Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilauspalveluiden vertailuketju: Xbox Game Pass, PS Now, EA Access, UPLAY+ yms.

Mutta eivät pelaajat huonompaan tyydy kuin on ennen saatu pelaamisessa.
Mikä on tämä "pelaajat"? Minä nimenomaan pelkään että ns. massoja ei voisi vähempää kiinnostaa lisäviive jos homma muuten on kätevämpää tai helpompaa.

Sitten taas "pelaajat" (kuten minä sen ymmärrän) ovat asiasta tarkempia.

Tuossa jo tulikin vähän elokuvien osalta samaa ideaa, eli ne "hifistelijät" jää jalkoihin kun perusjampat on enemmistönä siirtymässä sen pariin, mikä on helpompaa. Onhan tuo sama nähty jo monessa muussakin. En ole ihan varma mikä on Spotify-musiikin laatu ja yltääkö se cd-tasolle mutta joskus muistelen että siitä oli puhetta ja että suurinta osaa ei haittaa. Ehkä eri asia mutta tavallaan silti ajatuksena sama kuin hakemani: jos haitta on tarpeeksi pieni massalle niin homma yleistyy.

Vähän siis pelkään että massoja ei ne lisäviiveet kiinnosta kun pelaaminen on muuten helpompaa. Ei kannata aliarvioida ihmisen mukavuudenhalua.

Minä itsehän en voisi enempää striimauspelaamista vastaan olla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tämä "pelaajat"? Minä nimenomaan pelkään että ns. massoja ei voisi vähempää kiinnostaa lisäviive jos homma muuten on kätevämpää tai helpompaa.

Sitten taas "pelaajat", kuten minä sen ymmärrän, ovat asiasta tarkempia.

Tuossa jo tulikin vähän elokuvien osalta samaa ideaa, eli ne "hifistelijät" jää jalkoihin kun perusjampat on enemmistönä siirtymässä sen pariin, mikä on helpompaa. Onhan tuo sama nähty jo monissa muissakin kohtaa. En ole ihan varma mikä on Spotify-musiikin laatu ja yltääkö se cd-tasolle mutta joskus muistelen että siitä oli puhetta ja että suurinta osaa ei haittaa. Ehkä eri asia mutta tavallaan silti ajatuksena sama kuin hakemani: jos haitta on tarpeeksi pieni massalle niin homma yleistyy.

Vähän siis pelkään että massoja ei ne lisäviiveet kiinnosta kun pelaaminen on muuten helpompaa. Ei kannata aliarvioida ihmisen mukavuudenhalua.
Tilannehan on se että mukavuus, helppous ja hinta menee aina hifistelyn ja teknisen laadun edelle - kun siis isosta massasta puhutaan. Elokuvien ja sarjojen striimaus on tästä loistava esimerkki.

Vielä se mitä vähemmän laiteriippuvainen palvelu on, niin sen parempi. Jengi katsoo Netflixiä kännykällä työmatkoilla, kotona isosta telkkarista, lapset auton takapenkillä tabletista tai vaikka useampi tyyppi samalla tilauksella samalta sohvalta eri ohjelmaa eri laitteilla. Mitä helpompaa ja kätevämpää palvelun käyttäminen on sen parempi. Kun palvelu ei myöskään maksa kerralla niin paljon (lue: useamman sadan euron konsoli), niin siihen on helppo hypätä mukaan.

Jos vaan pelien striimaus saadaan toimimaan riittävän hyvin ja kattamaan suurin osa potentiaalisista kuluttajista (eri maat, katvealueet jne.), niin en ihmettele yhtään, että se isompi "pelaaja" massa, pelaisi pelejään ihan mielellään striimaten paikasta ja laitteesta riippumatta.
 
Olen testannut Xbox Cloud Gaming -pilvipalvelua ja olen positiivisesti yllättynyt sen suorituskyvystä. Vaikka kyllä, koen joskus viivettä pelatessa, olen huomannut, että siihen tottuu melko nopeasti. Esimerkiksi kuvanlaadun ajoittainen heikkeneminen ei häiritse minua merkittävästi, sillä olen jo tottunut vastaaviin tilanteisiin katsellessani elokuvia ja sarjoja Netflixissä. Tämä on saanut minut miettimään, onko fyysisen pelikonsolin omistaminen enää tarpeellista (omalla kohdallani), sillä pilvipelaaminen on vaivatonta ja nautinnollista, ja samaan hintaan saan käyttööni kaikki pelit, jotka olisin voinut pelata fyysisellä konsolilla.
 
Olen testannut Xbox Cloud Gaming -pilvipalvelua ja olen positiivisesti yllättynyt sen suorituskyvystä. Vaikka kyllä, koen joskus viivettä pelatessa, olen huomannut, että siihen tottuu melko nopeasti. Esimerkiksi kuvanlaadun ajoittainen heikkeneminen ei häiritse minua merkittävästi, sillä olen jo tottunut vastaaviin tilanteisiin katsellessani elokuvia ja sarjoja Netflixissä. Tämä on saanut minut miettimään, onko fyysisen pelikonsolin omistaminen enää tarpeellista (omalla kohdallani), sillä pilvipelaaminen on vaivatonta ja nautinnollista, ja samaan hintaan saan käyttööni kaikki pelit, jotka olisin voinut pelata fyysisellä konsolilla.
Siinä alleviivasit aika suoraan miten kuluttuja käyttäytyy. Jos palvelu on tarpeeksi hyvä (huom. ei tarvitse olla loistava), mutta hinta, helppokäyttöisyys ja mukavuus ovat mainiolla tasolla, niin miksi ei.
 
Mikä on tämä "pelaajat"? Minä nimenomaan pelkään että ns. massoja ei voisi vähempää kiinnostaa lisäviive jos homma muuten on kätevämpää tai helpompaa.

Sitten taas "pelaajat" (kuten minä sen ymmärrän) ovat asiasta tarkempia.

Tuossa jo tulikin vähän elokuvien osalta samaa ideaa, eli ne "hifistelijät" jää jalkoihin kun perusjampat on enemmistönä siirtymässä sen pariin, mikä on helpompaa. Onhan tuo sama nähty jo monessa muussakin. En ole ihan varma mikä on Spotify-musiikin laatu ja yltääkö se cd-tasolle mutta joskus muistelen että siitä oli puhetta ja että suurinta osaa ei haittaa. Ehkä eri asia mutta tavallaan silti ajatuksena sama kuin hakemani: jos haitta on tarpeeksi pieni massalle niin homma yleistyy.

Vähän siis pelkään että massoja ei ne lisäviiveet kiinnosta kun pelaaminen on muuten helpompaa. Ei kannata aliarvioida ihmisen mukavuudenhalua.

