Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jos kerran haluat kyseenalaistaa kaverin rehellisyyden, niin reiluuden nimissä voisi häneltä itseltään pyytää kommenttia, sen sijaan että levittää fudia.
Siis hetkinen, missäs vaiheessa olen kyseenalaistanut nimenomaisen hepun rehellisyyden?
Tarkoitus oli kyllä kyseenalaistaa noiden vertailujen absoluuttisuus ja objektiivisuus. Niin tekijän, kuin lukijankin osalta.

Kriittinen saa toki olla, mutta tuollainen "oletko varma, että se tekee asiat juuri noin, eikä esim. puijaa" on hieman vainoharhaista. :)

Viime kädessä luotan itsekin vain omiin laitteisiini ja havaintoihini, mutta kyllä esim. IGN:n ja Eurogamerin vertailuista saa hyvää "perustietoa".

Joo, pointti ei ole väittää, että noissa vertailuissa valehdeltaisin. Ylipäätään vain voisi miettiä, kuinka hyvin se totuus noista kuvista/vertailuista välittyy...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Siis hetkinen, missäs vaiheessa olen kyseenalaistanut nimenomaisen hepun rehellisyyden?
Tässä kohtaa:
Ainakin Eurogamerin vertailussa kuva ei mene ikinä television kautta, vaan se kaapataan suoraan digitaalisena HDMI-ulostulosta, konsolin perusasetuksilla.
pziuz sanoi:
Ai, oletko käynyt tämän itse todistamassa?



Tarkoitus oli kyllä kyseenalaistaa noiden vertailujen absoluuttisuus ja objektiivisuus. Niin tekijän, kuin lukijankin osalta..

Framerate mitataan softalla, "oikean" resoluution pystyy laskemaan ja suttuinen tekstuuri on suttuinen vaikka (tai etenkin jos) voissa paistaisi.

Ainoat varsinaisesti subjektiiviset ominaisuudet mielestäni ovat kontrollien väliset erot, ja ekäpä valaistuksen välimaailma ja -syvyys.

Jälkimmäinen ei ole tehoista kiinni, vaan johtuu eri valmistajien GPU:iden laskentatavasta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Sinun kirjoituksesi ja tietämyksesi asiasta minä kyseenalaistin.
Oikein herttaista.

Sen sijaan että epäsuorasti väität muita kirjoittajia tyhmäksi ja/tai epäkompetentiksi, voisit käyttää saman ajan varsinaisen asian tarkistamiseen.
Olethan tuollaista kirjoittaessasi sisällä internetissä, tiedon valtatiellä..

As is the norm with our face-off comparison features, each game feature is supplemented with a range of ultra-clean screengrabs losslessly extracted from the HDMI ports of the PlayStation 3 and Xbox 360 Elite. A Digital Foundry HD capture station is used to acquire every last pixel output by the consoles at full 24-bit precision, with the unit calibrated to full-range RGB and both systems set up likewise. As 1080p performance is so variable on PlayStation 3, we've included screenshots of this video mode in action where applicable and how the results compare to the Xbox 360's in-built GPU scaler on the same titles.

Edit: Suoraan sanoen v*tuttaa pyöriä täällä vastailemassa noihin jatkuviin anonyymeihin henkilökohtaisiin syytöksiin ties mistä.
En ole ainakaan tarkoituksella/tarkoitushakuisesti ikinä valehdellut internetissä. Jos jollakulla on syytä kyseenalaistaa minun
rehellisyyttäni missään asiassa, niin toivoisin että hänellä riittäisi pokkaa tehdä se henkilökohtaisesti. Jo privaatti viesti olisi
parempi tapa, kuin tällainen hatusta vedettyjen epäilyksien julistaminen julkisella foorumilla.

Lupaan etten pure, jos lähestytte minua vaikkapa privaviestillä. Jos keskusteluissamme päädymme siihen tulokseen että olen
ollut väärässä, niin lupaan julkaista kyseisen lopputuleman tällä foorumilla, ja myönnän erehdykseni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nyt perkele loppuu tuo piikittely ja muu nenäily, olipa se suoraa, epäsuoraa, kieroa tai väärää!

