Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Boldaus oma. Viimeistään tässä kohtaa pitäisi tajuta että siihen on hyvä syy miksi tuollaista ei sallita. Joo, tee vaan omaksi iloksi, mutta kuitenkin haaveilet että voisit vähän tienata näillä videoilla, eli haet rahallista hyötyä immateriaalioikeuksilla joita et omista. Toisin sanoen rikot lakia. Tai siis olet aikeissa rikkoa. Ja sitten ihmetellään miksi osa jengistä ei arvosta AI sisältöä.

Mun mielestä AI voi toimia hyvänä työkaluna, ja apuvälineenä taiteen luomisessa, mutta ns. puhdas AI kama on kyllä monestakin syystä sitä itseään, ja sitten se että varastetaan toisten työ ja vielä leuhkitaan sillä niin pistää kyllä puhtaasti vit****maan.

niinno sitähän nuo tuolla tekee youtubessa, eikä yhtäkään youtube ai creatoria ole tietääkseni haastettu oikeuteen tai mitään, eli disney ja marvel ei välitä niistä, joten en näe siinä mitään väärää. ja tosiaan ai trailereita ei poistella jos mainitset sen AI:n siinä otsikossa tai jossakin muodossa se tulee ilmi, eri asia sitten jos luot trailerin ja esität että se olisi vaikkapa Legend of the Zeldan live actionin virallisena trailerina sillon se menee todennäköisesti poistoon.

mua ei oikestaan hirveästi kiinnosta mitä joku on mieltä AI:sta moraalisesti, se riittää että youtube sallii sen jopa rahantulo lähteenä, esim tekeehän ihmiset hirveän määrän rahaa Steamissä AI contenttia sisältävillä peleillä pääasissa NFSW tyylisillä peleillä, eikä steamikään siihen puutu, päin vastoin steami sallii sen, kunhan sen ilmoittaa, ja niinkun sanoin suomessa sitä paheksutaan kun osaaminen on lasten kengissä, voi mennä tosiaan kattomaan niitä ai short youtube videoiden tykkäys rateja, viewsejä ja kommentteja, ne ovat hyvin positiivisia, kunhan llmoittaa ensin sen AI jossain muodossa kun videossaan, mielellään jo otsikossa, joten kyllä kansainvälisesti osaavia ai creatoreita arvostetaan aikalailla.

mitä tulee siihen lakiin rikkomiseen niin ai generoitu content ei riko lakia

No, AI art cannot be copyrighted. Just like any other type of AI-generated content, AI art isn't considered to be the work of a human creator. Because AI isn't legally viewed as an author either, no author can copyright AI-generated art.

Viimeksi muokattu:
meikä on tosiaan moniosaaja, et periaatteessa voin luoda minkälaista contenttia haluan ja niinkun sanoin jo aiemmin mulla on Britt Baronin ääni AI modelina ja myöskin se Jennifer English, Aerithin, Emma Watsonin ja lukemattomien muiden äänet, kuten Geraltin, Cirin, Ja ja monen muun, et mahdollisuuksia on tosiaan rajattomasti mitä lähtee tekemään, kun on työkalut siihen.

ja tosiaan samalla se toimii chat bottina ja Chat GPT korvikkeena, eli mulla on Chat GPT alternative syötettynä tähän chat modeliin, Britt Baronin äänellä, tässä hän tosiaan on tehnyt Midgar theme tyylisen Promtin Sunoon, eli jokainen voi halutessaan kokeilla että millasen biisin suno iskee ulos noilla promtteilla.

New Project (6).png

Tossa on sit Carlotta eli Jenny English, jep näillä mun hahmoilla on expressionit ja kaikki. eli Carlotta ei tykännyt tuosta kysymyksestä.

Screenshot 2025-05-14 230432.jpg

Viimeksi muokattu:
Miksi tehdä animaatiovideota tekoälyllä vs. itse animoimalla?

No tietenkin siksi, että se on niin paljon nopeampaa ja helpompaa. Jos ymmärsin yhtään @DestiZ :in viestejä, niin tässä on tarkoitus tehdä rahaa julkaisemalla videoita sosiaalisessa mediassa. Tai ainakin yrittää sitä. YouTube vaatii uusia videoita tasaiseen tahtiin, että algoritmi yhtään tykkää kanavasta, joten helppo ja nopea on parempi kuin työläs ja laadukas.
En kyllä täysin osta ajatusta nopeammasta jos sekuntiin menee jopa 10 minuuttia 3500 euron koneella ja prompteja ajaa yli 50 kertaa. Siinä kertyy aika paljon aikaa ja vaivaa 19 sekunninkin videon valmiiksi saamiseen.

Helpommastakaan en tiedä, sillä jos se on samaa kuin AI-musiikin teko, niin versioiden selaamiseen saa jo menemään myös aikaa, jonka voisi käyttää varsinaiseen tekemiseen.

Tulkitsin myös että alkuperäinen kirjoittaja haluaa nimenomaan tehdä laadukasta, mikä vie sitten aikaa ja rahaa (laitteiden muodossa ainakin). Samoin se on työlästä sen kautta jos pitää käydä läpi monia eri versioita ennen kuin on esim, kaikki sormet ja varpaat videossa kunnossa.

Tietysti eri asia jos valitsee ensimmäisen "good enough"-vaihtoehdon jne.

Se että ketä varten sitten sellainen video on, jossa joku Disneyn hahmo kävelee GTA:sta inspiroidussa ympäristössä, jää ainakin minulle vähän mysteeriksi.
No joo, ihan yhtä mysteeri mitä moni netin "sisältö" kyllä nykyään, että tavallaan sen kautta tajuan etten minä tajua tämänkään suosiota. On siis hyvin paljon "sisältöä", jonka viehätystä en tajua mutta sitä silti katsotaan, joten ilmeisesti tämä on uusi hitti tai jotain.

Tosin eikös tuo ole ihan tiivistettynä fanitaidetta. Sehän nyt on ollut aina olemassa. Nyt siitä jää vain pois se taiteilijan osuus.

