään erityisen ripeää ole, tosin ei mahdottoman hidastakaan. :D
 
Vastaus: Autot

5-oviseen N13 sunnyyn mahtuu kanssa roinaa, ja rokkaa useimmiten, ikaloppujahan nuo on joten yhta hyvaa kohden on myynnissa 5 rotiskoa.
Kulkupuolta jos tuollaiseen haluaa niin yksilo jossa on 1.3 koneisen laatikko ja pera ja koneena 1.6 niin liikahtaa useimmille ihan tarpeeksi (kun eihan nuo painakkaan paljon mitaan), mutta pitkat motarisiirtymat on tuskaa huippunopeuden jaadessa 150 tuntumaan kun isoimmalla vaihteella on kierrokset tapissa..

Kuten muistakin ehdotuksista huomaa niin 80-luvun lopun japsit on tuossa hintaluokassa suht toimiva vaihtoehto, vaikkakin hyvan yksilon loytaminen voi tuottaa tuskaa, onhan ne jo yli 20v vanhoja "arvottomia perusautoja".

Tuolla 800e hintaan alkaa myos saamaan saman ikaluokan 3- ja 5-sarjan bemareita, mutta se on alkaa kun noiden japsien kohdalla saat hyvakuntoisen.
 
Vastaus: Autot

Tottahan tuo on ettei tuohon rahaan mitään "farkku evoa" saa, mutta omalla mittapuulla tuommoinen galanttikin laiskalla 2.0 (109hp) on tarpeeksi ripeä.

Tuttavapiiristä löytyy onneksi ihmisiä jotka lavasta tai parista kaljaa rakentaa vaikka koko auton uudestaan, joten korjailu ei ole ongelma :D

Lainapakulla tässä on pari kk ajeltu (ford transit, korkea 2.5td), mutta tuo jäähallilla ajaminen ei vain ole minusta mielyttävää (varsinkaan kun pienemmälläkin tilalla pärjää hyvin)

Nissanin vanette olisi oiva peli, mutta tuppaa olemaan hinnat korkeahkot..

Nyt ois siis tarkotusta saada joku pätevä peruspirssi millä ajelis muutaman kuukauden ja säästelis palkoistaan vaikka farkku imprezan..

Muttanotta kiitosta anyways, tuo mazda ainakin alkoi hieman kiinnostamaan, jos vaikka löytäs jonkun hyväkuntoisen! :P
 
Ylös Bottom