Minä itsehän en voisi enempää striimauspelaamista vastaan olla.
Mutta tuolla nyt perustemallasi logiikalla kaikki peleihin ja pelaamiseen liittyvä suorituskyvyn parantaminen olisi pitänyt kyseenalaista, koska se massa ei muka kaipaa paremmin pyöriviä pelejä. Sittenhän pelaisimme edelleen monen kymmenen vuoden takaisen tason pelejä.

Eihän pelifirmojen kannata kehittää tosipelaajien ehdoilla mitään, koska massa hyväksyy mitä vaan. Ei se ihan noinkaan mene. Ei se pelkän striimim kautta pelaaminen monia vähänkään valveutuneempia massapelaajiakaan tule kiinnostamaan, jos laadullisesti aletaan ottamaan takapakkia. Ja takaan sen, että ainakin joku pelifirma tarttuisi tuohon ja alkaisi käyttämään nimenomaan myyntivalttinaan juurikin sitä, että heidän asiakkaansa saavat ladattua pelinsä omalle laitteellensa, ja näin saavuttaisivat kilpailuvaltin suuren valveutuneemman pelaajakunnan keskuudessa. Sitten pian seuraisivat muutkin pelifirmat perässä, jotta kilpailija ei saisi totaalista kilpailuetua tietyssä segmentissä.

Konsolit ja PC ovat jo kaiken kaikkiaan sen hieman valveutuneemman pelaajan alustoja ensisijaisesti. En tarkoita toki ihan hardcore-pelaajia pelkästään. Ja vastaavasti ne kasuaaleimmat pelaajat tavoitetaan jo nyt mobiilipelimarkkinoilla. Ei noita kasuaaleimpia pelaajia edes kannata alkaa tavoittelemaan konsolipuoleltakin, koska silloin käytännössä menetetään tiettyä asiakassegmenttiä, jolle se korkeamman suorituskyvyn pelaaminen on nimenomaan rakennettu.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tuolla nyt perustemallasi logiikalla kaikki peleihin ja pelaamiseen liittyvä suorituskyvyn parantaminen olisi pitänyt kyseenalaista, koska se massa ei muka kaipaa paremmin pyöriviä pelejä. Sittenhän pelaisimme edelleen monen kymmenen vuoden takaisen tason pelejä.

Eihän pelifirmojen kannata kehittää tosipelaajien ehdoilla mitään, koska massa hyväksyy mitä vaan. Ei se ihan noinkaan mene. Ei se pelaaminen montaa vähänkään valveutuneempia massapelaajiakaan tule kiinnostamaan, jos laadullisesti aletaan ottamaan takapakkia. Ja takaan sen, että ainakin joku pelifirma tarttuisi tuohon ja alkaisi käyttämään nimenomaan myyntivalttinaan juurikin sitä, että heidän asiakkaansa saavat ladattua pelinsä omalle laitteellensa, ja näin saavuttaisivat kilpailuvaltin suuren valveutuneemman pelaajakunnan keskuudessa.

Konsolit ja PC ovat jo kaiken kaikkiaan sen hieman valveutuneemman pelaajan alustoja ensisijaisesti. En tarkoita toki ihan hardcore-pelaajia pelkästään. Ja vastaavasti ne kasuaaleimmat pelaajat tavoitetaan jo nyt mobiilipelimarkkinoilla. Ei noita kasuaaleimpia pelaajia edes kannata alkaa tavoittelemaan konsolipuoleltakin, koska silloin käytännössä menetetään tiettyä asiakassegmenttiä, jolle se korkeamman suorituskyvyn pelaaminen on nimenomaan rakennettu.
Mutta eihän striimaaminen muuta pelin suorituskykyä tai sitä etteikö grafiikkaa kannattaisi parantaa. Se on silti se sama peli. Eli vaikkapa se että peli on lukittu 60 ruutuun sekunnissa. Tai että Ray Tracing näyttää valon heijastukset realistisemmin. Striimaaminen on vain tapa pelata tätä peliä.

Pointti on siis se, että ei pelit yhtäkkiä ota takapakkia koska striimataan. Jengi kyllä valitsee myös striimauspelaukseen ne itseä miellyttävät pelit ihan niinkuin nytkin tekee lokaalilla raudalla pyörivään pelaamiseen. Itseasiassa yksi striimauksen etu voi jopa olla se, että rauta jolla peli pyörii on selvästi tehokkaampi kuin mihin se kotona oleva konsoli pystyy. Näin ollen saa jopa nätimmän ja paremmin pyörivän pelin striimauksen kautta. Ja ei en edelleenkään tarkoita striimauksen mahdollista viivettä, vaan ihan sitä miten se peli pyörii. Loppu on kiinni monesta eri asiasta, kuten yhteysnopeudesta, palvelinkeskuksen sijainnista ja omista verkkolaitteista, mutta ei tämä muuta sitä etteikö pelit kehittyisi eteenpäin tai etteikö massa haluaisi myös hienompia ja suorituskyvyltään paremmin pyöriviä pelejä striimattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tilannehan on se että mukavuus, helppous ja hinta menee aina hifistelyn ja teknisen laadun edelle - kun siis isosta massasta puhutaan. Elokuvien ja sarjojen striimaus on tästä loistava esimerkki.

Vielä se mitä vähemmän laiteriippuvainen palvelu on, niin sen parempi. Jengi katsoo Netflixiä kännykällä työmatkoilla, kotona isosta telkkarista, lapset auton takapenkillä tabletista tai vaikka useampi tyyppi samalla tilauksella samalta sohvalta eri ohjelmaa eri laitteilla. Mitä helpompaa ja kätevämpää palvelun käyttäminen on sen parempi. Kun palvelu ei myöskään maksa kerralla niin paljon (lue: useamman sadan euron konsoli), niin siihen on helppo hypätä mukaan.

Jos vaan pelien striimaus saadaan toimimaan riittävän hyvin ja kattamaan suurin osa potentiaalisista kuluttajista (eri maat, katvealueet jne.), niin en ihmettele yhtään, että se isompi "pelaaja" massa, pelaisi pelejään ihan mielellään striimaten paikasta ja laitteesta riippumatta.
Ei riitä nykyteknologia kyllä mitenkään viiveettömään pelaamiseen. Ja koska valokuitukaan ei siihen riitä, niin saattaa ollla hyvinkin niin, että ei ole edes mahdollista sellaista viiveettömyyttä saavuttaa. Palvelimet pitäisi olla jokaisessa kaupungissa, jotta edes päästäisiin merkittävästi pienempiin viiveisiin. Eikä silläkään päästäisi täysin viiveettömään pelaamiseen.