Suunsoittoa ei sallita ylläpidon edustajillekaan yhtään sen enempää. Pysykää asiassa tai pysykää poissa näppäimistön ääreltä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Audiota kokeilin tuossa eri peleissä ja täytyy kyllä sanoa, että DTS-tuki peleissä on aivan käsittämättömän upea juttu. Bluray tarjoaa tilan DTS:lle ilmeisesti, koska käsittääkseni boxiversioissa näistä peleistä ei ole DTS:ää, mutta PS3-versioissa on (jos joku viitsii kokeilla mikäli omistaa boxiversion, olisi ihan jees):

Battlefield: Bad Company
Bioshock
Burnout Paradise
Dead Space
Eternal Sonata
Mirror's Edge
Pure

Eli bluray ilmeisesti tarjoaa jopa multiplatformeissa hyötyä, ellei sitten myös boxiversiossa ole DTS-ääniä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Bluray tarjoaa tilan DTS:lle ilmeisesti, koska käsittääkseni boxiversioissa näistä peleistä ei ole DTS:ää, mutta PS3-versioissa on (jos joku viitsii kokeilla mikäli omistaa boxiversion, olisi ihan jees):

Ymmärtääkseni Xbox 360 tukee digitaalisena monikanavaäänenä ainoastaan Dolbyn formaattia.
(Ja MS:n vaatimuksena on että jokaisesta pelistä on löydyttävä vähintään DD 5.1 äänet!)

Plussapuolena on se että Xboxin peliäänet käyttävät XMA-formaattia, joka tarjoaa, ainakin teoriassa, paremman äänenlaadun kuin DTS:ssä käytetty ADPCM.

Edit: Lyhyt juttu XMA:sta löytyy tietenkin Wikipediasta.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Audiota kokeilin tuossa eri peleissä ja täytyy kyllä sanoa, että DTS-tuki peleissä on aivan käsittämättömän upea juttu. Bluray tarjoaa tilan DTS:lle ilmeisesti, koska käsittääkseni boxiversioissa näistä peleistä ei ole DTS:ää, mutta PS3-versioissa on (jos joku viitsii kokeilla mikäli omistaa boxiversion, olisi ihan jees):

Battlefield: Bad Company
Bioshock
Burnout Paradise
Dead Space
Eternal Sonata
Mirror's Edge
Pure

Eli bluray ilmeisesti tarjoaa jopa multiplatformeissa hyötyä, ellei sitten myös boxiversiossa ole DTS-ääniä.

Bäfän olen omistanut molemmille konsoleille + Burnoutista olen omistanut PS3 version ja koittanut XO demoa. Omiin tieteellisiin MuTu(tm) kokeisiin perustuen PS3:n DTS äänet kuulostavat omiin korviin paremmilta vaikka en miksikään Hifistiksi itseäni luekaan.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eli bluray ilmeisesti tarjoaa jopa multiplatformeissa hyötyä, ellei sitten myös boxiversiossa ole DTS-ääniä.
Tuossa voi olla eroa, ainakin joissain elokuvissa pientä dynamiikka eroa on DTS:n hyväksi. Gladiaattorin nyt muistelisin olleen omissa DD/DTS vertailuissa sellainen josta sen dynamiikka eron huomasi. Omissa setupeissa ei vaan riitä liitäntöjä PS3 digiäänille eikä taloudellisesti mitään järkeä ole omistaa multiplattoja usealle koneelle, joten en voi testata. :p
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Audiota kokeilin tuossa eri peleissä ja täytyy kyllä sanoa, että DTS-tuki peleissä on aivan käsittämättömän upea juttu. Bluray tarjoaa tilan DTS:lle ilmeisesti, koska käsittääkseni boxiversioissa näistä peleistä ei ole DTS:ää, mutta PS3-versioissa on (jos joku viitsii kokeilla mikäli omistaa boxiversion, olisi ihan jees):

