Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepean
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eilen tuli vietyä bemari vaihdossa ja tilalle tuli sitten Skoda Octavia Combi Elegance 2.0tdi DSG kirkkaan sinisenä. Vuosimallia 2008 ja ajettu 141tkm.

Ennen sanoin etten automaatista luovu, mut kyl nyt taidan sanoa, et robottivaihteista en luovu. :) on niin mukava tuo DSG...jos kestää.

Vaikka kauhukuvia on ja vaunuakin tolla vedetään niin aion uskaltaa lastuttaa keväänmittaan tuon, tosin paikassa jossa ohjelmoivat myös laatikon uusiksi.

On kyllä pirun tilava tuo octavia. Näyttää pienemmältä ku vanha bemu, mutta takakonttiin menee tuplaten tavaraa ja takana mahtuu istumaan 185 pitkä, vaikka kuski edessä pitäs penkkiä taka-asennossa. Tosin tuo tila oli iso kriteeri autoa valittaessa. Ehkä tällä mennään taas 2-3vuotta kuten edellisellä. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

:D:D

On kyllä järkyttävä tiputus siltinkin 99vuoden bemarista 08 vuoden skodaan. Huomaa mones asias et uutena hinnat olleet ihan eri tasoa, toisaalta on mones mieles paljon hyvääkin tosta et on uudempi biili...

Tässä viel kuvia: http://omenanraato.1g.fi/kuvat/skoda/
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ai että tuo Ford merkkinen keksintö nostattaa taas omistajansa verenpainetta... *Paljon paino kelvotonta tekstiä*

Muutama tankillinen on tullut ajettua E10:llä ja sitten alkoi tuntumaan ettei käy kunnolla. Tehtaan mukaan toimii tuolla litkulla. No ei siinä 98 tankkiin ja avot,taasen tuntui esco pirteältä. perjantaina se sitten alkoi. Nykii,ei meinaa jaksaa vetää pienillä kieroksilla.
Nyt vielä tyhjäkäynti jää jostain syystä 1500rpm tuntumaan..

minkä pirun takia noi kulkineet alkaa pottuileen silloin kun niitä tarvitsisi?
Just alko koulut ja nyt olisi auto tuiki tarpeelinen kapistus. 30km koulumatkaa ei kyllä millään julkisilla hoideta tuolta Iitin perä mettästä.. :(
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Tuon takia edelliseen bemariin vaihdoin ennen vuodenvaihdetta 98:ia tankkiin, enkä laittanu kertaakaan e10:iä.

Itseasiassa kulutus tippu tälläsessä kaupunkiajossa mitä mul on suurin osa ni käsittämättömät 2,5litraa...et ois kannattanu autoa ostaes jo vaihtaa 98:iin..
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Jos Volvon omistajia paikalla niin mitähän tuo vepaston ajastutoiminto maksaa vai tarviiko siihen kaukosäädin ostaa tai jotain? Autossa on siis vepasto mutta jostain syystä ei kelloa sen ajastamiseen ja näillä pakkasilla tekisi herkkua .

ajastinsofta pitää ajaa sinne erikseen, ei oo oletuksena siellä ajotietokoneessa muutakun se suorakäynnistys
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Huomasin tossa viime viikolla, että Carinan pyyhkijät oli jonkin verran laiskistunut, mutta en kuitenkaan sitten asiaa sen koommin miettiny. Kunnes eilen koulun pihalta lähdettyäni sain ekat kuravedet tiestä lasille: pyyhkijät pyyhkäs lasia tosi hitaaaaaasti ja meinasivat jäädä yläasentoon jumiin. Noh, loppumatka vedettiin kurat lasissa. Parkkipaikalla katoin sitten noita pyyhkijöitä niin oikean pyyhkijän pultin suoja oli irronnu. CRC:tä kehiin ja vähän käsillä auttelin ekat pyyhkäykset ni alko vetreytymään. Lopulta pyyhkijät veteli ihan entiseen tahtiin.

Mutta tänään sitten sama vika, pyyhkäisyt oli jälleen selkeesti hitaammat... Onkohan ton toisen pyyhkijän pultti vaan päässy ruostumaan niin pahasti, että tota crc:tä pitäs koko ajan sinne ruiskutella, vai saattaako laitteisto olla menossa vanhuuttaan hajalle? Pitänee varmaan joku suoja kehitellä siihen varren päähän... Kaikkea pikkuvikaa kyllä tohon vanhaan rouvaan ilmestyy. :rolleyes:
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Autoliikkeessä otettu normaali Täyskasko: 650e, Tapiolaan soittamalla otettu Täyskasko kaikilla lisäturvilla 374e ja nyt kotiin tulleessa sopparissa 288e.

Mikä ihme siinä on, ettei nykysessä digitaalisessa aikakaudessa nähdä edes oikeita alennuksia suoraan, vaan täytyy odottaa laskua kotiin.