Toinen juttu joka näissä tekoälyllä tehdyissä kuvissa ja videoissa aina vähän hämää on se kuinka samalta ne kaikki näyttävät. Se on sellainen tietty kliinisyys ja aivan liian usein täysin samanlainen piirros-/animointityyli.
Sehän se kun AI ei tee mitään itse vaan pohjaa kaiken olemassa olevaan. Lopputuloksena tulee loogisesti aina "samaa" tai muuten enemmän tai vähemmän geneeristä.

Yritin tehdä muuten AI:lla musiikkia, jossa yhdistäisin erikoisia tai uusia asioita. Ei se osaa, koska se tarvitsee mallin. Se pitäisi siis olla ensin olemassa ja opettaa AI:lle että se voi sitä imitoida, joten se ei voi luoda mitään uutta.

No, AI art cannot be copyrighted. Just like any other type of AI-generated content, AI art isn't considered to be the work of a human creator. Because AI isn't legally viewed as an author either, no author can copyright AI-generated art.
Tuossa englanninkielisessä kohdassa puhutaan pelkästään siitä ettei AI:lla luotua sisällöltöä voi suojata tekijänoikeuksilla. Sen sijaan jos sinä teet AI:lla jonkin hahmon, joka tarpeeksi paljon näyttää vaikka Mariolta, voi Marion oikeudet omistava taho todellakin pistää videoillesi stopin. Siinä kohtaa AI-sisältö rikkoo tekijänoikeuksia eli siis lakia.

Mikäli tekijänoikeudet omistava taho ei kuitenkaan tee mitään, voinee homma jatkua. Ja Youtubehan ei näitä itse ala kieltämään jos niissä on miljoonia ja taas miljoonia katsojia, sillä rahaahan se vain heille tietää mainosten muodossa.

Ei automaattisesti, ja saahan sitä omaksi ilokseen generoida periaatteessa mitä tahansa. Ei-kaupallinen julkaisukin on melkein aina ongelmaton asia, vaikka tietyissä tapauksissa tekijänoikeuksia rikkoisikin.

Mutta ennen kuin aloitat suunnitelmallisen tienaamisen vaikkapa YouTubessa esittelemilläsi Disney-hahmojen generoinneilla, niin suosittelen kysymään siltä Britt Baron-äänen omaavalta ChatGPT:ltä, onko laillista ongelmaa tienata rahaa AI-generoidulla sisällöllä hahmosta, jonka immateriaalioikeudet kuuluvat jollekin toiselle.

edit:
@shamaniac ehti sanoa saman asian muutaman sekunnin nopeammin. :D

meikä on tosiaan moniosaaja, et periaatteessa voin luoda minkälaista contenttia haluan ja niinkun sanoin jo aiemmin mulla on Britt Baronin ääni AI modelina ja myöskin se Jennifer English, Aerithin, Emma Watsonin ja lukemattomien muiden äänet, kuten Geraltin, Cirin, Ja ja monen muun, et mahdollisuuksia on tosiaan rajattomasti mitä lähtee tekemään, kun on työkalut siihen.

Jos tähän yksittäiseen Tifaan kommentoin vielä, niin tuohan nyt oli niin konemainen ääni kuin olla ja voi. Tulee mieleen jopa ne ihan ensimmäiset kone-äänet mitä oli joskus. Ei nyt sentään puhuva pää -tasoa mutta ei kaukanakaan. Puuttuu kaikki elo, tunne ja sielu.

Sopisi juuri johonkin robotin tai koneen ääneksi kyllä oikein hyvin. Toisaalta esimerkiksi Portalin GLaDOSkin omasi enemmän tunnetta. Tosin sitä luultavasti ääninäyttelikin ihminen, minkä huomasi. Ja se on juuri siksi niin hyvä: tulee kuva että vaikka se on kone, on se kehittynyt.

Jos tähän yksittäiseen Tifaan kommentoin vielä, niin tuohan nyt oli niin konemainen ääni kuin olla ja voi. Tulee mieleen jopa ne ihan ensimmäiset kone-äänet mitä oli joskus. Ei nyt sentään puhuva pää -tasoa mutta ei kaukanakaan. Puuttuu kaikki elo, tunne ja sielu.

Sopisi juuri johonkin robotin tai koneen ääneksi kyllä oikein hyvin. Toisaalta esimerkiksi Portalin GLaDOSkin omasi enemmän tunnetta. Tosin sitä luultavasti ääninäyttelikin ihminen, minkä huomasi. Ja se on juuri siksi niin hyvä: tulee kuva että vaikka se on kone, on se kehittynyt.

Sitten Remaken ja Rebirthin Tifan ääni on geneerinen koska se on generoitu suoraan kyseiseltä hahmolta eli treenasin AI:n suoraan FF7 Remake ja rebirthin tifan äänen lävitse, sisältäen joka ikisen linen molemmista peleistä, eli sillä pitäisi olla täysin samat ominaisuudet kun FF7 Rebirthin tifalla ja niin sillä onkin eli se tosiaan korottaa ja ääntä ja muuta, mulla on sillä 2 eri ai bottia eräs chat model ja sitten myöskin Deepseek eli Chat GPT alternative

kiitos tosiaan tämän, eli kyllä joku on listannut joka ikisen tifan repliikin tubeen niin siitä oli todella kätevä treenata ai voice.

vastaan tosiaan seuraavassa viestissä sitten noihin muihin kysymmyksiin kun pystyy taas vastaamaan, mut se kuva generointi ei rajoitu pelkästään ai generoituihin kuviin vaan siis mä voin ottaa ihan minkä tahansa vaikka valokuvan ja tehdä sille promtit. eli voin harrastaa photo manipulaatiota mielin määrin eli jos vaikka menen ulos ja otan itsestäni kuvan niin sen 10 minuutissa voin luoda pätkän missä lennän tai castaan tulipallon, anime tyylisen spellin tai mitä tahansa. tai vaikka otan kuvan kun avaan oven niin yhtäkkiä olenkin thaimaassa, Narniassa, Westerosissa ja muualla maailmaa tällaisesta olen itseasissa harrastanutkin aika paljon, eli jos nyt otan kotona ikkunasta kuvan niin laitan promtin että kun sälekaihtimet avautuu sieltä avautuu Cyberpunk tyylinen maisema. ja tuo kaikki tosiaan toimii yllättävän hyvin. hyvillä promteilla.