Elokuvia ja pelejä ei tässä kannata kyllä vertailla, koska puhutaan niin eri tavalla toimivasta viihteestä. Elokuva on jatkuvana virtana katsottava tuote, jossa käynnistyksen hetken viiveen jälkeen viive tulee merkityksettömäksi. Pelit taas ovat jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa se viive tapahtuu kumpaankin suuntaan tapahtuvassa tiedonkulussa ja vaikuttaa itse pelitapahtumien ajoitukseen jatkuvasti.

Viive häiritsee pelaamista reaktioita vaativissa peleissä merkittävästi. Hyvin tarinavetoiset kliksuttelut tai sitten vuoropohjaiset pelit toki sopivat varsin hyvin striimaamalla pelaamiseen. Tosin omat kokemukseni Game Passin kautta ovat olleet aika huonoja noihinkin peleihin, koska striimauksessa on tullut aivan selkeitä pelikuvan tason vaihteluita, ja paikoin pelit ovat näyttäneet ikävästi hieman suttuisilta. Tämä on tapahtunut gigaisella valokuituyhteydellä sekä myös 600 megaisella 5G-yhteydellä joka kerta kun olen pelaamista striimaamalla kokeillut. On ollut todella häiritsevä ilmiö itselleni, enkä kyllä noin heikkolaatuista pelaamista ainakaan itse voisi koskaan hyväksyä.

Ja lisäksi striimauspelaaminen ei ole mahdollista ilman nettiä. Kaikki muistanevat mikä paskamyrsky nousi siitä, kun Microsoft ilmoitti Xbonen olevan always internet-konsolin. No mitenkäs kävikään? Sony otti munauksesta ilon irti ja mainosti PS4:n olevan konsoli, jolla voit pelata myös ilman nettiyhteyttä, ja saivat heti kärkeen tuossa konsolisukupolvessa merkittävän etulyöntiaseman. Tuollaista riskiä en usko kyllä minkään pelifriman jatkossa ottavan. Vaihtoehtona tulevat toki mielellään striimipelaamista tarjoamaan sitä kaipaaville.

Mieluummin tekisin sitten ihan muuta kuin pelaamista, jos striimaaminen olisi ainoa vaihtoehto pelata pelejä. Itse en toki usko, että striimaaminen tulee koskaan olemaan muuta kuin vaihtoehtoinen pelaamisen muoto. Sen verran ongelmallinen pelaamisen muoto se ikävä kyllä on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei riitä nykyteknologialla mitenkään viiveettömään pelaamiseen. Koska valokuitukaapeli ei siihen riitä, niin saattaa ollla hyvinkin niin, että ei ole edes mahdollista sellaista viiveettömyyttä saavuttaa. Palvelimet pitäisi olla jokaisessa kaupungissa, jotta edes päästäisiin merkittävästi pienempiin viiveisiin. Eikä silläkään päästäisi täysin viiveettömään pelaamiseen.
En kai viestissäni väittänytkään, että päästäisiin täysin viiveettömään pelaamiseen.
Elokuvia ja pelejä ei tässä kannata kyllä vertailla, koska puhutaan niin eri tavalla toimivasta viihteestä. Elokuva on jatkuvana virtana katsottava tuote, jossa käynnistyksen hetken viiveen jälkeen viive tulee merkityksettömäksi. Pelit taas ovat jatkuvaa vuorovaikutusta, jossa se viive tapahtuu kumpaankin suuntaan tapahtuvassa tiedonkulussa ja vaikuttaa itse pelitapahtumien ajoitukseen jatkuvasti.
Kyllä siinä mielessä kannattaa vertailla, että tässä näkee kuluttajakäyttäytymistä. Jo nyt striimataan pelejä niin xCloudin kuin vaikka GeForceNown kautta. GeForceNowlla on yli 20 miljoonaa tilaajaa, joten kyllä joku pelaa pelinsä myös striimaten. Edelleen kuluttajakäyttäytymisessä on syytä painottaa helppokäyttöisyyttä ja hintaa. Kun ne kohtaa tarpeeksi hyvin laadun kanssa, niin sitten striimataan.
Viive häiritsee pelaamista reaktioitta vaativissa peleissä merkittävästi. Hyvin tarinavetoiset kliksuttelut tai sitten vuoropohjaiset pelit toki sopivat varsin hyvin striimaamalla pelaamiseen. Tosin omat kokemukseni Game Passin kautta ovat olleet aika huonoja noihinkin peleihin, koska striimauksessa on tullut aivan selkeitä peliluvan tason vaihteluita, ja paikoin pelit ovat näyttäneet ikävästi hieman suttuisilta. Tämä on tapahtunut teraisella valokuituyhteydellä sekä myös 600 gigaisella 5G-yhteydellä joka kerta kun olen pelaamista striimaamalla kokeillut. On ollut todella häiritsevä ilmiö itselleni, enkä kyllä noin heikkolaatuista pelaamista ainakaan itse voisi koskaan hyväksyä.
En minä mitään muuta kai väittänytkään. Laadun pitää olla riittävä, ei täydellinen.
Mieluummin tekisin sitten ihan muuta kuin pelaamista, jos striimaaminen olisi ainoa vaihtoehto pelata pelejä. Itse en toki usko, että striimaaminen tulee koskaan olemaan muuta kuin vaihtoehtoinen pelaamisen muoto. Sen verran ongelmallinen pelaamisen muoto se ikävä kyllä on.
Tulee siitä joskus ainoa pelaamisen muoto tai ei, niin siihen juuri tämä pelaajamassan käytös vaikuttaa. Tässäkin netflixvertaus toimii hyvin, kun nämä leffastriimauspalvelut ovat suosionsa myötä vähentäneet elokuvien lokaalikulutusta merkittävästi.
 
En kai viestissäni väittänytkään, että päästäisiin täysin viiveettömään pelaamiseen.

Kyllä siinä mielessä kannattaa vertailla, että tässä näkee kuluttajakäyttäytymistä. Jo nyt striimataan pelejä niin xCloudin kuin vaikka GeForceNown kautta. GeForceNowlla on yli 20 miljoonaa tilaajaa, joten kyllä joku pelaa pelinsä myös striimaten. Edelleen kuluttajakäyttäytymisessä on syytä painottaa helppokäyttöisyyttä ja hintaa. Kun ne kohtaa tarpeeksi hyvin laadun kanssa, niin sitten striimataan.

En minä mitään muuta kai väittänytkään. Laadun pitää olla riittävä, ei täydellinen.

