Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Anthem

Täytyykö minun viedä sarkasmitutkani huoltoon, vai oliko tämä nyt oikeasti ihan tosissaan kirjoitettu? Onneksi en syönyt tai juonut mitään, kun luin tätä, koska ainakin lihavoitu kohta ja kappale olisi varmasti saanut suun sisällön lentämään näytölle ja näppäimistölle...

Siis vakavasti sanottuna toki jokaisella on oikeus omaan pelimakuunsa ja olen minäkin tässä 25+ pelailuvuoden aikana nauttinut peleistä, jotka eivät ole arvosteluissa saaneet 6-7 kummempia keskiarvoja, mutta en minä niitä silti ole "loistaviksi peleiksi" kutsunut. Ei siinä mitään, jos sattuu jostain keskinkertaisesta pelistä tykkäämään tai nauttimaan, mutta joku roti pitää silti olla. Pitää pystyä ottamaan kritiikkiä vastaan.

Yllä oleva viesti kirkuu minun silmiini sarkasmia ja satiiria. Tosin jos tuo on oikeasti tosissaan kirjoitettu, niin sitten päällimmäisenä tulee mieleen, että kirjoittajan mielestä "vihaajat" ja kriitikot ovat arvostelleet ja kritisoineet peliä väärin :D "Väärin kritisoitu ja arvosteltu!", kun et tykkää pelistä, josta mä tykkään! :D

Hyvä, jos Anthem maistuu Alqimukselle ja Ipelle! Aika moni kokee kuitenkin tuotoksen pettymyksenä ja pohtii samalla BioWaren tulevaisuutta. Nykypäivän sosiaalisen median aikana tuo herättää paljon keskustelua ja mielipiteitä puetaan videomuotoon. Kannattanee jättää lukematta ja katsomatta, jos ei kyseistä kritiikkiä pysty käsittelemään.
Sanoo herra, joka ei ole peliä edes pelannut ja elämöi täällä kyseistä peliä vastaan menneisyyden haamuja muistelemalla ja niistä kynsin hampain kiinni pitämällä. Huvittaa kyllä Angry Joen ja teidän muiden Biowaren aikaisempiin peleihin liittyviin odotuksiin kritiikkinsä perustavien toiminta. Olisiko kuitenkin niin, että menette vaan vanhan kaavan mukaan. ja haluatte pitää kiinni siitä mikä oli hyvää ja kivaa joskus 10-20 vuotta sitten? Taitaa olla, ettei siellä päässä oikein ole sitä kritiikin sietokykyä, mitä kuitenkin itse peräänkuulutetaan...
 
Sanoo herra, joka ei ole peliä edes pelannut ja elämöi täällä kyseistä peliä vastaan menneisyyden haamuja muistelemalla ja niistä kynsin hampain kiinni pitämällä. Huvittaa kyllä Angry Joen ja teidän muiden Biowaren aikaisempiin peleihin liittyviin odotuksiin kritiikkinsä perustavien toiminta. Olisiko kuitenkin niin, että menette vaan vanhan kaavan mukaan. ja haluatte pitää kiinni siitä mikä oli hyvää ja kivaa joskus 10-20 vuotta sitten? Taitaa olla, ettei siellä päässä oikein ole sitä kritiikin sietokykyä, mitä kuitenkin itse peräänkuulutetaan...

Ei minua haittaa uusien kaavojen kokeileminen ollenkaan. BioWare on ihan oikeutettu kokeilemaan muitakin genrejä, jos niin haluaa. Pääpointti tässä on vaan se, että se kokeilu ei ole mennyt kovinkaan kummoisesti ja saattaa pahimmassa tapauksessa vaarantaa koko studion tulevaisuuden. Anthemissa on kieltämättä ihan hyviä ideoita, mutta moni iso asia näiden ideoiden ympärillä on jäänyt puolitiehen ja pelin julkaisussa se väkisin vaikuttaa asioihin. Pelkät toiveet, että "DLC tekee tästä pelistä mahtavan puolen vuoden päästä", eivät monen potentiaalisen ostajan kohdalla paina juuri mitään. Arvosteluissa on myös esitetty ihan pitäviä perusteluja sille, että EA ja BioWare ovat valehdelleet. Ennen julkaisua esitetyissä materiaaleissa on ollut mukana tehtäviä ja ominaisuuksia, joita julkaisuversiossa ei ole ja niin edelleen.

Se nyt vaan on kylmä fakta, että se "vanha kaava" on ollut todistetusti toimiva. Ne pelit ovat myyneet hyvin ja saaneet hyviä ja jopa erinomaisia arvosteluja. Niistä on suuri yleisö tykännyt ja tykkää edelleen vuosienkin jälkeen. Uusi kaava ei ole ollut kovin onnistunut. Joskus genrestä toiseen hyppääminen onnistuu hienosti, kuten esim Guerilla Games näytti Horizon: Zero Dawnin kanssa, mutta enemmän ne uudet kaavat ja kokeilut tuntuvat menevän ainakin ensimmäisten kokeilujen kanssa opettelemiseksi ja tulee takapakkia myynneissä ja arvosteluissa. BioWaren kohdalla se on iso riski, koska studiolla on suuret kytkökset EA:n kanssa, jonka toimet ja lausunnot viime vuosilta ovat varmasti ainakin lähes kaikille tuttuja.

