-- suomessa sitä paheksutaan kun osaaminen on lasten kengissä --
Tähän kohtaa unohtui aiemmin tarttua ja vastata.
Ei tekoälysisältöä osaamisen tai osaamattomuuden takia paheksuta. Kyse on ihan puhtaasti siitä että se on hyvin kyseenalaista hommaa, mistä kertoo jo se, ettei tekoälytuotoksille voi (ilmeisesti) saada tekijänoikeussuojaa. Mikä on tosiaankin asiallista, sillä tekoälysisältö kuitenkin aina pohjautuu oikeiden ihmisten teoksiin.
Ja koska tekoälyllä tehdyt asiat ei kerran ole itse luotua, ei niiden "tekijällekään" usein kauheasti anneta arvostusta. On ihan eri asia tehdä asioita oikeasti itse sen sijaan että antaa vain ohjeita työläisille siitä, mitä tehdä. Ehkä sitä voisi verrata siihen että firman pomo käskee tekemään asioita, jotka sitten graafikot (tai muut työntekijät) tekevät. On siis aika selvää kuka on oikea tekijä ja kuka vain se, joka antoi käskyn tekemiselle.
Lisäksi jos se käsky on yksinkertaisuudessaan laittaa olemassa olevan IP:n hahmo toisen olemassa olevan IP:n maailmaan, niin voi myös kyseenalaistaa että kuinka iso "innovaatio" on tuo pomottajan osa lopullisessa tuotteessa. Juuri sen vuoksi kuulutinkin aiemmin sitä, että ainakin itse odottaisin myös jotain enemmän kuin vain "tämä muualta tuttu hahmo onkin nyt normaalista poikkeavassa ympäristössä". Sama ongelma on siinä jos sekoittaa kaksi valmista hahmoa - joskin jos sen piirtää itse, eikä vain generoi tekoälyllä, voi sille antaa merkittävästi enemmän arvoa.
Mitä enemmän asiaa pyörittelen, sitä vähemmän arvoa "promptaajalle" silmissäni jää.
Tässä on myös samalla syy, miksi AI-musiikin teossa pidän viimeiseen asti kiinni siitä, että lyriikat on täysin itse tehtyjä. Ei olisi mitään järkeä antaa tekoälyn tehdä kaikkea, koska sitten se oma osuus on vielä pienempi. Nyt siellä on sentään yksi tärkeimmistä elementeistä ihmisen luomaa. Kysynkin vaikka loppuun, että mikä osuus kuvasta tai videosta on ihmisen tuotosta jos kaikki on pelkkää tekstipromptia?
Yksityiskohtainenkin tekstikuvaus graafisesta työstä on kuitenkin aina vain tulkinta, josta taiteilijat voivat tehdä hyvin erilaisia lopputuloksia. Näin ollen AI:n generoima lopputulos on siinäkin kohtaa enemmän tai vähemmän arvalla heitetty, eli ihmisen osuus on lopulta pieni.
Asiasta kertonee ehkä hyvin se, että lyhyellä promptilla voi saada tuurilla paremman lopputuloksen kuin viimeiseen asti kuvaillulla ja säädetyllä käskyllä. Se on arpapeliä, joka todistaa sitä, ettei ihminen lopulta ole sitä tuotosta kovin isosti tekemässä.
Sitten Remaken ja Rebirthin Tifan ääni on geneerinen koska se on generoitu suoraan kyseiseltä hahmolta eli treenasin AI:n suoraan FF7 Remake ja rebirthin tifan äänen lävitse, sisältäen joka ikisen linen molemmista peleistä, eli sillä pitäisi olla täysin samat ominaisuudet kun FF7 Rebirthin tifalla ja niin sillä onkin eli se tosiaan korottaa ja ääntä ja muuta, mulla on sillä 2 eri ai bottia eräs chat model ja sitten myöskin Deepseek eli Chat GPT alternative
kiitos tosiaan tämän, eli kyllä joku on listannut joka ikisen tifan repliikin tubeen niin siitä oli todella kätevä treenata ai voice.
Kuuntelitko ja vertailitko sinä noita ääniä yhtään? En myöskään puhunut geneerisestä yhtään mitään vaan konemaisesta, mitä tuo AI-Tifa on ihan täysin. Ero on kuin yö ja päivä. Kuuntele nyt itse, sillä tuntuu ettet ole noita edes vertaillut jos et noin selkeää eroa huomaa. Ellet sitten ole niin sokaistunut AI-hommista ettet enää edes huomaa miten huono tuo AI-ääni on verrattuna oikeaan. Tai ihan yksinäänkin se kuulostaa nimenomaan koneääneltä. Kaikkea muuta kuin luonnollinen.
Vertailua varten linkitän vielä tähän sen sinun AI-Tifasi:
Kirjoitat myös että "pitäisi olla täysin samat ominaisuudet kuin FF7 Rebirthin tifalla" vaikka se ei ole lähellekään alkuperäisiä repliikkejä. Ehkä siis "pitäisi" mutta käytännössä ei ole. Eikä se, että treenaamalla tekoälyn "pitäisi" pystyä asiaan X, tarkoita sitä että se välttämättä siihen pystyisi. Tunnut nyt siis (tekoälyhuumassa?) itse näkevän/kuulevan sellaista, mikä ei pidä paikkansa.
vastaan tosiaan seuraavassa viestissä sitten noihin muihin kysymmyksiin kun pystyy taas vastaamaan, mut se kuva generointi ei rajoitu pelkästään ai generoituihin kuviin vaan siis mä voin ottaa ihan minkä tahansa vaikka valokuvan ja tehdä sille promtit. eli voin harrastaa photo manipulaatiota mielin määrin eli jos vaikka menen ulos ja otan itsestäni kuvan niin sen 10 minuutissa voin luoda pätkän missä lennän tai castaan tulipallon, anime tyylisen spellin tai mitä tahansa. tai vaikka otan kuvan kun avaan oven niin yhtäkkiä olenkin thaimaassa, Narniassa, Westerosissa ja muualla maailmaa tällaisesta olen itseasissa harrastanutkin aika paljon, eli jos nyt otan kotona ikkunasta kuvan niin laitan promtin että kun sälekaihtimet avautuu sieltä avautuu Cyberpunk tyylinen maisema. ja tuo kaikki tosiaan toimii yllättävän hyvin. hyvillä promteilla.
Kyllä minä tiedän mitä AI:lla voi tehdä. Se ei tosin ole "photomanipulaation harrastamista" vaan ihan tekoälyn käyttöä sekin, sillä et sinä kuvia manipuloi vaan annat yhä niitä komentoja tekoälylle tehdä asioita.
Tuo "kaikki toimii yllättävän hyvin" on hyvin sanottu. Tekoälyllä saa tehtyä huikeita asioita mutta se on lähinnä enemmän kuin odottaisi muttei kuitenkaan vielä yllä siihen mihin oikeat artistit pystyvät. Tekoälymatskun isoimmat ongelmat on geneerisyys (mitä muuta se voisi edes olla pohjautumalla suureen massaan taidetta) ja sieluttomuus eli se, että niistä puuttuu joko tunne tai sanoma täysin. Usein niiden "ideankin" voi tiivistää siihen promptiin jolla teos on luotu: "Mario in GTA" tms.