Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Onko kaatumisherkkyydessä tullut huomattua eroja vaikkapa 120 FPS pelatessa?
Enpä ole kummallakaan konsolilla moiseen törmännyt. Series X:llä jos menee nettiselaimeen ja peliin takas, niin telkkarista joskus katoaa kuva. Telkkarin uudelleen käynnistys tehoaa aina.

Itse en kyl 30fps pelejä mielellään pelaa, mieluiten 60. 120 ja 60 eron kyllä huomaa esim. Formulapelissä kun ajetaan 300 km/h. 60fps tuntuu sen jälkeen hieman nykivältä.
 
Kyllä on jäänyt jo vuosia kaikki 30fps pelit kauppaan. Toki kun pc:lläkin pelailee, niin ei sen puolesta oikeastaan ole edes tälläistä ongelmaa ollut. Aivan käsittämätön konsepti että olisi jotenki välttämätöntä palata 30fps, eikä asettaa lähtökohdaksi sitä 60fps. Pc:llä voi tiputtaa kaikki graffa-asetukset niin alas että varmasti pyörii. Miksei tätä voisi tehdä konsoleilla?
 
Minusta on ihan hyvä, jos sitten tuon 30 fps:n saa korjattua 60 fps:ään ostamalla tehoversion konsolista. Ongelmana on, että tuskin kaikista peleistä tulee kuitenkaan tehoversiota ja tässä joutuu pari vuotta ehkä kärvistelemään diashowssa, jos valitsee sellaiset pelit, joissa on vain 30 fps vaihtoehto.
 
Minusta tuntuu että tuo 30fps häiritsee lähinnä silloin, kun on pidemmän aikaa pelannut 60fps+ pelejä, tai pelaa vuorotellen 30fps ja 60fps. Yleensä ainakin itse totun 30fps menoon aika nopeasti, jos ei tule pelattua siinä välissä muuta

Näinhän se on. Silmät tottuu (ainakin minulla) jos on pelannut tarpeeksi pitkään 30fps -pelejä. Enkä huomaa heti eroa, kun siirryn 30fps -pelistä 60fps -peliin vaan siihen menee oma aikansa ja kun olen hetkeksi tottunut 60fps -peliin niin silloin vasta tulee huomattua 30fps -pelin alhainen ruudunpäivitys, kun tulee sellaiseen peliin palattua.
 
Kyllä on jäänyt jo vuosia kaikki 30fps pelit kauppaan. Toki kun pc:lläkin pelailee, niin ei sen puolesta oikeastaan ole edes tälläistä ongelmaa ollut. Aivan käsittämätön konsepti että olisi jotenki välttämätöntä palata 30fps, eikä asettaa lähtökohdaksi sitä 60fps. Pc:llä voi tiputtaa kaikki graffa-asetukset niin alas että varmasti pyörii. Miksei tätä voisi tehdä konsoleilla?

Jos konsoleiden CPU on se pullonkaula niin ei resoluutioiden ja muiden asetusten pienentäminen riitä. Tulevat UE5-projektit näyttävät ainakin olevan 30fps max konsoleilla. VRR:ää voi tietysti hyödyntää ja saada 30-60fps mutta jos peli ei ole jatkuvasti yli 40fps niin hyöty olematon.
 
Jos konsoleiden CPU on se pullonkaula niin ei resoluutioiden ja muiden asetusten pienentäminen riitä. Tulevat UE5-projektit näyttävät ainakin olevan 30fps max konsoleilla. VRR:ää voi tietysti hyödyntää ja saada 30-60fps mutta jos peli ei ole jatkuvasti yli 40fps niin hyöty olematon.

No sen näkee sitten tietysti myyvätkö 30fps pelit samaan tapaan kuin ennen, vai kannattaako tehdä vähän vähemmän hienon näköinen peli että se pyörii 60fps. Mielestäni kannattaa, mutta myyntiluvuthan sen sitten kertovat mille jengi antaa arvoa.
 
Jos nyt vääjäämättä tulee paluu 30 fps peleihin niin itselle kelpaisi että 120hz tilassa niitä saisi pelata 40 fps. Tuo on sen verran iso ero 30vs40 että kyllä sillä pärjäisi. Toki jos 60 fps on valittavissa niin otan sen aina 4k 40fps modin sijasta, mutta jos se on ainut vaihtoehto niin ei niitä pelejä sen takia tarvitsisi kauppaan jättää.
 