Toivoin Anthemin olevan julkaisussa hyvä peli ja sen menestyvän, koska toivon BioWarelle vain hyvää. Näin ei valitettavasti arvosteluiden ja monien mielipiteiden perusteella ollut ja tästä nyt keskustellaan ja tehdään videoita, koska monella muullakin on selvästi paljon tunnesiteitä BioWareen. Ainakaan minä en tässä halua takertua menneeseen, vaan toivon ainoastaan, että BioWare saa Anthemin tilanteesta huolimatta jatkaa edelleen ja me studion roolipeleistä pitävät saamme tulevaisuudessakin nauttia uusista BioWaren roolipeleistä.

Sitä taas en kovin hyvin ymmärrä, miksi näistä asioista keskusteleminen tuntuu monen silmissä kääntävän meidät pitkän linjan BioWare-fanit joksikin vihaajiksi. Suurin osa meistä kuitenkin tuo näitä asioita esille juuri siksi, että toivomme BioWarelle menestystä. Tuomalla näitä asioita esille me toivomme, että BioWare ja EA kuulisivat meitä ja ymmärtäisivät, millaisia pelejä me BioWarelta toivomme ja odotamme. Samalla moni tuo esiin asioita, jotka heidän mielestään Anthemin kohdalla eivät menneet ihan niin hyvin. Tietenkin netissä tulee vastaan monenlaista "vihaajaa", mutta heidät pitää pystyä erottamaan rakentavan kritiikin antajista. Minä kuulun ainakin ehdottomasti tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
 
Muistakaa nyt hyvät ihmiset, ettei Angry Joe ole mikään kummoinen pelikriitikko. Hän on viihdyttäjä. Jos haluaa syvääluotavan katsauksen pelistä kuin pelistä niin kannattaa suunnata ihan jollekin muulle Youtube -kanavalle.

Tällaiset videot keräävät katseluita ja ovat "hauskoja". Siksi Joe näitä puskee ulos.
 
Hyvä, jos Anthem maistuu Alqimukselle ja Ipelle! Aika moni kokee kuitenkin tuotoksen pettymyksenä ja pohtii samalla BioWaren tulevaisuutta. Nykypäivän sosiaalisen median aikana tuo herättää paljon keskustelua ja mielipiteitä puetaan videomuotoon. Kannattanee jättää lukematta ja katsomatta, jos ei kyseistä kritiikkiä pysty käsittelemään.
Kyllä anthem maistuu täällä, mutta ymmärrän myös kritiikin peliä kohtaan silloinkun peliä kritisoidaan niistä aiheista mistä sitä on kohtuullista arvostella. Kuten latausruudut ja quickplayn oleminen täysin paskana ja huolestuneisuus endgamesta.

En kylläkään ymmärrä bioware fanipoikien itkua tarinasta se kun sattuu olemaan melko toissijainen asia tämän genren peleissä. Se on tasoa ok ei mitään huikeaa mihin olette ehkä tottuneet. Itseäni ei juuri tarinat kiinnosta peleissä ja sillä biowaren aikaisempi tuotanto on jäänyt kokonaan pelaamatta tai kesken. Jos biowaren kuoppaus huolestuttaa tee sille oma ketjusi ja vuodat siellä tunnon tuskiasi.

Käsitykseni mukaan et pelaa tai pidä tämän genren peleistä tai ainakin olet useiden tämän genren pelien ketjuissa jakamassa kritiikkiä ja ymmärrykseni mukaan pelaamatta kyseisiä pelejä. Käsittääkseni siis sinulla ei ole käsitystä tämän pelin pelattavuudesta/pelimekaniikoista, yhdessätekemisen hauskuudesta ja end game contentista ne kun ovat tämän genren pääprioriteetit.

Ei tarina tai se että questit toistavat itseään. Ne tässä peligenressä ovat sitä tapa iso bossi, puolusta aluetta, valtaa alue, pelasta panttivangit, kerää sitä ja kerää tätä, puzzle siellä toinen täällä
 
Olit Alqimus ihan oikeassa että lege contractista saa taatun masterworkin, minä vain kädetin jotain, luulen että mulla oli ekas tekemässäni contractis normaali vaikeusaste, oopsie!

Miten usein noita tulee? Yksi per päivä?
 
Olit Alqimus ihan oikeassa että lege contractista saa taatun masterworkin, minä vain kädetin jotain, luulen että mulla oli ekas tekemässäni contractis normaali vaikeusaste, oopsie!

Miten usein noita tulee? Yksi per päivä?
Ymmärtääkseni 1per päivä per faction
 
Ei minua haittaa uusien kaavojen kokeileminen ollenkaan. BioWare on ihan oikeutettu kokeilemaan muitakin genrejä, jos niin haluaa. Pääpointti tässä on vaan se, että se kokeilu ei ole mennyt kovinkaan kummoisesti ja saattaa pahimmassa tapauksessa vaarantaa koko studion tulevaisuuden. Anthemissa on kieltämättä ihan hyviä ideoita, mutta moni iso asia näiden ideoiden ympärillä on jäänyt puolitiehen ja pelin julkaisussa se väkisin vaikuttaa asioihin. Pelkät toiveet, että "DLC tekee tästä pelistä mahtavan puolen vuoden päästä", eivät monen potentiaalisen ostajan kohdalla paina juuri mitään. Arvosteluissa on myös esitetty ihan pitäviä perusteluja sille, että EA ja BioWare ovat valehdelleet. Ennen julkaisua esitetyissä materiaaleissa on ollut mukana tehtäviä ja ominaisuuksia, joita julkaisuversiossa ei ole ja niin edelleen.

