Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Jännää kyllä, kuinka moni on valmis maksamaan tästä pelistä ties kuinka paljon, vaikka edelleen pelistä ei tiedetä juuri mitään.

Toki mulle yksikään GTA ei ole ollut mikään elämää suurempi juttu. Pelejä muiden joukossa, jotka eivät tee muita pelejä tarpeettomiksi.
No luotto on kova, että sieltä tulee kova peli. Yhtään GTA tai RDR peliä en ole pelannut mihin olisi joutunut petrymään niin aika vahva luotto on, että sieltä tulee loistava peli. En minä tätä ala ennakkotilaaan ennen, kun näen mitä sieltä on tulossa mutta puhtaasti esellosten näyttöjen perusteella voin maksaa tästä vaikka sen 100€.

Mutta tottakai jos sieltä paljastuukin aivan täysi pannukakku niin en minä sitten tästä tule maksamaan tuota hintaa.
Ei kai siitä tarvitse tietää muuta kuin, että on uusi GTA. En itse tästä sarjasta välitä mutta ymmärrän hyvin, että ihmiset on valmiita maksamaan jos näistä pitää. Ei munkaan tarvitse tietää mitään tulevasta Fire emblemistä ja silti aion ostaa sen heti täyteen hintaan. GTA on GTA, joten eiköhän aiempien osien fanit myös tästä pidä.
Näinpä juuri. Ihan ok jos ei näistä henkilökohtaisesti välitä mutta enemmän hämmästyttää se, että näiden meriittejä ja yleistä suosiota ei jostain syystä osata tiedostaa. En tosiaan itekkään lähde ihmettelemään jonkin selvästi suositun sarjan suosiota jos se ei satu itseä kiinnostamaan, kyllä siihen suosioon on aina jokin hyvin syy.

Viimeksi muokattu:
En itse lähtisi jonkun yksittäisen portugalilaisen puljun placeholder-hinnoista vielä tekemään kovin suuria tai lopullisia johtopäätöksiä. Itse ainakin odotan vielä niitä virallisia suomalaisten kauppojen, niin kivijalkaliikkeiden kuin virallisten digikauppojen, hintoja, ennen kuin alan suurempia päätöksiä tekemään. Voin toki myöntää sen, että kyllä tämä itselle niin odotettu tuote on, että maksan sen, mitä pyydetään, mutta samaan lauseeseen sanon myös sen, että maksavathan monet isoja summia 'pienempienkin pelien' keräilyversioista ja muista. Siltä pohjalta tuo mahdollinen 90 euroa ei välttämättä tunnukaan niin korkealta. Toki ymmärrän, että osaa voi pelottaa, jos muidenkin pelien hinnat sitten nousevat GTA:n ostokäyttäytymisen johdosta. Mutta silti jos nyt odotettaisiin niitä virallisia hintoja, ennen kuin aletaan hönöttelemään enempää muiden mahdollisia ostokäyttäytymisiä.

Tuli myös mieleen sellainen asia, että GTA on kaiken yleisön silmissä niin iso juttu, että GTA 6 voisi jopa olla hinnoitteluissa poikkeuksien poikkeus ja fyysinen versio voisi jopa muodostua digiä kalliimmaksi, koska 'keräilijät' ja rajoitetumpi tarjonta. Digiä saa konsolien kaupasta 'loputtomasti', mutta fyysisiä ei välttämättä ainakaan julkaisussa. Siltä pohjalta fyysinen voi jopa olla ihan alkuvaiheessa jopa se kalliimpi vaihtoehto, jos maailmanlaajuisesti porukka päättääkin haluta sen hyllyihinsä. GTA on varmasti sellainen nimike, joka saa sellaisenkin porukan liikkeelle, joka ei välttämättä edes muita pelejä juuri pelaa tai osta.

Vaikka hullulta kuulostaa, mutta Rockstarilla jos jollain on syy pyytää pelistä enemmän. Onhan nämä olleet aina rajoja rikkovia pelejä. Syystäkin ovat suosittuja.