Mä kerron lyhyesti tarinan, joskus nuorena poikana ku oli köyhä nii pelasin semmosilla nuhapumpuilla että peli just pystyi menee päälle. Oli eräski peli missä fps oli sitä luokkaa että hahmoa pystyi liikuttaa vaa jos veti hiiren suoraan maahan niin fps parani, ei ollut mitää näkökentässä, sen verran nosti katsetta ylös että näki minne on menossa, sit taas naama maahan. Sisätiloissa sit oli jotenki siedettävmpää, en muista kyl mikä peli oli kyseessä mut näitä tapauksia riittää. Näin pelasin montaki vuotta, kunnes alkoi saamaan rahaa ja parempia vehkeitä, lopulta kyllästyin PC.n kanssa värkkää ja siirryin konsoleihin ja siinä oli helppo kun lykkäs vaa pelin sisään ja toimii miten toimii.

Se on ehkä yksi syy miksi olen hyvinki anteeksi antavainen fpeeässille tai et peli droppaa välillä, toki nyt kun on uusien konsolien myötä kokenut miten se voi parhaimillaan pyörii on se sen verran hemmoteltu että mitään nuoren pojan fpeeässiä en kyl enää kestäis :p Mut jos pelit tyylii bayonetta 3 tai miten elden ring oli ps5.lle on mun silmälle ihan riittävä ilman et alkaa oksentaa.
 
Itse en usko että tulisi enää isommissa määrin pelejä missä 30fps on ainut vaihtoehto. Tai sitten en vain halua uskoa.
Kyllä niitä tulee ja siihen kannattaa valmistautua. Se on mielenkiintoista nähdä että mitä vaikkapa Sony tekee heidän omilla peleillä sitten kun PS4 puotetaan kyydistä. Se graafinen hyppäys ei tule ilmaiseksi jos ja kun se halutaan ottaa.
 
  • Like
Reactions: Zak
Kyllä niitä tulee ja siihen kannattaa valmistautua. Se on mielenkiintoista nähdä että mitä vaikkapa Sony tekee heidän omilla peleillä sitten kun PS4 puotetaan kyydistä. Se graafinen hyppäys ei tule ilmaiseksi jos ja kun se halutaan ottaa.

Voihan siinä käydä niinkin päin että ku vanhat tiputetaa pois nii onkin varaa lisätä graafista nannaa ja fpeeässää tai valita molempia, (tämä siis oma toive) ei ne rafhffat tartte olla enää sen parempia mitä esim horizon oli ja sekin pystyi 60fps. En ees tiedä tarviiko sitä enää sen parempaa, mut toisaalta sama ajatteli joskus ps1 gran turismosta että "ei ne raffat kyl enää tän parempia tartte olla" :D
 
Kyllä niitä tulee ja siihen kannattaa valmistautua. Se on mielenkiintoista nähdä että mitä vaikkapa Sony tekee heidän omilla peleillä sitten kun PS4 puotetaan kyydistä. Se graafinen hyppäys ei tule ilmaiseksi jos ja kun se halutaan ottaa.
En tiedä miten hyvin olet perillä tekniikasta, mutta jos odotat "graafista hyppäystä" siinä kohtaa kun vanhat geni jää pois, niin tulet pettymään. Sitä extrakarkkia on kyllä pystytty nykyisinkin lisäämään uudelle genille, joten mitään hyppäystä ei oikein pääse syntymään. Halu varmasti hyppäykselle on, mutta ei sitä ole rahkeita ottaa.
 
Joulukuussa 2020 sain samaan Xbox Series X:n ja LG CX65 telkkarin (ruutu ~2m päässä silmistä). Kaikki pelaamani pelit ovat sen jälkeen olleet vähintään 60fps, mukana myös useita 120fps pelejä. Vajaa kaksi vuotta tuollaista pelaamista niin en vain enää pysty 30fps pelejä pelamaan. Ei voi minkään. Kokeilin uutta Plague Talea joka tolla mun telkkarilla pitäisi pyöriä 40fps mutta ihampaskalta tuntui sekin. Joo joo, komealta näyttää peli niin kauan kun ei koske ohjaimen oikeaan tattiin, mutta sitten kun kääntää pelissä päätä niin mulla menee modernin pelin fiilikset täysin. Ei kuulu mielestäni nykypäivän pelaamisen tuollainen käppä framerate. Kymmenen minuutin pelamisen jälkeen delete-nappula lauloi.