Eihän täs mitään ku on laskusuhdanteinen toi hinta mut siltin. Miks täytyy autoliikkeessä pakolla edes vakuutus ottaa kun ne ei näe mitään. Sit ku soittaa Tapiolaan ni ne haukkuu pystyyn et hittoako sielt mitään otat, aina täytyy heille soittaa. (mut ku autoliikkees on pakko ottaa suoraan vakuutus perhana)
Ja sit ku niille soittaa, niin edes ne ei nähny kaikkia alennuksia. Ilman viimisiä alennuksia toi oli sen noin 370e, mut siihen tuli viel lisäalennuksia päälle ja hinta tippu olemattomaksi.

Mut miettikääs sitä et bemarin täyskasko oli noin 650euron luokkaa vuodessa ilman lisäturvia. Nyt on kaikki mahdolliset lisäturvat ja 288euroa vuodessa. Eli 362e halvempi. Dieselvero on 514euroa vuodessa. Toisinsanoen dieselveroa jää maksettavaksi bemarin kuluihin nähden vain 152euroa vuodessa. Joka taas noin 0,3euron litrahinnan erotuksella tarkoittaa 500litraa bensaa. Eli 9 tankillista dieseliä. Sillä pääsee maantiellä noin 8500km, ja rääkkäämälläkin varmaan 6000km.

Aina puhutaan siitä, että diesel autolla täytyy ajaa esim 30 000km vuodessa. Mun tapauksessa alta 10tkm tulee jo halvemmaksi.


Täytyy nyt muistaa tässä vertailussa toki se, että bensa Skodalla vs. diesel Skodalla vertailu ois täysin eri näköinen. Mutta nyt mulla oli bensa bemari, ja dieseliä halusin ehdottomasti, joten siksi vertasin. Mutta pointti onkin siinä, että ei tuo vertailu aina ole niin mustavalkoinen, pelkästään merkin vaihto saattaa vaikuttaa lähes dieselveron verran vakuutuksiin, ei pelkästään bensasta dieseliin vaihto tarkoita, että täytyy olla tietyt kilometrit vuodessa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Mut miettikääs sitä et bemarin täyskasko oli noin 650euron luokkaa vuodessa ilman lisäturvia.

Miten on noin kallis? Tuossa ei siis ole liikennevakuutusta mukana, vai? Sen takia ihmettelen kun oman S4:n (vm. -00) Täyskasko lisäturvilla (en tosin nyt ilman sopimusta muista, mitkä kaikki tuossa oli) maksaa alta 500 euroa vuodessa. Pohjolan vakuutus siis kyseessä. Kuitenkin tehokas kutoskone, hirveä bensasyöppö, erikoismalli and what not. Vakuutusta otettaessa virkailijaa kiinnosti lähinnä vain auton arvo. Onko käypä arvo yli vai alle 14 000€?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ei tuo Mäksän täyskaskon hinta kyllä omaankaan korvaan kuulostaa millään muotoa realistiselta. Bemareilla tullut ajeltua koko ikä, ja aiemmin itse asiassa ollut alla saman vuoden (-98) 525tds, eikä kasko ollut lähelläkään tuota.

Nyt -07 320DA enkä siinäkään maksa tuollaisia summia. Tapiolasta löytyy vakuutuskirjat tällä hetkellä.

edit: tietysti bonukset vaikuttaa asiaan pirusti. Täysillä bonuksilla laskut siis luonnollisesti pysyvät noiden summien alla. Merkkivakuutuksiin ei kannata sekaantua, niissä tuntuu nimittäin olevan hinnat pilvissä pelkän nimen perusteella.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Eli siis tosiaan pelkkä täyskasko..päälle liikennevakuutus. Normaali hinta ilman bonuksia järkyttävät 2400euroa, joista bonusten ja keskittämis alennusten jne jälkeen se noin 650e.

Ja itseasiassa viimevuonna eräillä messuilla oli lähes kaikkien vakuutusyhtiöiden tyypit paikalla ja sillon tuli kilpailutettua nuo eri yritykset. Kaikki ihmettelivät miten Tapiolassa noin halvalla oli päästy, kun nämä muut firmat pääsi 740-890e välille, joka kuulosti vielä hurjemmalta. Ja kaikki sano sitä, että kun on bemari, niin eivät pysty tapiolan summiin. Tapiolastakin vain siksi, kun on bonukset tapissa ja kaikki mahdolliset hyvän kuskin alennukset jne.

Nyt tapiolasta kun tuli Skodan paperit lopulta, niin 288e kaikilla lisäturvilla täyskasko (puhelimessa sanoivat 370e, mutta tippu siitä viel aika hyvin).


Eli tuo 650e hinta oli jopa huomattavasti halvempi kuin kilpailija yritysten. En sit tiedä ketä tässä huijataan :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

En sit tiedä ketä tässä huijataan :)

Bemaria ei ole ollut, joten en osaa sanoa kuinka paljon hinta hyppää pelkän merkin takia vrt. Audi vs. BMW. Mutta tosiaan TeRm0zin viestistä voi päätellä, että Baijerilaiseenkin saisi halvemman vakuutuksen. Sitten kun laskit tuota dieselin ja bensavekottimen eroja niin vähän enemmän joutuu kuitenkin ajamaan dieselillä, jos vakuutus ei ihan noin pilvissä ole.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Quattrokin on oikea jatkuva neliveto.