Battlefield: Bad Company
Bioshock
Burnout Paradise
Dead Space
Eternal Sonata
Mirror's Edge
Pure

Eli bluray ilmeisesti tarjoaa jopa multiplatformeissa hyötyä, ellei sitten myös boxiversiossa ole DTS-ääniä.
Xbox 360 -peleihin ei tosiaan ole DTS-tukea tarjolla, mutta DVD-elokuvien DTS-raita toistuu kyllä boksin kautta ongelmitta. Kyseessä lienee boksipelien osalta enemmän sekä raha-, käytännöllisyys-, että tilantarvekysymys. DTS-koodaus maksaa Dolbyn vastaavaa enemmän, DD-dekoodaus ovat käyttäjillä laitteistokohtaisesti todennäköisimmin tuettuna ja DTS-raita vie vähemmän kompressoituna ääniformaattina enemmän tilaa DVD-kiekolla. Menetys on loppujen lopuksi pieni, sillä nykyaikaiset Dolby Digital 5.1 -äänet palvelevat peleissä vallan mainiosti siihen saakka, kunnes ensimmäiset pakkaamattomat HD-ääniraidat saapuvat videopeleihin (apua ja iik, kun tämä tapahtuu!) :).

Plege-pelien DTS-tuki on kyllä erittäin tervetullut lisä PS3-puolen audiofiileille, joskaan mitään ällistyttävää eroa ei normaaliin hyvätasoiseen DD5.1-jodlaukseen ole näissä suoraan kuultavissa. DVD-elokuvissa tilanne on (vaihtelevasti) toinen. Se on selvää, että asianmukaisesti sisällytetty DTS-raita takaa PS3-peleille erittäin laadukkaan äänimaiseman, jonka korkeatasoisuuteen voi lähtökohtaisesti aina luottaa.

PS3-pelien DTS-tuen kohdalla on myös mielenkiintoisia eroja eri pelisarjojen sisällä. Muun muassa kun tein arvostelua PS3:n FIFA 09:stä, testasin sitä vertailun vuoksi viime vuoden FIFA 08:een ja ohimennen tein hassun havainnon, että 08:sta löytyi DTS-tuki, mutta 09:stä ei. Tällä kohtaa myös korvat huomasivat eron 08:n hyväksi selkeämmässä erottelevuudessa (välillä yleisö/pallo/kommentaattori) ja muutenkin soundit olivat pykälän verran täyteläisemmät. Mutta koska aikaa ei ollut ääniraitojen perinpohjaiseen testaamiseen eikä FIFA 09:n audiototeutuksessa ollut sinällään mikään pielessä, jätin aiheen käsittelyn arvostelussa väliin. Kysymys tosin jäi leijumaan ilmaan: miksei EA tarjonnut DTS-raitaa myös tämän vuoden FIFAan?

Mutta juu, itse peliäänten vertailu Xbox 360 vs PS3 -wise...aika turhaketta. Keskiverto-janalla liipaistuna hyveellistä ja tasokasta antia pukkaa tasapuolisesti molemmissa. =)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta juu, itse peliäänten vertailu Xbox 360 vs PS3 -wise...aika turhaketta. Keskiverto-janalla liipaistuna hyveellistä ja tasokasta antia pukkaa tasapuolisesti molemmissa. =)

Vähän niin kuin sen kuvankin kanssa?:rolleyes:

Itse ainakin huomaan selkeästi erot DD:llä ja DTS:llä... Leffat katson aina DTS:llä, jos vain kiekko sellaisen mahdollisuuden antaa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

nykyaikaiset Dolby Digital 5.1 -äänet palvelevat peleissä vallan mainiosti siihen saakka, kunnes ensimmäiset pakkaamattomat HD-ääniraidat saapuvat videopeleihin (apua ja iik, kun tämä tapahtuu!) :).
Lista pakkaamattomat ääniraidat sisältävistä peleistä NeoGAFista kopioituna. Ei ole mikään lyhyt lista :)
Olihan se pakko hankkia vahvari millä HD-ääniraitojen toisto onnistuu, koska niin monessa pelissä ne kuitenkin on. Eikä tietysti leffojen kannaltakan haittaa ole jos toisto onnistuu.

GAMES THAT SUPPORT LPCM 7.1 (from official Playstation boards)

1942 Joint Strike - 7.1 (un4gvn2)
All Pro Football 2k8 - 7.1 (un4gvn2)
Black Site Area 51 - 7.1 (un4gvn2)
Blazing Angels - 7.1 (un4gvn2)
Bionic Commando - 7.1 (un4gvn2)
Call of Duty 4 - 7.1
Clive Barkers: Jericho - 7.1 (un4gvn2)
College Hoops 2k8 - 7.1 (un4gvn2)
Conflict: Denied Ops - 7.1 (un4gvn2)
The Darkness - 7.1 (un4gvn2)
Dark Sector - 7.1 (un4gvn2)
Dirt - 7.1 (un4gvn2)
Enemy Territory: Quake Wars - 7.1 (un4gvn2)
Folklore - 7.1 (Craiji)
Genji - 7.1 (Craiji)
Grid - 7.1 (un4gvn2)
GT5 Prolouge - 7.1 (InfamousM)
Haze - 7.1 (un4gvn2)
Heavenly Sword - 7.1
Hail To The Chimp - 7.1 (un4gvn2)
Hot Shots Golf 7.1 (Craiji)
Iron Man - 7.1 (un4gvn2)
Kane & Lynch: Dead Men - 7.1 (un4gvn2)
Lair - 7.1 (un4gvn2) THX Certified
MLB 08 The Show - 7.1 THX Certified
MLB 2k7 - 7.1 (un4gvn2)
MLB 2k8 - 7.1 (un4gvn2)
Monster Madness: Grave Danger - 7.1 (un4gvn2)
Motorstorm - 7.1 (Iceman-X)
NBA 08 - 7.1 (un4gvn2) THX Certified
NBA 2k8 - 7.1 (un4gvn2)
Nhl 2k8 - 7.1 (un4gvn2)
Oblivion - 7.1 (Craiji)
Overlord: Raising Hell - 7.1 (un4gvn2)
Rachet & Clank TOD - 7.1 (Stook00)
Resistance Fall Of Man - 7.1 THX Certified
Robert Ludlum's: The Bourne Conspiracy - 7.1 (un4gvn2) THX Certified
Sega Rally Revo - 7.1 (un4gvn2)
Siren: Blood Curse - 7.1 (Craiji)
Timeshift - 7.1 (un4gvn2)
Top Spin 3 - 7.1 (nnyanks)
Turok - 7.1 (un4gvn2)
Uncharted Drakes Fortune - 7.1 (alisound)
Virtua Fighter 5 - 7.1 (Iceman-X)
Virtua Tennis 3 - 7.1 (un4gvn2)
Wall-E - 7.1 (un4gvn2)
Warhawk - 7.1 THX Certified

PSN Game Titles:
Calling All Cars - 7.1 (un4gvn2)
Cash Guns Chaos - 7.1 (un4gvn2)
Go Sports Skiing - 7.1 (un4gvn2)
Go Sports Skydiving - 7.1 (un4gvn2)
GT5 Prolouge - 7.1 (InfamousM)
Nucleus - 7.1 (Iceman-X)
Pain - 7.1 (InfamousM) THX Certified
Snakeball - 7.1 (un4gvn2)
Super Stardust HD - 7.1 (alisound)
Warhawk - 7.1 THX Certified

