Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Joulumyynnin tärkeyttä olen useammassa viestissä koittanut selittää, mutta sinun kirjoituksistasi paistaa ettet sisälue muiden tekstejä tai sitten et vain ymmärrä niitä. Ihan pikauusintana vielä kerran:
1. Nintendo on osoittanut että liiketunnistuspelaaminen on casual pelaajien juttu.
2. Microsoft ja Sony ovat sanoneet että he hakevat liiketunnistinjärjetelmillään uusia markkinoita, eli käytännössä tunkeutuvat kilpailemaan Nintendon sektorille.
3. Nintendo on osoittanut myynneissään että casual pelaaja ostaa laitteensa ja pelinsä joulusesonkina. Tämä ei muutenkaan ollut mikään aivojumppaa tarvitseva tehtävä, missä tahansa elektroniikassa se suuri massa ei osta uutta teknologiaa ympäri vuoden vaan nimenomaan joulusesonkina. Jos sulla ei ole koulussa vielä tullut juttua tuotteen elinkaaresta, tutustu aiheeseen internetissä, on hyvin opettavaista.

1. Nintedo on osoittanut, että liiketunnistuspelaaminen on kaikkien pelaajien/ei-pelaajien-juttu, eihän noin 70-miljoonaa pelaajaa maailmassa voi olla väärässä :rolleyes:

3. Entäs ne 2006-2008 myynnit, sehän myi tasaisesti koko ajan ja Wii konsoleita ei voinut saada edes kaikista paikoista. 2009 ja 2010 näyttää olevan vuosia jolloin 50 prosenttia laitemyynneistä tulee joulumyynneistä, näinhän se näyttää olevan myös microsoftin puolella kun kinect julkaistiin.

Ei kannata yleistää wiitä pelkäksi casual-pelaajien jutuksi, varsinkaan vuoden 2010-lopulla se ei ole kannattavaa ihan oman imagonsa takia, uskottavuus kärsii heh heh
Katso tämän kuvan kolmea ekaa riviä ja sano sitten onko Wii pelkille kasuaaleille, Wiillä on ehkäpä omasta mielestäni kiinnostavimmat pelit ja itsehän hankkiuduin eroon toisesta xbox 360 konsolistani ja 2010 "ykköspelikoneeni" xbox 360 on kerännyt helvetinmoiset pölykerrokset :D :D
P1010515.jpg
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Movea aloitettiin myymään syyskuussa, Kinectiä marraskuussa. Kahden viikon jälkeen Kinect oli myynyt etumatkan umpeen ja markkinointia kun seuraa, ei tarvitse suuri meedio olla että Move on sen jälkeen jäänyt nielemään pölyä.

En tiedä mihin lukuihin viittaat, mutta viimeksi julkistettujen numeroiden (klik ja naks) valossa Move on myynyt maailmanlaajuisesti enemmän kuin Kinect.
Kinect +2.5M, Move +4.1M.

Juu, voidaan kinastella onko kyseessä sisäänmyynti- vai ulosmyyntiluvut, mutta fakta on, että kumpikaan valmistaja ei tiedä tarkkoja ulosmyynnin lukemia, varsinkaan maailmanlaajuisesti. Kummassakaan lehdistötiedotteessa ei mainita mistä luvuista tarkalleen ottaen on kyse.

Tässä vaiheessa yleensä myös nostetaan esiin argumentti "niinkumutku moni pelaaja ostaa useamman Move-ohjaimen...". Osa ostaa, suurin osa ei, ainakaan aluksi, koska kahta Move-ohjainta edellyttäviä tai edes tukevia pelejä ei ole montaa olemassa.

Pääkaupunkiseudun markkinatilannetta silmämääräisesti tarkastellessa Move-ohjaimet ja Starter-packit on loppu joka paikasta, Kinectejä on hyllyssä joka paikassa. Maahantuojan mukaan Suomeen taisi tulla n. 20 000 Movea, mutta kaikki on menneet, eikä uusia ole Suomeen juurikaan saatu.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä mihin lukuihin viittaat, mutta viimeksi julkistettujen numeroiden (klik ja naks) valossa Move on myynyt maailmanlaajuisesti enemmän kuin Kinect.
Kinect +2.5M, Move +4.1M.

