Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Anthem

Täytyypä nyt hieman kommentoida tätä Biowaren tilannetta. Anthem taitaa olla tahallinen kuolinisku Biowarelle EA:n toimesta ja sen puolesta puhuu parikin asiaa. Ensinnäkin Anthemin julkaisun alla EA julkaisee ilmaispelattavan Apex Legendsin, josta on jo muodostunut hitti ja varmaankin aika hyvä lypsylehmä EA:lle mikromaksujen muodossa. Anthemilla ei ole tässä kunnossa mitään jakoa kilpailla kyseistä peliä vastaan, vaikka ne eivät samanlaisia olekaan - silti ne kilpailevat hyvin pitkälti samasta kohderyhmästä: online-pelaajista.

Sitten se tärkeämpi pointti: EA ei osta studioita niiden itsensä vuoksi, vaan studioiden omistamien nimikkeiden vuoksi. EA saattaa kituuttaa studioa jonkin vuoden, mutta edessä tulee lopulta olemaan kuolema. Tässä prosessissa nimikkeiden haaliminen ei ole ainoa hyöty, sillä samalla EA poistaa kilpailua. EA siis saa sekä nimikkeen itselleen, että kilpailijan pois pelistä, mikä luonnollisesti tietää suurempia rahavirtoja EA:lle. Nythän EA on jo uusinut esim. Jade Empiren tavaramerkin, mutta mitään tarinavetoista yksinpeliä lienee turha odottaa - EA:lta on jo vuosia sitten annettu lausunto, että tulevaisuus on verkkomoninpeleissä. Todennäköisesti Jade Empire palaa jossain vaiheessa mikromaksujen täyttämänä kännykkäpelinä. Biowaren kuollessa EA:lla on sitten hallussaan myös Mass Effect sekä Dragon Age ja firma yksin tietää mitä se niillä aikoo tehdä. Bioware on muutenkin jo laina-ajalla, sillä Mass Effect: Andromeda floppasi, minkä seurauksena EA:n oma Motive nielaisi Bioware Montrealin: linkki

Vähän aikaa sitten Biowarelta annettiin lausuntoa, etteivät he ole vielä hylänneet Mass Effectia: linkki. Mutta sillä ei ole mitään väliä, mitä lausuntoja sieltä annetaan, jos studio on suljettu vaikkapa kahden vuoden päästä. Sanoihan se Elopkin juuri ennen Nokian alasajoa, ettei hän ole mikään troijan hevonen. Oma veikkaukseni on, että Bioware saattaa vielä saada julkaistua uuden Dragon Agen, mikäli kehitystyö on tarpeeksi pitkällä (ei tosin olisi mitenkään ihmeellistä EA:lta, mikäli lakkauttaisivat senkin kesken kehityksen), mutta jatkoa Mass Effectille lienee turha odottaa enää muuten kuin online shooterina tai kännykkäpelinä.

Miksipä sitten DICE vielä vaan porskuttaa menemään? No, DICE:han tarjoaa EA:lle pelimoottorin, jolla kaikki EA:n julkaisemat pelit tehdään, samalla kun se suoltaa ulos EA:n nettipeliagendaa eteenpäin puskevaa räiskintää kasuaalimarkkinoille. Biowaren ongelmat Frostbite-enginen kanssa eivät ole mikään salaisuus ja vaikka jälkeen päin onkin annettu lausuntoja, ettei EA pakottanut käyttämään kyseistä moottoria, niin miksi ihmeessä valita roolipelin pelimoottoriksi sellainen, joka ei siihen kovin hyvin sovellu?

Mikäli EA:n historiaa tuntee yhtään paremmin, ei ole vaikeaa oppia näkemään firman toimintaperiaatteita. Historian oppitunniksi tässä hieman syväluotaavaa listaa EA:n tappamista pelitaloista, joista osa oli varsin pitkäikäisiä, ennen EA:n alaisuuteen päätymistä: linkki

Oletteko muuten hetkeksikään pysähtyneet miettimään, miksi nykyään juuri mikään EA:n tai Activisionin AAA-peli ei saavuta sille asetettuja tavoitteita miljoonamyynneistä huolimatta? Ei, pelien kehityskustannukset eivät itse asiassa ole nousseet niin paljoa kuin annetaan ymmärtää. Hauska yksityiskohta vielä sekin, että monesti nuo kyseiset AAA-pelit sisältävät mikromaksuja, jotka pitävät rahavirran tasaisena.

