Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Jännää kyllä, kuinka moni on valmis maksamaan tästä pelistä ties kuinka paljon, vaikka edelleen pelistä ei tiedetä juuri mitään.

Toki mulle yksikään GTA ei ole ollut mikään elämää suurempi juttu. Pelejä muiden joukossa, jotka eivät tee muita pelejä tarpeettomiksi.
No luotto on kova, että sieltä tulee kova peli. Yhtään GTA tai RDR peliä en ole pelannut mihin olisi joutunut petrymään niin aika vahva luotto on, että sieltä tulee loistava peli. En minä tätä ala ennakkotilaaan ennen, kun näen mitä sieltä on tulossa mutta puhtaasti esellosten näyttöjen perusteella voin maksaa tästä vaikka sen 100€.

Mutta tottakai jos sieltä paljastuukin aivan täysi pannukakku niin en minä sitten tästä tule maksamaan tuota hintaa.
Ei kai siitä tarvitse tietää muuta kuin, että on uusi GTA. En itse tästä sarjasta välitä mutta ymmärrän hyvin, että ihmiset on valmiita maksamaan jos näistä pitää. Ei munkaan tarvitse tietää mitään tulevasta Fire emblemistä ja silti aion ostaa sen heti täyteen hintaan. GTA on GTA, joten eiköhän aiempien osien fanit myös tästä pidä.
Näinpä juuri. Ihan ok jos ei näistä henkilökohtaisesti välitä mutta enemmän hämmästyttää se, että näiden meriittejä ja yleistä suosiota ei jostain syystä osata tiedostaa. En tosiaan itekkään lähde ihmettelemään jonkin selvästi suositun sarjan suosiota jos se ei satu itseä kiinnostamaan, kyllä siihen suosioon on aina jokin hyvin syy.

Viimeksi muokattu:
En itse lähtisi jonkun yksittäisen portugalilaisen puljun placeholder-hinnoista vielä tekemään kovin suuria tai lopullisia johtopäätöksiä. Itse ainakin odotan vielä niitä virallisia suomalaisten kauppojen, niin kivijalkaliikkeiden kuin virallisten digikauppojen, hintoja, ennen kuin alan suurempia päätöksiä tekemään. Voin toki myöntää sen, että kyllä tämä itselle niin odotettu tuote on, että maksan sen, mitä pyydetään, mutta samaan lauseeseen sanon myös sen, että maksavathan monet isoja summia 'pienempienkin pelien' keräilyversioista ja muista. Siltä pohjalta tuo mahdollinen 90 euroa ei välttämättä tunnukaan niin korkealta. Toki ymmärrän, että osaa voi pelottaa, jos muidenkin pelien hinnat sitten nousevat GTA:n ostokäyttäytymisen johdosta. Mutta silti jos nyt odotettaisiin niitä virallisia hintoja, ennen kuin aletaan hönöttelemään enempää muiden mahdollisia ostokäyttäytymisiä.

Tuli myös mieleen sellainen asia, että GTA on kaiken yleisön silmissä niin iso juttu, että GTA 6 voisi jopa olla hinnoitteluissa poikkeuksien poikkeus ja fyysinen versio voisi jopa muodostua digiä kalliimmaksi, koska 'keräilijät' ja rajoitetumpi tarjonta. Digiä saa konsolien kaupasta 'loputtomasti', mutta fyysisiä ei välttämättä ainakaan julkaisussa. Siltä pohjalta fyysinen voi jopa olla ihan alkuvaiheessa jopa se kalliimpi vaihtoehto, jos maailmanlaajuisesti porukka päättääkin haluta sen hyllyihinsä. GTA on varmasti sellainen nimike, joka saa sellaisenkin porukan liikkeelle, joka ei välttämättä edes muita pelejä juuri pelaa tai osta.

Vaikka hullulta kuulostaa, mutta Rockstarilla jos jollain on syy pyytää pelistä enemmän. Onhan nämä olleet aina rajoja rikkovia pelejä. Syystäkin ovat suosittuja.

Tiedätkö mitä inflaatio tai "inflaatiokorjattu" tarkoittaa? Inflaatio tarkoittaa nimenomaan yleistä hintatason jatkuvaa pitkäaikaista nousemista. Tällöin rahan nimellinen arvo heikkenee, eli samalla euromäärällä saa vähemmän kuin ennen. Siksi palkkoihinkin halutaan aina vähintään indeksikorotus, jotta palkansaajien ostovoima ei heikkenisi yleisen hintatason nousun myötä. Inflaatiokorjatuilla hinnoilla voidaan vertailla eri aikojen reaalihintoja, eli sitä, mitä tuote tai palvelu on maksanut kyseisinä ajankohtina suhteessa yleiseen hintatasoon (kyseisinä ajankohtina).

Siinä olet oikeassa, että inflaatiokorjattu hinta ei kerro koko totuutta, sillä se ei huomioi tulojen muutosta millään tavalla. Mutta jos tulosi ovat pysyneet inflaation tahdissa, tuotteet ja palvelut maksavat (keskimäärin) sinulle saman verran kuin ennenkin. Jos tulosi ovat nousseet inflaatiota nopeammin, tuotteet ja palvelut ovat (keskimäärin) halvempia sinulle kuin ennen ja vastaavasti päinvastoin, mikäli palkkakehityksesi on "hävinnyt" inflaatiolle. Miksi lisään "keskimäärin"? Siksi, että inflaatio kertoo juuri sen yleisen hintatason muutoksen. Joidenkin tuotteiden hinnat ovat nousseet enemmän kuin, joidenkin vähemmän kuin ja joidenkin juuri inflaation verran. Tämä voi johtua raaka-ainepulasta, energian hinnan muutoksesta jne.

Itselleni on helppo todeta, että pelaaminen on inflaatio huomioituna nyt viimeisen reilun vuoden aikana (minulle) aivan helvetisti halvempaa kuin se on koskaan sinä aikana ollut, kun olen itse pelini ostanut. Tähän tietysti vaikuttaa se, että tulot ovat nousseet viimeisen n. 1,5 v aikana huomattavasti, kun työtehtävät muuttuivat. Vastaavasti juuri ennen sitä, olin n. kuukauden lomautettuna, silloin uudet pelit olivat hyvin "kalliita" ostovoimallani mitattuna.

Edit: Ylen sivuilla onkin sopivasti juttua aiheesta:

Muutenkin nämä viestit olisivat kuuluneet pelien hinnoista -keskusteluun.
Tottakai tiedän, mitä indeksikorotus tarkoittaa. Sen kanssa teen hyvin pitkälle töitäkin, kun neuvottelen tuhansien ihmisten palkankorotuksia. Tiedän samalla kuitenkin myös sen, ettei asiaa voi katsoa noin suoraviivaisesti, kuin edellä esitettiin. Totesit jo itsekin niitä seikkoja minkä pohjalta ei voi kuitenkaan noista indeksihinnoistakaan tehdä ihan suoraviivaisia päätelmiä jonkun tuotteen hinnasta nyt ja vaikkapa aikoinaan ysärillä. Nuo keskimääräiset indeksikehityksen huomioon ottavat hinnat ovat nimenomaan keskimääräisyyksiä, eikä niistä ilmene vaikkapa eri tyyppisten viihdetuotteiden keskimääräinen hintakehitys verrattuna nimenomaan toisiinsa, mikä olisi sinänsä tällaisessa asiassa mielenkiintoisempi tieto.

Itsellenikin on muodostunut vuosien varrella se mielekäs tilanne, että tulotasoni on noussut moninkertaiseksi siihen nähden mitä se oli vaikkapa vielä 2000-luvun puolivälissä. Eli nykyään on varaa ostaa aikalailla ne pelit mitkä minua milloinkin kiinnostavat (mutta ei toki juurikaan julkaisussa). Tai no, niitä pelejä on niin paljon, että parempi asetelma toki tulee sillä, että en sitä yli 70 euroa maksa mistään pelistä, enkä yleensä osta juurikaan edes yli 50 euron pelejä. Tällä tavalla toimien minulla on ollut varaa ostaa kaikki haluamani konsolit, sekä kaikki niiden minua kiinnostavat pelit. Ja lisäksi on jäänyt varaa ostaa mm. urheiluvälineitä sekä itselleni että pojalleni, sekä tehdä joitakin yhteisiä matkoja. Ja toki säästöönkin jotain jää. Ei välttämättä jäisi ellen katsoisi peleissä ja kaikessa muussakin hintoja varsin tarkkaan. Ruokakaupastakin suurin osa tuotteista tulee katsottua tarjousten mukaan.

Tää on hyvin mielenkiintoinen keskustelu ottaen huomioon, että mitään hintaa ei ole vielä vahvistettu. Tulee mieleen vanha "pidä tunkkis" vitsi.

Ylös Bottom