Tulee siitä joskus ainoa pelaamisen muoto tai ei, niin siihen juuri tämä pelaajamassan käytös vaikuttaa. Tässäkin netflixvertaus toimii hyvin, kun nämä leffastriimauspalvelut ovat suosionsa myötä vähentäneet elokuvien lokaalikulutusta merkittävästi.
Ei se toimi se kuluttajakäyttäytymisen vertaaminen, jos tuotteet ovat kuitenkin kovin erilaisia. Musiikki ja elokuvat ovat riittävän samankaltaisia viihteenaloja, joten niihin pätevät tietyt lainalaisuudet keskenään varsin hyvinkin. Pelaaminen on niihin nähden kuitenkin liian erilaista, joten se tuotekin vaatii niin paljon enemmän, jotta striimaaminen olisi oikeasti kaikille pelaajille kiinnostavaa. Pelaamiseen striimaaminen ei ole kuitenkaan niin kiinnostava ja kaikille sopiva pelaamisen muoto, että se voisi saavuttaa koko pelaajakunnan kiinnostuksen.

Osalle toimii toki nyt ja tulee jatkossakin toimimaan - sitä en itsekään kyseenalaista mitenkään. Siitä olen kuitenkin varma, että kokonaan striimamiseen ei pelaaminen tule koskaan siirtymään. Vaihtoehtona tulee aina olemaan pelin lataaminen jollekin laitteelle. Se tarve tulee aina väistämättä olemaan sellaiseen pelaamiseen suurellakin osalla pelaajista.
 
Tämä on tapahtunut teraisella valokuituyhteydellä sekä myös 600 gigaisella 5G-yhteydellä joka kerta kun olen pelaamista striimaamalla kokeillut. On ollut todella häiritsevä ilmiö itselleni, enkä kyllä noin heikkolaatuista pelaamista ainakaan itse voisi koskaan hyväksyä.
Tässä kohtaa sisäinen nipottajani nousee huomauttamaan, että tuo tuhatkertainen virhe nopeudessa kannattaa korjata. Eli kyseessä on varmastikin gigabitin valokuituyhteys sekä 600 megabitin 5G-yhteys.

Mutta kuten on todettu, yhteyden teoreettinen maksiminopeus ei takaa hyvää pelistriimauskokemusta. Mahdolliset ongelmakohdat ja pullonkaulat ovat yleensä muualla - useimmiten reitittimessä. Vanhempieni luona 100 megan kaapelimodeemiyhteydelläkin sai erittäin hyvälaatuista Xbox Cloud Gaming -striimiä suoraan Samsungin telkkariin. Eikä se telkkari ollut edes piuhalla netissä vaan käytti kodin langatonta mesh-verkkoa.

Tässä kun olen viime aikoina pelaillut useita tunteja putkeen Death Strandingia ja The Last Of Us Part I Remasteredia PS5-striimauksen kautta, uskallan väittää pelistriimauksen olevan erittäin varteenotettava vaihtoehto myös vakavammin peleihin suhtautuvalle. Tuo PS5:n 4K@60 fps -striimi HDR:n kera näyttää omaan silmääni niin hyvältä, ettei ainakaan kuvanlaadun takia jää mitään pelaamatta. Ja viivekin on saatu puristettua sille tasolle, ettei se omaa kokemustani häiritse. Ei, se ei siltikään aivan kaikkiin peleihin sovellu, mutta useimmissa tapauksissa kokemus on vähintäänkin riittävän hyvä.

Itsekään en kuitenkaan usko siihen, että tulevaisuudessa striimaus olisi ainoa tapa pelata. Siihen ei infra yksinkertaisesti tule taipumaan vielä vuosikymmeniin. Ja varsinkin jos se päätelaite liikkuu (eli pelaa esim. autossa tai junassa - lentokoneesta puhumattakaan), ei striimaten pelaamisesta tule hevonhelvettiä.

Mutta kotioloissa tai muuten kiinteän netin äärellä pelien striimaus toimii jo nykyisellään mielestäni ihan hemmetin hyvin, ja olen iloinen siitä, että Xbox One X:n kauttakin pääsee nauttimaan pelien Series X -versioista. Ja Xboxin striimaus ei vielä edes tue 4K:ta taikka HDR:ää. Mutta eiköhän sekin puute jossain vaiheessa saada kuntoon. Ja PC-puolella nVidia on jo onnistunut keksimään tavan, jolla GeForce Now saadaan tukemaan G-Synciä, jolloin ruudunpäivityksen heilahtelukaan ei niin paljoa häiritse. Ja striimauksenkin osalta tekniikka tulee kehittymään jatkuvasti. Täysin immuunia nettiyhteyden nopeusvaihteluille siitä ei saada, mutta hetkittäiset hikottelutkin todennäköisesti vähenevät sitä mukaa, kun infra ja päätelaitteet kehittyvät.
 
Tässä kohtaa sisäinen nipottajani nousee huomauttamaan, että tuo tuhatkertainen virhe nopeudessa kannattaa korjata. Eli kyseessä on varmastikin gigabitin valokuituyhteys sekä 600 megabitin 5G-yhteys.

Mutta kuten on todettu, yhteyden teoreettinen maksiminopeus ei takaa hyvää pelistriimauskokemusta. Mahdolliset ongelmakohdat ja pullonkaulat ovat yleensä muualla - useimmiten reitittimessä. Vanhempieni luona 100 megan kaapelimodeemiyhteydelläkin sai erittäin hyvälaatuista Xbox Cloud Gaming -striimiä suoraan Samsungin telkkariin. Eikä se telkkari ollut edes piuhalla netissä vaan käytti kodin langatonta mesh-verkkoa.

Tässä kun olen viime aikoina pelaillut useita tunteja putkeen Death Strandingia ja The Last Of Us Part I Remasteredia PS5-striimauksen kautta, uskallan väittää pelistriimauksen olevan erittäin varteenotettava vaihtoehto myös vakavammin peleihin suhtautuvalle. Tuo PS5:n 4K@60 fps -striimi HDR:n kera näyttää omaan silmääni niin hyvältä, ettei ainakaan kuvanlaadun takia jää mitään pelaamatta. Ja viivekin on saatu puristettua sille tasolle, ettei se omaa kokemustani häiritse. Ei, se ei siltikään aivan kaikkiin peleihin sovellu, mutta useimmissa tapauksissa kokemus on vähintäänkin riittävän hyvä.

Itsekään en kuitenkaan usko siihen, että tulevaisuudessa striimaus olisi ainoa tapa pelata. Siihen ei infra yksinkertaisesti tule taipumaan vielä vuosikymmeniin. Ja varsinkin jos se päätelaite liikkuu (eli pelaa esim. autossa tai junassa - lentokoneesta puhumattakaan), ei striimaten pelaamisesta tule hevonhelvettiä.