Laitetaan vielä tähän loppuun uutisointia näistä EA:n ja Activisionin matchmaking patenteista, jotka eivät tietenkään koskaan tule käyttöön, kunhan vain tsekkaillaan teknologiaa.

Oikeastaan jopa toivon, että Anthem floppaa ja Biowaren tarina oli tässä. Bioware ei ole enää vuosiin tehnyt mitään kiinnostavaa (DA:I ja ME:A eivät jaksaneet pitää mielenkiintoa yllä edes puoleenväliin saakka) ja ne todelliset lahjakkuudet ovat jättäneet uppoavan laivan jo aikaa sitten. Hävettää myöntää, että EA:n suhteen annoin mahdollisuuden SW: Battlefront 2:lle, jossa lupailtiin 2018 vuoden alussa olevan täysiverinen offline pelitila DICE:n Dennis Bränvallin toimesta. No, onhan siinä tylsä ja puolivillainen arcade.. EA:lta en ostaisi enää edes Shenmue 3:a, mutta onneksi valaita riittää meressä, niin firma saa rauhassa porskuttaa.
 
Todellisia lukuja on vaikea alkaa kertomaan, kun tarkkoja lukuja ei koskaan paljasteta. Totta kai kehityskustannukset luonnollisesti nousee, varsinkin jos tiimit kasvaa, mutta esim. EA kierrättää samaa moottoria kaikkien talojensa sisällä, joten uuden moottorin kehitys ei vie varoja, kuten vaikkapa esim. Squarella aikoinaan, kun kehittivät oman moottorin jotakuinkin jokaista peliä varten. Monet studiot käyttävät nykyään Unreal Engineä tai Unitya, joista tarvii maksaa lisenssimaksun sen sijaan, että kuluttaisi budjettia uuden moottorin luomiseen. Se on tietenkin sitten jokaisen studion oma valinta kuinka paljon palkkaa porukkaa vääntämään koodia ja mallintamaan jne. Kyllähän ne Destinyjen sun muiden budjetit pyörivät siellä 100 miljoonan dollarin tienoilla, mutta markkinointi se on, mikä siitä AAA-pelien budjetista vie leijonanosan.

Kännykkäpelit puolestaan ovat todella halpoja kehittää - itse olen ollut joskus harjoittelijana kännykkäpelifirmassa, jossa omistajan lisäksi ei ollut yhtään palkallista työntekijää, vaan kaikki pelit tuotettiin pelialaa opiskelevilla harjoittelijoilla. Pomo itse ei tajunnut pelinkehityksestä yhtään mitään, mutta oli vain keksinyt tällaisen idean tuottaa halvalla jotain roskaa. Moottorina toimi tuolloin Unity. Sekin kannattaa muistaa, että AAA-pelien tuottamista miljoonista puolestaan vain murto-osa päätyy itse kehittäjien taskuun - koodari on yleensä se, joka vetää sen lyhimmän korren, ellei sitten ole John Carmack.

Pelialan keskimääräiset kustannukset ovat itseasiassa laskeneet, jos puhutaan puhtaasta kehitystyöstä, johtuen siitä, että keskisuuria julkaisijoita ei oikeastaan enää ole, pääasiassa on vain isoja kustantajia ja indie-firmoja.
 
Ei kyllä lupaa arvosteluille hyvää kun lukee noita kommentteja eri sivustojen tyypeliltä jotka ovat tekemässä arvosteluja. Suurin osa sanoo ettei peliä pysty millään suosittelemaan kenellekkään sen nykyisessä tilassa. Saa nähdä millaiset myynnit saa jos joku on hypeen lähtenyt mukaan ja ostaa pelin.
 