Juu, voidaan kinastella onko kyseessä sisäänmyynti- vai ulosmyyntiluvut, mutta fakta on, että kumpikaan valmistaja ei tiedä tarkkoja ulosmyynnin lukemia, varsinkaan maailmanlaajuisesti. Kummassakaan lehdistötiedotteessa ei mainita mistä luvuista tarkalleen ottaen on kyse.

Tässä vaiheessa yleensä myös nostetaan esiin argumentti "niinkumutku moni pelaaja ostaa useamman Move-ohjaimen...". Osa ostaa, suurin osa ei, ainakaan aluksi, koska kahta Move-ohjainta edellyttäviä tai edes tukevia pelejä ei ole montaa olemassa.

Pääkaupunkiseudun markkinatilannetta silmämääräisesti tarkastellessa Move-ohjaimet ja Starter-packit on loppu joka paikasta, Kinectejä on hyllyssä joka paikassa. Maahantuojan mukaan Suomeen taisi tulla n. 20 000 Movea, mutta kaikki on menneet, eikä uusia ole Suomeen juurikaan saatu.

Suomen markkinat ovat "ehkä" hieman pienet kun vertaa esimerkiksi yhdysvaltoihin. Black friday viikonloppu yhdysvalloissa oli mielenkiintoista seurattavaa, eihän move silloin myynyt verrattaessa kinectiin ja wiihin paljon paskaakan ja vielä pitää sanoa, että move ohjaimia ostavat monet vielä pari kappaletta, movellahan voi pelata biletys pelejä ja sellaisia pelejä myös sille on tullutkin.

Ja eikös microsoftilla ollut sellainen systeemi, että ne tietävät kunka monta konsolia lähtee kaupasta näin vältetään myös varastettujen 360-konsolien pääsy liveen. Noin ainakin kuulin jostain. Ja kinectiä myytiin tehokkaasti 360-konsolin kanssa bundlattuna ainakin black fridayn aikana.

Tässä vähän tätä nintendo propagandaa jos myynnit kiinnostavat
REDMOND, Wash.--(BUSINESS WIRE)-- When confronted with a wide range of Black Friday retail options, U.S. holiday shoppers again turned to Nintendo. Nintendo sold 900,000 combined units in the Nintendo DS™ family of systems and 600,000 Wii™ consoles between Sunday, Nov. 21, and Saturday, Nov. 27, according to the company’s internal sales estimates.

“U.S. shoppers bought about 9,000 Nintendo hardware systems nonstop for every hour of every day during the week of Black Friday,” said Nintendo of America President Reggie Fils-Aime. “For the past several years, consumers have decided that Nintendo defined both top value and all-inclusive entertainment, and that sentiment continues again at the start of this shopping season.”

Nintendo’s Black Friday surge was fueled by multiple new hardware colors, each of which comes bundled with games. The bundles provide a great value for shoppers who are looking to get the biggest bang for their video game bucks. These bundles, all of which are available while supplies last, include:

Limited-edition Mario red Wii hardware in honor of the 25th anniversary of the Super Mario Bros.™ game on the NES™. It includes a new red Wii system, a red Wii Remote™ Plus controller, a red Nunchuk™ controller, and games New Super Mario Bros.™ Wii and Wii Sports™ at a suggested retail price of $199.99.

A limited-edition red Nintendo DSi XL™ bundle in honor of the 25th anniversary of the Super Mario Bros. game on the NES. It features a Mario red Nintendo DSi XL system with three iconic Super Mario Bros.-themed graphics, the Mario Kart™ DS game and preloaded software, including Brain Age™ Express: Arts & Letters, Brain Age Express: Math and Photo Clock. It is available at a suggested retail price of $179.99.

Orange and green Nintendo DSi™ systems, which are bundled with the Mario Party™ DS game. They are available at a suggested retail price of $149.99.

