Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitka_Masa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Pelaatko sä Fighting Gameja sen takia että niissä ois erikoinen pistelaskujärjestelmä.

Whatta fuck?

Rajota jo.

En yleisesti ottaen pelaa tappelupelejä. Fighter's Destiny oli (omasta mielestäni) kauan kaivattu yritys uudistaa jokseenkin jämähtänyttä genreä. Samoin kuin Smash Bros. Jos kumpikaan näistä peleistä ei ole sinun mielestäsi millään tavalla (lähinnä objektiivisesti, subjektiivinen mielipide tuli selväksi) hyvä peli (riippumatta siitä, onko joku muu peli tehnyt perinteisen taistelupelimekaniikan paremmin), en voi kuin ihmetellä.

En yritä haastaa riitaa, pyysin vain perusteluja tuolle "ei yhtään hyvää Fighting Gamea" -lausunnolle. Kovin mustavalkoiselta tuo mielestäni kuulosti.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Älä nyt ihmeessä mene tuohon objektiivisuusjuttuun. "Objektiivisesti hyvä" on täysin mahdoton käsite. Jotkut pitävät Smash 64:stä, joidenkin mielestä se on kaikin puolin ikävä peli. Kuinka moni muistaisi pelin jos siinä ei olisi ollut Mario-hahmoja, kuten alunperin oli suunniteltu?

Pitkälle Masalle vastaukseksi, PSX-pelejä pelataan varmasti vielä paljon enemmän kuin N64-pelejä, silloinkin vaikka monet koneet löytyisivät. Näin ainakin omalla osallani, N64 ainoana sukupolvensa koneista ja retrolaitteistani makaa kaapin pohjalla.

Se eject-napin poistaminen oli mielestäni varsin ikävä suunnitteluratkaisu N64:ssä, käytännössä laitetta pitää aina tukea toisella kädellä ottaessa pelikasettia pois. CD-konsoleissa levyn voi vaikka vaihtaa lennossa yhdellä kädellä. Enkä raaskisi jättää pelikasettejakaan lojumaan pöydälle, kyllä nekin pölyä keräävät.

PlayStationilla Super Mario 64 ja Ocarina of Time olisivat muuten hukkuneet muun tarjonnan sekaan, ja vaikka niitä olisi voitu pitää hyvinä pelejä, niille ei olisi tarvinnut luoda keinotekoista kulttimainetta.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Hauskimpana bonuksena vihollisyksiköitä pystyi usuttamaan toistensa kimppuun väistämällä näiden hyökkäyksiä sopivasti joukkorähinöissä, jolloin toisiaan vahingossa raapaisseet yksiköt jäivät mättämään toisiaan. Aika näppärää -97 -pelille.

Huomasin kyllä että mainitsit ettet pc:tä silloin omistanut mutta Doom han teki tuon jo vuonna 1993 :)
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

En yleisesti ottaen pelaa tappelupelejä. Fighter's Destiny oli (omasta mielestäni) kauan kaivattu yritys uudistaa jokseenkin jämähtänyttä genreä. Samoin kuin Smash Bros. Jos kumpikaan näistä peleistä ei ole sinun mielestäsi millään tavalla (lähinnä objektiivisesti, subjektiivinen mielipide tuli selväksi) hyvä peli (riippumatta siitä, onko joku muu peli tehnyt perinteisen taistelupelimekaniikan paremmin), en voi kuin ihmetellä.

En yritä haastaa riitaa, pyysin vain perusteluja tuolle "ei yhtään hyvää Fighting Gamea" -lausunnolle. Kovin mustavalkoiselta tuo mielestäni kuulosti.

Bushido Blade. Jopa pomot kaatuivat yhdellä osumalla. Kaikki muut tappelu pelit(VF5 ja kaverit) ovat niin last geniä tuon rinnalla =(
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

:p


Se eject-napin poistaminen oli mielestäni varsin ikävä suunnitteluratkaisu N64:ssä, käytännössä laitetta pitää aina tukea toisella kädellä ottaessa pelikasettia pois. CD-konsoleissa levyn voi vaikka vaihtaa lennossa yhdellä kädellä.

Joo-o, jatketaan siis tästä tuiki tärkeästä aiheesta. Huvittaa kyllä sen verran nämä sinun pelinvaihtotapasi.


PS1:llä sinun piti painaa ejectiä, odottaa sekunti että luukku aukeaa ja ottaa levy pois samalla kun sormi on levykeskiön päällä. Ja sama takaperin. Ja jossain vaiheessa pitää vanha levy laittaa koteloonkin, ei tätä kaikkea vain hoideta yhdellä kädellä lennossa.

Oletko oikeasti edes pelannut Nintendo 64:ää? Kaivapa nyt sieltä kaapin perältä se kone ja kokeile miten helposti pelin yhdellä kädellä saa irti, tuet vain sormella pelikasetin takaa kun sitä nostat. Tällä sormella on siis yhtä paljon töitä kuin PS1:n levykeskiön kanssa, mutta ei vain tarvitse avata ja sulkea levyluukkua.


Halusitpa sitten sanoa sitä objektiiviseksi tai subjektiiviseksi, niin Nintendo 64:llä pelien vaihtaminen oli nopeampaa ja helpompaa kuin PS1:llä. Tämä nyt on päivänselvää aivan kaikille paitsi sinulle. :confused:
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

PlayStationilla Super Mario 64 ja Ocarina of Time olisivat muuten hukkuneet muun tarjonnan sekaan, ja vaikka niitä olisi voitu pitää hyvinä pelejä, niille ei olisi tarvinnut luoda keinotekoista kulttimainetta.

Mä en ole ikinä kenellekään mitään varoituksia vaatinut, mutta jos niitä helvetin perusteluja ei ala kohta näkymään niin eihän tuollaista trollia olekaan.

Et esimerkiksi vieläkään vastannut miksi Goldeneye on ylihypetetty? Vai unohtuiko jo?
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Esim. GC:llä oli aika köyköstä kun pelien piti olla aina kotelossaan; N64-aikana pöytäni oli täynnänsä SNES- ja N64-moduuleita, kasetti koneeseen ja menoksi. 90-luvulla tällainen oli toki pikkuseikka, tällainen vaikuttanee ainoastaan retrokäytössä.

Olivathan ne CD:t tuona aikana hyvä juttu, halvempia ja tilavampia ainakin. Käyttömukavuus ei kuitenkaan yllä tosissaan moduulin tasolle ja ajattelinkin tätä ketjua ihan nykynäkökulman kantilta. Olen tosin itsekin ajautunut katselemaan juttua ajoittain sen ajan näkökulmasta.

Oletko nyt ihan tosissasi noiden perusteluiden kanssa? Kyllä täällä päin ainakin kaikki pelit on aina pidetty koteloissaan (olkoon ne sitten moduleita tai cd:tä).
Minun kirjoissani käyttömukavuutta on se, että pelin löytää hyllystä siististi oikealta paikaltaan eivätkä kaikki pelit pyöri pitkin pöytiä. Makunsa kullakin.

Edit: Ihme, että tällaisesta tosin edes tehdään numeroa. Tuskin kukaan konsoliaan näillä perusteilla valitsi. Vai että oikein käyttömukavuus..
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

No mulla ainakin oli skidinä NES ja SNES pelit vaan koneen vieressä kasoina. Ja hyvin pelitti.

PS1-pelien eräs ongelma on, että naarmuuntuivat helposti ja se vaikutti aina pelikokemukseen. PS2-pelien naarmut eivät minulla ainakaan ole peliä hetkauttaneet millään tavalla.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mä en ole ikinä kenellekään mitään varoituksia vaatinut, mutta jos niitä helvetin perusteluja ei ala kohta näkymään niin eihän tuollaista trollia olekaan.

Et esimerkiksi vieläkään vastannut miksi Goldeneye on ylihypetetty? Vai unohtuiko jo?

Kyllä nyt Nintendo 64 -peleistä on saatava sanoa että ne eivät ole yhtä hyviä kuin arvostelut väittävät ilman että aletaan varoituksilla uhkailemaan. :)

Nyt ei ehdi kirjoittamaan enempää ja perusteluja löytyy aiemmista ketjuista, mutta illalla sitten tarkennusta. Ja edelleenkään GE ei ole samassa sumpussa kuin Mario ja Ocarina hypenkään suhteen.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Vähän menee väkisin riitelyksi, jos pitää vielä kymmenen vuoden jälkeenkin vertailla kumpaan pelikonsoliin on helpompi vaihtaa peli. Voi elämä!

Vaikka PSX:llä oli hyvää shittiä sikana, on N64:n tarjonnasta nimenomaan Marion ja Zeldan kalliiperi PSX-pelejä huomattavasti vähemmän. Olkoon mittarina laatu yleensä (miten sitä sitten mittaakin!) tai pelien pioneerityö.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Vähän menee väkisin riitelyksi, jos pitää vielä kymmenen vuoden jälkeenkin vertailla kumpaan pelikonsoliin on helpompi vaihtaa peli. Voi elämä!

Vaikka PSX:llä oli hyvää shittiä sikana, on N64:n tarjonnasta nimenomaan Marion ja Zeldan kalliiperi PSX-pelejä huomattavasti vähemmän. Olkoon mittarina laatu yleensä (miten sitä sitten mittaakin!) tai pelien pioneerityö.
Joo, niinhän tässä kävi. Toisten viedteistä kaivetaan jotain, millä voitaisiin haastaa riitaa.

Ei ollut tarkoitus tehdä mitään isompaa numeroa tuosta käyttömukavuudesta, kuten tuossa kirjoitinkin "toki tämä on vain pikkuseikka". Ja kuten samassa viestissä sanoin, en väitä kenenkään valinneen konetta tuollaisen seikan takia. Se vain tekee siitä vielä hieman kivemman käyttää retroiluun.

Itse olen alkanut arvostaa N64:ää uudestaan aivan retrokoneena; sille on muutamia niin pirun hyviä tekeleitä, joita voi pelata vieläkin, vaikka kyseessä olisi aivan uusi löytö, jota ei ole vielä pelannut. Tosin tällainen on paljon yleisempää 2d-koneiden kohdalla. 3d-pelejä ei yleensä jaksa pelailla kahta sukupolvea myöhemmin, poikkeuksena vaikkapa PS:n MGS ja useat N64:n nintendon valmistamat pelit.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Moniko PS-mies vielä ihan rehellisesti pelaa pleikkarillaan? Tai kakkosella PS1-pelejä?

Minä pelaan. Ihan samoilla kriteereillä, mitä sinäkin pelität N64:lla. Eikä edes latausajat ole minulle esteenä, kun eivät ne mitään älyttömän pitkiä sentäs ole. Kyllä niitä hyviä pelejä löytyy yhä PS1:n valikoimasta. Jaksaa pelata vielä vuosienkin jälkeen.

Mutta joo. Itselläni tosiaan on kokemusta vain PS1:stä ja N64:sta. Pleikkarin omistan, mutta N64:ää olen pelitellyt muutamilla kavereillani. Pitäisi kyllä hamstrata nuo muutkin koneet jostain, niin voi tehdä paremmin vertailua. Pitää kommentoida asiaa sitten joskus uusiksi.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mitenkäs tehojen laito olikaan? Millä laitteella saisi teoreettisesti parasta grafiikkaa? Muistan sellasen asian lapsuudesta missä puhuin kaverin kanssa millä koneella on paras grafiikka. Kun luottelin (tai sitten hän) koneita millä saa parasta grafiikkaa kaveri sanoi ettei N64:sta lasketa (koska sillä olisi automaattisesti paras grafiikka :confused: ). Sama asia kun kysyisi kumpi on tehokkaampi PS2 vai Xbox 360. Vähän sekavasti sanottu, mutta tuo asia on jäänyt "pikku-lapsuudestani" mieleen..

Lapsena ainakin itselläni loksahti suu auki monessa pelissä. Nykyään en edes kehtaa konetta laittaa kiinni LCD-telluun.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Mitenkäs tehojen laito olikaan? Millä laitteella saisi teoreettisesti parasta grafiikkaa? Muistan sellasen asian lapsuudesta missä puhuin kaverin kanssa millä koneella on paras grafiikka. Kun luottelin (tai sitten hän) koneita millä saa parasta grafiikkaa kaveri sanoi ettei N64:sta lasketa (koska sillä olisi automaattisesti paras grafiikka :confused: ). Sama asia kun kysyisi kumpi on tehokkaampi PS2 vai Xbox 360. Vähän sekavasti sanottu, mutta tuo asia on jäänyt "pikku-lapsuudestani" mieleen..

Lapsena ainakin itselläni loksahti suu auki monessa pelissä. Nykyään en edes kehtaa konetta laittaa kiinni LCD-telluun.

Kannattaa tarkistaa Raren peli nimeltään Jet Force Gemini. Siinä on todella hienot grafiikat tuon sukupolven peliksi. Eikä taida käyttää edes Expansionia, kuten ketjussa on jo mainittu. Jos oikealla N64:llä pääset näkemään niin tarkista ihmeessä, eikä tuo ole kalliskaan.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Grafiikkavertailussa taivutaan usein N64:n kannalle. Yritetään muistaa kuitenkin, että PS1:llä nähtiin myös todella vakuuttavaa jälkeä ja tuosta laitteesta revittiinkin lopulta ihan tajuttomia irti. Ja PS1:lle ei tarvinnut ostaa lisäpalikoita, jotta kaikki pelit toimisivat. Ihmettelenpä kovasti miksei tämä ole todella suuri ongelma kaikille N64:llä. Jos samanlainen systeemi tulisi nykykonsolille niin jumalauta kun viestikentät täyttyisivät taas äkäisesti ja Konsolisota -ketjukin repeisi uuteen kukoistukseen. Ei sellaista hyväksyttäisi, ettei kaikki pelit toimi avauskokoonapanolla, eikä pidäkään kun konsoleista on kyse.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Kannattaa tarkistaa Raren peli nimeltään Jet Force Gemini. Siinä on todella hienot grafiikat tuon sukupolven peliksi. Eikä taida käyttää edes Expansionia, kuten ketjussa on jo mainittu. Jos oikealla N64:llä pääset näkemään niin tarkista ihmeessä, eikä tuo ole kalliskaan.

Ahh pienellä googlauksella löyty tuttu peli, mutten ole kokeillut. Jostain englannin kielisestä nintendo lehdestä katselin tuosta kuvia ja havittelin myös ostoaki. Taisi olla, etten ikinä löytännyt peliä kaupasta tai sitten vain ei ollut rahaa. 8 löytyisi huutonetistä :rolleyes:
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ahh pienellä googlauksella löyty tuttu peli, mutten ole kokeillut. Jostain englannin kielisestä nintendo lehdestä katselin tuosta kuvia ja havittelin myös ostoaki. Taisi olla, etten ikinä löytännyt peliä kaupasta tai sitten vain ei ollut rahaa. 8 löytyisi huutonetistä :rolleyes:

Sellainen 3rd person-räime, isoja kenttiä, 3 erilaista hahmoa ja erilaisia moninpelimuotoja. Vaikka ei läpi asti jaksaisikaan niin kyllä se nyt sen kympin edestä tarjoaa hupia ainakin itselleni.

E: Joo eipä tuollaisia lisäpalikoita nykypäivänä enää varmaan suosittaisi, mutta N64:llä se paransi myös joidenkin sitä ilmankin pyörivien pelien grafiikoita. Ja kyllähän rahalleen sai vastinetta jos sen lisämuistin osti.

Niin ja onko PS1:llä sellaisia moninpelejä kuin N64:llä? N64:n peleissähän oli hyvin usein moninpeli 4:lle pelaajalle, eikä tarvinnut ostaa mitään 4 ohjaimen palikkaa erikseen.

Joitain mainioita moninpelejä:
Conker's Bad Fur Day
F-Zero X
Mario Kart 64 (ja yleensä muut ajo- ja urheilupelit)
Mario Partyt
Lylat Wars
DK64
Perfect Dark ja Goldeneye
Turokit
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Niin ja onko PS1:llä sellaisia moninpelejä kuin N64:llä? N64:n peleissähän oli hyvin usein moninpeli 4:lle pelaajalle, eikä tarvinnut ostaa mitään 4 ohjaimen palikkaa erikseen.

En osaa sanoa, mitä nämä "sellaiset" moninpelit ovat, mutta oli kait sitä jonkinlaisia moninpelejä myös PS1:lle. Lähinnä autopelien saralta tulee nimiä mieleen... Ei vain kamalasti ole niistä kokemusta juuri tuon multi tap-hommelin vuoksi. Sellaista en koskaan mistään löytänyt, että olisin ostanut. :(
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Grafiikkavertailussa taivutaan usein N64:n kannalle. Yritetään muistaa kuitenkin, että PS1:llä nähtiin myös todella vakuuttavaa jälkeä ja tuosta laitteesta revittiinkin lopulta ihan tajuttomia irti.

PS1:n parhaat olivat ehkä enemmänkin tyylillisiä saavutuksia kuten MGS tai Silent Hill, eivät ne teknisesti voittaneet N64:n parhaita mitenkään. Tai jos grafiikassa sitten päästiin lähelle, niin sitten olikin vähemmän hahmoja ruudulla tai huonompi piirtoetäisyys.

Ja pitää myös muistaa, että vaikka Final Fantasyt ja Resident Evilit olivat toki komeita, niin staattiset ympäristöt ja videopätkät vaativat vain tallennustilaa, eivät tehoja niitä pyörittävältä koneelta.

Ja PS1:lle ei tarvinnut ostaa lisäpalikoita, jotta kaikki pelit toimisivat. Ihmettelenpä kovasti miksei tämä ole todella suuri ongelma kaikille N64:llä. Jos samanlainen systeemi tulisi nykykonsolille niin jumalauta kun viestikentät täyttyisivät taas äkäisesti ja Konsolisota -ketjukin repeisi uuteen kukoistukseen. Ei sellaista hyväksyttäisi, ettei kaikki pelit toimi avauskokoonapanolla, eikä pidäkään kun konsoleista on kyse.

Niin, oikeastaan kolme peliä tuon siis vaatii, joista ensimmäisen mukana se tuli muistaakseni ilman lisähintaa, vai olisiko DK64 sitten ollut 100 markkaa kalliimpi. Muille sitä tukeville peleille se on vain valinnainen palikka.

Eli kolme peliä ei nyt kauheaa äläkkää nosta. Vaatiihan Final Fantasy XI:kin kovalevyn PS2:lla ja 360:llä.


En osaa sanoa, mitä nämä "sellaiset" moninpelit ovat, mutta oli kait sitä jonkinlaisia moninpelejä myös PS1:lle. Lähinnä autopelien saralta tulee nimiä mieleen... Ei vain kamalasti ole niistä kokemusta juuri tuon multi tap-hommelin vuoksi. Sellaista en koskaan mistään löytänyt, että olisin ostanut. :(

Olihan niitä nelinpelejä, esim. kuten Smash Brosin vanavedessä tullut Crash Bash ja Mario Kart-kopio Crash Team Racing. Selvästi vähemmän kuitenkin kuin N64:lle. Ja oliko niin että joissain peleissä ei ollut split-screenia ollenkaan, vaan ne vaativat system linkin kaksinpeliin?

Crash Bashissakin ollaan koko ajan vissiin vain yhdellä ruudulla, taitavat oikeat neljän ruudun split-screenit olla aika harvassa PS1:llä? Paljon tehoja se tietenkin vaatii.
 
Vastaus: Titaanien taisto vuosien takaa: N64, Saturn ja PS1

Ei ollut tarkoitus tehdä mitään isompaa numeroa tuosta käyttömukavuudesta, kuten tuossa kirjoitinkin "toki tämä on vain pikkuseikka". Ja kuten samassa viestissä sanoin, en väitä kenenkään valinneen konetta tuollaisen seikan takia. Se vain tekee siitä vielä hieman kivemman käyttää retroiluun.

Eiköhän se nyt ole itsestäänselvää että tuo on pikkuseikka, mitä ei tarvitse erikseen mainita, mutta N64-miehillä tuntuu olevan se kumma asenne että pelikasettia saa kehua "käyttömukavuudesta" ja samalla halventaa CD:tä naarmuuntumisesta ja lataamisesta ja muusta, ja sitten kun joku kertookin (vielä henkilökohtaiseksi mielipiteekseen mainiten), miksi CD:t ovat mukavia, niin asia onkin iso juttu ja hyökkäys N64:ää vastaan ja niin edelleen. Kannattaa myös huomata että viestini oli erityisesti suunnattu finngamerille.

Retroilussa CD:t ja muu optinen media on siitä erityisen kivaa, että ainakin formaatin puolesta taaksepäinyhteensopivuus on helppoa. Pelikasettien puolella ainoa täydellinen taaksepäinyhteensopivuusratkaisu on jo pitkään ollut Gameboy/DS-sarjalla, joilla on vielä se lisäetu, että ne pelikasetit ovat miellyttävän pieniä. Jos konsoleissa yhä käytettäisiin pelikasetteja tai muuta vastaavaa mediaa, niin toivoisin että ne olisivat yhtä pieniä kuin GBA/DS-pelit.

Nyt ei ehdi kirjoittamaan enempää ja perusteluja löytyy aiemmista ketjuista, mutta illalla sitten tarkennusta.

Nonniin. En minä lähde pelimekaniikkaa nysväämään jo tuhannennen kerran, vaan katson N64-ilmiötä laajemmalta kannalta. Tämä siis Zoukkaa hiertää:

Goldeneyenkin suosion arvioiminen olisi helpompaa, jos pelin arvostusta ei olisi pönkittämässä uskollisia N64-faneja.

Mistä tässä on siis kyse? Ei yhtään vähemmästä kuin täydellisestä erosta PlayStationin sekä Saturnin ja Nintendo 64:n peliprofiilien välillä. Oliko PlayStation vain jatke SNESille, jolle siirtyi suuri osa SNESin entisistä sarjoista? Ei lainkaan. PlayStationia aivan erityisesti määritteli kokonaan uudet pelit, pelisarjat, peli-ideat ja peliyleisö. Kaikki tietävät, kuinka valtavasti uusia pelaajia PlayStation toi mukaan. Lisäksi aikaisemmistakaan sukupolvista siirtyneet pelaajat eivät saaneet sitä samaa vanhaa, vaan jotain ihan uutta: Wipeout, Resident Evil, Silent Hill, Suikoden, Tekken, Klonoa, Vagrant Story, Soul Blade (josta juontuu Soul Calibur), Tony Hawk, Gran Turismo, GTA... Lukemattomia aivan uusia ja erittäin laadukkaita pelejä ja sarjoja, jotka toivat pelaamiseen valtavasti uusia ideoita huippulaadun toteutuksella. Lisäksi valtaisat määrät uusia ja vanhoja pelaajia pelasivat aiemmin pienen ryhmän piiriin jääneiden pelien vallankumouksellisia uudelleentulkintoja: Final Fantasy VII, Metal Gear Solid, Castlevania: Symphony of the Night. Lukemattoman monelle pelaajalle nämä sarjat olivat täysin uusia tuttavuuksia, ja nämä pelit vakiinnuttivat suosionsa omilla ansioillaan. Tämä valtava määrä uusia ideoita, uusia pelejä, uusia pelikokemuksia saattoi saavuttaa suosion vain vankkumattomalla laadulla. Nämä eivät olleet sellaisia nimikkeitä jotka olivat entuudestaan tuttuja tälle uudelle yleisölle, toisin kuin...

Nintendolla laitteen myynti perustui aivan vastakkaiseen ideologiaan: se mikä olisi toiminut ennenkin, toimisi nytkin. Olipa kyse sitten pelikaseteista, markkinoille myöhään tulemisesta tai konsolin myymisestä Mariolla, kuluttajat tahtovat sitä samaa vanhaa. Uusia ideoita ei tarvita, vanhat ideat paremmalla suoritusteholla riittävät. Ja kumma juttu on, että tietyn pienen piirin parissa se toimikin - Nintendo on erehtymätön, ja uudesta Mario-pelistä ei tarvitse kysyä onko se hyvä, vaan uusi Mario-peli määrittelee, mitä hyvä on. Mitä väliä jos peli onkin lähinnä teknologiademo, jossa Mario-maailman elementtejä on siirretty karkeaan 3D-maailmaan laiskalla ohjauksella ja toistoon, toistoon ja toistoon perustuvalla pitkäpiimäisellä kenttäsuunnittelulla? Se on uusi Mario, ja sattumalta konsolilla ei oikein olekaan muuta pelattavaa, toisin kuin Nintendon aikaisemmilla konsoleilla. Pakkohan sen on olla hyvä...

Ja niinpä Nintendo 64 loi kummallisen itseään ruokkivan ilmiön. Laitteen ostaneista suurin osa oli niitä vanhoja Nintendo-pelaajia, jotka olivat pelanneet vanhoja Marioita ja Zeldoja, ja monia muita laatupelejä Nintendo-laitteilla, ja jotenkin olivat tulleet vannoutuneeksi Nintendon konsoleille, tunnistamatta niitä tekijöitä joiden vuoksi he olivat konsoleista alunperin nauttineet: laatupelien kirjo, nopea julkaisutahti ja lukuisat uudet ideat ja uudet pelit ja pelisarjat. Nyt vain niitä pelejä ei tullut entiseen tahtiin eivätkä ne olleet yhtä laadukkaita. Mitä tehdä? Yksinkertaista: ne vähät julkaistut pelit ovatkin mestariteoksia, pelialan suurimpia klassikoita koskaan ja AAA-luokan hittejä. Ei silläkään ole niin väliä, jos Ocarina of Time on itse asiassa huonompi kuin Link to the Past. Pelikonseptin välttävä siirto 3D:hen riittää, vaikka merkittävä osa aikaisemman osan hienosyisistä oivalluksista ja hienovaraisesta pelisuunnittelusta jäisikin pois. Haalea kopio aikaisemmasta laatupelistä riittää, kunhan on pelattavaa. Ja se toinen, myöhemmin tuleva, oikeasti oivaltava 3D-Zelda, joka onkin vähän erilainen ja tarjoaa uusia ideoita? Uudet ideat ovat pelottavia, todellinen klassikko on saman vanhan toistoa!

Ja tähän kummalliseen, Mario 64:n jälkeen syntymäisillään olevaan maailmaan tuli Goldeneye. Laitteelle, jonka pelaajat epätoivoisesti tarvitsivat pelattavaa ja myös kehuskelun aihetta, mutta joille tuttujen ja turvallisten ideoiden lämmittely oli tärkeä ostoperuste, Goldeneye oli juuri sopiva peli kapeaan rakoon. Se ei nojannut niihin vanhoihin kokemuksiin, joten uusi peli-idea oli helpompi ottaa vastaan. Ei peli sinänsä ihmeellinen ollut - PlayStationilla se olisi voinut kokea saman kohtalon kuin Disruptor, joka oli kyllä peliä pelanneiden mielestä hyvä tai jopa erinomainen, mutta runsaan tarjonnan myötä jäi vähälle huomiolle ja harvojen pelaamaksi. Nintendo 64:llä tämä playstationmainen uusi idea, uusi pelikokemus täytti kuitenkin juuri sopivan aukon, ja laitteen omistajat saattoivat ottaa sen omakseen, koska oikein mitään muuta huomion vievää ei ollut. Näin ollen Goldeneyen pelillisestä laadukkuudesta huolimatta ilmaan jää aina kysymys - kuinka moni pitää pelistä sen itsensä vuoksi, ja kuinka moni siksi, että se oli Nintendo 64:llä?

Jotenkin arvelen, että tämä ei tyydytä Zoukkaa. :D
 
Ylös Bottom