Askelmerkit julkaisun jälkeiseen aikaan. Uutta sisältöä luvassa pitkin vuotta. Tässä voisi olla ainesta uusimaan Destinyn taika. Kerran jo tosin päättänyt, ettei koukkua niellä toistamiseen. Pitää otteessaan pitkään.

original


Lähde: https://answers.ea.com/t5/General-D...rvice-This-is-just-the-beginning/td-p/7431768
 
Viimeksi muokattu:
BioWare on vuosien aikana saanut suurimmat kehut juuri peliensä tarinoista ja hahmoista, tarinankerronnasta. Tämä tuotos ei niitä kehuja selvästi saa, kuten seuraavasta videosta voidaan huomata. Tarinaa tituleerataan "komediaksi, josta ei juuri jaksa välittää". Lisäksi 12 pelitunnun aikana YongYea törmäsi seinään, joka vaati päätarinan edistämiseen sekalaista grindaamista huomattavia määriä! Joltain Destinyn kaltaiselta tuotokselta tuollaista voisi ehkä odottaakin, mutta tuollaiset asiat eivät tosiaan kuulu BioWaren peleihin. Tai ainakaan sen BioWaren peleihin, jonka minä tunsin ja joista minä pidin.

Voivoi tätä tuotosta, ei voi muuta sanoa! :(

 
Juu tuo grindiseinä tulee vastaan jo ihan muutamien ensimmäisten tuntien aikana, täysin käsittämätöntä laittaa tuollaista päätarinaksi.

Tosi monet on jo sanonut että peli alkaa puuduttumaan, vielä on muutamat kuten Arekzz yms lobbarit jotka jaksaa hehkuttaa. Noh jos tätä nyt pelaa siihen asti kun Division 2 tulee, sitten voi deletoida ja unohtaa pelin sekä Biowaren, se on jo käytännössä kuopattu.


Toi mikromaksu homma myös noiden kosmeettisten suhteen, se on illuusio tällä hetken. Nythän kun pelaat peliä, saat noita coinseja kohtuu ruhtinaallisesti koska pystyt tekemään niitä haasteita joilla kolikoita saa. Haasteet tosin on kertaluontoisia, kun ne on tehty, et niistä enää tietenkään kolikoita saa. Tämä tarkoittaa sitä, että kolikoiden saanti tietyssä pisteessä romahtaa täysin siihen, että saat ehkä noin 2000 kolikkoa per päivä, koska kolikot tulee pääosin dailyistä.

Eli jos siellä storessa se skini maksaa sen 60000 kolikkoa, niin sen jälkeen kun haasteet on tehty, sun pitää grindata peliä joka päivä noin kuukauden ajan jotta saat ostettua sen 60000 kolikon arvoisen skinin. Alkaa se oikean rahan käyttö tuossa kohtaa himottaa jos siellä on joku hieno skini kaupan ja tiedät että se skini esim katoaa kun kauppa resetoi ittensä vaikka viikon sisällä ja sulta puuttuu kahden viikon edestä kolikoita..
 
Joo, aika pahalta kuulostaa. Voisi käydä sen EA accessin ilmaisen 10 tuntia testaamassa, ja ostella sitten jostain alelaarista jos ja kun pelikaveritkin ostavat.

Ei vaan nykypäivänä jaksa pelkästä grindaamisen ilosta grindata. Varsinkin jos sen taakse vielä lukitaan tarinaa.
 
Tää skinihörhöily on kyllä yksi suurimpia vitsejä nykypeleissä ja kertoo mielestäni paljon ihmiskunnasta yleensä, että ne ovat saavuttaneet sen statuksen, minkä ovatkaan.
 
Itseäni mitä nyt striimejä kattonu, häirtsee aivan perkeleesti noi yliampuvat latausruudut. Tyylii mitä tahansa teet menet latausuruutuun. Jos peliä meinaa pelata pitkään, alkaa tommonen varmasti ottaa päähän kun koko ajan katkotaan sitä pelaamista. Divisionissa latausruutu on vain silloin kun pistät pelin päälle, sekä fast travel mitä nyt ei edes voi oikeestaa laskea latausruuduks. Kaikki tehtävät alkavat smoothisti openworldista, tehtävien jälkeen voit tehää mitä huvittaa ja tutkia maalimaa, tässä tehtävien jälkeen heitetään sinne torniin jossa on latausruutu, sieltä tornista meet tekee taas jotain joka heittää latausruutuun jne.
 
