Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ihme homma, vihaan peliä mutta en voi lopettaa sen pelaamista... :confused:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Parhaimpina puolina jäi oletetusti kauhutunnelman lisäksi vapiseviin käsiin valon & pyssyttelyn toimivuus, yllättävänkin iso lohkale (suomalaista) huumoria sekä koukuttava ja mielenkiintoinen juoni. Ketjussa jo aiemmin parjatut "puzzlet" ratkesivat jo heti roikkuvan parrun nähtyään (miksiköhän tuo lauta roikk--AI SITÄ PITÄÄ SIIRTÄÄ yllätys) ja kahinoissa väisteleminen oli jokseenkin kankeaa ja rasittavaa. Nousee itsellä varmastikin vuoden parhaimpien pelien listoille.

Syvempää perehtymistä ja arviota MoonTV:n Gamerissa.
-Raine/Gamer
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Vihdoin tuli hankittua pelistä 1000 GS, kolme läpipeluuta siihen meni.

Pysyykö nuo kaikki kerättävät toiseen läpipeluu kierrokseen? Eli jos minulla on 98/100 termoskannua kerättynä, niin toisella kierroksella täytyy löytää vaan ne puuttuvat kaksi...
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pysyykö nuo kaikki kerättävät toiseen läpipeluu kierrokseen? Eli jos minulla on 98/100 termoskannua kerättynä, niin toisella kierroksella täytyy löytää vaan ne puuttuvat kaksi...

Joo ne kerätyt säilyvät uudella pelikerralla. Itse alotin juuri Nightmarella pelaamaan jota se kyllä nimensä mukaisesti on :rolleyes:
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Joo ne kerätyt säilyvät uudella pelikerralla. Itse alotin juuri Nightmarella pelaamaan jota se kyllä nimensä mukaisesti on :rolleyes:

Mutta käsikirjoituksen sivut eivät ilmeisesti säily löydettyinä? Itsekin pelailen Nightmarella ja löytyy vähän väliä käsikirjoituksen sivuja, jotka olen jo lukenut..
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Mutta käsikirjoituksen sivut eivät ilmeisesti säily löydettyinä? Itsekin pelailen Nightmarella ja löytyy vähän väliä käsikirjoituksen sivuja, jotka olen jo lukenut..

Näin on. Toisaalta ennen lukemattoman sivun löytyessä ilmestyy ruudun alareunaan kuva, josta tunnistaa uuden sivun.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Itse alotin juuri Nightmarella pelaamaan jota se kyllä nimensä mukaisesti on :rolleyes:

Nightmare oli omaan makuun liian helppo, sillä helposti pääsi pakoon vihollisilta kun se oli mahdollista, eikä niiden tappaminen ollut vaikeaa. Päätin olla avaamatta piilotettuja arkkuja ja silti oli liian helppo.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ketjussa jo aiemmin parjatut "puzzlet"...

Jo sana "puzzle" on vähän liioittelua. Näihin Remedyn kannattaa ehdottomasti panostaa jatko-osassa (olettaen, että sellainen tulee), eli toiminnan ja välipätkien sekaan voisi huolettaa laittaa tiettyjä "puzzlemaisia" osioita (siis muutakin kuin "tie-tukittu-paina-nappia-läheisestä-vajasta", jotka on ratkattu parissa minuutissa).

Ei välttämättä tarvitse mennä Tomb Raider/Uncharted -osastolle, mutta jotain kuitenkin. Siinä kohdassa, missä piti
valolla tuhota isompi este ja Takenit kimpussa samaan aikaan
oli jo sinne päin. Osa noista voi kuitenkin olla rauhallisia kohtauksia, jossa on aikaa funtsia.

Noilla saisi myös sitä tiettyä (ja mielestäni tarvittavaa) "hengäsaikaa" toiminnan ja kauhun väliin. Ja kuitenkin niin, ettei pelaajalla tule tylsää (kun on jotain pientä "puzzlea" tms ratkottavana). Ei Wakesta kuitenkaan mitään puzzle-peliä kannata tehdä, mutta toimiihan tuollainen jopa tosi hektisissä toimintapeleissä (mm. God of War).
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Läpi meni. Päällimmäisenä erittäin positiiviset fiilikset. Peli oli mainiota A-luokan viihdettä. Miinusta tulee episodien laadun epätasaisuudesta. Siinä missä toinen episodi oli loistavasti jaksotettu toiminnan, tutkimisen ja välivideoiden osalta niin joku toinen ei sitten niin ollutkaan.

