Zanis Dust
KonsoliFIN Alumni
Täytyypä nyt hieman kommentoida tätä Biowaren tilannetta. Anthem taitaa olla tahallinen kuolinisku Biowarelle EA:n toimesta ja sen puolesta puhuu parikin asiaa. Ensinnäkin Anthemin julkaisun alla EA julkaisee ilmaispelattavan Apex Legendsin, josta on jo muodostunut hitti ja varmaankin aika hyvä lypsylehmä EA:lle mikromaksujen muodossa. Anthemilla ei ole tässä kunnossa mitään jakoa kilpailla kyseistä peliä vastaan, vaikka ne eivät samanlaisia olekaan - silti ne kilpailevat hyvin pitkälti samasta kohderyhmästä: online-pelaajista.
Sitten se tärkeämpi pointti: EA ei osta studioita niiden itsensä vuoksi, vaan studioiden omistamien nimikkeiden vuoksi. EA saattaa kituuttaa studioa jonkin vuoden, mutta edessä tulee lopulta olemaan kuolema. Tässä prosessissa nimikkeiden haaliminen ei ole ainoa hyöty, sillä samalla EA poistaa kilpailua. EA siis saa sekä nimikkeen itselleen, että kilpailijan pois pelistä, mikä luonnollisesti tietää suurempia rahavirtoja EA:lle. Nythän EA on jo uusinut esim. Jade Empiren tavaramerkin, mutta mitään tarinavetoista yksinpeliä lienee turha odottaa - EA:lta on jo vuosia sitten annettu lausunto, että tulevaisuus on verkkomoninpeleissä. Todennäköisesti Jade Empire palaa jossain vaiheessa mikromaksujen täyttämänä kännykkäpelinä. Biowaren kuollessa EA:lla on sitten hallussaan myös Mass Effect sekä Dragon Age ja firma yksin tietää mitä se niillä aikoo tehdä. Bioware on muutenkin jo laina-ajalla, sillä Mass Effect: Andromeda floppasi, minkä seurauksena EA:n oma Motive nielaisi Bioware Montrealin: linkki
Vähän aikaa sitten Biowarelta annettiin lausuntoa, etteivät he ole vielä hylänneet Mass Effectia: linkki. Mutta sillä ei ole mitään väliä, mitä lausuntoja sieltä annetaan, jos studio on suljettu vaikkapa kahden vuoden päästä. Sanoihan se Elopkin juuri ennen Nokian alasajoa, ettei hän ole mikään troijan hevonen. Oma veikkaukseni on, että Bioware saattaa vielä saada julkaistua uuden Dragon Agen, mikäli kehitystyö on tarpeeksi pitkällä (ei tosin olisi mitenkään ihmeellistä EA:lta, mikäli lakkauttaisivat senkin kesken kehityksen), mutta jatkoa Mass Effectille lienee turha odottaa enää muuten kuin online shooterina tai kännykkäpelinä.
Miksipä sitten DICE vielä vaan porskuttaa menemään? No, DICE:han tarjoaa EA:lle pelimoottorin, jolla kaikki EA:n julkaisemat pelit tehdään, samalla kun se suoltaa ulos EA:n nettipeliagendaa eteenpäin puskevaa räiskintää kasuaalimarkkinoille. Biowaren ongelmat Frostbite-enginen kanssa eivät ole mikään salaisuus ja vaikka jälkeen päin onkin annettu lausuntoja, ettei EA pakottanut käyttämään kyseistä moottoria, niin miksi ihmeessä valita roolipelin pelimoottoriksi sellainen, joka ei siihen kovin hyvin sovellu?
Mikäli EA:n historiaa tuntee yhtään paremmin, ei ole vaikeaa oppia näkemään firman toimintaperiaatteita. Historian oppitunniksi tässä hieman syväluotaavaa listaa EA:n tappamista pelitaloista, joista osa oli varsin pitkäikäisiä, ennen EA:n alaisuuteen päätymistä: linkki
Oletteko muuten hetkeksikään pysähtyneet miettimään, miksi nykyään juuri mikään EA:n tai Activisionin AAA-peli ei saavuta sille asetettuja tavoitteita miljoonamyynneistä huolimatta? Ei, pelien kehityskustannukset eivät itse asiassa ole nousseet niin paljoa kuin annetaan ymmärtää. Hauska yksityiskohta vielä sekin, että monesti nuo kyseiset AAA-pelit sisältävät mikromaksuja, jotka pitävät rahavirran tasaisena.
Laitetaan vielä tähän loppuun uutisointia näistä EA:n ja Activisionin matchmaking patenteista, jotka eivät tietenkään koskaan tule käyttöön, kunhan vain tsekkaillaan teknologiaa.
Oikeastaan jopa toivon, että Anthem floppaa ja Biowaren tarina oli tässä. Bioware ei ole enää vuosiin tehnyt mitään kiinnostavaa (DA:I ja ME:A eivät jaksaneet pitää mielenkiintoa yllä edes puoleenväliin saakka) ja ne todelliset lahjakkuudet ovat jättäneet uppoavan laivan jo aikaa sitten. Hävettää myöntää, että EA:n suhteen annoin mahdollisuuden SW: Battlefront 2:lle, jossa lupailtiin 2018 vuoden alussa olevan täysiverinen offline pelitila DICE:n Dennis Bränvallin toimesta. No, onhan siinä tylsä ja puolivillainen arcade.. EA:lta en ostaisi enää edes Shenmue 3:a, mutta onneksi valaita riittää meressä, niin firma saa rauhassa porskuttaa.
Sitten se tärkeämpi pointti: EA ei osta studioita niiden itsensä vuoksi, vaan studioiden omistamien nimikkeiden vuoksi. EA saattaa kituuttaa studioa jonkin vuoden, mutta edessä tulee lopulta olemaan kuolema. Tässä prosessissa nimikkeiden haaliminen ei ole ainoa hyöty, sillä samalla EA poistaa kilpailua. EA siis saa sekä nimikkeen itselleen, että kilpailijan pois pelistä, mikä luonnollisesti tietää suurempia rahavirtoja EA:lle. Nythän EA on jo uusinut esim. Jade Empiren tavaramerkin, mutta mitään tarinavetoista yksinpeliä lienee turha odottaa - EA:lta on jo vuosia sitten annettu lausunto, että tulevaisuus on verkkomoninpeleissä. Todennäköisesti Jade Empire palaa jossain vaiheessa mikromaksujen täyttämänä kännykkäpelinä. Biowaren kuollessa EA:lla on sitten hallussaan myös Mass Effect sekä Dragon Age ja firma yksin tietää mitä se niillä aikoo tehdä. Bioware on muutenkin jo laina-ajalla, sillä Mass Effect: Andromeda floppasi, minkä seurauksena EA:n oma Motive nielaisi Bioware Montrealin: linkki
Vähän aikaa sitten Biowarelta annettiin lausuntoa, etteivät he ole vielä hylänneet Mass Effectia: linkki. Mutta sillä ei ole mitään väliä, mitä lausuntoja sieltä annetaan, jos studio on suljettu vaikkapa kahden vuoden päästä. Sanoihan se Elopkin juuri ennen Nokian alasajoa, ettei hän ole mikään troijan hevonen. Oma veikkaukseni on, että Bioware saattaa vielä saada julkaistua uuden Dragon Agen, mikäli kehitystyö on tarpeeksi pitkällä (ei tosin olisi mitenkään ihmeellistä EA:lta, mikäli lakkauttaisivat senkin kesken kehityksen), mutta jatkoa Mass Effectille lienee turha odottaa enää muuten kuin online shooterina tai kännykkäpelinä.
Miksipä sitten DICE vielä vaan porskuttaa menemään? No, DICE:han tarjoaa EA:lle pelimoottorin, jolla kaikki EA:n julkaisemat pelit tehdään, samalla kun se suoltaa ulos EA:n nettipeliagendaa eteenpäin puskevaa räiskintää kasuaalimarkkinoille. Biowaren ongelmat Frostbite-enginen kanssa eivät ole mikään salaisuus ja vaikka jälkeen päin onkin annettu lausuntoja, ettei EA pakottanut käyttämään kyseistä moottoria, niin miksi ihmeessä valita roolipelin pelimoottoriksi sellainen, joka ei siihen kovin hyvin sovellu?
Mikäli EA:n historiaa tuntee yhtään paremmin, ei ole vaikeaa oppia näkemään firman toimintaperiaatteita. Historian oppitunniksi tässä hieman syväluotaavaa listaa EA:n tappamista pelitaloista, joista osa oli varsin pitkäikäisiä, ennen EA:n alaisuuteen päätymistä: linkki
Oletteko muuten hetkeksikään pysähtyneet miettimään, miksi nykyään juuri mikään EA:n tai Activisionin AAA-peli ei saavuta sille asetettuja tavoitteita miljoonamyynneistä huolimatta? Ei, pelien kehityskustannukset eivät itse asiassa ole nousseet niin paljoa kuin annetaan ymmärtää. Hauska yksityiskohta vielä sekin, että monesti nuo kyseiset AAA-pelit sisältävät mikromaksuja, jotka pitävät rahavirran tasaisena.
Laitetaan vielä tähän loppuun uutisointia näistä EA:n ja Activisionin matchmaking patenteista, jotka eivät tietenkään koskaan tule käyttöön, kunhan vain tsekkaillaan teknologiaa.
Oikeastaan jopa toivon, että Anthem floppaa ja Biowaren tarina oli tässä. Bioware ei ole enää vuosiin tehnyt mitään kiinnostavaa (DA:I ja ME:A eivät jaksaneet pitää mielenkiintoa yllä edes puoleenväliin saakka) ja ne todelliset lahjakkuudet ovat jättäneet uppoavan laivan jo aikaa sitten. Hävettää myöntää, että EA:n suhteen annoin mahdollisuuden SW: Battlefront 2:lle, jossa lupailtiin 2018 vuoden alussa olevan täysiverinen offline pelitila DICE:n Dennis Bränvallin toimesta. No, onhan siinä tylsä ja puolivillainen arcade.. EA:lta en ostaisi enää edes Shenmue 3:a, mutta onneksi valaita riittää meressä, niin firma saa rauhassa porskuttaa.