Viimeksi muokattu:
Jätkä on löytänyt ChatGPT:n, Leonardon.ai:n ja ElevenLabsin ja on ku mikäkin suuri nero :D "olen tosiaan moniosaaja pölliessäni jo valmiita juttuja" jeesus taas ku lukee tätä rehvastelua. Onko pikkasen eri asia verrata ihmisen tekemää ääninäyttelyä jossa on mukana oikeasti kontekstin mukaista tunnetta siihen ku kone lukee repliikit monistetulla äänellä? Ihminen voittaa aina, kone ei pääse tunteiden kanssa samalle tasolle ja se menee heti sinne uncanny valley -tasolle.

Jos miettii missä itse työn kannalta tekoälyä voisi käyttää, niin apuna koodaamisessa. Joko ihan luomalla uutta koodia tai ehkä sen tarkistuksessa. Tai ihan vaan koodin ongelmanratkonnassa. Jännä nähdä milloin kaikkiin yleisimpiin IDE:hin implementoidaan tekoäly mukaan. Visual Studiossa se taitaa jo olla ainakin previewssä. Tämä tulee tulevaisuudessa helpottamaan ja nopeuttamaan omaa työtä (ja varmasti monen muunkin kehittäjän) selvästi.
Juu moni ohjelmistotalo varmaan käyttääkin AI:ta, meilläki mietittiin et otettaisko käyttöön mutta ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä lähinnä se että lähteekö meidän tuotteiden koodi myös sitte tekoälyn koulutukseen jos linkataan copilotit yms mukaan menoon. Tehdään ohjelmistotuotteita sairaalamaailman käyttöön, niin ei haluta että jossain tuolla on meidän omaa koodia liittyen meidän tuotteisiin :D

Mut onhan se ollu iso apu vaikka chatGPT:ltä kysyä jotain hankalampia sql- tai mongo-kyselyn pätkiä tai muuta geneeristä apua.

Oma innostus tekoälyä kohtaan on ollut negatiivisella puolella, koska se on tähän mennessä tuonut huomattavasti enemmän negatiivisia ilmiöitä kuin positiivisia. Jos puhutaan taiteesta, niin itsellä ei ole mitään kiinnostusta AI:n tuotoksiin oli sitten kyseessä AI:n generoimat kuvat, biisit tai videot. Itseä kummastuttaa miksi AI:n luoma sisältö olisi millään tavalla kiinnostavaa? Aiemmin ketjussa olikin mainintaa, että sehän on lähinnä olemassa olevan materiaalin uudelleenkäyttöä (=varastamista). Joku fiksumpi osaa varmasti paremmin sanoittaa taiteen merkityksellisyyttä/ kokemista/luomista, mutta siinä se olennaisin osa on, että se on ihmisen luomaa. Enkä tarkoita tässä promptaamista.

Kun olen keskustellut/lukenut tekstin/kuvan/videon luomisesta AI:n avulla, niin järjestäen aihe menee siihen kuinka paljon helpompi sillä on luoda esim. markkinointimatskua linkediniin tai "contenttia" youtubeen. Puhutaan siis bulkkikamasta, jota netti täynnä ja jonka merkitys maailmalle lähinnä negatiivinen. Sitä paskaa mitä kapitalismin rattaat muka tarvitsee pyöriäkseen.

Itse kun olen koodari, niin linkkari täynnä asiaa vibe-koodausta ja se miten AI tulee kohta korvaamaan koodarit, koska generoi jatkuvasti kompleksisempaa koodia. Ihan varmasti AI tulee työkaluna muuttamaan koodausta, koska sitä se on tehnyt jo omassa työssäni. Se on pienissä paloissa (muutaman rivin paketeissa) erittäin kiva apu. Mutta softa-alalla ongelmat keskittyvät enemmän kommunikoinnin haasteisiin, sosiaalisen kontaktin vähenemiseen ja huonoon koodin laatuun, niin oma innostusmittari ei värähdäkään, että kohta kokonaisen softan saa tehtyä promptaamalla. Varsinkin, kun itsellä suurin ilo omassa työssä on yhdessä tekeminen, koodihaasteiden ratkaiseminen ja jaetut kokemukset. Uskon itse, että tärkeämpää edelleen on ymmärtää koodin toimintaa kuin ymmärtää promptausta. Voin sitten katkerana pitää tästä kiinni kun oon kortistossa joku päivä.

Ne harvat asiat missä AI on itselle aiheuttanut positiivisia fiiliksiä on esimerkiksi peliharrastuksessa DLSS. Ihan huikeen hyvä käyttötilanne: opetetaan AI skaalamaan kuva isomman resoluution kuvaksi ja samalla PC jaksaa pyörittää peliä paremmin, koska sisäinen reso pienempi. Toinen loistava käyttötilanne ollut työnteossa AI:n tarjoamat yhteenvedot palavereista. Ei tartte enää aloittaa palaveria "kuka kirjoittais muistiinpanot?"-kyssärillä, jota kaikki vihaa. Nyt kun AI viel keräis pyykit lattialta ja pesis ne priorisoiden mun lempi t-paitoja. Ja hoitais mun vastuut taloyhtiön hallituksessa mun puolesta, niin ollaan erittäin hyvässä tilanteessa.

Meni vähän ränttäämiseksi :D

Viimeksi muokattu:
-- suomessa sitä paheksutaan kun osaaminen on lasten kengissä --
Tähän kohtaa unohtui aiemmin tarttua ja vastata.