Se nyt vaan on kylmä fakta, että se "vanha kaava" on ollut todistetusti toimiva. Ne pelit ovat myyneet hyvin ja saaneet hyviä ja jopa erinomaisia arvosteluja. Niistä on suuri yleisö tykännyt ja tykkää edelleen vuosienkin jälkeen. Uusi kaava ei ole ollut kovin onnistunut. Joskus genrestä toiseen hyppääminen onnistuu hienosti, kuten esim Guerilla Games näytti Horizon: Zero Dawnin kanssa, mutta enemmän ne uudet kaavat ja kokeilut tuntuvat menevän ainakin ensimmäisten kokeilujen kanssa opettelemiseksi ja tulee takapakkia myynneissä ja arvosteluissa. BioWaren kohdalla se on iso riski, koska studiolla on suuret kytkökset EA:n kanssa, jonka toimet ja lausunnot viime vuosilta ovat varmasti ainakin lähes kaikille tuttuja.

Toivoin Anthemin olevan julkaisussa hyvä peli ja sen menestyvän, koska toivon BioWarelle vain hyvää. Näin ei valitettavasti arvosteluiden ja monien mielipiteiden perusteella ollut ja tästä nyt keskustellaan ja tehdään videoita, koska monella muullakin on selvästi paljon tunnesiteitä BioWareen. Ainakaan minä en tässä halua takertua menneeseen, vaan toivon ainoastaan, että BioWare saa Anthemin tilanteesta huolimatta jatkaa edelleen ja me studion roolipeleistä pitävät saamme tulevaisuudessakin nauttia uusista BioWaren roolipeleistä.

Sitä taas en kovin hyvin ymmärrä, miksi näistä asioista keskusteleminen tuntuu monen silmissä kääntävän meidät pitkän linjan BioWare-fanit joksikin vihaajiksi. Suurin osa meistä kuitenkin tuo näitä asioita esille juuri siksi, että toivomme BioWarelle menestystä. Tuomalla näitä asioita esille me toivomme, että BioWare ja EA kuulisivat meitä ja ymmärtäisivät, millaisia pelejä me BioWarelta toivomme ja odotamme. Samalla moni tuo esiin asioita, jotka heidän mielestään Anthemin kohdalla eivät menneet ihan niin hyvin. Tietenkin netissä tulee vastaan monenlaista "vihaajaa", mutta heidät pitää pystyä erottamaan rakentavan kritiikin antajista. Minä kuulun ainakin ehdottomasti tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
Jos joku kritiikki pelistä on oikeutettu, on se tällä hetkellä jossakin määrin tuo sisällön puute endgamessa. Toki senkin asian valtava kritisoiminen tässä vaiheessa tuntuu aika oudolta, kun tiedossa on, että sisältöä on tulossa valtavasti lisää jatkossa, ja itse asiassa jo parin kuukauden sisällä suhteellisen paljon. Ehkä pientä kritiikkiä voi myös antaa latausajoista, jos todella kärsimätön pelaaja on. Tosin itseäni eivät ole nuo latausajat pätkääkään häirinneet. Aktiivisista änäriajoista asti kun olen tottunut hyödyntämään pienet odottelut netistä uutisia tai muita juttuja hetken lukien.

Vastaavasti tarinaan kohdistuvaa kritiikkiä en ymmärrä, koska kyseessä on kuitenkin ensisijaisesti looter shooter-peli, johon on kuitenkin upotettu ainakin itseäni huomattavasti Destinyn tarinaa kiinnostavampi tarina ja paljon elävämmän ja mielenkiintoisemman oloiset hahmotkin.

Graafisesti ja pelimekaniikoiltaan peli onkin sitten aivan huikean hyvä ja hakkaa pääkilpailijansa Destinyn molemmilla osa-alueilla selvästi, vaikka Destinylläkin nämä ovat hyvin toteutettuja asioita.

Itse en kyllä ole lainkaan huolissani Anthemin vastaanotosta. Itse asiassa Destiny sai hyvin samankaltaisen vastaanoton, mutta sitä kehitettiin kuitenkin valtavasti sisällön osalta jatkossa ja sehän sai valtavasti suosiota matkan varrella. Uskon, että sama toteutuu Anthemissakin, kunhan EA jaksaa sisältöä tuottaa ja viilaa peliä pelaajien toiveiden mukaisesti.

Olen muuten itsekin ollut jo pitkään BioWaren fani, ja pelannut kaikki nuo mainitsemasi pelit läpi. Jotkut useampaankin kertaan. Silti en halua BioWaren aina jatkavan noiden samojen pelisarjojen ja samojen konseptien kautta. Esim. Mass Effect saa minun puolestani olla kuollut ja kuopattu, vaikka loistava pelisarja olikin. Tai no, ykkönen oli kyllä itse asiassa aika puuduttava kokemus, varsinkin loppupuolella, mutta kakkonen oli aivan helmi ja kolmonenkin erittäin hyvä. Dragon Ageissa vastaavasti ykkönen ja kolmonen olivat molemmat erinomaisia. Myös Kotorit ja Jade Empire olivat kieltämättä hienoja pelejä. Silti uskallan jo nyt nostaa Anthemin korkealle listallani, kun rankkaan BioWaren parhaita pelejä. Kyse ei ole tarinasta vaan siitä kokonaisuudesta ja niistä mahtavista elämyksistä mitä Anthem pystyy pelaajalleen tarjoamaan.

