Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Hyvä homma, niin saa puuttuvia juttuja poimittua sitten ja miten ihmeessä sait vastauksen tuohon "come up with a new plan" bugia koskevaan kysymykseen Twitterissä. Aika moni sitä kuulemma kysellyt ilman vastauksen saamista :D

No, kiitokset sulle siitä, että sait infoa siitä, jos olet tuo Twitterin StammyFi
Varmasti vain tuurista, algoritmista ja Thomas Zanen poetiikasta kiinni, että kelle ehditään/pystytään vastaamaan. :) Täytyy hattua nostaa Puhalle, että jaksaa kommunikoida fanien kanssa. Bugeja on tosiaan ollut liikaa, mutta nopeat korjaukset ja tiedottaminen auttavat asiaa.
 
Tässä muuten kappale SIITÄ kohtauksesta. Hyvä biisi näin muutenkin kuunnellen.


Kymmenisen tuntia takana ja tämä iskee itselle aivan tajuttoman kovaa edelleen. Nautin kyllä joka hetkestä. PC:llä näyttää todella hyvältä ja pyörii hämmentävän tasaisesti vaikkei markkinoiden tehokkainta ja uusinta rautaa olekaan.
 
Itsellä jäi tauolle koko peli viikoksi mutta nyt taas mennään ja rullataan.
Tuo pari sivua taaemmin mainittu HS artikkelista lainattu kohtaus oli kyllä jotain mitä en odottanut - varsinkaan noin tyylikkäästi toteutettuna. HS on varmasti oikeassa siinä että videopelimaailmassa ole mitään vastaavaa tehty aiemmin.

Semmoinen tuossa tuli mieleen että onko väliä jos
jättää pelaamatta toisella puoliskolla? Tykkään enemmän tuosta Sagan touhusta Alanin ollessa vähän turhankin ahdistava? Jääkö jotain kokematta?
Onko loppu erilainen?
 
Itsellä jäi tauolle koko peli viikoksi mutta nyt taas mennään ja rullataan.
Tuo pari sivua taaemmin mainittu HS artikkelista lainattu kohtaus oli kyllä jotain mitä en odottanut - varsinkaan noin tyylikkäästi toteutettuna. HS on varmasti oikeassa siinä että videopelimaailmassa ole mitään vastaavaa tehty aiemmin.

Semmoinen tuossa tuli mieleen että onko väliä jos
jättää pelaamatta toisella puoliskolla? Tykkään enemmän tuosta Sagan touhusta Alanin ollessa vähän turhankin ahdistava? Jääkö jotain kokematta?
Onko loppu erilainen?
Ei jää,
koska molemmilla on pakko pelata, mutta voit Sagalla pelata niin pitkälle, kuin peli vain antaa ilman vaihtamista.
 
Eilen tuli läpäistyä Alan Wake II ja kyllä tämä oli aika unohtumaton kokemus useammallakin tavalla.
Tiedän kyllä että aiemmin on Remedyn pelien juonikuviot menneet niin överiksi että lopussa on ollut "hohhoijaa" reaktio. Tällä kertaa annoin vaan tarinan viedä mukanaan ja vaikka kohtia on jotka menee yli oman pään, niin nyt se ei haitannut.
Kenties Twin Peaksin 3. kauden katsominen opetti että aina ei tarvitse tajuta kaikkea mitä näkee. Siitä voi silti nauttia.
 
Ei tätä peliä voi muuta kuin kehua. Eilen tuli pelattua SE kohtaus ja sen musiikki on soinut koko päivän päässä.

Tykkään pelin tunnelmasta, huumorista ja tahdista. Jos meno pysyy samana loppuun asti, niin käsissäni on yksi vuoden parhaista peleistä. Ja se on paljon sanottu, kun kuluva vuosi on ollut erittäin hyvä peli vuosi.

Edit: Ahma olut kyllä maistuisi.
 
Nyt on taas isompi päivitys julkaistu. Ohessa muutoshistoria.

Update 10 includes 100+ fixes. The critical issues blocking progress in the Scratch (A New Plan) mission and misbehaving in the Espresso Express in Local Girl (Coffee World) have been resolved.