Itseäni mitä nyt striimejä kattonu, häirtsee aivan perkeleesti noi yliampuvat latausruudut. Tyylii mitä tahansa teet menet latausuruutuun. Jos peliä meinaa pelata pitkään, alkaa tommonen varmasti ottaa päähän kun koko ajan katkotaan sitä pelaamista. Divisionissa latausruutu on vain silloin kun pistät pelin päälle, sekä fast travel mitä nyt ei edes voi oikeestaa laskea latausruuduks. Kaikki tehtävät alkavat smoothisti openworldista, tehtävien jälkeen voit tehää mitä huvittaa ja tutkia maalimaa, tässä tehtävien jälkeen heitetään sinne torniin jossa on latausruutu, sieltä tornista meet tekee taas jotain joka heittää latausruutuun jne.
Latausruutujen kestoihin tulee day one patchissa parannusta. Itse ainakin totuin tähän malliin viimeistään jo destinyn aikoina. Ei niin kiire ole etten kerkeisi silloin tällöin hetkeä istua latausruudussa.
 
Nyt kyse ei olekaan että istut hetken tai et olis kiire, vaan niitä hetkiä on usein ja niitä on paljon ja jos peliä pelaa paljon, kertyy myös latausruutuja paljon, alkais ainakin mua väsyttää. Mut hyvä jos tulee parannusta.
 
Nyt kyse ei olekaan että istut hetken tai et olis kiire, vaan niitä hetkiä on usein ja niitä on paljon ja jos peliä pelaa paljon, kertyy myös latausruutuja paljon, alkais ainakin mua väsyttää. Mut hyvä jos tulee parannusta.
en itse ainakaan kokenut niitä olevan sen enempää kuin esim. destinyssäkään, mitä nyt molempia tämän demoja pelasin. Latausruudut tosin olivat aika pitkiä ja siihen olisi kiva saada tuntuva muutos.
 
Kuten ennakko jutuista saattoi päätellä niin arvostelut eivät ole kaunista katseltavaa, valmiina hautaamaan Bioware. Vuoden suurin pettymys palkinto voidaan varmaan jakaa jo tässä.

https://opencritic.com/game/7084/anthem
Oliko tässä jotain tunnettujakin arvostelijoita ei silmään osunut yhtään itselle tuttua. tosin en noteeraakkaan juuri kuin IGN arvostelut. Tämän genren pelienarvostelut jätän muutenkin hieman toissijaisiksi kun niiden sisältö kehittyy niin paljon julkaisun jälkeen ja ne ovat täysin eri pelejä esim. 3kk päästä. Tietysti jos on jotain combat/gameplay ongelmia niin tälläiset asiat huomioin. Juuri näistä syistä esim. en koske divisioneihin ammuskelu seinien takana kyykkien aiheuttaa itselle ällötystä. IGN ja eurogamer arvosteli divisionin vielä alle 7 tekeleeksi aatella, että siitä tuli silti suht suosittu peli. eihän siinä ollut edes mitään endgamea alkuunsa.

Mikä sinua tässä pelissä hiertää kun jaksat käydä täällä kaivamassa kuoppaa biowarelle ja peliä dissaamassa jotai ei ole edes virallisesti julkaistu?

oletko EAn vihaaja se on muodissa nyt?
Vai oletko suuttunut biowarelle, kun ne tekivätkin moninpelin eikä yksinpeliä? Sitäkin täällä ilmenee onhan se kauheaa kun tehdään välillä eri kohdeyleisölle peli jossa tarina ei ole keskiössä. Kyllä sen takia voidaan vaikka yksi pelitalo kuopata.

ps. tässä 60e pelissä on mikromaksut kyllä siinä jo talous kaatuu kun ihan aattelee koko asiaa
 
Oliko tässä jotain tunnettujakin arvostelijoita ei silmään osunut yhtään itselle tuttua. tosin en noteeraakkaan juuri kuin IGN arvostelut. Tämän genren pelienarvostelut jätän muutenkin hieman toissijaisiksi kun niiden sisältö kehittyy niin paljon julkaisun jälkeen ja ne ovat täysin eri pelejä esim. 3kk päästä. Tietysti jos on jotain combat/gameplay ongelmia niin tälläiset asiat huomioin. Juuri näistä syistä esim. en koske divisioneihin ammuskelu seinien takana kyykkien aiheuttaa itselle ällötystä. IGN ja eurogamer arvosteli divisionin vielä alle 7 tekeleeksi aatella, että siitä tuli silti suht suosittu peli. eihän siinä ollut edes mitään endgamea alkuunsa.