Mutta kotioloissa tai muuten kiinteän netin äärellä pelien striimaus toimii jo nykyisellään mielestäni ihan hemmetin hyvin, ja olen iloinen siitä, että Xbox One X:n kauttakin pääsee nauttimaan pelien Series X -versioista. Ja Xboxin striimaus ei vielä edes tue 4K:ta taikka HDR:ää. Mutta eiköhän sekin puute jossain vaiheessa saada kuntoon. Ja PC-puolella nVidia on jo onnistunut keksimään tavan, jolla GeForce Now saadaan tukemaan G-Synciä, jolloin ruudunpäivityksen heilahtelukaan ei niin paljoa häiritse. Ja striimauksenkin osalta tekniikka tulee kehittymään jatkuvasti. Täysin immuunia nettiyhteyden nopeusvaihteluille siitä ei saada, mutta hetkittäiset hikottelutkin todennäköisesti vähenevät sitä mukaa, kun infra ja päätelaitteet kehittyvät.
Juu, kiitos korjauksesta. Sotken näitä nettiyhteyksien nopeuksia liian helposti. Gigainen valokuituyhteys ja 600 megainen 5G yhteydethän minulla toki ovat. Täytyypä yrittää noissa olla jatkossa tarkkana!
Uskon, että pelien striimaaminen yleistyy samalla tavoin kuin tapahtui elokuvien ja tv-sarjojen striimaamisen kanssa. Alkuun ihmiset vastustivat Netflixiä, peläten että suoratoiston laatu ei yllä fyysisten videoiden tasolle. On totta, että laatu ei varmaan edelleenkään vastaa fyysisten videoiden tasoa, mutta suurinta osaa ihmisistä ei tämä kiinnosta. Tulevaisuudessa pelien striimaaminen voi muodostua merkittäväksi myyntivaltiksi, kun korostetaan mahdollisuutta pelata pelejä millä tahansa omistamallasi näytöllä.
En väitä tähän sinänsä vastaan, etteikö striimaaminen voisi vielä nykyisestä yleistyä. Mutta kertokaapas vastaavasti striimaamiseen vahvasti uskovat, miksi elokuvien ja musiikin striimauspalveluissa on iät ja ajat ollut mahdollista ladata tuote omalle laitteelleen, jotta sen voi hyödyntää myös offline-tilassa? Jos se pelkkä striimaaminen on se mikä asiakkaille riittää, niin miksi tällainen offline-käyttö on mahdollistettu käytännössä kaikissa striimauspalveluissa? Ja miksi ihmeessä sitä ei jatkossakin mahdollistettaisi peleissä (kuten on toki tähän mennessäkin tehty), joissa sillä on vielä enemmän merkitystä kuin elokuvissa ja musiikissa?
 
Viimeksi muokattu:
Ja miksi ihmeessä sitä ei jatkossakin mahdollistettaisi peleissä (kuten on toki tähän mennessäänkin tehty), joissa sillä on vielä enemmän merkitystä kuin elokuvissa ja musiikissa?
Koska pelit eivät ole tallenteita. Pelin lataaminen vastaa sitä, että lataisi soittimia, joilla tehdään musiikkia tai vaikka bändin lataamista, ei musiikin lataamista. Et pysty lataamaan pelitapahtumaa etukäteen talteen koska pelaaminen on interaktiivista. Siksi pelien lataaminen ja elokuvien tai musiikin lataaminen ovat eri asioita.
 
miksi elokuvien ja musiikin striimauspalveluissa on iät ja ajat ollut mahdollista ladata tuote omalle laitteelleen, jotta sen voi hyödyntää myös offline-tilassa?
Itse olen ajatellut, että se on vaihtoehto jos haluat katsella jotain esim. lentokoneessa tai ollessasi "oikealla" (=korvessa olevalla) mökillä.
 
Itse olen ajatellut, että se on vaihtoehto jos haluat katsella jotain esim. lentokoneessa tai ollessasi "oikealla" (=korvessa olevalla) mökillä.
Juurikin näin. Mutta katsoisin noiden olevan vain osa kaikista syistä. Miksei sama pätisi kuitenkin myös pelaamiseen?
Koska pelit eivät ole tallenteita. Pelin lataaminen vastaa sitä, että lataisi soittimia, joilla tehdään musiikkia tai vaikka bändin lataamista, ei musiikin lataamista. Et pysty lataamaan pelitapahtumaa etukäteen talteen koska pelaaminen on interaktiivista. Siksi pelien lataaminen ja elokuvien tai musiikin lataaminen ovat eri asioita.
Ja tuo interaktiivisuus on juuri se syy, miksi pelit eivät toimi niin hyvin pelkässä striimauksessa. Ja kyllähän pelit jo nyt voit siis ladata omalle laitteellesi palveluissa, jotka tarjoavat pelien striimaamista. Miksi tuo ominaisuus poistuisi, kun se on nimenomaan jo nyt ollut yhtenä perustana? Jos se olisi turha ominaisuus pelaamisessa, ei sitä todellakaan tarjottaisi elokuviin tai musiikkiin sen paremmin. Kaikkia noita voi tehdä striimaamalla sekä lataamalla tuotteen omalle laitteelleen. Miksi juuri pelaamisesta se ominaisuus poistuisi, kun se tukee kuitenkin pelaamista vielä paremmin kaikissa tilanteissa kuin puhdas striimaaminen?

Edelleen muistutan, että mikäli pelkkään striimaamiseen mentäisiin kaikkien pelifirmojen osalta, joutuisivat ne lisäämään palvelimiin satsaamista moninkertaisesti nykyiseen nähden. Nythän offline-pelaamisessa suuri osa pelaamisen infrasta menee pelaajan piikkiin, ja vähentää siten tarvittavien striimauspalvelimien määrän tarvetta. Striimauspalvelu tapahtuu jatkuvasti niin kauan kuin pelaaja pelaa, joten siitä tulee aivan hirivittävän suuri palvelinresurssien tarve (siis mikäli kaikki pelaaminen siirtyisi pelkästään striimauksen) siihen nähden, että pelaajat lataisivat omalle laitteelleen pelin, ja sen jälkeen jatkuva kuormitus jokaisen pelaajan osalta jää minimiin pelifirmaan kohdistuvan palvelinresurssien käytön osalta. Se palvelimien määrän lisäys ei toki ole ilmaista. Ja vaikka palvelimia on olemassa jo vaikka kuinka ja paljon, niin jos niitä ei itselleen osta, niin niitä pitäisi vuokrata. Eli valtavia taloudellisia satsauksia jouduttaisiin tekemään sellaisiin resursseihin, jotka voidaan siirtää pelaajan vastuulle lähes kokonaan, kun annetaan pelaajan edelleen ladata pelinsä niin halutessaan omalle laitteelleen. Ja samalla kuitenkin mahdollistetaan pelaajalle se absoluuttisesti laadukkaampi pelaaminen.