Mitä tulee audiovisuaaliseen ulosantiin, niin pienistä kauneusvirheistä huolimatta jälki on vaikuttavan näköistä. Erityistä plussaa saavat rakennukset ja kasvillisuus. Yhdessä kohdassa kirjaimellisesti eksyin metsään vaikka peli etenikin "putkessa".

Usvainen, utuinen ja ah niin painostava tunnelma, jonka vain Waken taskulampun valokeila lävistää, on pelin ehdoton suola(tarinan ohella tietysti). Episodimaisen rakenteensa, ja jaksojen loppuun jätettyjen juonikoukkujen ansiosta pelaamista ei malta lopettaa. On vain pakko nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu. Valon kanssa kikkailu ei ole täysin uutta ja ihmeellistä pelien maailmassa, mutta Alan Wake toteuttaa sen esimerkillisesti. Valon lähteitä kun on muitakin kuin vain se taskulamppu. Oli myös ilahduttavaa pelin alussa huomata että crosshair loistaa poissaolollaan ja hyvä niin. Taas kerran tunnelman luomisessa tämä oli hyvä valinta.

Alan Wake oli minulle yksinpelikokemuksena yksi tämän konsolisukupolven parhaista. Peli liimasi allekirjoittaneen sohvan pohjalle ja irti ei päästänyt muu kuin toisesta todellisuudesta kuulunut kaukainen huhuilu; "Etkö sä nyt oo taas tälle päivälle pelannut ihan tarpeeksi?" Saman efektin on aiheuttanut muun muassa Mass Effectit ja Fallout 3, joten kyllä Remedy on ihan arvoisessaan seurassa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

ai hitto että vihaan
noita aikarajallisia achievementteja
, mutta näköjään ekalla yrittämällä onnistui tällä kertaa.
aika paljon tästä pelistä löytyy tekemistä, vaikka porukka valittanut, että liian lyhyt olisi. pelin edetessä tulee koko ajan kaikkea hienoa ja uutta vastaan. vielä ei ole läpi mennyt, vaan on tullut tutkittua aika reilusti
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

tunnelmassa ja ulkonäössä muuten paljon yhtäläistä alone in the dark the new nightmaren kanssa, jos joku tämän hienon kauhuseikkailun muistaa
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kyllä rikkoutui mielikuva pelimaailman avoimuudesta. Avointa ei ensimmäisen episodin perusteella ole kuin joitain sadan metrin umpikujia ja reitit "salaisiin" ammusvarastoihin. Se ei sinänsä häiritse jos ei ehdoin tahdoin yritätä juosta metsään, vaan juonta seuraavasti pelaamalla liikkumatilaa tuntuisi olevan riittävästi.

Dialogia tunkee kyllä mukavasti joka väliin kun hahmot huutelee aina kohdatessa. Varsinkin riivattujen jorinat on mukavaa kuunneltavaa pelkän zombiörinän sijaan. Tosin yhdessä kohti jo ennätin saamaan 2-3 dialogia höpöttämään päällekkäin (sivuhahmo huuteli minne pitäisi mennä + Alan kommentoi mitä tuli tehtyä + samaan aikaan meinasin focustaa maisemaan) ja siihen vielä päälle välivideon katkaisemaan. Meni ilkeän tuntuisesti juttua ohi, vaikkakin taisin itse siinä kohdin seikkailla hieman omiani yrittäessäni vältellä juonta viemästä pois toiseen peliympäristöön.

Kolmas harmi on hieman liian lähelle tuleva kamera joka häiritsee niin seinien luona liikkumista ja aiemmin jonkun mainitsemien, joka puolelta iskevien vihollisten kanssa tappelua. Mutta toisaalta se tuo pelaamisen lähemmäksi todellisuutta, kun painajasmaisessa pimeydessä Alan ei voi itsekään nähdä mitä selän takana tapahtuu. FPS olisi vielä realistisempi mutta näin pimeässä ja esteellisessä maastossa jo liian kömpelö.

Dragonfly iloitsi crosshairin poissaolosta, mutta itse iloitsen sen korvaavasta 3d-tähtäyksestä: taskulampun valokeilasta.

Mutta näistä pikkuvioista huolimatta varsin sympaattinen pelattava. Tietyllä tapaa tämä tuntuu pelattavalta tv-sarjalta, eikä rehellisen aidoista elementeistä koostuva ympäristökään ole totutun pelimaailmaksi leimaava. Valoisaan kaupunkiin olisi ollut kiva tutustua enemmänkin ennen kaamosta, mutta ilmeisesti tässä pelissä saa kokea molempia maailmoja vähän sekaisin. Pimeässä metsässä ei jaksaisi koko peliä juosta; siihen on jo liian monet pelit ja elokuvat sortuneet ja kliseiden kiusaajana Remendyn pelin uskoisin olevan jotain muuta.