Muistuttaisin myös siitä, että näin nämä looter shooterit vain järjestään tehdään. Ensin hiotaan grafiikat, pelirunko ja pelimekaniikat viimeisen päälle kuntoon, sitten peli julkaistaan ja yleensä sisältöä on aika niukasti varsinkin tuntikausia putkeen pelaaville himopelaajille. Sitten aletaan lisätä sisältöä yleensä paljonkin seuraavan vuoden ja parinkin aikana. Itselleni tämä kyllä sopii varsin hyvin juuri näin, kunhan sisältöä tulee. Ja sitähän tulee, kuten on tullut Destinyssä, Divisionissa, Ghost Recon Wildlandsissa jne.

Itse pidän kyllä aika ikävänä sitä suuntausta mikä tälläkin saitilla valitettavasti paljon näkyy, eli peliä ruoskitaan lujaa sellaisten henkilöiden toimesta, jotka eivät ole peliä koskaan edes pelanneet. Perustetaan pelin dissaaminen somevihaajien ja peliarvostelijoiden näkemyksiin ja levitetään sitten tätä somen ”ilosanomaa” itsekin sitten erittäin määrätietoisesti peliä ruoskien. Tulee muuten todellakin mieleen ihan uskonlahkojen toiminta ja se miten niissäkin jotkut saarnaavat joidenkin toisten keksimiä totuuksia omina totuuksinaan, vaikka eivät itse todellisuudessa tiedä asiasta, mutta luottavat siihen omaan massaansa ja heidän omiin guruihinsa. Tätä samaa on valitettavasti peliskene ja noin ylipäätään some aivan törkeästi pullollaan. Some on sinänsä hyvä asia, mutta itse suhtaudun siellä olevaan informaatioon sekä enemmistönkin mielipiteisiin äärimmäisen kriittisesti, koska olen havainnut, että valtavan usein siellä ollaan väärässä sekä informaation että mielipiteidenkin suhteen. Enemmistö ei todellakaan ole läheskään aina oikeassa. Varsinkin ns. muotitrendejä seuraava massa on lähes järjestään väärässä, eikä sen keskuudessa valloillaan olevia juttuja kannata pureskelematta koskaan niellä. Kannattaa itse testata ennemmin kyseessä oleva asia, jos se vain suinkin on mahdollista ja muodostaa sen pohjalta ihan oikea oma mielipide.
 
Viimeksi muokattu:
^Peleistä ja asioista noin ylipäätäänkin saadaan nykypäivänä paljon enemmän informaatiota, kiitos Internetin. Tämä tarkoittaa sitä että asioista voi keskustella ja muodostaa jopa mielipiteitä ilman, että peliä on itse pelannut. On uutisia, arvosteluita, videoita jne. Jostain tällaisestä se mielipide on pakko muodostaa omaa ostopäätöstä tehtäessä, jos vähänkin asian kanssa empii. Toki jos ei ole rahasta pulaa ja voi käydä hakemassa kaikki haluamansa pelit kaupasta 60e kipale, niin ei siinä silloin mitään. Muussa tapauksessa on vaan pakko kuunnella muiden näkemyksiä ja kokemuksia, ja tehdä ostopäätöstä niiden pohjalta.

Nythän sinä ja Alqimus tuotte positiivisia asioita pelistä esiin, hyvä niin. Se ei silti tarkoita, etteikö siellä olisi jotain negatiivista. Jopa jotain sellaista, jolla on toiselle ihmiselle enemmän painoarvoa kuin niillä positiivisilla jutuilla. Anthem ei vain kaikkien silmään näytä niin hyvältä, kuin miten itse sen näet. On ihan oikeutettua sanoa myös se, eikä se silti suoraan tarkoita, että on mukana jossain massavihauskampanjassa. Ei edes olisi mitään "massavihaamista", jos peli olisi täyttänyt paremmin pelaajien odotukset.

Kaikki kritiikki peliä kohtaan ei ole edes ollut tarinaan kohdistuvaa tai siihen että Bioware tekikin nyt tällaisen ei niin tarinavetoisen pelin. Siellä on ollut bugeja, erikoisia suunnitteluratkaisuja, päivityksen hajottamaa HDR:ää, pelin kaatuiluja jne. Sellaisia yleismalkaisia asioita, jotka toivoo toimivan pelissä kuin pelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista keskustelua siitä, että mitä Biowarelta odotetaan ja toisaalta laumamentaliteetista. Itse henkilökohtaisesti odotan Biowarelta laatua ja mukavaa pelikokemusta ilman genretoiveita. En ole pelannut uusinta Mass Effectiä enkä myöskään tätä Anthemia. Lähtökohtaisesti en osta jokaista peliä, että voin muodostaa niistä mielipiteeni. Mass Effect on yksi suosikkipelisarjoistani ja uusimman osan suhteen oli kovat odotukset, eli vähintään sitä samaa. Sen verran suuri paskamyrsky nousi Internetissä kuitenkin pelistä, että jätin ostohousut kotiin ja perehdyin erilaisten artikkelien avulla peliin. Pelin katastrofaalinen julkaisu ja seuraamukset (studio alas, mahdollisesti myös koko pelisarja) riittää varmistamaan ostamattomuuspäätöksen, vaikken peliä ole henkilökohtaisesti testannutkaan.

Sama pätee myös Anthemiin, joka kyllä paperilla vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Anthemin osalta oksennusrefleksin laukaisee kuitenkin EA:n läpitunkeva vaikutus Biowaren peliin. Osta peli ennakkoon, tarjolla monta eri vaihtoehtoa, ehkä saat valmiin tuotoksen, ehkä et. Pelissä tuntuu bugeja pahempi ongelma olevan ihan perusasioiden hallitseminen, siis sellaisten pelimekaanisten ratkaisuiden mitkä on jo muissa peleissä tehty oikein vuosia sitten. Ja tässä kohtaa ei tarvitse kerrata edes markkinointivalheita...

