Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Assassin's Creed: Origins

Tulipa noudettua tämä Xonelle tänään Gigantin tarjouksesta, ei pitänyt näin nopeata hankkia kun viimeiset kaksi AC ovat ruvenneet jo kyllästyttään.
Arviot olivat sen verran hyviä ja vanhat AC upposi tosi hyvin itselle niin piti se sitten hakea. Peli olisi tarkoitus ehtoolla käynnistää kun viellä en ole ehtinyt pelaileen. Miinusta heti kun ei oo Suomi subeja, mutta eiköhän pärjätä ilmankin.
 
Noin 3h pelikellossa ja ilta meinasi venähtää tämän parissa. Pitkästä aikaa AC joka tuntuu kiinnostavalta, mappi on myös semmoinen mitä kiinnostaa tutkia ja on se viellä upean näköinen.
Varsinkin tuo aavikko.
Aivan alussa ollaan, niin paha lisää arvioida mutta ensi tuntuma hyvä.
 
Ei kauhean lupaavasti alkanut meikäläisen ACO- taival, ensimmäinen kohtaus ja jäi jumiin, vastustaja teki 5min ajan paikallaan rehvasteluliikettään ja pelattava hahmo oli jumissa, ohjain ei reagoinut mihinkään muuhun kuin photomodeen :D




Myös alun välianimaatio droppaili melkoisen pahasti ainakin näin perus PS4 myllylä. Makustellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärrykseni ei riitä. Miksi viittä vaille vuoden peli on pitänyt pilata järkyttävän hirveillä purjehduskohdilla? Juuri niiden vuoksi en koskaan Black Flagia pelannut alkua pidemmälle.
 
Purjehduskohtauksista tuli vähän sellainen fiilis, että ne laitettiin peliin nimenomaan, koska niitä varten oli olemassa jo koodi ja mekaniikka edellisistä AC:stä. Itseäni eivät laivailut häirinneet ja nehän olivat tosi lyhyitä, noin viiden minuutin, pätkiä pelissä joka kuitenkin kestää noin 80 tuntia, jos koluat kaikki paikat.
 
En ole vielä itse Originsia aloittanut mutta purjehdushan oli AC-pelien yksi parhaista JA toimivimmista jutuista kun kaikki muu oli niin nähtyä.

Toki jos siitä ei tykkää niin ei voi mitään. Eihän se tosin mikään purjehduspeli alunperin ole ollutkaan. Ei tosin myöskään roolipeli, joista siihen on myös tuota elementtejä, joten kyllä sieltä löytyisi paljonkin valitettavaa asioista, joita sarjaan on tuotu muualta/myöhemmin.

Mikäli ihan puristi haluaa olla niin pelissä ei saisi suunnilleen olla kuin väkijoukkoon sulautumista ja katoilla kiipeilyä. Sitähän se alunperinkin oli.

Miksi ne purjehdukset muka sitten on "järkyttävän hirveitä"? Jos se mekaniikka on kuten aiemmin, niin hyvinhän ne toimii. Siinä missä muutkin AC:n mekaniikat. Minusta pelisarjassa mikään ei ole niin sulavaa kuin esim. Destinyn tai Halon peruspelaaminen, joten erityisesti siihen nähden tuo purjehdus on yksi parhaiten toimivista asioista koko pelisarjassa.

Toisaalta edelleen jos se ei vain iske, niin ymmärtäähän sen. Salamurhata pitäisi mutta purjehduskengät isketään jalkaan.
 
Ymmärrykseni ei riitä. Miksi viittä vaille vuoden peli on pitänyt pilata järkyttävän hirveillä purjehduskohdilla? Juuri niiden vuoksi en koskaan Black Flagia pelannut alkua pidemmälle.

En minäkään BF:stä valittänyt, mutta tässä Originsissa toistaiseksi (Level 21) veneily on ollut vain nopeammin paikasta toiseen siirtymistä ja muutamia sivutehtäviä. Ei lainkaan ärsyttävää. Lisäksi nopeutusnapilla Niilin yli mennään niin että heilahtaa. Pelin myöhemmässä vaiheessa ilmeisesti on jotakin avomerihommaakin edessä.
 
Nyt on kymmenisen tuntia Originsia takana ja kyllähän tämän AC:ksi tunnistaa, niin hyvässä kuin pahassa.