Ei tekoälysisältöä osaamisen tai osaamattomuuden takia paheksuta. Kyse on ihan puhtaasti siitä että se on hyvin kyseenalaista hommaa, mistä kertoo jo se, ettei tekoälytuotoksille voi (ilmeisesti) saada tekijänoikeussuojaa. Mikä on tosiaankin asiallista, sillä tekoälysisältö kuitenkin aina pohjautuu oikeiden ihmisten teoksiin.

Ja koska tekoälyllä tehdyt asiat ei kerran ole itse luotua, ei niiden "tekijällekään" usein kauheasti anneta arvostusta. On ihan eri asia tehdä asioita oikeasti itse sen sijaan että antaa vain ohjeita työläisille siitä, mitä tehdä. Ehkä sitä voisi verrata siihen että firman pomo käskee tekemään asioita, jotka sitten graafikot (tai muut työntekijät) tekevät. On siis aika selvää kuka on oikea tekijä ja kuka vain se, joka antoi käskyn tekemiselle.

Lisäksi jos se käsky on yksinkertaisuudessaan laittaa olemassa olevan IP:n hahmo toisen olemassa olevan IP:n maailmaan, niin voi myös kyseenalaistaa että kuinka iso "innovaatio" on tuo pomottajan osa lopullisessa tuotteessa. Juuri sen vuoksi kuulutinkin aiemmin sitä, että ainakin itse odottaisin myös jotain enemmän kuin vain "tämä muualta tuttu hahmo onkin nyt normaalista poikkeavassa ympäristössä". Sama ongelma on siinä jos sekoittaa kaksi valmista hahmoa - joskin jos sen piirtää itse, eikä vain generoi tekoälyllä, voi sille antaa merkittävästi enemmän arvoa.

Mitä enemmän asiaa pyörittelen, sitä vähemmän arvoa "promptaajalle" silmissäni jää.

Tässä on myös samalla syy, miksi AI-musiikin teossa pidän viimeiseen asti kiinni siitä, että lyriikat on täysin itse tehtyjä. Ei olisi mitään järkeä antaa tekoälyn tehdä kaikkea, koska sitten se oma osuus on vielä pienempi. Nyt siellä on sentään yksi tärkeimmistä elementeistä ihmisen luomaa. Kysynkin vaikka loppuun, että mikä osuus kuvasta tai videosta on ihmisen tuotosta jos kaikki on pelkkää tekstipromptia?

Yksityiskohtainenkin tekstikuvaus graafisesta työstä on kuitenkin aina vain tulkinta, josta taiteilijat voivat tehdä hyvin erilaisia lopputuloksia. Näin ollen AI:n generoima lopputulos on siinäkin kohtaa enemmän tai vähemmän arvalla heitetty, eli ihmisen osuus on lopulta pieni.

Asiasta kertonee ehkä hyvin se, että lyhyellä promptilla voi saada tuurilla paremman lopputuloksen kuin viimeiseen asti kuvaillulla ja säädetyllä käskyllä. Se on arpapeliä, joka todistaa sitä, ettei ihminen lopulta ole sitä tuotosta kovin isosti tekemässä.

Sitten Remaken ja Rebirthin Tifan ääni on geneerinen koska se on generoitu suoraan kyseiseltä hahmolta eli treenasin AI:n suoraan FF7 Remake ja rebirthin tifan äänen lävitse, sisältäen joka ikisen linen molemmista peleistä, eli sillä pitäisi olla täysin samat ominaisuudet kun FF7 Rebirthin tifalla ja niin sillä onkin eli se tosiaan korottaa ja ääntä ja muuta, mulla on sillä 2 eri ai bottia eräs chat model ja sitten myöskin Deepseek eli Chat GPT alternative

kiitos tosiaan tämän, eli kyllä joku on listannut joka ikisen tifan repliikin tubeen niin siitä oli todella kätevä treenata ai voice.

Kuuntelitko ja vertailitko sinä noita ääniä yhtään? En myöskään puhunut geneerisestä yhtään mitään vaan konemaisesta, mitä tuo AI-Tifa on ihan täysin. Ero on kuin yö ja päivä. Kuuntele nyt itse, sillä tuntuu ettet ole noita edes vertaillut jos et noin selkeää eroa huomaa. Ellet sitten ole niin sokaistunut AI-hommista ettet enää edes huomaa miten huono tuo AI-ääni on verrattuna oikeaan. Tai ihan yksinäänkin se kuulostaa nimenomaan koneääneltä. Kaikkea muuta kuin luonnollinen.

Vertailua varten linkitän vielä tähän sen sinun AI-Tifasi:

Kirjoitat myös että "pitäisi olla täysin samat ominaisuudet kuin FF7 Rebirthin tifalla" vaikka se ei ole lähellekään alkuperäisiä repliikkejä. Ehkä siis "pitäisi" mutta käytännössä ei ole. Eikä se, että treenaamalla tekoälyn "pitäisi" pystyä asiaan X, tarkoita sitä että se välttämättä siihen pystyisi. Tunnut nyt siis (tekoälyhuumassa?) itse näkevän/kuulevan sellaista, mikä ei pidä paikkansa.

vastaan tosiaan seuraavassa viestissä sitten noihin muihin kysymmyksiin kun pystyy taas vastaamaan, mut se kuva generointi ei rajoitu pelkästään ai generoituihin kuviin vaan siis mä voin ottaa ihan minkä tahansa vaikka valokuvan ja tehdä sille promtit. eli voin harrastaa photo manipulaatiota mielin määrin eli jos vaikka menen ulos ja otan itsestäni kuvan niin sen 10 minuutissa voin luoda pätkän missä lennän tai castaan tulipallon, anime tyylisen spellin tai mitä tahansa. tai vaikka otan kuvan kun avaan oven niin yhtäkkiä olenkin thaimaassa, Narniassa, Westerosissa ja muualla maailmaa tällaisesta olen itseasissa harrastanutkin aika paljon, eli jos nyt otan kotona ikkunasta kuvan niin laitan promtin että kun sälekaihtimet avautuu sieltä avautuu Cyberpunk tyylinen maisema. ja tuo kaikki tosiaan toimii yllättävän hyvin. hyvillä promteilla.
Kyllä minä tiedän mitä AI:lla voi tehdä. Se ei tosin ole "photomanipulaation harrastamista" vaan ihan tekoälyn käyttöä sekin, sillä et sinä kuvia manipuloi vaan annat yhä niitä komentoja tekoälylle tehdä asioita.