Tämäkin viesti on helppo leimata laumamentaliteetiksi ja EA-vihaksi. Miten tuo laumamentaliteetti edes määritellään? Onko se ison julkaisijan vihaamista vai toimiiko se toiseenkin suuntaan? EA:n vuosien varrella siipiensä "suojaan" ottamien menetettyjen firmojen lista on kuitenkin kiistämättömän karua luettavaa. Todellakin toivon, että Biowaresta ei tule lisäystä siihen mustaan listaan, vaikka se todennäköiseltä vaikuttaakin. En siis vihaa EA:ta, mutta en myöskään pidä kaikista sen tekemistä ratkaisuista. Mikäli ison julkaisijan kritisointi on kuitenkin automaattisesti vihaajan puhetta, pitänee keskittyä kommentoimaan indiepelejä. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaikki kritiikkiä peliä kohtaan ei ole edes ollut tarinaan kohdistuvaa tai siihen että Bioware tekikin nyt tällaisen ei niin tarinavetoisen pelin. Siellä on ollut bugeja, erikoisia suunnitteluratkaisuja, päivityksen hajottamaa HDR:ää, pelin kaatuiluja jne. Sellaisia yleismalkaisia asioita, jotka toivoo toimivan pelissä kuin pelissä.
Tottakai on ollut bugeja missä pelissä ei ole bugeja nykypäivänä julkaisussa? Suurin osa näistä bugeista mitä on rummutettu korjattiin d1 patchissa, joka tuli pelin viralliseen julkaisuun. Mainitsemasi HDR ongelma korjattiin päivässä. Pointti tässä on se, että kun tämä ei oikeasti edes ole mahottoman buginen julkaisu ollut, kuten vaikka omalla kohdalla viimeisimpä muistuu pitämäsi cod ww2.

On totta, että jostain se mielikuva on luotava ja arvostelut on yksi tapa. Iso osa peliarvostelijoista ei vain osaa edes pelata arvostelemiaan pelejä tai ymmärrä niistä mitään. Monet tubettajat ajavat vain omaa etuaan. EA vihalla ratsastaminen on hyvä tapa, kuten nämä foorumitkin osoittavat. Siksi suosittelenki kiinnostavien pelien suhteen ottamaan osaa betoihin,demoihin ja katsomaan videoita pelistä pitäviltä ja ei pitäviltä. Usein realistisemman kuvan mielestäni saa pelistä pitäviltä, koska he haluavat oikeasti kehittää ja viedä peliä eteenpäin.
 
Massavihat ja massarakastamiset on usein "echo chambereita".

Se, joka luulee, että on olemassa objektiivinen totuus, kun puhutaan pelin hyvyydestä tai huonoudesta, on pihalla kuin lumiukko.

On vain mielipiteitä. (lukuun ottamatta teknisiä seikkoja kuten framerate ym., mutta toisaalta niidenkin kohdalla niiden vaikuttavuus kokonaisuuteen ei ole (läheskään aina) objektiivinen)

Mielipide ostopäätöstä mietittäessä ja mielipide lopullisesta teoksesta ovat kaksi eri asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tottakai on ollut bugeja missä pelissä ei ole bugeja nykypäivänä julkaisussa? Suurin osa näistä bugeista mitä on rummutettu korjattiin d1 patchissa, joka tuli pelin viralliseen julkaisuun. Mainitsemasi HDR ongelma korjattiin päivässä. Pointti tässä on se, että kun tämä ei oikeasti edes ole mahottoman buginen julkaisu ollut, kuten vaikka omalla kohdalla viimeisimpä muistuu pitämäsi cod ww2.
No ei pitäisi olla missään julkaisussa bugeja. Se kai se tavoite kuitenkin on. En muista CoD WW2 julkaisusta kovinkaan paljon bugeja. Varmaan sielläkin niitä oli, ja se on myöskin huono juttu.

On totta, että jostain se mielikuva on luotava ja arvostelut on yksi tapa. Iso osa peliarvostelijoista ei vain osaa edes pelata arvostelemiaan pelejä tai ymmärrä niistä mitään. Monet tubettajat ajavat vain omaa etuaan. EA vihalla ratsastaminen on hyvä tapa, kuten nämä foorumitkin osoittavat. Siksi suosittelenki kiinnostavien pelien suhteen ottamaan osaa betoihin,demoihin ja katsomaan videoita pelistä pitäviltä ja ei pitäviltä. Usein realistisemman kuvan mielestäni saa pelistä pitäviltä, koska he haluavat oikeasti kehittää ja viedä peliä eteenpäin.
En tietenkään tarkoita, että lukee yhden tai edes kaksi peliarvostelua ja mielipide on siinä, mutta nettiä kahlaamalla se mielipide on monesti pakko muodostaa. Se on se kokonaisuus. Se on muun muassa sinun, peliä pelanneen, mielipiteet, mutta se on myös gameplay videot ja arvostelut. Se ei myöskään aina riitä, että pelintekijät ja pelistä pitävät haluavat viedä peliä eteenpäin. Se kun ei kerro pelin nykytilasta mitään. Jos ostan pelin, haluan pelata sitä nyt. En sitten joskus kun se korjataan. Perusolettamus ainakin minulle on se, että kun peli julkaistaan, niin se julkaistaan valmiina. Toki siihen voidaan tuoda lisäsisältöä, mutta valmiina se silti pitäisi julkaista. Tai sitten ihan rehellisesti Preview -pelinä.