In addition to the great hardware bundles, shoppers have dozens of great video game options for everyone on their shopping lists. Some exclusive games for the Wii console include Super Mario Galaxy™ 2, Metroid™: Other M, Wii Party™, Kirby’s Epic Yarn™, PokéPark™ Wii: Pikachu’s Adventure, FlingSmash™ (which comes bundled with the new Wii Remote Plus) and Donkey Kong Country™ Returns. Third-party Wii games include New Carnival Games® from 2K Play, NBA JAM from EA Sports, Just Dance® 2 from Ubisoft, Sonic Colors™ from SEGA, GoldenEye 007™ from Activision Publishing Inc. and Disney Epic Mickey from Disney Interactive Studios.

On the portable Nintendo DS family of systems, shoppers can choose games like DRAGON QUEST® IX: Sentinels of the Starry Skies™, Professor Layton and the Unwound Future™, Pokémon Ranger™: Guardian Signs, Art Academy™, Mario vs. Donkey Kong™: Mini-Land Mayhem! and Golden Sun™: Dark Dawn. Some key third-party Nintendo DS games include Super Scribblenauts™ from WB Games, Rock Band® 3 from MTV Games, GoldenEye 007 from Activision Publishing Inc. and Sonic Colors from SEGA.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Black friday viikonloppu yhdysvalloissa oli mielenkiintoista seurattavaa, eihän move silloin myynyt verrattaessa kinectiin ja wiihin paljon paskaakan ja vielä pitää sanoa

USA:ssa ei raportoida lisälaitemyyntejä erikseen, joita Kinect ja Move molemmat ovat, joten mistä tuollainen tieto on peräisin? Ehkä sekoitat konsolimyynnit tähän? Ne ovat eri asia.

Enkä myöskään vertaillut Suomea tai USA:ta. Totesinpahan vain mitä olen itse pannut merkillä Helsingin seudun liikkeissä.

.. että move ohjaimia ostavat monet vielä pari kappaletta, movellahan voi pelata biletys pelejä ja sellaisia pelejä myös sille on tullutkin.

Tuohon olikin jo vastaus tuossa aiemmassa spolerissa. ;)

Ja eikös microsoftilla ollut sellainen systeemi, että ne tietävät kunka monta konsolia lähtee kaupasta näin vältetään myös varastettujen 360-konsolien pääsy liveen
Ei ole, eikä ole kellään muullakaan. Ei edes Applella.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pääkaupunkiseudun markkinatilannetta silmämääräisesti tarkastellessa Move-ohjaimet ja Starter-packit on loppu joka paikasta, Kinectejä on hyllyssä joka paikassa. Maahantuojan mukaan Suomeen taisi tulla n. 20 000 Movea, mutta kaikki on menneet, eikä uusia ole Suomeen juurikaan saatu.

Manchesterissa taas toisaalta oli kauppojen ikkunoissa tekstejä "Sorry, Kinect Sold Out" tai " We Have _ Kinects Left" (tyhjään kohtaan siis täytetään montako kappaletta näitä oli) ja muutenkin Kinect siellä tuntui olevan todella haluttu tarvike. Suomessahan näitä on mennyt ainakin yli 10 000 myytyjen Kinect Adventuresien mukaan. Ei huonommin ottaen huomioon Suomen PS-painoitteisuudenkin.

Myös selvästi Jenkeissä Kinectiä menee, siellähän tosiaan XO myi 800 000 konsolia PS3:sta enemmän marraskuussa, eiköhän Kinect mennyt myöskin hyvin siinä sivussa kaupaksi. Viisi miljoonaa oli tavoite MS:llä ja se ilmeisesti täytyy. Aika hyvin 150 $/€ maksavalta "webbikameralta".
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Myös selvästi Jenkeissä Kinectiä menee, siellähän tosiaan XO myi 800 000 konsolia PS3:sta enemmän marraskuussa, eiköhän Kinect mennyt myöskin hyvin siinä sivussa kaupaksi. Viisi miljoonaa oli tavoite MS:llä ja se ilmeisesti täytyy. Aika hyvin 150 $/€ maksavalta "webbikameralta".

Konsolimyynneissä on mukana myös kaikki bundlet, joten luultavimmin jonkinmoinen osa tuosta luvusta oli Kinect-bundleja. Eiköhän MS asiasta huutele kohta puoliin, jos aihetta on.