PS3-pelien DTS-tuen kohdalla on myös mielenkiintoisia eroja eri pelisarjojen sisällä. Muun muassa kun tein arvostelua PS3:n FIFA 09:stä, testasin sitä vertailun vuoksi viime vuoden FIFA 08:een ja ohimennen tein hassun havainnon, että 08:sta löytyi DTS-tuki, mutta 09:stä ei.
Kyllä PS3:n FIFA09:ssä on DTS-ääniraita. Siinä pitää vaan laittaa ruksi pois Dolby Digital-kohdasta, ihan niin kuin monessa muussakin pelissä.
Mutta juu, itse peliäänten vertailu Xbox 360 vs PS3 -wise...aika turhaketta. Keskiverto-janalla liipaistuna hyveellistä ja tasokasta antia pukkaa tasapuolisesti molemmissa. =)

Jos tälle kannalle lähdetään, grafiikoidenkin vertailu on ihan turhaa koska kumpakin konsoli puskee ruudulle ällistyttävän komeata kamaa. Esim. minulle äänillä ja äänen laadulla on todella suuri merkitys sekä peleissä, elokuvissa että musiikissa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Jos tälle kannalle lähdetään, grafiikoidenkin vertailu on ihan turhaa koska kumpakin konsoli puskee ruudulle ällistyttävän komeata kamaa. Esim. minulle äänillä ja äänen laadulla on todella suuri merkitys sekä peleissä, elokuvissa että musiikissa.
Silloin valinta on selvä, jos äänimaisema on SE JUTTU. VHS->DVD siirtymässä tuo oli aika tärkeä tekijä hommata uutta vahvaria.
Itsellä grafiikka & pelattavuus(fps) > äänet. Eikä sitä kummasta ohjaimesta diggaa, voi väheksyä. Toisaalta, jos boksi ulostaisi vain jotain 2-kanavaista tuhnua(kuten se laite josta en enää puhu vallitsevan hyvävelikerhon takia), niin sitten olisi jo aika vaikea päätös, kumman version ottaisi.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vähän niin kuin sen kuvankin kanssa?:rolleyes:

Itse ainakin huomaan selkeästi erot DD:llä ja DTS:llä... Leffat katson aina DTS:llä, jos vain kiekko sellaisen mahdollisuuden antaa.
Niin en tainnut missään vaiheessa kieltää, etteikö ero olisi selkeä? No ehkä sanavalintani 'ällistyttävän eron kuulemisesta' meni tuossa vähän pieleen. :)

DTS-raita elokuvilla lisää kyllä omaankin korvaan mm. tehosteiden dynaamisuutta ja yleistä erottelukykyä, mutta korkeamman äänitystasonsa vuoksi DTS:llä on myös taipumusta vaikuttaa ensituntemukseen ja subjektiiviseen lopputulokseen. Ainakin omalta korvakuulolta molempien ääniraitavaihtoehtojen todelliset erot ovat äänitasot tasattuna marginaalisempia, joskin edelleen kuultavissa. Henkkoht. tykkäilen myös tietyillä ääniraidoilla DD5.1:n aavistuksen "softimmasta" soundista DTS-koodaukseen verrattuna, joten siksi mainitsin yllä elokuvien kohdalla sanan 'vaihtelevasti'. Tämä OT:ta, joten leffaäänistä voitaneen keskustella toisaalla lisää.
Lista pakkaamattomat ääniraidat sisältävistä peleistä NeoGAFista kopioituna. Ei ole mikään lyhyt lista :)
Tässä täysin busted. Näin sitä on jääty HD-peliäänitietojen osalta luolamieheksi. Noh, yksi erittäin hyvä syy päivittää pikaisemmin vanha Yammu-vahvari HD-aikakauteen.
Kyllä PS3:n FIFA09:ssä on DTS-ääniraita. Siinä pitää vaan laittaa ruksi pois Dolby Digital-kohdasta, ihan niin kuin monessa muussakin pelissä.
Ah no sitten huolimattomuus oli käynyt itsellä tuossa. FIFA-arvostelun yhteydessä PS3 vaihtui uuteen entisen vikaantuessa, enkä ollut käyttöönotossa muistanut säätää ääniasetuksia kuntoon. Kiitos oikaisusta, Pibe, lisätään DTS-maininta arvosteluun.
Jos tälle kannalle lähdetään, grafiikoidenkin vertailu on ihan turhaa koska kumpakin konsoli puskee ruudulle ällistyttävän komeata kamaa. Esim. minulle äänillä ja äänen laadulla on todella suuri merkitys sekä peleissä, elokuvissa että musiikissa.
No äh, tarkoitin tuolla yleishuomiolla tyynnytellä porukkaa liiallisesta alustakohtaisesta vääntämistä niin äänten kuin visuaalienkin kanssa. Itsekin olen kriittinen äänen ja kuvan suhteen, mutta tietynlainen järkipohjaisuus vertaillessa on hyvä säilyttää. Niin bittien kuin pikseleidenkin kanssa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