Jos siis esim. usein käy niin että EA:n julkaisemat pelit julkaistaan tavalla tai toisella keskeneräisinä, niin tämä muuttaa omaa ostokäyttäytymistäni varsin nopeasti. Voin hyvin ostaa pelin vasta sitten vuoden päästä huomattavasti halvempaan hintaan käytettynä tai hyvästä tarjouksesta kaupasta, kun se on valmis. Ristiriitaiset fiilikset tässä tulevat siksi, että joku näistä keskeneräisistä peleistä voisi kuitenkin kiinnostaa jo heti julkaisussa.
 
Massavihat ja massarakastamiset on usein "echo chambereita".

Se, joka luulee, että on olemassa objektiivinen totuus, kun puhutaan pelin hyvyydestä tai huonoudesta, on pihalla kuin lumiukko.

On vain mielipiteitä. (lukuun ottamatta teknisiä seikkoja kuten framerate ym., mutta toisaalta niidenkin kohdalla niiden vaikuttavuus kokonaisuuteen ei ole (läheskään aina) objektiivinen)

Mielipide ostopäätöstä mietittäessä ja mielipide lopullisesta teoksesta ovat kaksi eri asiaa.

Jäin miettimään tuota viimeistä lausetta. Onko "lopullinen teos" Anthemin kohdalla siis se levyllä tuleva versio vai sitten vuosien (?) päästä viimeisen päivityksensä saanut versio?
 
No ei pitäisi olla missään julkaisussa bugeja. Se kai se tavoite kuitenkin on. En muista CoD WW2 julkaisusta kovinkaan paljon bugeja. Varmaan sielläkin niitä oli, ja se on myöskin huono juttu.
offtopiccia sen verran et siis muista, että headquarters(aula) oli noin viikon ainakin rikki ja partyt ei toiminut kunnolla pariin viikkoon. Sinisiä ruutuja satella parin tunnin välein.. Parissa kentässä pystyi glitchaan itsensä seinän sisään missä olit kuolematon. Nettikoodi oli myös paskin mitä codeista muistan. Bugisuus ja surkea nettikoodi pilasi itselle sen pelin. Comppi oli yhteysongelmien takia aika raskasta pelattavaa, mutta se siitä.

Haluaisinkin kuulla mitä bugeja isompia tai konkreettisia bugeja tässä on tällä hetkellä kun niistä jauhatte. quickplay on rikki se on aika iso bugi se on pakko sanoa. Pelin kaatuilusta on myös jotkut täällä jauhaneet itsellä on 15h peliä takana 1sininen ruutu ja 1servulta putoaminen olen varmaan onnekas. Tarsis on hieman puuroinen paikka, mutta eipä siellä tule aikaa kyllä vietettyä kuin se pakollinem questien palautus. Muita quality of life juttuja mitä voitaisiin parantaa on markkeri karttaan ja hieman helppokäyttöisemmät valikot(tosin itse olen näihin jo täysin tottunut)
Latausruudut kuulemma häiritsevät ihmisiä ymmärrän sen. En vaan näe miten mitkään näistä todella olisivat mitään isoja ongelmia joita ei voitaisi korjata
 
En kylläkään ymmärrä bioware fanipoikien itkua tarinasta se kun sattuu olemaan melko toissijainen asia tämän genren peleissä. Se on tasoa ok ei mitään huikeaa mihin olette ehkä tottuneet. Itseäni ei juuri tarinat kiinnosta peleissä ja sillä biowaren aikaisempi tuotanto on jäänyt kokonaan pelaamatta tai kesken. Jos biowaren kuoppaus huolestuttaa tee sille oma ketjusi ja vuodat siellä tunnon tuskiasi.

Käsitykseni mukaan et pelaa tai pidä tämän genren peleistä tai ainakin olet useiden tämän genren pelien ketjuissa jakamassa kritiikkiä ja ymmärrykseni mukaan pelaamatta kyseisiä pelejä. Käsittääkseni siis sinulla ei ole käsitystä tämän pelin pelattavuudesta/pelimekaniikoista, yhdessätekemisen hauskuudesta ja end game contentista ne kun ovat tämän genren pääprioriteetit.

Tietysti tarina on usein näissä peleissä hieman sivummassa osassa, mutta kun kyseessä on BioWare, niin varmasti aika moni odotti, että tarina on jotain muuta kuin "ihan ok" ja olan kohautuksella ohitettava "pakollinen paha". Kyseessä on kuitenkin ihan uusi maailma, joten BioWaren tuntien varmaan aika moni odotti, että saadaan laatua. Ei välttämättä mitään Mass Effect-universumin tai Dragon Age-sarjan tasoa, mutta kuitenkin laatua ja "syvyyttä" mukahauskan komedian sijaan, kuten joissain videoissa tuota on kuvattu. Mahdollisuudet siihen ainakin oli olemassa, mutta syystä tai toisesta sitä ei saatu.

Mitä taas tulee omaan loottipelien historiaan, niin on niitä tullut sen verran pelailtua, että tiedän, mistä on kyse. Bonderlands-sarjaa, Destiny ykköstä ja niin edelleen. Myös SW: The Old Republic on tuttu vuosien ajalta. Siinä onkin hyvä esimerkki BioWaren tasosta! Vaikka kyseessä onkin mmorppi, joka perustuu ainakin end gamen osalta juuri loottiin ja yhdessä raidaamiseen, niin silti siinä on laadukkaat tarinat, jotka saivat ainakin itseni viihtymään hahmojeni levelöinnin parissa enemmän kuin hyvin. Siinä on malliesimerkki, että kyllä BioWare osaa ja pystyy, jos vaan annetaan siihen mahdollisuudet.

Vaikka Anthemin kohdalla onkin kyse loottishootterista ja laittaisimme tarinan sivummalle, niin edelleen edessä ovat ne faktat, etteivät ne loottishootteri-mekaniikatkaan pelkkiä kehuja ole saaneet. Valitellaan lootin tylsyydestä, rikki olevista itemeistä, aseiden samankaltaisuudesta, joissa ei muutu kuin statsit ja näyttävät aseluokan sisällä käytännössä ihan samoilta ja niin edelleen. Vaikka siis hetkeksi unohdettaisiin, että tekijä on BioWare ja laitettaisiin ne tarinaan kohdistuvat ennakko-odotukset sivuun, niin kritisoitavaa sieltä löytyy edelleen. Noistakin loottishootteri-asioista on monissa videoissa valiteltu.
 
offtopiccia sen verran et siis muista, että headquarters(aula) oli noin viikon ainakin rikki ja partyt ei toiminut kunnolla pariin viikkoon. Sinisiä ruutuja satella parin tunnin välein.. Parissa kentässä pystyi glitchaan itsensä seinän sisään missä olit kuolematon. Nettikoodi oli myös paskin mitä codeista muistan. Bugisuus ja surkea nettikoodi pilasi itselle sen pelin. Comppi oli yhteysongelmien takia aika raskasta pelattavaa, mutta se siitä.
Nyt kun sanoit, niin muistan tuon headquaters homman. Kyllä se oli huono juttu ja täysin kritisoitavissa. Toki eihän sitä kautta matsia käynnistetty, eli peliin pääseminen toimi kokoajan. Olen pelannut WWII käytännössä kokoajan partyssa ja en muista etteikö se olisi aina onnistunut. Hyvin harvoin myöskään kukaan partyn jäsenistä lensi pelistä ulos. Minulla ei siis ole ollenkaan samanlainen kuva WWII:n ongelmista. Vaikuttaako alusta tähän? Pelasin/pelaan Xboxilla.

Haluaisinkin kuulla mitä bugeja isompia tai konkreettisia bugeja tässä on tällä hetkellä kun niistä jauhatte. quickplay on rikki se on aika iso bugi se on pakko sanoa. Pelin kaatuilusta on myös jotkut täällä jauhaneet itsellä on 15h peliä takana 1sininen ruutu ja 1servulta putoaminen olen varmaan onnekas. Tarsis on hieman puuroinen paikka, mutta eipä siellä tule aikaa kyllä vietettyä kuin se pakollinem questien palautus. Muita quality of life juttuja mitä voitaisiin parantaa on markkeri karttaan ja hieman helppokäyttöisemmät valikot(tosin itse olen näihin jo täysin tottunut)
Latausruudut kuulemma häiritsevät ihmisiä ymmärrän sen. En vaan näe miten mitkään näistä todella olisivat mitään isoja ongelmia joita ei voitaisi korjata
Tässä on Redditin Anthem -lanka bugeista:

Siellä on aika monta mainintaa pelin kaatuilusta, missionien bugittamisesta, pelin lataamisen päätymisestä loputtomaan limboon. Pelin lataamisen pysähtyvän esim 95 prosenttiin ja jymähtävän siihen. Pelin kaatuvan ja palautuvan dashboardille. Sitten on näitä, että ei saa palkintoa tehtävästä tai jollekin hahmolle ei pysty puhumaan. Myös aika paljon on mainintaa DirectX erroreista tietokoneella pelatessa.

Ei ole lyhin mahdollinen lanka.

Sitten on myös EA:n omat foorumit: https://answers.ea.com/t5/Bug-Reports/bd-p/anthem-bug-reports-en
Samantyylistä raporttia myös sillä suunnalla, 58 sivun edestä.
 
Jäin miettimään tuota viimeistä lausetta. Onko "lopullinen teos" Anthemin kohdalla siis se levyllä tuleva versio vai sitten vuosien (?) päästä viimeisen päivityksensä saanut versio?

Hyvä kysymys sinänsä. Julkaisuversio on mikä on, päivitetyt versiot ovat mitä ovat.

Jokainen peliä pelaava (tai ostopäätöstä miettivä) kohdallaan oikeastaan mielestäni tässäkin päättää, miten kokee julkaistun version ja mitä ehkä haluaisi siihen lisää ja mitkä päivitykset mahdollisesti muuttavat kullan paskaksi tai paskan kullaksi.

Tietysti kirjaimellisesti se lopullinen teos on se, kun teokseen ei enää julkaista yhtäkään päivitystä.
 
Tarinasta sen verran että tuskin kukaan olisi odottanut siltä niin paljon jos Bioware ei olisi itse hehkuttanut sitä että he tulevat muuttamaan loottipelien tarinankerronan uudelle tasolle ja pelissä on valintoja jotka vaikuttavat tarinaan, eli puhuivat paskaa ja kun ihmiset luotti siihen niin pettymys oli valmis.
 