Ainoastaan kolmenkympin frameratella pyöriviä pelejä en aio ostaa enkä Game Passin kautta pelata. Twitterissä ja Instagrammissa käyn julkaisijalle kommentoimassa että en osta peliä koska se ei täytä laatuvaatimuksiani.
 
Jännä kyllä, olen aina pitänyt 60fps aikast sujuvana pelikokemuksena. Nyt kun Series S:llä pelannut Haloa 120fps, päätin testailla miltä se 60fps näyttää, niin voi jestas, että tuntui nykivältä:D Varmasti suurin syy tähän se, kun nyt silmä tottunut tuohon 120fps. Näin ne erot korostuu. Täytyy varmaan kokeilla vielä 30fps :)
 
Jännä kyllä, olen aina pitänyt 60fps aikast sujuvana pelikokemuksena. Nyt kun Series S:llä pelannut Haloa 120fps, päätin testailla miltä se 60fps näyttää, niin voi jestas, että tuntui nykivältä:D Varmasti suurin syy tähän se, kun nyt silmä tottunut tuohon 120fps. Näin ne erot korostuu. Täytyy varmaan kokeilla vielä 30fps :)
Mikähän telkku malli kyseessä?
 
Itsekin olen miettinyt, että voi johtua telkusta, ettei 120 fps näytä niin suurelta muutokselta. Tilasin juuri 240 Hz näytön, jolla aion testata, näkyisikö ero paremmin.
 
Ei telkku vaan monitori, AOC 24G2SAE.
ok. pystytkö katsomaan miltä tuo 60fps scrollaava teksti näyttää 60 ja 120hz tiloilla:

Teoriassa pitäs näyttää samalta.. mutta miltä, Kun seuraat kuvaketta niin tuleeko tuplakuvaa, onko terävä vai hiukan blurri liikkeen suunnassa?
Tarkoitus siis selvittää miten ao. monitori hoitaa asiaa eri virkistystaajuuksilla jos liike 60fps..
 
ok. pystytkö katsomaan miltä tuo 60fps scrollaava teksti näyttää 60 ja 120hz tiloilla:

Teoriassa pitäs näyttää samalta.. mutta miltä, Kun seuraat kuvaketta niin tuleeko tuplakuvaa, onko terävä vai hiukan blurri liikkeen suunnassa?
Tarkoitus siis selvittää miten ao. monitori hoitaa asiaa eri virkistystaajuuksilla jos liike 60fps..

No en kyllä eroa huomannut 60/120hz tiloilla, ei näillä silmillä ainakaan :D. Liike on tasainen koko ajan, logo inan blurri liikkeen suunnassa, mutta silti selkeä. Ei havaittavissa tuplakuvaa.

Edit

Vai oisko inan blurrimpi 60hz, en mä tiiä, täytyy laittaa lasit päähän ja tarkkailla paremmin vielä, paremmalla ajalla :p
 
Viimeksi muokattu:
No en kyllä eroa huomannut 60/120hz tiloilla, ei näillä silmillä ainakaan :D. Liike on tasainen koko ajan, logo inan blurri liikkeen suunnassa, mutta silti selkeä. Ei havaittavissa tuplakuvaa.

Nyt saa korjata jos olen ihan kuutamolla tämän suhteen, mutta ei tuosta videosta voi tehdä mitään vertailua 60fps vs 120fps. Syystä että että se video on vaan 60fps, ja siinä ei auta vaikka olis 360fps näyttö, niin ei se video sen smoothimmaksi muutu.


Tuolla voi testailla paremmin.

Itsekin olen miettinyt, että voi johtua telkusta, ettei 120 fps näytä niin suurelta muutokselta. Tilasin juuri 240 Hz näytön, jolla aion testata, näkyisikö ero paremmin.

PC:llä vissiin tarkoitus testailla? Konsoleilla max fps 120.
 
Ylös Bottom