En palaisi tähän muuten, koska olin jo unohtanut koko keskustelun, mutta tuoreimman Pelit-lehden sivulla 31 sanotaan Escape from Duckovia extraction shooteriksi, joten aloin miettimään, että onko täällä väitetty genremääritelmä sittenkin lähinnä mielipide. Duckovista puuttuu täysin muut pelaajat ja silti suomalainen pelilehti puhuu pelistä nimenomaan exctraction shooterina.
Nappaan siis takaisin tähän:
Google AI-yhteenveto, mitä en toki itsekään pidän minään totuuden faktoina, listaa näin:
"An extraction shooter is a high-stakes video game subgenre blending tactical shooting with survival, where players enter a map (a "raid" or "run") to find loot and complete objectives, but must reach a specific extraction point to keep their gathered gear; dying before extraction means losing everything, creating intense player-versus-player-versus-environment (PvPvE) encounters focused on looting, survival, and strategic escape, exemplified by games like Escape from Tarkov, Hunt: Showdown, and Helldivers 2."
Sinänsä huvittava listaus koska lopussa mainitusta Helldivers 2:ta tuo mainittu PvPvE puuttuu. Esimerkkinäkin se kuitenkin on listattu:
Popular Examples
En siis itse kokisi että on noin välttämätön määritellä genre pilkuntarkasti. Minulle Helldivers 2 on yhä extraction shooter, koska minulle tuo genre on ampumista ja selviytymistä vetäytymiseen saakka.
Olen varmasti jossain muussakin yhteydessä kysynyt samaa, mutta kuka lopulta voi tai saa määrittää jonkin genren niin tarkkaan että voi sanoa että joku peli ei muka ole sitä tai tätä? Eikä siis sillä tapaa että "NHL on autopeli, nönnönnöö"-pöljyyttä vaan sitä, missä ainakin genren tärkeimmät elementit on pelissä olemassa oleellisessa osassa.
Noita voi sitten tarkentaa siten, että mistä on kyse: Helldivers on mielestäni extraction shooter ilman PvE:tä ja laajempaa loottia. Lootinkin suhteen itse silti koen että sitä siellä on mutta ymmärrän jos kokee että ne kolme eri tason materiaalia ei ehkä joidenkin mielestä ole sellaista loottia mitä sillä yleensä tarkoitetaan.
Ei ole tarkoitus tulla tässä sanomaan että "hähää, olin oikeassa", vaan enemmänkin että ei näitä genrerajoja nyt tarvitsisi näin tarkkaan alkaa nörtteilemään. Extraction shooter on ainakin minulle jonkinlainen ylätermi, jonka alle mahtuu niin Helldivers 2 kuin vaikka tuo mainittu Duckov.
Nappaan siis takaisin tähän:
Tuohon genre hommaan ei oikeastaan ole isompaa lisättävää mutta ehkä tiivistäisin vielä, että peli on extraction shooter jos siitä löytyy nämä kolme asiaa: PvPvE, permadeath tms mikä se termi onkaan ja se itse extraction mekaniikka eli mennään kenttään ja koetetaan päästä sieltä hengissä ja ajallaan pois. Helldiversiin on otettu elementtejä extraction shootereista mutta se ei kuitenkaan lopulta ole extraction shooter.
Google AI-yhteenveto, mitä en toki itsekään pidän minään totuuden faktoina, listaa näin:
"An extraction shooter is a high-stakes video game subgenre blending tactical shooting with survival, where players enter a map (a "raid" or "run") to find loot and complete objectives, but must reach a specific extraction point to keep their gathered gear; dying before extraction means losing everything, creating intense player-versus-player-versus-environment (PvPvE) encounters focused on looting, survival, and strategic escape, exemplified by games like Escape from Tarkov, Hunt: Showdown, and Helldivers 2."
Sinänsä huvittava listaus koska lopussa mainitusta Helldivers 2:ta tuo mainittu PvPvE puuttuu. Esimerkkinäkin se kuitenkin on listattu:
Popular Examples
- Escape from Tarkov (The genre's benchmark)
- Hunt: Showdown (Focus on bounty hunting and unique atmosphere)
- Helldivers 2 (Co-op focused with friendly fire and objective-based extraction)
- The Cycle: Frontier Dark and Darker (Fantasy setting)
En siis itse kokisi että on noin välttämätön määritellä genre pilkuntarkasti. Minulle Helldivers 2 on yhä extraction shooter, koska minulle tuo genre on ampumista ja selviytymistä vetäytymiseen saakka.
Olen varmasti jossain muussakin yhteydessä kysynyt samaa, mutta kuka lopulta voi tai saa määrittää jonkin genren niin tarkkaan että voi sanoa että joku peli ei muka ole sitä tai tätä? Eikä siis sillä tapaa että "NHL on autopeli, nönnönnöö"-pöljyyttä vaan sitä, missä ainakin genren tärkeimmät elementit on pelissä olemassa oleellisessa osassa.
Noita voi sitten tarkentaa siten, että mistä on kyse: Helldivers on mielestäni extraction shooter ilman PvE:tä ja laajempaa loottia. Lootinkin suhteen itse silti koen että sitä siellä on mutta ymmärrän jos kokee että ne kolme eri tason materiaalia ei ehkä joidenkin mielestä ole sellaista loottia mitä sillä yleensä tarkoitetaan.
Ei ole tarkoitus tulla tässä sanomaan että "hähää, olin oikeassa", vaan enemmänkin että ei näitä genrerajoja nyt tarvitsisi näin tarkkaan alkaa nörtteilemään. Extraction shooter on ainakin minulle jonkinlainen ylätermi, jonka alle mahtuu niin Helldivers 2 kuin vaikka tuo mainittu Duckov.