Joka tapauksessa paljon paremmin molemmat heiluttimet ovat myyneet kuin mitä itse odotin, joten kummallakin alkaa olla kriittinen massa koossa, jolloin kolmansien osapuolten alkaa olla turvallista tuottaa näitä tukevia pelejä jatkossakin.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

USA:ssa ei raportoida lisälaitemyyntejä erikseen, joita Kinect ja Move molemmat ovat, joten mistä tuollainen tieto on peräisin? Ehkä sekoitat konsolimyynnit tähän? Ne ovat eri asia.

Enkä myöskään vertaillut Suomea tai USA:ta. Totesinpahan vain mitä olen itse pannut merkillä Helsingin seudun liikkeissä.

Kyllähän ne sonyn omat move myynnit tulivat silloin ja myös microsoft ilmoitti kinect lukuja!?(näin siis ainakin muistan että ilmoittivat) Onko näihin sitten luottamista, en tiedä? NPD:ssä en ole nähnyt pelilistauksissa paljon enään moven pelejä enkä kinectinkään pelejä. Wiillä sports resort vieläkin käväisee useasti listoilla

Ja en minäkään alkanut sen enempää vertailemaan minäkin vain totesin, että pienet ovat "ehkä" markkinat suomessa verrattuna jenkkeihin.

Voi silti varmaan sanoa, että suomessa on enemmän move-pelaajia kuin wii pelaajia yhteensä. Tämä on oma veikkaukseni. Täälläkin nintendoFIN alue on kuollut :( FAKTA
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kyllähän ne sonyn omat move myynnit tulivat silloin ja myös microsoft ilmoitti kinect lukuja!?

Ne olivat nuo linkittämäni MS:n ja Sonyn tiedotteet. Valmistajat aika ajoin ilmoittavat omia lukujaan, jotka pääsääntöisesti aina ovat ns. sell-in lukuja eli jälleenmyyjille toimitetujen kappaleiden määrä. NPD ei USA:ssa kuluttajamyyntejä näiden osalta erikseen seuraa tai raportoi. Pelimynneistä voi tietysti extrapoloida lukemia, mutta muuten ollaan pitkälti sen varassa mitä valmistajat ilmoittavat.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Jos Movea ei myydä tarpeeksi, sille ei kehitetä pelejä ja koko Move lisälaite kuihtuu olemattomiin.

Eli sinä "sohva-analyytikkona" koet jo nyt, ettei Movea ole myyty "tarpeeksi"? Ja mikä olikaan sitten se "tarpeeksi"? Keskustelu tällä tasolla on vähän huvittavaa, koska Move on myynyt hyvin (fakta). Movelle on jo - tai tulossa lähiaikoina - about 50 peliä (fakta). Laite on ollut vasta joitakin kuukausia markkinoilla, eikä joulumyynnistäkään ole vielä lukuja (fakta).

Move "kuihtuu" jos liiketunnistus joskus peleissä "kuihtuu". Kyllä se muuten tulee olemaan osa konsolien elinkaarta tavalla tai toisella. Mikään Sonyn ykkösjuttu se tuskin koskaan tulee olemaan (eikä tarvitse). Hyviä pelejä tietty tarvitaan aina - Movelle tai ilman.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eiköhän MS asiasta huutele kohta puoliin, jos aihetta on.

Aivan varmasti huutelee, kuten tekee myös Sony, jos Move myy hyvin. Joulusesongin päättymistä odotellessa...

Joka tapauksessa paljon paremmin molemmat heiluttimet ovat myyneet kuin mitä itse odotin, joten kummallakin alkaa olla kriittinen massa koossa, jolloin kolmansien osapuolten alkaa olla turvallista tuottaa näitä tukevia pelejä jatkossakin.

Ehkä näinkin. Itse en oikeastaan osannut arvailla edes mitä nämä tulevat myymään heti alkuun. Eikä tällä alkupiikillä ole mitään merkitystä sinänsä, myyntien pitäisi olla jatkuvasti ja tasaisesti hyviä. Ja samalla pelejä pitäisi ilmestyä jatkuvasti, nimenomaan viihdyttäviä sellaisia, kansan syvien rivien toiveiden mukaisiin peleihin, kun jossain määrin kasuaalipelaamisesta kuitenkin on kyse.