Tuo "kaikki toimii yllättävän hyvin" on hyvin sanottu. Tekoälyllä saa tehtyä huikeita asioita mutta se on lähinnä enemmän kuin odottaisi muttei kuitenkaan vielä yllä siihen mihin oikeat artistit pystyvät. Tekoälymatskun isoimmat ongelmat on geneerisyys (mitä muuta se voisi edes olla pohjautumalla suureen massaan taidetta) ja sieluttomuus eli se, että niistä puuttuu joko tunne tai sanoma täysin. Usein niiden "ideankin" voi tiivistää siihen promptiin jolla teos on luotu: "Mario in GTA" tms.

Viimeksi muokattu:
Tuo "kaikki toimii yllättävän hyvin" on hyvin sanottu. Tekoälyllä saa tehtyä huikeita asioita mutta se on lähinnä enemmän kuin odottaisi muttei kuitenkaan vielä yllä siihen mihin oikeat artistit pystyvät. Tekoälymatskun isoimmat ongelmat on geneerisyys (mitä muuta se voisi edes olla pohjautumalla suureen massaan taidetta) ja sieluttomuus eli se, että niistä puuttuu joko tunne tai sanoma täysin. Usein niiden "ideankin" voi tiivistää siihen promptiin jolla teos on luotu: "Mario in GTA" tms.
Tämä on kyllä hyvin totta, todella sieluttomia tekeleitä ja niistä alkaa pikku hiljaa huomaamaan että jaa tämä ja tämä on tehty todnäk samalla algoritmilla/työkalulla, äänetkin jo tunnistaa kun kaikki käyttää samoja.

Jos nyt joku halajaa ryhtyä AI content kreattoriksi niin kannattaa rohkeasti alkaa panostamaan johonkin oikeasti omaan alkuperäiseen ajatukseen, luo jotain uutta sillä, uusia maailmoja ja ennen näkemättömiä tilanteita joista voi sitten itekkin alkaa miettimään asioita. Noi tollaset "Disney prinsessat GTA maailmassa" on suoraan sanottuna aivan paskatierin AI tuotantoa mitä on youtubet ja tiktokit pullollaan eikä ne erotut toisistaan mitenkään ja ne lähinnä skippaa suoraan. Noi tommoset on vähän semmosta laiskan miehen settiä kun ei siihen promptiin oikein riitä mielikuvitusta keksiä parempaa.

Noista taitaa myös olla juna mennyt niin sanotusti. Niin paljon porukkaa tekee noita, pitäisi nimen omaan olla se oikea kunnon oma idea jotta erottuu ihan kaikilla osa-alueilla.

Tuollaiset videot suosittuja? Kuka niitä katsoo? Sisällöntuottaminen pelkän sisällön tuottamisen takia on jokseenkin kyseenalaista, varsinkin kun tuotettu sisältö ei sisällä oikeastaan mitään.

Idioluutio kehittyy huolestuttavaa tahtia...

Onneksi tubesta voi hakea oikeaakin sisältöä omilla hakusanoilla, eikä tarvitse olla algoritmien armoilla katselemassa, kun Aku Ankka laulaa hoosiannaa Jeesuksen ristillä Cherin äänellä Caligulan hevoselle.

joo moni tietää mitä sä voit tehdä maksullisilla softilla, mutta monella ei ole oikeasti hajuakaan että mitä sä voit tehdä localilla softilla, ensinnäkin joku sanoi että kaikki AI näyttää samalta, no localista, AI:n on tuhansia eri image modeleita, esim löytää vaikka sellainen modeli joka on tehty suoraan Unreal Engine 5 ja Cryengine modeli jotka tekee suoraan noilla kyseisellä pelimoottoreilla kuvia, sitten on modeli vaikka suoraan FF7 Rebirthista joka on pelkästään treenattu FF7 Rebirthin ja FF7 Remaken tyyliin eli se gen. sitten on anime modeleita ja muita, mahdollisuuksia on lähes rajattomasti, eli kun sulla on treenattu AI niin se kehittyy kokoajan ja voit kehittää sitä itsekkin, se mahdollistaa sen että sä voit oikeasti generoida mistä vaan kuvia jopa itsestäsi, eli siinä mielessä monella ei ole oikeasti hajuakaan mitä sä voit tehdä.

Minä siis henkilökohtaisesti itse opiskelin AI:ta, katson päivittäin uusimmat Innovaatio videot. ja ne on todellakin mindblow kamaa, Maksullinen AI on hyvin rajoitettu, Locali AI on sitten taas kun Avaruus, joka viikko tulee jotain uutta testattavaa. ja sitten on jopa sellaista jota ei voi edes testaa esim parhaimmat Video modelit vaatii joku 70 vramia, ja kenelläkään normi käyttäjällä ei ole sellaista näytönohjainta, eli puhutaan 75 000 euron näytönohjaimesta.

ja en tosiaan ole käyttänyt Elevenlabsia sehän maksaa, ainut mistä maksan on suno mutta kaiken muun voin luoda itse lokaalisti. se mitä tarkoitin että suomessa ollaan AI:ssa lasten kengissä niin aika harvalla on tällainen local setup mikä itselläni on näiden kaikkien AI sovellusten kanssa. ensinnäkin se vaatii hirveesti säätämistä ja toisekseen huippu koneen, en ole siis törmännyt missään suomalaisella foorumilla keskusteluihin näistä softista mitä itse käytän, sitä tarkoitin että suomessa osaaminen on lasten kengissä. eli jos AI generointi kokemukset on vaan maksullisilla sovelluksilla niin sillon osaaminen on tosiaan aika lasten kenkä tasoa kun Lokaali ai mahdollistaa niin paljon enemmän.

katson että löydänkö erään videon mitä sä voit tehdä lokaalisti AI:lla, linkkaan sen tähän sitten jos löydän. mutta tosiaan jos en löydä niin sä pystyt tekemään realiaikaista ai generointia webcameran avulla.

