Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Eli siis insinöörin laskelmointi ottaa välillä niskalenkin aatteesta. :)
Se yhdistettynä keräilijäluonteeseen. Esim. tuon Puren ehdin hommata X360:lle ensin, koska siinä vaiheessa Pleikkari-versiosta puuttui Trophy-tuki. Päivityksen myötä täytyi sitten kuitenkin hommata Pure myös PS3:lle (ja sillä olen peliä myös pelannutkin toisen painoksen ollessa edelleen muoveissaan). Toisaalta Orankilaatikko tuli ostettua Pleikalle siinä vaiheessa, kun Trophyt olivat vain etäisiä huhuja vailla mitään konkretiaa. Enkä silloin osannut kuvitellakaan, kuinka koukuttavasta jutusta lopulta olikaan kyse.

Mielestäni tämä on taas hyvä esimerkki siitä, miten vaikeita UE3-porttaukset voivat PS3:lle olla. Bioshock kuitenkin normaalia monimutkaisempana ja laajempana pelinä aiheutti varmasti vaikeuksia, pääalustan ollessa Xbox 360.
En tässä tapauksessa syyttäisi suoranaisesti moottoria, saatikka pelin laajuutta. Kaikista noista artikkeleista käy varsin hyvin ilmi, että PS3-version suurin ongelma on nuo läpinäkyvyyttä vaativat efektit. X360:n 10 megan EDRAM auttaa niissä varsin paljon, mutta PS3:lla asia on ratkaistu yksinkertaisesti pudottamalla resoluutiota neljäsosaan (!), ja se ei voi olla näkymättä lopputuloksessa. Ja koska Bioshockissa vesi on jokseenkin oleellinen elementti, tulee noita lätäköitä sun muita vastaan.
The big visual differentiator between the two games comes down to the handling of transparent "alpha" textures. These eat up bandwidth and fill-rate on the consoles, and as regular Digital Foundry readers will know, the 10MB dedicated RAM attached directly to the Xbox 360's Xenos GPU can give the Microsoft console a very real advantage here.

A very common solution on PS3 is to reduce the resolution of these textures: Killzone 2 for example scales them up from a quarter-resolution buffer, but adds multi-sampling anti-aliasing to smooth off the edges. For effects that are on-screen for a split second (for example, explosions) it's very hard for the human eye to notice much difference: it's a massive bandwidth-saver, with little impact on overall image quality.

BioShock 2 employs the same trick with its transparencies (without the MSAA). A massive amount of the game's alpha textures are rendered with a quarter-resolution buffer, which is fine, except for one problem: these aren't on-screen for a split second, they are there a lot of the time. All of the water, particles and fire effects in BioShock 2 are rendered in this way, meaning that depending on the scene, some or even all of the screen is being generated at quarter-HD resolutions.
Tosin tämäkin on sellainen juttu, että pitäisi päästä omalta sohvalta vertailemaan. Still-kuvissa ero voi vaikuttaa silmiinpistävältä, mutta varsinaisen toiminnan keskellä asiaan ei välttämättä edes kiinnitä huomiota.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Beyond3D:llä ovat sitä mieltä, että Bioshock 2 käyttää ykkösosan tapaan Unreal Engine 2.5:ttä, eikä siis kolmosversiota. Tuo UE2½ on PS3:lla aikamoista roskaa, kuten myös Splinter Cell: Double Agentin Pleikka-versiostakin huomattiin.

Lähde: Beyond3D

Update! Näemmä Irrational Games ihan suoraan asian myöntää:
There’s a lot of stuff in there, so it’s not a lot like stock Unreal 2.5. It’s almost unrecognizable. In fact, we have the entire shader system from Unreal 3 in this game. We liked what Epic had done so they bolted it onto our version of Unreal.
Eli se on siis Unreal Engine 2.5, johon ovat pultanneet päälle mm. UE3:n shader-järjestelmän.