Mutta totta, itsekään en olisi kuvitellut että varsikin Movea, mutta myös Kinectiä menee näin paljon kaupaksi jo olemassa oleville asiakkaille, kun vielä vaikkapa vuosi sitten nämä heiluttimet nähtiin yleisesti ottaen ihan hölmöksi hömpäksi, tosipelaaja pelasi vielä tuolloin tosipädillä ja tottakai tosissaan.

Kuvittelin näiden houkuttelevan nimenomaan uutta asiakaskuntaa, mutta kaapista on tullut ulos monta kasuaalipelaajaa, mikä on varmasti peliteollisuuden kannalta hieno asia. Monipuolisuus vaatii monipuolisia pelaajia (= asiakkaita). Enkä ollut todellakaan kovinkaan väärässä kun aikoja sitten ennustin seuraavan "suuren konsolisodan" syntyvän siitä kenen liiketunnistus on parasta. Tälläkin tasolla liiketunnistus on tullut tiukaksi osaksi konsolipelaamista.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pachter also noted that one third of PS3 sales were $400 PlayStation Move bundles, versus one half of all Xbox 360 purchases being Kinect bundles. (There are two Kinect bundles, a $300 4GB model and $400 250GB model.) "Xbox 360 Kinect console bundles outsold PS3 Move console bundles by more than 5 to 1," said the analyst.

Lähde: 530,000 PS3s sold in November, half of 360 sales Kinect bundles - News at GameSpot

Yksi kolmasosa 530 000 = 176k
Puolet 1,37 miljoonasta = 685k

On noissa jotain eroa.. Kinect-softaa löytyi myös NPD:n individual SKU listalta sijoilta 11 ja 12, kun taas Move-softa myi yhteensä alle 200k. Lähde: Gamasutra - Features - NPD: Behind the Numbers, November 2010

Oletettavasti tohon lukuun ei tosin sisälly Heavy Rain, MAG, Resident Evil 5 Gold yms pelit joihin Move-tuki on lisätty pätsin kautta.

En oikein tiedä mitä näistä pitäisi sitten päätellä, ja tuskin mitään voi päätellä vielä muutenkaan. Joulumyynnistä iso osa tulee toki marraskuussa mutta myös joulukuu on tottakai merkittävä joten täytynee odotella ainakin ensi kuuhun asti ennenkuin Movea voi oikeastaan vielä "flopiksi" kutsua jos sittenkään. Mut ainakaan viime kuussa Move ei saanut jenkkejä ostamaan pleikkareita, kun taas Kinect niin teki.

Jenkeissähän parit isot ketjut nyt antaa 75 ja 100 dollarin lahjakortteja kun ostaa pleikkarin joten tämä saattaa pelastaa Sonyn joulumyynnit aivan hyvin ja tän kuun myyntiluvut voivat olla paljon tasaväkisemmät.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vaikka en itseäni kummoisena ennustajana pidäkään, saatikka sitten edes makuuhuoneanalyytikkona, reilu vuosi sitten näytin osuneen melko lähelle tämän hetken tilannetta.

Vaikka EyeToy olikin ihan kohtuullinen tuote (kaupallisen menestyksen puolesta), jäi pelituki vain pariinkymmeneen peliin. Itse kameroita on mennyt kaupaksi 10 miljoonaa ja rapiat. Se on kuitenkin alle kymmenesosa PS2-laitekannasta. PS3:een suhteutettuna tuo tarkoittaisi alle kahta miljoonaa PS Eyeta. (Eyen "todellisia" myyntilukuja en tähän hätään löytänyt.) Pahoin siis pelkään, että Sonyn liikeohjainta uhkaa sama kohtalo; pieni pelituki, joka koostuu pääasiassa minipelikokoelmista ja muista yhden tempun poneista. Paljon riippuu siitä, kuinka hyvin yleisö ottaa tuotteen vastaan, eli kuinka nopeasti kauppa alkaa käydä. Ja ennen kaikkea, kuinka tasaisena virtana uusia laitteita ostetaan alkuinnostuksen jälkeen.