Viimeksi muokattu:
Onneksi meidän pikkuisella Suomella on sinut suunnannäyttäjänä. Dunning-Kruger on aika vahvasti läsnä.

Ei tartte linkata kiitos, oon sen verran pitkään ollut ohjelmistoalalla, että tiedän kyllä nämä kuviot, osaan jopa "python ongelmointia". Olen jopa tehnyt itse ihan nollista tekoälymalleja yms. "lokaalisti" :) Ja ei.. ne ei vaadi hirveästi säätämistä :D

Onnea ja menestystä! Eiköhän tuolla missä AI tutkimusta tehdään, niin eiköhä siellä ole ihan pätevät vehkeet jolla pyritään ratkomaan tosielämän haasteita eikä tuhlata sitä kapasiteettia paskasisällön tekoon some-alustoille. Se ettet sinä nyt ole törmännyt keskusteluun missään ei tarkoita sitä että täällä oltaisiin lasten kengissä.

Viimeksi muokattu:
joo moni tietää mitä sä voit tehdä maksullisilla softilla, mutta monella ei ole oikeasti hajuakaan että mitä sä voit tehdä localilla softilla, ensinnäkin joku sanoi että kaikki AI näyttää samalta, no localista, AI:n on tuhansia eri image modeleita, esim löytää vaikka sellainen modeli joka on tehty suoraan Unreal Engine 5 ja Cryengine modeli jotka tekee suoraan noilla kyseisellä pelimoottoreilla kuvia, sitten on modeli vaikka suoraan FF7 Rebirthista joka on pelkästään treenattu FF7 Rebirthin ja FF7 Remaken tyyliin eli se gen. sitten on anime modeleita ja muita, mahdollisuuksia on lähes rajattomasti, eli kun sulla on treenattu AI niin se kehittyy kokoajan ja voit kehittää sitä itsekkin, se mahdollistaa sen että sä voit oikeasti generoida mistä vaan kuvia jopa itsestäsi, eli siinä mielessä monella ei ole oikeasti hajuakaan mitä sä voit tehdä.
Mistä tiedät mikä käsitys tai ymmärrys ihmisillä näistä softista on? Varsinkin jos kerran niitä tuotoksia katselee miljoonat, niin luulisi että ymmärrys olisi laajaa siitä, että tällaista nyt voi AI:lla tehdä.

En ymmärrä mitä merkitystä sillä on että onko AI "local" vai sijaitsee muualla. Ihmiset kuitenkin tietävät että ylipäänsä koneilla ja ohjelmilla, viimeisimpänä AI-hommat, voi tehdä vaikka dinosauruksia elokuvaan. Ja se ymmärrys oli valtavirtaa oli jo 90-luvulla.

Tietenkään ihmisillä ei ole laajemmin tietoa siitä mitä mikäkin ohjelma tai palvelu tarjoaa mutta mitä merkitystä sillä keskustelussa tai aiheessa lopulta on?

Kaikki AI näyttää samalta eli geneeriseltä siksi että ne yleistävät saamaansa materiaalia, oli se mitä tahansa. Ne esimerkiksi oppivat että sormia on viisi koska sitä ne näkevät, joten siihen ne pyrkivät (eivätkä aina edes onnistu). Totta kai ne voi "kouluttaa" tekemään tietynlaista materiaalia mutta ne lopputulokset on sitten sen materiaalin yleistys.

Väitän että suurella yleisöllä nimenomaan on täysin oikea käsitys siitä mitä AI:lla voi tehdä.

Minä siis henkilökohtaisesti itse opiskelin AI:ta, katson päivittäin uusimmat Innovaatio videot. ja ne on todellakin mindblow kamaa, Maksullinen AI on hyvin rajoitettu, Locali AI on sitten taas kun Avaruus, joka viikko tulee jotain uutta testattavaa. ja sitten on jopa sellaista jota ei voi edes testaa esim parhaimmat Video modelit vaatii joku 70 vramia, ja kenelläkään normi käyttäjällä ei ole sellaista näytönohjainta, eli puhutaan 75 000 euron näytönohjaimesta.
Täällä suurin osa taas ei ole opiskellut näitä mitenkään erikseen ja silti ovat ymmärryksen suhteen vähintään samalla viivalla kanssasi.

ja en tosiaan ole käyttänyt Elevenlabsia sehän maksaa, ainut mistä maksan on suno mutta kaiken muun voin luoda itse lokaalisti. se mitä tarkoitin että suomessa ollaan AI:ssa lasten kengissä niin aika harvalla on tällainen local setup mikä itselläni on näiden kaikkien AI sovellusten kanssa. ensinnäkin se vaatii hirveesti säätämistä ja toisekseen huippu koneen, en ole siis törmännyt missään suomalaisella foorumilla keskusteluihin näistä softista mitä itse käytän, sitä tarkoitin että suomessa osaaminen on lasten kengissä. eli jos AI generointi kokemukset on vaan maksullisilla sovelluksilla niin sillon osaaminen on tosiaan aika lasten kenkä tasoa kun Lokaali ai mahdollistaa niin paljon enemmän.
Suomessa siis mielestäsi ollaan AI:n suhteen lapsen kengissä siksi ettet sinä ole havainnut että ihmisillä olisi sinun tapaasi kallis, paikallinen AI-systeemi tietokoneellasi? Melko heikolla pohjalla oleva väite, varsinkin kun AI-hommiin kuuluu muukin kuin sen käyttö, saati että sen pitäisi olla paikallista tai kuluttajalähtöistä. Veikkaisin että varsinkin kehitystyötä Suomeenkin mahtuu teknologiamaana yllin kyllin.