Huvin vuoksi kysyin hyvältä ystävältäni Chat GPT:ltä vastausta striimipelaamisen tulevaisuuteen liittyen. Ihan järkevän ja loogisen vastauksen antoi mielestäni. Näen itsekin tuon vastauksen viimeisen lauseen kuvauksen erittäin todennäköisenä tulevaisuudenasetelmana.

Kysymys:

Will video games be at some point played by only streaming?

Chat GPT:n vastaus:

The trend toward streaming video games has been growing, and cloud gaming services have gained popularity in recent years. Streaming games eliminates the need for powerful local hardware, as the processing is done on remote servers and the gameplay is streamed to the user's device. Several companies, such as Google Stadia, Microsoft's Project xCloud, and NVIDIA GeForce Now, have entered the cloud gaming market.

While streaming games has its advantages, such as accessibility on a variety of devices and the ability to play high-end games without expensive hardware, there are challenges to overcome. The success of streaming games depends on factors like internet speed, latency, and server availability. Additionally, some gamers prefer the reliability and control that comes with local hardware.

As technology continues to improve, it's likely that streaming games will become more widespread and accessible. However, it's uncertain whether streaming will completely replace traditional methods of playing games with locally installed software. There may always be a segment of the gaming community that prefers the traditional gaming experience, while others embrace the convenience and flexibility offered by streaming. The future of gaming is likely to involve a mix of both streaming and traditional gaming methods.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kyllähän pelit jo nyt voit siis ladata omalle laitteellesi palveluissa, jotka tarjoavat pelien striimaamista. Miksi tuo ominaisuus poistuisi, kun se on nimenomaan jo nyt ollut yhtenä perustana?
Nykytilanteessa striimaus tapahtuu niin, että palvelinpuolella on suurin piirtein saman tasoista prosessointikapasiteettia tarjolla kuin mitä voi hankkia kotiin kohtuullisella investoinnilla. Geforce Now -palvelussa tosin korkein taso on jo varsin kovatasoinen. Tulevaisuudessa tilanne voi kuitenkin muuttua niin, että kotivehkeillä ei pysty saamaan samantasoista jälkeä, jolloin lataamisvaihtoehto ei olisi enää mielekäs. Huomattavasti nykyistä laadukkaampi audiovisuaalinen sisältö ei välttämättä kuluta sen enempää kaistaa, vaan se vaatii palvelimiin tehokkaampaa rautaa ja sitä on helpompi toteuttaa laitosympäristössä kuin kodin pienlaitteilla. Oikeasti ei ole tiedossa, millaisia innovaatioita striimaus tulee mahdollistamaan tulevaisuudessa ja nyt puhutaan vain nykyhetken perspektiivistä. Itse ainakin uskon, että merkittävätkin kehityshypyt ovat mahdollisia ja pelaaminen voi muuttua sellaisiin suuntiin, jota ei nyt osata ennakoida.
 
Nykytilanteessa striimaus tapahtuu niin, että palvelinpuolella on suurin piirtein saman tasoista prosessointikapasiteettia tarjolla kuin mitä voi hankkia kotiin kohtuullisella investoinnilla. Geforce Now -palvelussa tosin korkein taso on jo varsin kovatasoinen. Tulevaisuudessa tilanne voi kuitenkin muuttua niin, että kotivehkeillä ei pysty saamaan samantasoista jälkeä, jolloin lataamisvaihtoehto ei olisi enää mielekäs. Huomattavasti nykyistä laadukkaampi audiovisuaalinen sisältö ei välttämättä kuluta sen enempää kaistaa, vaan se vaatii palvelimiin tehokkaampaa rautaa ja sitä on helpompi toteuttaa laitosympäristössä kuin kodin pienlaitteilla. Oikeasti ei ole tiedossa, millaisia innovaatioita striimaus tulee mahdollistamaan tulevaisuudessa ja nyt puhutaan vain nykyhetken perspektiivistä. Itse ainakin uskon, että merkittävätkin kehityshypyt ovat mahdollisia ja pelaaminen voi muuttua sellaisiin suuntiin, jota ei nyt osata ennakoida.
Viive ja nettiyhteyden tason heittely tulevat siltikin pysymään aina ongelmana. Enkä minäkään siis kyseenalaista sitä, etteikö striimaaminen voi vielä kehittyä ja myös lisätä suosiotaan. Siltikään en usko, että se tulee koskaan olemaan se ainoa mahdollinen pelaamisen muoto. Siitä pitää huolen jo pelkästään se, että kaikki ihmiset eivät sinänsä halua minkään palvelun olevan jatkuvasti ja täysin internet-riippuvainen.

Microsoftin always online-konsepti ei toiminut ollenkaan viime konsolisukupolven alussa, ja sai täysin tyrmäävän vastaanoton pelaajilta. Ja sitten Microsoft joutuikin pikaisesti perumaan koko konseptin ja nöyrtymään perinteisen pelaamisen mahdollistamiseen ilman jatkuvaa internetissä olemisen pakkoa. En näe, että mikään olisi tässä asiassa siis muuttunut, enkä usko koskaan muuttuvankaan. Silti uskon itsekin striimauksen tulleen pysyvästi yhdeksi pelaamisen muodoksi, mutta siis ainoastaan vaihtoehtona niille pelaajille, jotka sen sellaisenaan hyväksyvät ja kokevat sen itselleen sopivaksi pelaamisen muodoksi.
 
Se voi olla ainoa pelaamisen muoto jossain tietyssä palvelussa, kuten Stadiassa. Tuskin mikään tulee koskaan olemaan ainoa pelaamisen muoto enkä ole huomannut, että kukaan sellaista väittäisikään. Voi silti olla, että jossain vaiheessa striimaus on paljon suositumpaa kuin vaikka konsolipelaaminen.
 