Sekä Move että Kinect ovat laitekantoihin suhteutettuna myyneet jo PS2:n EyeToyta paremmin, mutta kappalemäärissä ollaan vielä reilusti perässä. Moven pelivalikoima on onneksi jo ainakin kaksinkertainen EyeToy'hin verrattuna, ja Kinect-pelienkin määrä (nykyiset + tulevat) on jo ylittänyt 40:n. Pelitarjontaa siis on, mutta uuden oheislaitteen alun myyntipiikistä on minusta aika mahdotonta ennustella sen menestysmahdollisuuksia pitkällä aikavälillä. Kinectille näen siinä mielessä paremmat tsäänssit, että taustalla on se Microsoftin miltei pohjaton kukkaro ja todellinen halu panostaa uusiin käyttöliittymiin myös boksiuniversumin tuolla puolen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Voi silti varmaan sanoa, että suomessa on enemmän move-pelaajia kuin wii pelaajia yhteensä. Tämä on oma veikkaukseni. Täälläkin nintendoFIN alue on kuollut :( FAKTA

No ei nyt sentään. Pelisivuston käyttäjäosuuksista ei voi arvioida koko tilannetta. Tässä maassa on hurja määrä esim. Wii Fit-pelaajia jotka eivät paljon (lue ollenkaan) pelisivustoille kirjoittele.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

..joten täytynee odotella ainakin ensi kuuhun asti ennenkuin Movea voi oikeastaan vielä "flopiksi" kutsua jos sittenkään.

Taas kerran: Määrittele "floppi"? 5 miljoonaa? 10? 15? Ja millä aikataululla tämä määritelmä tehdään? Vai oliko se joulumyynti?

Sen verran itse veikkaan, ettei vuoden päästä esim. Kinectistä enää suuria otsikoita revitä ja koko liiketunnistus menee kulisseissa omaa tahtiaan. Kunhan ensin saadaan nämä "tyttöystävä rakastaa" ja "mummokin tykkää" hehkutukset alta pois, niin aletaan palata taas maan pinnalle. Liiketunnistuksen kulta-ajat ovat ohi. Ne myyvät hyvin, mutta eivät enää ns. räjäytä pankkia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Esimerkiksi Sega Dreamcastia myytiin 10.6 miljoonaa kappaletta, se ei ollut riittävä määrä jotta konsolin tulevaisuus olisi ollut turvattu, koska ostopotentiaalin koko (eli laitekanta) ei riittänyt tekemään pelituotannosta kannattavaa.

Määrät eivät riittäneet pitämään Segaa mukana konsolitaistossa, yksittäiset pelit tekivät taatusti tulosta. Itse asiassa DC:lle tehdään vieläkin kaupallisia julkaisuja. Eivät ne mitään rahasampoja tietysti ole, mutta toiminnan luonteesta johtuen (korkeintaan puoliammattimaista, pienet tiimit) karkkirahoja on mahdollisuus tienata.

Toisena esimerkkinä esimerkiksi japanilaiset räiskintöihin erikoistuneet pienfirmat tekevät retrohenkiset räiskintänsä usein ekslusiivisesti X360:lle ja vain kotimarkkinoille. Laitekanta on pikkuruinen verrattuna kilpailijoihinsa mutta 360:lla on muita etuja (helppous, kustannustehokkuus ym) jotka suosivat sitä.

Mitä tekemistä tällä on sitten liiketunnistuksen kanssa? No sitä, että julkaisutoiminnassa on paljon muitakin muuttujia kuin laitekannan suuruus. Olet koko ajan yrittänyt todistella, että näille uusille liiketunnistushärpäkkeille ei kannata kolmansien osapuolien tehdä pelejä koska emolaitteilla on suurempi laitekanta. Ei nämä asiat niin suoraviivaisia ole.

edit. Selvennykseksi. Kumman ajattelet olevan halvemman ja helpomman tehdä: kilpailijan COD-sarjalle vai minipelikokoelman Kinectille? Kumpi sisältää enemmän taloudellisia riskejä ja millaisia määriä edes omilleen pääseminen edellyttää?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tiedä mihin lukuihin viittaat, mutta viimeksi julkistettujen numeroiden (klik ja naks) valossa Move on myynyt maailmanlaajuisesti enemmän kuin Kinect.