Tosin minä sanoisin että AI:n hyödyntäminen viihteessä on nimenomaan joka paikassa "lasten kengissä". Se on pääosin hyvin tylsää ja ideatonta tuttujen asioiden maineella ratsastamista. Tätä käsitystä tuet myös sinä näillä Tifoilla, Disney-hahmoilla ja muilla. Missä on kaikki omat ideat, jotka eivät varsinkaan pohjautuisi muiden luomiin teoksiin?

katson että löydänkö erään videon mitä sä voit tehdä lokaalisti AI:lla, linkkaan sen tähän sitten jos löydän. mutta tosiaan jos en löydä niin sä pystyt tekemään realiaikaista ai generointia webcameran avulla.
Siis reaaliaikaista AI-generöintiä, kuten kissanaamarin kasvoille Teamsissä? Kuinkahan vanha idea tuokin on. Enkä sinänsä tarvitse mainitsemaasi videota koska en ymmärrä mitä merkitystä paikallisella tekemisellä aiheen suhteen on. Minä ymmärrän että se on vähemmän rajoitetumpaa, joten voi tehdä vapaammin asioita. Mielestäni se riittää ymmärrykseen, vai?

ja tosiaan samalla se toimii chat bottina ja Chat GPT korvikkeena, eli mulla on Chat GPT alternative syötettynä tähän chat modeliin, Britt Baronin äänellä, tässä hän tosiaan on tehnyt Midgar theme tyylisen Promtin Sunoon, eli jokainen voi halutessaan kokeilla että millasen biisin suno iskee ulos noilla promtteilla.

Näytä liitetiedosto 19086

Tossa on sit Carlotta eli Jenny English, jep näillä mun hahmoilla on expressionit ja kaikki. eli Carlotta ei tykännyt tuosta kysymyksestä.

Näytä liitetiedosto 19089

Eli et tyydy IP:n mielikuvituksettomaan hamstraamiseen, käytät sitten selkeästi toisen henkilön persoonaa ja heidän työkalua (ääntä) luvatta siihen päälle?

Siis reaaliaikaista AI-generöintiä, kuten kissanaamarin kasvoille Teamsissä? Kuinkahan vanha idea tuokin on. Enkä sinänsä tarvitse mainitsemaasi videota koska en ymmärrä mitä merkitystä paikallisella tekemisellä aiheen suhteen on. Minä ymmärrän että se on vähemmän rajoitetumpaa, joten voi tehdä vapaammin asioita. Mielestäni se riittää ymmärrykseen, vai?
Jokunen vuosi sitten sillä oli siinä mielessä merkitystä että pystyi omalla koneella valjastamaan näyttiksen ja muun kapasiteetin raksuttamaan just vaikka jotain genrointia tai kouluttamaan sitä omaa malliaan jonkun datasetin avulla. Nykyään tarjolla on paljon ilmaista ja maksullista palvelua joissa hervottomat datakeskukset tekee ton sun puolesta. Niissä toki tulee se eteen varsinkin ilmaisilla palveluilla, että kun se sun tuotos on generoitu niin se palvelu omistaa sen etkä voi kaupallistaa sitä. Maksullisissa palveluissa sä saat oikeudet siihen. Toki hyvä taas muistaa, että jos länttää sen Disney-rinsessan sinne youtubeen omana teoksenaan niin saattaa saada Disneyn lähettämät salamurhaajat peräänsä.

Muuten nykypävänä sillä lokaalilla vs etä argumentilla ei ole mitään väliä. Ite tehny, ja taisin joskus mainitakin, Leonardo.ai:lla jokusen kivan abstraktin taulun ja pojan huoneeseen nalle-tauluja. En mä niitä omalla koneella ois pystyny tekemään, mutta ei tarvitsekaan.

Eli et tyydy IP:n mielikuvituksettomaan hamstraamiseen, käytät sitten selkeästi toisen henkilön persoonaa ja heidän työkalua (ääntä) luvatta siihen päälle?

Mut voi silti tehdä mitä vaaaaaaaaaaaaaaaan.......!

Sekin on kyllä oma taiteensa että osaa valjastaa sen mielikuvituksensa ja oikeasti tehdä omaa josta voi olla ylpeä ja ehkä tienatakin jotain.

Suomessa siis mielestäsi ollaan AI:n suhteen lapsen kengissä siksi ettet sinä ole havainnut että ihmisillä olisi sinun tapaasi kallis, paikallinen AI-systeemi tietokoneellasi? Melko heikolla pohjalla oleva väite, varsinkin kun AI-hommiin kuuluu muukin kuin sen käyttö, saati että sen pitäisi olla paikallista tai kuluttajalähtöistä. Veikkaisin että varsinkin kehitystyötä Suomeenkin mahtuu teknologiamaana yllin kyllin.
Oman kokemuksen perusteella isoissa yrityksissä työskennelleenä, niin en sanoisi että tekoälyn käyttö on ihan lapsen kengissä. Se, ettei yrityksissä sitä valjasteta tekemään Disney prinsessoista ja Marvel hahmoista 8 sekunnin videoita, ei tarkoita etteikö sitä käytettäisi. Monessa yrityksessä on asiakaspalvelussa käytössä tekoäly, joka hoitaa asiakkaiden usein toistuvat kysymykset ja sitten vasta kun tarve vaatii niin yhdistetään ihmiselle. Näen tämän paljon järkevämpänä käyttönä kuin hassujen videoiden teon.

Lisäksi jo aikaisemmin mainittu koodaamisen avustaminen vaikuttaisi oman työkuvan kannalta ihan mielenkiintoiselta tekoälyn hyödyntämiseltä. Toki, kuten @Huttu mainitsi, niin siinä voi tulla tietoturva-asiat eteen ja on siinä tietysti myös jokaisen yrityksen omat tavat tehdä asioita, kuten miten projektit on jäsennelty ja niin edelleen. Mutta oli se sitten vaikka vain geneeristen koodinpätkien tekemistä, niin sillä suunnalla on varmasti isojakin aikasäästöjä mahdollista saada.