OT: Kattelin nyt tarkemmin tota uncompressed-listaa ja se ei kyllä pidä täysin paikkaansa, mutta pointti oli kuitenkin että HD-ääniraitoja on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Noista varjoista, kun katsoo vertailukuvia, niin ainakin kahdessa ensimmäisessä seinälle piirtyvät heittovarjot ovat resoluutioltaan identtiset, mutta boksiversiossa palikkamaisuutta poistetaan useammalla blurri-passilla.

Tässä havainnollistava esimerkki:

http://images.eurogamer.net/assets/articles//a/3/0/8/2/4/1/ss_preview_CoD5_360_016.jpg.jpg
http://images.eurogamer.net/assets/articles//a/3/0/8/2/4/1/ss_preview_CoD5_PS3_016.jpg.jpg
Eiköhän tuo kaveri ole niitä varjoja vertaillut aivan tarpeeksi ollakseen pätevä toteamaan, että PS3-versiossa ne ovat paremmat;)

Se on mahtava tunne olla aina oikeassa. ;)

Ja noista DTS-äänistä; ne eivät vie peleissä ylimääräistä tilaa levyltä, koska peliäänet eivät ole levyllä valmiina surround-enkoodattuna ääniraitana.
Peliäänet ovat levyllä irrallisina sämpleinä (Xboxilla siis siinä edellämainitsemassani XMA-formaatissa), ja ne miksataan realiajassa valittuun
surround-/strereoformaattiin. (Luonnollisesti siksi että eihän yksittäisen peliäänen sijaintia surroundkentässä voida tietää etukäteen, toisin
kuin staattisissa elokuvissa!)

Poikkeuksena CGI-välivideot, jossa valmiiksi leivottu ääniraita, joskin niissäkin taidetaan useimmiten convertoida se ainoa ääniraita valittuun
surround-formaattiin. (Esim. levyllä voi olla välivideossa ainoastaan DD5.1 ääniraita, joka konvertoidaan lennossa DTS:ksi, jos se on valittuna
konsolissa.) (Näin ei tietenkään aina tehdä, mutta se ei ole epänormaalia.)

Mutta summa summarum; peliäänet eivät ole levyllä moneen kertaan, vaikka tuettaisi useampaa ulostuloformaattia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

IGN Insider. Head-To-Head. NCAA Basketball 09. You know the deal.
The Verdict
NCAA Basketball 09 is a significant step forward from NBA Live 09 regardless of which system you plan on playing it on. Ultimately the lone distinguishing factor between the two versions is the superior graphics on the 360, making it my choice in this head-to-head showdown. Although, the difference in graphics between the two versions of this game isn't so pronounced as to overshadow the comfort factor if you're typically a more comfortable, confident gamer with a PS3 controller in your hand than you are with an Xbox 360 controller, don't let the minute difference in graphic presentation scare you off of your typical system of choice.

Overall
1. Xbox 360
2. PS3
"Superior graphics" viittaa siihen, että boksilla peli tukee 1080i/p-tiloja, kun Pleikalla on tyytyminen pelkkään 720p:hen. (Vertailusta ei ilmene, onko boksin resot natiiveja vai skaalattuja.) Lisäksi PS3-versiossa on alussa tuttu pakollinen, n. 4 minuutin asennustuokio.
 
Ylös Bottom