Ensimmäisen episodin pelasin ehkä liian tutkivasti ja termoksiä etsien, mutta nyt pelin luonteen tuntien täytynee jatkaa ensimmäinen läpäisy juonta seuraten ja kerätä roippeet uusinnassa.

Yhtään jänistä en ensimmäisen episodin aikana huomannut, mutta onneksi julmat korpit ajavat asian juuri niin kuin toivoinkin. Ne istuvat peloteltavina valoisan aikaan, mutta ovat todellinen uhka pimeydessä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Pari episodia takana ja kylla on maistunut tahan asti. Olen ollut erityisen vaikuttunut tarinankerronnan sujuvuudesta. Itse tarina tuntuu genrelle perinteiselta meiningilta, mutta kerronta on poikkeuksellisen sujuvan oloista ja sita kautta ei malttaisi lopettaa pelaamista vaikka toihinkin pitaisi aamulla jaksaa herata :)

Survival genren riippakivena vuosia olleet surkeat kontrollit on kerrankin fiksattu kuntoon, ja Max Paynemainen toiminta sopii peliin hyvin. Alussa hieman arvelutti vihulaisten yksipuolisuus, ja lahinna se etta kaykohan naiden ihmishahmojen lahtaaminen tylsaksi, mutta toistaiseksi homma on toiminut hyvin. Tarinan takiahan tata kuitenkin pelataan.

Itse olen pirun tyytyvainen ettei tasta tehty sandboxia. Pelin rytmitys olisi varmasti karsinyt huomattavasti, ja mielestani jopa sinansa mainio GTA IV onnistuu usein muistuttamaan lineaarisuudestaan tyyliin "tee jompi kumpi paatehtavista, tai mene heittamaan tikkaa". En ole monen kaipaamaa valinnanvapautta jaanyt itse haikailemaan, ja pelissa tahan asti ollut "fat pipe" design on sopinut omaan makuun. Kenttasuunnittelu on ollut hyvaa sikali ettei fiilis ole ollut turhan pelimainen, vaan paikat tuntuvat uskottavilta ja Kalliovuorten tunnelma on tavoitettu hyvin. Kun pelisession jalkeen menin ulos kavelemaan niin tuntui etta Bright Falls ja lantisen Kanadan tuppukaupungit eivat ole turhan kaukana toisistaan.. ;)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

nyt on peli vedetty läpi ja alko harmittaa, että tuonne jäi vielä muutama tosi paha achievementti väliin. ei oikeen houkuta vetää nightmarella läpi kun normalilla oli jo noin vaikea paikoin
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

nyt on peli vedetty läpi ja alko harmittaa, että tuonne jäi vielä muutama tosi paha achievementti väliin. ei oikeen houkuta vetää nightmarella läpi kun normalilla oli jo noin vaikea paikoin

Vaikka mielipide pelin vaikeudesta on luonnollisesti aina subjektiivinen, rohkenen silti väittää, että Alan Wake on poikkeuksellisen helppo peli. Vihollisia pääsee useimmiten pakoon riittävän helposti juoksemalla ja hieman taktikoimalla, jos on tarve. Normal-taso ei tuottanut minulle minkäännäköisiä vaikeuksia, ja nightmare-läpipeluukin on edennyt suuremmitta vaivoitta kuudennen episodin alkuun. Yleensä pelaan pelit vain keskitasolla, joka on usemmiten itselleni varsin riittävä vaikeustaso.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Vaikka mielipide pelin vaikeudesta on luonnollisesti aina subjektiivinen, rohkenen silti väittää, että Alan Wake on poikkeuksellisen helppo peli.

Samaa mieltä. Keskivertoa helpompi se kyllä oli (kun "normal" valitsee).

Väistely kannattaa opetella heti alusta lähtien, eikä tuhlata kuteja ennen kuin se "valosuoja" on ensin murrettu. Taskulampun kanssa kannattaa muistaa, ettei patteria tarvitse välttämättä vaihtaa heti kun se menee punaiselle (kun odottaa, niin patteri latautuu automaattsesti). Tosin pattereita on sen verran hyvin saatavilla, ettei noita nyt pihdatakaan kannata. Ja joskus voi ottaa jalat alle ja pyrkiä valon alle turvaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jepjep. Läpi hardilla , meni semmoiset ~12 tuntia

On kyllä erittäin positiiviset fiilikset. Peli oli todella hienoa viihdettä, ja tulee sitä vielä olemaan niin uudelleenpeluukerroilla kuin lisäsisällöltäänkin.