Tosin minä sanoisin että AI:n hyödyntäminen viihteessä on nimenomaan joka paikassa "lasten kengissä". Se on pääosin hyvin tylsää ja ideatonta tuttujen asioiden maineella ratsastamista. Tätä käsitystä tuet myös sinä näillä Tifoilla, Disney-hahmoilla ja muilla. Missä on kaikki omat ideat, jotka eivät varsinkaan pohjautuisi muiden luomiin teoksiin?
Tavallaan tekoälyä ei oikeastaan haluaisi viihteeseen kauheasti mukaan ollenkaan. Hyvä vaan jos ihmiset tekisivät itse taiteensa. Mutta sitten taas DLSS:n kaltaiseen tehojen parempaan valjastukseen tekoälyä ottaa mielellään avuksi.

nuo videot mitä ei ole laittanut ei tosiaan kyllä esittele omaa luovuutta millään tavalla, ne vaan esittelee mikä toimii tubessa, ja sitä varten ne laitonkin, että tekninen osaaminen tosiaan löytyy niihin miljoona viewsin videoihin, sitä lähinnä tarkoitin. mutta kyllä mulla on monia eri AI suunnitelmia tienata rahaa, Luovuus on nimen omaan se suurin vahvuus itselläni ollut aina, ei niinkään tekninen osaaminen sillon siis kun tein grafiikkaa manuaalisesti

ostin itselleni esim erään magic the gathering tyylisin korttipelin pohjan ja minulla kaikki oikeudet kaupallistaa se, sen takia sen ostinkin ei minun periaatteessa tarvii tehdä mitään muuta kun generoida NSFW tyylisiä puolialastomia hahmoja peli täyteen ja julkaista steamissä kyseinen peli ja suosio on taattu. näin ne ihmiset tosiaan tekee sitä rahaa steamissä AI:lla, kuhan tosiaan ilmoittaa sen että pelin luomiseen on käytetty generatiivista AI arttia. niin se on täysin Fine. niin kun se on aikalailla fine myös siellä tuben puolella, niinku sanoin kattoo niitä kommentteja videoissa joissa ilmoitetaan se että on AI video niin kommentit on erittäin positiivisia, ja tykkäysmäärät on 50-100k

Mutta käytin ehkä väärää termiä siinä kun sanoin että, AI on lasten kengissä suomessa, tarkoitin enemmänkin että Generaatinen AI:n käyttäminen yleisellä tasolla niin kun kuvien ja videoiden luominen on suomessa aikalailla lasten kengissä

Viimeksi muokattu:
Mutta softa-alalla ongelmat keskittyvät enemmän kommunikoinnin haasteisiin, sosiaalisen kontaktin vähenemiseen ja huonoon koodin laatuun, niin oma innostusmittari ei värähdäkään, että kohta kokonaisen softan saa tehtyä promptaamalla.
Tää on jumalan tosi. Itse olen tuotepäällikköhommia hoidellut parikymmentä vuotta, ja kyllä se on havaittu, että isoimmat haasteet eivät liity koodin kirjoittamiseen vaan sen tiedon nyhtämiseen asiakkailta, että mitä koodilla pitäisi saada aikaiseksi. Puhumattakaan niistä tilanteista, kun ongelma on fiksuinta ratkaista kirjoittamatta riviäkään koodia.

Siitä ei ole hevon helvetin iloa, että AI osaa tuottaa tosi kompleksista koodia, jos ongelmaa ei ole alun perinkään pystytty määrittelemään kunnolla. Ja vaikka kielimallit ovat ihan kivoja leluja, niin ihmisten ymmärtäjäksi niistä ei vielä ole.

meikähän on käyttänyt AI:ta jo 5 vuotta kaikki lähti Ai Dungeonista sen jälkeen siirryin kuva generointi palveluihin. eli mun on parhaimillaan ollut AI softien maksut 60-80 eurossa kuussa ja ne on ollut käytössä vuosittain, eli mulla on niin paljon kokemusta eri ai generatiivissista palvelusta, niin tosiaan mistä puhun, vaikka nykyään käytänkin kaikkea lokaalisti, ja kiitos oman luovuuden. osaan kehitellä myöskin noihin maksulliseen palveluihin Promtit sillai että ne läpi sen sensuurin, eli kyllä mä saan ne disney ja marvel hahmot ulos niistä, koska mä osaan ajatella kun AI, esim jos mä nään jonkun objektin mä en mieltä se näyttää, mä mietin et mitä mä voisin tehdä sille AI:lla.

mitä tulee näihin kopio hommat ei mua oikeasti kiinnosta mitä yksittäinen henkilö on niistä mieltä, mua kiinnostaa se enemmän mitä se alusta mihin laittaa. sen takia tosiaan ihan turha niille mulle saarnata, kun ei tosiaan vaikuta muhun millään tasolla. Mun sisko on opiskellut nimen omaan tekoäly lakia, ja mä todellakin tiedän mä saan tehdä ja mitä en, sitä ei tarvii kenenkään mulle erikseen kertoja tai saarnata siitä, lisäksi tosiaan kuulun eri Generatiivisten AI Discord ja Telegram ryhmiin voin kysyä myöskin heiltä apua niihin ja muihinkin asioihin.

mä olen luotainen grinderi, eli jos mä jotain lähden tekemään niin mä haluan olla siinä yks parhaita, en mä lähde tekemään asioita puoli villaisesti, saatan ottaa oman aikana mutta sillon kun Grindataan niin sillon grindataan, tällä hetkellä taloudellinen tilanne on onneksi sellainen mahdollistaa sen että mä voin aika huolettomasti keskittyä täysin Generaatiivisen AI itse opiskeluun. olin jo aika lähellä että olisin ostanut 5090 että voisin generoida 15% nopeammin. mutta se nyt on vielä todella pieni Upgrade joten jäi hommaamatta. jos aletaan olemaan 30% nopeampi niin sitten todennäköisesti ostaisin. katsotaan tulevaisuudessa että tuleeko vaikka joku uusi locali videogenerointi ohjelma joka on merkkitävsti parempi ja vaatii sen 32 gigaa vramia, sillon voi olla että laite lähtee ostoon, mutta sitä odottellessa.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom