Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Nämä fiilikset on sitä mitä minäkin pelkään pelin "massiivisuuden" itselleni olevan. Ei ole siis mitään nostalgiaa pelisarjaa kohtaan kun eka pelaamani oli FF Remake ja nyt seuraava on ollut FF XVI (joka on ihan hiton hyvä/kova vaikka siinä "tylsyyksiä" paljolti onkin mukana). Aika paljon näitä kommentteja täytyy siis "suodattaa" sen kautta että onko kirjoittaja mahdollisesti joku, joka on sen alkuperäisen pauloissa ja hehkuttaa kaikkea enemmän tai vähemmän kritiikittä.

Toki en itse ole taas aiheen peliä pelannut mutta minäkin olen enemmän kiinnostunut niistä mielipiteistä, joihin ei liity sitä alkuperäisen pelin pelaamista, aikana jolloin tuollaiset kokemukset oli harvinaisia. Täysin uutena pelinä FF Remake ei kenties samalla tapaa keräisi arvostusta.
Itse olen alkuperäistä pelannut ja se on mun kaikkien aikojen lempipelejä tarinan, maailman ja hahmojen takia. Tätä pelaan aika pitkälti siinä mielessä, että miten se tarina on tässä sitte toteutettu ja toki vertaan paikkoja ja avaintapahtumia alkuperäiseen. Itseä ei kiinnosta maailman massiivisuus jos on täynnä tällasta sivukontenttia. Yleensä skippaan heti semmoset tekstit missä hehkutetaan tekemisen määrää jos se tekeminen on niiden samojen copy/paste juttujen etsimistä sen takia että saa johonkin completionist-mittariin uuden täpän.

Toki tässä on sivutehtäviä, mutta ne on ollut nyt ainaki alkuu näitä samoja kuin Remakessa oli, kerää jotain, tapa jotain, semmosta mitä on nähty miljoonasti jo muissa peleissä myös Remakessa.
 
lähes 6h nyt takana ja mitä pidemmälle pääsen, sitä enemmän rakastun peliin. Sen avoin maailma on ollut loistava, sivuhahmoihin on panostettu niin paljon että jopa Chadley on pidettävä hahmo ja uusia mielenkiintoisia mekaniikkoja aukeaa kokoajan. Crafting systeemi on loistava, korttipeli on hauska, chocobo helpottaa matkaamista alueella mutta sitä ei vaan saa aina käyttöönsä vaan se pitää avata ja näin ollen aina ensin jalan tehdä tuttavuutta uuteen alueeseen. Tarina on tuotu mahtavasti nykypäivään ja hahmot ovat vielä parempia kuin edellisessä osassa. Taistelu on saanut hivenen uutta lihaa ympärilleen ja on edelleen yksi pelin parhaita osa-alueita.

Ei tämä kuitenkaan täydellinen ole, teknisesti peli on todella kaksijakoinen, se on päältä kaunis mutta kun rupoaa katselemaan tarkemmin huomaa että popin on aika rankkaa välillä, kasvillisuus ei reagoi hahmoihin ja vaikka 30 fps modi on tarkka ja hieno se on silti 30 fpd modi. 60 FPS mode on tietysti huomattavasti sulavampi mutta on niin suttuinen että en kertakaikkiaan pysty pelaamaan sitä, toivottavasti saavat sen paremman näköiseksi kuten Forbidden West teki. 30 FPS tilassa on se hyvä puoli että se on todella vakaa 30 ja ei ole frame pacing ongelmia joten se tuntuu niin smoothilta kun vain voi.

Myöskin tuo maastossa liikkuminen on todella tönkköä ja uusi "hyppely" systeemi on vähintäänkin kankea, miksi hahmo ei voi esim. kiivetä automaattisesti jos pidän nappia pohjassa vaan aina sitä on painettava uudestaan. Avoin alue tuntui aluksi vähän ankealta mutta kun siihen alkaa saamaan sisältöä alkaa se vaikuttamaan paljon paremmalta.

Vielä on kuitenkin sellainen +80h peliä edessä joten ei nyt vielä vedetä viimeisiä johtopäätöksiä, alku on kuitenkin lupaava ja peli vaan paranee kokoajan.
 
- Peli asennettu - CHECK
- Kaksi ohjainta ja kuulokkeet ladattuna - CHECK
- Poika nukkumassa - CHECK
- Vaimo töissä - CHECK
- Vaimo kuvittelee että teet koko päivän
kotitöitä - CHECK
- Lepyttely kukat valmiina - CHECK

Olen valmis :D

Edit: samaan aikaan Stubb esiintyy ensimmäistä kertaa presidenttinä. Iso päivä meille molemmille
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitseeko tässä muka performance-mode mihinkään? Tai samalla tapaa kuin FF XVI:ssä, jossa oikeasti väistöt ja muu on heti jopa mahdollista ajoittaa oikein kun on järkevä fps. Siinä en edes huomannut mitään erityistä huononnusta grafiikoissakaan modea vaihtaessa tai sitten vain totuin siihen niin äkkiä että ei haitannut ja se taistelun toimivuus taas hyötyi niin paljon.
Kyllä tässäkin on mahdollista ajoittaa väistöjä ja parryja yms., mutta peli kyllä on niin helppo dynaamisellakin vaikeustasolla, että ei sitä performance modea sen vuoksi ole pakko ottaa. Kuten vaikka Elden Ringissä, missä fps vaikuttaa niin paljon pelattavuuteen.

Itse toivoisin, että tässä olisi joku välimalli, joka vaihtaisi 60 fps taisteluissa, mutta muuten voisi olla tuo 30 fps. Olen nyt jatkuvasti vaihtamassa kummalla pelaan, kun tuo grafiikka mode näyttää niin paljon paremmalta, ainakin meikäläisen 4K töllöllä, mutta samalla kaipaan kokoajan sitä 60 fps sulavuutta. Myös cutscenet näyttää paljon paremmalta grafiikka modessa ja niitä itse pidän kuitenkin suuressa arvossa tässä pelissä.
 
se mikä tässä on aivan hemmetin kova on tuo että tähän tuotu RPG tyylinen Party Banter system, et mitä enemmän tekee juttuja sitä enemmän hahmot keskustelee keskenään esim Aerith ja Tifa on keskustellut miesmaustaan, Barret puhuu Marlenesta ja ties mitä, kohtaat monsterin menet johkin paikkaan overworldissa, tyypit saattaa alkaa kertoa muistoja paikasta tai sitten siitä monsterista kesken intel missionin tai missionin päätyttyä, tuo banter aspect tuo aika mukavasti lisää syvyyttä, Barretista on kuoriutunut aikamoinen tarinan kertoja, lisäksi huomannut että pelin on ottanut myös mallia RDR2:sta mitä tulee noinin non story/sidequest npc hahmoihin siellä porukka soittaa musiikkia, vetää teatteria, laulaa biisejä ja ties mitä, käytänkin siihen aika paljon aikaa kun kiertelen ja kuuntelen mitä ihmisillä on sanottavaa, onneksi ovat panostaneet siihen koska meitäkin pelaajia löytyy jotka haluaa kuunnella myös kaikkien non story/side npc hahmojen dialogit. ja siellä on aika paljon pilotettuja easter eggejä ja referenssejä joukossa.

Toinen mikä on todella kova on se että joka ikinen intel missio on fast travel pointsi, se mahdollistaa sitten sen että, voi vaikka kesken intel mission huntin lähteä pelaamaan Queen's bloodia tai käydä muuten vaan kaupunkissa, tästä saisi myös muut open world "question mark" pelit ottaa mallia, sekin motivoi mukavasti tehdä kaikki mahdolliset intel missionit kun niissä on tuo mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä kehua tuota Queen’s Blood korttipeliä. Itse en juuri piittaa tuollaisista minipeleistä ja jätän ne yleensä tyystin pelaamatta. Nyt päätin kuitenkin kokeilla tuota ja jäin kyllä heti koukkuun :D. Sitä melkeinpä eniten aina odottaa uusilla alueilla sitä, että saa uusia vastustajia.
 
äh poistin koko viestin kun en osannut siihen vastata kunnolla, ettei siitä jää kuva että itsekkään en tykkää minipeleistä, se on päin vastoin, itse haluan vetää joka ikisen minipelin highscoreilla vedin ne jopa Remakessa tuolla minun 3 päivän playtroughlla oli pakko heitää Dartsien ykköseks, ja soldier kyykyt, ja leuat tuli myös vedettyä kärki sijoille, no se kun on hyvä rytmitaju sekä sävelkorva niin nämä rytmipelit olleet aina lähellä sydäntä.

mut tuo QB on tosiaan lähes yhtä speciaali kun Gwent, et toivotaan et se saa myös Stand Alone pelin Gwentin tapaan, itsellä myös että aina ensimmäisenä kun menee uuteen mestaan tulee checkattua nuo QB pelaajat, omaan makuun niitä pelaajia saisi olla enemmänki. Toinen että kaipaisin Hard Modea tuohon, varsinkin kun erääseen toiseen minipeliin löytyykin hard mode, jos tekee sen kaikki questit, joten toivotaan että QB:n yllättää tai että vaikeusaste nousee merkittävästi jossain vaiheessa. nyt matsit menee melkein 3-0 murska voitoilla, täytyy jossain vaiheessa haastaa pelaajat uusiksi sillä aloituspakalla. no sama se oli Witcher 3:ssa, että kun oppi Nilfgaard pakan niin eipä siinä enää sen jälkeen hirveesti tullut hävittyäkään.
 
Viimeksi muokattu:
sävelkorvasta ja rytmitajusta puheenollen niin tuo pianon pimputtelu minigame on yksi pelin pahimpia koukkuja, koska olen musikaalinen (käynyt monta vuotta laulutunneillakin), en tosin koskaan ole soittanut mutta tosiaan laulanut sitten senkin edestä niin olen jopa oppinut biisien sointuja ja melodioita ihan korva kuulolla ja kokeilemalla. tietenkin siellä on myös niitä valmiita sävelmiä mutta itse tykkään, soitella sillä ihan oikeita biisejäkin tai themejä.
 
On toi korttipeli ihan ok, ei oo kyllä FF8 korttipeliä parempi :) Oon huomannu että pelin ku pelin voittaa helposti kun vaa puskee mahdollisimman lähelle vastapelaajan päätyä, blokaten sen kortit. Sitte voi laittaa itellee ne kortit taustalle. Ei vaadi mitää osaamista :D En tie onko toi tarkoituksenmukaista mut no voitto ku voitto.
 
On toi korttipeli ihan ok, ei oo kyllä FF8 korttipeliä parempi :) Oon huomannu että pelin ku pelin voittaa helposti kun vaa puskee mahdollisimman lähelle vastapelaajan päätyä, blokaten sen kortit. Sitte voi laittaa itellee ne kortit taustalle. Ei vaadi mitää osaamista :D En tie onko toi tarkoituksenmukaista mut no voitto ku voitto.

Tämän huomasin itsekkin. Puskee vaan päälle niin voittaa helposti korttipelissä. On se ihan hyvää viihdettä mutta ei siinä mitään strategiaa tarvi tai ajatella mitä tekee kuten 8 korttipelissä.
 
Tämän huomasin itsekkin. Puskee vaan päälle niin voittaa helposti korttipelissä. On se ihan hyvää viihdettä mutta ei siinä mitään strategiaa tarvi tai ajatella mitä tekee kuten 8 korttipelissä.
Mitä pidemmälle etenee, niin säännöt ja kortit muuttuvat sitä mukaan. Lopulta alkaa tulla kortteja, jotka korvaavat laudalla olevat kortit tai muuttavat toisen päädyn korttien statseja. Se pakottaa hieman miettimään taktiikoita.
 
Tulipahan otettua ekat 3h maistiaisia tuosta open worldistä ja onhan se aika perus kauraa, tornit avaa tehtävät ja sitten menet paikalle. Mutta homma pysyi mielestäni mielenkiintoisena koska pelin maailma on upea ja sitä tekemistä ei ole joka nurkan takana. Kyllä itseä ainakin koukutti tuo ja sitä huomasi olevan vaikea lopettaa pelaamista kun halusi aina seuraaavaan paikkaan päästä. En tiedä miten monta ja kuinka usein noita avoimia paikkoja pelissä on, mutta jos joka kerta täytyy tehdä samat tehtävät se voi alkaa puuduttamaan pitkässä juoksussa, riippuu ihan miten peli on rytmitetty tarinan ja open world samoilun kannalta mutta toistaiseksi ainakin hyvin mielelläni käyn katsomassa kaikki paikat.

Kyllähän tässä on selkeästi parannettu se ensimmäisen osan suurin ongelma, nyt tämä tuntuu siltä että olet pitkällä matkalla oman jengin kanssa ja ei kokoajan hajoiteta rytmiä vaihtamalla hahmoja keiden kanssa saa pelata ja on paikkoja mitä koluta ja tutkia. Chcocobo on myös hoidettu erinomaisesti kun sen kyydistä voi poimia tavaroita ja aloittaa taistelut ja se jää aina odottaamaan sinua kun olet saanut asiasi hoidettua. Mounttaus on myös automaattista joten tekee matkaamisesta tosi sulavaa kunhan oppii ettei jätä Chocoa lähelle objektia ettei se kiipeä takas sen selkään. :D
 
37-40h takana, onpahan kertakaikkiaan ollut maagista settiä, sori vaan Soken mutta Soundtrack pysti on jo jaettu, nyt on Uematsun vuoro, koska FF7 Rebirthin soundtrack on godtier tasoa eli yksi parhaimpia soundtrackkeja koskaan, kylmiä väreitä menee vähä väliä, kokoajan saa jännittää että minkälaisen mestariteoksen Uematsu tarjoilee seuraavaksi, kuunneltavaksi, aijai tänään päästään todennäköisesti FF7 Fanien karkkikauppaan vaikka melkoinen karkkikauppa oli myös Chapter 6.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä vasta alussa, mutta miten tää aikajana kulkee, voi olla että selviää tarinan edetessä, jolloin vaan mainitkaa asiasta
jos ymmärsin oikein niin tämä peli alkaa siitä mihin ykkönen loppui eli jengi löytyy henkihieveristä raunioista ykkösen lopputaiston jäljiltä. Kuitenkin Zack tulee kaupunkiin Cloudin kanssa tässä vaiheessa. Elääkö meillä kaks Cloudia nyt rinnan tässä universumissa vai meneekö mulla vain aivot solmuun
 
ei helvetti soittelin tossa taas tunnin pianoa, on tuo vaan pirullinen laite jos on musikaalinen varmaan yhteensä playtroughsta soitellu sellainen 4-5 tuntia, harjottelen Metal Gear Solidin themeä korvakuulolla
 
Täällä vasta alussa, mutta miten tää aikajana kulkee, voi olla että selviää tarinan edetessä, jolloin vaan mainitkaa asiasta
jos ymmärsin oikein niin tämä peli alkaa siitä mihin ykkönen loppui eli jengi löytyy henkihieveristä raunioista ykkösen lopputaiston jäljiltä. Kuitenkin Zack tulee kaupunkiin Cloudin kanssa tässä vaiheessa. Elääkö meillä kaks Cloudia nyt rinnan tässä universumissa vai meneekö mulla vain aivot solmuun
En oo viel niin pitkäl et vois vastata, mut eiköhä toi selviä ja on varmaa tarinallisesti kohtuu iso spoileri. Eikö se kannata kokea itse? :)
 
En oo viel niin pitkäl et vois vastata, mut eiköhä toi selviä ja on varmaa tarinallisesti kohtuu iso spoileri. Eikö se kannata kokea itse? :)
Niinhän mä pyysinkin että jos selviää tarinassa niin sen mainitseminen riittää.

Lähinnä mietin että onko mulla jäänyt jotain sisäistämättä ykkösen tarinasta
 
Ylös Bottom