Lähde: Gamerlive.TV
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lens of truthin vertailu on hieman roskaa, koska siinä ei mainittu mitään Unlock Framerate -ominaisuudesta. Sen kun laittaa päälle, niin peli pyörii reilusti paremmin (käytännössä välillä 60-20 fps) kun off asennossa, eikä tearingia siltikään esiinny vaikka pelin siitä varoitaakin. Niin ja nuo PS3 version kynttlöissä olevat liekit pikselöityvät ainoastaan kauempaa katsottaessa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lens of truthin vertailu on hieman roskaa, koska siinä ei mainittu mitään Unlock Framerate -ominaisuudesta. Sen kun laittaa päälle, niin peli pyörii reilusti paremmin (käytännössä välillä 60-20 fps) kun off asennossa, eikä tearingia siltikään esiinny vaikka pelin siitä varoitaakin.
Ummm... Digital Foundryn vehkeillä mitattuna yli 60 prosenttia (!) freimeistä repesi tuota ominaisuutta käytettäessä. Tarkemmat tiedot löytyy tuosta muutaman viestin takaa.
The result is virtually ever-present tearing: a mammoth 61 per cent of the console's 60Hz output consists of torn frames in these tests...
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Ummm... Digital Foundryn vehkeillä mitattuna yli 60 prosenttia (!) freimeistä repesi tuota ominaisuutta käytettäessä. Tarkemmat tiedot löytyy tuosta muutaman viestin takaa.

Siis molemmilla konsoleilla vai vaan toisella? Itse pelaan PS3:lla (ja nimenomaan unlock framerate on -asennoss) ja tearingia en ole havainnut ollenkaan. Nyt ei ole edes silmissä vikaa, koska hyvin pienetkin tearing määrät on tullu havaittua. Tuo yli 60 % on niin älytön lukema, että repeilyähän siis on käytännössä ihan jatkuvasti ja paljon!
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Siis molemmilla konsoleilla vai vaan toisella?
Nimenomaan X360-versiossa. Pleikkarilla repeilyprosentiksi mitattiin 0,1 %, mutta sen vastapainoksi ruudunpäivitysnopeus alkoi heitellä laidasta laitaan.
PlayStation 3 is very bizarre indeed. For the most part it is still v-synced (a virtually unnoticeable 0.1 per cent of torn frames here, all of them lurking near the bottom of the screen, almost impossible to see), but the massive variation in the frame-rate introduces some horrible judder and a quite off-putting variance in controller response.

It's difficult to recommend the unlocked frame-rate on either console. The games are designed around 30FPS, and the impact to image quality on both systems is considerable. However, at least it feels as though there is some advantage to using it on Xbox 360 - controller response overall feels crisper, even if the tearing is truly horrific.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nimenomaan X360-versiossa. Pleikkarilla repeilyprosentiksi mitattiin 0,1 %, mutta sen vastapainoksi ruudunpäivitysnopeus alkoi heitellä laidasta laitaan.

Onpahan käsittämätön vertailu. Siis, että on parempi jos peli pyörii välillä 30-20 fps, kuin 60-20 fps? Asia selvä. Tasainen 30 fps on kyllä parempi kuin esim. tuo 60-20 fps (etenkin jos fps heittelee koko ajan tuolla välillä), mutta Bioshock 2:n kohdalla (samoin ykkösen) on hullua jättä tuo unlock framerate off -asentoon. Makuasia tietysti, mutta peli pyörii selvästi paremmin ja vaikkei ruudunpäivitys todellakaan ole tasaista, on se kautta linjan parempaa kuin off -asennossa. X360 -versiossa tuo unlock framerate kannattanee jättää suosiolla off -asentoon jos kerran tearingia on käsittämättömät 60 %!
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Joissain tapauksissa sitten (esim. Devil May Cry 4) valinnan on ratkaissut se, ettei Dante saa PS3:lla kerättyä Trophyja. Siitä syystä hankin DMC4:n vain X360-versiona. Ja esim. Orange Boxin pelannen läpi boksilla juuri tuon Trophy-puutteen vuoksi.

Mulla about sama meininki. En enää pelaa niitä PS3-versioita, joissa ei vielä ole trophyja. Eli tuli sitten hankittua juuri esim. 360:n DMC4 ja Orange Box juuri tuosta syystä (pelit oli pelaamatta PS3:lle - vaikka PS3-versiot lojui hyllyssä). Eli siinä mielessä on mieli hiukan muuttunut.

En todellakaan ole mikään trophy/achievement -keräilijä sinänsä, mutta hauskaa niitä on aina jokunen saada pelin aikana. Ja jää tietty "merkki" listaan mitä voi vanhainkodissa sitten katsella. ;)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Lens of Truth ja ehkä identtisin multiplattis ikinä eli Dante's Inferno. Tässä tuli täydellinen tasapeli joka osa-alueella. Helvetin hyvää työtä Visceralilta.
Conclusion: Visceral Games has surely mastered the art of cross platform development, both the PlayStation 3 and Xbox 360 versions of Dante’s Inferno are carbon copies. If only all developers treated their games with such respect.
Repeilyprosentti on kummassakin versiossa tasan 0, ja frame rate pysyy hyvin lähellä 60:tä koko ajan. Välianimaatioissa nopeus pudotetaan tosin tarkoituksellisesti 30 ruutukuvaan sekunnissa.