Tiedätkö mitä inflaatio tai "inflaatiokorjattu" tarkoittaa? Inflaatio tarkoittaa nimenomaan yleistä hintatason jatkuvaa pitkäaikaista nousemista. Tällöin rahan nimellinen arvo heikkenee, eli samalla euromäärällä saa vähemmän kuin ennen. Siksi palkkoihinkin halutaan aina vähintään indeksikorotus, jotta palkansaajien ostovoima ei heikkenisi yleisen hintatason nousun myötä. Inflaatiokorjatuilla hinnoilla voidaan vertailla eri aikojen reaalihintoja, eli sitä, mitä tuote tai palvelu on maksanut kyseisinä ajankohtina suhteessa yleiseen hintatasoon (kyseisinä ajankohtina).

Siinä olet oikeassa, että inflaatiokorjattu hinta ei kerro koko totuutta, sillä se ei huomioi tulojen muutosta millään tavalla. Mutta jos tulosi ovat pysyneet inflaation tahdissa, tuotteet ja palvelut maksavat (keskimäärin) sinulle saman verran kuin ennenkin. Jos tulosi ovat nousseet inflaatiota nopeammin, tuotteet ja palvelut ovat (keskimäärin) halvempia sinulle kuin ennen ja vastaavasti päinvastoin, mikäli palkkakehityksesi on "hävinnyt" inflaatiolle. Miksi lisään "keskimäärin"? Siksi, että inflaatio kertoo juuri sen yleisen hintatason muutoksen. Joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet enemmän kuin, joidenkin vähemmän kuin ja joidenkin juuri inflaation verran. Tämä voi johtua raaka-ainepulasta, energian hinnan muutoksesta jne.

Itselleni on helppo todeta, että pelaaminen on inflaatio huomioituna nyt viimeisen reilun vuoden aikana (minulle) aivan helvetisti halvempaa kuin se on koskaan sinä aikana ollut, kun olen itse pelini ostanut. Tähän tietysti vaikuttaa se, että tulot ovat nousseet viimeisen n. 1,5 v aikana huomattavasti, kun työtehtävät muuttuivat. Vastaavasti juuri ennen sitä, olin n. kuukauden lomautettuna, silloin uudet pelit olivat hyvin "kalliita" ostovoimallani mitattuna.

Edit: Ylen sivuilla onkin sopivasti juttua aiheesta:

Muutenkin nämä viestit olisivat kuuluneet pelien hinnoista -keskusteluun.
Tottakai tiedän, mitä indeksikorotus tarkoittaa. Sen kanssa teen hyvin pitkälle töitäkin, kun neuvottelen tuhansien ihmisten palkankorotuksia. Tiedän samalla kuitenkin myös sen, ettei asiaa voi katsoa noin suoraviivaisesti, kuin edellä esitettiin. Totesit jo itsekin niitä seikkoja minkä pohjalta ei voi kuitenkaan noista indeksihinnoistakaan tehdä ihan suoraviivaisia päätelmiä jonkun tuotteen hinnasta nyt ja vaikkapa aikoinaan ysärillä. Nuo keskimääräiset indeksikehityksen huomioon ottavat hinnat ovat nimenomaan keskimääräisyyksiä, eikä niistä ilmene vaikkapa eri tyyppisten viihdetuotteiden keskimääräinen hintakehitys verrattuna nimenomaan toisiinsa, mikä olisi sinänsä tällaisessa asiassa mielenkiintoisempi tieto.

Itsellenikin on muodostunut vuosien varrella se mielekäs tilanne, että tulotasoni on noussut moninkertaiseksi siihen nähden mitä se oli vaikkapa vielä 2000-luvun puolivälissä. Eli nykyään on varaa ostaa aikalailla ne pelit mitkä minua milloinkin kiinnostavat (mutta ei toki juurikaan julkaisussa). Tai no, niitä pelejä on niin paljon, että parempi asetelma toki tulee sillä, että en sitä yli 70 euroa maksa mistään pelistä, enkä yleensä osta juurikaan edes yli 50 euron pelejä. Tällä tavalla toimien minulla on ollut varaa ostaa kaikki haluamani konsolit, sekä kaikki niiden minua kiinnostavat pelit. Ja lisäksi on jäänyt varaa ostaa mm. urheiluvälineitä sekä itselleni että pojalleni, sekä tehdä joitakin yhteisiä matkoja. Ja toki säästöönkin jotain jää. Ei välttämättä jäisi ellen katsoisi peleissä ja kaikessa muussakin hintoja varsin tarkkaan. Ruokakaupastakin suurin osa tuotteista tulee katsottua tarjousten mukaan.