Se voi olla ainoa pelaamisen muoto jossain tietyssä palvelussa, kuten Stadiassa. Tuskin mikään tulee koskaan olemaan ainoa pelaamisen muoto enkä ole huomannut, että kukaan sellaista väittäisikään. Voi silti olla, että jossain vaiheessa striimaus on paljon suositumpaa kuin vaikka konsolipelaaminen.
Itse en usko edes tuohon, että enää tulee pelkästään striimauksen varassa olevia palveluja. Stadian heikko suosio jo sen osoitti, että tuollainen palvelumuoto on liian suppealla pohjalla. Eikä myöskään Playstation Now lyönyt ollenkaan kunnolla aikoinaan läpi, kun siellä oli pelkkää striimauspalvelua. En kyllä muutenkaan usko siihen, etteivätkö kaikki ”striimauspalvelut” halua pelienkin suhteen jatkossa tehdä saman kuin on tapahtunut pelien tilauspalveluissa tähän mennessä ja myöskin musiikin sekä elokuvien vastaavissa palveluissa. Eli pitävät siellä kuluttajalla striimauksen lisäksi mahdollisuuden ladata sisällön omalle laitteelleen, jotta kuluttaja pystyy hyödyntämään tuotetta myös silloin, kun internet ei ole saatavilla juuri sillä hetkellä tai juuri siinä paikassa missä ollaan. Tähänhän ne kaikki elokuvien ja musiikin ”striimauspalvelut” ovat menneet. Eivät ne mitään pelkkiä striimauspalveluita edes ole, vaan kaikissa on mahdollisuus ladata käyttämänsä tuotteet omalle laitteelleen ja käyttää niitä offlinessa silloin kun itselle parhaiten sopii.

Elokuvapalveluja, joissa striimauksen lisäksi voi ladata haluamansa sisällön omalle laitteelleen:

Amazon Prime
AppleTV
HBOmax
Disney+
Netflix
Viaplay

Musiikkipalveluja, joissa striímauksen lisäksi voi ladata haluamansa sisällön omalle laitteelleen:

Amazon Music Unlimited
Apple Music
Spotify Premium

Tuosta voi siis todeta, että se offline-käyttö on kaikissa merkittävimmissä ”striimauspalveluissa” mahdollinen. Tämä on ollut jo vuosia tilanne. En näe mitään syytä miksi sama asetelma ei pysyisi myös pelaamisessa, kun se on ollut pelaamisenkin pidempään kestäneissä ”striimauspalveluissa” mukana tähänkin mennessä.
 
Mutta tuolla nyt perustemallasi logiikalla kaikki peleihin ja pelaamiseen liittyvä suorituskyvyn parantaminen olisi pitänyt kyseenalaista, koska se massa ei muka kaipaa paremmin pyöriviä pelejä. Sittenhän pelaisimme edelleen monen kymmenen vuoden takaisen tason pelejä.
Ei se noin mene. Pelien grafiikka, suorituskyky, tekniikka ja muu vastaava ei ole samalla lailla mikään "joko/tai"-kysymys eikä niiden parantamisessa ole samanlaista tilanne että jostain pitää luopua jos jokin muu asia kehittyy.

PAITSI että, itse asiassa, siinäkin on se, että yleisesti "menneen maailman fps" (eli epävakaa tai 30 fps) on hyväksytty parempien grafiikoiden vuoksi, joten saatiin me sitten tästäkin esimerkki, joka tukee yhä sitä minun perusteluani siitä, että me "hifistelijät" ollaan eri porukka kuin se, joka joustaa.

Aika monet enemmän pelaavat vannovat vakaan ruudunpäivityksen nimeen mutta enemmistölle tehdään nättiä grafiikkaa, jota varten se fps usein on uhrattu. Näinpä ollen myös tässä kohtaa saadaan samantyyppinen esimerkki siitä, miten enemmistö päättää. Ja minä vähän pelkään että se, miten asiat on menneet muualla, pelien ulkopuolellakin, viittaa siihen että mukavuudenhalu voittaa.

Eihän pelifirmojen kannata kehittää tosipelaajien ehdoilla mitään, koska massa hyväksyy mitä vaan. Ei se ihan noinkaan mene.
Ei menekään. Siitä meidän ei tarvitse olla eri mieltä että silti tuo näkemykseni on ihan "validi" ja perusteltu. Sitä paitsi tuo sinun esimerkkisi ettei mitään tarvitsisi kehittää on siitä nurinkurinen, että nimenomaan ne pelien näkyvät puolet, sulavuus, realistisuus, hienot grafiikat ja muu houkuttelee massoja siinä missä ns. efektikesäleffat. Juuri niillä niitä pelejä myydään, joten ne kehittyy koska ne houkuttelee massoja.

Itse varsinkin näin indie-pelien fanina tunnen usein olevani vähemmistössä kun pienempiä pelejä niin helposti ylenkatsotaan vaikka siellä usein on nimenomaan tarjolla jotain muutakin kuin nättiä pintaa.

Ei se pelkän striimim kautta pelaaminen monia vähänkään valveutuneempia massapelaajiakaan tule kiinnostamaan, jos laadullisesti aletaan ottamaan takapakkia.
Kuten jo tuolla taidettiin vastatakin niin striimipelaamisessa ei laadussa menetä pääosin kuin viiveissä.

Ja takaan sen, että ainakin joku pelifirma tarttuisi tuohon ja alkaisi käyttämään nimenomaan myyntivalttinaan juurikin sitä, että heidän asiakkaansa saavat ladattua pelinsä omalle laitteellensa, ja näin saavuttaisivat kilpailuvaltin suuren valveutuneemman pelaajakunnan keskuudessa.
Mille laitteelle? Jos massat nimenomaan alkavat pelaamaan striimin kautta televisioilla, kännyköillä, tableteilla ja nuhapumpputietokoneilla, niin eihän heillä ole mitään laitetta millä he voisivat paikallisesti pelata :D Koko uhkakuvan pohjana on se, että pelikoneita ei tarvita eikä niitä erikseen enää ole kuin "hifistelijöillä", jos niitä siis enää jossain kohtaa on edes tarjolla. Koko striimipelaamisen pointti on, että kallista erillistä laitetta ei tarvita, joten striimipelaamisen yleistymisen uhkakuva perustuu juuri sille, että offline-pelaamiseen kykeneviä laitteita ei enää pelaajilla nykytyyliin ole.

Konsolit ja PC ovat jo kaiken kaikkiaan sen hieman valveutuneemman pelaajan alustoja ensisijaisesti. En tarkoita toki ihan hardcore-pelaajia pelkästään. Ja vastaavasti ne kasuaaleimmat pelaajat tavoitetaan jo nyt mobiilipelimarkkinoilla. Ei noita kasuaaleimpia pelaajia edes kannata alkaa tavoittelemaan konsolipuoleltakin, koska silloin käytännössä menetetään tiettyä asiakassegmenttiä, jolle se korkeamman suorituskyvyn pelaaminen on nimenomaan rakennettu.
Eiköhän sitä yleisöä tavoitella juuri sieltä missä he jo ovatkin eli mainitsemistasi mobiilipelaajista. Moniko on jättänyt konsoli- tai pc-pelaamisen testaamatta koska ei halua erillistä laitetta mutta alkaakin pelata tv:n, läppärin tai puhelimen kautta striimattuna?