Global
-General bugfixes and additional polish
-Fixed multiple localization issues
-Fixed banding present in certain cinematics
-Rebalanced the Taken Diver enemy to be more dangerous
-Added a few missing German and Spanish VO lines
-Increased ammo and health item drop rates from containers in the Cynthia boss fight
-Rebalanced Nightingale boss fight in Normal mode making player weapons more powerful
-HDR toggle in brightness calibration UI should now work as expected
-Tutorial texts should only appear in the right places
-Fixed the weather. It should not be raining indoors anymore
-Low health state visual effect intensity toned down
-Fixed an issue with the camera going wild in Saga’s weapon upgrade screen
-Fixed instances of Alex Casey t-posing menacingly
-All Pat Maine radio shows are now listenable
-Player progress should no longer be blocked by unruly furniture and props being in the wrong place

Platform specific

Xbox Series
-Fixed an issue with audio missing or cutting out

PlayStation 5
-Fixed an issue where using Share Play would, in rare instances, crash the game

-Fixed several wrong audio states towards the end of the game

Mission specific

INVITATION
-Fixed an issue where players were unable to talk to Casey after the autopsy and thus being blocked from progressing in the mission
-Fixed an issue where in rare circumstances, Nightingale could get stuck in the scenery

CASEY
-Opening the subway door during the escape from the Dark Presence has been made significantly easier by requiring far less button mashing, especially on keyboards

LOCAL GIRL
-Made Coffee World more fun. Fixed an issue where cups from Slow Roaster were not showing and where carriages from Espresso Express blocked player progress
-The clue about the Kalevala workshop now unlocks at the correct time
-A Manuscript page did not want to be found and has been taught a lesson

WE SING
-The cursor should appear correctly on the Plot board during the mission.

OLD GODS
-Fixed an issue where the key fob from Rose did not spawn correctly for players
-Fixed an issue where players were unable to trigger the call from Tor and place evidence on the Case Board + several related issues
-Fixed an issue where players could not enter the Overlap upon dying as the record player refused to play the hits and allow re-entry to the Overlap.
-Fixed an issue where the option to Profile Cynthia disappeared after reloading a save game

ROOM 665
-Fixed an issue where players could get stuck in the Break Room
-The Echo will now respawn in the instance that the player doesn’t watch the video to the very end

SCRATCH
-Fixed an issue where players were unable to talk to FBC agent Estevez and come up with a New Plan to progress the mission
-Saga should not end up in Dark Place after the point of no return
-Fixed an issue where players could get their progress blocked if changing to another case

ZANE’S FILM
-Tim Breaker’s map now properly reveals the Word of Power location behind the cinema

Lähde: Alan Wake
 
RIP T pose Casey.

Myöskin New Plan bugi on korjattu, täälläkin tais joku olla jolla se oli.
Mulla oli ja on edelleen, eli tämä päivitys ei sitä korjaa. En edelleenkään pysty puhumaan tuon Agentin kanssa

Kyllä tässä alkaa jo pikkasen suututtamaan tämmönen bugi ja kohta sieltä tulee ihan varmasti "alottakaa peli alusta, emme pysty korjaamaan tuota"

No, eipähän tarvii enää koskaan ostaa Remedyn pelejä julkaisussa.
 
Viimeksi muokattu:
RIP T pose Casey.
Jos tämä nyt on se jossa ukko oli jähmettyneenä karmivan näköisesti t-asentoon seinää vasten, niin minähän luulin, että Remedyllä ollaan taas vain outoja ja se kuuluu peliin. Puolisokin ihan kysyi miksi se tönöttää tossa tuolla tavalla johon minä suu vaahdossa, että "se nyt kuuluu tähän unenomaiseen maailmaan eikö ookki siistiä." No ilmeisesti tätä en koe enää seuraavalla pelikerralla.
 
Itsellä kävi tuuri nyt ja bugi, joka esti oman etenemisen korjaantui päivityksen myötä omassa pelissä ja pääsee jatkamaan.

Eli tämä: Fixed an issue where the key fob from Rose did not spawn correctly for players.
 
Mulla oli ja on edelleen, eli tämä päivitys ei sitä korjaa. En edelleenkään pysty puhumaan tuon Agentin kanssa

Kyllä tässä alkaa jo pikkasen suututtamaan tämmönen bugi ja kohta sieltä tulee ihan varmasti "alottakaa peli alusta, emme pysty korjaamaan tuota"
Kurjaa! Bugikorjauksia tehdessä on aina tietysti keskeistä se, että estääkö korjaus vain bugin jatkossa vai korjaako se sen myös postuumisti.