Tää on hyvin mielenkiintoinen keskustelu ottaen huomioon, että mitään hintaa ei ole vielä vahvistettu. Tulee mieleen vanha "pidä tunkkis" vitsi.

Tää on hyvin mielenkiintoinen keskustelu ottaen huomioon, että mitään hintaa ei ole vielä vahvistettu. Tulee mieleen vanha "pidä tunkkis" vitsi.
Eikä mitään varsinaista videokuvaa (gameplay) pelistä, ja tämä on jo osalle ihan uskomaton pelikokemus.

No kylläpä oli tuulesta temmattu tulkinta siitä mitä jengi on sanonut. :D
No sellaista pelistä kyllä tunnutaan odottavan: jotain, mitä ei muista peleistä saa, yms.

En ole jaksanut tuohon aiemmin kommentoida mutta en itse kyllä hoksaa mikä GTA:ssa niin erikoista lopulta edes on: mikä on se "juttu", mitä ei muista peleistä saa, tms?

Ongelma löytyy kai peilistä, sillä en kauheasti jaksa leikkiä hiekkalaatikoissa, joten ehkä sen hienous sitten siinä häviää. Vai oliko näissä jotain muuta ihmeellistä? Ne trailerissa nähdyt ja ihmetyttäneet kuplat pullossa on tasoa "hevosen kutistuvat pallit", joten sellaiset lähinnä jaksaa viihdyttää Youtuben videoissa, joissa listataan pelin ihmeellisyyksiä. Usein tuntuukin että GTA tai RDR on parhaimmillaan Youtube-videoina, joissa listataan niissä olevia asioita kuin käytännössä kun itse niitä pelaan. Käytännön gameplayssä nuo "hienoudet" ei ainakaan itselle mitenkään tunnu tai näy.

No sellaista pelistä kyllä tunnutaan odottavan: jotain, mitä ei muista peleistä saa, yms.

En ole jaksanut tuohon aiemmin kommentoida mutta en itse kyllä hoksaa mikä GTA:ssa niin erikoista lopulta edes on: mikä on se "juttu", mitä ei muista peleistä saa, tms?

Ongelma löytyy kai peilistä, sillä en kauheasti jaksa leikkiä hiekkalaatikoissa, joten ehkä sen hienous sitten siinä häviää. Vai oliko näissä jotain muuta ihmeellistä? Ne trailerissa nähdyt ja ihmetyttäneet kuplat pullossa on tasoa "hevosen kutistuvat pallit", joten sellaiset lähinnä jaksaa viihdyttää Youtuben videoissa, joissa listataan pelin ihmeellisyyksiä. Usein tuntuukin että GTA tai RDR on parhaimmillaan Youtube-videoina, joissa listataan niissä olevia asioita kuin käytännössä kun itse niitä pelaan. Käytännön gameplayssä nuo "hienoudet" ei ainakaan itselle mitenkään tunnu tai näy.
”Se on osalle ihan uskomaton pelikokemus” on aivan täysin eri asia, kun mitä porukka, jotka tästä on innoissaan, on sanonut. R* on tehnyt pelkästään loistavia pelejä minun ja muiden tätä kuumeisesti odottavien mielestä eli ihan perusteltu on uskoa, että seuraavakin peli tulee olemaan loistava vaikkei siitä vielä olla mitään pelikuvaa nähtykkään. Mutta kukaan ei ole missään kohtaa väittänyt pelaamatta, että tämä on ”uskomaton pelikokemus”. Ihan puhdasta sanojen vääristelyä, tahallista väärinymmärtämistä ja riidanhaastoa.