Lisäksi aika moni konsoli- ja pc-pelaaja on hypännyt jo digin ja vuokrapelaamisen matkaan, joten ei siitä ole enää iso hyppy tuohon suuntaan. Ekana menevät ne, joita ei se viive haittaa - eli eivät koe sitä tarpeeksi isona haittana kokemiinsa hyötyihin nähden.

Tuskin mikään tulee koskaan olemaan ainoa pelaamisen muoto enkä ole huomannut, että kukaan sellaista väittäisikään.
Näitä eilisen jälkeen tulleita viestejä lukiessani mietin samaa: kuka on väittänyt että kaikki pelaaminen olisi striimausta? Eihän nytkään kaikki ole vielä täysin digiä tai vuokrapelaamista mutta koko ajan se on yleistynyt ja yleistymässä. Kuka tietää mitä se pidemmän ajan päästä on. Fyysinen media tuntuu kuitenkin olevan se, mistä halutaan eroon monellakin tapaa ja monestakin syystä (jotka tosin voinee tiivistää sanaan "raha").

Voi silti olla, että jossain vaiheessa striimaus on paljon suositumpaa kuin vaikka konsolipelaaminen.
Näin juuri. Ja siinä vaiheessa voi olla että on pelejä, joita ei saa kuin striimattuna. Tai jonkun tietyn striimipalvelun kautta. Ihan kuten nyt ei saa joitain pelejä kuin diginä.

Itse en usko edes tuohon, että enää tulee pelkästään striimauksen varassa olevia palveluja. Stadian heikko suosio jo sen osoitti, että tuollainen palvelumuoto on liian suppealla pohjalla.
Stadia on erittäin huono esimerkki, jonka isoin ongelma oli ihan järjetön hinnoittelu. Sitten kun tulee samanlainen palvelu, joka on hinnoiteltu järkevästi niin asia voi olla ihan eri. Ja yrittäjiä varmasti on.

En kyllä muutenkaan usko siihen, etteivätkö kaikki ”striimauspalvelut” halua pelienkin suhteen jatkossa tehdä saman kuin on tapahtunut pelien tilauspalveluissa tähän mennessä ja myöskin musiikin sekä elokuvien vastaavissa palveluissa. Eli pitävät siellä kuluttajalla striimauksen lisäksi mahdollisuuden ladata sisällön omalle laitteelleen, jotta kuluttaja pystyy hyödyntämään tuotetta myös silloin, kun internet ei ole saatavilla juuri sillä hetkellä tai juuri siinä paikassa missä ollaan.
Tämän suhteen voi kysyä ensin että kuinka moni tuota käyttää, kuinka paljon ja kuinka kauan? Ja kuinka moni suostuu striimaushommiin vain sen varjolla että "no, voi sieltä onneksi vielä ladata ne itsellekin" mutta ei lopulta käytä koko ominaisuutta ja/tai tykästyy striimaukseen niin, että tuo ominaisuus menettää tarpeellisuutensa tai on ainakin pienempi menetys, mitä se mahdollinen striimipalvelun totuttu helppous.

Tuohan on vain tapa saada porukka siis "ansaan" eli mukaan hommaan sen varjolla että se ei muka ole sitä mitä se oikeasti on. Jossain vaiheessa voivat kokeilla sitten kepillä jäätä, ehkä tilastojen perusteella (eli kun huomataan että vain pieni määrä käyttäjistä käyttää offlinea), ja jätetään tuo ominaisuus pois. Kuinka moni siinä kohtaa jaksaa boikotoida tuota vastaan jos on tottunut jo palvelun käyttöön?

Kaikki on kuitenkin yleisesti mennyt siihen että kenelläkään ei ole mitään ja toisaalta on kaikki mukana. Eli se sisältö on palvelussa tai palveluissa. Siitä tulee normi. Ihan kuten moni laite on menettänyt paikkansa älypuhelimelle.

Tähänhän ne kaikki elokuvien ja musiikin ”striimauspalvelut” ovat menneet. Eivät ne mitään pelkkiä striimauspalveluita edes ole, vaan kaikissa on mahdollisuus ladata käyttämänsä tuotteet omalle laitteelleen ja käyttää niitä offlinessa silloin kun itselle parhaiten sopii.
En ole ikinä käyttänyt näitä enkä edes tiedä mistä se mahdollisuus vaikka Netflixissä löytyy. En edes tajua miksi lataisin jonkin leffan offlinenä mihinkään. Jos olen menossa paikkaan missä ei Netflix toimi, niin ehkä sille on syy eikä siellä tarvitse Netflix tai leffat ylipäänsä näkyä :D

Arvostan kyllä ominaisuutta mutta tuntuu vähän sellaiselta oman selustan varmistelulta, eli tuo on mukana vain niin kauan kuin on pakko tai uskalletaan se poistaa.

Tuosta voi siis todeta, että se offline-käyttö on kaikissa merkittävimmissä ”striimauspalveluissa” mahdollinen. Tämä on ollut jo vuosia tilanne. En näe mitään syytä miksi sama asetelma ei pysyisi myös pelaamisessa, kun se on ollut pelaamisenkin pidempään kestäneissä ”striimauspalveluissa” mukana tähänkin mennessä.
Minä näen syyn miksei se pysy pelaamisessa samana ja kirjoitin sen jo aiemminkin: ihmisillä ei välttämättä ole laitetta, joka pystyy pyörittämään niitä pelejä paikallisesti vaan vain striimaus on mahdollista. Televisiolla tai peruspuhelimella ei kummoisia pelejä paikallisesti pyöritellä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tämä "pelaajat"? Minä nimenomaan pelkään että ns. massoja ei voisi vähempää kiinnostaa lisäviive jos homma muuten on kätevämpää tai helpompaa.

Sitten taas "pelaajat" (kuten minä sen ymmärrän) ovat asiasta tarkempia.

Tuossa jo tulikin vähän elokuvien osalta samaa ideaa, eli ne "hifistelijät" jää jalkoihin kun perusjampat on enemmistönä siirtymässä sen pariin, mikä on helpompaa. Onhan tuo sama nähty jo monessa muussakin. En ole ihan varma mikä on Spotify-musiikin laatu ja yltääkö se cd-tasolle mutta joskus muistelen että siitä oli puhetta ja että suurinta osaa ei haittaa. Ehkä eri asia mutta tavallaan silti ajatuksena sama kuin hakemani: jos haitta on tarpeeksi pieni massalle niin homma yleistyy.

Vähän siis pelkään että massoja ei ne lisäviiveet kiinnosta kun pelaaminen on muuten helpompaa. Ei kannata aliarvioida ihmisen mukavuudenhalua.

Minä itsehän en voisi enempää striimauspelaamista vastaan olla.
Tässä hienosti sanoitettu myös omat ajatukseni
 
Ylös Bottom