Lienee kuolleen hevosen lyömistä, mutta onko uudelleen lataamisesta tms. mitään hyötyä tai oletko kokeillut nyt patchin jälkeen? Load game - valikossa taisi itselläni näkyä viisikin tallenusta, joista kolme on manuaalisia ja kaksi sitten ilmeisesti automaattitallennuksia.

Edit. Twitterin perusteella samaa ongelmaa on vielä monella... Ja ei ilmeisesti korjaannu latailulla. Ainoa hyvä puoli tässä on, että ainakin kyseessä on yleinen bugi, eikä vain yhdellä käyttäjällä oleva. Tämä lisää korjaamisen todennäköisyyttä.
 
Kurjaa! Bugikorjauksia tehdessä on aina tietysti keskeistä se, että estääkö korjaus vain bugin jatkossa vai korjaako se sen myös postuumisti.

Lienee kuolleen hevosen lyömistä, mutta onko uudelleen lataamisesta tms. mitään hyötyä tai oletko kokeillut nyt patchin jälkeen? Load game - valikossa taisi itselläni näkyä viisikin tallenusta, joista kolme on manuaalisia ja kaksi sitten ilmeisesti automaattitallennuksia.

Edit. Twitterin perusteella samaa ongelmaa on vielä monella... Ja ei ilmeisesti korjaannu latailulla. Ainoa hyvä puoli tässä on, että ainakin kyseessä on yleinen bugi, eikä vain yhdellä käyttäjällä oleva. Tämä lisää korjaamisen todennäköisyyttä.
Juu, täytyy vain toivoa että saavat korjattua, koska ei paljoa huvita aloittaa alusta.
 
Harmi, että PS5:llä ei voi enää lähettää tallennuksia kehittäjille. PS4:llä tuo taisi vielä onnistua.

1000001297.jpg
 
Ihmeen bugisena julkaistu tämä teos. Itse jäin jumiin the new plan tehtävään, eikä ole kiinnostanut sen jälkeen peliä käynnistää. Muistaako kukaan muuta AAA-peliä, missä olisi näin monta erilaista etenemisen lopettavaa bugia? Mulla jäi joskus half life 2 kesken tuplasaven puutteen takia, enkä sitä koskaan pelannut loppuun. Tässä onneksi manual save ei ole kovin kaukana, ei vaan ole kiinnostanut..
 
Ihmeen bugisena julkaistu tämä teos. Itse jäin jumiin the new plan tehtävään, eikä ole kiinnostanut sen jälkeen peliä käynnistää. Muistaako kukaan muuta AAA-peliä, missä olisi näin monta erilaista etenemisen lopettavaa bugia? Mulla jäi joskus half life 2 kesken tuplasaven puutteen takia, enkä sitä koskaan pelannut loppuun. Tässä onneksi manual save ei ole kovin kaukana, ei vaan ole kiinnostanut..
Bugit nyt ovat ylipäätään sellaisia tuurin ja henkimaailman juttuja. Toisilla tulee samassa pelissä ihan tolkuttomasti bugeja ja toiset seilaavat lähes bugittomasti samaa peliä läpi. Näin se todellakin on, ja saman olen omalla kohdallani kokenut jo varsin usein. Asiaan vaikuttaa myös se, tekeekö konsoliinsa tai tietokoneeseensa riittävän usein hard bootin. Itse suosittelen sen tekemään ennen jokaista pelisessiota.

itselläni ei tosiaan ollut kummoisesti bugeja julkaisussa vaikkapa Cyberpunk 2077:ssä, mutta vastaavasti Alan Wake 2:ssa niitä oli todella paljon. Toki varsin paljon niitä korjattiin jo ensimmäisillä päivityksillä ja jo niiden jälkeen ilmeni itselleni enää varsin vähän bugeja. Pelissä on joka tapauksessa ollut hyvinkin paljon bugeja, vaikka niitä ei kaikille ole toki välttämättä tullut kohdalle. Suuresta bugimäärästä kertoo suuri päivitysten määrä heti pelin julkaisusta alkaen. Siitä sinänsä Remedylle kuitenkin tunnustusta, että ovat niin aktiivisesti bugeja korjanneet. Toisaalta olisi varmaan järkevämpää ollut julkaista peli selvästi valmiimpana. Toki näin nykyään tuppaavat lähes kaikki tekemään, eli pelit julkaistaan puolivalmiina.