Mikä sinua tässä pelissä hiertää kun jaksat käydä täällä kaivamassa kuoppaa biowarelle ja peliä dissaamassa jotai ei ole edes virallisesti julkaistu?

oletko EAn vihaaja se on muodissa nyt?
Vai oletko suuttunut biowarelle, kun ne tekivätkin moninpelin eikä yksinpeliä? Sitäkin täällä ilmenee onhan se kauheaa kun tehdään välillä eri kohdeyleisölle peli jossa tarina ei ole keskiössä. Kyllä sen takia voidaan vaikka yksi pelitalo kuopata.

ps. tässä 60e pelissä on mikromaksut kyllä siinä jo talous kaatuu kun ihan aattelee koko asiaa

Sisältököyhä peli voidaan vielä pelastaa lisäämällä sisältöä vuosien varrella, kuten oli Divisioonassa ja Destinyssä, mutta jos pelin core gameplay on aivan uskomattoman tylsää, lootti on tylsää ja vihollisten ampuminen tuntuu lähinnä työltä, kenttä ja tehtävä suunnitelu on surkeaa ja ei meidän tarvitse mennä edes niihin lataustaukoihin joita on 5 min välein. Ei sitä peliä pelasteta sillä että siihen laitetaan muutama raidi. Myöskään se tarina ja hahmot joista Bioware parhaiten tunnetaan ei tässä pelissä vakuuta yhtään. Se näytti kamalalta jo ekassa julkistuksessa ja sitä se lopullinen peli sitten olikin.
 
Nähtävästi yhteisöllinen grindausfesti ei vain kaikille näyttäydy samalla tavalla arvokkaana kokemuksena. Destinyn esimerkki kuitenkin osoitti miten sadat pelitunnit ja upeat yhteiset raidit loivat tiiviin yhteisön pelin ympärille. Eräitä harrastuksen parhaimpia hetkiä.

Destinyn metascore oli 76.
 
Sisältököyhä peli voidaan vielä pelastaa lisäämällä sisältöä vuosien varrella, kuten oli Divisioonassa ja Destinyssä, mutta jos pelin core gameplay on aivan uskomattoman tylsää, lootti on tylsää ja vihollisten ampuminen tuntuu lähinnä työltä, kenttä ja tehtävä suunnitelu on surkeaa ja ei meidän tarvitse mennä edes niihin lataustaukoihin joita on 5 min välein. Ei sitä peliä pelasteta sillä että siihen laitetaan muutama raidi. Myöskään se tarina ja hahmot joista Bioware parhaiten tunnetaan ei tässä pelissä vakuuta yhtään. Se näytti kamalalta jo ekassa julkistuksessa ja sitä se lopullinen peli sitten olikin.
jos koet noin silloinhan peli ei todellakaan ole sinulle. Tässä pelissä on toki päivän selvää, ettei tarina tule olemaan päätä huimaava, mutta uskon sen kuitenkin olevan ihan ok. En ole pelannut lootti peliä huikealla tarinalla tuskin sellaisia edes on? Tässä taas nimen omaan itselle se core gameplay ja combat on ollut hauskinta mitä vastaavissa peleissä on ollut aikoihin. Liikkumiseen, lentämiseen ja taitojen käyttöön perustuva combat jossa ampuminen on sivuosassa on nimenomaan ollut se iskevä juttu. Verraten esim. divisionin saatanan tylsään suojassa lippaiden tyhjennykseen. Destinyssä ampuminen oli suhteellisen kivaa, mutta hahmot olivat lopulta hyvin samanlaisia. Lootin tylsyyteen en ota kantaa kun en ole itse endgamea päässyt pelaamaan tuskin tässä diablon tasolle siinä päästään.
 
Ylös Bottom