Egypti on todella kiinnostava ajankohtana ja kaupunki näyttää upealta parhaimmillaan, taistelumekaniikkaa on parannettu eikä tekoälykään ole aina tyhmä kuin saapas. Noutaja tulee hyvin nopeasti jos lähtee leikkimään hengellään isojen poikien alueelle ja hahmon kehitys tuo kivan lisän ja antaa syyn tehdä sivutehtäviä. Kotka on myös hieno lisä ja tuo peliin toivottua vaihtelua aiempiin osiin verrattaen.

Mutta ei tämä pelkkää iloista tiilikatolla juoksentelua ole. Peli-iloa ovat kiitettävästi latistaneet jo Assassins Creedien tavaramerkiksi muodostuneet massiiviset bugit, "sovituskoppiin" jääty useampaan otteeseen jumiin murhausyritystä tehdessä, kartta jumittaa, tekstit häviää kesken kaiken, salamurhaus tapahtuu metrin ohitse, mutta kaveri kuolee myötätunnosta jne. Mutta ehdottomasti pahin latistaja on nuo framedropit, aivan järkyttäviä droppeja, joita ilmenee toisinaan vaan kaupungissa eestaas juoksennellessa. Täytyy varmaan pukin konttiin hommata PS4 Pro jos sillä olisi yhtään vakaampi (anna syy ostaa pro), perus PS4 on aivan hirveää ajoittain.

En tiedä teenkö jotain väärin, mutta olen huomannut, että isompi levelisiä äijiä ei voi salamurhata kerrasta (?) jos näin on niin ehdottomasti pelin suurin oikeusmurha IMO. Se, että noutaja tulee hyvin nopeasti isompi levelisiä vastaan taistellessa on oikeutettua, mutta olisi toivonut, että omia assassins pro skillssejä olisi päässyt testaamaan ja isompiakin körmyjä voisi kaataa jos vaan viekkaus riittää.

Juoni ei ole päässyt vielä oikein vetäisemään mukaansa, johtuneeko sitten sivutehtävien suorittamisesta.


Tällä hetkellä ei kyllä pysty ymmärtämään täyden viiden tähden arvioita, joita peli saanut. Jospa seuraavat 10h muuttaisi mielipiteeni.
 
Läpi meni noin 25 tunnissa. Level systeemi rupes ärsyttämään, mitä enemmän päätarinaa pelasi.
Alkoi tulemaan päätehtävissä 5 levelin hyppäyksiä, mikä pakotti tekemään aina välissä monta tuntia sivutehtäviä, rupes tuntumaan jo työltä siinä lopussa.

Mitään pahempia bugeja tai ruudunpäivitys ongelmia ei Pro:lla ollut. Loistava peli, joka kärsii ainakin omissa kirjoissa, todella paljon tuosta idioottimaisesta level systeemistä. Varmaankin noin puolet ajasta meni siihen, kun joutui pakotettuna nostamaan hahmon leveliä.

Sen ymmärtäisin että peli vaikeutuisi jos hahmon tasoa ei nosta, mutta tässä tapauksessa tehtävien läpäisy muuttuu mahdottomaksi, jopa easy tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy varmaan pukin konttiin hommata PS4 Pro jos sillä olisi yhtään vakaampi (anna syy ostaa pro), perus PS4 on aivan hirveää ajoittain.

En tiedä teenkö jotain väärin, mutta olen huomannut, että isompi levelisiä äijiä ei voi salamurhata kerrasta (?) jos näin on niin ehdottomasti pelin suurin oikeusmurha IMO. Se, että noutaja tulee hyvin nopeasti isompi levelisiä vastaan taistellessa on oikeutettua, mutta olisi toivonut, että omia assassins pro skillssejä olisi päässyt testaamaan ja isompiakin körmyjä voisi kaataa jos vaan viekkaus riittää.

Tällä hetkellä ei kyllä pysty ymmärtämään täyden viiden tähden arvioita, joita peli saanut. Jospa seuraavat 10h muuttaisi mielipiteeni.

Kyllä se PS4 prolla on vakaampi ainakin kun ite testailin. Craftaile sun hidden bladea paremmaksi niin alkaa neki kaatumaan kerrasta.
 
One s:llä myös pyörii kyllä hienosti, pari ruudun pätkimistä tullut vastaan, mutta on pelikellossakin 11h.
Pitkästä aikaa kyllä hyvä AC peli, kartasta viellä yli puolet koluamatta ja tekemistä piisaa.
 
Tuosta purjehtimisesta vielä kun tuli ensimmäistä kertaa eilen sitä pelissä harrastettua:

Varsin helppoa, yksinkertaista ja toimivaa hommaa. Tulee Witcher 3 mieleen, jossa samainen asia oli myös vaivattomasti hoidettu.

En kyllä ymmärrä että mikä tuossa voi oikein ärsyttää tai vaivata? Kaiken huipuksihan se ei lie pakollista vaan voihan sitä ihan vapaasti uiskennella siellä krokotiilien ja virtahepojen seassa jos siitä tykkää... Ainahan tähän pelisarjaan kuten muihinkin open worldeihin tuodaan mahdollisimman paljon mahdollisuuksia liikkumiselle, joten menee hyvinkin paljolti ohi tuon kritiikki.

Sitä en kyllä tiedä että mennäänkö siellä myöhemmin johonkin pakotettuihin purjehduksiin oikeilla laivoilla mutta jos sekin on - kuten epäilen - yhtä toimivaa kuin aiemmin, niin enpä minä senkään kritiikkiä ymmärrä. Ainakin toisen kirjoittajan mukaan hyvin lyhyistä pätkistä kyse. Samalla lailla voisi valittaa vaikka metsästyksestä, jolla parannellaan niitä tavaroita. "MIKSI PITÄÄ METSÄSTÄÄ TÄYSIN HYVÄSSÄ PELISSÄ?!"

Mitä omiin fiiliksiin vesillä liikkumisesta tulee: oli tosi hauskaa sekä mielenkiintoista tutkia niitä hylkyä, saaria sun muita. Tosin aika kova on meno vesillä kun jatkuvasti on itse tai joku muu virtahevon tai krokotiilin jahtaamana :D
 
Xboxin mukana tämä tuli tuossa jo tovi sitten, mutta ensimmäinen tunti oli silloin niin kamala elämys, etten ole uusiksi koskenut. Pyöri huonosti, bugitti todella pahasti jne.

No tänään pelailin jonkun aikaa lisää ja onko tähän tullut joku päivitys? Tuntuu et pyörii sulavammin kuin ennen?

Edelleenkin kontrollit on etenkin kamelilla aivan hirveät. Myös juostessa en pidä kontrollista yhtään. Aikaisemmat AC:t olleet omaan makuun kuitenkin hyviä. Jotenkin tuntuu, että ohjaus itsessään on ok, mutta animaatiot on niin pitkiä tms, että ohjaus tuntuu kankealta ja ukko ei oikein mene kuten haluaisin.

Tähän asti jokainen AC on mennyt sinne reilu puoliväliin, kunnes iskenyt totaalinen kyllöstyminen. Läpi en vain jaksa pelata. Mutta mua ei kiinnosta englanti, eikä Ranska. Silti tuohon puoliväliin on mennyt lähes yhteen soittoon erittäin loistavista fiiliksissä. Huolimatta siis siitä, ettei pelimaailma sinänsä ole kiinnostanut.

Nyt taas tän maailma on villin lännen jälkeen se mua eniten kiinnostava, mutta jotenkin ei lähde yhtään. Pelailin ja se oli ihan ok, mutta jotenkin iski niin vahva AC puudutus jo alkuunsa, ettei nyt ainakaan ole yhtään sellainen fiilis et jaksais taas peliä edes käynnistää.

En kyllä tiedä mistä johtuu. Onko se nuo epämääräiset kontrollit ja se älyttömän vahva AC pelimekaniikka taustalla johon on lopen kyllästynyt. Eli torneihin kiipeily synkronoinnin vuoksi jne?
Todella paljon esim tehtävien suhteen tullut uutta ja taistelumekaniikka on mun makuun. Ei vain jotenkin iske sit yhtään. Harmittaa siksikin, kun odotukset oli kovat ja ymmärsin kehittäjien puheista kesällä vielä että tässä on menty AC mekaniikasta eteenpäin, eikä ole tuollaisia synkronointeja jne.

Konsolin mukana tuli uusi codi, jonka suhteen mun asenne on jo tutkimatta peliä aivan järkyttävän huono, joten myin avaamattomana ja nyt kun on tätä pelannut ja katsellut Codin yksinpelin videoita, niin ois voinu kerrankin olla avarakatseisempi. :)
 
Ihan koska valittaminen on hauskaa ja täälläkin sitä nyt on harrastettu niin minäkin lähden mukaan!

Tuli ensimmäinen valituksen aiheinen asia tässä Originsissa eteen. Nimittäin ne kilpa-ajot. Se ei ole missään vaiheessa hauskaa, tyydyttävää tai oikein mitään muutakaan positiivista. Tutoriaalin ja yhden kisan jaksoin pelata ja toivoa, ettei niitä tule pakotettuna hirveästi eteen. Maailmassa ajelu vielä menee mutta se ympyrän kiertäminen oli kovin perseestä.

Mutta kuten sen purjehduksenkin kanssa: eipä tuota taida mikään pakko olla harrastaa ja onhan konvehtirasioissakin aina ne paskat mukana eikä ne niitä parempia yhtään huononna vaan ehkä jopa nostaa entistä enemmän esille.

Muutenpa pelin parissa on yhä viihtynyt hyvin, mitä nyt tuli kuoltua useamman kerran ja lopulta turvauduttua "isku+pako+toisto"-taktiikkaan kun tehtävässä tuli pari leveliä korkeampi soturi vastaan parin heikomman kaverin kanssa. One hit killejä ukkeli veteli eikä varsinaisesti ollut edes vaikea mutta kun ympärillä juoksi 2-5 yksinään helppoa tyyppiä, niin helposti otti iskuja suunnasta ja toisesta.

Siinä sitten vain stealthilla ensimmäiset iskut ja katolle tai muualle jakelemaan nuolia perään. Liian iholle tultuaan taas vähän etäisyyttä ja/tai piiloon ja sama uusiksi.

Jatkossa en kyllä mene edes paria leveliä isompia tehtäviä suorittamaan. Nyt kyseessä siis lvl20 tehtävä ja Bayek oli muistaakseni lvl18.

Tuon kautta ymmärrän närkästyksen siitä, että on pakko nostaa hahmon leveleitä että pääsee tarinassa eteenpäin mutta omalla kohdalla tuo ei niin haittaa kun muutenkin tulee tehtyä kaikki sivuhommelit.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ensimmäinen valituksen aiheinen asia tässä Originsissa eteen. Nimittäin ne kilpa-ajot. Se ei ole missään vaiheessa hauskaa, tyydyttävää tai oikein mitään muutakaan positiivista. Tutoriaalin ja yhden kisan jaksoin pelata ja toivoa, ettei niitä tule pakotettuna hirveästi eteen. Maailmassa ajelu vielä menee mutta se ympyrän kiertäminen oli kovin perseestä.

Missään vaiheessa ei onneksi vaadita ajamaan metriäkään kilpaa, vai muistanko väärin. Joten jos niin pahalta tuntuu, niin jätät vaan väliin. :) Pelissä löytyy kuitenkin yli 120 muuta sivutehtävää, joista kerätä kokemusta ja rahaa...
 
Bugit tappaa kyllä tässä pelissä peli-ilon tehokkaasti. Tänään sivutehtävää suoritin kunnes bugin johdosta krokotiili ilmestyi yhtäkkiä seinän sisään (vettä ei lähimaillakaan), jonka vuoksi sivutehtävää ei voi suorittaa loppuun koska henkilöt joille pitäisi puhua eivät voi jutella krokotiilin pelon takia ja Bayek tarttuu aseisiin jos menen liian lähelle, jolloin tulee teksti, että tutkimus keskeytyy. Assassins Creed goes to Stranger Things. Millähän asian korjaisi? Koitin reloadata viimeisimpään checkpointiin, mutta en pääse tarpeeksi taaksepäin, jotta tilanne korjaantuisi. :mad:


 
Itsellä kyllä pitkästä aikaa AC jota jaksaa hyvin, nyt noin 15h pelikellossa ja level 21.
Maailmasta viellä yli puolet koluamatta, peli myös todella nätistä One s:llä pyörii ja bugeihin ei oo törmätty.
 
Olen pelannu kaikki aiemmat AC:t läpi ja viimeksi oikeasti nautin AC 2:sta. No Black Flag oli aika cool kans.

Tässä pelissä edes sivutehtävien teko ei ole kyllästyttänyt ja ukon levuaminen on ollut mukavaa. Uudet taidot ja kamat on siistejä ja maailma ja kartassa olevat kysymysmerkit ovat oikeasti kiinnostavia. Epäilin pelin ostoa, koska jotkut arvostelijat sanoivat sitä tylsäksi. Itse sanon, että tämä on paras AC koko sarjasta.

Joku multiplayer-ominaisuus ois tosin ihan cool, koska omaa ukkoaan ei nyt pääse koskaan näyttämään kellekkään. Olen tällä hetkellä levelillä 24 ja juoni nyt ei ehkä maailman mystisin vielä ole ollut. Se ei kuitenkaan ärsytä ja sitä jaksaa pelata hyvin eteenpäin, toisinkuin aiemmissa. Mulla menee päivärytmi ihan sekasi, ku tää vie mukanaan niin pitkäksi aikaa. Muita negoja en nyt keksi.
 
Ei ole krokoja spawnannut seiniin mutta kaloja uiskenteli kerran ilmassa keskellä vihollisten tukikohtaa. Se tosin näkyi vain rajoitetuista kamerakulmista eikä haitannut menoa mitenkään. Lähellä oli jonkinlainen kanava/joki, joten sieltä varmaan bugittivat vähän väärään paikkaan.

Muutenpa tuossa ei mitään hidastavia bugeja ole tullut vastaan ja kontrollitkin on vain kerran meinannut tuskastuttaa kun ei ukko hyppää alas pöydältä tarpeeksi nopeaa ettei sotilas vieressä huomaa puukotusaikeita. Tosin huoli oli turha ja pääsin ukkoa nitkuttamalla alas tarpeeksi ajoissa ja sain koko leirin tyhjäksi ilman paljastumista.

Tässä on jaksanut enemmän noita leirien putsauksia kuin Witcher 3:ssa jaksoi niitä vihollispesäkkeitä. Mielestäni jo kertoo aika paljon miten peli jaksaa kiinnostaa. Muutenkaan en olisi uskonut että vielä tulee AC-peli, jonka pariin oikeasti odottaa taas pääsevänsä. Nytkin tekisi mieli käydä tutkimassa Giza loppuun ja miettiä että mihin päin seuraavaksi suuntaa.

Tosiaan nuo kysymysmerkitkin on oikeasti mielenkiintoisia ja innolla odottaa mitä sieltä aina paljastuu. Giza on vähemmän yllättäen ollut se tähän mennessä jännin paikka. Syitä tuskin tarvitsee selittää kun tietää mitä sieltä löytyy.

Ehkä tämän pelisarjan ongelma onkin ollut se, että seikkailun tunne on puuttunut? Nyt sitä ainakin on ja koko ajan tulee Witcher 3 hyvällä tavalla mieleen. Molemmissa tuli seikkailtua ja tutkittua sekä innolla odotettua että mitä seuraavan mutkan tai kysymysmerkin takaa paljastuu.

Isoin miinus ehkä noista typeristä quest-keskusteluista: miksi pitää liimata pelihahmo vain pelimoottorilla muutenkin tehtyjä keskustelua varten paikalleen? Samaan aikaan esim. Borderlands 2:ssa jatkavat vaikka etänä brieffausta jos juoksee pois keskustelusta. Tuo oikeasti ärsyttää kun monesti jää huoneesta tavarat penkomatta kun quest jatkuu tai aktivoituu esim. talon sisällä. Witcher 3:ssa taisi olla(?) samaa mutta siinä usein sai valita sanottavansa, joten keskusteluun keskittymisessä oli järkevämpi syy takana. Usein ne keskustelut myös oli mielenkiintoisempia muutenkin.

Sekin että questin lopussa saa kuunnella jotain yhdentekevää kiittelemistä liimattuna paikoilleen on hieman turhauttavaa. Ja tarvitseeko niitä tehtäviä ylipäänsä aina palauttaa sille antajalle? Eikö voisi saada tehtävänannon tyyliin "tapa 5 krokoa kylästä" ja kun ne on hoidellut niin homma on ok eikä tarvitse juosta jonnekin maatilalle kiitoksia vastaanottamaan. Joissakin tehtävissähän tuota onkin, mikä on tosi jees.

Borderlands 2:ssa itse asiassa on sama ongelma: tehtävät pitää pääosin palauttaa aina jonnekin kun ihan hyvin voisi olla homma selvä kun sen on tehnyt.

Pieni juttu mutta kun tuota tekee tehtävästä toiseen niin aikaa ja vaivaa säästäisi hurjasti. Eri asia sitten jos sille paluulle on jokin syy, eli tehtävä vaikka jatkuu tms.

Siitäkin plussaa että tässä saattaa (jälleen Witcher 3:n tavoin) tulla lähtökohtaisesti aika pienestä tehtävästä isompikin kokonaisuus ja homma.

Kyllä tämä on jo tässä vaiheessa ylivoimaisesti paras AC. Päähahmo ei ehkä ole mikään Ezio mutta missään muussa ei äkkiseltään pysty muut sarjan pelit tätä voittamaan.
 
Tahkosin ensimmäisen laajennuksen The Hidden Ones. Eipä ollut kummonen elämys, mutta lukekaa nyt hyvän tähen lisää, täältä.
 
Ylös Bottom