Harmi, ettei Remedy voi sinänsä päivityksillä korjata Alan Wake 2:n suurimpia ongelmia minun kannaltani. Pelissä on mielestäni onnettomat kontrollit, teennäinen kulissimaailma, jossa mennään pienissä rajatuissa putkissa, jotka on nidottu kasaan jonkinlaiseksi semi-avoimeksi avoimen maailman irvikuvaksi. Tämä syö immersiota pahasti ja sen lisäksi pelissä on jatkuvasti immersiota pahasti syöviä juttuja muutenkin, surkeasti toteutetun näyttelijätyön, myötähäpeää aiheuttavan huonon dialogin sekä totaalisia epäjohdonmukaisuuksia ja suoranaisia lapsellisuksia pullollaan olevan tarinan ja pelimaailman takia. Näistä syistä johtuen Alan Wake 2 on itselleni huono peli, ja tulee mitä todennäköisimmin jäämään kesken. Vuoden ehdottomasti suurimpia pettymyksiä itselleni ikävä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelissä on mielestäni onnettomat kontrollit, teennäinen kulissimaailma, jossa mennään pienissä rajatuissa putkissa, jotka on nidottu kasaan jonkinlaiseksi semi-avoimen maailman irvikuvaksi.
Ihan pakko kysyä, kun sanoit pitäväsi ensimmäisestä Alan Wakesta, että miksi siinä ei nuo rajatut putket ja kulissimaailma häirinnyt yhtään? Sehän on ihan valtavan paljon enemmän putkessa etenemistä ja ihan valtavan paljon enemmän kulissi (miksi tämä edes on kulissi sen enempää, kun mikään muukaan peli), kun tämä jatko-osa. Lisäksi kaikki pelilliset jutut nähtiin ensimmäisen 15min aikana, joita oli ihan valtavan paljon rajatummin, kun tässä jatko-osassa. Millanen muuten on hyvä semi-avoin maailma jos tämä on sen irvikuva? Oletko pelannut esim RE4:n remakea? Sehän on kenttärakenteensa puolesta hyvin samanlainen tämän kanssa ja myös vuoden parhaita pelejä. Samoin RE2 remake on hyvin tämän kaltainen. Samoin kontrollit RE2/4 ovat melkeen yks yhteen tämän kanssa eikä näissä ole kyllä mielestäni yhtään mitään vikaa. Osaatko selittää miks kontrollit on mielestäsi huonot ilman, että vain sanot, että ne on paskat?

Muutoin ollaan kyllä taas mielipiteiden kanssa niin kaukana toisistamme ja tämmöset tilanteet saa aina hämmästelemään, että onko me pelattu edes samaa peliä. Itselle Alan Wake 2 oli helposti vuoden toiseksi kovin peli Zeldan jälkeen ja yltää varmasti omaan kaikkien aikojen pelien top10:kin. Olihan tässä muutamia bugeja (mutta aivan valtavan kaukana esim siitä Cyberpunkin shitshowsta julkaisussa, eikä tätä sentään ole tarvinnut millään alustalla ottaa myynnistä pois bugisuuden takia) ja ruudunpäivitys droppaili välistä ikävästi PS5:lla vaikka oli VRR:kin käytössä. Mutta eipä nuo onnistunut pilaamaan omaa fiilistä tästä mestariteoksesta.
 
Nähdyn perusteella jos jotain lausetta en tähän peliin liittäisi niin "kulissimaailma joka syö immersiota". Setuppi vaikuttaa pikemminkin tunnelmaa tihkuvalta johon on helppo uppoutua. Tuntuu että jotkut harvat fiilistelee vain avoimen maailman pelejä joissa pitää olla hehtaaritolkulla elotonta pikselipreeriaa. Sehän jos jokin immersion tappaa ja muistaa että pelkkää kulissia ja peliähän tämä vain onkin.

Muutkin moitteet herättivät kohtalaisen kokoista ihmetystä, mutta subjektiivistahan kaikki lopulta on.
 
Ylös Bottom