Nykyisissä nelivetomalleissa alkaa useammassa olemaan jo jatkuvakin neliveto mukana.

Esim. Mitsun Outlanderissa vetotapa on valittavissa 2-vedon, älykkään ja jatkuvan nelivedon välillä. Myös luistoestot sun muut saa tarvittaessa pois päältä, jos tiukka paikka tulee. Outlanderissa kytkin ja jossain määrin vaihteisto on ymmärtääkseni samaa tekniikka kuin Evossa.

Älykäs neliveto on joka tapauksessa kutakuinkin aina parempi kuin 2-veto jos mietitään päästäänkö hangesta tai noustaanko mäki ylös. En edes muista kuinka monta kertaa tänä talvena onnittelin itseäni kuin vaihdoin nelivetoon. :cool: Kitkarenkaillakaan ei ollut ongelmia kertaakaan vaikka tietoisesti ja joskus ihan pakosta ajelinkin tiukempiin paikkoihin. Yleensä pidin päällä älykästä nelivetoa ja jatkuvaan vaihdoin vain jos oli tarvetta - harvoin oli.

Outlanderissa on myös hauska pikku yksityiskohta vaihteistoon liittyen, että siinä on ratissa siipivaihtimet (samanlaiset kuin vaikkapa G27-ratissa), joista voi vaihdella isompaa tai pienempää oman maun mukaan vaikka automaatti onkin päällä. Myös vaihdekepistä löytyy sequential-tila. Ohjaamo tuntui kotoisalta G27:n jäljiltä :D
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ja ne kaskojen hinnat menee mun mielestä ihan jonku arpakoneen kautta (varmaan jotain onnettumuustilastoja yms.). En tarkkoja summia muista, mut meillä kun vaihtu Astra-farkku (-05) Renaultin Espaceen (-01) [bensa-autoja], niin kaskon se normaalihinta pomppas jostain 750e --> 1350-1500e. En tarkkaan muista mut alennusten ja muiden jälkeen maksettavaa on nykyään jotain 650-750 (plus se liikennevakuutus).
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Hartzulle:
Minkäslaiset lukot tuossa on? Eli saako lukittua niin, että kaikki pyörät pyörivät samaa nopeutta? Tai sitten edes samalla akselilla?
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Ja ne kaskojen hinnat menee mun mielestä ihan jonku arpakoneen kautta...

No huh! Miten voikin olla näin suuret erot. Voiko johtua siitä, että Espace on isomman kokoluokan auto, kun on kuitenkin arvoltaan halvempi kuin oma S4 -00 tai toveri TeRm0zin BMW 320DA -07. Ei sen koon silti pitäisi noin paljon vaikuttaa.

Niin, joo tietysti itselläkin on täydet bonukset, ja olikohan se "tarkka" hinta nyt 480€ / vuosi. Liikennevakuutus sitten toinen mokoma, joten lähemmäs tuhat euroa pitää kuitenkin vuodessa maksaa pelkästään siitä, että omistaa auton. :)
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Välikommentti.

Tuttava Tapiolassa hommissa ja just talvella puhui, että BMW:n vakuutukset on muutamia prosentteja kalliimat kuin muiden. On niin "kolari" herkkä automerkki.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Välikommentti.

Tuttava Tapiolassa hommissa ja just talvella puhui, että BMW:n vakuutukset on muutamia prosentteja kalliimat kuin muiden. On niin "kolari" herkkä automerkki.

Toinen välikommentti :)
Juuri näin. Moottorin teho,auton merkki ja vahinkohistoria ovat ne tekijät, mitkä vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Kaikista näistä tehdään vakuutusyhtiöissä tarkkaa laskentaa. Siks ei kannata ostaa mitään bemaria, ku kaikki teinit vetää ne aina romuks. Yhteisvastuulla mennään eli kiltit bemarikuskit kustantaa kalliimmilla vakuutushinnoilla teinien töppäilyt bemareilla vakuutusmaksun muodossa.
 
Vastaus: Autoilun ihanuus ja omistamisen tuska

Toinen välikommentti :)
Juuri näin. Moottorin teho,auton merkki ja vahinkohistoria ovat ne tekijät, mitkä vaikuttaa vakuutuksen hintaan. Kaikista näistä tehdään vakuutusyhtiöissä tarkkaa laskentaa.

Näin se menee sit vissiin tarkemmin ajateltuna ja luulen, et se mikä myös vaikuttaa on hinta uutena. Koska ei muuten auton vaihtaminen neljä vuotta vanhempaan tuplaisi maksuja.

E: Tuohon Mäksän huomioon alla. Se minustakin on kummaa kun melko "samanlaiset" autot saattavat olla erihintaisia. Pitäisi autoa ostaessa konsultoida jotain tuttua vakuutusmyyjää.
 
Ylös Bottom