Tekniikasta on pakko antaa erityismaininta. Äänimaailma oli jotain aivan käsittämättömän hienoa (huolimatta tv:ni pätkivästä kuulokeliitännästä)
Ainoa miinus äänistä oli joidenkin autojen äänet, osa kulosti ihan hyvältä mutta sekä ottivat kierroksia että vaihtoivat oudosti.

Grafiikka oli suorastaan upeaa. Valaistukset olivat niin uskomattomia että en meinannut uskoa silmiäni. Tällaisia dynaamisia valaistuksia en ole ennen nähnyt, mikään ei pääse edes lähelle.
kaikki valo uskomattoman näköistä, mutta etenkin sääefektien (joista myös plussaa) aiheuttamat varjot olivat upeita.
Tai oikestaan, toisin kuin muissa peleissä, joissa varjot ovat hyviä (kuten tässä päiväkohtauksissa), tässä pelissä yöllä, kun lähes kaikki on varjoa, on sen seassa oleva valo uskomattoman hienoa.

Toki uskomattoman valaistuksen ja rajallisten tehojan takia on jouduttu mm. tekstuureista ja resoluutiosta karsimaan, mutta erittäin hyvältä näyttää silti.
Parhaiten grafiikkamoottorin potentiaalin näki joistain esineistä, joihin oli käytetty enemmän resursseja, esim.
tv-ruudut, joissa ei ollut minkäänlaista pikselöitymistä (paitsi se yksi taulu-tv), ja heijastukset ruuduista olivat todella komeat ja yksityiskohtaiset

Tunnelma on jotakin niin hienoa, etenkin yksin, kuulokkeilla ja erityisesti PIMEÄSSÄ (tässä tulikin suurin virheeni, pelasin suurimman osan pelistä vain hämärässä).
Hudin rajallisuus auttaa tunnelman luomisessa.
ääniefektit, painostava musiikki, tärinä- ja sääefektit sopivat saumattomasti yhteen luoden ihanteellisen painostavan tunnelman vaikeimmissä kohdissa.

kontrollit olivat erinomaiset, etenkin valonsäteen käyttö tähtäimenä oli todella hieno. ensimmäinen peli jossa oli oikestai toimiva vapaasti ruudulla liikkuva tähtäin.
Siihen toki auttoi automaattisesti tähtäyksen suuntaan kääntyvä kamera.
Ainoa miinus siitä, että kamera usein kääntyy itsestään liikuttaessa Alanin toiselle puolelle, itse kun haluaisin sen vain manulaalisesti tarvittaessa, kun en vain tykkää hahmosta ruudun oikealla puolella.

Kokonaisuutena vuoden toiseksi paras yksinpeli heti mass effect 2:n jälkeen, ja se ei ole huono saavutus. Ainoa peli tähän mennessä massojen lisäksi joka on pitänyt minut pelaamassa yömyöhään saakka.

Sitten vielä arvosanat:
Episodeille:
1: 8
2: 9
3: 10
4: 9
5: 8
6: 8
kekiarvo: 8.65

Mutta siitä välittämättä kokonaisarvosana 9+
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Poistin nyt kasan viestejä liittyen erääseen viestiin, jossa spoilattiin ihan väärää peliä.

Joten otetaan vielä kertauksen vuoksi pieni oppitunti spoiler-tagien käytöstä.

1) Alusta spoiler-tagisi jollakin pienellä kuvauksella, mihin asia ylipäätään liittyy.
2) Älä kerro spoilereita muista peleistä kuin siitä, jota ketju käsittelee.

Esimerkki:

<spoileria kun Alan Wake käy ekan kerran metsässä>
Olipas siellä metsässä pimeää, huh-huh! Ja sitten kun se marsu tuli vastaan, ja se piti teilata lentävällä oravalla niin super-huh-huh!

Erityisen tuomittavaa ja hölmöä on vastata yhteen spoileriin toisella kertomatta edelleenkään yhtään, mistä on kyse.

Esimerkki 2:

Nauriin alta löytää supertaskulampun, joka tappaa norsunkin kertalaakista.

Joo, vähänkö siistii! Etenkin sitten kun törmää siihen jättipuhveliin, jonka alle Alan Wake melkein jää ennen kuin saa käsikirjoituksensa valmiiksi.

HUOM! Kaikki ylläolevat spoilerit sisältävät täysin fiktiivisiä esimerkkejä, joten kuka tahansa voi kurkata niiden alle huoletta.
 
Ylös Bottom