Tietysti tarina on usein näissä peleissä hieman sivummassa osassa, mutta kun kyseessä on BioWare, niin varmasti aika moni odotti, että tarina on jotain muuta kuin "ihan ok" ja olan kohautuksella ohitettava "pakollinen paha". Kyseessä on kuitenkin ihan uusi maailma, joten BioWaren tuntien varmaan aika moni odotti, että saadaan laatua. Ei välttämättä mitään Mass Effect-universumin tai Dragon Age-sarjan tasoa, mutta kuitenkin laatua ja "syvyyttä" mukahauskan komedian sijaan, kuten joissain videoissa tuota on kuvattu. Mahdollisuudet siihen ainakin oli olemassa, mutta syystä tai toisesta sitä ei saatu.

Mitä taas tulee omaan loottipelien historiaan, niin on niitä tullut sen verran pelailtua, että tiedän, mistä on kyse. Bonderlands-sarjaa, Destiny ykköstä ja niin edelleen. Myös SW: The Old Republic on tuttu vuosien ajalta. Siinä onkin hyvä esimerkki BioWaren tasosta! Vaikka kyseessä onkin mmorppi, joka perustuu ainakin end gamen osalta juuri loottiin ja yhdessä raidaamiseen, niin silti siinä on laadukkaat tarinat, jotka saivat ainakin itseni viihtymään hahmojeni levelöinnin parissa enemmän kuin hyvin. Siinä on malliesimerkki, että kyllä BioWare osaa ja pystyy, jos vaan annetaan siihen mahdollisuudet.

Vaikka Anthemin kohdalla onkin kyse loottishootterista ja laittaisimme tarinan sivummalle, niin edelleen edessä ovat ne faktat, etteivät ne loottishootteri-mekaniikatkaan pelkkiä kehuja ole saaneet. Valitellaan lootin tylsyydestä, rikki olevista itemeistä, aseiden samankaltaisuudesta, joissa ei muutu kuin statsit ja näyttävät aseluokan sisällä käytännössä ihan samoilta ja niin edelleen. Vaikka siis hetkeksi unohdettaisiin, että tekijä on BioWare ja laitettaisiin ne tarinaan kohdistuvat ennakko-odotukset sivuun, niin kritisoitavaa sieltä löytyy edelleen. Noistakin loottishootteri-asioista on monissa videoissa valiteltu.
Eli tässä on nyt käynyt niin kuten viesteistäsi loistaa olet bioware fanina pahoittanut mielesi, kun tässä ei panostettu tarinaan joka on sinulle niin tärkeää. Joten käyt täällä työksesi kritisoimassa peliä. Aivan kuin ea tai bioware tätä foorumia lukisi mene kirjoittamaan heille kritiikkisi jos haluat äänesi kuuluviin.
En nyt jaksa sen enempää tarttua tuohon SW mainintaasi. Todettakoon vain, että oli siinäkin isot ongelmansa, mutta ne eivät kyllä olleet tarinassa se on totta.
Ei tietenkään kaikki tykkää mekaniikoista se on mielipide asia en minäkään tykkää divisionin mekaniikoista se ei tee niistä toimimattomia tai huonoja. Suurin osa rikkinäisistä itemeistä on korjattu ja osa niistä on paskoja totta. Tuskin niistä kaikki tulevat koskaan olemaan yhtä hyviä tai mielenkiintoisia. On meillä valittamisen aiheet kun aseiden samanäköisyyskin on ongelma ei hemmetti. Autorifle on aina autorifle vaikka sen voissa paistaisi ei niistä täysin erilaisia saakkaan tai ne kadottavat identiteetin. Tietysti jostain voi tuntua sarjatulisnipu ja räjähtävillä kudeilla oleva sniper samalta sille ei sit mitään voi. Ollaanko nyt siinä tilanteessa et valitetaan aivan kaikesta mistä vaan keksitään.

Kuten noista bugeista oli puhe suurin osa on korjattu ja tuossa ei tule yhtään ilmi kuinka yleisiä ne ovat tai kuinka useasti ne ylipäätään ilmenevät?
Kyllä siellä niitä varmasti on, mutta väitän edelleen, että virallinen julkaisi on kyllä kaukana bugi festeistä niinkuin täällä annetaan ymmärtää. Tuntuu viellä tragikoomiselta, että bugeista jauhava kaveri on pelannut ww2 julkaisusta asti ja pitää sitä bugittomana. Se peli julkaistiin niin rikkinäisenä, että yksikään aikasempi codi ei ole ollut lähelläkään sitä. Seurasin sitä peliä siihen aikaan hyvin tiiviisti ja tiedän tasan tarkkaan, että suuria ongelmia oli molemmilla konsoleilla. Niin se aika kultaa muistot.
 
Tässä hieman toista perspektiiviä Anthem-nillittäjille:


Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että pelaamatta paskaa-mentaliteetti on todella syvältä. Nettimeemeihin perustuvan ja vihaisen eri syistä pettyneen some-massan mielipiteen nieleminen ilman pelin kokeilemista ja sen jälkeen tällaisen viestin sokea levittäminen systemaattisesti on surkeaa toimintaa.

Jos ei ole varaa tai halua ostaa peliä, josta on etukäteen huonot aavistukset, on se toki jokaisen perusoikeus olla ostamatta kyseistä peliä. Mutta silloin ainakin itse jättäisin kyseisen pelin julkisen arvostelun sikseensä. Jos levittää toisten mielipidettä pelistä, jota ei ole itse huolella pelannut, ei silloin todellisuudessa kerro omasta mielipiteestään pelistä, vaan tällöin levittää pelin vihaajien eri syistä värittyneitä tunnetiloja peliin liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom