Se on vain sinun luulosi.
No toki mutta väitätkö tai luuletko sinä siis että ihminen ottaa kaikesta aina täydet inspiraatiot eikä vain osia sieltä ja täältä? Oletko siis eri mieltä? Minun väitteeni siis on tämä: ihminen ei ota mitään täytetän kokonaisuutena, koska se ei edes muista välttämättä näkemästään, kuulemastaan tai kokemastaan kaikkea, joten ihminen ottaa vain sen, mikä hänelle itselleen mieleen jää.
AI taas ottaa kaiken, mitä sille syötetään. Ellei tietysti erikseen sanota että ota vain vihreät esineet tms. Mutta se ei valikoi mitään tai tee omia päätöksiä, joten AI ei itse voi luoda yhtään mitään.
Ei se ihan noin mene. Olen jo yrittänyt kuvastaa miten se menee mutta, jos ei uppoa niin ei..
Minä taas yritin sanoa miksi se ei mene niin ja jos et ymmärrä eikä uppoa, niin ei sitten.

Loistavaa argumentointia tämä tällainen.
Se minun sanomani oli siis tämä: AI ei voi keksiä itse vihreää ihmistä, jos sille ei opeteta mikä on vihreä ja mikä on ihminen. Sitten sille pitää sanoa että tee se, mikä sinulle on ihmisestä opetettua mutta vihreänä. Sille pitää opettaa ja käskeä tekemään asioita, joten se ei voi itse keksiä tai luoda mitään uutta. Vai oletko eri mieltä?
Mihinkähän tässä tartutaan.. siis että ihmisen pitää olla välikäsi että syöttää ohjeen vai että tekoäly ei pysty luomaan vihreää ihmistä? Joo mutta antaa olla, en jaksa enää kun menee jankkaukseksi.
Miksi otit osaa keskusteluun jos et jaksa keskustella? Pitääkö siihenkin olla tekoäly kaveriksi kun ei ihminen jaksa sitäkään?
Minä väitän että tekoäly ei keksi mitään tyhjästä ilman että sille annetaan jotain, minkä pohjalta se sen luo. Sen lisäksi se tarvitsee myös pyynnön luoda se asia, jonka se voi tehdä kahden sille syötetyn tiedon perusteella. Tekoäly ei tee esim. lapsen tapaan ilman ulkoista syötettä vaikka sitä vihreää ihmistä vaikka sillä olisi tieto mikä on ihminen ja vihreä.
Kaikki pohjautuu johonkin, ei ne jazzia keksineet ilman 1000000 iteraatiota, olemassa olevia soittimia jne.
Mutta tekoäly ei vain pohjaa asioita aiempaan, vaan se ei pysty tekemään asioita, joista sillä ei ole jonkinlaista esimerkkiä olemassa.
Minulla ei ole mitään ylikuvitelmia "tekoälystä" mutta pieni ymmärrys mitä esim. kuvanluonnin takana siellä tapahtuu.
Sitten jossain LLM chatti/teksti puolella löytyy juuri niitä sudenkuoppia mistä moni täällä puhuu, eli se äly/päättely/soveltaminen.. siis sen olemattomuus tai heikkous. Siitä yksinkertaisin esimerkki esim. vitsit.. jo se yritys on vitsikästä..
Jos sinulla on tähän joku hyvä argumentti, niin et sitä kyllä ole onnistunut esille tuomaan. Vitsi-kommenttia en ymmärrä. Vai tarkoitatko sanoa että jo yritys vitsailla on vitsikästä? Miten se on todiste mistään?