Tämä keskustelu siitä mikä tekee GTA:sta tai R* peleistä yleensäkkin loistavia on käyty jo niin moneen kertaan sinunkin kanssasi, että en jaksa sille tielle enään lähteä. Ehkä kannattaa vain hyväksyä se, että itselle ne asiat, mitkä näistä monelle niin loistavia tekee, ei tuo samanlaista efektiä ja mennä eteenpäin. Mutta hämmästyttävää on jos ei aidosti osaa tiedostaa mistä se maine ja kehut tulee vaikkei niitä itse koekkaan merkityksellisiksi.

Siitä vaikka loppuun AI:n vastaus kysymykseen mikä sarjasta tekee niin loistavan:

GTA-sarjaa pidetään yhtenä kaikkien aikojen parhaista pelisarjoista useista syistä, jotka yhdessä muodostavat poikkeuksellisen kokonaisuuden:

1. Avoin pelimaailma

Kun GTA-pelit ilmestyivät, ne tarjosivat pelaajille valtavan vapauden. Tehtävien suorittamisen lisäksi voi:

• ajaa autoilla, moottoripyörillä, veneillä ja lentokoneilla
  • tutkia kaupunkia omaan tahtiin
  • osallistua sivutehtäviin ja erilaisiin aktiviteetteihin
  • vain kuljeskella ja kokeilla, mitä pelissä tapahtuu.

Tämä vapaus tekee jokaisen pelikerran hieman erilaiseksi.

2. Elävä maailma

Pelien kaupungit tuntuvat uskottavilta:

• jalankulkijat liikkuvat omia reittejään
  • liikenne reagoi tapahtumiin
  • radioasemilla soi musiikki ja kuullaan juontajia
  • ympäristö on täynnä pieniä yksityiskohtia ja huumoria.

Monet pelaajat viettävät pelissä tunteja tekemättä varsinaisia tehtäviä.

3. Tarinat ja hahmot

Vaikka GTA tunnetaan kaaoksesta, sarjassa on myös vahvoja tarinoita ja muistettavia päähenkilöitä, kuten:

• CJ
  • Niko Bellic
  • Trevor Philips.

Tarinat yhdistävät rikosdraamaa, huumoria ja yhteiskuntasatiiria tavalla, joka on jäänyt monille mieleen.

4. Tekninen laatu

Rockstar Games tunnetaan siitä, että se käyttää paljon aikaa yksityiskohtiin. Pelit sisältävät:

• realistisen fysiikan
  • laadukkaan ääninäyttelyn
  • yksityiskohtaisen grafiikan
  • suuren määrän sisältöä.

Julkaisut ovat usein asettaneet uusia standardeja avoimen maailman peleille.

5. Moninpeli

Grand Theft Auto Online toi sarjaan lähes loputtomasti tekemistä:

• yhteistyötehtäviä
  • kilpailuja
  • omia yrityksiä
  • roolipelaamista (RP-palvelimet)
  • jatkuvia päivityksiä.

Tämä on pitänyt pelin suosittuna yli vuosikymmenen.

6. Kulttuurinen vaikutus

GTA-sarja on vaikuttanut valtavasti pelialaan. Monet myöhemmät avoimen maailman pelit ovat ottaneet siitä vaikutteita, ja sarja on ollut sekä erittäin suosittu että kiistelty väkivallan ja rikollisuusteemojen vuoksi. Juuri rohkea tyyli, huumori ja yksityiskohtainen maailma ovat tehneet siitä ikonisen.

Lyhyesti: GTA:n suosio perustuu siihen, että se yhdistää suuren vapauden, laadukkaan tarinankerronnan, elävän pelimaailman ja korkean tuotantoarvon tavalla, johon harva muu pelisarja on pystynyt.

Viimeksi muokattu:

Itse olen sitä mieltä että GTA on nyt saavuttanut jonkinlaisen legendaarisen statuksen mistä jopa vanhat lähemmäs 80 mummotki tietää. On kuitenkin ensimmäinen? Tai ainakin hyvin vahvasti niitä ensimmäisiä todellisia openworld pelejä jossa saat mennä minne vaan ja tehää mitä vaan. Itse muistan kun kahta ensimmäistä gtaata tuli pelattua ja sit alkoi ilmestyy näitä ekoja 3D pelejä, yksi niistä oli Midtown Madness autopeli mikäli porukka semmosta peliä muistaa, siinä oli semmonen freeroam osuus että sai ajella pitkin kaupunkia vapaasti mutta mitään tehtäviä tai semmosia ollut, oli vain ihan ajelua, siinä sit kavein kanssa fantasioitiin että "ai että mieti jos GTA saatais tämmöseen 3D muotoon.:eek:

Ja edelleen, jopa tänä päivänä vuonna 2026 "peliurallani" on tullut pelattua yhtä sun toista peliä, kyllä jopa parempia pelejä mitä gta. GTA5/Online ei edes ole mun kärkilistalla parhaimpien pelien joukossa mutta helposti ylivoimaisesti pelatuin peli koskaan lähemmäs 7000 tuntia, jokin siinä vaan koukuttaa vaikka älyttömiä kyllästymisiä ja ähkyjäki tullut mutta aina uusi DLC on saanut peliin takas.

Niin sitä mitä olin sanomassa että edelleen jopa tänä päivänä vuonna 2026 MIKÄÄN peli ei ole saavuttanut semmosta vapauden ja ihmettelyn, uskomattoman "siis miten tämä kaikki on mahdollista, tämähän on kuin oikea elämä mutta vielä hauskempaa", kun luin Pelit vai mikä lehti olikaan otsikolla "Grand Theft Auto tulee siirtymään 3D muotoon", ai että sitä ihmettelyn ja hypen määrää että saadanko me nyt nähää ja tehää se kaikki 3D muodossa mitä kahessa ekassa osassa.

Ja niinhän me saatiin ja loppu on historiaa, peli ala on kasvanut, muuttunut valtavasti, mutta GTA pelit ovat edelleen sitä, oli ne sitten miten ihmeellisiä tai ei ihmeellisä kenenkin mielestä ja varmasti on parempiakin pelejä joidenkin jopa minun mielestä, mutta uusi gta on aina uusi gta ja kyllä sitä vaan odottaa ihan eri tavalla kuin nyt vaikka jotain Spiderman kolmosta tai mitä tahansa muuta peliä, eikä ainakaan tähän mennessä yksikään GTA ole minulle ollut pettymys vaan päinvastoin ovat jollain tapaa tuoneet ja mullistaneet pelialaa tavalla tai toisella.

Siihen päälle vielä Rockstarin toinen lippulaiva, itse kutsun sitä "vahinkolapseksi" peli nimeltään RDR, joka on toinen kova peli mitä odottaa ja hypetetään eri tavalla kuin mitä tahansa muuta peliä kun semmonen lykätään ulos,

Huh tulipa tekstiä mutta sainpahan sanottavani sanottua. :D

Viimeksi muokattu:
Minäkin työnnän lusikkani soppaan ja ihmettelen missä kaikki "sitä samaa pienillä uudistuksilla" kommentit on?

Tuota näkee aikalailla joka jatko-osa keskustelussa negatiivisena kommenttina, mutta tähän GTA sarjaan se ei näytä kuuluvan. Ei mun tarkotus tätä tai muitakaan sarjan osia ole haukkua. Ihmettelen vaan miksei se samanlaisuus näissä peleissä näytä olevan ongelma, ja olen kyllä myös itse pelannut näitä pelejä joitain enemmän joitain vähemmän.

Minäkin työnnän lusikkani soppaan ja ihmettelen missä kaikki "sitä samaa pienillä uudistuksilla" kommentit on?

Tuota näkee aikalailla joka jatko-osa keskustelussa negatiivisena kommenttina, mutta tähän GTA sarjaan se ei näytä kuuluvan. Ei mun tarkotus tätä tai muitakaan sarjan osia ole haukkua. Ihmettelen vaan miksei se samanlaisuus näissä peleissä näytä olevan ongelma, ja olen kyllä myös itse pelannut näitä pelejä joitain enemmän joitain vähemmän.
Koska ne ei päde tähän sarjaa?

Koska ne ei päde tähän sarjaa?
No ei ilmeisesti, vaikka minun mielestä samalla kaavalla nämä GTA jatko-osat tehty kuin suurin osa muistakin pelisarjoista. Uusi kartta, tarina ja jotain uutta kivaa tekemistä ja homma toimii. Mutta muiden peli sarjojen kohdalla nuo samat uudistukset ei sitten riitäkkään ja viljellään tuota liian samanlainen kuin aikaisempi osa kommenttia.

Ei kuitenkaan ole kyse mistään änäristä johon tulee vuosipäivitys. Tätä on jonkun aikaa tehty. Tottakai GTA on GTA mutta mitäpä sitä toimivia asioita muuttamaan. Ei muutkaan pelisarjat muuta toimivia juttuja, yleensä. Poikkeuksia toki on valitettavasti.

Täällä onkin erinomaisia huomioita eri näkökulmista. Itse kuulun siihen porukkaan, joka kyllä tiedostaa GTA-sarjan saavutukset teknisellä puolella, mutta joka ei tavoita ihan sitä kovimman hypen ydintä. Ei ole epäilystäkään, etteikö Rockstar olisi tehnyt tähän saakka vakuuttavimmat avoimet maailmat, mutta aika paljon siitä hienoudesta paljastuu lopulta jonkin suurennuslasivideon avulla. Minusta on todella hienoa, että esimerkiksi sähköjohdot menivät ihan loogisesti RDR2:ssa. Tuskin moiseen kiinnittäisi huomiota normaalisti pelaamalla, vaikka yksityiskohtana se mielenkiintoinen onkin. Tuskin kovin moni tiiraili samassa pelissä hevosen kiveksiäkään, vaikka ne kokoaan muuttivatkin lämpötilan mukaan.

GTA on erottunut usein tietyllä räävittömyydellään, joten on mielenkiintoista nähdä, että millaiseksi se muotoutuu tässä ajassa. Ja vaikka tekninen puoli on pääasiassa mennyt kahden isoimman sarjan myötä eteenpäin, oli GTA V:n fysiikkamoottori enää varjo edellisen osan vastaavasta. Ja uskon tässä uusimmassakin osassa olevan tiettyjä kompromisseja varsinkin konsoleilla, koska fysiikan lisäksi ruudulle entistä yksityiskohtaisempaa grafiikkaa. Ja siinä puolestaan kiinnittää ihan eri tavalla huomiota erilaisiin vilkkumisiin, pop-up-ilmiöön ym. kuin ennen.

Siitä tuskin on epäilystä, etteikö tässä ole käsillä isoin pelitapaus vuosikausiin. Miten se sitten vaikuttaa kaikkiin muihin julkaisuihin loppuvuodesta - se jää nähtäväksi.

Viimeksi muokattu:
No ei ilmeisesti, vaikka minun mielestä samalla kaavalla nämä GTA jatko-osat tehty kuin suurin osa muistakin pelisarjoista. Uusi kartta, tarina ja jotain uutta kivaa tekemistä ja homma toimii. Mutta muiden peli sarjojen kohdalla nuo samat uudistukset ei sitten riitäkkään ja viljellään tuota liian samanlainen kuin aikaisempi osa kommenttia.
Et ilmeisesti koskaan pelannu gta:ta? Ei ole nimittäin toista pelisarja, joka muuttuisi osien välillä yhtä paljon

GTA:t ovat tehneet tosiaan ennennäkemättömiä juttuja… :D

Vanhat GTA pelit olivat tuosta hauskoja, kun niissä pystyi sekoilemaan sekä "rikkomaan" peliä. Pystyi kehittämään kaikkea omaa kivaa, jos vain löytyi luovuutta.

GTA V kohdalla se ei enää ollut niin helppoa (kyllä se toki onnistuu) ja lähinnä vain itse sitten harrastin sitä "ragdoll" hyppimistä joka paikasta. Muuten tuli pelattua enemmän realistisemmin ja immersion kautta.

Ylös Bottom