Lähde: Lens of Truth
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundryn Face-Offissa tällä kertaa torstaina julkaistava Battlefield: Bad Company 2. DICE tehnyt hienoa työtä tämän uusimman multiplättärin kohdalla:
From a Face-Off perspective, the beauty of Battlefield: Bad Company 2 is that everything that makes it a landmark shooter is just as accomplished on all three platforms: the most important thing you should take from this piece is that you can buy DICE's latest work in full confidence of getting a great game no matter which piece of hardware you choose to run it on.
Toki pieniä eroavaisuuksiakin löytyi; PS3 on graaffisesti terävämpi mutta ruutu repeilee useammin kuin boksilla. Boksilla FPS pysyy myös pleku serkkuaan tasaisempana.
Mutta kuten lainauksessa jo mainitaankin, tulee tämä multiplättäri miellyttämään kaikkia. Pelaajaseura on nyt ratkaisevin seikka kun versioiden välillä hyppii.

Lähde: Eurogamer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Myös Lens of Truth on paneutunut Bad Company 2:een. Havainnot eivät kyllä juurikaan poikkea DF:n vastaavista, ja tuloksena olikin tiukka tasapeli.
Tie. If you like graphics over performance then the PlayStation 3 is your game, if you like performance over graphics get the Xbox 360 version. Honestly though, Digital Illusions has created an incredibly game no matter what version you choose so go get this game and meet us on the Battlefield!
PS3-versiossa on reilu pari minuuttia kestävä pakollinen asennus, ja se repeilee enemmän (14,56 % vs. 4,25 %), mutta toisaalta nuo läpinäkyvyysefektit on paremmin toteutettu. Noin muuten melko lailla tasatahtia rämisteltiin taistelutantereella.

Lähde: Lens of Truth
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Final Fantasy XIII:n kova vertailu, asialla Tottuuen linssi. Tällaista PS3-version murskavoittoa en muista koskaan nähneeni, joten piirretään nyt johonkin seinään sopivankokoinen ruksi.
Conclusion: As stated earlier, this was not as much of a comparison between the PlayStation 3 and Xbox 360, as it was a comparison between the Blu-Ray and the DVD. Although graphics are at sub 720 on the Xbox 360, textures and models looked nearly identical except for the hair. Final Fantasy is reputable for its epic cut scenes, but the Xbox 360 made you feel like you were watching it on low rez quicktime video from the late 90s. No doubt Microsoft will still make money off of paying Square Enix for breaching contract to port Final Fantasy XIII to the Xbox 360, but we wonder if it were really worth it. At least as a consumer, we can safely say, no.
Digital Foundry ei tainnut mainita latausajoista mitään, joten LoT korjaa sen virheen. Ilman asennustakin PS3-versio lataa nopeammin jokusen sekunnin nopeammin, joten sekin on jo aikamoinen temppu. Ruudunpäivitysnopeus kummallakin alustalla pysyy hyvin lähellä 30 ruutukuvaa sekunnissa ilman merkkiäkään repeilystä.

Lähde: Lens Of Truth
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Melko koomista, että Metacritic arvioissa 360 versio FFXIII:stä on arvioitu himpan verran korkeammalle :eek: Mitä tämä mahtaa kertoa arvostelijoiden objektiivisyydestä? Pelillisesti molemmat lienevät melko lähellä toisiaan, mutta huonompi tekninen toteutus on tavannut alentaa arvosanaa, esimerkkinä vaikkapa Bayonetta.

Final Fantasy XIII: How Does It Compare? - Metacritic
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Melko koomista, että Metacritic arvioissa 360 versio FFXIII:stä on arvioitu himpan verran korkeammalle :eek: Mitä tämä mahtaa kertoa arvostelijoiden objektiivisyydestä? Pelillisesti molemmat lienevät melko lähellä toisiaan, mutta huonompi tekninen toteutus on tavannut alentaa arvosanaa, esimerkkinä vaikkapa Bayonetta.

Final Fantasy XIII: How Does It Compare? - Metacritic

Kerran näinkin päin. Yleensä tilanne on juurikin päinvastainen pois lukien Bayonetta. Mutta mitä toisaalta sillä on väliä vaikka kalan versio on huonompi? Pitäisikö arvostelijan pelata molempia versioita ennen arvostelua? Vai miten tämä pitäisi hoitaa?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Kerran näinkin päin. Yleensä tilanne on juurikin päinvastainen pois lukien Bayonetta.
Tuossa katselin PS3:n ja X360:n Top 20 -pelien Metascoreja. Ainakin tuossa ihan terävimmässä kärjessä X360-versioilla oli pinna-pari enemmän tai korkeintaan tasapeli PS3-version kanssa.

Mutta mitä toisaalta sillä on väliä vaikka kalan versio on huonompi? Pitäisikö arvostelijan pelata molempia versioita ennen arvostelua? Vai miten tämä pitäisi hoitaa?
s/kalan/PS3:n ja s/arvostelijan/tavallisen pelaajan ;)

Eli pinna tai jokunen pieni tekninen ero sinne tai tänne. Eipä se tavallisen pelaajan pelikokemukseen oikeastaan mitenkään vaikuta, ellei ole todella selkeitä eroja (ala Bayonetta).
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Heh, täällä on näköjään tiukanpuoleinen vääntö käynnissä varsinkin tuon FFXIII:n tiimoilta. Ei oteta asiota aina niin kuoleman vakavasti ja muistetaan välillä myös hengähtää:).

Noista metacrtitic arvosanoista ja vastaavista on tosiaan ihan turhaa aloittaa minkäännäköistä vääntöä. Tämä jo ihan sen takia, että PS3- versiosta löytyy metacriticistä 43 arviota kun Xbox virkaveljestään löytyy vain 21 arvostelua. Eli PS3- version arvosanojen keskiarvo koostuu huomattavasti suuremmasta otannasta kuin Boxin vastaava. Yhteenvetona voimme siis todeta, että tuossa versioiden metacritic vertailussa pelien välillä ei ole paljoakaan ideaa. Tuosta ei toivottavasti kukaan ihan totisella naamalla lähtenyt vääntämäänkään.

Siitä voimme kuitenkin varmasti kaikki olla yhtämieltä, että tällä kertaa PS3- versio vetää vertailussa teknisesti pidemmän korren. FF:n tapauksessa tuo ei ainakaan allekirjoittaneelle tullut minkäänlaisena yllätyksenä, kun alunalkaen peli oli kuitenkin kehitteillä vain Pleikkarille. Varmasti nuo jo mainitut asiat kuten DVD:n tilanpuute, lyhyt porttausaika sekä muut vastaavanlaiset seikat ovat voineet tuoda omat ongelmansa pelin Boxille tuomiseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Voi herrajumala sentään.

Taidat nyt hieman itse suhtautua turhan tunteella asiaan. En ole itse havainnut sen suurempaa itkua vai edes vahingoniloa eri versioiden välisestä paremmuudesta. Jos joku vertailu saa PS3 version teknisesti paremmin toteutetuksi, niin miksi siitä pitää heti vetää salaliittoteoriat esiin? Tähän asti TT-2k on tuonut esiin enimmäkseen niitä toiseen suuntaan osoittavia vertailuja.

Arvosteluiden osalta toin vain esiin, ehkä hieman kärjistäen, kummallisen kuriositeetin arvosanojen jakautumisesta eri versioiden kesken mikä ei korreloi pelistä esillä olleiden otsikoiden ja vertailuartikkelien kanssa. Tosin Metacriticin pistejakaumaa vääristää se, että kaikki arvostelijat eivät suinkaan arvostele molempia versioita, jolloin vaikkapa Edgen antama 5/10 näkyy vain PS3-version tilastossa.

Sinänsä tämän pelin kohdalla arvosanajakauma on melko huima kattaen lähes koko skaalan 4-10, joten näemmä arvostelijatkaan eivät oikein osaa suhtautua peliin viileän objektiivisesti, vaan omia odotuksia ja ennakkoasenteita peilataan melko huolettomasti arvosteluissa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Parit kommentit kuullut kavereilta , jotka eivät seuraa näitä ihania vertailuja ja sotia. Toinen aloittanut pelin eilen ja toinen tänään.

Kuulemma oikein kiva peli kyseessä eikä mitään valittamista graafisessa ulkoasussa. Tämä siis FF vääntöön liittyen.

"Ignorance is bliss..."
 
Ylös Bottom