Kinect +2.5M, Move +4.1M.

Juu, voidaan kinastella onko kyseessä sisäänmyynti- vai ulosmyyntiluvut, mutta fakta on, että kumpikaan valmistaja ei tiedä tarkkoja ulosmyynnin lukemia, varsinkaan maailmanlaajuisesti. Kummassakaan lehdistötiedotteessa ei mainita mistä luvuista tarkalleen ottaen on kyse.

Black Friday -tiedotteen tekstistä voisi joku päätellä, että ulosmyynneistä puhutaan.

“With sales already exceeding two and a half million units in just 25 days, we are on pace to reach our forecast of 5 million units sold to consumers this holiday.”

Noista ulosmyynneistä sen verran, että kyllä MS aika tarkkaa dataa saa...maailmanlaajuisesti ja maakohtaisesti :)

ps. Verkkokaupan TOP-65-listan mukaan Kinect-sensori on 5. sijalla ja 250Gt Kinect-bundle sijalla 12. Lista taitaa sisältää kaikki Verkkokaupan tuotteet.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

3. Entäs ne 2006-2008 myynnit, sehän myi tasaisesti koko ajan ja Wii konsoleita ei voinut saada edes kaikista paikoista. 2009 ja 2010 näyttää olevan vuosia jolloin 50 prosenttia laitemyynneistä tulee joulumyynneistä, näinhän se näyttää olevan myös microsoftin puolella kun kinect julkaistiin.

Niin, kuten sanoin niin Kinect on casual pelaajille ja joulumyynti on siinä todella tärkeä. Tottakai myös "tosipelaajat" ovat jouluisin normaalia enempi liikkeellä, mutta piikki on huomattavasti lievempi. Wii myi alkuvuosinaan hyvin ympäri vuoden, siltikään pystymättä toimittamaan tarpeeksi laitteita kysynnän tyydyttämiseksi, siellä kun olisi ollut tarpeeksi tuotantokapasiteettiä niin olisit nähnyt ihan saman piikin joulun alla kuin nyt. Jos Nintendon pomot sanovat että heille joulumyynti merkitsee puolet vuoden myynnistä, minä uskon asian olevan niin.

Ei kannata yleistää wiitä pelkäksi casual-pelaajien jutuksi, varsinkaan vuoden 2010-lopulla se ei ole kannattavaa ihan oman imagonsa takia, uskottavuus kärsii heh heh
Katso tämän kuvan kolmea ekaa riviä ja sano sitten onko Wii pelkille kasuaaleille, Wiillä on ehkäpä omasta mielestäni kiinnostavimmat pelit ja itsehän hankkiuduin eroon toisesta xbox 360 konsolistani ja 2010 "ykköspelikoneeni" xbox 360 on kerännyt helvetinmoiset pölykerrokset :D :D

Mä luulen että sä myöskin tiedät hieman pelien myyntimääristä Wii:n puolella. Vertaile niiden bilepelien myyntimääriä kuvasi kolmeen ylimpään riviin. Se että sinä valitset konsoliksesi ensisijaisesti Wii:n ja silti kuulut siihen mystiseen "tosipelaajat" segmenttiin, ei poista sitä tosiasiaa että 90% Wii:n omistajista on casual pelaajia.

Määrät eivät riittäneet pitämään Segaa mukana konsolitaistossa, yksittäiset pelit tekivät taatusti tulosta. Itse asiassa DC:lle tehdään vieläkin kaupallisia julkaisuja. Eivät ne mitään rahasampoja tietysti ole, mutta toiminnan luonteesta johtuen (korkeintaan puoliammattimaista, pienet tiimit) karkkirahoja on mahdollisuus tienata.

Pikkupelejä tekee vaikka parin hengen voimin autotallissa ja kyllähän niillä saattaa toimeentulla, mutta kyllähän sen pelintekijän on järkevää tarkkaan miettiä mille markkinalle tuotteensa suuntaa. Suomessa ei ole kuin pari yksikköä joilla on varaa ottaa riskiä suurtuotannosta joka liittyy pelin tekemiseen tämän sukupolven konsoleille. Vaihtoehtoisia keinoja on esimerkiksi iOS, Android, Facebook...joissa riskit on aivan eri luokkaa (pienemmät siis). Jos laitekanta on kuten Dreamcastin tapauksessa tuommoinen 10 miljoonan verran, niin kyllä siihen on hyvin vaikea suunnitella multimiljoonabudjettia, erittäin hyvällä säkällä saat myytyä pelisi joka kymmenenteen konsoliin ja silloinkin on siinä hilkulla saatko palkat maksettua.

Mitä tekemistä tällä on sitten liiketunnistuksen kanssa? No sitä, että julkaisutoiminnassa on paljon muitakin muuttujia kuin laitekannan suuruus. Olet koko ajan yrittänyt todistella, että näille uusille liiketunnistushärpäkkeille ei kannata kolmansien osapuolien tehdä pelejä koska emolaitteilla on suurempi laitekanta. Ei nämä asiat niin suoraviivaisia ole.

edit. Selvennykseksi. Kumman ajattelet olevan halvemman ja helpomman tehdä: kilpailijan COD-sarjalle vai minipelikokoelman Kinectille? Kumpi sisältää enemmän taloudellisia riskejä ja millaisia määriä edes omilleen pääseminen edellyttää?

Kun jatketaan edellisestä vastauksesta, niin kahden hengen autotallitiimillä on taiteellinen vapaus tehdä vaikka Amigalle pelejä jos haluaa, mutta siinä kohtaa kun mukana on sijoittajia, heidän tulee perustella tekemisensä sijoittajille tai sijoitettu raha siirtyy paremmin tuottavaan yritykseen. Pelituottajat joutuvat siis hyvin tarkkaan tekemään riskianalyysejä, eikä 5-10 miljoonaa myynyt liiketunnistinsysteemi kauheasti houkuttele ainakaan isoihin projekteihin.
Kysymykseesi vastaten, tottakai se minipelivalikoima on halvempi tehdä. Montakos niitä on jo tarjolla vaikkapa Kinectille? Aivan, eli se tyylilaji on jo aika kilpailtu. Pitäisi siis tehdä jotain aivan erilaista. Angry Bird varmasti menestyisi myös Kinectillä. Onko Kinect sitten pelifirmalla ensimmäisenä mielessä kun se keksii loistavan uuden peli-idean? Siinä kohtaa ainakin on kun laitekanta on tarpeeksi suuri, sen tähden onkin kaikki kaikessa kuinka suuri ostopotentiaali järjestelmien taakse saadaan kehitettyä. Nokian N-Gagen myynti jäi 2-3 miljoonan väliin ja vaikka sille pelien tuottaminen on verrattain halpaa, ei runsautta näkynyt.

JOS Moven ja/tai Kinectin myynnit jää liian alhaisiksi, niille ei suuressa määrin suunnata erityisesti niille suunniteltuja pelejä, mutta konsoleille muutoin julkaistuihin peleihin varmastikin tulee vaihtoehtoisena ohjainmuotona Moven tai Kinectin käyttäminen. Tällöin on vaarana että liiketunnistusohjaamista käytetään yhtä merkittävästi kuin sixaxisin kiihtyvyysanturia. Jokainen tietenkin määrittää itse onko se floppaamista vai ei. Mun henkilökohtainen mielipide on että Kinectin menestys näyttää todennäköisemmältä kuin Moven.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ps. Verkkokaupan TOP-65-listan mukaan Kinect-sensori on 5. sijalla ja 250Gt Kinect-bundle sijalla 12. Lista taitaa sisältää kaikki Verkkokaupan tuotteet.

Move on loppu Verkkiksestä ja sen käyttämästä tukusta niin sen takia sen listasijoitus on huonompi kuin Kinectillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nyt kun porukal tuppaa olee noit liiketunnistus juttuja, niin mitäs sanotte mikä noist on paras? Wii:n, ps3:n vai xbox360:n ? En tarkoita pelien kannalta vaan sen aitouden kannalta esim. kun pelaa jotain nyrkkeily peliä niin kun liikuttaa esim. kättä niin liikkuuko ukonkin käsi samanaikaisesti siel ruudus?
 
Ylös Bottom